Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző X/10.

Spanyol Nagydíj, Barcelona

2024. június 23. - F1 Hierro

A Spanyol Nagydíjat eleinte Pedralbesben rendezték két alkalommal az ötvenes években, majd 1968-tól Jarama és Montjuïc váltotta egymást, míg utóbbin az 1975-ös tragédia után meg nem szüntették a versenyeket, és Jarama lett az állandó helyszín a nyolcvanas évek elejéig. 1986-tól 1990-ig Jerez következett, 1991 óta pedig a jelenlegi helyszín, a Circuit de Catalunya.

A pályán gyakran papírforma-eredmények születtek, a kilencvenes évek első felében a Williams-Renault uralta az itteni versenyeken, utána a McLaren-Mercedes Mika Häkkinennel, majd az ezredforduló után a Ferrari sikersorozata következett Michael Schumacherrel (aki 1996-ban az itteni esőfutamon az első ferraris győzelmét szerezte). A 2010-es évek elején a Red Bull Racing nyert itt két versenyt, a hibrid érát pedig 2021-ig a Mercedes uralta, főképp Lewis Hamiltonnal, bár egy alkalommal a csapattárs, Nico Rosberg győzött. A sikersorozatukban a 2016-os verseny jelentette a kivételt, amikor éppen egymást ütötték ki, ezt az alkalmat pedig a Red Bullhoz a Toro Rossotól frissen felkerült Max Verstappen használta ki, első győzelmét szerezve. 

Az utóbbi két évben ugyancsak Verstappené és a Red Bullé volt az itteni futam. A Mercedes három éve nyert itt utoljára, a Ferrari 2013-ban a hazai pályán versenyző Fernando Alonsóval (akinek ez a legutóbbi győzelme), a Williams 2012-ben meglepetésre itt szerezte mindmáig utolsó győzelmét Pastor Maldonadóval, az Alpine jogelődje, a Renault pedig 2006-ban győzött a pályán, ugyancsak Alonso révén.

Az első két rajtsorban ezúttal a McLaren, a Red Bull és a  Mercedes képviselteti magát, lássuk, ki kerekedik felül a végén!

Red Bull

Első barcelonai versenyükön (2005) David Coulthard hozott egy pontot a nyolcadik helyével, Vitantonio Liuzzi kicsúszott. A következő évben mindkét pilótájuk pontzónán kívül végzett (Christian Klien és Coulthard 13-14.), majd 2007-ben Coulthard, 2008-ban Mark Webber egyaránt egy ötödik helyet hozott össze. 2009-ben sikerült először a dobogós helyezés: Webber harmadik lett a két Brawn mögött, Sebastian Vettel közvetlenül utána végzett. Ezt két győzelem követte: 2010-ben Webber, 2011-ben Vettel révén. Előbbi versenyen Vettel harmadik, utóbbin Webber negyedik lett. 2012-ben viszontagságos versenyen Vettel hatodik, Webber 11. helyen futott be. 2013-ban Vettel és Webber 4-5. helyen végeztek. 2014-ben Ricciardo harmadikként állhatott dobogóra, Vettel negyedik lett mögötte. 2015-ben Ricciardo hetedik, Danyiil Kvjat tizedik helyen végzett.

2016-ban megújult felállásban vágtak neki a versenynek: Kvjatot visszaküldték a Toro Rossóhoz, ahonnan „felhozták” Verstappent. A váltás pedig jól sült el: a két Mercedes kiesése után az élre álltak. A két versenyző gumistratégiáját szétválasztották, Verstappené bizonyult jobbnak: rögtön élete első nagydíjgyőzelmével mutatkozott be új csapatánál, míg Ricciardo negyedik lett. 2017-ben Ricciardo harmadik lett, Verstappen a rajt után autója sérülése miatt kiesett. 2018-ban a harmadik sorból indulva Verstappen a dobogó harmadik fokára állhatott, Ricciardo ötödik lett. 2019-ben Verstappen a rajtnál egy helyet javítva harmadik, Gasly az időmérős helyezését megtartva hatodik lett. 2020-ban Verstappen harmadik helyről indulva második helyezést ért el, miután a rajtnál megelőzte Bottast, majd a Mercedesek kerékcseréje után újra a finn elé tudott kerülni. Albon hatodik rajthelyről indulva nyolcadik lett. 2021-ben Verstappen az első sorból indult, a rajtnál meg is előzte Hamiltont. A 60. körben azonban a második kerékcsere után frissebb lágyakon lévő Hamilton megelőzte őt. Mivel a harmadik helyen álló Bottas is kiállt újabb cserére, ráhajtva a leggyorsabb körre, Verstappennel hasonlóan tettek, így végül megismételte a második helyét, ezúttal leggyorsabb kört is futva. Pérez a negyedik sorból indulva ötödik helyen végzett. Tavalyelőtt Verstappen az első, Pérez a harmadik sorba kvalifikálta magát. A rajtnál Pérez megelőzte Sainzot. Később Sainz megpördülésével nyertek egy-egy helyet, két körrel később azonban Verstappen is kicsúszott, bár ő csak két pozíciót veszített rajta. A 28. kör elején Leclerc kiesésével nyertek újabb egy-egy helyet, Pérez ekkor már a vezető helyért üldözte Russellt, akit a 31. körben meg is előzött. Verstappen esetében módosítottak a stratégián, kijött lágy gumikra váltani, ami alatt ledolgozta a hátrányát Russell-lel és Pérezzel szemben. Verstappen a harmadik kerékcseréje után utolérte Pérezt, akivel közölték, hogy eltérő stratégián vannak, így átadta az első helyet. Így kettős győzelmet értek el: Verstappen győzött a leggyorsabb kört futó Pérez előtt. Tavaly Verstappen mesternégyessel győzött; Pérez nem jutott a Q3-ba, miután a Q2 vége felé a kavicságyba csúszott, a futamon sikerült a negyedik helyig feljönnie.

Mercedes

A régi Mercedes-Benz csapat 1954-ben állt rajthoz spanyolországi vb-futamon, Pedralbesben Juan Manuel Fangio harmadik lett. 

A jogelőd Brawn GP 2009-ben kettős győzelmet aratott a Jenson Button–Rubens Barrichello párossal.

2010-ben Michael Schumacher negyedik lett, míg Nico Rosberg nem szerzett pontot. 2011-ben Schumacher, Rosberg sorrendben végeztek 6-7. helyen. 2012-ben Rosberg megismételte a hetedik helyét, Schumacher viszont ütközött Bruno Sennával. 2013-ban Rosberg élről indulva hatodik, Hamilton 12. lett. 2014-ben kettős győzelmet arattak, Hamilton nyert Rosberg előtt. 2015-ben a kettős siker megismétlődött, de fordított szereposztásban. A 2016-os futam viszont a szezon mélypontja volt a csapat számára: az első sorból indultak, de a Hamilon és Rosberg a rajt után összeütközött, mindketten kiestek. Ezzel tízfutamos győzelmi széria tört meg, a 2012-es USA Nagydíj óta pedig először nulláztak (kettős kiesésük pedig 2011-ben Melbourne-ben volt előtte). 2017-ben Hamilton első, Bottas harmadik helyről indult. A rajt után Vettel megelőzte Hamiltont, de a második kerékcsere után sikerült rá feljönnie, az első sikertelen előzési kísérlet után a 44. körben átvette a vezetést, megnyerte a futamot. Bottas motorhibával kiesett. 2018-ban első sorból indulva Hamilton, Bottas sorrendben kettős győzelmet arattak. 2019-ben Bottas indult az élről Hamiltont megelőzve, de a a rajtnál megfordult köztük a sorrend, így ismét – a leggyorsabb kört is megfutó – Hamilton győzött Bottas előtt. 2020-ban első sorból indultak, Hamilton pole-ból indulva magabiztosan győzött. A rosszul rajtoló Bottas a harmadik helyezést tudta megmenteni, leggyorsabb kört futva mellé. 2021-ben ismét Hamilton nyert az élről indulva. Bár a rajtnál Verstappen megelőzte, a 42. körben egy második kerékcserével frissebb közepesekre váltottak, a 60. körben sikerült újra élre állni. A második sorból induló Bottas tartotta a harmadik helyet, Hamilton második cseréje után a második helyen állt, de az 53. körben megelőzte a csapattárs. Ezután ráhajtottak a leggyorsabb körre lágy gumikra váltva, de Verstappen hasonló húzásával ez nem lett meg, így Bottas bónuszpont nélkül lett a harmadik. Tavalyelőtt Russell a második, Hamilton a harmadik sorból rajtolt. Russell a rajtnál megelőzte Sainzot, Hamilton viszont az első körben koccant Magnussennel, bár a versenyt tudta folytatni és pozíciót sem veszített. Verstappen kicsúszásával Russell feljött a második helyre, majd Leclerc kiesésekor átvette a vezetést, míg három körrel később Pérez meg nem előzte. Verstappen a módosított stratégiájának köszönhetőn Russell elé került, aki így a dobogó harmadik fokára állhatott. Hamiltonnak hat körrel a verseny vége előtt sikerült Sainz megelőzésével a negyedik helyre feljönnie, de mivel kiesés veszélye fenyegette, felszólították az autó kímélésére, ezért a két körrel a vége előtt visszaadta a pozíciót, ötödik helyen végzett. Tavaly a két versenyző a Q2 vége felé összekoccant, Russell nem is jutott tovább, Hamilton Gasly hátra sorolása után a második sorból rajtolhatott. A futamon kettős dobogót ért el a csapat: Hamilton második lett, miután lerajtolta Norrist és megúszta a koccanásukat, a 8. körben pedig visszaelőzte Strollt, majd a 28. körben Sainzot előzte meg; Russell a harmadik helyre zárkózott fel, a 35. körben előzve meg Sainzot.

Ferrari

Már az első vb-futamnak számító Spanyol Nagydíjon is ott voltak 1951-ben Pedralbesben, akkor itt dőlt el a bajnoki cím: José Froilán González második, míg Alberto Ascari negyedik lett, így nem sikerült megnyerniük a világbajnokságot. Három évvel később Mike Hawthorn révén szerezte első spanyolországi győzelmét a Scuderia.

A következő jelentősebb spanyolországi eredményük Jackie Ickx edzéselsősége, leggyorsabb köre és második helye 1971-ben a Montjuïchon. A következő évben Jaramában megismételte ezt az eredményt, a csapattárs Clay Regazzoni előtt. 1974-ben meg is nyerték a versenyt, méghozzá ez volt a mesterhármast elérő Niki Lauda első nagydíjgyőzelme; Regazzoni révén ráadásul kettős győzelem. Két évvel később Laudát ismét győztesnek hozták ki egy ideig, miután James Huntot kizárták. Két hónappal később azonban helyreállították az eredeti sorrendet, így végül második lett. A következő évben Carlos Reutemann lett második. 1981-ben az utolsó jaramai futamot Gilles Villeneuve nyerte – akkor még nem sokan sejthették, hogy ez volt az utolsó győzelme.

Jerezben az utolsó két Spanyol Nagydíjon sikerült jobb eredményeket elérniük: 1989-ben Gerhard Berger McLaren-szendvicsben második lett (csapattársa, Nigel Mansell eltiltás miatt nem indulhatott, miután Estorilban figyelmen kívül hagyta a fekete zászlót); 1990-ben az Alain Prost–Mansell páros kettős győzelmet hozott (utána egészen 1998-as Francia Nagydíjig kellett várniuk hasonlóra), így Suzukára nyitott maradt a bajnoki csata... 

A mostani pályán az első két versenyen egyaránt összejött egy-egy dobogó: 1991-ben Prost második, 1992-ben Jean Alesi harmadik lett. A következő két évben pontszerzésekre futotta (1993 – Berger hatodik, 1994 – Alesi negyedik). 1995-ben jött az újabb pódium: Berger harmadik lett. 1996-ban pedig Michael Schumacher esőversenyen megszerezte első győzelmét a Scuderia színeiben. Egy évvel később negyedik lett, majd 1998–99-ben a dobogó harmadik fokára állt, mindkétszer a McLaren duója mögött. Csapattársa, Eddie Irvine 1998-ban ütközött Giancarlo Fisichellával, egy évvel később negyedik lett. 2000-ben Schumachernek a boxkiállással voltak problémái, elütötte Nigel Stepneyt, végül ötödik lett, miután testvére megelőzte, de még sikerült egy olyan manővert végrehajtania, aminek köszönhetően legalább a csapattárs Rubens Barrichello mindkettejük előtt harmadik helyen futhatott be. 2001-ben úgy tűnt, kényelmes második hely lesz Mika Häkkinen mögött, de a McLaren elképesztő balszerencséje újabb győzelmet jelentett. Ezzel nyerő széria kezdődött: 2004-ig Schumacher sorozatban négyszer diadalmaskodott a pályán. A csapattárs Barrichello 2001-ben műszaki hiba miatt esett ki, 2002-ben el sem tudott rajtolni, 2003-ban harmadik lett, 2004-ben pedig kettős győzelemhez segítette az istállót. A jó sorozat 2005-ben tört meg: Schumacher kiesett, Barrichello kilencedik lett (amiért nem járt még pont). 2006-ban Schumacher második, Felipe Massa negyedik helyezést ért el, mindketten egy-egy Renault mögött.

Ezután két győzelem következett: 2007-ben Massa nyerte a versenyt, míg Kimi Räikkönen kiállni kényszerült; egy évvel később kettős sikert arattak Kimi–Massa sorrendben. 2009-ben hatodik helyre futotta Massa révén. 2010-ben Alonso második hellyel örvendeztette meg a hazai publikumot, míg Massa megismételte egy évvel korábbi helyezését. 2011-ben Alonso ötödik lett, Massa kiesett. 2012-ben Alonso újra második helyezést ért el, Massának viszont csak 15. helyre futotta. 2013-ban Alonso győzelmet ünnepelhetett odahaza, Massa harmadikként csatlakozhatott mellé a dobogón – ezután egészen a 2015-ös Maláj Nagydíjig kellett várnia a Scuderiának az újabb győzelemre. 2014-ben Alonso és Kimi 6-7. helyen végeztek. 2015-ben Vettel harmadik, Kimi ötödik lett. 2016-ban a szétválasztott gumistratégiából Kimi jött ki jobban, második lett Vettel előtt. 2017-ben Vettel élre ugrott, a második kerékcsere után is élen állt, de Hamilton megelőzte, így második lett. Kimi a rajt után kiesett törött felfüggesztés miatt, az ő hétvégéje a sapkaajándékozásról maradt emlékezetes. 2018-ban a második sorból indultak, Vettel negyedik lett, Kimi kiállni kényszerült. 2019-ben Vettel a harmadik helyről indult, de a rajt után egy helyet vesztett. Később a csapat utasítására helyet cserélt a mögötte haladó Leclerc-rel, de a 36. körben visszacserélték a pozíciókat, így Vettel, Leclerc sorrendben végeztek 4–5. helyen. 2020-ban Leclerc bejutott a Q3-ba, de elektronikai hiba miatt kiállni kényszerült, a Q3-ról lecsúszó Vettel merész gumistratégiával hetedik helyezést ért el. 2021-ben Leclerc az időmérőn és a futamon is negyedik, a hazai pályán versenyző Sainz hatodik helyről rajtolva hetedik lett. Tavalyelőtt Leclerc az élről indulhatott, a Q3-as megpördülése ellenére is, Sainz a második sorból. A rajt után Leclerc tartotta az éllovas pozíciót, Sainzot viszont Pérez megelőzte, majd a 7. körben kipördülve jelentősen visszaesett. A 27. körben problémák támadtak Leclerc turbójával, emiatt feladni kényszerült a versenyt. Sainz visszazárkózott a negyedik helyig. Bár a 60. körben Hamilton megelőzte, négy körrel később visszavette a pozíciót, miután riválisának kímélnie kellett az autót, ezzel meglett a negyedik helyezés. Tavaly Sainz az első sorból rajtolva ötödik lett, miután a futam során a két Mercedes-pilóta és Pérez is megelőzte; a Q1-ben kieső, a parc fermé alatti módosítások miatt boxutcából rajtoló Leclerc a 12. helyen ért be, Tsunoda időbüntetésével a 11. helyen végzett.

McLaren

Első Spanyol Nagydíjukat 1968-ban Jaramában futották, akkor Denny Hulme második lett. Ezt az eredményt a következő évben a Montjuïchon, majd 1970-ben megint Jaramában az alapító Bruce McLaren ismételte meg. 1974-ben Jaramában Emerson Fittipaldi lett harmadik. 1975-ben Jochen Mass aratta pályafutása egyetlen (félpontos) győzelmét a Rolf Stommelen balesete miatt félbeszakított utolsó montjuïchi futamon. A címvédő Fittipaldi visszalépett, mivel veszélyesnek ítélte a verseny megrendezését (mint kiderült, sajnos joggal…). A következő évben Jaramában James Hunt győzött, de az autó szabálytalan mérete miatt kizárták. A csapat azonban fellebbezett, két hónap múlva sikerült elérni az eredeti eredmény jóváhagyását (az így visszakapott pontok jól jöttek a végelszámolásnál, ellensúlyozva a Brands Hatch-i kizárást). Az utolsó jaramai versenyen 1981-ben John Watson harmadik lett.

Az első jerezi futamon TAG-Porsche motoros autóval Alain Prost harmadik lett Ayrton Senna és Mansell mögött, a csapattárs Keke Rosberg előtt. Egy évvel később mindkét pilótájuk dobogós helyezést ért el: Prost második, Stefan Johansson harmadik lett. Az 1988-as sikerévben Honda motorral „természetesen” ezt a futamot is behúzta a csapat, ezúttal Prost örülhetett, míg Senna negyedik lett, mivel a számítógép rosszul mérte az üzemanyagszintet, így lassítani kényszerült. A következő év viszont Senna diadalát hozta, Prost a dobogó harmadik fokára állhatott. Az utolsó jerezi Spanyol Nagydíjon egyik pilótájuk (Senna, Berger) sem ért célba.

Az első Circuit de Catalunyán rendezett versenyen Senna egy kicsúszás után ötödikként futott be. 1992-ben sem igazán bizonyult méltónak esőmenői hírnevéhez, ismét kicsúszott, hivatalosan kilencedik helyezettnek jegyezték, míg Berger negyedik lett. 1993-ban Senna Ford-motoros autóval második lett Prost mögött, Michael Andretti ötödikként megszerezte első Forma–1-es pontjait. A következő két versenyen nem sikerült pontot szerezniük, az 1995-ös (immár Mercedes-motorral) annyiból említésre méltó, hogy ez volt Mansell utolsó Forma–1-es futama. 1996-ban Häkkinen ötödik, egy évvel később már az ezüstös autóban Coulthard hatodik lett. Ezután sikersorozat következett: 1998-tól 2000-ig háromszor egymás után magabiztos kettős győzelmeket hoztak, rendre Häkkinen, Coulthard sorrendben. 2001-ben is nekik állt a zászló, de jött a pechszéria: előbb Coulthardnak kellett lefulladás miatt a végéről indulnia, az élen haladó Häkkinen kocsija pedig a zárókörben mondta fel a szolgálatot. DC végül ötödiknek jött fel. 2002-ben Coulthard harmadik helyével újra sikerült dobogóra állni, a következő két évben viszont nem szereztek pontokat. 2005-ben aztán Räikkönen hozott újabb győzelmet a csapatnak, megtörve a Renault győzelmi szériáját; Juan Pablo Montoya hetedik lett. 2006-ban ötödik helyre futotta Kiminek. 2007-ben mindkét versenyző dobogóra állhatott, a „csodaújonc” Hamilton második lett a hazai pályán induló Alonso előtt. A következő évben Hamilton újra dobogós, ezúttal harmadik lett. A 2009-es futam nem sikerült jól (Hamilton kilencedik lett, Heikki Kovalainen kiesett), 2010-ben Button lett ötödik. 2011-ben a pódium két oldalát foglalták el a pilóták: Hamilton leggyorsabb körrel második, időnként megközelítve Vettelt, Button harmadik helyezést ért el. A 2012-es verseny nem sikerült fényesen: Hamilton büntetés miatt a végéről indulhatott, de így is feljött nyolcadiknak Button elé. 2013-ban Button és Pérez ugyancsak 8-9. helyen futottak be. A következő két évben már pontokat sem szereztek: 2014-ben Button 11. lett Kevin Magnussen előtt, 2015-ben Honda-motorral Button 16. lett, Alonso kiállni kényszerült. 2016-ban Button kilencedik helyen futott be, Alonso ismét kiesett. 2017-ben Alonso jó rajthelye ellenére 12. lett, Stoffel Vandoorne a Massával való ütközés után kiesett. 2018-ban Renault-motorral Alonso bejutott a Q3-ba, a futamon nyolcadik lett. Vandoorne váltóhibával kiesett. 2019-ben Sainz nyolcadik lett, Norris a Stroll-lal való ütközés miatt kiállt. 2020-ban a negyedik sorból indulva Sainz hatodik, Norris tizedik helyen futott be. 2021-ben mindkét versenyző Q3-ba jutott, a futamon Ricciardo hatodik, Norris nyolcadik lett. Tavalyelőtt a legjobb körének törlése miatt a Q2-ben kieső Norris nyolcadik, a Q3-ba jutó Ricciardo 12. helyen végzett. Tavaly mindkét versenyző a Q3-ba jutott, ennek ellenére nulláztak: Piastri a 13. lett; a második sorból rajtoló Norris az őt lerajtoltó Hamiltonnal való ütközés után szárnycserére kényszerült, a 17. helyen zárta a futamot.

Aston Martin

A Force India legjobb barcelonai szereplése a 2017-es volt, amikor Pérez és Ocon 4–5. helyen futottak be. A Racing Point színeiben 2019-ben Pérez 15. lett, Stroll Norisszal ütközve kiesett. 2020-ban Pérez és Stroll a 4–5. rajthelyről indultak, a versenyen is ezeken a helyeken futottak be eredetileg, de Pérez kék zászló figyelmen kívül hagyása miatt öt másodperc büntetést kapott, így a két pilóta helyet cserélt a végeredményben.

2021-ben már Aston Martin név alatt nem szereztek pontot: Stroll 11., Vettel 13. helyen végzett. Tavalyelőtt sem sikerült a pontszerzés, a Q2-be sem jutottak be, a futamon Vettel 11., Stroll 15. lett. Tavaly mindkét versenyző Q3-ba jutott és pontot szerzett: Stroll a rajtnál előretört harmadiknak, végül hatodik lett Alonso előtt.

Alpine

A jogelőd Benetton Jerezben két harmadik helyezést ért el Alessandro Nannini révén (1988, 1990 – utóbbi volt az utolsó futama a helikopter-baleset előtt), Barcelonában pedig 1995-ben Michael Schumacher győzött.

A Renault színeiben 2003-ban Alonso második lett a két Ferrari között. 2004-ben Jarno Trulli állhatott dobogóra harmadikként, Alonso előtt befutva. 2005-ben Alonsónak újra második helyezést sikerült elérnie (ezzel a csapat év eleji győzelmi sorozata megtört), majd 2006-ban megszerezte első hazai győzelmét, Giancarlo Fisichella harmadikként állhatott mellé a pódiumon.

Lotusként 2012-től 2015-ig két dobogót hoztak össze, mindkettőt Kimi Räikkönen révén: 2012-ben harmadik, 2013-ban második lett.

2016-tól 2020-ig ismét Renault-ként indultak, ebből az időszakból Hülkenberg 2017-es hatodik helyezése a legjobb eredmény.

Alpine név alatt 2021-ben mindkét versenyző Q3-ba jutott, a futamon Ocon kilencedik, Alonso 17. helyen végzett. Tavalyelőtt sikerült a kettős pontszerzés: Ocon hetedik lett, az elhasznált erőforráselemek miatt a rajtrács végéről induló Alonso egészen a kilencedik helyig jött fel. Tavaly mindkét versenyző a Q3-ba jutott, Gasly Q1-es feltartásokért 2×3 rajthely büntetést kapott, így a tizedik helyről rajtolhatott. A futamon Ocon nyolcadik helyezést ért el, Gasly eredetileg 11. helyen ért be, de Tsunoda időbüntetésével tizedik lett.

Williams

Az 1977-es jaramai Spanyol Nagydíj volt a csapat első versenye, még March autóval, Patrick Nève 12. helyen végzett. 1978-ban már saját konstrukcióval vettek részt, de továbbra is egypilótás csapatként, Alan Jones nyolcadik lett (ami akkor még természetesen nem ért pontot). Azon a pályán hivatalos világbajnoki futamot nem sikerült nyerniük, pedig 1980-ban Jones győzött – csakhogy az a verseny áldozatul esett a FISA–FOCA huzavonának: utólag világbajnokságon kívülinek nyilvánították.

Immár a Honda-motoros érában az első jerezi futam emlékezetesre sikerült: Nigel Mansell 0,014 másodperccel lett második Senna mögött. A következő évben már sikerült nyernie. 1988-ban a Judd motorral egy bravúros második helyet ért el – egyike volt annak a két versenynek, amelyeken végig tudott menni.

A Circuit de Catalunyát a kezdeti években uralta a csapat: 1991-ben Renault-motorral az első itteni futamot Mansell nyerte, belekapaszkodva az utolsó szalmaszálba a bajnoki küzdelemben. A csapattárs Riccardo Patrese harmadik lett. 1992-ben izgalmas esős versenyen megismételte a diadalát (az év és a helyszín miatt úgy is mondhatnánk, „olimpiai bajnok” lett), míg Patrese kiesett. A sikersorozatot 1993-ban Prost, 1994-ben Damon Hill folytatta. Utóbbi futam volt az Ayrton Senna halála után beugró Coulthard bemutatkozó versenye. 1995-ben Hill negyedik helyen végzett, 1996-ban az esős versenyen kiesett, míg Jacques Villeneuve harmadik lett. 1997-ben Villeneuve révén jött az újabb győzelem, 1998-ban viszont csak hatodik helyre futotta neki a Renault-pótlék Mécachrome-motorral. 1999-ben Ralf Schumacher ötödik helye hozott újabb pontokat, majd 2000-ben BMW-motorral egy helyezést javított, bátyját megelőzve. 2001-ben Juan Pablo Montoya második helyével először állhatott Forma–1-es dobogón, egy évvel később ezt az eredményt megismételte. 2003-ban nem sikerült dobogós helyezést elérniük, Montoya és Ralf 4-5. helyen futottak be. Ezután két hatodik hely következett: 2004-ben Ralf, 2005-ben Webber révén. 2007-ben Nico Rosbergnek sikerült ugyancsak ezen a helyen befutnia. Ezután is jött néhány pontocska: 2008-ban Nakajima Kazuki hetedik, 2009-ben Rosberg nyolcadik, 2010-ben Barrichello kilencedik lett. 

2011-ben Pastor Maldonado 15., Barrichello 17. helyen végzett. A 2012-es futam a szezon, sőt az utóbbi évek csúcspontja volt a csapatnak: Maldonado győzelme véget vetett „hét szűk esztendőnek” – sajnos azóta ennél több is jött. Bruno Senna versenye nem ilyen jól sikerült, ütközött az őt előzni próbáló Michael Schumacherrel. 2013-ban Maldonado 14., Bottas 16.; 2014-ben Bottas ötödik, Massa 13., 2015-ben Bottas negyedik, Massa hatodik lett. 2016-ban Bottas ötödik, Massa nyolcadik helyen futott be. 2017-ben pontzónán kívül végeztek: a Vandoorne-nal koccanó Massa 13., Stroll 16. helyen. 2018-ban Stroll 11. lett két kör hátránnyal; Szergej Szirotkin, akit váltócsere miatt hátrasoroltak (de csak egy hellyel tudták) három kör hátránnyal, utolsó célba érkezőként 14. helyen végzett. 2019-ben Russell és Robert Kubica 17–18. helyen zárták a célba érők sorát. 2020-ban Russell és Nicholas Lafiti szintén ezeket a helyezéseket produkálták. 2021-ben Russell 14., Latifi 16. helyen végzett. Tavalyelőtt Latifi 16., Albon 18. lett, utóbbi öt másodperc büntetést is kapott többszöri pályaelhagyásért, de a helyezését nem befolyásolta. Tavaly mindkét versenyző kiesett a Q1-ben, Albon 16., a parc fermé alatti módosítások miatt boxutcából rajtoló Sargeant a huszadik helyen végzett.

RB

Az előd Toro Rosso legjobban sikerült Spanyol Nagydíja a 2016-os volt, amikor Sainz hatodik lett, míg a Verstappennel helyet cserélő Kvjat tizedik, leggyorsabb körrel. 2017-ben szintén sikerült a kettős pontszerzés: Sainz hetedik, Kvjat kilencedik lett. Mindketten átvészelték a Magnussennel való találkozást: Sainz a boxutcában kerülte el az ütközést, Kvjat már koccant vele, de tovább tudott menni.

2020-ban már AlphaTauri-színekben Gasly kilencedik, Kvjat 12. helyen végzett. Utóbbi öt másodperc büntetést is kapott kék zászló figyelmen kívül hagyásáért. 2021-ben Gasly tizedik lett, Tsunoda elektronikai hibával kiállt. Tavalyelőtt az időmérőn a Q2-ig jutottak, a futamon Tsunoda tizedik, Gasly 13. helyen végzett. Tavaly mindkét versenyző a Q2-be jutott, a futamon Tsunoda kilencedik helyen ért be, de az 56. körben Zhōu leszorításért öt másodperc büntetést kapott, így 12. helyen végzett; Nyck de Vries 14. lett.

Kick Sauber

A Sauber első Spanyol Nagydíja 1993-ban volt, kettős kiesést hozott. A csapatnak nem sikerült dobogós helyezést összehoznia az itteni futamokon. Negyedik helyezést ért el Heinz-Harald Frentzen 1996-ban, Nick Heidfeld 2002-ben, a BMW-érában Kubica 2008-ban. 2018-ban az Alfa Romeo Sauber színeiben Leclerc tizedikként pontot szerzett, Marcus Ericsson 13. helyen végzett.

Alfa Romeo név alatt 2019-ben Kimi Räikkönen 14. lett, ezzel megszakadt az év eleji pontszerzési sorozat; Antonio Giovinazzi 16. helyen végzett. 2020-ban mindketten ugyanezeket a helyezéseket produkálták. 2021-ben Kimi 12., Giovinazzi 15. lett. Tavalyelőtt a Q3-ba jutó Bottas hatodik helyezést ért el, Zhōu az erőforrás hibájával kiállt. Tavaly a Q2-ig jutó Zhōu tizedik helyen ért be, az őt leszorító Tsunoda időbüntetésével kilencedik lett; a Q1-ben kieső Bottas a 19. helyen végzett.

Haas

A 2016-os versenyen Esteban Gutiérrez 11. lett, Romain Grosjean fékhibával kiállt. 2017-ben Grosjean tizedik, Magnussen a Kvjattal való koccanás után 14. helyen végzett. 2018-ban Magnussen hatodik helyezést ért el, Grosjean a rajt után ütközve kiesett. 2019-ben mindkét versenyző Q3-ba jutott és pontot szerzett: a kettejük háziversenyében felülkerekedő Magnussen hetedik, a biztonsági autós fázis után többször túl szélesen kanyarodó és pozíciókat vesztő Grosjean tizedik helyezettként. 2020-ban Magnussen 15., Grosjean 19. helyen végzett. 2021-ben Nyikita Mazepin három rajthely büntetést kapott Norris feltartásáért a Q1-ben, de eleve utolsó lett az időmérőn, így gyakorlati jelentősége nem volt a hátrasorolásnak. A futamon Mick Schumacher és Mazepin a 18–19. helyen végeztek. Tavalyelőtt mindkét versenyző a Q3-ba jutott, de pontot nem szereztek: Schumacher 14., az első körben Hamiltonnal ütközve visszaeső Magnussen 17. lett. Tavaly a Q3-ba jutó Hülkenberg a futamon visszaesve 15., a Q1-ben kieső Magnussen 18. helyen végzett

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr6018433501

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása