Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző VII/3.

Portugál Nagydíj, Portimão

2021. május 01. - F1 Hierro

Portugál Nagydíjat eddig négy különböző pályán rendeztek a Forma-1-es világbajnokság története során, a legtöbbször Estorilban 1984-től 1996-ig. Ott legtöbbször a Williamsnek sikerült győznie, összesen hat alkalommal. A McLaren háromszor győzött, mind a három emlékezetesre sikerült: a "félpontos" háziverseny, Alain Prost rekorddöntése futamgyőzelmekben, majd egy évvel később a késhegyre menő csatája Ayrton Sennával. A Ferrarinak két, "egyik szemük sír, a másik nevet" győzelme volt ott. Miután május 1-e van, Senna halálának évfordulója, megemlítendő, hogy a brazil klasszis 1985-ben a szép emlékű Lotus csapat színeiben Portugáliában szerezte első futamgyőzelmét (akkor is tavasszal rendezték a versenyt, akárcsak most, pedig ezt a két évet leszámítva őszi futam volt).

Tavaly a „beugróként” versenynaptárba került Algarve pályán a Mercedes szerzett kettős győzelmet, és Lewis Hamilton itt lett a futamgyőzelmek egyedüli rekordere (a történelem ismétli önmagát...). Mellettük Max Verstappen állt dobogóra a Red Bull Racing színeiben. A mostani szabadedzéseket és az idei futamokat is ez a két csapat uralta eddig, jöhet az újabb felvonás a küzdelmükben.

Mercedes

Tavaly első sorból rajtolva kettős győzelmet arattak: Hamilton a 92. futamgyőzelmével új rekordot állított fel, Bottas második lett mögötte. Bár a verseny elején hátrányban voltak a közepes gumikon, a hetedik körben visszavették az első két helyet, a huszadik körben pedig Hamilton előzésével dőlt el az egymás közti sorrend.

Red Bull

Tavaly Verstappen a második sorból indulva harmadik helyezettként dobogóra állhatott, Alexander Albon viszont hiába indult a harmadik sorból, pontot sem szerzett, a 12. helyen végzett.

McLaren

1984-ben az első estorili verseny a két pilóta, Niki Lauda és Alain Prost háziversenyét volt hivatott eldönteni. A tabella élén Lauda állt, az időmérő után azonban Prostnak állt a zászló: az első sorba kvalifikálta magát, míg csapattársa a 11. helyről indulhatott. Prostnak sikerült megnyernie a versenyt, Lauda viszont feljött egészen a harmadik helyig, majd Nigel Mansell fékhiba miatti kiesését követően előlépett másodiknak. Ez azt jelentette, hogy Prost győzelme ellenére a világbajnokságot Lauda nyerte – fél pont előnnyel! 1985-ben mindketten kiestek. 1986-ban Prost második lett, Keke Rosberg kiesett. 1987-ben Prost másodjára nyerte meg a versenyt, karrierje során pedig ez volt a 28. nagydíjgyőzelme – ami akkor Jackie Stewart rekordjának megdöntését jelentette (később 51-ig vitte fel, és egészen a 2001-es Belga Nagydíjig maradt csúcstartó. Tavaly pedig éppen Portugáliában állította fel Hamilton az újabb rekordot). 1988-ban ismét háziverseny volt a világbajnoki címért, bár a döntés későbbre maradt. Az első kör után Prost és Ayrton Senna veszélyes küzdelmet vívtak, Senna majdnem a boxutca falához szorította a csapattársát, miközben előzni próbálta (Prost később mondta is neki, hogy ha ennyire akarja a világbajnokságot, legyen az övé). A versenyt végül Prost nyerte, míg Sennának problémái akadtak a valósnál nagyobb fogyasztást mutató üzemanyag-kijelzővel, Ivan Capellivel szemben előbb a második helyet veszítette el, majd kerékcsere után a hatodik helyen végzett. 1989-ben Senna a második helyen haladt Gerhard Berger mögött, amikor a szabálytalanul pályán maradó – fekete zászlóval kizárt – Mansell próbálta előzni őt, és a végén összeütköztek, ezzel Senna kiesett, és Prost második helyével együtt érzékeny veszteséget szenvedett a világbajnoki versenyfutásban. (Utóbb Sennát is kritika érte azért, hogy miért védekezett keményen Mansell-lel szemben, amikor a britet úgyis kizárták.) 1990-ben Senna második lett a két Ferrari között (és ami fontos volt neki, Prost előtt), míg Berger negyedik helyen végzett. 1991-ben Senna ismét második helyezést ért el, ami Mansell kizárásával együtt nagy lépés volt a világbajnoki cím felé. 1992-ben mindkét versenyző dobogóra állhatott, Berger lett második Senna előtt. 1993-ban erre a futamra versenyzőt váltottak: Michael Andretti helyét Mika Häkkinen vette át, aki az időmérőn rögtön meg is előzte Sennát. A futamon mindketten kiestek. 1994-ben Häkkinen harmadik lett, Martin Brundle hatodik. 1995-ben Mark Blundell és Häkkinen nem szereztek pontot, és az 1996-os legutóbbi Portugál Nagydíj is nullapontos lett, miután Häkkinen kiesett, David Coulthard pedig 13. helyen végzett.

Tavaly Portimãóban a negyedik sorból indultak, Sainz az első kör végére élre is állt, de később megelőzték a Mercedesek és Verstappen is. Norris az ötödik helyen haladt, amikor az őt előzni próbáló Stroll-lal ütközött. Végül Sainz hatodik, Norris 13. helyen végzett.

Aston Martin

Az 1959-es Portugál Nagydíjon Monsantóban a régi Aston Martin csapat színeiben Roy Salvadori hatodik, Carroll Shelby a nyolcadik helyen végzett, de akkor még egyik sem ért pontot.

Tavaly a Racing Point színeiben Pérez a harmadik sorból rajtolt, a futam elején Verstappennel koccanva kipördült, de visszajött. Az utolsó előtti kört ötödikként kezdte, de hetedik lett, miután Gasly és Sainz megelőzte. Stroll Norrist próbálta előzni az ötödik helyért a 18. körben, de ütközés lett belőle, aminek következtében kipördült, visszaesett, öt másodpercre meg is büntették. Később az autója sérülése miatt kiállt.

Alpine

A jogelőd a Benetton 1993-ban győzött Estorilban Michael Schumacher révén, ez volt a csapat egyetlen azévi győzelme. 1994-ben Schumacher a kétfutamos eltiltását töltve hiányzott, 1995-ben második helyezést ért el, míg az utolsó ottani versenyen 1996-ban Jean Alesi negyedik, Berger hatodik lett. Még korábban 1988-ban Thierry Boutsennek sikerült dobogós, harmadik helyezést elérnie.

Tavaly Portimãóban a Renault színeiben Ocon és Ricciardo a 8–9. helyeken végeztek.

Ferrari

Ott voltak a portói és monsantói Portugál Nagydíjakon is. Portóban 1958-ban Mike Hawthorn második lett, pontot érő leggyorsabb körrel, ezzel őrizte előnyét a világbajnokságban a fő rivális Stirling Moss által nyert verseny után is. Monsantóban 1959-ben nem sikerült a pontszerzés, majd 1960-ban újra Portóban Wolfgang von Trips negyedik lett.

Estorilban 1984-ben Michele Alboreto ért el negyedik helyezést, majd 1985-ben az esőversenyen a dobogó második fokára állhatott a Lotus színeiben első győzelmét szerző Senna mögött egy perces hátránnyal befutva. 1986-ban Stefan Johanssonnak 5-6. helyen futottak be. 1987-ben Gerhard Berger élről indulva második lett, leggyorsabb körrel, ami akkoriban viszont nem ért pontot. 1988-ban Alboreto ötödik helyen végzett, míg Berger furcsa hiba után esett ki a harmadik helyről: véletlenül a tűzoltókészülék gombját nyomta meg, ami a lábára fújta a széndioxidot, a lába pedig emiatt lecsúszott a pedálokról. Az 1989-es verseny Janus-arcúra sikerült a Scuderiának: Berger leggyorsabb körrel megszerezte azévi egyetlen győzelmét, azonban a negatív szenzáció emlékezetesebb maradt: Mansell túlhajtott a csapat boxán, mire szabályellenesen hátramenetbe kapcsolt. A manőverért fekete zászlóval kiintették, ő azonban – arra hivatkozva, hogy nem látta – a pályán maradt, összeütközve Sennával, akinek a kiesését okozta. A következő futamra emiatt eltiltották. 1990-ben szintén felemás érzéseik lehettek: ezúttal Mansell győzött, átvészelve egy koccanást is Philippe Alliot lekörözése közben, Prost pedig harmadikként állhatott dobogóra. Üröm volt az örömben, hogy kettejük között Prost fő riválisa, Senna végzett, amihez hozzájárult az is, hogy a rajtnál Prost igyekezett elkerülni az ütközést Mansell-lel, ekkor előzték meg a McLarenek. 1991-ben Alesi állhatott harmadikként a dobogóra, Prost kiesett. 1992-ben kettős kiesés következett az Alesinek és Capellinek, utóbbi ekkor indult utoljára a Scuderia színeiben. 1993-ban Alesi negyedik lett, Berger kiesett. 1994-ben Berger és Alesi 4–5. helyen végeztek. 1996-ban az eddigi utolsó Portugál Nagydíjon Michael Schumacher hozott dobogós helyet harmadikként, míg Eddie Irvine ötödik lett.

Tavaly Portimãóban Leclerc a második sorból rajtolva negyedik, Vettel tizedik lett.

AlphaTauri

1991-ben Estorilban a közvetett jogelőd Minardi színeiben Pierluigi Martini negyedik lett, amivel beállított a kiscsapat legjobb versenyhelyezését.

Tavaly Portimãóban Gasly Q3-ba jutott és ötödik lett, az utolsó előtti körben Pérezt megelőzve, míg Danyiil Kvjat a 19. helyen végzett.

Alfa Romeo

A régi csapat 1984-ben és 1985-ben indult Estorilban, de egyik alkalommal sem szereztek ott pontot.

A jogelőd Sauber 1993-tól 1996-ig indult estorili futamokon, 1993-ban Karl Wendlinger ötödik lett.

Tavaly Portimãóban Kimi a rajtnál a hatodik helyig küzdötte fel magát, de végül nem szerzett pontot, 11. lett, míg Giovinazzi a 15. helyen végzett.

Haas

Tavaly Kevin Magnussen és Romain Grosjean a 16–17. helyen végeztek.

Williams

Estorilban 1984-ben Keke Rosberg és Jacques Laffite nem szereztek pontot. 1985-ben Mansell ötödik lett. 1986-ban Mansell győzött, megerősítve éllovas pozícióját a tabellán, míg Nelson Piquet harmadik lett. 1987-ben Piquet megismételte a harmadik helyét, míg Mansell elektronikai hibával kiállt. 1988-ban Mansell és Riccardo Patrese is kiesett, akárcsak 1989-ben Patrese és Boutsen. 1990-ben Patrese leggyorsabb körrel hetedik lett, de akkor ezért még nem járt pont. Az 1991-es verseny ambivalens érzéseket kelthetett: Patrese győzött, viszont a világbajnoki címre hajtó Mansell kerékcseréjénél nagyot hibázott a csapat: kiengedték, miközben még nem rögzítették rendesen a kerekét. A csapat boxán kívül ugyan felrögzítették rendesen, de ez szabályellenes volt, aminek kizárás és értékes pontok elbukása lett a vége. 1992-ben viszont Mansell már korábban bebiztosította a címét, és megszerezte kilencedik győzelmét az év során, ami akkoriban rekorddöntést jelentett (16 futamos szezonban azóta is ez a legtöbb). 1993-ban pedig Prost második helye bizonyult elegendőnek arra, hogy negyedik világbajnoki címét ünnepelhesse. Az élről induló és leggyorsabb kört futó Damon Hill harmadikként csatlakozhatott hozzá a dobogón. 1994-ben az eltiltott Schumacher távollétét kihasználva kettős győzelmet arattak, a világbajnoki címre hajtó Hill győzött Coulthard előtt, akinek jó esélyei voltak a futam megnyerésére, de a csapatérdek Hill győzelme volt. Így sikerült a konstruktőrök világbajnokságában átvenni a vezetést. 1995-ben viszont már Coulthard megszerezhette az első győzelmét (és az egyetlen williamsest), mesterhármassal, míg Hill harmadik lett. 1996-ban sorozatban harmadjára sikerült a csapatnak Portugál Nagydíjat nyernie, méghozzá kettős győzelemmel: Jacques Villeneuve futott be Hill előtt, ezzel minimális esélye maradt kettejük világbajnoki címért folyó háziversenyében.

Tavaly Portimãóban Russell a 14., Latifi a 18. helyen végzett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr2216519214

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása