Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző VI/12.

Bahreini Nagydíj, Szahír

2020. november 28. - F1 Hierro

A Bahreini Nagydíj 2004 óta szerepel a versenynaptárban, 2014 óta éjszakai versenyként, egyedül 2011-ben maradt el politikai okokból. Idén tavasszal ugyan nem rendezték meg, most viszont mégis helyet kapott a szahíri pálya ráadásul duplán: most hétvégén Bahreini Nagydíj a szokásos vonalvezetéssel, egy hétre rá pedig Szahíri Nagydíj, egy többek által "oválnak" tituált nyomvonalon.  

Az első Bahreini Nagydíjat a Ferrari nyerte Michael Schumacherrel, és később is jól szerepeltek itt, leginkább Felipe Massa és Sebastian Vettel révén, de nyert itt az ő színeikben Fernando Alonso is, így összesen hat bahreini győzelme van a Scuderiának. Tavaly is kinézett nekik egy kettős győzelem, de előbb a második hely lett oda Vettel megpördülésével, majd Charles Leclerc esett vissza a két Mercedes mögé motorgondok miatt. Idén rosszabbak az esélyeik mind a szezonbeli szereplésük, mind az időmérő alapján. A Mercedes tavaly két ferraris győzelmet követően nyert újra Bahreinben, előtte hármas győzelmi sorozatuk volt, most pedig övék az első sor az időmérőn. A Red Bull Racing színeiben Vettel nyert két Bahreini Nagydíjat, azóta viszont még a dobogó sem sikerült nekik, most Max Verstappen révén lehet esélyük a javításra. Rajtuk kívül a Renault nyert kétszer Bahreinben, még Alonso idején, tavaly kettős pontszerzés nézett ki nekik, de helyette kettős kiesés lett a vége.

Ami pedig a Szahíri Nagydíjat illeti, ott  nincs mire visszatekinteni, szóval reménykedjünk, hogy az "új" pálya kicsit felkavarja az állóvizet, bár a világbajnokság szempontjából ennek már nem lesz sok jelentősége.

 

Mercedes 

A jogelőd Brawn GP színeiben 2009-ben Jenson Buttonnak sikerült Bahreinben győznie, Rubens Barrichello ötödik lett.

2010-ben itt tértek vissza saját csapattal, mindkét versenyzőjük pontot szerzett: Nico Rosberg és a három év kihagyás után visszatérő Michael Schumacher 5-6. helyen végeztek. 2012-ben Rosberg ismét ötödik lett, Schumacher tizedik. 2013-ban Rosberg élről indult, de visszaesett kilencedik helyre, Hamilton ötödik lett. 2014-ben kettős győzelmet arattak, a két pilóta csatájában Hamilton kerekedett felül az élről induló és – külön pontot még nem érő – leggyorsabb kört futó Rosberggel szemben. 2015-ben ismét Hamilton nyerte a versenyt, Rosberg harmadikként állhatott a dobogóra. 2016-ban viszont fordított volt köztük a sorrend: Rosberg könnyedén győzött és a rajtot elrontó, majd ütköző Hamilton lett harmadik. 2017-ben az első sorból indulva Hamilton és a pole pozíciót megszerző Bottas a futam végén a dobogó két oldalára állhattak, a biztonsági autós fázis sem segített rajtuk. Tavalyelőtt a második sort szerezték volna meg az időmérőn, de Hamiltont váltócsere miatt öt hellyel hátrasorolták. Bottas a rajtnál előreugrott a második helyre, Hamilton pedig a futam első felében felzárkózott, így végül ismét a dobogó két oldalát szerezték meg, de ezúttal Bottas végzett Hamilton előtt. Tavaly a második sorból rajtolva meglett a kettős győzelem: Hamilton győzött Bottas előtt, miután a Ferrarik közül Vettel hibázott Hamilton ellen védekezve, Leclerc-t pedig motorproblémák miatt mindketten megelőzték.

Ferrari

Az első Bahreini Nagydíj kettős győzelmet hozott a Schumacher–Barrichello párossal. 2005-ben viszont nem sikerült pontot szerezniük: Barrichello kilencedik lett, Schumacher hidraulikai hiba miatt kiállt. 2006-ban Schumacher élről indulva második lett, a csapathoz újonnan érkezett Felipe Massa nem pontszerző kilencedik, az ezt követő két versenyt viszont egyaránt Massa nyerte. Kimi mindkétszer ott volt mellette a dobogón: 2007-ben harmadik lett, 2008-ban pedig kettős győzelemhez segítette a csapatot. 2009-ben soványabb eredmény jött: Kimi hatodik lett, ami az idény negyedik versenyén a csapat azévi első pontjait jelentette! Massa pedig csupán 14. helyen végzett. 2010-ben viszont újabb kettős siker jött, a csapathoz frissen érkezett Fernando Alonso győzött Massa előtt. Az ezt követő három versenyen nem sikerült dobogóra állniuk: 2012-ben Alonso hetedik, Massa kilencedik; 2013-ban Alonso nyolcadik, Massa 15. helyen végzett, míg 2014-ben Alonso és Kimi 9-10. helyen futottak be. 2015-ben Kiminek sikerült Mercedes-szendvicsben második helyezést elérnie, Vettel ötödik lett. 2016-ban Kimi ismét a két Mercedes közé beférkőzve lett dobogós, Vettel viszont el sem tudott rajtolni a felvezető körös motorhiba miatt. 2017-ben a harmadik helyről induló Vettel a jó rajt és gumistratégia révén győzött, Kimi ötödik helyről indulva negyedik lett. Tavalyelőtt az első sorból indultak. Vettel pozícióját a verseny végéig megvédve megnyerte a futamot, míg a rajtnál harmadik helyre visszacsúszó Kimi kiállt, miután rossz időzítéssel engedték ki a kerékcsere után, ami miatt az egyik szerelője meg is sérült. A csapatot meg is büntették veszélyes kiengedés miatt. Tavaly meglett az első rajtsor, Leclerc megszerezte első pole pozícióját, a futamon leggyorsabb körét és harmadik helyezettként dobogóját is, a futam vége felé jelentkező motorgondok a győzelmébe kerültek. A rajtnál élre álló Vettel, akit a hatodik körben megelőzött a csapattársa, végül ötödik lett, miután Hamilton ellen védekezve megpördült és javításra kellett kiállnia a sérült autójával.

Red Bull

Első két bahreini futamukon egy-egy nyolcadik helyre futotta: 2005-ben David Coulthard, 2006-ban Christian Klien révén (előbbi futamon Klien elektronikai hiba miatt nem tudott elrajtolni, utóbbin Coulthard nem pontszerző tizedik lett). 2007-ben mindkét versenyzőjük kiesett (Mark Webber váltóhiba, Coulthard a féltengely hibája miatt); 2008-ban Webber hetedik, Coulthard 18. lett. Első itteni dobogójuk Vettel második helye volt 2009-ben, Webber akkor 11. helyen végzett. 2010-ben Vettel vezetett a versenyen, de meghibásodás miatt visszaesett negyediknek, Webber nyolcadik helyen futott be. 2012-ben Vettel megszerezte a csapat első itteni győzelmét, Webber negyedik lett. 2013-ban Vettel ismételt, Webber hetedik helyen végzett. 2014-ben Ricciardo negyedik, Vettel hatodik helyezést ért el. 2015-ben Ricciardo hatodik, Kvjat kilencedik lett. 2016-ban Ricciardo negyedik, Kvjat hetedik helyen futott be. 2017-ben Ricciardo negyedik helyről indulva ötödik lett, Verstappen jól rajtolt, Kimit és csapattársát is megelőzve, de később fékhiba miatt kiesett. Tavalyelőtt mindkét versenyző hamar kiesett: Ricciardo elektronikai hibával, míg a Hamiltonnal szembeni párharcban defektet kapó Verstappen erőátviteli problémával. Tavaly Verstappen ötödik helyről rajtolva negyedik, a Q2-ben kieső Gasly nyolcadik lett.

McLaren

Elsőre meglepő lehet, de ezen a pályán még nem sikerült győzniük (és nem úgy tűnik, hogy most fognak). Az első futam kettős kiesést hozott (Kiminek motorhibája volt, Coulthardnak az olajnyomással voltak problémái), utána Kimi révén sikerült két harmadik helyezést elérni, 2005-ben a beugró Pedro de la Rosa (aki leggyorsabb kört is futott), 2006-ban Juan Pablo Montoya egyaránt ötödik lett mellette. 2007-ben a harmadik versenyén részt vevő Hamilton második lett a két Ferrari szendvicsében, Alonso ötödik. 2008-ban Heikkki Kovalainen hozott egy újabb ötödik helyet, Hamilton a rajtnál történő beragadás és az Alonsóval való ütközés után 13. lett. 2009-ben Hamilton negyedik, Kovalainen 12. helyen végzett. 2010-ben Hamilton harmadik lett a Ferrarik mögött, míg a csapatnál bemutatkozó Button hetedik. 2012-ben Hamilton nyolcadik lett, Button kiállt, hivatalosan 18.-nak könyvelték el. 2013-ban Pérez hatodik, Button tizedik helyen futott be. 2014-ben Button és Magnussen is kuplungproblémával állt ki (előbbit 17.-nek jegyezték). 2015-ben Honda-motoros autóval Alonso 11. lett, míg Button technikai problémák miatt el sem tudott rajtolni. 2016-ban az Alonsót helyettesítő Stoffel Vandoorne pontszerző tizedik hellyel mutatkozott be a mezőnyben, Button motorhibával kiállt. 2017-ben egyik versenyző sem ért célba: Alonso erőforrás-problémával kiállt, míg Vandoorne el sem rajtolt. Tavalyelőtt Renault-motorral sikerült a kettős pontszerzés: a Q1-ből hamarabb futott egyenlő idővel továbbjutó Alonso és Vandoorne 7-8. helyen futottak be. Tavaly mindkét versenyző Q3-ba jutott, a futamon Norris hatodikként szerezte első pontjait, míg a váltóhiba miatt kiálló Sainzot 19. helyezettnek jegyezték.

Renault

Az első Bahreini Nagydíjon 2004-ben Jarno Trulli negyedik, Alonso hatodik lett. A következő két évben Alonso győzött, Giancarlo Fisichella mindkétszer kiesett. 2007-ben Fisichella és Heikki Kovalainen 8-9. helyen végeztek, 2008-ban Alonso nyolcadik, az ifjabb Nelson Piquet tizedik lett, de akkor még mindkétszer csak előbbi ért pontot. 2010-ben nulláztak: Robert Kubica 11. lett, a debütáló Vitalij Petrov a felfüggesztés hibájával kiesett.

A Lotus-érában 2012-ben és 2013-ban egyaránt kettős dobogót ért el a csapat: mindkétszer Kimi lett a második, Grosjean a harmadik.

2016-ban újra Renault-színekben Magnussen 11. lett, Jolyon Palmer hidraulikai hiba miatt nem tudott elrajtolni. 2017-ben mindkét versenyző bejutott a Q3-ba, de csak Nico Hülkenberg szerzett pontokat kilencedikként, Palmer körhátrányban 13. helyen végzett. Tavalyelőtt Hülkenberg hatodik lett, Sainz 11. helyezettként lemaradt a pontszerzésről. Tavaly a két versenyző a 6–7. helyen haladt, egymással is csatázva (egyszer össze is értek), de néhány körrel a vége előtt gyors egymásutánban feladták az erőforrás problémáival, a megtett táv miatt Hülkenberget 17., Ricciardót 18. helyezettnek jegyezték.

AlphaTauri

2006-ban itt mutatkozott be a jogelőd Toro Rosso, Vitantonio Liuzzi 11., Scott Speed 13. lett. 2016-ban Verstappen hatodik helyével megszerezte a csapat első itteni pontjait. Tavalyelőtt itt volt a csapat számára a szezon csúcspontja, Gasly negyedik helyezésével. Tavaly Albon kilencedik, Kvjat 12. helyen végzett.

Racing Point

Az előd Force India legjobb bahreini eredménye Pérez harmadik helye volt 2014-ben, akinek ez volt a csapat színeiben az első dobogója.

Tavaly már Racing Point név alatt Pérez tizedik, Stroll 14. lett.

Alfa Romeo

A jogelőd Sauber a BMW égisze alatt érte el legjobb eredményét a pályán: Kubica 2008-ban élről indulva harmadik lett a két Ferrari mögött, a csapattárs Nick Heidfeld előtt.

Tavalyelőtt Marcus Ericsson kilencedik helyezése révén sikerült pontot szereznie az Alfa Romeo Sauber csapatnak, Leclerc 12. helyen végzett. Tavaly már Alfa Romeo Racing néven Kimi hetedik, Giovinazzi 11. helyezést ért el.

Haas

2016-ban Grosjean ötödik helyezést ért el. Esteban Gutiérrez fékhibával kiesett. 2017-ben nem sikerült az előző évi helyezést megismételni, de a pontszerzés újra összejött, ezúttal nyolcadik lett Grosjean. Magnussen elektronikai hibával kiállt. Tavalyelőtt Magnussen szerzett pontokat ötödikként, Grosjeant 13. helyen végzett. Tavaly viszont nem szereztek pontot: a hatodik helyről rajtoló Magnussen 13. lett, az időmérős feltartás miatt három hellyel hátrasorolt Grosjean ütközés következtében kiesett.

Williams

Az első Bahreini Nagydíjon még a BMW-motoros korszakban Ralf Schumacher szerzett pontot hetedikként, Montoya 13. helyen végzett. A következő két versenyen Webber mindkétszer hatodik lett; 2006-ban már Cosworth-motorral, az ezen a futamon debütáló Rosberg végzett mögötte, leggyorsabb kört futva. A következő három versenyen mindössze egy pont jött össze: 2008-ban Rosberg nyolcadik lett. 2010-ben Barrichello tizedik hellyel mutatkozott be a csapatnál, elsőként profitálva az új pontrendszerből, a debütáló Hülkenberg 14. helyen végzett. 2012-ben Pastor Maldonado defekt miatt kiesett, Bruno Senna vibráció miatt kiállt, hivatalosan 22. helyezettnek jegyezték. 2013-ban Maldonado 11., Bottas 14. lett. 2014-ben Mercedes-motorral Massa és Bottas 7-8. helyen végeztek; 2015-ben Bottas negyedik, Massa tizedik helyen futott be. 2016-ban Massa és Bottas 8-9. helyen fejezték be a futamot. 2017-ben Massa a nyolcadik helyről indulva hatodik lett, Stroll a Sainzzal való ütközés után kiesett. Tavalyelőtt Stroll és Szergej Szirotkin 14-15. helyen végeztek. Tavaly Russell és Kubica 15-16. helyen zárták a futamot.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr2816305768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása