Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző IX/12.

Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps

2023. július 28. - F1 Hierro

A Belga Nagydíj idén a megszokottól eltérően nem követi, hanem megelőzi a nyári szünetet. Az egyik klasszikus pályáról van szó, Spa már az első világbajnokság versenynaptárában is szerepel, még a mostaninál is hosszabb vonalvezetéssel. Az akkori pályán a Lotus legendája, Jim Clark volt a legsikeresebb versenyző négy győzelemmel, őt Juan Manuel Fangio követte hárommal az Alfa Romeo, a Maserati és a Mercedes színeiben. A McLarennek pedig az 1968-as Belga Nagydíjon szerezte első nagydíjgyőzelmét a névadója. Az 1970-es verseny után azonban túl veszélyesnek nyilvánították a pályát, ezért egy időre Nivelles, majd Zolder vette át a helyét, a nyolcvanas években azonban módosított vonalvezetéssel visszakerült. Ayrton Senna ötször nyert itt először Lotusszal, majd később a McLarennel halmozva a sikereket, majd az 1991-ben itt mutatkozott be Michael Schumacher, aki egy évvel később meg is nyerte a versenyt, majd összesen hat győzelemmel (kettő a Benetton, négy  a Ferrari színeiben) Spa királya lett. Ha meg épp nem ő győzött, akkor többnyire Damon Hill a Williams-Renault-val, majd a Jordannel. Utána Kimi Räikkönen hozta itt a győzelmeket McLarennel, majd Ferrarival összesen négyszer, az utóbbi években pedig Lewis Hamilton nyert összesen négyszer Belga Nagydíjat (egyszer McLarennel, a többit Mercedesszel). A Red Bull Racing 2011-től 2014-ig négyből háromszor nyerte meg a versenyt, majd az utóbbi két évben Max Verstappen győzött - két éve egy félpontos safety caros versenyen, tavaly pedig rajbüntetése ellenére előretörve. A Ferrari legutóbb négy éve nyert Belgiumban, az volt Charles Leclerc első győzelme, aki most - Verstappen öt rajthelyes hátra sorolása után - az élről indulhat. A McLaren 2012-ben nyert itt utoljára, a Mercedes pedig 2020-ban. Az Aston Martin elődei közül 1998-ban itt szerezte első győzelmét a Jordan, 2009-ben pedig a Force India színeiben szerzett pole pozíciót és második helyezést Giancarlo Fisichella.

A hétvégén kiderül, hogy a Red Bull 100%-osan vonulhat nyári szünetre, vagy még előtte sikerül megtörni a sorozatukat?

Red Bull

Első Belga Nagydíjukon (2005) nem szereztek pontot: Christian Klien kilencedik lett, David Coulthard kiesett. 2007-ben Mark Webber hetedik lett, Coulthard ismét nem ért célba. 2008-ban Webber nyolcadik, Coulthard 11. helyen végzett. 2009-ben meglett a csapat első spái dobogója: Sebastian Vettel harmadik lett, Webber kilencedik (utóbbi még mindig nem ért pontot). 2010-ben Webber élről indulva második lett, Vettel ütközött Jenson Buttonnal, 15. lett a végén. 2011-ben sikerült először megnyerniük a futamot Vettel révén, Webber kettős győzelemmé egészítette ki. 2012-ben Vettel második, Webber hatodik lett. 2013-ban újra Vettel győzött, Webber ötödik lett. 2014-ben Ricciardo győzött, Vettel ötödik helyen végzett. 2015-ben Danyiil Kvjat negyedik lett, Ricciardo elektronikai hibával kiállt. 2016-ban Ricciardo ötödik helyről rajtolva másodikként állhatott dobóra, míg az első sorból rajtoló Verstappen a rajt után összekoccant Kimi Räikkönennel, aki ellen később agresszíven védekezett, de végül így is 11. helyen végzett. 2017-ben Verstappen versenye műszaki hiba miatt hamar véget ért, Ricciardo viszont a Bottas elleni szép előzésével megszerezte a harmadik helyet. 2018-ban a negyedik sorból rajtolhattak, Verstappen a dobogó harmadik fokára állhatott, Ricciardo az első körben ütközött, autója javítása miatt visszaesett a mezőny végére, később kiállt.2019-ben Verstappen a rajt után Räikkönennek ütközött, majd kiesett; a Toro Rossótól frissen áthozott, hátrasorolással induló Albon folyamatosan zárkózott fel, utolsókörös előzése után ötödik helyezést ért el. 2020-ban Verstappen az időmérőn és a futamon is harmadik lett, az ötödik helyről rajtoló Albont az utolsó körben megelőzte Ocon,így hatodik lett. Tavalyelőtt a biztonsági autó mögött leintett félpontos futamot a pole-ból induló Verstappen nyerte. Pérez hetedik lett az időmérőn, de vasárnap útban a rajtrácsra összetörte az autóját. A javítás után a boxutcából rajtolhatott, utolsónak ért be, de Stroll időbüntetésével 19. lett. Tavaly Verstappen nyerte az időmérőt, Pérez harmadik lett, de Verstappen erőforráselemek és váltó cseréje miatt hátrasorolva a 14. helyről rajtolt, Pérez pedig így az első sorból. Verstappen a verseny elején körről körre felzárkózott, a 12. körben Pérezt is utolérte, aki elengedte, ezzel időlegesen élre állt, majd a kerékcserét követően a 18. körben átvette Sainztól a vezetést, a 21. körben pedig Péreznek is sikerült Sainz megelőzése, így meglett a kettős győzelem, Verstappen leggyorsabb kört futva győzött Pérez előtt.

Ferrari

Az első világbajnokságba számító Belga Nagydíjon (1950) Alberto Ascari és Luigi Villoresi 5-6. helyen végeztek (akkor még csak előbbiért járt pont). A következő évben kettős dobogót sikerült elérniük (Ascari 2., Villoresi 3.). A régi pályán több sikere is volt a Scuderiának: 1952-ben és 1953-ban Ascari győzött (előbi Nino Farina,utóbbi Villoresi révén kettős győzelem lett), 1956-ban Peter Collins (első futamgyőzelmét szerezve, a hazai Paul Frère egészítette ki kettős sikerré), 1961-ben Phil Hill (négyes győzelem volt: Wolfgang von Trips, Richie Ginther és a hazai pilóta, a sárga festésű autóval induló Olivier Gendebien révén), 1966-ban John Surtees (ekkor nyert és versenyzett utoljára Ferrari-színekben, még év közben csapatot váltott).

Zolderben 1975-ben és 1976-ban Niki Lauda nyert (utóbbi kettős győzelem Clay Regazzonival), 1979-ben Jody Scheckter. 1982-ben azon a pályán érte a Ferrarit története egyik legnagyobb tragédiája: az időmérőn Gilles Villeneuve halálos balesetet szenvedett. 1984-ben az utolsó zolderi versenyt Michele Alboreto nyerte, René Arnoux harmadik lett.

A mostani pályán rendezett első futamon (1983) Patrick Tambay második lett. Két évvel később kettős kiesés következett, majd 1986-ban Stefan Johansson harmadik lett Alboreto előtt. Az ezt követő két versenyen megint nem sikerült célba érniük, majd 1989-ben Nigel Mansell harmadik helyen végzett a két McLaren mögött. 1990-ben Alain Prost második lett, majd sorozatban öt év nullázás következett (egyedül Gerhard Berger ért célba tizedikként 1993-ban, de akkor ez nem ért pontot), pedig 1995-ben Berger pole-ból indult.

Aztán Michael Schumacher érkezésével megkezdődött a sikersorozat ezen a pályán (is). 1996-ban és 1997-ben is nyertek az esős futamokon. 1998-ban viszont kettős kiesést szenvedtek el: az élen haladó Schumacher lekörözésre készülve belement David Coulthardba, elveszítve egyik kerekét (a boxutcában próbált utána revansot venni); Eddie Irvine kicsúszott a vizes pályán. 1999-ben Irvine-nak negyedik, míg a Schumachert helyettesítő Mika Salónak hetedik helyre futotta, utóbbi nem ért pontot. 2000-ben Schumacher második lett Mika Häkkinen mögött utóbbi szép előzése után, míg Rubens Barrichello negyedik. 2001-ben és 2002-ben újabb Schumacher győzelmek jöttek, előbbi évben Barrichello ötödik, utóbbiban második lett. 2004-ben Schumacher lett második, bebiztosítva hetedik világbajnoki címét, Barrichello a dobogó másik oldalára állhatott. 2005-ben Schumacher a verseny elején ütközött Sato Takumával, Barrichello ötödik helyen végzett.

2007-ben Kimi Räikkönen nyerte a futamot, Felipe Massa kettős győzelemmé egészítette ki. 2008-ban Kimi vezetett, de Hamilton megelőzte, majd kicsúszott; viszont Hamiltont megbüntették az előzésért, aminek köszönhetően Massa lett a győztes. 2009-ben itt volt a Scuderia egyetlen diadala Kimi révén. A Massát helyettesítő Luca Badoer viszont csak 14. helyet bírt összehozni, emiatt az év hátralévő részében nem is tartottak rá igényt versenyzőként. 2010-ben Fernando Alonso saját hibájából kiesett, Massa negyedik lett. 2011-ben Alonso negyedik, Massa nyolcadik lett. 2012-ben Alonso áldozatul esett Romain Grosjeannak, Massa ötödik helyen ért célba. 2013-ban Alonso a dobogó második fokára állhatott, Massa hetedik lett. 2014-ben Kimi negyedik, Alonso hetedik helyen futott be. 2015-ben Kimi hetedik lett, Vettel gumiproblémákkal kiállva számított 12. helyezettnek. 2016-ban a második sorból indulhattak, de a rajt után a két versenyző összekoccant, mindkettejüknek a ki kellett mennie a boxba, Vettel hatodik, Kimi kilencedik helyen végzett. 2017-ben Vettel második helyről indulva a futamot is ebben a pozícióban zárta, miután hiába próbálta megelőzni Hamiltont. Kimi negyedik helyről indult, egy tíz másodperces büntetés miatt egy ideig visszaesett, végül Bottas megelőzésével visszaszerezte a negyedik helyet. 2018-ban Vettel második helyről indulva élre tört a rajtnál és győzött, a hatodik helyről induló Kimi az első körben ütközés után defektet kapott, később autója sérülése miatt kiállt. 2019-ben az időmérőn meglett a csapatnak az első sor, Leclerc megszerezte önmaga első győzelmét, és egyúttal a Scuderia első azévi győzelmét. Vettel a korai kerékcsere után egy ideig élen állt, de átadta helyét a gyorsabb Leclercnek, majd miután mindkét Mercedes megelőzte, inkább kereket cserélt, ráhajtva a pluszpontot érő leggyorsabb körre, ami a negyedik helyezéssel együtt meglett neki. 2020-ban mindkét versenyző kiesett a Q2-ben és pontot sem szereztek: Vettel és Leclerc 13–14. helyen végeztek. Tavalyelőtt mindkét versenyző kiesett a Q2-ben, de a hátrasorolások, majd vasárnap Pérez boxutcás rajtja révén előbbre kerültek, így a félpontos versenyen Leclerc nyolcadik, Sainz tizedik lett. Tavaly az időmérőn negyedik helyen végző Leclerc-t erőforráselemek és váltó cseréje miatt hátra sorolták a 15. rajthelyre, az időmérőn második helyen végző Sainz viszont Verstappen hátra sorolásával a pole pozícióból indult. A futamon Sainz elévágással próbálkozott a Red Bullok előtt maradni a kerékcserék után, ami sikerült neki, de később mindkét Red Bull erőből megelőzte, így a dobogó harmadik fokára állhatott; Leclerc a biztonsági autó alatti korai kerékcserével ugrott előrébb a negyedik helyre, míg Russell meg nem előzte, majd az utolsóelőtti körben kiállt lágy gumikra váltani a leggyorsabb körért, de a terv nem sikerült, sőt a boxutcai gyorshajtásért öt másodperc büntetést is kapott, így ötödik helyett hatodik lett.

Mercedes

1955-ben Juan Manuel Fangio leggyorsabb kört futva nyert a régi pályán, Stirling Moss révén kettős győzelem lett.

A jogelőd Brawn GP színeiben 2009-ben itt volt Button egyetlen azévi kiesése, míg Barrichello hetedik lett.

2010-ben 6-7. helyen végeztek Nico Rosberg, Michael Schumacher sorrendben, 2011-ben 5-6. helyen ellenkező szereposztásban, utóbbi sorrendbe a csapat is beleszólt (Schumacher pályafutásának 20 éves jubileumára való tekintettel). 2012-ben az újra jubiláló – 300. versenyét futó – Schumacher hetedik, Rosberg 11. helyen végzett. 2013-ban Hamilton harmadikként állhatott dobogóra, Rosberget megelőzve. 2014-ben a két versenyző a rajt után összeütközött, Hamilton jött ki belőle rosszabbul: a defektje miatt visszaesett, az autója sérülése miatt pedig nem sikerült felzárkóznia, így ki is állt. Rosberg végül másodiknak futott be. 2015-ben kettős győzelmet arattak, Hamiltonnal az élen. 2016-ban Rosberg élről indulva megnyerte a futamot, míg Hamilton, aki az erőforráselemek taktikai okokból elvégzett cseréi miatt az utolsó sorból indulhatott, harmadik helyre jött fel. 2017-ben Hamilton élről indult, a végéig sikerült megvédenie a pozícióját, így megnyerte a futamot; Bottas viszont a biztonsági autós fázis után nem tudta tartani a harmadik helyett Ricciardóval és Kimivel szemben, így ötödik helyen végzett. 2018-ban Hamilton élről indulva második lett, a Q3-ban megpördülő, erőforráselemek cseréje miatt hátrasorolva induló Bottas leggyorsabb körrel negyedik helyre jött fel. 2019-ben a második sorból rajtolva a dobogó két oldalára állhattak a versenyzők, miután a 32-33. körben megelőzték Vettelt: Hamilton második, Bottas harmadik lett. 2020-ban az első sorból indulva kettős győzelmet arattak, a pole-ból rajtoló Hamilton győzött Bottas előtt. Tavalyelőtt Hamilton az időmérőn és a félpontos futamon harmadik lett. Bottas nyolcadik lett az időmérőn, de öt rajthely büntetést kapott a hungaroringi rajtbaleset okozásáért, Pérez boxutcás rajtjával nyert egy helyet, így 12. lett. Tavaly Hamilton és Russell a 7–8. helyen végeztek az időmérőn, de a többiek hátra sorolásával mindketten három-három hellyel előrébb indulhattak. A futamon lerajtolták Pérezt, aki Russellt visszaelőzte. Hamilton az első körben próbálkozott Alonso megelőzésével a második helyért, de ütközés lett a vége, amiben az autója meg is sérült, így fel kellett adni a versenyt. Russell negyedik helyezést ért el.

Alpine

A jogelőd Benetton 1992-ben és 1995-ben győzött itt, mindkétszer Michael Schumacher révén (előbbi az első futamgyőzelme volt). Akár 1994-ben is nyerhettek volna, de Schumachert vitatható indoklással kizárták. Így viszont Jos Verstappen lépett elő harmadik helyezetté.

A Renault színeiben 2005-ben Alonso második lett a világbajnoki címért őt üldöző Kimi Räikkönen mögött. 2010-ben Robert Kubica harmadik helye az utolsó dobogóját jelentett.

A Lotus pilótájaként 2012-ben Kimi a dobogó harmadik fokára állhatott, míg Romain Grosjean a rajt után ütközött, többeket magával sodorva, ami miatt a következő futamról eltiltották. 2015-ben meglepetésre Grosjean ért el harmadik helyezettként dobogót.

A Renault visszatérése után a 2020-as volt a legjobb belgiumi eredményük: mindkét versenyző Q3-ba jutott, a futamon Ricciardo leggyorsabb kört futva negyedik lett Ocon előtt, aki az utolsó körben előzte meg Albont.

Tavalyelőtt Alpine név alatt Ocon kilencedik lett az időmérőn, de előbb Bottas rajtbüntetésével, majd Pérez boxutcás rajtjával előrébb került, így a félpontos futamon hetedik helyen ért be, míg Alonso, aki szintén előrébb került a hátrasorolások révén, végül 11. lett. Tavaly Ocon ötödik, Alonso hatodik lett az időmérőn, de Ocont az erőforráselemek cseréje miatt hátra sorolták, a 16. helyről rajtolhatott, Alonso viszont mások rajtbüntetéseivel a második sorba került előre. Alonso a rajtnál előreugrott a második helyre, de az őt előzni próbáló Hamiltonnal összeütköztek, ami miatt visszaesett (és bosszúsan kommentálta az esetet a csapatrádión), hatodik helyen futott be, de Leclerc időbüntetésével előlépett ötödiknek; Ocon hetedik helyezést ért el, miután egymás után megelőzte Gaslyt és Vettelt.

McLaren

A régi pálya emlékezetes hely a csapat történelmében, hiszen Bruce McLaren itt szerezte első győzelmüket 1968-ban. A két évvel későbbi futamot viszont éppen alapítójuk halála miatt hagyták ki.

A Belga Nagydíj egyéb helyszínei közül Nivelles-ben 1974-ben Emerson Fittipaldi nyert, Zolderben pedig 1982-ben John Watson.

A mostani pályán tartott első versenyen 1983-ban Niki Lauda és Watson is kiesett. 1985-ben, már a TAG-motoros időszakban Lauda az edzésen kézsérülést szenvedett, emiatt kihagyta a versenyt, sőt az azt követőt is. Prost harmadikként dobogóra állhatott. A következő évben Prostnak egy hatodik helyre futotta. 1987-ben kettős győzelmet értek el Prost–Johansson felállásban, majd 1988-tól Honda-motorral Ayrton Senna sikersorozata következett, 1991-ig nem engedte ki kezéből a győzelmet, sőt az élről is rendre ő rajtolt. Ebből három kettős győzelem is volt: 1988-89-ben Prost, 1991-ben Berger volt a második, 1990-ben utóbbi „csak” harmadik lett. 1992-ben Senna nehézségek mellett ötödik, egy évvel később Ford-motorral negyedik helyezést ért el.

1994-ben a peugeot-s évben Mika Häkkinen második lett. Mercedes-motorral 1995-ben Mark Blundell ötödik, majd 1996-ban Mika újra dobogós, harmadik helyezést ért el. 1997-ben megismételhette volna ezt az eredményt, de szabálytalan üzemanyag miatt kizárták. 1998-ban az első rajtnál Coulthard idézte elő az emlékezetes tömegkarambolt. A megismételt rajt után Häkkinent kipöckölték, Coulthard szintén ütközött és visszaesett. Aztán a lekörözésre készülő Schumacher hátulról beletalált, ami után kiállt a boxba, de szárnycsere után visszatért, nyolc befutóból hetedik lett (amiért akkoriban még nem járt pont). 1999-ben kettős győzelem következett, de nem a várt leosztásban: Coulthard lerajtolta Häkkinent és végig előtte is maradt. 2000-ben Häkkinen emlékezetes módon előzte meg Schumachert Ricardo Zonta lekörözésénél, Coulthard negyedik helyen végzett. 2001-ben Coulthard már bajnoki címre esélytelenül második, Mika negyedik lett. 2002-ben Kimi Räikkönen első sorból rajtolt, de kiállni kényszerült, Coulthard negyedik lett. 2004-ben a csapat egyetlen az évi győzelmét szerezte itt Kimi (pedig egy brit újságíró még fogadalmat is tett arra az esetre, ha versenyt nyer abban az évben a McLaren…), Coulthard hetedik lett. 2005-ben ismét Kimi diadalmaskodott, belekapaszkodva az utolsó szalmaszálba a világbajnoki címért. Juan Pablo Montoya élről indult, de négy körrel a vége előtt ütközött Antônio Pizzoniával (hivatalosan 14.-nek könyvelték el).

2007-ben Alonso és Hamilton 3-4. helyen végeztek. 2008-ban Hamilton futott be elsőnek, de Kimivel szembeni manőveréért időbüntetést kapott, harmadiknak könyvelték el. Heikki Kovalainen tizedik lett (pont nélkül). 2009-ben Kovalainen hatodik lett, Hamilton karambolozott a rajtnál, kiesett. 2010-ben Hamilton végre hivatalosan is győzni tudott, míg Button ütközött Vettellel. 2011-ben Button állhatott a dobogó harmadik fokára, Hamilton ütközött Kobayashi Kamuival. 2012-ben Button nyerte a futamot, míg Hamilton ismét ütközés miatt esett ki a rajt után. 2013-ban Button hatodik, Pérez 11. lett. 2014-ben Kevin Magnussen ugyan hatodiknak futott be, de Alonso leszorítása miatt időbüntetést kapott és 12. helyre esett vissza, így Button lett ismét hatodik. 2015-ben Honda-motorral Alonso és Button 13-14. helyen végeztek. 2016-ban Button a kilencedik helyről rajtolt, míg Alonso technikai problémáktól sújtva az utolsó helyről, ennek ellenére a futam fordítottan alakult számukra: Alonso hetedik helyre tudott feljönni, míg Button autója a rajt után a Pascal Wehrleinnel való ütközésben megsérült, így ki kellett állnia. 2017-ben Alonso a tizedik helyről indulhatott (a 11. helyen egyet javított büntetések miatt), a futam elején sikerült előretörnie a hetedik helyre, Nico Hülkenberget és Ocont előzve, de az erőforrása később megadta magát. A kicserélt elemek miatt – elvileg hatvan hely büntetéssel – utolsó rajtkockából induló Stoffel Vandoorne 14. helyen végzett. 2018-ban Renault motorral Vandoorne harminc rajthely büntetést kapott, de eleve utolsó lett az időmérőn. A futamon utolsó célba érkezőként 15. lett, Alonso a rajt után Nico Hülkenberggel ütközött, amitől autója felemelkedett, átment Leclerc felett, ezzel véget ért mindhármuk versenye. 2019-ben Sainz a futam elején, a sokáig ötödik helyen haladó Norris a végén az erőforrás hibája miatt kiesett, utóbbit 11. helyezettnek jegyezték. 2020-ban mindkét versenyző a Q3-ba jutott, de Sainz az erőforrás problémái miatt nem tudott elrajtolni, Norris hetedik lett. Tavalyelőtt Ricciardo az időmérőn és félpontos versenyen negyedik lett. Norris tizedik lett az időmérőn, miután a Q3-ban összetörte az autóját, de öt rajthely hátrasorolást kapott váltócsere miatt. Pérez boxutcás rajta révén nyert egy helyet, így 14. helyezettként zárt. Tavaly Norris bejutott a Q3-ba, de az erőforráselemek cseréje miatt hátra sorolva a 17. rajthelyről indulhatott, a Q2-ig jutó Ricciardo viszont a hetedik rajthelyről. A futamon nem szereztek pontot: Norris 12., Ricciardo 15. helyen végzett.

Alfa Romeo

Az első világbajnoki szezonban, 1950-ben a régi pályán Juan Manuel Fangio győzött Luigi Fagioli előtt, míg Nino Farina leggyorsabb körrel negyedik lett (ezeknek a pontoknak később nagy jelentősége volt a világbajnoki cím sorsában). 1951-ben Farina győzött, Fangio a nem pontszerző kilencedik helyen végzett, a leggyorsabb köre viszont az akkori szabályok szerint pontot ért.

A csapat második korszakában, 1979-től 1985-ig egyszer sem szereztek pontot Belgiumban, akár Zolderben, akár Spában volt a verseny.

A jogelőd Sauber legjobb spái eredménye saját csapattal Alesi harmadik helye az 1998-as esős káoszfutamon, míg a BMW-korszakban 2008-ban Nick Heidfeld második lett Hamilton időbüntetése után.

2018-ban az Alfa Romeo Sauber színeiben Marcus Ericsson tizedik lett, leginkább Brendon Hartley ellen vívva a pontszerző helyért, Leclerc a rajtnál kiesett, miután Alonso átment felette. 2019-ben már Alfa Romeo Racing név alatt Kimi Räikkönen a Q3-ba jutott, a rajtnál Verstappen nekiütközött, ami miatt visszaesett, a 16. helyen végzett; a hátrasorolt Giovinazzi gumifalnak ütközve kiesett, 18. helyezettnek jegyezték. 2020-ban Kimi 12. lett a Ferrarik előtt, Giovinazzi kicsúszott és a gumifalnak ütközve összetörte az autót. Tavalyelőtt a két biztonsági autós kör után leintett futamon Giovinazzi 13. helyen végzett. Kimi 19. lett az időmérőn, de hátsó szárny cseréje miatt a boxutcából rajtolhatott. Miután Pérez is a boxutcából kényszerült rajtolni, majd Stroll utólag időbüntetést kapott, a futamon végül 18. lett. Tavaly Zhōu a Q2-ig jutott az időmérőn, de az erőforráselemek cseréje miatt hátra sorolva a 18. rajthelyről indulhatott, míg Bottas annak ellenére, hogy utolsó helyre kvalifikált, és szintén kapott hátra sorolást, a kiosztási sorrend miatt a 13. rajthelyről indulhatott. A futamon Zhōu  a 14. helyen végzett, Bottas a második körben kiesett, miután a megpördülő Nicholas Latifi nekiütközött.

Aston Martin

A 2009-es Belga Nagydíj a Force India történetének csúcspontja volt: Giancarlo Fisichella első helyről rajtolva a dobogó második fokára állhatott.

2018-ban a Force India csődje és tulajdonosváltása után hivatalosan új csapatként, nulla pontról indulva itt mutatkozott be a Racing Point Force India, méghozzá rögtön megszerezték a második rajtsort a változó időjárású Q3-ban. A futamon Pérez és Ocon 5–6. helyen értek célba. 2019-ben már Racing Point név alatt a Q3-ba jutó Pérez hatodik, a hátrasorolással induló Stroll tizedik lett. 2020-ban Stroll és Pérez egyaránt Q3-ba jutott, a futamon 9–10. helyen végeztek. Pérezt kint tartották a biztonsági autó alatt, így ötödik helyre jött előre, de utóbb nem fizetődött ki a taktika.

Tavalyelőtt Aston Martin név alatt Vettel az időmérőn és a félpontos futamon ötödik lett. Stroll a hungaroringi rajtbalesetért öt rajthely büntetést hozott magával, az utolsó sorból kellett rajtolnia. Pérez boxutcás rajtja után 18. helyen ért be, de mivel piros zászló alatt szárnyat cseréltek az autóján, 10 másodperc büntetést kapott, így huszadik lett. Tavaly Vettel a Q1-ben, Stroll a Q2-ben kiesett az időmérőn, ennek ellenére mások hátra sorolása után az ötödik sorból rajtolhattak. A futamon Vettel nyolcadik, Stroll 11. helyen végzett.

Haas

2016-ban a szabadedzésen történt akadályozásért öt rajthely büntetéssel 18. helyről induló Esteban Gutiérrez és Grosjean 12–13. helyen végeztek. 2017-ben Grosjean hetedik, Magnussen 15. lett. 2018-ban mindkét versenyző bejutott a Q3-ba, az ötödik helyről induló Grosjean és a kilencedik helyről rajtoló Magnussen 7–8. helyen futottak be. 2019-ben Magnussen, Grosjean sorrendben az időmérőn 10–11. helyen végeztek, a Renault-k hátrasorolásával két rajthelyet nyertek, a futamot 12–12. helyen zárták. 2020-ban Grosjean 15., Magnussen 17. helyen végzett. Tavalyelőtt a két biztonsági autós kör után leintett futamon Mick Schumacher és Nyikita Mazepin 16-17. helyen végeztek. Mazepin ugyan a leggyorsabb versenykört futotta, de hivatalosan nem ismerték el (egyébként sem járt volna érte pont a helyezés miatt). Tavaly Schumacher a Q2-be jutott, de erőforráselemek és váltó cseréje miatt hátra sorolták, a 19. rajthelyre került, míg Magnussen a Q1-es kiesése ellenére a 12. helyről rajtolhatott. A futamot Magnussen és Schumacher megint csak 16-17. helyen zárták.

AlphaTauri

A jogelőd Toro Rosso legjobb itteni versenye a 2008-as volt: Vettel ötödik, Sébastien Bourdais hetedik lett.

2020-ban a jelenlegi név alatt Gasly nyolcadik helyezést ért el, bár a biztonsági autós fázis alatti kint maradás utóbb nem érte meg neki; Kvjat 11. helyen végzett. Tavalyelőtt Gasly az időmérőn és a félpontos versenyen hatodik helyezést ért el; Tsunoda két helyet nyerve a hátrasorolásokon és Pérez boxutcás rajtján, végül 15. lett. Tavaly mindkét versenyző a boxutcából rajtolt: Tsunoda amiatt, hogy a parc fermé alatt engedély nélkül cseréltek erőforráselemeket, Gaslynak pedig az elektronikával támadtak problémái. A futamon Gasly feljött a kilencedik helyig, Tsunoda 13. helyen zárt.

Williams

A csapat első Belga Nagydíjait még a zolderi pályán futotta, ahol 1980-ban Alan Jones és Carlos Reutemann kettős dobogót értek el (2-3.), majd 1981-ben Reutemann győzött. 1982-ben Keke Rosberg lett második.

Spában 1983-ban Rosberg és Jacques Laffite 5-6. helyen végeztek. 1985-ben már Honda motorral Mansell második, Rosberg negyedik lett. 1986-ban Mansell nyerte a futamot. Egy évvel később viszont ütközött Sennával, ami miatt volt egy kis incidens köztük a boxutcában. 1988-ban Mansellt betegsége miatt helyettesíteni kellett: Martin Brundle hetedik (nem pontszerző) lett egyetlen williamses futamán. 1989-ben már a Renault-érában a hazai pályán versenyző Thierry Boutsen lett negyedik. 1990-ben kettős kiesés következett. 1991-ben Mansell féltávnál élről kényszerült kiállni elektronikai hiba miatt, ami fájó veszteség volt a vb-csatában, a szintén problémákkal küszködő Riccardo Patrese ötödik lett. 1992-ben Mansell már világbajnokként érkezve második lett Patrese előtt. 1993-ban Damon Hill győzött itt (rögtön hungaroringi első diadala után), Prost harmadik lett. 1994-ben megismételte a diadalát, bár ehhez kellett Schumacher kizárása is. A következő évben Hill második lett. 1996-ban Jacques Villeneuve-nek sikerült ez a helyezés, míg Hill ötödik helyen végzett – a csapat leginkább a rossz taktika miatt engedte ki a kezéből a győzelmet. 1997-ben Heinz-Harald Frentzen harmadik, Villeneuve ötödik lett. 1998-ban Frentzen negyedik helyen futott be, Villeneuve kicsúszott.

2000-ben BMW motorral Ralf Schumacher harmadik, Button ötödik helyezést ért el. 2001-ben Ralf hetedik lett, ezzel éppen kiszorult a pontszerzők közül; Montoya pole-ból indult, de kiesett. 2002-ben Montoya harmadik, Ralf ötödik lett. 2004-ben Montoya és a Ralfot helyettesítő Pizzonia is kiesett. 2005-ben Webber negyedik lett, az ezúttal Heidfeld helyett beugró Pizzonia ütközött Montoyával, a megtett táv miatt 15. lett.

Toyota motorral 2007-ben Nico Rosberg hatodik helyen végzett, 2008-ban nem szereztek pontot, majd 2009-ben Rosberg nyolcadik lett. Cosworth motorral 2010-ben Barrichello kiesett, Hülkenberg 14; 2011-ben az első pontját szerző Pastor Maldonado tizedik, Barrichello 16. helyen végzett. 2012-ben ismét Renault-motorral Bruno Senna 12., Maldonado a rajt után ütközött, autója sérülése miatt kiállni kényszerült. 2013-ban Bottas 15., Maldonado 17. lett. 2014-ben immár Mercedes-motorral Bottas harmadik helyezést ért el, míg Massa csupán 13. helyen végzett. 2015-ben Massa hatodik, Bottas kilencedik lett. 2016-ban Bottas nyolcadik, Massa tizedik lett az időmérőn és a futamon is. 2017-ben Massa öt rajthely büntetést kapott a harmadik szabadedzésen figyelmen kívül hagyott sárga zászlóért, de mások büntetései miatt ugyanúgy 16. helyről indult. A futam végére sikerült feljönnie nyolcadiknak, míg Stroll 11. helyével kimaradt a pontszerzésből. 2018-ban Szergej Szirotkin és Stroll 12–13. helyen végeztek. 2019-ben Russell 15. lett, Kubicának a Q1-ben elfüstölt a motorja, mért kör híján a boxutcából indulva utolsó célba érkezőként 17. lett. 2020-ban Nicholas Latifi 16. lett, Russell kiesett, miután eltalálta az autóját Antonio Giovinazzi leszakadt kereke. Tavalyelőtt Russell az időmérőn, majd a félpontosan, biztonsági autó mögött leintett futamon második lett, ezzel a 2017-es Azeri Nagydíj után állt ismét a csapat versenyzője dobogón. Latifi a hátrasorolások révén a tizedik helyről rajtolhatott, majd Pérez boxutcás rajtjával nyert még egy helyet, így végül kilencedikként szerzett pontot (másfelet). Tavaly Albon a Q3-ba jutott, és mások hátra sorolása révén a hatodik rajthelyről indulhatott, míg Latifi kiesett a Q1-ben, de a 11. helyről rajtolhatott. A futamon Albon tizedik, Latifi, aki a második körben a megpördülésével Bottas kiesését okozta, 18. lett

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr518181393

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása