Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző V/20.

Brazil Nagydíj, Interlagos

2019. november 17. - F1 Hierro

Az interlagosi pálya gyakran volt világbajnokságot eldöntő futamok helyszíne, mióta áthelyezték a versenynaptár végébe. A mezőny mindhárom világbajnokának van itt megnyert címe: Kimi Räikkönennek 2007-ből, Lewis Hamiltonnak az első 2008-ból, Sebastian Vettelnek a harmadik 2012-ből. Utóbbi óta viszont nem volt itt döntő futam, vagy későbbre maradt a döntés, vagy úgy érkezett ide a mezőny, hogy már megvolt a világbajnok. Így van ez idén is, hiszen Lewis Hamilton Austinban bebiztosította a hatodik címét. 

Brazil Nagydíjat nyerni a jelenlegi pilóták közül Vettelnek sikerült a legtöbbször, összesen háromszor, legutóbb két éve. Hamilton kétszer nyert, köztük a tavalyit, Räikkönen pedig azt a bizonyos 2007-es futamot. Tavaly jó esélyei voltak a győzelemre Max Verstappennek is, de a lekörzött Esteban Oconnal való ütközés ebben megakadályozta. Most Verstappen ott van a pole pozícióban, Ocon pedig nincs a mezőnyben - sikerülhet a győzelem?

Hamilton

Rögtön első szezonjában, 2007-ben McLaren–Mercedesszel listavezetőként érkezett a zárófutamra. A versenyen azonban az ág is húzta: előbb kicsúszás, majd az autója váratlan lelassulása miatt esett vissza. Végül csak hetedik helyre tudott feljönni, ami arra volt elegendő, hogy pontegyenlőség mellett jobb versenyhelyezésekkel vb-második legyen a csapattárs Fernando Alonso előtt. A 2008-as versenynek ugyancsak világbajnoki éllovasként vágott neki, és ez sem bizonyult könnyű futamnak: az esőben az éppen szükséges ötödik helyen haladt, de aztán Vettel megelőzte. Amikor Felipe Massa elsőként haladt át a célvonalon, úgy tűnt, ez az év is veszett, de sikerült megelőznie a száraz gumikon kockáztató Timo Glockot, így mégis meglett a bajnoki címhez elegendő pontszáma. 2009-ben első alkalommal állhatott dobogóra a pályán harmadikként, de abban az évben nem volt érintett a világbajnoki csatában. 2010-ben negyedik helyezésével lényegében csak matematikai esélyei maradtak a zárófutamra. 2011-ben váltóhiba miatt állt ki. 2012-ben élről indult és leggyorsabb kört futott, de Hülkenberggel ütközve kiesett utolsó mclarenes futamán.

2013-ban Mercedesszel kilencedik lett, miután a Bottasszal való ütközés miatt megbüntették. 2014-ben másodikként futott be csapattársa, Nico Rosberg mögött, így őrizte listavezető pozícióját az abu-dhabi szezonzáróra. 2015-ben újra második lett, szintén a csapattárs mögött, de akkor már nem volt tétje a világbajnokság szempontjából. 2016-ban a bajnoki esélyei életben tartásáért hajtott, élről indulva megnyerte a futamot, ezzel a zárófutamra maradt a döntés. Tavalyelőtt, akárcsak tavaly és idén is, friss világbajnokként érkezett. Az időmérőn nem tudott mért kört menni, a váltót és erőforráselemeket cserélve a boxutcából indult. Innen a negyedik helyre sikerült feljönnie, miután az 59. körben megelőzte Verstappent. Az utolsó néhány körben közel kerül a harmadik helyen autózó Kimihez, de őt már nem tudta megelőzni. Tavaly pole-ból indult, Verstappen megelőzte, de miutána holland ütközött a lekörözött Esteban Oconnal, meglett a győzelem.

Ricciardo

2011-ben HRT-vel huszadik, 2012-ben Toro Rossóval 13. lett. 2013-ban tizedikként szerezte első brazíliai pontját. 2014-ben a Red Bull felfüggesztésének sérülése miatt esett ki. 2015-ben 11. helyen végzett. 2016-ban hatodik helyről indult, a futamon egy rosszul időzített inter gumikra váltás, majd utána újra esőgumik felrakása miatt nyolcadik lett. Kapott egy öt másodperces büntetést is, mivel lezárás alatt hajtott a boxutcába. Tavalyelőtt ötödik lett az időmérőn, erőforráselemek cseréje miatt tíz rajthely büntetést kapott, a 14. helyről indult. A rajt után ütközésbe keveredve meg is pördült, a mezőny végére került, de fel tudott zárkózni a hatodik helyre. Tavaly hatodik lett az időmérőn, de a turbófeltöltő cseréje miatt öt hellyel hátrasorolták. A 11. rajthelyről indulva zárkózott fel, a 46. körben megelőzte Vettelt, az 59. körben pedig Bottast, így negyedik helyezést ért el.

Norris

A tavalyi első szabadedzésen a McLaren tesztpilótájaként vett részt.

Vettel

A 2006-os hétvégén a BMW Sauber pénteki harmadik pilótájaként vett részt.

Toro Rossóval 2007-ben a hidraulika hibája miatt kiesett. A 2008-as futama jól sikerült: az esős versenyen negyedik lett, a vége felé megelőzve Hamiltont is (akinek emiatt egy ideig veszélyben forgott a világbajnoki címe). Red Bull-lal 2009-ben megismételte előző évi helyezését, ezzel elszálltak világbajnoki esélyei. 2010-ben a futam megnyerésével jelezte, hogy ő is igényt tart a világbajnoki címre. 2011-ben pole pozícióból indulva csapattársa, Mark Webber mögötti második hellyel zárta magabiztosan megnyert szezonját. 2012-ben a zárófutamon a harmadik világbajnoki cím volt a tét. Bár listavezetőként érkezett, a verseny a vártnál több küzdelmet hozott: előbb rosszul rajtolt, majd Bruno Sennával ütközve visszaesett utolsónak; az esőben kellett felzárkóznia, de a hatodik hely végül elegendőnek bizonyult az újabb címvédéshez. 2013-ban élről indulva másodjára nyerte meg a futamot, sorozatban kilencedik győzelmével beállította Alberto Ascari 1952–53-as rekordját, egy idényen belül pedig csak neki sikerült még ilyet elérnie. 2014-ben ötödik lett. 2015-ben Ferrarival a dobogó harmadik fokára állhatott a két Mercedes-pilóta mellé. 2016-ban ötödik rajtkockából indulva a futamot is ezen a helyen zárta. Tavalyelőtt az előző versenyen elvesztett világbajnokság után a második rajthelyet szerezte meg. A rajt után élre állva megnyerte a futamot. Tavaly a Q3-ban hívták szúrópróbaszerű ellenőrzésre. Mivel rossz pillanatban ért őt a kiszólítás, igyekezett hamar túllenni rajta, járó motorú autóval hajtott a mérlegre, amivel megrongálta a berendezést. Pénzbüntetést és megrovást kapott érte, de a megszerzett második rajthelyét megtarthatta. A futamon előbb Verstappen, majd Kimi is megelőzte, a 46. körben pedig Ricciardo kerekedett felül kettejük csatájában, így végül hatodik helyen végzett.

Räikkönen

Sauberrel 2001-ben kicsúszás miatt esett ki. McLaren–Mercedesszel 2002-ben a felni sérülése miatt szintén kiesett, de a megtett táv miatt 12.-nek könyvelték el. 2003-ban az esős futamon Giancarlo Fisichella megelőzte, aztán a félbeszakítást követően mégis győztesnek hozták ki, így a dobogón ő vehette át az első díjat. A Jordan óvásának helyt adva azonban kiderült, hogy Fisico újabb kört kezdett meg, így eggyel későbbit kell végeredménynek tekinteni – ezzel második lett, Imolában ünnepélyesen díjat cseréltek. 2004-ben ismét második lett, ezúttal teljes bizonyossággal. 2005-ben még voltak esélyei a bajnoki címre, de Alonso harmadik helyen haladt, így nem erőltette csapattársa megelőzését, sorozatban harmadszor is második lett. 2006-ban ötödik lett utolsó mclarenes versenyén, emlékezeteset csatázva a(z átmenetileg) visszavonuló Michael Schumacherrel (akinek búcsúztatását „fontos dolga” miatt hagyta ki), aki végül megelőzte. Ferrarival 2007-ben újra világbajnoki címért hajtott, bár a három aspiráns közül neki volt a legkevesebb esélye, a versenyen azonban minden összejött: Hamilton viszontagságok közepette hetedik lett, Alonso nem tudta megelőzni a két Ferrarit, a csapat boxtaktikája révén pedig sikerült Massa előtt megnyernie a futamot és a világbajnokságot is. 2008-ban a dobogó harmadik fokára állhatott. 2009-ben hatodik lett.

2012-ben Lotusszal a futam emlékezetes momentumát produkálta azzal, hogy kicsúszása után a régi pálya nyomvonalán próbált visszatérni, de az le volt zárva, így kénytelen volt visszafordulni. Tizedik helyével legalább a pontszerző sorozatát sikerült megmentenie. A 2013-as futamot a műtéte után kihagyta. Ferrarival 2014-ben hetedik, 2015-ben negyedik lett. 2016-ban harmadik rajthelyről indult, de kicsúszott és kiesett, biztonsági autós fázist okozva. Tavalyelőtt ismét harmadik helyről indult, ezúttal a futamon is ezt a helyezést érte el. Tavaly negyedik helyről indulva harmadik harmadikként itt szerezte feltehetően utolsó dobogós helyezését.

Grosjean

2009-ben Renault-val 13. lett. 2011-ben a Lotus Renault GP pénteki tesztpilótája volt. A következő három futamon Lotusszal egyaránt kiesett: 2012-ben kicsúszás, 2013-ban motorhiba miatt; 2014-ben pedig az erőforrás adta meg magát, a megtett táv révén 17. helyezettként jegyezték. 2015-ben nyolcadik helyével szerezte első brazíliai pontjait. 2016-ban a Haas pilótájaként a hetedik helyet szerezte meg az időmérőn, de a futamon furcsa okból nem rajtolhatott el: autójával a rajtrácsra menet szenvedett balesetet a vizes pályán. Tavalyelőtt az első körben ütközött Oconnal, de tovább tudott menni, végül két kör hátránnyal 15. helyen végzett. Tavaly kilencedik lett az időmérőn, Ricciardo hátrasorolásával egy helyről előrébb indult, a futamon nyolcadik helyezést ért el.

Gasly

Tavalyelőtt az erőforráselemek cseréje miatt 25 rajthely büntetést kapott, ami gyakorlatban két hely hátrasorolást hozott. A futamon egy kör hátránnyal 12. lett. Tavaly bejutott a Q3-ba, Ricciardo hátrasorolása után kilencedik helyről indult, de pontot nem szerzett, 13. helyen végzett.

Pérez

Sauberrel 2011-ben 13. lett, 2012-ben a rajt után ütközve kiesett. 2013-ban McLaren–Mercedesszel hatodik helyezést ért el. Force Indiával 2014-ben 15., 2015-ben 12. helyen végzett. 2016-ban érte el eddigi legjobb brazíliai eredményét: kilencedik helyről indulva az esős futamon harcban volt a dobogóért, végül Verstappen megelőzte, így negyedik lett. Tavalyelőtt hatodik lett az időmérőn, Ricciardo büntetése révén egy hellyel előrébb indulhatott. A futamon kilencedik helyen végzett. Tavaly a Racing Point Force India színeiben tizedik lett.

Leclerc

Első két alkalommal pénteki tesztpilótaként vett részt szabadedzésen: tavalyelőtt a Haas, tavaly a Sauber színeiben.

Tavaly már a futamon is indult a Sauberrel, nyolcadik lett az időmérőn, Ricciardo hátrasorolásával egy hellyel előrébb indulhatott, hetedik helyen futott be.

Stroll

Tavalyelőtt Williamsszel öt rajthely büntetést kapott váltócseréért, de mások büntetései miatt még két hellyel előrébb is került. Két kör hátránnyal 16. helyen végzett, utolsó célba érkezőként. Tavaly 18. lett.

Magnussen

2014-ben McLaren–Mercedesszel kilencedik lett. 2016-ban Renault-val 14. helyen végzett. Tavalyelőtt a Haas színeiben a rajt után Stoffel Vandoorne-nak ütközve kiesett. Tavaly kiesett a Q2-ben, de Ricciardo hátrasorolása miatt a tizedik helyről indulhatott. A futamon kilencedik lett.

Albon

Első brazíliai versenye lesz.

Kvjat

A 2013-as versenyhétvégén a Toro Rosso pénteki tesztpilótája volt, a 2014-es futamon 11. lett. 2015-ben a Red Bull színeiben hetedik helyen futott be. 2016-ban ismét Toro Rossóval 13. helyen végzett, azóta nem indult Brazil Nagydíjon.

Hülkenberg

Produkált néhány emlékezetes pillanatot a pályán: 2010-ben Williamsszel első és most már egyre inkább úgy tűnik, egyetlen rajtelsőségét szerezte. A futamon ugyan nem tudta tartani ezt a pozíciót, de nyolcadik helyen befutott. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótája volt, 2012-ben pedig parádézott a futamon, jó gumiválasztása után harcban volt a győzelemért, bár megcsúszásának Hamilton áldozatul esett, ami áthajtásos büntetést eredményezett, ezután ötödik lett. 2013-ban Sauberrel nyolcadik helyen futott be. Újra Force Indiával 2014-ben nyolcadik, 2015-ben hatodik lett. 2016-ban nyolcadik rajtkockából indulva hetedik helyen ért célba. Tavalyelőtt Renault-val nyolcadik lett az időmérőn, Ricciardo hátrasorolásával egy helyet előrelépett a rajtrácson. A futamot tizedik helyen zárta. Tavaly túlmelegedés miatt feladta a versenyt.

Verstappen

2014-ben a Toro Rosso tesztpilótájaként részt vett a pénteki első edzésen. 2015-ben kilencedik lett. Tavalyelőtt a Red Bull színeiben negyedik rajthelyről indult, az esős futamon pedig parádézott: egy ideig Rosberggel vívott a második helyért, sőt már Hamiltonra kezdett felzárkózni, amikor egy megcsúszás után korrigálni kényszerült, majd a nem megfelelő gumiválasztás miatt visszaesett, de több előzéssel és leggyorsabb kört futva feljött a dobogó harmadik fokára. Tavalyelőtt negyedik helyről indult, de a boxutcás rajt után felzárkózó Hamilton megelőzte, így ötödik lett. Tavaly ötödik helyről indult, a verseny elején egymás után megelőzte a két Ferrarit, a 10. körben Bottast is, Hamilton kerékcseréje után élre állt. A saját kerékcseréjéről Hamilton mögé tért vissza, de négy körrel később újra megelőzte. A 44. körben azonban összeakadt a lekörözött Oconnal, ami miatt kipördült. Folytatni tudta a versenyt, de a vezető pozíciót elvesztette, végül második lett. A leintés után dühösen próbált revansot venni Oconon, ami miatt az FIA közhasznú munkára kötelezte.

Sainz

A 2015-ös futama Toro Rossóval nem sikerült túl hosszúra: előbb útban a rajtrácsra leállt az autója. Sikerült betolni a boxutcába, ahonnan elrajtolt, de még az első körben újra le is állt. 2016-ban viszont 15. helyről indulva sikerült a pontszerzés hatodik helyezéssel. Tavalyelőtt Renault-val kilencedik lett az időmérőn, Ricciardo hátrasorolásával egy hellyel előrébb indulhatott. Pontot szereznie azonban nem sikerült, 11. helyen végzett. Tavaly 12. helyen végzett.

Russell

Tavalyelőtt a Force India pénteki tesztpilótájaként itt volt az első Forma–1-es hétvégéje.

Bottas

2012-ben a Williams tesztpilótájaként vett részt a pénteki első szabadedzésen. 2013-ban Hamiltonnal ütközve kiesett. 2014-ben tizedik, 2015-ben ötödik lett. 2016-ban 11. helyen végzett. Tavalyelőtt Mercedesszel élről indulva második lett. Tavaly harmadik helyről rajtolva leggyorsabb körrel ötödik lett, miután az 59. körben Ricciardo megelőzte.

Kubica

Elmondhatja magáról, hogy alacsonyabb kategóriás tapasztalata is van a pályáról: 2002-ben egy futam erejéig vendégszerepelt a brazil Forma Renault 2000-ben, megnyerte a futamot (bajnoki pontokat nem kapott érte).

2006-ban BMW–Sauberrel kilencedik helyen végzett, amiért még nem járt pont. 2007-ben ötödik helyezést ért el. 2008-ban 11. helyen végzett. 2009-ben másodikként sikerült dobogóra állnia. 2010-ben Renault-val kilencedik lett, ezúttal már pont is járt érte.

Giovinazzi

Az elmúlt két évben tesztpilótaként részt vett az első szabadedzésen: tavalyelőtt a Haas, tavaly a Sauber színeiben.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr2015309958

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása