Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri szuperbajnokság 4. - frissítve 2019 után

2020. március 10. - F1 Hierro

A 2020-as világbajnokság kezdete előtt még gyorsan zárjuk le az előző 70 szezont összegző sorozatot. A konstruktőrök rangsorolása a versenyzőik világbajnoki helyezései alapján itt a 2010 óta alkalmazott rendszerben történik (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1; a 2019-ben visszahozott leggyorsabb kör itt nem igazán értelmezhető, akárcsak az egyedül 2014-ben alkalmazott duplapontos zárás). A visszatekintés után pedig lehet előre tekinteni, hiszen a hétvégén indul az új szezon, év végére kiderül, hogy többek között ezeken a listákon mennyire hoz átrendeződést.

A listának ezen a változatán 58 csapat (konstruktőrműhely, gyártó) található. Az első hét helyezettben nincs különbség a többihez képest, a Renault ezzel a pontozással még jobban járt, a nyolcadik helyen áll. A konstruktőri címet nem nyerő csapatok közül a 10-8-6-os pontozáshoz hasonlóan itt is a 13. helyezett Maserati áll a legjobban (amikor világbajnokságot nyertek, még csak a pilótákat értékelték); a legjobban álló nem világbajnok alakulat pedig szintén a 15. helyezett Ligier. A világbajnok csapatok közül pedig az egyszezonos Brawn GP itt a 21. helyen áll, megelőzi többek között a csak az Indy 500-résztvevőket adó Kurtis Kraft. A legjobban álló nyeretlen csapat ezen a listán is a BAR (25. helyezett). A 2019-es szezon csapatai közül itt mind a tíz megtalálható a listán, miután a Racing Point színeiben Sergio Pérez tizedik lett a világbajnokságban.

Konstruktőr 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. Pontszám
1. Ferrari (I) 15 25 19 25 20 13 12 9 9 7 1 825,26
2. McLaren (GB) 12 10 6 11 14 9 8 3 4 6 986,67
3. Williams (GB) 7 8 12 3 8 5 4 4 4 2 705,00
4. Lotus (1958-94) (GB) 6 3 8 4 2 5 6 5 5 5 501,30
5. Mercedes (D) 8 5 1 1 2 2 3 1 2 368,88
6. Red Bull (A) 4 1 6 2 3 3 2 2 1 303,65
7. Brabham (GB) 4 3 1 3 2 5 2 3 2 5 297,33
8. Renault (F) 2 1 3 3 4 5 6 4 3 229,22
9. Cooper (GB) 2 3 3 1 3 4 3 2 2 218,94
10. Benetton (GB/I) 2 2 4 2 5 1 3 3 3 215,00
11. BRM (GB) 1 3 3 3 2 2 2 2 6 188,15
12. Tyrrell (GB) 2 1 3 2 1 1 1 2 6 1 182,00
13. Maserati (I) 2 3 1 2 1 4 4 2 131,84
14. Alfa Romeo (I) 2 1 1 1 2 103,00
15. Ligier (F) 3 1 1 1 4 2 3 83,00
16. Vanwall (GB) 2 1 1 1 58,77
17. Matra (F) 1 1 1 2 1 58,00
18. Jordan (IRL) 1 2 1 4 2 45,00
19. March (GB) 1 1 1 2 1 44,00
20. Kurtis Kraft (USA) 2 4 1 2 44,00
21. Brawn (GB) 1 1 40,00
22. BMW Sauber (D) 1 1 2 1 40,00
23. Honda (J) 1 1 2 1 36,00
24. Lotus (2012-15) (GB) 1 1 1 1 35,00
25. BAR (GB) 1 2 1 2 35,00
26. Force India (IND) 2 1 4 2 26,00
27. Wolf (CDN) 1 1 24,00
28. Toyota (J) 1 1 1 1 3 23,00
29. Porsche (D) 1 1 22,00
30. Hesketh (GB) 1 1 16,00
31. Watson (USA) 1 1 1 15,00
32. Talbot (F) 1 12,00
Lola (GB) 1 12,00
34. Stewart (GB) 1 1 10,00
35. Sauber (CH) 1 1 4 10,00
36. Toro Rosso (I) 1 1 2 1 9,13
37. Gordini (F) 1 8,00
38. Arrows (GB) 1 1 2 8,00
39. Lancia (I) 1 7,50
40. Kuzma (USA) 1 1 7,00
Shadow (USA/GB) 1 1 7,00
42. Deidt (USA) 1 6,00
Penske (USA) 1 6,00
44. Epperly (USA) 1 1 5,00
45. Eagle (USA) 1 4,00
Surtees (GB) 1 4,00
47. Jaguar (GB) 1 1 3,00
48. Racing Point Force India (GB) 1 2,06
49. BRP (GB) 1 2,00
50. Toleman (GB) 1 2,00
51. Haas (USA) 1 2,00
52. Fittipaldi (BR) 2 2,00
Connaught (GB) 1 1,00
Footwork (GB) 1 1,00
55. Leyton House (GB) 1 1,00
Prost (F) 1 1,00
Racing Point (GB) 1 1,00
58. Parnelli (USA) 1 0,36

 

Megjegyzések:
* Egyéni világbajnokot adó csapatok neve félkövérrel, konstruktőri címet nyert csapatok neve aláhúzva, a 2019-es szezonban részt vett csapatok neve dőlt betűvel.
* A McLaren nem kapta meg a 2007-es szezon után Lewis Hamilton második és Fernando Alonso harmadik helye után a pontokat, miután abban az évben a kémbotrány miatt a csapatot azzal büntették, hogy nem szerezhet konstruktőri pontokat. A szezon második és harmadik helye utáni pontok nem lettek kiosztva a táblázatban.
* Mivel az 1997-es szezonban Michael Schumachertől csak az egyéni világbajnokság második helyét vették el, a Ferrari viszont megtarthatta a konstruktőri pontokat, ehhez igazodva az 1997-es évre a Williams első és harmadik, a Ferrari második és nyolcadik, a McLaren negyedik és hetedik, a Benetton ötödik és hatodik, a Jordan kilencedik, a Prost tizedik hely után kapott pontokat, függetlenül attól, hogy Schumacher kizárásával egy-egy helyet előreléptek a versenyzők a tabellán.
* Amennyiben egy versenyző két vagy több csapatnál töltötte a szezont, a pontok aszerint oszlanak meg a helyezése után, hogy milyen arányban szerezte abban a szezonban a bajnokságba számító pontjait. A helyezések száma egész számmal szerepel a táblázatban, de dőlttel kiemelve, ha osztozkodás történt.
* Töredék pontszámok esetén a pontok két tizedesjegyre kerekítve szerepelnek.
* A tört pontszámok a következőképpen álltak össze:
** 1951-ben Reg Parnell 10. lett a világbajnokságban, 5 pontjából 3-at Ferrarival, 2-t BRM-mel szerzett
** 1954-ben Juan Manuel Fangio úgy lett világbajnok, hogy a 42 bajnokságba számító pontjából 17-et Maseratival (azonos futameredményeknél a korábbit véve figyelembe), 25-öt Mercedesszel szerzett.
** 1955-ben Eugenio Castellotti 3. lett a bajnokságban, 12 pontját fele-fele arányban Lanciával és Ferrarival szerezte
** 1957-ben Stirling Moss 2. lett a bajnokságban, 25 pontjából 1-et Maseratival, 24-et Vanwall-lal szerzett
** 1958-ban Moss szintén bajnoki 2. lett, 41 pontjából 8-at Cooperrel, 33-at Vanwall-lal szerzett
** 1959-ben Moss 3. lett a bajnokságban, 25,5 pontjából 7,5-et BRM-mel (a fél egy megosztott leggyorsabb kör miatt), 18-at Cooperrel szerzett
** 1960-ban Phil Hill 5. lett a bajnokságban, 16 pontjából 15-öt Ferrarival, 1-et Cooperrel szerzett
** 1962-ben Jack Brabham 9. lett a bajnokságban, 9 pontjából 3-at privát Lotusszal, 6-ot csapata saját konstrukciójú autójával szerzett
** 1963-ban Lorenzo Bandini 10. lett a bajnokságban, 6 pontjából 2-t privát BRM-mel, 4-et Ferrarival szerzett
** 1966-ban John Surtees 2. lett a bajnokságban, 28 pontjából 9-et Ferrarival, 19-et Cooperrel szerzett
** 1973-ban Jackie Ickx 9. lett a bajnokságban, 12 pontjából 8-at Ferrarival, 4-et McLarennel szerzett
** 1976-ban Mario Andretti 6. lett a bajnokságban, 22 pontjából 21-et a Lotus, 1-et a Parnelli színeiben szerezve
** 2016-ban Max Verstappen 5. lett a bajnokságban, 204 pontjából 13-at Toro Rossóval, 191-et Red Bull-lal szerzett
** 2017-ben Carlos Sainz 9. lett a bajnokságban, 54 pontjából 48-at a Toro Rosso, 6-ot a Renault színeiben szerzett
** 2018-ban Sergio Pérez 8. lett a bajnokságban 62 ponttal, bár gyakorlatilag nem váltott csapatot, jogilag elkülönült a régi Force India, amelynek színeiben 30 pontot szerzett, és a Racing Point Force India, amelynek színeiben 32 pontot szerzett. A Force Indiát viszont kizárták az azévi konstruktőri világbajnokságból, így csak a Racing Point Force Indiánál szerepel a töredék pontszám.
** 2019-ben Pierre Gasly 7. lett a bajnokságban, 95 pontjából 63-at a Red Bull Racing, 32-t a Toro Rosso színeiben szerzett
** 2019-ben Alexander Albon 8. lett a bajnokságban, 92 pontjából 16-ot a Toro Rosso, 76-ot a Red Bull Racing színeiben szerzett
* Bár a konstruktőrök világbajnokságában a kasztni-motor kombinációk számítottak (ennek főleg régebben volt jelentősége), ezen a listán a kasztnit készítő konstruktőrműhelyek szerint történt a pontozás.
* Felkerültek a listára a csak Indianapolis 500-on induló konstruktőrműhelyek is, bár az a futam (1958-tól 1960-ig volt ennek jelentősége) nem számított a konstruktőri (akkoriban gyártói) értékelésbe.
* Az elődök, utódok értékelése a következő: a Lotusnál külön szerepelnek az 1958-tól 1994-ig és a 2012-től 2015-ig szereplő csapat eredményei. Külön szerepelnek a Toleman, a Benetton, a 2002-től 2011-ig és 2016 óta versenyző Renault és a 2012-től 2015-ig versenyző Lotus eredményei, ugyanakkor a Renault-nál együtt szerepelnek az 1977-től 1985-ig, a 2002-től 2011-ig és a 2016 óta elért eredmények. A Tyrrell, a BAR, a 2006-tól 2008-ig versenyző Honda csapat, a Brawn és a 2010 óta versenyző Mercedes csapat eredményei külön szerepelnek, a Hondánál 1964-től 1968-ig és 2006-tól 2008-ig, a Mercedesnél pedig az 1954-55-ben és a 2010 óta elért eredmények együtt szerepelnek. Külön szerepelnek a Stewart, a Jaguar és a Red Bull, a Ligier és a Prost, a BMW Sauber és a Sauber, az Arrows és a Footwork, valamint a Jordan, a Force India, a 2018-as Belga Nagydíjtól a Racing Point Force India és 2019-ben a Racing Point eredményei. (A jelenlegi Alfa Romeo az 1950-51-es csapattal egynek, a Saubertől külön számít, de tavaly még nem ért el olyan eredmény, amivel pontot szerezhetne ezen a listán.) A Marchnál együtt szerepelnek az 1970-től 1977-ig, illetve 1987-től 1990-ig elért eredmények (1981-82-ben és 1992-ben nem értek el olyan eredményt, ami itt pontozható lenne), utóbbitól viszont külön szerepelnek a Leyton House nevű konstrukciók eredményei. A Tyrrellnél csak a saját konstrukcióval elért eredmények számítanak, az azelőttiek a Matra, illetve a March eredményeinél szerepelnek.
* További tisztázandó információ a sorozat valamennyi részéhez, a versenyzőit is beleértve: minden szezonból egy-egy versenyző lett számítva az 1-10. helyek valamelyikére, pontegyenlőség esetén a nem pontszerző helyeket is nézve. Bizonyos évkönyvek ettől eltérnek, holtversenyeket jegyezve.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr315498594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása