Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző VI/2.

Magyar Nagydíj, Hungaroring

2020. július 18. - F1 Hierro

Szokatlanul korán jött el idén a Magyar Nagydíj: egyrészt az itteni versenyek eddig többnyire augusztusban voltak, vagy legfeljebb július végén. Másrészt eddig legtöbbször a szezon második felében volt a Magyar Nagydíj, most viszont még csak a harmadik futama következik a világjárvány miatt alaposan átrendezett szezonnak.

A Hungaroringet 2007 óta Lewis Hamilton uralja, összesen hétszer győzött itt, beleértve a tavalyi futamot. Ha idén is nyerne, azzal beállítaná az egy pályán és egy nagydíjon szerzett győzelmek rekordját. Az elmúlt két évben ráadásul sikerült megtörnie a 2005-től kezdődő "ringi átkot", miszerint a Magyar Nagydíj győztese nem lett világbajnok az adott szezonban. Rajta kívül két alkalommal Sebastian Vettel, egy-egy alkalommal Kimi Räikkönen és Daniel Ricciardo nyert Magyar Nagydíjat. Hamilton csapattársának, Valtteri Bottasnak a három évvel ezelőtti harmadik helye az eddigi legjobbja Magyarországon. Max Verstappen tavaly itt szerezte első pole pozícióját, a győzelemre is jó esélye volt, de a Mercedes stratégiai húzása révén Hamiltoné lett a győzelem, a hollandnak a második hely maradt.

Vajon folytatódik idén a Mercedes sikersorozata vagy a jó eséllyel érkező eső megkavarja az erőviszonyokat?

Hamilton

A brit címvédő hatszoros világbajnok először a GP2-ben indult a magyar pályán 2006-ban, a sprintfutamon második helyezést ért el.

A Forma–1-ben 2007-ben első itteni versenyét McLaren–Mercedesszel rögtön meg is nyerte. Akkor volt az a bizonyos affér is Fernando Alonsóval, amikor csapattársa feltartotta a boxban, ezért az időmérő végén nem volt ideje gyors kört kezdeni (mégis élről indulhatott, miután csapattársát öt hellyel hátrasorolták). 2008-ban ismét pole pozícióból indult, de ötödik lett, majd 2009-ben ismét nyert, ez volt a McLaren első diadala abban az évben (azon kívül csak Szingapúrban sikerült győzniük). 2010-ben váltóhiba miatt kiállni kényszerült, 2011-ben negyedik helyen végzett. 2012-ben immár harmadszorra nyerte meg a versenyt, 2013-ban pedig ismételt, ezzel megszerezte első győzelmét a Mercedes színeiben és a Magyar Nagydíjak társrekordere lett Michael Schumacherrel együtt. A 2014-es hétvégéje viszontagságosan alakult: az időmérőn kigyulladt az autója, ennek következtében nem tudott mért kört futni. Mivel az autójában ki kellett cserélni a karosszériát, a motort és a váltót is, a boxutcából kezdte meg a futamot, amelynek során sikerült a harmadik helyre felzárkóznia. A 2015-ös verseny rosszabbul sikerült: bár élről indult, a Ferrarik lerajtolták, majd a pályáról lecsúszva visszaesett tizediknek. Innen kellett felzárkóznia, később koccant Ricciardóval, ami miatt áthajtásos büntetést kapott. Végül hatodiknak ért be. 2016-ban második helyről rajtolhatott (az időmérő végén akadályozta az Alonso miatti dupla sárga zászló a javításban). A futamon lerajtolta a csapattárs Nico Rosberget, és a verseny végéig sikerlt megtartania az éllovas pozíciót, ezzel ötödik győzelmét szerezte a Hungaroringen, immár egyedüli rekorderként. 2017-ben negyedik helyről indult, a futamon is ebben a pozícióban végzett. Bár csapattársa előre engedte, hogy támadhassa a Ferrarikat, de miután nem sikerült őket megelőznie, az utolsó körben visszaadta a dobogós helyezést. Tavalyelőtt élről indulva immár hatodjára nyerte meg a versenyt. Tavaly a harmadik helyről indult, a rajt után csapattársát megelőzve előrejött másodiknak. Az első kerékcsere után hét kör alatt ledolgozta a hátrányát Verstappen mögött, de ekkor még nem sikerült az előzési kísérlete. A 49. körben kihívták második kerékcserére, kemény helyett közepeset kapott. Ez végül jó húzásnak bizonyult, a 67. körben utolérte és megelőzte Verstappent. Így sikerült a hetedik hungaroringi győzelmet is megszereznie, ennél több diadala ugyanazon a pályán csak Michael Schumachernek van (Francia Nagydíj, Magny-Cours, nyolcszor).

Ricciardo

A Forma Renault 2.0 Európa-kupában 2008-ban mindkét futamot mesterhármassal megnyerte, majd 2010-ben és 2011-ben a WSR 3.5-ös kategóriájában indult itt, 2010-ben az első futamon szintén mesterhármassal győzött.

A Forma–1-ben 2011-ben HRT-vel 18. helyen végzett. Toro Rossóval 2012-ben 15., 2013-ban 13. lett. A Red Bull színeiben sorozatban három szor dobogóra állhatott: 2014-ben megszerezte pályafutása második futamgyőzelmét. 2015-ben harmadik lett, leggyorsabb kört futva, átvészelve egy-egy ütközést Bottasszal és mindkét Mercedesszel. 2016-ban a vizes időmérőn a Q1-ben 107%-on kívül teljesített, de a körülmények miatt engedték folytatni az edzést, ahol a Q3-ig és a harmadik rajthelyig jutott. A rajt után rövid ideig sikerült Nico Rosberg elé kerülnie, aki hamarosan visszaelőzte, így végül újra harmadik helyezést ért el. 2017-ben hatodik helyről indulva a rajt után csapattársával, Verstappennel koccant, ami után fel kellett adnia a futamot. Tavalyelőtt az esős időmérőn kiesett a Q2-ben, a futamon felzárkózott, az első körében Marcus Ericssonnal, két körrel a vége előtt Bottassal vészelt át sikeresen egy koccanást, végül leggyorsabb körrel negyedik helyezést ért el. Tavaly Renault-val a rajtrács végéről kellett indulnia az elhasznált erőforráselemek miatt. A futamon 14. helyen végzett.

Norris

A Forma Renault 2.0 Észak-európai Kupában 2016-ban a hétvége első futamát megnyerte. 2017-ben az európai Forma–3 hétvégéjén a harmadik futamon harmadik helyezést ért el, az elsőn nyolcadik lett. Tavalyelőtt a Forma–2-ben második lett a főfutamon és negyedik a sprinten.

A tavalyi Magyar Nagydíjon hetedik helyről rajtolva kilencedik helyezést ért el.

Vettel

A német négyszeres világbajnok 2007-ben járt először a Hungaroringen a WSR keretében, a királykategóriában (3,5 liter) egy negyedik és egy harmadik helyezést ért el.

Még abban az évben visszatért Forma–1-es pilótaként, a verseny pályafutása egyik mérföldkövének számított: itt váltotta Scott Speedet a Toro Rosso-Ferrari volánjánál. A futamon 16. helyen végzett. A következő két évben egyaránt kiesett: 2008-ban túlmelegedés miatt, 2009-ben a Red Bull–Renault felfüggesztése sérült meg. 2010-ben pole pozícióból indult és harmadik lett. Előrébb is végezhetett volna, de a biztonsági autós-szakaszban túl nagy távolságot tartott, emiatt megbüntették (amit természetesen zokon vett). 2011-ben szintén élről indulva második lett, 2012-ben leggyorsabb kört futva negyedik. 2013-ban másodjára sikerült a dobogóra harmadik fokára állnia. 2014-ben az első sorból rajtolhatott, de a verseny végén csak hetediknek futott be (miközben csapattársa, Daniel Ricciardo nyerni tudott). 2015-ben Ferrarival lerajtolta a Mercedeseket, és megszerezte az addig hiányzó hungaroringi győzelmet. 2016-ban ötödik helyről rajtolt, az első kerékcserék után sikerült Verstappen elé kerülnie, így végül negyedik lett. 2017-ben élről indulva megszerezte második hungaroringi győzelmét. Tavalyelőtt negyedik helyről indult, a rajt után megelőzte csapattársát, majd öt körrel a vége előtt Bottast, így második helyezést ért el. Tavaly ötödik helyről rajtolt, a második körben megelőzte Bottast, akinek megsérült az első szárnya. A 68. körben megelőzte csapattársát, így harmadikként dobogós lett.

Latifi

2012-ben az olasz Forma–3 külhoni hétvégéjén járt a pályán, hetedik, kilencedik és negyedik helyezést elérve. 2014-ben az európai Forma–3-as hétvége második futamán kilencedik, a harmadikon tizedik lett. Ugyanebben az évben itt mutatkozott be WSR-ben a 3.5-ös kategóriában, az első futamon kiesett, a másodikon pontzónán kívül ért be. 2015-ben és 2016-ban a GP2-ben indult, de egyik futamon sem szerzett pontot. A következő három évben az utódszériában, a Forma–2-ben szerepelt, a tavalyi főfutamot sikerült megnyernie, a 2017-es főfutamon pedig második lett. A sprintekről van egy hatodik helye 2017-ből és egy hetedik tavalyról.

Räikkönen

A finn „Jégember” első Magyar Nagydíján 2001-ben Sauber–Petronasszal hetedik lett, ami még nem volt pontszerző hely. 2002-ben McLaren–Mercedesszel negyedik helyezést ért el. 2003-ban első itteni dobogóját elérve második lett, 2004-ben elektronikai hiba miatt kiesett. 2005-ben megnyerte a versenyt, ami Alonso nullázásával együtt sokat jelentett a vb-csatában. 2006-ban élről indult, de belerohant Vitantionio Liuzziba és kiesett. Első ferraris karrierje idején rendre dobogós helyeken végzett: 2007-ben második, 2008-ban harmadik, 2009-ben ismét második lett.

Visszatérése után Lotus–Renault-val 2012-ben és 2013-ban egyaránt második lett. 2014-ben ismét a Ferrari színeiben indult, de egész évben szenvedett, az itt elért hatodik helye azévi önmagához képest még elfogadható is volt (bár csapattársától ezúttal is elmaradt). 2015-ben az erőforrás problémáival küszködve kiállni kényszerült. 2016-ban a Q2-ben kiesett, a futamon sikerült feljönnie a hatodik helyig, ahonnan próbált előrébb lépni, de nem tudta megelőzni Verstappent. 2017-ben második rajtkockából indulva a futamot is ebben a pozícióban zárta. Bár gyorsabb volt, mint előtte haladó csapattársa, a világbajnoki cím érdekében nem támadta, hanem a Mercedeseket tartotta maga mögött. Tavalyelőtt harmadik helyről rajtolva harmadikként állhatott dobogóra. Tavaly Alfa Romeóval Q3-ba jutott, a futamon hetedik helyezést ért el.

Grosjean

A GP2-ben 2008–2009-ben és 2011-ben 3×2 futamon indult a pályán, 2011-ben mindkétszer dobogós helyen végzett: a főfutamot megnyerte, a sprinten harmadik lett.

Első Forma–1-es Magyar Nagydíján 2012-ben a dobogó harmadik fokára állhatott, lotusos csapattársa, Kimi mögött befutva. 2013-ban bemutatott pár látványos előzést, de ezzel büntetéseket is begyűjtött: előbb áthajtást, miután Felipe Massa előzése közben elhagyta a pályát, a verseny végén pedig 20 másodpercet adtak az idejéhez a Jenson Buttonnal való koccanásért, utóbbi azonban már nem változtatott hatodik helyezésén. A 2014-es versenyt a biztonsági autós fázis alatti kicsúszás miatt fel kellett adnia. 2015-ben hetedik helyen futott be. A Haas színeiben 2016-ban 14. helyen végzett, 2017-ben a rajt után koccant Hülkenberggel, később a rosszul rögzített kerékanya miatt kiesett. Tavalyelőtt tizedik helyről indulva ugyanezzel a helyezéssel sikerült pontot szereznie. Tavaly az időmérőn Q3-ba jutott, de víznyomásprobléma miatt ő lett a futam egyetlen kiesője.

Gasly

A Forma Renault 2.0 Európa-kupában 2012-ben mindkét futamon 11. helyen végzett. 2013-ban az első futamot megnyerte, a másikon ötödik lett. A WSR 3.5-ös kategóriájában 2014-ben két dobogós helyezést ért el: második és harmadik lett. A GP2-ben 2015-ben második lett a főfutamon és nyolcadik a sprinten, 2016-ban megnyerte a főfutamot , a sprinten hetedik lett.

Tavalyelőtt Toro Rossóval hatodik helyről indult, a futamon is ezt a helyezést érte el. Tavaly – akkor még nem tudhattuk – itt volt az utolsó versenye a Red Bull Racing színeiben, mielőtt visszaküldték volna a Toro Rossóhoz. Az időmérőn és a futamon is hatodik lett.

Pérez

A GP2-ben 2009-ben és 2010-ben indult itt, utóbbi évben a főfutamon harmadik lett.

A Forma–1-es nagydíjon Sauberrel 2011-ben 15., 2012-ben 14. helyen végzett. 2013-ban McLaren–Mercedesszel kilencedikként szerzett először pontokat Magyar Nagydíjon. 2014-ben a célegyenesben kicsúszva összetörte a Force Indiát, ami miatt újra be kellett küldeni a biztonsági autót. 2015-ben fékhiba miatt adta fel a futamot. 2016-ban a Q1-ben 107%-on kívül teljesített, de folytathatta a Q2-ben, ahol a 13. rajthelyet szerezte meg, a futamon 11. helyen végzett. 2017-ben a Q1-ben a továbbjutásról döntő helyen ezredre azonos időt ment Magnussennel, de miután hamarabb teljesítette, előrébb sorolták. Az időmérőt 14. helyen zárva, a büntetések kiosztása után 13. helyről rajtolva nyolcadik helyezést ért el. Tavalyelőtt az eredeti Force India utolsó futamán 14. helyen végzett. Tavaly a Racing Point színeiben 11. lett.

Leclerc

A Forma Renault 2.0 Európa-kupában 2014-ben mindkét futamon második lett (vendégpilótaként nem kapott pontot). A GP3-ban 2016-ban hatodik lett a főfutamon és harmadik a sprinten. Azon a hétvégén a Forma–1-ben a Haas pénteki tesztpilótájaként is részt vett. 2017-ben a Forma–2-ben mindkét futamon negyedik lett.

Tavalyelőtt Sauberrel a felfüggesztés sérülése miatt a futam elején kiesett. Tavaly Ferrarival az időmérőn a Q1-ben kipördült, a hátsó szárnya megsínylette, de továbbjutott, negyedik helyről indulhatott. Az első körben a szárnyproblémákkal küszködő Bottast megelőzve előrejött harmadiknak, két körrel a verseny vége előtt azonban csapattársa, Vettel megelőzte, így negyedik lett.

Stroll

2016-ban az európai Forma–3-as hétvége futamain negyedik, nyolcadik és harmadik helyezést ért el.

A 2017-es Magyar Nagydíjon Williamsszel 14. helyen végzett. Tavalyelőtt a Q2-ben a vizes pályán palánknak ütközve letört az első szárnya, annak cseréje miatt a boxutcából indulva 17. lett. Tavaly a Racing Point színeiben ismét 17. helyen végzett.

Magnussen

2009-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupában a két futam egyikén sem szerzett pontot, bár a másodikon leggyorsabb kört futott. 2012-ben és 2013-ban a WSR 3.5-ös géposztályában négy futamból háromszor második lett.

2014-ben McLaren–Mercedesszel 12. helyen végzett. 2016-ban Renault-val 107%-on kívül teljesített, de engedték indulni a futamon, ahol 15. lett. 2017-ben Haasszal a Q3-ban kiesett, pedig ezredre azonos időt ment Pérezzel, de mivel később teljesítette, őt sorolták 16. helyre. A hátrasorolások miatt 15. helyről rajtolva 13. helyen végzett, öt másodperc büntetést kapott Nico Hülkenberg leszorításáért (a verseny után Hülkenberg nyilatkozatára szabadszájúan reagált…). Tavalyelőtt kilencedik helyről rajtolva hetedik helyezést ért el. Tavaly 13. lett.

Albon

A Forma Renault 2.0 Európa-kupában 2012-ben és 2013-ban sem szerzett pontot az itteni hétvégén. 2014-ben hetedik és hatodik helyezést ért el. A GP3-ban 2016-ban hetedik lett a főfutamon, a sprintet megnyerte. A Forma–2-ben 2017-ben nyolcadik lett a főfutamon és hetedik a sprinten, tavalyelőtt ötödik helyezést ért el a főfutamon, a sprinten pedig győzött.

Tavaly itt versenyzett utoljára a Toro Rosso színeiben (mielőtt helyet cserélt Gaslyval), tizedik helyen végzett.

Kvjat

Az európai Forma BMW 2010-es hétvégéjének első futamán hatodik lett. 2011-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupában az első futamon harmadik lett. 2012-ben ugyanebben a sorozatban a versenyhétvége második futamát élről indulva megnyerte. 2013-ban a GP3-ban a főfutamon harmadik, a sprintversenyen hetedik lett.

2014-ben Toro Rossóval 14. helyen végzett. 2015-ben a Red Bull színeiben csapattársa előtt második lett, elérve első dobogóját és eddigi legjobb helyezését. 2016-ban újra Toro Rossóval 16. helyen végzett. 2017-ben  Stroll feltartása miatt három rajthely büntetéssel indult, a futamon 11. lett. Tavaly 15. helyen végzett.

Ocon

2012-ben és 2013-ban a Forma Renault 2.0 Európa-kupában indult a pályán, utóbbi hétvége sikerült jobban: egy második és egy negyedik helyezést ért el. 2014-ben az európai Forma–3-ban a hétvége mindhárom futamán dobogós helyezést ért el: egy második hely és két győzelem. Ugyanebben az évben a WSR 3.5-ös kategóriájában a hétvége első futamán kilencedik lett. 2015-ben a GP3-ban mindkét futamon második lett.

A 2016-os Magyar Nagydíj hétvégéjén a Renault pénteki tesztpilótája volt. 2017-ben a Force India színeiben kilencedik lett. Tavalyelőtt 13. helyen végzett.

Verstappen

2014-ben a Forma–3-as Európa-bajnoki hétvége harmadik futamán negyedik lett.

A 2015-ös Magyar Nagydíjon Toro Rossóval negyedik helyezést ért el ez volt újoncéve legjobb eredménye (Austinban állította még be). 2016-ban a Red Bull színeiben107%-on kívüli időt futott a Q1-ben, de folytathatta az időmérőt, ahol a negyedik helyet szerezte meg. A futamon az első kerékcserénél időt veszített, miután kicsit túlszaladt a kiállásnál. Így egy helyet rontott, az ötödik helyet sikerült megtartania Kimi támadásaival szemben. 2017-ben ötödik helyről indult. A rajt után koccant csapattársával, aki emiatt kiesett, az esetért 10 másodperc büntetést adtak. Ezzel együtt is sikerült megtartani az ötödik helyet. Tavalyelőtt hetedik helyről rajtolt, de az erőforrás problémái miatt kiállt. Tavaly megszerezte első pole pozícióját, a futamon sokáig vezetett, a kerékcsere után sem tudta őt megelőzni Hamilton. Utána viszont a brit még egyet cserélt, a frissebb közepes gumik előnyösebbnek bizonyultak a korábban felrakott keményekkel szemben, a 67. körben már nem sikerült visszaverni az előzést. Így második lett, begyűjtve mellé a leggyorsabb körért járó pluszpontot.

Sainz

Az európai Forma BMW 2010-es hétvégéjén egy negyedik és egy harmadik helyezést ért el. 2011-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupában az első futamon nyolcadik lett. 2013-ban a GP3-ban a főfutamon ötödik lett, a sprinten másodikként dobogóra állhatott. Ugyanabban az évben a WSR hétvégén a 3.5-ös kategória első futamán hetedik helyen végzett. 2014-ben utóbbi sorozatban negyedik és hatodik helyezést ért el.

A 2015-ös Magyar Nagydíjon Toro Rossóval az üzemanyagnyomás problémái miatt kényszerült kiállni. 2016-ban az időmérőn és a futamon is nyolcadik lett. 2017-ben bejutott a Q3-ba, tizedik lett az időmérőn, kilencedik rajtkockából indulva hetedik helyezést ért el. Tavalyelőtt Renault-val ötödik helyről indulva kilencedik lett. Tavaly McLarennel nyolcadik helyről indulva ötödikként futott be.

Russell

2016-ban az európai Forma–3-as hétvége három futamából a másodikon negyedik lett. 2017-ben a GP3-ban a főfutamon nem rajtolt el, a sprinten 11. helyen végzett. Tavalyelőtt a Forma–2-ben a főfutamon kiesett, a sprinten nyolcadik lett.

A tavalyi nagydíjon a 16. helyen végzett.

Bottas

2008-ban a Forma Renault 2.0 Európa-kupában indult itt, bár év végén bajnok lett, az itteni lett a legrosszabb hétvégéje, egyik versenyen sem szerzett pontot. 2011-ben viszont a GP3-ban jól szerepelt: a főfutamot megnyerte, a sprinten második lett.

2012-ben a Williams pénteki tesztpilótája volt. 2013-ban hidraulikai hiba miatt feladni kényszerült a versenyt, ami pályafutása első kiesését jelentette. 2014-ben nyolcadik, 2015-ben 13. helyen végzett. 2016-ban a Q1-ben 107%-on kívüli időt futott, de folytathatta, a tizedik helyről indult, a rajt után egyet javítva és azt megtartva kilencedik végzett. 2017-ben Mercedesszel harmadik helyről indult, a futamon is harmadik lett. Egy ideig átengedte a pozícióját csapattársának, de miután Hamilton nem tudta megelőzni a Ferrarikat, visszaadta a pozíciót. Tavalyelőtt második rajtkockából indult, a futamon is sokáig tartotta ezt a helyet, de a futam hajrájában előbb Vettellel, majd Ricciardóval szemben is sikertelenül védekezett, mindkettőnek koccanás lett a vége, és három helyet bukott, ötödik helyen végzett. A Ricciardóval való ütközésért tíz másodperc időbüntetést is kapott, de nem befolyásolta a helyezését. Tavaly második rajtkockából indult. Hamilton nem sokkal a rajt után megelőzte. Ennek során a két autó összeért, az első szárnya megsérült, majd Leclerc-rel is összeértek. A 2. körben Vettel is megelőzte őt, egy ideig még kint tartották, majd kihívták szárnycserére és kemény gumikeveréket tettek fel neki. Ekkor visszaesett, a futam végére a nyolcadik helyre jött fel.

Giovinazzi

Az európai Forma–3-ban 2014-ben a hétvége második futamán hatodik, a harmadikon ötödik helyen végzett. A GP2-ben 2016-ban második lett a főfutamon.

Két Magyar Nagydíj hétvégéjén tesztpilótaként vett részt az első szabadedzésen: 2017-ben a Haas, tavalyelőtt a Sauber színeiben. Tavaly Alfa Romeóval három rajthely büntetést kapott, amiért az időmérőn feltartotta Strollt. A futamon 18. helyen végzett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr1916019826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása