Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző VIII/17.

Japán Nagydíj, Suzuka

2022. október 08. - F1 Hierro

Szingapúr után egy héttel egy másik olyan futam következik, ami az elmúlt két szezonban a járványhelyzet miatt kimaradt. Az önmagát - természetesen nem szintben - keresztező suzukai pálya korábban rendszeresen helyt adott bajnokavatásnak, amióta azonban bővült a versenynaptár és egyre több futam követte, ez már kisebb eséllyel fordulhatott elő. 2003 óta csak 2011-ben avatták itt bajnokká Sebastian Vettelt. Most Max Verstappen előtt a lehetőség, hogy bebiztosítsa a címvédést négy futammal a szezon vége előtt. A pole pozícióval már tett is egy lépést efelé - ha megtartja az első helyet, még egy leggyorsabb kört kell megfutnia, és akkor az üldözők helyezésétől függetlenül eldől a világbajnokság.

Verstappennek eddig még nem sikerült Japán Nagydíjat nyernie, de dobogós helyezéseket már ért el a versenyen. Igaz, a három évvel ezelőtti nem sikerült túl jól: ki kellett állnia, miután megsérült az autója egy ütközésben - éppen idei kihívója, Charles Leclerc ellen, aki ezúttal az első sorból rajtol mellőle. 

A jelenlegi mezőnyből legtöbbször Lewis Hamilton nyert Japán Nagydíjat, összesen ötször, de ebből csak négy volt Suzukában, az elsőt még Fujiban nyerte az újoncévében. Vettelnek négy suzukai győzelme van, 2009-től 2013-ig öt alkalomból csak egyszer nem ő nyert - pont amikor a világbajnoki címét ünnepelhette. Fernando Alonso két Japán Nagydíjat nyert, egy-egyet Suzukában és Fujiban. A legutóbbi Japán Nagydíj győztese pedig Valtteri Bottas volt még Mercedesszel.

Idén könnyen új győztese lehet a Japán Nagydíjnak, és talán újabb versenyző ünnepelheti a vb-címét - feltéve, ha nem kavar be a Red Bull Racing függőben lévő ügye a költségsapka megsértése miatt...

Verstappen

2014-ben a Toro Rosso pénteki tesztpilótájaként itt volt az első Forma–1-es hétvégéje. A 2015-ös futamon kilencedik lett. 2016-ban a Red Bull színeiben a Ferrarik büntetései miatt harmadik helyről rajtolt, majd a rajt után előrejött második helyre, amit Hamiltonnal szemben keményen védekezve meg is tartott. 2017-ben ötödik lett az időmérőn, Bottas büntetésével egy hellyel előrébb indulhatott. A rajtnál megelőzte csapattársát, majd az első körben Vettelt is, végül sikerült megismételnie a második helyet. 2018-ban  a harmadik helyről rajtolt, az első körben hibázott a sikánban, visszatérve a kelleténél keményebben visszaverte Kimi Räikkönen előzési kísérletét. Nem biztonságos visszatérésért öt másodperc büntetést kapott. A biztonsági autós fázis után a másik Ferrarival, Vettelével akadt össze, de sikerült a futam végéig megtartania a harmadik helyezést. 2019-ben a Q3-ban ezredre azonos időt ment a csapattárs Albonnal, de mivel hamarabb futott meg, neki kedveztek a szabályok, így ötödik helyről rajtolt. A futamon a rajt után ütközött, amikor próbálta előzni Leclerc‑t, emiatt megpördült és visszaesett, majd a 15. körben kiállt az autója sérülése miatt.

Ricciardo

2011-ben HRT-vel 22. lett. Toro Rossóval 2012-ben tizedikként szerezte első itteni pontját, 2013-ban a 13. helyen végzett. A Red Bull színeiben 2014-ben negyedik lett. 2015-ben a Felipe Massával való ütközés során defektet kapott, visszaesett, 15. helyen végzett. 2016-ban negyedik rajtkockából indulva hatodik lett. 2017-ben negyedik lett az időmérőn, Bottas büntetése miatt egy hellyel előrébb indulhatott, a futamon a rajt után vesztett két pozíciót, de a 11. körben visszaelőzte Ocont, végül a dobogó harmadik fokára állhatott. 2018-ban a Q2-ben megadta magát az autója, így nem ment mért időt, 15. helyről indulva előretört, a kerékcsere után sikerült a Ferrarik elé visszajönnie, negyedik helyezést ért el. 2019-ben Renault-val a Q2-ben kiesett, a futamon eredetileg hatodik helyen ért be, de a fékrendszer szabálytalansága miatt utólag kizárták.

Norris

A 2018-as első szabadedzésen a McLaren tesztpilótájaként vett részt. 2019-ben nyolcadik rajtkockából indult, a 4. körben ütközött Albonnal, ami miatt visszaesett. Eredetileg a 12. helyen futott be, majd miután kiderült, hogy egy körrel hamarabb leintették a futamot, 13. helyezettnek számított, végül a két Renault kizárása után a 11. lett.

Vettel

A 2006-os suzukai verseny hétvégéjén még a BMW–Sauber pénteki harmadik pilótája volt. Először 2007-ben állt rajthoz Japán Nagydíjon, még Fujiban, Toro Rossóval. Hamilton fékezése után nekiment a „nagycsapatnál” versenyző Mark Webbernek, ami miatt mindketten kiestek, a következő futamon pedig tíz rajthelyes büntetéssel indulhatott. Egy évvel később hatodik lett.

A Suzukába visszaköltözött versenyen általában jól ment neki, gyakran dobogóra állhatott. A Red Bull színeiben 2009-ben és 2010-ben egyaránt élről indulva győzött. 2011-ben harmadik helyével itt biztosította be második világbajnoki címét, négy futammal a szezon vége előtt. 2012-ben harmadjára nyerte meg a versenyt (és sorozatban negyedszer lett edzéselső), Alonso kiesése miatt jelentős mértékben lefaragott a ponthátrányából. 2013-ban immár negyedik alkalommal győzött a pályán. 2014-ben harmadik lett, majd 2015-ben immár Ferrarival érte el ugyanezt a helyezést. 2016-ban megszakadt a dobogós széria: a Malajziából hozott büntetése miatt három hellyel hátrasorolva, hatodik rajtkockából indult, a futamon negyedik lett. 2017-ben harmadik lett az időmérőn, Bottas büntetése miatt az első sorból rajtolhatott, azonban a futamon pontot sem sikerült szereznie, miután a gyújtógyertya problémái miatt négy kör után fel kellett adnia. 2018-ban kilencedik lett az időmérőn, miután az esős Q3-ban nem tudott javítani, Ocon büntetése miatt egy hellyel előrébb indulhatott. A rajtnál rögtön megelőzte a két Toro Rossót, még az első körbenRomain  Grosjeant is. A biztonsági autós fázis után Verstappent próbálta előzni, de ütköztek, ami miatt kipördült és visszaesett. Végül leggyorsabb kört futva visszazárkózott a hatodik helyig. 2019-ben pályarekorddal megszerezte a pole pozíciót, a rajtnál Bottas megelőzte, Hamiltont viszont sikerült a verseny végéig maga mögött tartania, így második lett.

Latifi

Először versenyezhet Japánban.

Gasly

A 2017-es Super Formula szezonnyitóján már járt a pályán, tizedik lett (ami ott nem ér pontot). A záró hétvége is ott lett volna, de az időjárás miatt mindkét futamát lefújták, amivel elvesztette a lehetőséget a bajnoki cím megszerzésére, pedig még az USA Nagydíjat is kihagyta miatta.

A 2017-es Japán Nagydíjon Toro Rossóval 13. helyen végzett. 2018-ban hetedik helyről rajtolva 11. lett. 2019-ben kilencedik helyről rajtolva eredetileg nyolcadik helyen futott be, az utolsó – végül nem számító – körben átvészelve a koccanást Pérezzel. Ricciardo kizárása után hetedik helyezést ért el.

Pérez

Első Japán Nagydíján 2011-ben Sauberrel pontot szerzett: nyolcadik lett. 2012-ben kicsúszás vetett véget a futamának. 2013-ban McLaren–Mercedesszel 15. helyen végzett. 2014-ben Force Indiával tizedik lett. 2015-ben 12. helyen végzett. 2016-ban  – a Ferrari büntetéseinek is köszönhetően – ötödik rajtkockából indulva hetedik helyezést ért el. 2017-ben nyolcadik lett az időmérőm, Kimi Räikkönen büntetése miatt egy hellyel előrébb indulhatott, a futamot is hetedikként zárta. 2018-ban tizedik lett az időmérőn, Ocon büntetésével egy hellyel előrébb indult. A futam 30. körében szép előzést mutatott be Leclerc ellen, majdnem Grosjeant is sikerült elcsípnie, végül ismét hetedik lett. 2019-ben Racing Pointtal kiesett a Q1-ben. A futamon az utolsó körben Gaslyt próbálta előzni a nyolcadik helyért, de összekoccantak és kicsúszott a falba. Csakhogy tévedésből hamarabb mutatták fel a kockás zászlót, így eggyel kevesebb kör alapján kilencedik helyezettnek számított, ami Ricciardo kizárásával nyolcadik helyre javult.

Alonso

2001-ben Minardival 11. helyezéssel zárta bemutatkozó szezonját. Két évvel később Renault-val motorhiba miatt kiállt. 2004-ben ötödik, 2005-ben friss bajnokként érkezve harmadik lett. 2006-ban győzött, ami Michael Schumacher kiesésével együtt karnyújtásnyira hozta a második világbajnoki címet.

Fujiban 2007-ben McLaren–Mercedesszel a vizes pályán kicsúszott. 2008-ban újra Renault-val győzött, megfejelve a szingapúri meglepetés diadalt, de ezúttal nem volt szüksége trükkökre.

Ismét Suzukában 2009-ben tizedik lett (abban az évben még éppen nem járt érte a pont). Ferrarival két dobogó következett: 2010-ben harmadik, 2011-ben második helyezés. 2012-ben viszont már a rajt után ütközött Kimi Räikkönennel, ami után defektet kapott és kicsúszott, ezzel elolvadt az addigi előnye a világbajnokságban. 2013-ban negyedik lett. 2014-ben elektronikai hibával hamar kiállni kényszerült. 2015-ben McLaren–Hondával 11. lett. 2016-ban a 16. helyen végzett. 2017-ben tizedik lett az időmérőn, de erőforráselemek cseréje miatt 35 (!) hely büntetést kapott, így utolsó rajtkockából indult. Innen előrébb jött, de 11. helyezettként lemaradt a pontszerzésről. 2018-ban Renault-motoros McLarennel 14. helyen végzett.

Leclerc

2018-ban kiesett a Q2-ben, de Ocon hátrasorolásával a tizedik helyről indulhatott. A futamon a Sauber mechanikai problémája miatt kiállt. 2019-ben Ferrarival második rajthelyről indult, a rajt után Bottas megelőzte, majd Verstappennel ütköztek, ami miatt megsérült az autója, egy szárnydarab később le is szakadt róla, a javításra kiállva visszaesett. A hetedik helyig sikerült visszazárkóznia, de Ricciardo kizárásával hatodik lett.

Stroll

2017-ben a Williams felfüggesztésének sérülése miatt kiesett. 2018-ban 17. helyen végzett. 2019-ben Racing Pointtal eredetileg tizedik helyen ért be, de miután az utolsó kört nem vették figyelembe, 11. helyezettnek tekintették, majd a két Renault kizárásával pontszerző kilencedik lett.

Magnussen

2014-ben McLaren–Mercedesszel 14. helyen végzett. 2016-ban Renault-val ugyanezen a helyen zárta a futamot. 2017-ben a Haas színeiben nyolcadik helyezést ért el, miután agilisan megelőzte Massát, segítve saját csapattársát is. 2018-ban Leclerc-rel ütközve defektet kapott és kiesett. 2019-ben a Q1-ben a palánknak csapta az autóját, a második piros zászlót okozva, így nem tudott mért kört futni, de engedték rajthoz állni az utolsó sorból. Eredetileg 16. helyen ért be, majd miután az utolsó kör nem számított, 17. helyezettnek tekintették, végül a Renault-k kizárása után 15. lett.

Tsunoda

2016-ban itt volt az első (és abban az évben egyetlen) hétvégéje a japán Forma–4-ben, második és negyedik helyezést ért el. 2017-ben a hétvége első futamát megnyerte, a másikon harmadik lett. 2018-ban mindkét futamon győzött.

Ezúttal első hazai Forma–1-es nagydíján vehet részt.

Albon

2019-ben a Red Bull színeiben a Q3-ban ezredre azonos időt ment a csapattárs Verstappennel. Miután később futotta meg, a hatodik rajthelyről indulhatott. A futamon negyedik helyezést ért el, a 4. körben átvészelve a koccanást Norrisszal.

Zhōu

Először versenyezhet Japánban.

Ocon

2016-ban Manorral 21. helyen végzett. 2017-ben Force Indiával hetedik lett az időmérőn, Bottas és Kimi Räikkönen büntetése révén az ötödik helyről indulhatott, a futamon a rajt után beférkőzött a két Red Bull közé, Vettel kiesése után harmadik helyen is haladt, de végül hatodiknak ért célba. 2018-ban a Racing Point Force India színeiben nyolcadik lett az időmérőn, de három rajthellyel hátrébb sorolták, mert a harmadik szabadedzésen nem lassított le eléggé a piros zászló alatt. A futamon kilencedik helyezést ért el.

Hamilton

Az első két Japán Nagydíja még Fujiban volt. 2007-ben az esős futamon a McLaren–Mercedes színeiben mesterhármassal győzött. 2008-ban is élről indult, de a Kimi Räikkönennel szembeni adok-kapok miatt hamar visszaesett, 12. helyen zárt.

Suzukában 2009-ben harmadik lett, az ezt követő három alkalommal pedig rendre ötödik helyen végzett. Mercedesszel 2013-ban kiesett, miután autója ütközésben megsérült. 2014-ben másodjára nyerte meg a Japán Nagydíjat és először győzött a suzukai pályán. 2015-ben ismét sikerült nyernie. 2016-ban második rajtkockából indult, hasonlóan az előző két szezonhoz, de elrontotta a rajtot, visszaesett nyolcadiknak. Innen jól választott gumistratégiának is köszönhetően sikerült feljönnie a harmadik helyig, a másodikért viszont sikertelenül próbálkozott Verstappennel szemben. Az eredmény a csapattárs Nico Rosberg győzelmével együtt azt jelentette, hogy a hátralévő négy futam megnyerésével sem lehetett biztos a címvédésben… 2017-ben és 2018-ban egyaránt élről indulva győzött. 2019-ben negyedik rajthelyről indult, Verstappen lerajtolta, de a holland pilóta ezt követően Leclerc-rel ütközött. Miután Leclerc – akinek pont előtte repült le a szárnydarabja – is visszaesett az autója javítása miatt, a harmadik helyre került. Az utolsó körökben lágyakra váltva próbálkozott Vettel előzésével, de nem sikerült, így maradt a harmadik hely, de meglett a leggyorsabb körért járó pluszpont is.

Schumacher

Először versenyezhet Japánban.

Sainz

Toro Rossóval 2015-ben tizedik lett, 2016-ban 17. helyen végzett. 2017-ben az erőforráselemek cseréje miatt húsz rajthely büntetést kapott, az utolsó előtti helyről indulhatott. A rajt után falnak kipördülve gumifalnak ütközött utolsó Toro Rosso-s futamán. 2018-ban Renault-val tizedik lett. 2019-ben McLarennel hetedik rajthelyről indulva ötödik helyezést ért el.

Russell

2019-ben Williamsszel eredetileg a 18. helyen ért be, a Renault-k kizárásával a 16. helyen végzett.

Bottas

2012-ben a Williams pénteki tesztpilótájaként vett részt az első szabadedzésen. A 2013-as futamon 16., 2014-ben hatodik, 2015-ben ötödik lett. 2016-ban tizedik helyen végzett. 2017-ben Mercedesszel második lett az időmérőn, de váltócsere miatt öt rajthellyel hátrébb sorolták. A futamon negyedik lett. A leggyorsabb kört is megfutotta, de még nem járt érte pluszpont. 2018-ban második rajtkockából indulva második helyezést ért el. 2019-ben harmadik helyről indult, a Ferrarikat lerajtolva élre állt, és megnyerte a futamot.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr8817949862

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása