Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző VIII/8.

Kanadai Nagydíj, Montréal

2022. június 19. - F1 Hierro

A Kanadai Nagydíj az elmúlt két évben a pandémia miatt elmaradt, de idén végre visszatért a montréali Gilles Villeneuve pálya. A legutóbbi itteni versenyt 2019-ben Lewis Hamilton nyerte, aki hét győzelmével a Kanadai Nagydíjak társrekordere, első Forma-1-es futamgyőzelmét is itt szerezte 15 évvel ezelőtt. Ezúttal a negyedik helyről várhatja a rajtot. Rajta kívül nyert még Montréalban Sebastian Vettel két alkalommal (három éve is közel állt hozzá, de egy általa erősen vitatott időbüntetés miatt csak második lett), Fernando Alonso 2006-ban (ezúttal az első sorba kvalifikálta magát, Daniel Ricciardo pedig 2014-ben érte el itt az első nagydíjgyőzelmét.

A címvédő, listavezető és mostani pole pozíciós Max Verstappennek a 2018-as harmadik helye a legjobb itteni eredménye. A ferraris Charles Leclerc-nek ugyancsak van egy harmadik helye a legutóbbi kanadai versenyről, ezúttal viszont a kicserélt erőforráselemek miatt a mezőny végéről vághat neki a versenynek. Ami a csapattársaikat illeti, Sergio Pérez szintén volt harmadik a versenyen még tíz évvel ezelőtt, ezúttal viszont a Q2-ben kiesett, így neki is fel kell zárkóznia vasárnap; Carlos Sainznak, aki harmadik rajthelyről indulhat, még nincs montreáli dobogója.

A versenyen ezúttal két hazai pilóta is indulhat, bár a szombati időmérőn nem örvendeztették meg szurkolóikat: Lance Stroll és Nicholas Latifi is kiesett a Q1-ben.

Verstappen

2015-ben Toro Rossóval az utolsó sorból kellett indulnia, miután öt rajthely büntetést kapott a monacói ütközésért és tízet az ötödik motor beszereléséért. A futamon végül 15. helyen végzett. 2016-ban a Red Bull színeiben negyedik helyezést ért el. 2017-ben ötödik helyről indult, a rajt után előretört másodiknak. A biztonsági autós fázis után Hamiltont is támadta az első helyért, de tíz kör után elektronikai hiba miatt kiesett. 2018-ban a második sorból rajtolva megszerezte első kanadai dobogóját: harmadik lett, leggyorsabb körrel (még nem járt érte külön pont). 2019-ben a Q2 piros zászlós megállítása után 11. lett az időmérőn, a hátrasorolások miatt a kilencedik rajthelyről indulhatott, a futamon feljött az ötödik helyig.

Ricciardo

A 2011-es hétvégén a Toro Rosso pénteki tesztpilótájaként vett részt. A futamon 2012-ben 14., 2013-ban 15. lett. Annál jobban sikerült a Red Bull színeiben a 2014-es verseny: megszerezte Forma–1-es pályafutása első futamgyőzelmét. 2015-ben viszont még pontot sem sikerült szereznie, 13. helyen végzett. 2016-ban hetedik lett. 2017-ben hatodik rajthelyről indulva feljött a harmadik helyre (a szezon során sorozatban harmadjára érte el ezt a helyezést). 2018-ban a harmadik sorból indulva a kerékcsere után sikerült Hamilton elé kerülnie, így negyedik lett. 2019-ben Renault-val negyedik helyről rajtolva hatodik helyen végzett.

Norris

Eddigi egyetlen Kanadai Nagydíján 2019-ben nyolcadik helyről rajtolva a felfüggesztés sérülése miatt kiesett.

Vettel

Először 2008-ban a Toro Rosso pilótájaként versenyzett Kanadában, nyolcadikként szerzett is egy pontot. Már a Red Bull színeiben 2010-ben negyedik lett csapattársa, Mark Webber előtt. 2011-ben pole-ból indult, az utolsó körig élen állt, de a verseny vége felé hibázott, Button megelőzte, így második lett. 2012-ben ismét élről indulva és – pluszpontot még nem érő – leggyorsabb kört futva végzett negyedik helyen. 2013-ban sorozatban harmadjára lett edzéselső, és végre sikerült ezen a pályán is behúznia a győzelmet. 2014-ben a dobogó harmadik fokán ünnepelhetett együtt az első győzelmét szerző csapattársával. 2015-ben Ferrarival nem alakult jól az időmérője: az első szakaszban kiesett, ráadásul egy szabadedzésen piros zászlós előzés miatt öt rajthely büntetést is kapott (bár mások büntetése miatt ez végül csak két helyet jelentett), a 18. rajthelyről indulva ötödiknek jött fel a verseny végére. 2016-ban a rajtnál megelőzte a Mercedeseket, de a két kiállásos taktika nem bizonyult kifizetődőnek, így hiába üldözte Hamiltont, végül a dobogó második fokára állhatott. 2017-ben a második rajtkockából indulhatott, de a start után elvesztette a helyét, miután Verstappen és Bottas is megelőzték. Verstappennel összeérve megsérült az első szárnya is, amit később raktak helyre a boxban. A kerékcserék után a Force Indiák mögé került, de a hajrában sikerült kihasználnia az egymás elleni küzdelmüket, előbb Esteban Ocont, majd Pérezt is megelőzte, így végül negyedik lett. 2018-ban élről indulva megszerezte második kanadai győzelmét. 2019-ben szintén pole-ból indult, és első helyen is ért célba – csakhogy a 48. körben a fűre csúszott, a visszatérést pedig veszélyesnek ítélték meg (leszorította Hamiltont), emiatt öt másodperc büntetést kapott, Hamiltontól pedig nem sikerült ennél jobban eltávolodnia, így csak második lett. A döntéssel nem értett egyet, ennek megnyilvánulásaként a verseny után ki is cserélte az 1-es és 2-es táblát a két autó előtt.

Latifi

Bár számára ez hazai pálya, futamon még nem indulhatott itt. Eddig két alkalommal tesztpilótaként vett részt a pénteki első szabadedzésen: 2018-ban a Force India, 2019-ben a Williams színeiben.

Gasly

2018-ban a Toro Rosso színeiben erőforráselem cseréje miatt hátrasorolták, az utolsó előtti rajtkockából indulva 11. lett. 2019-ben a Red Bull pilótájaként ötödik rajtkockából indulva nyolcadik helyen végzett.

Pérez

2011-ben Sauberrel a pénteki szabadedzésen részt vett, de még nem épült fel teljesen a monacói sérüléséből, emiatt a hétvége további részére visszalépett. A 2012-es futama viszont emlékezetesre sikerült: a dobogó harmadik fokára állhatott. 2013-ban McLaren–Mercedesszel nem szerzett pontot, 11. helyen végzett. 2014-ben Force Indiával részese volt a futam nagyjelenetének: az utolsó körben Felipe Massa megpróbálta őt megelőzni, de ütköztek és mind a ketten kiestek (a megtett táv alapján 11.-nek rangsorolták). 2015-ben is 11. lett, de ezúttal célba érkezőként. 2016-ba tizedik helyen végzett. 2017-ben nyolcadik helyről rajtolt. Csapattársa előtt haladva nem volt hajlandó átadni a negyedik pozíciót a csapat kérése ellenére sem. Az utolsó előtti körben Vettel megelőzte, Ocont viszont maga mögött tudta tartani, így ötödik lett. 2018-ban az időmérőn bejutott a Q3-ba, a futamon viszont Sainz autójával összeérve a 4. körben kicsúszott, ami miatt visszaesett, a 14. helyen végzett. 2019-ben a Racing Point színeiben 12. helyen végzett.

Alonso

Első kanadai versenye 2001-ben volt Minardival, erőátviteli problémák miatt kiesett. Két évvel később már a Renault-nál versenyzett, szoros befutóban lett negyedik Michael Schumacher és a két Williams mögött, leggyorsabb kört futva. 2004-ben megint az autó hibája (kormánymű) miatt esett ki, 2005-ben pedig saját hibájából, abban az évben ekkor nullázott először. 2006-ban viszont megszerezte eddigi egyetlen kanadai győzelmét. 2007-ben immár McLaren–Mercedesszel hetedik lett, úgy, hogy a Super Agurit vezető Sato Takuma is megelőzte. Ismét Renault-val 2008-ban váltóhiba következtében kicsúszott. Ferrarival 2010-ben harmadik helyezést ért el; 2011-ben kiesett, miután összeakadt Buttonnal. 2012-ben ötödik lett, elsősorban a gumijai elfogyása miatt. 2013-ban másodikként állhatott újra dobogóra. 2014-ben hatodik helyen végzett. 2015-ben a McLaren–Honda kipufogójának problémái miatt kiesett. A 2016-os futamon 11. lett. 2017-ben az erőforrás problémái miatt kiállt, de a megtett táv révén 16.-nak rangsorolták. A kiesése után ünnepeltette magát az észak-amerikai rajongókkal, akik az Indy 500-as szereplése után megkedvelték. 2018-ban Renault-motoros autóval a kipufogó hibájából kiállt.

Leclerc

Tavaly Sauberrel tizedikként pontot szerzett. 2019-ben Ferrarival az időmérőn és a futamon is harmadik lett.

Stroll

Bár hazai pilóta, nincs több tapasztalata a pályáról, mint a többieknek, hiszen más versenysorozatokban nem nagyon használják. 2017-ben a Williams színeiben Alonsóval küzdött a pontszerző helyért, akit sikerült megelőznie (bár később ki is esett mögüle), végül kilencedik helyével első pontjait szerezte. 2018-ban már a rajt után Brendon Hartleyval ütközve véget ért a futama. 2019-ben Racing Pointtal kiesett a Q1-ben, de feljött a pontszerző kilencedik helyre.

Magnussen

2014-ben McLaren–Mercedesszel kilencedik lett. 2016-ban Renault-val a szombati szabadedzésen elszenvedett balesete miatt az időmérőn nem vehetett részt, de a futamon engedték indulni (váltócsere miatt öt rajthely büntetést is kapott, de semmi nem múlt rajta), 16. helyen végzett. 2017-ben a Haas pilótájaként 12. lett. 2018-ban a 13. helyen végzett. 2019-ben a Q2 végén összetörte az autóját. Az időeredménye elég volt a továbbjutásra, így tizedik lett, de az autója javításra szorult, a kicserélt elemek miatt a boxutcából rajtolt (hátrasorolásos büntetéseket is kapott, de így nem volt jelentősége). A futamon a 17. helyen zárt.

Tsunoda

Az első kanadai versenye lesz.

Albon

2019-ben Toro Rossóval a rajt után ütközésbe keveredett, elvesztette az első szárnyát. A javítás után a mezőny végére visszatérve folytatta a versenyt, a 60. körben azonban úgy döntött a csapat, hogy álljon ki.

Zhōu

Az első kanadai versenye lesz.

Ocon

2017-ben Force Indiával kilencedik helyről rajtolt. A Mercedes kerékcseréje után egy ideig második helyen haladt Bottas előtt, a saját kerékcseréje után pedig sikerült a Ferrarik elé visszajönnie. Mivel a csapat esélyesebbnek látta Ricciardo megelőzésére, Pérezt kérték, hogy engedje el, de ennek nem tett eleget. A 66. körben próbálta megelőzni csapattársát, de közben Vettel is jött hátulról. A küzdelem közepette levágta a kanyart, a pozíciót át kellett adnia. Pérezt a versenyt végéig hiába próbálta megelőzni, így hatodik helyen zárta a futamot. 2018-ban nyolcadik helyről rajtolva kilencedik helyezést ért el.

Hamilton

Már 2007-ben a McLaren–Mercedes elsőéveseként meggyőzően tette le a névjegyét Kanadában: itt szerezte első Forma–1-es futamgyőzelmét, élről indulva. Egy évvel később szintén megszerezte az első rajthelyet, de a biztonsági autós fázis alatt a boxkijáratnál belehajtott a piros lámpánál megálló Kimi Räikkönenbe, ami miatt mindketten kiestek. 2010-ben jött az újabb pole-ból szerzett győzelem. 2011-ben megint kiesett, méghozzá a csapattárs Jenson Buttonnal ütközve. 2012-ben újra nyerni tudott, immár harmadszor. 2013-ban már a Mercedes színeiben a dobogó harmadik fokára állhatott. 2014-ben megtört az a sorozat, hogy minden második kanadai futamán nyerni tudott (2007, 2010, 2012, miután 2009-ben kimaradt a futam): fékproblémák miatt fel kellett adnia a versenyt. 2015-ben viszont bepótolta a „mulasztást”, élről indulva újra győzött. 2016-ban az egy kiállásos taktikának köszönhetően behúzta az újabb győzelmet. 2017-ben pedig mesterhármassal meglett a hatodik győzelem a pályán. 2018-ban a második sorból rajtolva a kerékcsere után vesztett egy pozíciót, így ötödik helyen végzett. 2019-ben második helyről rajtolt, a futamon is a második helyen maradt Vettel mögött, akit szorosan követett. Mivel a 48. körben Vettel a fűre csúszás után úgy tért vissza, hogy a bírák veszélyesnek ítélték, öt másodperces büntetést kapott. Így elég volt mögötte maradni ezen az időn belül, és így a másodikként való befutás ellenére is meglett a győzelem, immár hetedik alkalommal, utolérve Michael Schumachert.

Schumacher

Az első kanadai versenye lesz.

Sainz

A Toro Rosso színeiben a 2015-ös versenyen 12., 2016-ban huszadik helyről indulva (váltócsere miatt öthelyes büntetéssel) kilencedik lett. 2017-ben a rajt után koccant Grosjeannal, ami után falnak ment, kiütve Massát is, safety car fázist okozva. 2018-ban Renault-val bejutott a Q3-ba, a futamon nyolcadik helyezést ért el. 2019-ben McLarennel kilencedik lett az időmérőn, de Albon időmérős feltartása miatt három rajthely büntetést kapott, de mivel Magnussen is hátrasorolták, így végül 11. rajthelyet jelentett, a futamot is 11. helyen zárta.

Russell

2019-ben Williamsszel 16. helyen végzett.

Bottas

Williamsszel a 2013-as futamon 14., 2014-ben hetedik lett. A következő két évben egyaránt harmadikként állhatott dobogóra, 2016-ban az egy kiállásos taktikának köszönhetően előzte meg a Red Bullokat és Kimit. 2017-ben Mercedesszel harmadik helyről indult, Vettel lerajtolása és Verstappen kiesése révén végül második lett csapattársa mögött. 2018-ban az első sorból rajtolva ismét második helyezést ért el. 2019-ben hatodik rajthelyről indulva negyedik lett, begyűjtve a leggyorsabb körért járó pluszpontot is.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr1117861309

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása