Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző V/18.

Mexikói Nagydíj, Mexikóváros

2019. október 26. - F1 Hierro

A Mexikói Nagydíjnak három korszaka volt eddig a Forma-1-es világbajnokságban. Az első 1963-tól 1970-ig tartott, akkor rendre a zárófutamot rendezték Mexikóvárosban. Kétszer volt bajnokavatás a futamon: 1964-ben John Surtees nyerte meg a világbajnokságot a Ferrarival két azóta megszűnt csapat pilótái, a BRM-nél versenyző Graham Hill és a Lotusnál versenyző Jim Clark ellen. 1968-ban Hill immár a Lotust erősítve lett világbajnok, a Matrával versenyző Jackie Stewart és a McLaren pilótája, Denny Hulme ellen. Ebben az időszakban a Ferrarinak egyszer sikerült itt futamot nyernie, 1970-ben, mielőtt a futam kiesett volna a versenynaptárból.

Másodjára 1986-tól 1992-ig szerepelt a programban, kezdetben a szezon vége felé, majd egyre előrébb hozva. Ebben az időszakban háromszor a Williams győzött, kétszer a McLaren, egy-egy alkalommal a Ferrari, valamint a Benetton (a mostani Renault csapat jogelődje), amely itt szerezte első futamgyőzelmét.

2015-ben immár harmadjára került be a futamok közé a Mexikói Nagydíj, átalakított pályán. Az utóbbi négy évben két-két alkalommal győzött a Mercedes és a Red Bull Racing. Az utóbbi két évben ha a futamgyőzelemnek nem is, de Lewis Hamilton világbajnoki címének örülhettek a Mercedesnél. Idén is előfordulhat bajnokavatás, bár ezúttal nem a Ferrarinál versenyző Vettel, hanem a csapattárs Valtteri Bottas a matematikailag még versenyben maradt üldöző.

Idén is a három nagycsapat küzdhet a győzelemért, de vajon melyiküknek sikerül?

Mercedes

2015-ben első sorból rajtolva kettős győzelmet szereztek, Nico Rosberg nyert a már világbajnok Hamilton előtt. 2016-ban hasonló eredményt értek el, de fordított sorrendben, ezúttal Hamilton győzött a Verstappen ellen a második pozíciót megtartó Rosberg előtt. Tavalyelőtt a második sorból rajtoltak, Hamilton autója összeért Vettelével, emiatt defektet kapott, a futam végére a kilencedik helyre zárkózott vissza, így is meglett a világbajnoki cím. Bottas a dobogó második fokára állhatott. Tavaly nem sikerült dobogóra állniuk, miután mindkét versenyző alatt elfogytak a gumik és egy kör különbséggel elfékezték magukat, a második kerékcsere után Hamilton és a leggyorsabb kört futó Bottas a 4–5. helyen végeztek, ezzel Hamilton megvédte a címét.

Ferrari

Ott voltak már az első világbajnokságba számító Mexikói Nagydíjon is 1963-ban. A futam nem túl jól alakult, Lorenzo Bandini a gyújtás problémáival állt ki, míg John Surteest kizárták. 1964-ben a zárófutamon Surtees világbajnoki címe volt a tét. Miután a két riválisnak, Jim Clarknak és Graham Hillnek is gondjai akadtak, a lehetőség megnyílt Surtees előtt, bár az is kellett, hogy Bandini a csapatutasításnak megfelelően átengedje a második helyet, ezzel épp meglegyen a szükséges egy pont előny az összetettben. Így kettős dobogóval világbajnoki címet ünnepelhetett a Scuderia. Indítottak hazai versenyzőt is Pedro Rodríguez személyében, aki hatodik lett. 1965-ben Rodríguez és Bandini három kör hátránnyal a pontot nem érő 7-8. helyen futottak be – nyolc célba érkezőből. Az 1966-os szezonzárót kihagyták. 1967-ben újra ott voltak, de nulláztak: Jonathan Williams nyolcadikként ért célba, Chris Amonnak pedig néhány körrel a vége előtt kifogyott a benzine. 1968-ban mindkét versenyző feladta: Jackie Ickx a gyújtás, Amon az erőátvitel problémái miatt. 1969-ben egy autóval álltak rajthoz, Rodríguez hetedik helyével kimaradt a pontszerzésből. 1970-ben először nyerték meg a Mexikói Nagydíjat, mindjárt kettős győzelemmel: Ickx győzött Clay Regazzoni előtt.

A következő mexikói versenyre 16 évet kellett várni. Michele Alboreto és Stefan Johansson egyaránt a turbó problémáival álltak ki, utóbbit 12.-nek jegyezték. 1987-ben is mindkét pilóta kiesett, Alboretónak ismét a motorral, Gerhard Bergernek a turbóval voltak gondjai. 1988-ban Berger a dobogó harmadik fokára állhatott, Alboreto előtt befutva. 1989-ben Nigel Mansell és Berger is váltóhiba miatt adták fel. 1990-ben húsz év után újra kettős győzelmet értek el a pályán, ezúttal Alain Prost nyert Mansell előtt. 1991-ben kettős kiesés következett: Prost a generátor, Jean Alesi a kuplung hibája miatt állt ki. Az 1992-es verseny sem sikerült jobban: Ivan Capelli az elején ütközött, Alesinek motorhibája volt.

Kettős kiesést hozott a 2015-ös futam is, ráadásul mindkettő a versenyzők hibájából: Vettel a gumifalba ment, Kimi Bottasszal ütközött. 2016-ban Kimi és Vettel 6-7. helyről rajtoltak. A futamon Vettel a két Red Bull között negyedikként ért célba, Verstappen kanyarlevágással tartotta maga mögött (kihozva a sodrából), ami alatt a felzárkózó Ricciardo ellen szabálytalan módon védekezve tartotta a helyét. Előbb Verstappent büntették öt másodpercre, így Vettel felállhatott a dobogó harmadik fokára, de utóbb ő is kapott tíz másodpercet, így végül ötödik lett a két Red Bull mögött és a csapattárs Kimi előtt, aki Hülkenberg megelőzésével szerezte meg (vissza) a pozíciót. Tavalyelőtt Vettel élről indult, de a rajt után az őt megelőző Verstappennel és Hamiltonnal is koccant, ami miatt megsérült az első szárnya. A negyedik helyre sikerült visszajönnie, ami nem volt elég a bajnoki esélyek életben tartására. Kimi harmadikként dobogóra állhatott. Tavaly mindkét versenyző dobogós helyezést ért el: Vettel második lett Kimi előtt, azonban a maradék esélyek is szertefoszlottak a világbajnoki címre.

Red Bull

Kvjat és Ricciardo 2015-ben a 4-5. helyen futottak be. 2016-ban a második sorból indulva Verstappen harmadik, Ricciardo ötödik helyen ért célba. Verstappen azonban kanyarlevágás miatt kapott öt másodperc büntetést, később viszont a Ricciardo ellen szabálytalanul védekező Vettelre is kiszabtak tíz másodpercet, így hivatalosan Ricciardo lett a harmadik, Verstappen a negyedik. Tavalyelőtt a második helyről induló Verstappen a rajt után élre állt, megnyerte a futamot. Ricciardo turbóproblémával kiállt. Tavaly az első sorból indultak, de Ricciardo a 62. körben a második helyről hidraulikai hibával kiállt, a rajtnál élre álló Verstappen ismét győzött.

Renault

Az 1986-os verseny emlékezetes nap volt a jogelőd Benetton számára: Berger itt szerezte meg önmaga és a csapat első győzelmét. Az 1992-es futamról említésre méltó a harmadik helyezés, amely az első dobogót jelentette egy bizonyos Michael Schumachernek.

2015-ben még a Lotus színeiben Grosjean tizedikként szerzett egy pontot, a csapattárs Pastor Maldonado előtt befutva. 2016-ban immár Renault név alatt az edzésidő nélkül, a stewardok engedélyével 21. helyről rajtoló Jolyon Palmer a közepes gumikkal végigmenve 14., Magnussen 17. lett. Tavalyelőtt Sainz és Hülkenberg is technikai problémákkal álltak ki. Tavaly mindkét versenyző a Q3-ba jutott, a futamon Hülkenberg hatodik helyezést ért el, Sainz az akkumulátor hibájával kiesett.

Haas

2016-ban a hazai pályán versenyző, a futam elején ütközésbe keveredő Esteban Gutiérrez 19. lett a boxutcából rajtoló Grosjean előtt. Tavalyelőtt Magnussen nyolcadikként pontot szerzett, míg Grosjean utolsó célba érkezőként 15. helyen végzett. Tavaly Grosjean és Magnussen 15–16. helyen végeztek.

McLaren

A csapat első Mexikói Nagydíján 1966-ban az alapító Bruce McLaren motorhibával kiállt. 1967-ben az olajnyomás hibája miatt adta fel. 1968-ban második helyével megszerezte a csapat első mexikói dobogóját. Csapat- és honfitársa, Denny Hulme a felfüggesztés sérülésével állt ki, és hasonló gondjai voltak az Anglo American Racers színeiben versenyző Dan Gurneynek is. 1969-ben Hulme megszerezte az istálló első győzelmét a pályán. Bruce McLaren autója hibája miatt nem tudott elrajtolni. 1970-ben Hulme harmadik lett, Peter Gethin motorhiba miatt adta fel.

1986-ban Prost második lett, amivel az összetettben is ebben a pozícióban várhatta a mindent eldöntő zárófutamot. Keke Rosberg defekt miatt kiesett. 1987-ben Prost és Johansson is ütközésbe keveredett a verseny elején. 1988-ban sok más hétvégéhez hasonlóan az itteni is a csapat kettős győzelmével végződött, ezúttal Prost nyert Ayrton Senna előtt. Az 1989-es futamot Senna nyerte, Prost ötödik lett. 1990-ben Senna gumiproblémákkal kiállt, huszadiknak jegyezték, Berger a dobogó harmadik fokára állhatott. 1991-ben Senna lett harmadik, Bergernek motorhibája volt. 1992-ben Berger negyedik helyen végzett, Senna erőátviteli problémákkal kiállt.

2015-ben mindkét versenyző tetemes rajthelybüntetést szedett össze az alkotóelemek cseréje miatt, de már nem nagyon volt hová hátrasorolni őket, főleg, hogy Jenson Button mért kör nélkül a boxutcából indult. A futamon 14. helyen végzett, míg Alonso hamar kiállt az erőforrás hibájával. 2016-ban Button és Alonso 12-13. helyen végeztek. Tavalyelőtt megint csak jókora rajtbüntetésekkel indultak a versenyzők, de Alonso feljött a tizedik helyig, Hamilton dolgát is megnehezítve, Stoffel Vandoorne 12. lett. Tavaly Vandoorne nyolcadik helyezést ért el, Alonso autója a rajt után beleakadt Esteban Ocon levált szárnydarabjába, majd néhány körrel később kiállni kényszerült.

Racing Point

A Force Indiának rendre sikerült a kettős pontszerzés a pályán. A legjobb a tavalyelőtti futamuk lett, ahol Ocon ötödik, Pérez hetedik helyezést ért el.

Tavaly viszont a Racing Point Force India nem szerzett pontot: Ocon – aki a rajt után elveszítette a szárnya egy darabját – 11. helyen végzett, Pérez fékhibával kiesett.

Alfa Romeo

A régi Alfa Romeo csapat egyik időszakában sem volt Mexikói Nagydíj a versenynaptárban.

2015-től 2017-ig a Sauber nem szerzett pontot a pályán, tavaly viszont az Alfa Romeo Saubernek mindkét autóval sikerült a Q3-ba jutás és a pontszerzés is: Leclerc hetedik, Marcus Ericsson kilencedik lett.

Toro Rosso

2015-ben Verstappen a kilencedik, Sainz a 13. helyen végzett. 2016-ban az egyaránt öt-öt másodperces büntetés kapott Sainz 16., Kvjat 18. lett. Tavalyelőtt itt is változtattak a pilótafelálláson, kicsit szövevényesen: Gasly visszatért a csapathoz, de nem a saját korábbi autójába, mert ott már az állandó szerződést kapott Brendon Hartley ült, hanem megint csak Kvjat helyére, aki az előző versenyen Sainz helyére tért vissza. A futamon a stewardok engedélyével indulhatott, edzésidő hiányában, 13. helyen végzett, míg Hartley motorhibával kiállt. Tavaly a hátrasorolás miatt a rajtrács végéről induló Gasly tizedik, az ütközés okozása miatt öt másodperc büntetést kapó Hartley 14. lett.

Williams

Az 1986-os futamon Nelson Piquet és Nigel Mansell 4-5. helyen értek célba a Williams-Hondákkal. Ez elegendőnek bizonyult arra, hogy Mansell listavezetőként várhassa a zárófutamot és Piquet-nek is maradjon még esélye a bajnoki címre. Egy évvel később kettős győzelmet arattak: Mansell győzött Piquet előtt, őrizve esélyeit a kettejük háziversenyévé vált világbajnokságban. 1988-ban Mansell és Riccardo Patrese autójában is megadta magát a Judd-motor. 1989-ben már Renault-motorral Patrese második lett, Thierry Boutsen elektronikai hibával kiállt. 1990-ben Boutsen ötödik, Patrese kilencedik helyen végzett (rend kedvéért: csak előbbi ért pontot). 1991-ben itt sikerült először nyerniük a szezon során, méghozzá rögtön kettős győzelem lett, viszont nem papírforma szerinti sorrendben: Patrese győzött Mansell előtt. Egy évvel később, újabb dupla diadalt arattak, de immár fordított sorrendben, megalapozva Mansell azévi diadalútját.

2015-ben Bottas harmadik helye révén dobogós helyezéssel tértek vissza a pályára, Felipe Massa hatodik lett. 2016-ban Bottas és Massa 8-9. helyről indulva a versenyen is ezekben a pozíciókban végeztek. Tavalyelőtt Stroll hatodik helyezést ért el, Massa 11.-ként lemaradt a pontszerzésről. Tavaly Stroll és Szergej Szirotkin 12–13. helyen futottak be.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr9215265512

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása