Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző V/3.

Kínai Nagydíj, Shanghai

2019. április 13. - F1 Hierro

Az 1950-ben indult Forma-1 világbajnokság eljutott történelme ezredik futamáig, amely a holnapi Kínai Nagydíj lesz. A kínai futamok történelme ennél jóval később, 2004-ben indult. A versenyeken eddig Lewis Hamilton a legsikeresebb pilóta öt győzelmével. Tavaly viszont Daniel Ricciardo győzött egy izgalmas végjátékot hozó futam során, amelyen állt élen Sebastian Vettel és Valtteri Bottas is, aki a mai időmérőn megszerezte a pole pozíciót. Vettel tíz évvel ezelőtt nyert Kínában, ami akkori csapata, a Red Bull első győzelmeként vált emlékezetessé. Kimi Räikkönen szintén egy alkalommal nyerte meg a Kínai Nagydíjat, a világbajnoki címe évében.

Vajon idén lesznek olyan fordulatok, mint a tavalyi versenyen? Új győztese lesz a Kínai Nagydíjnak, vagy Hamilton tovább javítja a statisztikáját, esetleg Vettelnek sikerül végre idén nyernie?

Hamilton

2007-ben McLaren–Mercedesszel úgy érkezett a versenyre, hogy esélye volt bebiztosítani a világbajnoki címet. Ehelyett azonban nagyot hibázott: a boxutca bejárata előtt kicsúszott a kavicságyba és kiállni kényszerült; az így elhullajtott pontok (is) nagyban hiányoztak a végelszámolásnál (mivel két riválisa végzett az első két helyen, a lehető legrosszabbul alakult a futam). Egy évvel később viszont sikerült mesterhármassal nyernie, így jó esélyekkel várhatta a zárófutamot. 2009-ben hatodik helyen végzett, 2010-ben második lett a csapattárs Jenson Button mögött, 2011-ben pedig győzött a két Red Bull előtt, megtörve Vettel győzelmi szériáját. 2012-ben szintén dobogóra állt, a szezon harmadik futamán harmadjára lett harmadik. 2013-ban Mercedesszel élről indulva ismét harmadiknak futott be. A következő két versenyt egyaránt megnyerte, ezzel négy győzelmével ő lett a Kínai Nagydíjak legsikeresebb versenyzője. A 2016-os hétvégéje viszontagságosan alakult: a hajtáslánc cseréje után a rajtrács végéről indulhatott, a futam  elején pedig  koccant Felipe Nasrrel, ami miatt megsérült az első szárnya.  A versenyt öt boxkiállással a hetedik helyen zárta. Tavalyelőtt mesterhármassal zavartalanul megnyerte a futamot, immár ötödjére. Tavaly a negyedik helyről indult, a biztonsági autós fázis után is ezen a helyen állt. A két Red Bull megelőzte őt, Vettel és Verstappen ütközése után azonban Kimi mögé került, miközben kikerülte a két összeütközött autót. Verstappen később visszaelőzte, de hagyta, mert tudta, hogy a holland időbüntetést fog kapni. Így ugyan ötödik helyen futott be, de Verstappen büntetésével meglett a negyedik helyezés.

Ricciardo

2006-ban az ázsiai Forma BMW-ben két versenyen indult a pályán, harmadik és negyedik helyezést ért el.

2011-ben a Toro Rosso pénteki tesztpilótája volt, a futamon 2012-ben 17., 2013-ban hetedik lett. Red Bull-lal 2014-ben negyedik, 2015-ben kilencedik helyezést ért el. 2016-ban az első sorból indult, a rajt után élre is állt, de egy defekt miatt – aminek maradványai biztonsági autós fázist is okoztak – elvesztette  a vezető pozíciót, a végén negyediknek tudott befutni. Tavalyelőtt ötödik helyről indult, lerajtolta Kimit, Vettelt viszont a kemény védekezéssel sem tudta magam mögött tartani, a futam végén negyedik lett. Tavaly a hatodik helyről indult. A biztonsági autós fázis után is ezen a helyen állt, utána azonban sorra előzte meg csapattársát, a Ferrarikat és a Mercedeseket, a 45. körben élre állt, leggyorsabb körrel megnyerte a futamot.

Norris

Először versenyezhet Shanghaiban.

Vettel

2006-ban a BMW–Sauber harmadik pilótájaként vett részt a pénteki szabadedzésen. Első shanghai futamán 2007-ben negyedik lett a Toro Rossóval (ami szépségtapasz volt a fuji baklövése után). 2008-ban kilencedikként nem kapott pontot, a következő évben viszont a Red Bull Racing pilótájaként megszerezte csapata első győzelmét. 2010-ben élről indulva hatodik lett, 2011-ben ugyancsak pole-ból második (ezzel megtört négyfutamos győzelmi szériája), 2012-ben ötödik, 2013-ban negyedik, 2014-ben ötödik csapattársa, Ricciardo mögött. 2015-ben Ferrarival a dobogó harmadik fokára állhatott. A 2016-os futam elején összekoccant csapattársával, miután próbálta elkerülni az őt előzni próbáló Kvjatot, aki szerinte úgy jött, mint a „torpedó”. Ezután nyolcadik helyre esett vissza, majd a biztonsági autós fázis után a Bottas elleni csata közben újra megsérült az első szárnya. Innen azonban sikerült felzárkóznia, végül éppen Kvjatot megelőzve a dobogó második fokára állhatott. Tavalyelőtt második helyről rajtolt. A virtuális biztonsági autó alatt kereket cserélt, ötödik helyre esett vissza, de sikerült megelőznie előbb csapattársát, majd keményebb csatában Ricciardót, így a futamot második helyen zárta. Tavaly megszerezte a pole-t, a kerékcseréje után azonban elvesztette a vezető pozíciót. A 43. körben Verstappen próbálta előzni, összeütköztek, aminek következtében visszaesett, később megelőzte Hülkenberg, majd Alonso is, így végül nyolcadik lett.

Räikkönen

Az első két Kínai Nagydíjon McLaren–Mercedesszel dobogóra állt: 2004-ben harmadikként, 2005-ben másodikként. 2006-ban a gázpedál problémái miatt kiesett. 2007-ben a Ferrari színeiben megnyerte a futamot, ezzel életben tartotta bajnoki esélyeit (és később élt is vele…). 2008-ban harmadik lett a bajnokesélyes csapattárs Felipe Massa mögött. 2009-ben tizedikként futott be, ezért akkor még nem járt pont. 2012-ben a Lotus elhibázott gumistratégiája miatt visszaesett a 14. helyre. 2013-ban második lett. Újra Ferrarival versenyezve 2014-ben nyolcadik helyre futotta, 2015-ben negyedik lett csapattársa mögött. 2016-ban a „torpedós” eset után összekoccantak Vettellel, ami után szárnycserére kényszerült, 19. helyre esett vissza. A futam végére ötödiknek sikerült feljönnie. Tavalyelőtt negyedik helyről indulva ismét ötödik helyen végzett. Tavaly az első sorból rajtolt, az első körben vesztett két helyet. A biztonsági autós fázis után Ricciardo megelőzte, hatodik helyen állt, de Vettel és Verstappen ütközését kihasználva Hamiltont is sikerült megelőznie, így végül harmadikként dobogóra állhatott.

Grosjean

Az első két kínai versenyén egyaránt pontokat szerzett: Lotusszal 2012-ben hatodik, 2013-ban kilencedik lett. 2014-ben viszont váltóhiba miatt kiállni kényszerült. 2015-ben hetedik helyen futott be. A Haas színeiben 2016-ban a 19. helyen végzett. Tavalyelőtt öt rajthely büntetést kapott, amiért az időmérőn figyelmen kívül hagyta a sárga zászlót, így utolsó előtti helyről indult, a futamot a 11. helyen zárta. Tavaly bejutott a Q3-ba, a futamon azonban csak 17. lett.

Gasly

Tavaly Toro Rossóval nekiment csapattársának, Brendon Hartleynak, ahogy próbálta előzni. A versenyt tudták folytatni, eredetileg 15. helyen ért célba, de az ütközés okozása miatt tíz másodperc időbüntetést kapott, így végül 18. helyen végzett.

Pérez

A 2006–2007-es szezonban az A1 GP, a 2008–2009-esben a GP2 Asia hétvégéjén rajthoz állt a pályán, pontot egyik alkalommal sem szerzett.

A Forma–1-es nagydíjon Sauberrel 2011-ben 17., 2012-ben és 2013-ban 11. helyen végzett, utóbbi versenyen már McLarennel. A Force India színeiben 2014-ben kilencedik helyével első kínai pontjait szerezte, a következő két évben egyaránt 11. lett. Tavalyelőtt nyolcadik helyről indulva kilencedik lett. Tavaly nyolcadik helyről indulva 12. helyen végzett.

Leclerc

Tavaly Sauberrel kiesett a Q1-ben, a futamon utolsó célba érkezőként 19. lett.

Stroll

Tavalyelőtt Williamsszel a rajt után ütközött, a kavicságyban kötött ki. Ezzel virtuális biztonsági autós fázist okozott. Tavaly 14. helyen végzett.

Magnussen

2014-ben McLaren–Mercedesszel 13., 2016-ban Renault-val 17. helyen végzett. Tavalyelőtt 12. helyről indulva nyolcadik helyezést ért el, ezzel a Haas színeiben futott második versenyén pontokat szerzett. Tavaly lemaradt a Q3-ról, de tizedikként sikerült pontot szereznie.

Albon

Első kínai versenyére készülhet (nem túl jó pozícióból, hiszen a szabadedzésen összetört autóját nem tudták rendbe hozni az időmérőre, így utolsó helyről kell indulnia).

Kvjat

2014-benToro Rossóval tizedik lett. Red Bull-lal 2015-ben motorhiba miatt kiesett. 2016-ban a rajtnál előretört, Vettel szerint úgy jött, mint egy "torpedó". Később Vettel ugyan visszaelőzte, de így is harmadik helyet ünnepelhetett a végén - azóta sem állt újra dobogón. Tavalyelőtt a Toro Rosso hidraulikai hibája miatt kiesett.

Hülkenberg

Az A1 GP 2006–2007-es szezonjában mindkét futamon harmadik helyezést ért el.

A Forma–1-ben Williamsszel 2010-ben 15. lett. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótája volt, 2012-ben a versenyen ismét 15. helyen végzett. 2013-ban Sauberrel tizedikként szerzett pontot, 2014-ben újra Force Indiával hatodikként. A 2015-ös futamot váltóhiba miatt adta fel. 2016-ban leggyorsabb kört futott, de csak 15. helyen végzett (ez az idei rendszerben sem érne pontot). Öt másodperces büntetést is kapott boxutcai feltartás miatt. Tavalyelőtt Renault-val hetedik helyről indult, de a futamon 12. lett. Tavaly hetedik rajtkockából indulva hatodik helyezést ért el.

Verstappen

2015-ben a Toro Rosso hajtásláncának problémája miatt kiesett, a megtett táv miatt 17. helyezettnek jegyezték. 2016-ban nyolcadiknak futott be. Tavalyelőtt a Red Bull színeiben a motorproblémák által hátráltatott időmérőn kiesett a Q1-ben, a hátrasorolások révén a 16. helyről indulhatott. Innen jó rajttal, a (virtuális) biztonsági autós fázist kihasználva, valamint csapattársával és a Ferrarikkal megvívva egészen a harmadik helyig sikerült feljönnie. Tavaly ötödik helyről indult, az első körben megelőzte Kimit. A biztonsági autós fázis után Hamiltont próbálta előzni, de összeértek, lecsúszott a pályáról, csapattársa mögé került. A következő kísérlet viszont sikeresnek bizonyult Hamilton ellen. Amikor viszont Vettelt próbálta előzni a 43. körben, ütközés lett a vége. Tudta folytatni a versenyt. Kimi és Hamilton az ütközés során megelőzte őt, utóbbit visszaelőzve negyediknek futott be, de elkerülhető ütközés okozásáért tíz másodperc időbüntetést kapott, aminek következtében ötödik helyezettnek jegyezték.

Sainz

A Toro Rosso színeiben 2015-ben a 13., 2016-ban a kilencedik helyen végzett. Tavalyelőtt 11. helyről indulva hetedik helyezést ért el. Tavaly Renault-val az időmérőn és a futamon is kilencedik lett.

Russell

Először versenyezhet a pályán.

Bottas

2012-ben a Williams pénteki tesztpilótája volt, a futamon 2013-ban a 13., 2014-ben hetedik, 2015-ben hatodik, 2016-ban tizedik lett. Tavalyelőtt a Mercedes színeiben harmadik helyről rajtolt, a vizes pályán megpördülve sok helyet veszített, végül a hatodik helyre tudott visszazárkózni. Tavaly harmadik helyről indult, a futam elején lerajtolta Kimit, majd a 21. körben Vettel kerékcseréje után élre került. Mind a két Ferrari támadásait ki tudta védeni, a 45. körben azonban Ricciardo megelőzte, így végül második lett.

Kubica

2006-ban BMW–Sauberrel 13. helyen végzett. 2007-ben hidraulikai hibával kiesett. 2008-ban hatodik helyezést ért el. 2009-ben 13. lett. 2010-ben Renault-val ötödiknek futott be.

Giovinazzi

2012-ben a Formula Pilota China sorozat nyitó hétvégéjének futamain harmadik, negyedik és második helyezést ért el. 2016-ban a WEC zárófutamán, a Shanghai 6 óráson Tom Blomqvist és Sean Gelael társaként abszolútban kilencedik, LMP2-ben második lett.

Tavalyelőtt itt volt a második futama a Sauber színeiben Pascal Wehrlein helyetteseként. Váltócsere miatt öt hellyel hátrasorolták (gyakorlatilag három helyet vesztett vele, 18. helyről rajtolt), három kör után ütközött és kiesett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr1914762754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása