Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző V/11.

Német Nagydíj, Hockenheim

2019. július 21. - F1 Hierro

A Német Nagydíj 1951-ben szerepelt először a világbajnokság versenynaptárában, akkor még a Nürbugring régi pályáján, a legendás 22 km-s Nordschelifén. Először 1970-ben került a verseny Hockenheimbe, majd Niki Lauda 1976-os balesete után a Nordschelifét Forma-1-es verseny rendezésére alkalmatlannak nyilvánították, így Hockenheim tartósan átvette a helyét. 2006-tól viszont megindult egy rotáció: páros évben Hockenheim rendezett (amelyet 2002-ben jelentősen lerövidítettek), páratlan évben a Nürburgring (az 1984-ben átadott új pályán, ahol Európa Nagydajat is rendeztek korábban, illetve még 2007-ben is az volt a verseny hivatalosan). 2014-től viszont csak Hockenheim maradt páros évekre, idén azonban sikerült visszatérniük az éves rendezéshez.

A Ferrari nyerte az első világbajnoki futamnak számít Német Nagydíjat 1951-ben, később is volt több győzelmük mind a Nürburgringen, mind Hockenheimben, (sőt ők nyerték az egyetlen avusi futamot is 1959-ben). Legutóbbi 2012-ben nyertek Németországban. A Mercedes 1954-ben még a Nordschleifén nyerte meg hazai versenyét, Hockenheimben pedig a legutóbbi három futam az övék volt. A Red Bullnak eddig még csak a Nürburgringen sikerült Német Nagydíjat nyernie. A McLaren 2011-ben nyert utoljára Német Nagydíjat, Hockenheimben pedig 2008-ban. A Renault 2005-ben, a Williams 2003-ban nyert legutóbb Hockenheimben.

Idén vajon folytatódik a Mercedes sorozata, vagy sikerült a két üldözőnek, a Ferrarinak vagy a Red Bullnak meglepnie?

Mercedes

Az Ezüstnyilak első hazai világbajnoki futama 1954-ben volt a régi Nürburgringen, a Nordschleifén, a várakozásoknak megfelelően Juan Manuel Fangio nyerte; hazai pályán versenyző csapattársa, Karl Kling leggyorsabb kört futva negyedik lett. Ismételni nem volt alkalmuk, a következő évben ugyanis a Le Mans-i tragédia után lemondták a Német Nagydíj megrendezését, év végén pedig kivonult a Mercedes.

A visszatérés után 2010-ben Hockenheimben Rosberg és  Michael Schumacher 8-9. helyen végeztek. 2012-ben Schumacher leggyorsabb körrel hetedik, Rosberg tizedik lett. 2014-ben Rosberg révén hat évtized után nyertek újra Német Nagydíjat, Hamilton harmadikként állhatott dobogóra. 2016-ban az első sorból indultak. A rajtnál Hamilton az élre ugrott, Rosberg visszaesett a Red Bullok mögé. Később utolérte Verstappent, de az előzés során leszorította a pályáról, amiért öt másodperc büntetést kapott. A kiállásnál ráadásul gondok voltak az időméréssel, így hosszabb idő múlva nyúltak a csapathoz a szerelők. A futamot Hamilton megnyerte, Rosberg negyedik helyen végzett. Tavaly Hamilton autója meghibásodott az időmérőn, a Q2-ben nem tudott részt venni, így 14. helyről rajtolt, a futamon azonban felzárkózott. Bottas a második helyről indult, az eső eleredte után élre is állt, de a csapat elrontotta a kerékcseréjét, így Hamilton vette át a vezetést (akinek belefért a téves kihívás és utána a boxbejáratból való visszatérés). Bottas később próbálkozott előzéssel, de maradt a sorrend, Hamiltonnal az élen arattak kettős győzelmet.

A Nürburgringen a jogelőd Brawn GP színeiben Jenson Button és Rubens Barrichello 5-6. helyezést értek el. 2011-ben Rosberg és Schumacher a 7-8. helyen futottak be. 2013-ban az élről induló Hamilton ötödik, Rosberg tizedik lett.

Ferrari

A világbajnokság történetének első Német Nagydíját Alberto Ascari nyerte 1951-ben a Nordschleifén, egyúttal önmaga első győzelmét szerezve. Azon a pályán ezután is jól ment a Scuderiának: 1952-ben Ascari ismételt, 1953-ban Nino Farina szerezte utolsó győzelmét, 1956-ban Fangio nyert. 1959-ben Tony Brooks nyerte az egyetlen Avuson rendezett versenyt, Dan Gurney második és Phil Hill harmadik helye teljes ferraris dobogót jelentett. Ismét a Nordschleifén 1961-ben Wolfgang von Trips és Hill a dobogó két oldalát foglalták el, majd John Surtees hozott újabb diadalokat 1963-ban és 1964-ben, utóbbi alkalommal Lorenzo Bandini harmadik lett. 1967-ben Chris Amon végzett a dobogó alsó fokán. 1969-ben nem indultak a futamon.

1970-ben az első hockenheimi Német Nagydíjon Jackie Ickx második lett. Újra a régi Nürburgringen 1971-ben Clay Regazzoni harmadik lett, egy évvel később Ickx és Regazzoni kettős győzelmet hoztak össze. 1973-ban megint nem indultak, aztán 1974-ben Regazzoni nyerte a versenyt. 1975-ben Niki Lauda harmadik lett, majd 1976-ban elszenvedte a hírhedt balesetét, amelynek nyomait azóta is arcát viseli és ami véget vetett a Nordschleifén rendezett Forma–1-es nagydíjaknak.

Egy évvel később éppen Lauda nyert a visszakerülő Hockenheimringen. 1982-ben a listavezető Didier Pironi balesetet szenvedett az edzésen (pedig pole-t érő időt futott!), ami miatt nem folytathatta a szezont, sőt pályafutását sem. Csapattársa, Patrick Tambay másnap megnyerte a versenyt, Pironinak és az ugyanabban az évben elhunyt Gilles Villeneuve-nek ajánlva diadalát. Egy évvel később új csapattársa, René Arnoux ismételte meg a sikert. 1984-ben Michele Alboreto és Arnoux 5-6. helyen végeztek. 1985-ben Alboreto nyerte a Német Nagydíjat, igaz, azt kivételesen az új Nürburgringen tartották. A következő két évben nem szereztek pontot az újra Hockenheimben rendezett futamon, 1988-ban Gerhard Berger lett harmadik csapattársa, Alboreto előtt. 1989-ben Nigel Mansell ugyancsak harmadik helyezést ért el. 1990-ben Alain Prost leszorult a dobogóról (negyedik lett), 1991-ben Jean Alesi állhatott az alsó fokára. A Scuderiához időközben visszatért Berger 1994-ben élről indulva megnyerte a futamot, egy évvel később harmadik helyezést ért el.

1996-ban Michael Schumacher negyedik, 1997-ben második lett, Eddie Irvine egyik versenyen sem ért célba. 1998-ban Schumacher ötödik, Irvine pontzónán kívül nyolcadik helyen végzett. 2000-ben Schumacher kiesett a rajtnál való ütközése miatt, csapattársa, Barrichello viszont részben a safety carnak, részben a gumikkal való ügyes bánásmódjának köszönhetően 18. helyről előretörve megszerezte pályafutása első győzelmét. 2001-ben Barrichello második lett, Schumacher – aki az első rajt utáni ütközést követően a tartalékautóval indult újra – műszaki hiba miatt kiesett, de a rivális David Coulthard kiesése révén így is karnyújtásnyira került számára a világbajnoki cím. 2002-ben a friss világbajnok Schumacher győzelemmel örvendeztette meg a hazai közönséget, míg Barrichello negyedik lett. 2003-ban Barrichello ütközött a rajtnál, Schumacher gumiproblémák miatt hetedik helyen végzett. 2004-ben Schumacher győzött, Barrichello 12. lett. 2005-ben Schumacher ötödik, Barrichello tizedik helyen végzett (utóbbiért nem járt még pont).

2006-ban Schumacher és Felipe Massa szerzett kettős győzelmet. 2008-ban Massa harmadik, Kimi hatodik lett. 2010-ben újabb kettős győzelem következett, igaz, a csapatvezetés szája íze szerint alakítva: Massa vezetett, de miután megtudta, hogy „Fernando gyorsabb”, átadta a helyét Alonsónak (amiért pénzbüntetést kapott a csapat). 2012-ben Alonso élről indulva ismét győzött, Massa viszont csak 12. lett. 2014-ben Alonso ötödik, Kimi mindössze 11. lett. Tavalyelőtt a harmadik sorból rajtolva Vettel és Kimi 5-6. helyen végzett. Tavaly Vettel indult az élről, Kimi a harmadik helyről. A kerékcserék után Kimi állt az élre, de a csapat kérésére előre engedte Vettelt. Miután eleredt az eső, Vettel az élről kicsúszott és kiesett, Kimit pedig Bottas megelőzte, majd a kerékcseréje után Hamilton mögé került, így végül harmadik lett.

A Nürburgringen 2009-ben Massa harmadik lett, Kimi kiesett; 2011-ben Alonso második, Massa ötödik. 2013-ban Alonso negyedik lett, Massa kiesett.

Red Bull

2005-ben első itteni versenyükön Coulthard hetedik lett, Christian Klien kilencedik, de csak előbbi ért pontot. Egy évvel később Klien nyolcadik helyezést ért el. 2008-ban nem szereztek pontot: Coulthard 13. lett, Mark Webber kiesett. 2010-ben a hazai pályán versenyző Vettel harmadik lett, Webber hatodik. 2012-ben Vettel ugyan másodiknak futott be, de időbüntetésével ötödiknek sorolták vissza; Webber nyolcadik lett. 2014-ben Vettel negyedik, Ricciardo hatodik helyen végzett. Tavalyelőtt a második sorból rajtolva kettős dobogót ért el a csapat: a jobb gumistratégia révén Ricciardo második lett Verstappen előtt. Ezzel sikerült megelőzniük a Ferrarit a konstruktőriben.

A Nürburgringen 2009-ben Webber és Vettel kettős győzelmet szerzett, előbbi először nyert Forma–1-es nagydíjat. 2011-ben Webber és Vettel 3-4. helyen futottak be. 2013-ban Vettel végre megszerezte a hőn áhított hazai győzelmet, Webber hetedik helyen végzett. Tavaly Verstappen negyedik lett, Ricciardónak viszontagságos hétvégéje volt: a Q2-ben nem tudott részt venni, hátra is sorolták az erőforráselemek cseréje miatt, a futamon pedig kiállni kényszerült.

Renault

1978-ban álltak először rajthoz Hockenheimben, Jean-Pierre Jabouille kiesett. 1981-ben Prost, 1982-ben Arnoux lett második. 1984-ben Derek Warwick állhatott a dobogó harmadik fokára.

Az enstone-i előd Benetton 1995-ben Schumacher, 1997-ben Gerhard Berger révén győzött a pályán.

A 2002-es futamon Jarno Trulli és Button is kiesett. 2003-ban Trulli harmadik lett Alonso előtt. 2004-ben Alonso ért el harmadik helyezést, majd 2005-ben megnyerte a futamot. Utóbbi alkalommal Giancarlo Fisichella negyedik lett. 2006-ban Alonso és Fisichella 5-6. helyen végzetek. 2008-ban az ifjabb Nelson Piquet második helyével itt szerezte egyetlen dobogóját, míg Alonso 11. lett. 2010-ben Robert Kubica hetedik, Vitalij Petrov tizedik helyen futott be.

2012-ben már Lotusként álltak rajthoz Hockenheimben, Kimi harmadik, Grosjean 18. helyen végzett. 2014-ben Maldonado 12. lett, Grosjean kiesett.

A Nürburgringen Lotus Renault GP színeiben 2011-ben Petrov tizedik helyezést ért el, 2013-ban már csak Lotus név alatt név alatt Kimi és Grosjean a dobogó két oldalára állhattak.

2016-ban újra Renault-ként indultak Hockenheimben. Magnussen 16., Jolyon Palmer 19. helyen végzett. Tavaly a negyedik sorból rajtolhattak, a futamon Hülkenberg ötödik lett, Sainz tizediknek futott be, de a biztonsági autós fázis alatti előzésért tíz másodperc büntetést kapott, így 12. helyen végzett.

Haas

2016-ban Esteban Gutiérrez 11., a váltócsere miatt öt hely hátrasorolással induló Grosjean 13. helyen végzett. Tavaly a harmadik sorból rajtoltak, végül Grosjean hatodik, Magnussen – Sainz időbüntetése miatt egy helyet előrelépve – 11. lett.

McLaren

A csapat első Német Nagydíja 1968-ban volt a Nordschleifén, Denny Hulme és Bruce McLaren pontzónán kívül értek célba. 1969-ben az alapító McLaren szerezte a csapat első németországi dobogóját, amikor harmadik lett, egy évvel később Hockenheimben Denny Hulme-nak sikerült ez az eredmény. 1976-ban nyertek először Német Nagydíjat: Hunt győzött az utolsó nordschleifei futamon, míg csapattársa, Jochen Mass harmadik lett hazai pályán.

Hockenheimben 1984-ben kettős győzelmet szereztek, Prost nyert Lauda előtt. 1985-ben az új Nürburgringen Prost lett második. 1986-ban újra Hockenheimben Keke Rosberg és Prost autójából is kifogyott a benzin, a megtett táv révén 5-6. helyre rangsorolták őket. 1987-ben Stefan Johansson lett második. 1988-tól 1990-ig Ayrton Senna nyert sorozatban, csapattársai rendre ott voltak a dobogón: 1988–89-ben Prost gondoskodott a kettős győzelemről, 1990-ben Berger lett harmadik. 1991-ben nem sikerült a dobogó: Berger negyedik helyen végzett, míg Sennával megismétlődött a silverstone-i eset: a végén fogyott ki a benzin, így hetediknek könyvelték el. 1992-ben Senna második lett Mansell mögött, egy évvel később negyedik. 1994-ben Mika Häkkinen a rajtnál tömegkarambolt okozott, aminek következménye egy futam eltiltás lett. 1995-ben az előző évhez hasonlóan kettős kiesés következett, 1996-ban Coulthard ötödik lett. 1997-ben Mika lett harmadik, majd 1998-ban a Häkkinen–Coulthard páros kettős győzelmet aratott. 1999-ben Mika a bal hátsó defektje miatt esett ki az élről, Coulthard ötödik lett. 2000-ben győzelmi esélyeik voltak, de az elbocsátott Mercedes-alkalmazott és Barrichello taktikus versenyzése keresztülhúzta, így Mika és Coulthard a dobogó két oldalára állhattak fel. 2001-ben műszaki hibák miatt kettős kiesés jött, amivel Coulthard halovány világbajnoki esélyei még jobban távolodtak.

2002-ben Coulthard ötödik lett, míg Kimi kiesett. 2003-ban Coulthard második helyezést ért el, Kimi a rajtnál ütközött Ralf Schumacherrel. 2004-ben Coulthard negyedik lett, Kimi megint kiesett. 2005-ben szintén Kimi élről állt ki műszaki hiba miatt, Montoya második helyen futott be. 2006-ban Kimi harmadik lett, de la Rosa kiesett. 2008-ban Hamilton nyert, Heikki Kovalainen ötödik lett. 2010-ben Hamilton és Button 4-5. helyen végeztek. 2012-ben Button második lett (Vettel büntetésével előrelépve), Hamilton defekt miatt kiesett. 2014-ben Button és Magnussen 8-9. helyen végeztek. 2016-ban Button nyolcadik, Alonso 12. lett. Tavaly Stoffel Vandoorne 13. helyen végzett, Alonso váltóhibával kiállt, a megtett táv miatt 16. helyezettnek jegyezték.

A Nürburgringen 2009-ben Hamilton ütközött a rajtnál, így végül csak 18. lett, Kovalainen nyolcadik. 2011-ben Hamilton győzött, Button hidraulikai probléma miatt kiesett. 2013-ban Button hatodik, Pérez nyolcadik helyezést ért el.

Racing Point

A Force India legjobb németországi eredménye a tavalyi volt, amikor Pérez hetedik lett Esteban Ocon előtt.

Alfa Romeo

A régi Alfa Romeo versenyzőjeként 1951-ben a Nordschleifén Fangio második lett.

A második korszakban szintén sikerült egy második helyezést elérni Németországban, ezúttal már Hockenheimben, 1983-ban Andrea de Cesaris révén.

A jogelőd Sauber legjobb hockenheimi eredménye a 2012-es volt, amikor Kobayashi Kamui negyedik, Pérez hatodik lett. A BMW-Sauber korszakban Nick Heidfeldnek volt egy negyedik helye 2008-ban, leggyorsabb körrel. 2006-ban Jacques Villeneuve ütközés miatt kiesett, akkor még nem tudtuk, hogy így ért véget Forma–1-es pályafutása.

Tavaly az Alfa Romeo Sauber színeiben Marcus Ericsson kilencedik lett, Leclerc 15. helyen végzett.

Toro Rosso

A csapat első Német Nagydíján 2006-ban Vitantonio Liuzzi tizedik, Scott Speed 12. lett. Eddig egyszer szereztek pontot Német Nagydíjon: 2008-ban a hazai pályán versenyző Vettel nyolcadik helyezést ért el. 2010-ben Jaime Alguersuari 15. lett, Sébastien Buemi kiesett. 2012-ben Ricciardo és Jean-Éric Vergne 13-14. helyen végeztek. 2014-ben Vergne 13. lett, Kvjat kiesett. 2016-ban Sainz és Danyiil Kvjat 14-15. helyen végeztek. Tavaly Brendon Hartley 11. helyen futott be, de Sainz büntetése révén tizedik lett, a hátrasorolás miatt a rajtrács végéről induló Gasly körhátránnyal 14. helyen végzett.

A Nürburgringen 2009-ben Buemi 16. lett, Sebastien Bourdais kiesett, ezután elküldték a csapattól és a Forma–1-be sem ért vissza azután. 2011-ben Alguersuari 12., Buemi 15. lett. 2013-ban Ricciardo 12. helyen végzett, míg Vergne hidraulikai hibával kiesett.

Williams

A csapat első Német Nagydíjára 1977-ben még March kasztnival Patrick Nève nem kvalifikálta magát. 1978-ban saját konstrukciójú autóval Alan Jones kiesett. 1979-ben viszont Jones itt szerezte a csapat második győzelmét, Regazzoni második helyével pedig ez lett az első kettős győzelmük. Egy évvel később Carlos Reutemann második lett Jones előtt. 1982-ben Keke Rosberg állhatott a dobogó harmadik fokára. Utána már a Honda-érában 1986-ban és 1987-ben Nelson Piquet-nek sikerült itt nyernie, előbbi alkalommal Mansell harmadik lett. 1991-től Renault-motorral jött egy jó sorozat: 1991–92-ben Mansell, 93-ban Prost nyert, a ’91-es Ricciardo Patrese révén kettős győzelem lett. 1995-ben Coulthard második helyezést ért el, majd 1996-ban Damon Hill nyerte a versenyt, Jacques Villeneuve harmadik lett. 1997-ben Heinz-Harald Frentzen ütközés, Villeneuve kicsúszás miatt esett ki. 1998-ban Villeneuve harmadik lett, abban az évben először állva dobogóra, egy kis ideig majdnem megközelítve a két McLarent. 1999-ben Ralf Schumacher hazai pályán negyedik helyezést ért el. 2000-ben már BMW-motorral az újonc Button lett negyedik. 2001-ben az utolsó régi vonalvezetésen futott nagydíjat Ralf Schumacher nyerte, míg Juan Pablo Montoya kiesett. 2002-ben Montoya és Ralf a dobogó két oldalán végeztek. 2003-ban Montoya szerezte a csapat – egyelőre? – utolsó itteni győzelmét, Ralf ütközött a rajtnál. 2004-ben Montoya ötödik lett, a sérült Ralf helyettesítésében Marc Genét felváltó Antonio Pizzonia hetedik hellyel bizonyította a döntés helyességét.

Ezután nullázások következtek a pályán, 2005-ben Nick Heidfeld 11. lett, Webber helyezetlen; 2006-ban Webber és Nico Rosberg is kiesett, 2008-ban Rosberg tizedik, Nakajima Kazuki 14. helyen végzett. 2010-ben Barrichello és Hülkenberg 12-13. helyen végeztek; 2012-ben Pastor Maldonado 15., Bruno Senna 17. lett. 2014-ben viszont Bottas révén nemcsak a pontszerzés, de a dobogó is összejött, második helyezést ért el. Massa kiesett. 2016-ban mindkét pilóta bejutott a Q3-ba, Bottas sokáig hetedik helyen haladt, de elfogytak a gumijai, így kilencedik lett, Massa a felfüggesztés sérülése miatt kiesett. Tavaly mindkét pilóta kiesett: Szergej Szirotkin olajszivárgással, Stroll fékhibával.

A Nürburgringen 2009-ben Rosberg negyedik, Nakajima 12. lett; 2011-ben Maldonado 14. helyen végzett, Barrichello kiesett. 2013-ban Maldonado és Bottas 15-16. helyen végeztek.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr9714972898

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása