Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző IX/19.

Mexikóvárosi Nagydíj, Hermanos Rodríguez

2023. október 27. - F1 Hierro

Egy bajnokságon kívüli nagydíjat követően első alkalommal 1963-ban rendeztek Forma-1-es világbajnoki futamot Mexikóban, az itteni futamok első időszaka 1970-ig tartottak. Ezt követően 1986-ban került újra a versenynaptárba a Mexikói Nagydíj, azon a versenyen a Benetton (amelynek közvetett jogutóda jelenleg az Alpine) szerezte első futamgyőzelmét, ezt követően pedig a Williams, a McLaren és a Ferrari osztozott az itteni győzelmeken 1992-ig. 

A mexikói versenyek újabb korszaka 2015-ben indult a megújult Hermanos Rodríguez pályán (amelynek névadója Pedro és Ricardo, a testvér, akikben sajnos közös, hogy autóversenyen vesztették életüket: Ricardo éppen az 1962-es világbajnokságon kívüli versenyen. Bátyja, Pedro nyert két nagydíjat, de egyiket sem hazai pályán.) Azóta a Mercedes és a Red Bull Racing győzött az itteni versenyeken, az elmúlt két évben, immár a Mexikóvárosról elnevezett futamokon utóbbi. De a nézők nagy sajnálatára nem Sergio Pérez, hanem Max Verstappen ünnepelhetett a dobogó tetején Red Bull színekben. Hétvégén kiderül, hogy idén másképp lesz-e vagy marad a "szokásos" eredmény.

Red Bull

A 2015-ös Mexikói Nagydíjon Danyiil Kvjat és Ricciardo a 4-5. helyen futottak be. 2016-ban a második sorból indulva Verstappen harmadik, Ricciardo ötödik helyen ért célba. Verstappen azonban kanyarlevágás miatt kapott öt másodperc büntetést, később viszont a Ricciardo ellen szabálytalanul védekező Sebastian Vettelre is kiszabtak tíz másodpercet, így hivatalosan Ricciardo lett a harmadik, Verstappen a negyedik. 2017-ben a második helyről induló Verstappen a rajt után élre állt, megnyerte a futamot. Ricciardo turbóproblémával kiállt. 2018-ban az első sorból indultak, de Ricciardo a 62. körben a második helyről hidraulikai hibával kiállt, a rajtnál élre álló Verstappen ismét győzött. 2019-ben Verstappen az időmérőt élen zárta, de mivel nem lassított a Q3 végi sárga zászlónál, három hellyel hátrasorolták. Albon a harmadik sorból rajtolt. Verstappen a rajtnál koccant Hamiltonnal, ami miatt visszaesett. A negyedik körben megelőzte Bottast, de a két autó összeért, megsérült a jobb hátsó kereke, ráadásul azután kapott defektet, hogy elhaladt a boxbejárat mellett, így egy kört három keréken megtéve jelentős időt veszített, a mezőny végéről kellett felzárkóznia. Albon és Verstappen végül az 5–6. helyen futottak be.

A tavalyelőtti Mexikóvárosi Nagydíjon a második sorból indultak, a Mercedeseket lerajtoló Verstappen az éllovas pozíciót magabiztosan őrizve győzött, a hazai pályán versenyző Pérez harmadik helyezettként állhatott dobogóra. Tavaly Verstappen az élről, Pérez a negyedik rajthelyről indult. Verstappen őrizte az éllovas pozíciót, míg Pérez a rajt után megelőzte Hamiltont, de a kerékcserénél sok időt veszített, ami miatt Hamilton mögé került, ugyanakkor a túl későn cserélő Russell-lel szemben nyert egy helyet, így végül megismételték előző évi helyezéseiket: Verstappen győzött, ezúttal élről indulva, Pérez harmadik lett.

Ferrari

Ott voltak már az első világbajnokságba számító Mexikói Nagydíjon is 1963-ban. A futam nem túl jól alakult, Lorenzo Bandini a gyújtás problémáival állt ki, míg John Surteest kizárták. 1964-ben a zárófutamon Surtees világbajnoki címe volt a tét. Miután a két riválisnak, Jim Clarknak és Graham Hillnek is gondjai akadtak, a lehetőség megnyílt Surtees előtt, bár az is kellett, hogy Bandini a csapatutasításnak megfelelően átengedje a második helyet, ezzel épp meglegyen a szükséges egy pont előny az összetettben. Így kettős dobogóval világbajnoki címet ünnepelhetett a Scuderia. Indítottak hazai versenyzőt is Pedro Rodríguez személyében, aki hatodik lett. 1965-ben Rodríguez és Bandini három kör hátránnyal a pontot nem érő 7-8. helyen futottak be – nyolc célba érkezőből. Az 1966-os szezonzárót kihagyták. 1967-ben újra ott voltak, de nulláztak: Jonathan Williams nyolcadikként ért célba, Chris Amonnak pedig néhány körrel a vége előtt kifogyott a benzine. 1968-ban mindkét versenyző feladta: Jackie Ickx a gyújtás, Amon az erőátvitel problémái miatt. 1969-ben egy autóval álltak rajthoz, Rodríguez hetedik helyével kimaradt a pontszerzésből. 1970-ben először nyerték meg a Mexikói Nagydíjat, mindjárt kettős győzelemmel: Ickx győzött Clay Regazzoni előtt.

A következő mexikói versenyre 16 évet kellett várni. Michele Alboreto és Stefan Johansson egyaránt a turbó problémáival álltak ki, utóbbit 12. helyezettnek jegyezték. 1987-ben is mindkét pilóta kiesett, Alboretónak ismét a motorral, Gerhard Bergernek a turbóval voltak gondjai. 1988-ban Berger a dobogó harmadik fokára állhatott, Alboreto előtt befutva. 1989-ben Nigel Mansell és Berger is váltóhiba miatt adták fel. 1990-ben húsz év után újra kettős győzelmet értek el a pályán, ezúttal Prost nyert Mansell előtt. 1991-ben kettős kiesés következett: Alain Prost a generátor, Jean Alesi a kuplung hibája miatt állt ki. Az 1992-es verseny sem sikerült jobban: Ivan Capelli az elején ütközött, Alesinek motorhibája volt.

Kettős kiesést hozott a 2015-ös futam is, ráadásul mindkettő a versenyzők hibájából: Vettel a gumifalba ment, Kimi Räikkönen Bottasszal ütközött. 2016-ban Kimi és Vettel 6-7. helyről rajtoltak. A futamon Vettel a két Red Bull között negyedikként ért célba, Verstappen kanyarlevágással tartotta maga mögött (kihozva a sodrából), ami alatt a felzárkózó Ricciardo ellen szabálytalan módon védekezve tartotta a helyét. Előbb Verstappent büntették öt másodpercre, így Vettel felállhatott a dobogó harmadik fokára, de utóbb ő is kapott tíz másodpercet, így végül ötödik lett a két Red Bull mögött és a csapattárs Kimi előtt, aki Hülkenberg megelőzésével szerezte meg (vissza) a pozíciót. 2017-ben Vettel élről indult, de a rajt után az őt megelőző Verstappennel és Hamiltonnal is koccant, ami miatt megsérült az első szárnya. A negyedik helyre sikerült visszajönnie, ami nem volt elég a bajnoki esélyek életben tartására. Kimi harmadikként dobogóra állhatott. 2018-ban mindkét versenyző dobogós helyezést ért el: Vettel második lett Kimi előtt, azonban a maradék esélyek is szertefoszlottak a világbajnoki címre. 2019-ben mindkét versenyző az első sorból rajtolhatott, miután Verstappent három hellyel hátrasorolták. A rajt után is maradt Leclerc az élen Vettel előtt. A második kerékcserénél azonban Leclerc időt veszített, így végül Vettel lett a második, Leclerc pedig negyedik helyen futott be, megfutva a leggyorsabb kört.

A tavalyelőtti Mexikóvárosi Nagydíjon mindkét versenyző Q3-ba jutott, a futamon Leclerc és Sainz 5–6. helyen futottak be. Tavaly Sainz a harmadik, Leclerc a negyedik sorból rajtolt, a futamon megismételték a csapat előző évi helyezéseit, de ezúttal Sainz, Leclerc sorrendben.

Mercedes

A 2015-ös Mexikói Nagydíjon az első sorból rajtolva kettős győzelmet szereztek, Nico Rosberg nyert a már világbajnok Hamilton előtt. 2016-ban hasonló eredményt értek el, de fordított sorrendben, ezúttal Hamilton győzött a Verstappen ellen a második pozíciót megtartó Rosberg előtt. 2017-ben a második sorból rajtoltak, Hamilton autója összeért Vettelével, emiatt defektet kapott, a futam végére a kilencedik helyre zárkózott vissza, így is meglett a világbajnoki cím. Bottas a dobogó második fokára állhatott. 2018-ban nem sikerült dobogóra állniuk, miután mindkét versenyző alatt elfogytak a gumik és egy kör különbséggel elfékezték magukat, a második kerékcsere után Hamilton és a leggyorsabb kört futó Bottas a 4–5. helyen végeztek, ezzel Hamilton megvédte a címét. 2019-ben Hamilton a második sorból rajtolva győzött az egy kerékcserés taktikának köszönhetően. A Q3 végén a palánknak ütköző Bottas a harmadik sorból rajtolhatott, a futamon harmadik helyezést ért el, amivel matematikai esélye maradt a világbajnoki címre.

A tavalyelőtti Mexikóvárosi Nagydíjon az első sorból rajtoltak, a rajtnál Verstappen megelőzte őket, a pole-ból induló Bottas Ricciardóval ütközve meg is pördült és visszaesett. Hamilton második lett, Bottas a 15. helyen végzett, utóbbinak a leggyorsabb köre nem ért pontot. Tavaly Russell az első, Hamilton a második sorból rajtolt. A csapat egy kiállással próbálkozott, közepes, kemény felosztásban, Hamiltonnak sikerült Pérez elé visszajönnie a kerékcsere után, Russell azonban túl sokáig maradt kint, ami miatt Pérez mögé tudott visszajönni. Így Hamilton második, Russell negyedik lett, az utolsóelőtti körökben felrakott lágyakkal megfutva a leggyorsabb kört is.

Alpine

Az 1986-os Mexikói Nagydíj emlékezetes nap volt a jogelőd Benetton számára: Berger itt szerezte meg önmaga és a csapat első győzelmét. Az 1992-es futamról említésre méltó a harmadik helyezés, amely az első dobogót jelentette egy bizonyos Michael Schumachernek.

2015-ben a Lotus színeiben Romain Grosjean tizedikként szerzett egy pontot. Renault név alatt 2018-ban Hülkenberg hatodik helyezést ért el, 2019-ben pedig sikerült a kettős pontszerzés: Ricciardo nyolcadik lett, Hülkenberg pedig Kvjattal ütközve visszaesett a 11. helyre, de a Toro Rosso pilótája tíz másodperc időbüntetést kapott az esetért, így meglett a pontszerző tizedik hely.

A tavalyelőtti Mexikóvárosi Nagydíjon Alpine név alatt Alonso kilencedik, a hátrasorolva induló Ocon 13. lett. Tavaly az ötödik sorból rajoltak, a futamon Ocon nyolcadik lett, a 65. körben motorhiba miatt kieső Alonsót a megtett táv révén 19. helyezettnek jegyezték.

McLaren

A csapat első Mexikói Nagydíján 1966-ban az alapító Bruce McLaren motorhibával kiállt. 1967-ben az olajnyomás hibája miatt adta fel. 1968-ban második helyével megszerezte a csapat első mexikói dobogóját. Csapat- és honfitársa, Denny Hulme a felfüggesztés sérülésével állt ki, és hasonló gondjai voltak az Anglo American Racers színeiben versenyző Dan Gurneynek is. 1969-ben Hulme megszerezte az istálló első győzelmét a pályán. Bruce McLaren az autója hibája miatt nem tudott elrajtolni. 1970-ben Hulme harmadik lett, Peter Gethin motorhiba miatt adta fel.

1986-ban Prost második lett, amivel az összetettben is ebben a pozícióban várhatta a mindent eldöntő zárófutamot. Keke Rosberg defekt miatt kiesett. 1987-ben Prost és Stefan Johansson is ütközésbe keveredett a verseny elején. 1988-ban sok más hétvégéhez hasonlóan az itteni is a csapat kettős győzelmével végződött, ezúttal Prost nyert Ayrton Senna előtt. Az 1989-es futamot Senna nyerte, Prost ötödik lett. 1990-ben Senna gumiproblémákkal kiállt, huszadiknak jegyezték, Berger a dobogó harmadik fokára állhatott. 1991-ben Senna lett harmadik, Bergernek motorhibája volt. 1992-ben Berger negyedik helyen végzett, Senna erőátviteli problémákkal kiállt.

2015-ben mindkét versenyző tetemes rajthelybüntetést szedett össze az alkotóelemek cseréje miatt, de már nem nagyon volt hová hátrasorolni őket, főleg, hogy Jenson Button mért kör nélkül a boxutcából indult. A futamon 14. helyen végzett, míg Alonso hamar kiállt az erőforrás hibájával. 2016-ban Button és Alonso 12-13. helyen végeztek. 2017-ben megint csak jókora rajtbüntetésekkel indultak a versenyzők, de Alonso feljött a tizedik helyig, Hamilton dolgát is megnehezítve, Stoffel Vandoorne 12. lett. 2018-ban Vandoorne nyolcadik helyezést ért el, Alonso autója a rajt után beleakadt Ocon levált szárnydarabjába, majd néhány körrel később kiállni kényszerült. 2019-ben a negyedik sorból indultak, jól is rajtoltak, de nem szereztek pontot: Sainz a 13. helyen végzett, míg Norrisnak a 13. körben elrontották a kerékcseréjét (nem volt rendesen rögzítve a bal első, amikor elengedték), az időveszteség miatt az utolsó helyre esett vissza, később ki is állt.

A tavalyelőtti Mexikóvárosi Nagydíjon mindkét versenyző Q3-ba jutott, de Norrist az elhasznált erőforráselemek miatt hátrasorolták. A futamon Norris tizedik, a rajt után Bottasszal ütköző és szárnycsere miatt visszaeső Ricciardo 12. helyen végzett. Tavaly a Q2-ig jutó Ricciardo lágyakon többeket megelőzve hetedik, a negyedik sorból rajtoló Norris kilencedik lett. Ricciardo tíz másodperc büntetést kapott, miután az 51. körben Tsunodával ütközött, de a helyezését nem befolyásolta.

Alfa Romeo

A régi Alfa Romeo csapat egyik időszakában sem volt Mexikói Nagydíj a versenynaptárban.

A Sauber 2015-től 2017-ig nem szerzett pontot a pályán, 2018-ban viszont az Alfa Romeo Saubernek mindkét autóval sikerült a Q3-ba jutás és a pontszerzés is: Leclerc hetedik, Marcus Ericsson kilencedik lett.

2019-ben Alfa Romeo név alatt Antonio Giovinazzi 14. helyen végzett, Kimi Räikkönen túlmelegedés miatt kiesett. A tavalyelőtti Mexikóvárosi Nagydíjon Kimi a hátrasorolás révén tizedik helyről rajtolva nyolcadikként szerzett pontokat, Giovinazzi 11. lett. Tavaly Bottas a harmadik sorból rajtolva tizedik, a Q2-ig jutó Zhōu 13. helyen végzett.

Aston Martin

Az előd Force Indiának (nem számítva a Racing Point Force Indiát) rendre összejött a kettős pontszerzés a Mexikói Nagydíjon. A legjobban a 2017-es futamuk sikerült, ahol Ocon ötödik, Pérez hetedik helyezést ért el.

A Racing Point színeiben 2019-ben Pérez hetedik, Stroll 12. lett.

A tavalyelőtti Mexikóvárosi Nagydíjon a jelenlegi név alatt indultak. Stroll a Q1-ben összetörte az autóját, utolsó lett az időmérőn (hivatalosan hátrasorolást is kapott az erőforráselemek és a váltó cseréje miatt), míg Vettel a hátrasorolások révén a kilencedik rajthelyről indulhatott. A futamon Vettel hetedik, Stroll 14. helyen végzett. Tavaly mindkét versenyző kiesett a Q1-ben, Stroll az austini ütközésért magával hozott három rajthelyes büntetéssel a rajtrács végéről indult, míg a Mick Schumacherrel azonos időt futó Vettel 17. lett az időmérőn, miután ő futotta később, de Magnussen hátrasorolásán nyert egy rajthelyet. A futamon Vettel és Stroll a 14–15. helyen végeztek.

Haas

A 2016-os Mexikói Nagydíjon a hazai pályán versenyző, a futam elején ütközésbe keveredő Esteban Gutiérrez 19. lett a boxutcából rajtoló Grosjean előtt. 2017-ben Magnussen nyolcadikként pontot szerzett, míg Grosjean utolsó célba érkezőként 15. helyen végzett. 2018-ban Grosjean és Magnussen 15–16. helyen végeztek. 2019-ben Magnussen 15., Grosjean 17. lett.

A tavalyelőtti Mexikóvárosi Nagydíjon Nyikita Mazepin a 18. helyen végzett, Mick Schumacher a rajt után ütközésbe keveredve kiesett. Tavaly Magnussen a Q2-be jutott, de az elhasznált erőforráselemek miatt öt rajthellyel hátrasorolták, így az utolsóelőtti helyről indulhatott. Schumacher lemaradt a Q2-ről, a Q1-ben ezredre azonos időt ment Vettellel, de neki kedveztek, mivel ő futotta meg hamarabb, és csapattársa hátrasorolása révén a 15. rajthelyről indulhatott. A futamon Schumacher és Magnussen 16–17. helyen végeztek.

AlphaTauri

A Toro Rosso legjobb eredménye a Mexikói Nagydíjon két kilencedik helyezés: 2015-ben Verstappen, 2019-ben Gasly (utóbbi futamon eredetileg Kvjat futott be kilencedik helyen, de a Hülkenberggel való ütközéséért tíz másodperc büntetést kapott, ami miatt 11. helyen végzett). Ezen kívül 2018-ban szerzett Gasly pontot tizedik hellyel.

A tavalyelőtti Mexikóvárosi Nagydíjon a jelenlegi név alatt mindkét versenyző Q3-ba jutott, de Tsunodát az elhasznált erőforráselemek miatt hátrasorolták. A futamon Gasly negyedik helyezést ért el, Tsunoda a rajt után ütközésbe keveredve kiesett, biztonsági autós fázist okozva. Tavaly az időmérőn a Q2-ig jutottak, a futamon nem szereztek pontot: a Stroll letereléséért öt másodperc büntetést kapó Gasly 11. helyen végzett, Tsunoda a Ricciardóval való ütközés következtében kiesett.

Williams

Az 1986-os Mexikói Nagydíjon Nelson Piquet és Mansell 4–5. helyen értek célba a Williams-Hondákkal. Ez elegendőnek bizonyult arra, hogy Mansell listavezetőként várhassa a zárófutamot és Piquet-nek is maradjon még esélye a bajnoki címre. Egy évvel később kettős győzelmet arattak: Mansell győzött Piquet előtt, őrizve esélyeit a kettejük háziversenyévé vált világbajnokságban. 1988-ban Mansell és Riccardo Patrese autójában is megadta magát a Judd-motor. 1989-ben már Renault motorral Patrese második lett, Thierry Boutsen elektronikai hibával kiállt. 1990-ben Boutsen ötödik, Patrese kilencedik helyen végzett (rend kedvéért: csak előbbi ért pontot). 1991-ben itt sikerült először nyerniük a szezon során, méghozzá rögtön kettős győzelem lett, viszont nem papírforma szerinti sorrendben: Patrese győzött Mansell előtt. Egy évvel később, újabb dupla diadalt arattak, de immár fordított sorrendben, megalapozva Mansell azévi diadalútját.

2015-ben Bottas harmadik helye révén dobogós helyezéssel tértek vissza a pályára, Felipe Massa hatodik lett. 2016-ban Bottas és Massa 8-9. helyről indulva a versenyen is ezekben a pozíciókban végeztek. 2017-ben Stroll hatodik helyezést ért el, Massa 11.-ként lemaradt a pontszerzésről. 2018-ban Stroll és Szergej Szirotkin 12–13. helyen futottak be. 2019-ben Russell 16., Robert Kubica 18. helyen végzett.

A tavalyelőtti Mexikóvárosi Nagydíjon a váltócsere miatt elvileg öt (gyakorlatilag három) rajthely büntetéssel induló Russell és a hátrasorolásokon négy rajthelyet nyerő Nicholas Latifi 16–17. helyen végeztek. Tavaly az utolsó két helyen végeztek az időmérőn, de a hátrasorolások révén az utolsóelőtti sorból rajtolhattak, a futamon Albon 12., Latifi 18. lett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr7618244771

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása