Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző V/19.

USA Nagydíj, Austin

2019. november 01. - F1 Hierro

Az austini versenyeket leginkább Lewis Hamilton uralma jellemezte eddig, 2014-től 2017-ig sorozatban négyszer győzött, emellett ő nyerte az első itteni futamot is 2012-ben. Összesen pedig hatszor nyert USA Nagydíjat, mert 2007-ben ő győzött az utolsó indianapolisi nagydíjon is. 2015-ben Austinban ünnepelhette harmadik világbajnoki címét is, a híres-hírhedt sapkadobással. Tavaly is lett volna rá lehetősége, de akkor a rajttal és a taktikával elvesztette a vezető helyet, sőt csak harmadik lett, így a következő versenyre halasztódott a bajnokavatás. Most viszont nagyon jó lehetőségei kínálkoznak a hatodik cím bebiztosítására. Rajta kívül még ketten nyertek Austinban: Sebastian Vettel még a Red Bull Racing színeiben 2013-ban, a tavalyi pedig az akkor még Ferrarival versenyző Kimi Räikkönen legutóbbi, valószínűleg utolsó futamgyőzelme volt, hosszas várakozást megtörve.

Hamilton

A 2007-es bemutatkozó szezonjában McLaren–Mercedesszel győzni tudott Indianapolisban, közvetlenül a Montréalban szerzett első diadala után.

2012-ben az első austini futamot is megnyerte, ami egyúttal utolsó mclarenes futamgyőzelmét jelentette. Mercedesszel 2013-ban negyedik lett, 2014-ben viszont ismét nyert. 2015-ben megismételte a győzelmét, amivel három futammal a vége előtt bebiztosította harmadik világbajnoki címét csapattársával, Nico Rosberggel és Vettellel szemben. 2016-ban élről indulva ismét nyert, megindítva a hajrát a világbajnoki címért. Tavalyelőtt szintén pole-ból nyert, a hatodik körben visszaelőzve a jól rajtoló Vettelt. A győzelmével egyre közelebb került a bajnoki cím megnyeréséhez. Tavaly meglett volna a lehetősége, hogy bebiztosítsa a világbajnoki címet, élről indulhatott, de de Kimi lerajtolta. A virtuális safety car alatt megpróbálkozott az eltérő gumistratégiával, utána Kimit utolérve a 21. körben előzni próbált, de csak Kimi boxkiállásával került az élre. A második kerékcseréje után viszont nemcsak Kimi, de Verstappen is elé került, akit hiába próbált megelőzni. Végül leggyorsabb kört futva harmadik lett, így a következő versenyre halasztódott a bajnokavatás.

Ricciardo

Toro Rossóval 2012-ben 12., 2013-ban 11. helyen végzett. A Red Bull színeiben 2014-ben dobogóra állhatott harmadik helyezettként. 2015-ben tizedik lett. 2016-ban harmadik helyről indult, a rajt után megelőzte Rosberget. Az éppen a csapattárs Verstappen kiesése miatti virtuális safety car azonban nem kedvezett neki, a Mercedesek kis időveszteséggel tudták le a boxkiállást, így végül maradt a harmadik hely mögöttük. Tavalyelőtt az időmérőn a Q3-ban ezredre azonos időt ment Kimivel, de mivel hamarabb futotta, előbbre sorolták, a negyedik helyről rajtolhatott. A futam elején Bottasszal vívott a harmadik helyért, de a 16. körben motorhibával kiesett Tavaly az időmérőn ötödik lett, Vettel büntetése után egy hellyel előrébb indult. Az első körben Vettellel szemben védte a negyedik pozícióját, a kilencedik körben azonban az akkumulátor hibája miatt kiállt.

Norris

Tavaly a McLaren tesztpilótájaként vett részt az első szabadedzésen.

Vettel

Indianapolisban egyedül 2007-ben indult, de az a verseny emlékezetesre sikerült: akkor állt rajthoz először Forma–1-es nagydíjon, a BMW–Saubernél helyettesítve a Kanadában balesetet szenvedő Kubicát. Nyolcadik helyével rögtön pontot is szerzett (akkor ő számított a legfiatalabb pontszerzőnek, de ez a rekord azóta már Verstappené).

Austinban 2012-ben Red Bull-lal élről indult, de Hamilton megelőzte, így második lett. Ezáltal a világbajnoki címet még nem ünnepelhette, de kényelmes előnnyel várhatta az interlagosi szezonzárót. 2013-ban viszont az év végi sikersorozata itt is kitartott, és megnyerte a futamot. 2014-ben a boxutcából rajtolva hetedik helyezést ért el. 2015-ben Ferrarival az erőforrás cseréje miatt tízhelyes hátrasorolást kapott, ami gyakorlatilag nyolc hely pluszt jelentett. A futamon harmadik lett, amivel elszálltak az addig is inkább csak matematikai esélyei a világbajnoki címre. 2016-ban hatodik helyről indult, a versenyen leggyorsabb kört futva negyedik helyen végzett. Tavalyelőtt második helyről indult, a rajtnál megelőzte Hamiltont, aki a hatodik körben visszaelőzte. Így végül a futamon is második lett. Tavaly második lett az időmérőn, de az első szabadedzésen nem lassított a piros  zászlónál, emiatt három hellyel hátrébb sorolták. Az első körben Ricciardóval vívott, aminek összeértek és kipördült. Visszazárkózása után az utolsó előtti körben megelőzte Bottast, így negyedik lett Hamilton mögött, a matematikai esélyei még maradtak a világbajnoki címre.

Räikkönen

Indianapolisban Sauberrel 2001-ben a féltengely, McLaren–Mercedesszel 2002-ben a motor hibája miatt állt ki. 2003-ban első helyről rajtolt, de a vizes pályán nem sikerült megtartania ezt a helyét, másodikként minimális bajnoki esélyei maradtak a zárófutamra. 2004-ben hatodik lett, 2005-ben pedig csatlakozott a Michelin-bojkotthoz. 2006-ban kiesett a rajt utáni tömegkarambolban, méghozzá csapattársával, Juan Pablo Montoyával ütközve. 2007-ben Ferrarival negyedik lett.

Austinban 2012-ben Lotusszal hatodik lett. A 2013-as futamot műtétje miatt hagyta ki. 2014-ben Ferrarival mindössze 13. helyen végzett. 2015-ben erőforráscsere miatt tíz hely hátrasorolással indult, a futamon végül fékhibával állt ki. 2016-ban ötödik helyről rajtolt, egy ideig negyedik helyen is állt, de rosszul rögzített kerék miatt fel kellett adnia a futamot. Tavalyelőtt a Q3-ban ezredre azonos időt ment Ricciadóval, de ő futotta később, így ötödik helyről indulhatott. A rajtnál némileg visszaesett, de később visszazárkózott, a 42. körben megelőzte Bottast. Ekkor a második helyen állt, de azt átengedte Vettelnek. Az utolsó körben Verstappen megelőzte, de kanyarlevágással előnyt szerezve, így a holland időbüntetésével visszakapta a harmadik helyet. Tavaly harmadik lett az időmérőn, Vettel büntetése után az első sorból indulhatott. Hamiltont lerajtolva élre ugrott, végül jobb gumistratégiával sikerült megnyernie a versenyt, ezzel öt és fél év várakozás után szerzett újra futamgyőzelmet, először (és egyetlen alkalommal) a második ferraris időszakában.

Grosjean

2012-ben Lotusszal negyedik helyről indult volna, de váltócsere miatt öt hellyel hátrasorolták. A futamon hetedik lett csapattársa, Kimi mögött. 2013-ban a dobogó második fokára állhatott. 2014-ben 11. helyen végzett. 2015-ben fékhiba miatt kiesett. 2016-ban a Haas színeiben tizedik helyezést ért el. Tavalyelőtt 14. lett. Tavaly bejutott a Q3-ba, de a két kör után Leclerc-rel ütközve kiesett.

Gasly

A tavalyelőtti nagydíjat a Super Formula bajnoki címére hajtva kihagyta – sajnos hasztalanul, mert az időjárás miatt a suzukai hétvégét lefújták. Tavaly az elhasznált erőforráselemek miatt 35 rajthely büntetést kapott, gyakorlatilag hat helyet veszítve az utolsó előtti rajtkockából indult. A futamon 12. helyen végzett.

Pérez

2012-ben Sauberrel 11. helyen ért célba, 2013-ban McLaren–Mercedesszel hetedik lett. 2014-ben a Force India színeiben ütközött Adrian Sutillal és kiesett. 2015-ben ötödik helyezést ért el. 2016-ban nyolcadik lett. Tavalyelőtt tizedik lett az időmérőn, a büntetések miatt egy hellyel előrébb indulhatott. A futamon megismételte a nyolcadik helyezést. Tavaly a Racing Point Force India színeiben bejutott a Q3-ba, a futamon eredetileg tizedikként ért célba, de Esteban Ocon és Magnussen kizárása után előlépett ismét nyolcadik helyre.

Leclerc

A tavalyelőtti első szabadedzésen a Sauber tesztpilótájaként vett részt.

A tavalyi futamon a kilencedik helyről rajtolva ütközött Grosjeannal, autója sérülése miatt később kiállt.

Stroll

Tavalyelőtt a Williams színeiben három rajthely büntetést kapott, amiért Grosjeant feltartotta az időmérőn, de mások annyi büntetés kaptak, hogy még így is két hellyel előrébb indulhatott (17. helyett 15.). A futamon 11. helyen végzett. Tavaly a futam elején ütközött Alonsóval, aki emiatt kiesett, ő maga viszont megpördülés után folytatni tudta, végül 14. lett.

Magnussen

2014-ben McLaren–Mercedesszel nyolcadik lett. 2016-ban Renault-val 12. helyen végzett. Tavalyelőtt a Haas színeiben az időmérőn utolsó lett, három hely büntetést is kapott Pérez feltartásáért – a sors furcsasága, hogy ennek ellenére  három hellyel előrébb indulhatott. A futamon ütközött mind a két Sauberrel, Pascal Wehrleinnak az elején kiesést, Marcus Ericssonnak a vége felé büntetést okozva. Végül 16. lett. Tavaly eredetileg kilencedik helyen ért célba, de a megengedett mértéket meghaladó üzemanyag-fogyasztás miatt kizárták.

Albon

Első austini versenye lesz.

Kvjat

2013-ban a Toro Rosso pénteki tesztpilótájaként itt volt az első Forma–1-es hétvégéje.

2014-ben már indult a futamon, motorcsere miatt tízhelyes hátrasorolást kapott (a megcsonkított mezőnyben azonban ez csak 14. helyett 17. helyet jelentett), innen nem nagyon sikerült javítania, a végén 15. lett. 2015-ben a Red Bull színeiben balesetet szenvedett és kiesett, biztonsági autós fázist okozva. 2016-ban újra Toro Rossóval 11. helyen végzett. Tavalyelőtt két verseny kihagyása után visszatért a mezőnybe (bár nem sikerült tartósan), de nem az őt váltó Gasly helyére, hanem a Renault-hoz távozó Sainz helyett. A futamon tizedik helyezést ért el.

Hülkenberg

2012-ben Force Indiával nyolcadik, 2013-ban Sauberrel hatodik lett. 2014-ben a Force India motorhibája miatt kiállni kényszerült. 2015-ben a Ricciardóval való ütközés után kellett kiállnia. 2016-ban szintén fel kellett adnia a versenyt, miután a Bottasszal történt ütközésben megsérült az autója. Tavalyelőtt Renault-val húsz rajthely büntetés kapott elhasznált erőforráselemek miatt, de gyakorlatban csak három hellyel sorolták hátrébb. A futamon motorhiba miatt esett ki. Tavaly hetedik rajtkockából indulva hatodik helyezést ért el.

Verstappen

A 2014-es hétvégén a Toro Rosso pénteki tesztpilótája volt.

2015-ben negyedik helyezést ért el. 2016-ban negyedik helyről indult. A futama pechesen alakult: előbb tévesen ment ki a boxutcába, majd a Red Bull váltóhibája miatt kiesett, virtuális safety cart okozva. Tavalyelőtt hatodik lett az időmérőn, az elhasznált erőforráselemek miatt 15 rajthely büntetést kapott, a gyakorlatban tíz hellyel került hátrébb. A futamon felzárkózott , az utolsó körben Kimit is megelőzte, de kanyarlevágás miatt öt másodperc büntetést kapott, ami a dobogójába került: így negyedik lett. Tavaly a Q1 során megadta magát az autója, a Q2-ben nem vett részt. Váltócsere miatt hivatalosan öt, gyakorlatilag három hely hátrasorolással indulhatott a 18. helyről, innen sikerült feljönnie felzárkóznia. Hamilton második kerékcseréje után a második helyre került, amit sikerült megőriznie.

Sainz

2015-ben Toro Rossóval az időmérőn 107%-on kívül teljesített, de engedték indulni, és a futamon legjobb azévi helyezését produkálva hetedik lett. 2016-ban tizedik helyről indult, a virtuális biztonsági autó alatti kerékcseréjével előrejött ötödiknek, de az utolsó körben Alonso megelőzte, így végül hatodik helyezést ért el. Tavalyelőtt itt indult először a Renault színeiben, nyolcadik lett az időmérőn, Verstappen büntetésével egy helyet előre lépett, a futamon is megtartotta, így hetedik hellyel tette le a névjegyét új csapatánál. Tavaly megismételte hetedik helyezését.

Russell

Első austini versenye lesz.

Bottas

2013-ban nyolcadikként pályafutása első pontjait szerezte. 2014-ben ötödik lett. 2015-ben öt hely hátrasorolással indult váltócsere miatt, a futamon mechanikai problémával állt ki. 2016-ban nyolcadik helyről indult, de a rajt után ütközött Hülkenberggel, végül 16. helyen végzett. Tavalyelőtt Mercedesszel harmadik helyről indult. A futamon állt a második helyen is, de a két Ferrari és Verstappen megelőzte, így ötödik lett. Tavaly negyedik lett az időmérőn, Vettel büntetése után egy hellyel előrébb indult. Az utolsó előtti körben Vettellel csatázva elfékezte magát, így ötödik helyen végzett.

Kubica

2006-ban Indianapolisban a BMW–Sauber harmadik pilótája volt a pénteki szabadedzéseken. Egy évvel később a futamot ki kellett hagynia a kanadai balesete után, az azt követő években pedig kikerült a programból az USA, így idén először indulhat a futamon.

Giovinazzi

Első austini versenye lesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr8015277336

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása