Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző 1.

Ausztrál Nagydíj, Melbourne

2015. március 12. - F1 Hierro

A rovat "párjában" a csapatokon keresztül idézzük fel a korábbi versenyeket. Jelen esetben nemcsak Melbourne-ről, hanem egyáltalán az Ausztrál Nagydíjról van szó, hiszen a régebbi istállók (Ferrari, McLaren, Williams, Sauber - meg a Lotus, bár az a Lotus nem az a Lotus) még Adeilaide-ben is indulhatnak. Az ottani versenyek rendre szezonzárók voltak, de többnyire csak a levezető futam szerepe jutott nekik, mindössze kétszer dőlt el Ausztráliában a világbajnokság: 1986-ban a McLaren pilótája, Alain Prost javára a Williams duójával (Nigel Mansell, Nelson Piquet) szemben, 1994-ben pedig megint csak a Williams kárára, ezúttal Michael Schumacher és a Benetton ünnepelhetett, míg Damon Hill számára elúszott a cím.

Melbourne viszont két kivételt leszámítva a szezon nyitánya immár 19 éve. Itt mutatkozott be a Red Bull Racing 2005-ben, a Force India 2008-ban, jelenlegi formájában a Lotus 2012-ben, valamint részben jelenlegi nevén a Marussia (amely idén megújulva, Manor Marussia néven maradt a mezőny tagja.)

Ausztrál Nagydíjat a McLaren 11-szer, a Ferrari hétszer, Williams ötször, a Red Bull egyszer nyert, a Mercedes szintén egyszer, de előtte még egyet a jogelőd Brawn GP is, míg a Lotus esetében az elődök közül egyet a Benetton, kettőt a Renault, egyet a mostani csapat. Ha csak a melbourne-i pályát nézzük, akkor McLaren és a Ferrari hat-hat, a Williams és a Red Bull egy-egy alkalommal ünnepelhetett, a Mercedesnek ugyancsak egy győzelem + egy Brawn, a Lotusnak egy + két Renault. Hogy idén ismét a tavaly sikert sikerre halmozó Mercedes arat vagy valaki más okoz meglepetést? Már nem sokat kell várni, hogy kiderüljön...

Mercedes

A 2009-es szezonnyitón nagy meglepetésre a jogelőd Brawn GP kettős győzelmet ért el Buttonnal és Barrichellóval.

A gyári csapat első melbourne-i versenyén (2010) mindkét autó pontszerző lett: Rosberg ötödik, Michael Schumacher tizedik. 2011-ben ütközés miatt mindketten kiestek. 2012-ben Rosberg 12. helyen végzett, Schumacher váltóhiba miatt kiállt. Tavalyelőtt Rosberg műszaki hibával kiállt, míg az „új legény”, Hamilton ötödik hellyel tette le a névjegyét. A tavalyi verseny felemásan alakult: Hamilton hamar kiesett, Rosberg viszont győzelmével megindította az Ezüst Nyilak diadalútját.

Red Bull

2005-ben itt mutatkozott be az energiaitalos csapat, méghozzá rögtön dupla pontszerzéssel: David Coulthard negyedik, Christian Klien hetedik lett. Egy évvel később Klien nyolcadik helyen végzett, míg Coulthard tizedik helye még nem ért pontot. A következő három versenyen viszont nem sikerült pontokat szerezniük: 2008-ban mindkét versenyző kiesett ütközés miatt (Mark Webber az elején, Coulthard később). 2009-ben Vettel ütközött Kubicával, míg Webber 13. lett. 2010-ben Vettel élről indult, de kicsúszott; Webber kilencedik helyen ért célba. Az első – és eddig egyetlen – itteni győzelmükre 2011-ig kellett várniuk, Vettel magabiztosan nyerte a futamot; Webber ötödik lett. Három éve 0Vettel második, Webber negyedik. Tavalyelőtt Vettel ismét dobogós, ezúttal harmadik, míg Webber – akkor még nem tudtuk – utolsó hazai versenyén hatodik lett. Tavaly az új fiú, Ricciardo második lehetett volna, ha nincs a mizéria az üzemanyag-fogyasztással és a mérő rendszerrel – így azonban diszkvalifikálták, míg Vettel motorhibával feladta a versenyt, vagyis a csapat nullázással kezdte a szezont.

Williams

Az összes eddigi Ausztrál Nagydíjon részt vettek, az elsőt Adeleide-ben Keke Rosberg nyerte, aki ezzel búcsúzott a csapattól. Nigel Mansellt a Sennával való ütközése fosztotta meg a sorozatban harmadik győzelem lehetőségétől. A következő évben mindkét versenyzőjük bajnokesélyesként érkezett az idényzáróra, de az élről induló Mansell defekt miatt kiesett, Nelson Piquet-t pedig óvatosságból kihívták kerékcserére, így második lett Alain Prost mögött, az egyéni cím elúszott. 1987-ben a már világbajnok és a csapattól búcsúzó Piquet kiesett, a Japánban megsérült Mansellt helyettesítő Ricciardo Patrese kilencedik lett (nem járt pont). Egy évvel később negyedik helyezést ért el a Judd-motoros autóval. 1989-ben immár Renault-motorral Thierry Boutsen szerezte második győzelmét, szakadó esőben; Patrese harmadikként állhatott mellé a dobogón. 1991-ben Mansell második lett Senna mögött a félpontosként leintett futamon, így a konstruktőri címet sem sikerült megszereznie az istállónak. 1992-ben méltatlanul zárták a sikerévet: Mansell és Patrese is kiesett. 1993-ban a világbajnok Prost második hellyel búcsúzott a csapattól és a Forma–1-től is, Damon Hill harmadikként csatlakozott hozzá a pódiumon. 1994-ben Hill Schumacherrel ütközve bukta el a világbajnoki címet, a szépségtapaszt a konstruktőri cím jelentette, valamint a beugró Mansell utolsó futamgyőzelme.

1995-ben Hill nyert az utolsó adelaide-i versenyen, majd az első melbourne-i futam is az ő sikerével zárult, a debütáló Villeneuve révén kettős győzelem lett (az élről induló és leggyorsabb kört futó Jacques-nak a győzelemre is volt esélye, csak műszaki gondok miatt lett második). A következő versenyen nem sikerült a pontszerzés, Villeneuve ütközött a rajtnál, Heinz-Harald Frentzen fékhiba miatt állt ki, nyolcadik helyezettnek elkönyvelve. 1998-ban Renault helyett Mécachrome motorral Frentzen harmadik, Villeneuve ötödik lett, de őket is lekörözték a McLarenek. A következő évben Ralf Schumacher lett harmadik első williamses futamán, a kétszeres CART-bajnokként visszatérő Alessandro Zanardi kiesett. 2000-ben a csapat első BMW-motoros versenyén Ralf megismételte a dobogós helyezését, a debütáló Button motorhiba miatt kiállt. 2001-ben mindkét versenyző kiesett: Ralf ütközött Villeneuve-vel, az első futamán induló Montoyának motorhibája volt. 2002-ben és 2003-ban Montoya egyaránt második lett, utóbbi futamon Ralf nyolcadikként az új szabályoknak köszönhetően pontot szerzett. 2004-ben Ralf és Montoya 4-5. helyen végzett. 2005-ben teljesen új versenyzőpárossal indultak, Webber ötödik lett, míg Nick Heidfeld ütközött Michael Schumacherrel. 2006 kettős kiesést hozott (Webbernek váltóhibája volt, az apja nyomdokaiba lépett Nico Rosberg ütközött az elején). 2007-ben Rosberg hetedik, a tesztpilótáskodás után visszatérő Alexander Wurz ütközés miatt kiesett. 2008-ban Rosberg pályafutása első dobogós helyezését érte el harmadikként, Nakadzsima Kazuki pedig hatodikként első pontjait szerezte. 2009-ben Rosberg hatodik, Nakadzsima kiesett.

2010-ben Barrichello nyolcadik lett, Hülkenberg a rajt után ütközött. 2011-ben váltóhiba miatt Barrichello és az újonc Maldonado is kiesett. 2012-ben Maldonado sokáig jó helyen haladt, de a végén nem bírta és kicsúszott, Bruno Senna pedig Massával ütközött (a megtett táv miatt 13.-nak és 16.-nak könyvelték el őket). Tavalyelőtt Maldonado kicsúszott, az újonc Bottas 14. helyen végzett. Tavaly a csapathoz frissen érkezett Massa a rajt után ütközve kiesett, Bottas ötödik helyezést ért el.

Ferrari

Szintén ott voltak minden Ausztrál Nagydíjon. Adelaide-ben Stefan Johansson szerezte a Scuderia első ausztrál dobogóját, amikor 1986-ban harmadik lett. Azon a pályán legjobb eredményük az 1987-es kettős győzelem Gerhard Berger, Michele Alboreto sorrendben. 1990-ben összejött egy kettős dobogó, amikor Mansell másodiknak futott be Prost előtt. 1994-ben Berger lett harmadik. 

Az első melbourne-i futamon meglepetésre nem Schumacher, hanem Eddie Irvine mutatkozott be dobogós (3.) hellyel a csapatnál, Schumacher kiesett.  A következő évben viszont már Schumacher lett második, Irvine a verseny elején ütközve kiesett. 1998-ban Schumacher műszaki hiba miatt feladta, Irvine pedig negyedikként lett a McLarenek nagy lekörözésének elszenvedője. Utána viszont sikersorozat következett, 1999-től 2004-ig hatból ötször nyertek: 1999-ben Irvine szerezte pályafutása első győzelmét (Schumacher viszontagságos versenyen nyolc célba érkezőből nyolcadik, pont nélkül), majd Schumacher nyerte sorra a futamot. A 2000-es és a 2004-es Barrichello második helye révén kettős győzelem volt, 2001-ben Rubinho dobogó harmadik fokán állt, 2002-ben élről indulva kiesett ütközés miatt. Egyedül a 2003-as futam rondított bele a sikersorozatba, az 1999-es nürburgringi verseny után először volt Ferrari-mentes dobogó: Schumacher negyedik, Barrichello kiesett. 2005-ben Barrichello második lett Renault-szendvicsben, Schumacher Heidfelddel ütközve kiesett. A következő évben Schumacher és Massa is ütközés miatt kényszerült feladni, utóbbi rögtön a rajt után.

2007-ben Kimi győzelemmel mutatkozott be a csapatnál, Massa hatodik lett (motorcsere miatt a végéről rajtolva). 2008-ban és 2009-ben egyik versenyzőjük sem ért célba (bár Kimit a megtett táv miatt helyezettnek könyvelték el, 2008-ban nyolcadikként pontot is szerzett). 2010-ben Massának sikerült dobogóra állnia (3. hely), Alonso előtt. 2011-ben Alonso megismételte a helyezését, Massa hetedik. 2012-ben Alonso ötödik, Massa az autója sérülése miatt kiállt. Tavalyelőtt Alonso a dobogó második fokára állhatott, Massa negyedik. Tavaly Alonso lett negyedik, míg az istállóhoz visszatérő Kimi hetedik.

McLaren

Ők sem hiányoztak eddig egyetlen Ausztrál Nagydíjról sem. Az első adelaide-i verseny 1985-ben nem sok örömet hozott: Alain Prost és Niki Lauda is kiesett, utóbbinak ez volt a búcsúversenye. A következőre annál inkább büszkék lehettek: Prost győzelme a címvédést jelentette (egyéniben). Keke Rosberg viszont kiesett a búcsúversenyén. Két évvel később kettős győzelmet szereztek Prost, Ayrton Senna sorrendben, de a házon belüli vb-csatát már nem befolyásolta. 1989-ben a nagy esőben Prost nem volt hajlandó elindulni, míg Senna ütközött Brundle-lel. 1990-ben Senna ismét kiesett, de ezután sikersorozat jött a pályán: 1991-ben Senna a nagy eső miatt félpontosan leintett futamot megnyerte, Berger harmadik (ezzel meglett a konstruktőri cím is); 1992-ben Senna ütközött Mansell-lel, míg Berger győzelemmel köszönt el a csapattól; 1993-ban Senna tett hasonlóan (és sajnos pályafutása utolsó diadala is lett). 1994-ben Martin Brundle állhatott harmadikként dobogóra.

Az utolsó adelaide-i verseny pénteki edzésén Mika Häkkinen súlyos balesetet szenvedett, de már a következő év elején rajthoz tudott állni, az első melbourne-i futamon ötödikként pontot is szerzett.  A csapathoz érkezett Coulthard szelephiba miatt kiállt. 1997-ben Coulthard révén megnyerték első ezüstös festésű futamukat, Häkkinen harmadikként szintén dobogóra állt. Egy évvel később pedig Häkkinen, Coulthard sorrendben arattak lehengerlő kettős győzelmet, lekörözve az összes többi versenyzőt. A csapat bakija – téves bokszkihívás – majdnem Mika diadalába került, de Coulthard visszaengedte az élre. A következő két futamon viszont technikai hibák miatt kettős kieséseket szenvedett el a csapat. 2001-ben Mika kicsúszott a felfüggesztés hibája miatt, Coulthard második lett. 2002-ben Kimi állt dobogóra első mclarenes futamán (3.), míg DC-nek váltóhibája volt; a következő évben Coulthard másodjára nyerte meg a futamot, Kimi ismét harmadik. 2004-ben Kimi motorhiba miatt kiállni kényszerült, Coulthard nyolcadik. 2005-ben Kimi lett nyolcadik, Juan Pablo Montoya pedig hatodik hellyel mutatkozott be új csapatánál. 2006-ban Kimi második, Montoya elektronikai hiba miatt kiállt. 2007-ben az Alonso-Hamilton páros dobogón mutatkozott be a csapatnál (2-3. hely), a következő versenyen Hamilton győzött, az újonnan érkezett Heikki Kovalainen ötödik lett. A 2009-es verseny viszont botrányt hozott: Hamiltont utólag kizárták a bírák megtévesztése miatt. Kovalainen a verseny elején kiesett, miután ütközésben megsérült a felfüggesztése.

2010-ben Button szerezte első győzelmét a csapat színeiben, míg Hamilton hatodik lett. 2011-ben Hamilton második, Button áthajtásos büntetés miatt hatodik. 2012-ben újabb győzelem következett, kettős dobogóval: Button nyert, Hamilton harmadik lett. Tavalyelőtt Button kilencedik, a csapathoz érkezett Pérez 11. helyen végzett. Tavaly Magnussen hatalmas meglepetést okozva dobogón mutatkozott be a Forma-1-ben, sőt Ricciardo kizárása után másodikká lépett elő, így Button pedig harmadik lett.

Force India

2008-ban itt mutatkozott be a csapat, Giancarlo Fisichella és Adrian Sutil is kiesett. Pontot szerezniük 2009-ben sem sikerült, de legalább mindketten célba értek (Sutil kilencedik, Fisichella 11.). 2010-ben Vitantionio Liuzzi hetedik lett, Sutilnak motorhibája volt. 2011-ben sikerült a kettős pontszerzés: Sutil kilencedik lett, Paul di Resta első futamán tizedik (bár ehhez kellett a két Sauber kizárása). 2012-ben di Resta ismét tizedik, a versenyzővé előlépő Hülkenberg a rajt után ütközött. Az utóbbi két évben újra mindkét pilóta pontszerző: tavalyelőtt Sutil és di Resta 7-8. helyen futottak be; tavaly Hülkenberg hatodik, Pérez tizedik lett.

Toro Rosso

Első két melbourne-i versenyükön (2006, 2007) nem szereztek pontot. 2008-ban Sébastien Bourdais pályafutása első versenyén hetedik, pontszerző lett (bár motorhiba miatt nem ért célba, a megtett táv elég volt a rangsoroláshoz). Vettel már az elején ütközött. A következő évben egy másik Sébastien, Buemi ismételte meg az előző évi bravúrt, éppen a csapattárs Bourdais-t megelőzve. 2010-ben Buemi már az elején ütközött, Jaime Alguersuari 11.-ként lecsúszott a pontszerzésről. 2012-ben Buemi nyolcadik helyen végzett, Alguersuari megismételte a helyezését. Tavalyelőtt Ricciardo kilencedik, Jean-Éric Vergne 11. lett, mindketten először indultak futamon a csapat színeiben, utóbbinak ez volt a bemutatkozó futama is. Tavaly sikeerült a kettős pontszerzés: Vergne és az újonc Kvjat 8-9. helyen végeztek.

Lotus

Az adelaide versenyeken még a régi Lotus csapat vett részt. Legjobb ottani eredményük Piquet harmadik helye volt 1988-ban. Az azt megelőző évben a csapattól búcsúzó Ayrton Senna ugyan második helyen futott be, de technikai szabálytalanság miatt kizárták. 1994-ben itt futotta utolsó versenyét a klasszikus Team Lotus, Mika Salo és Zanardi is kiesett.

Szintén ott volt Adelaide-ben az enstone-i jogelőd Benetton. 1990-ben Piquet győzött, 1992-ben pedig Schumacher és Brundle a dobogó két oldalára állhatott. Melbourne-ben „ruhagyáriként” nem sikerült dobogós helyezést elérniük, a gyári Renault színeiben viszont 2005-ben Fisichella, 2006-ban Alonso győzött.

2011-ben még a Lotus Renault GP színeiben Vitalij Petrov dobogós (harmadik) lett. 2012-ben itt mutatkozott be a csapat jelenlegi formájában, a Renault-t elhagyva a csapatnévből. Kimi hetedik lett, Grosjean ütközés miatt kiesett. Tavalyelőtt Kimi megnyerte a szezonyitót, ami reménykedésre adott okot, de sajna nem követte több győzelem. Grosjean tizedik lett. Tavaly Grosjean és Maldonado is kiestek az ERS hibája miatt.

Sauber

Adelaide-ben nem sikerült pontot szerezniük. Melbourne-ben 1997-ben Nicola Larini, 1998-ban Johnny Herbert lett hatodik. 2000-ben szabálytalan légterelő miatt a hatodik helyről zárták ki Salót. 2001-ben az új, fiatal versenyzőpáros mindkét tagja pontot szerzett: Heidfeld negyedik lett, Kimi hatodikként debütált. 2002-ben Heidfeld és az újonc Massa is kiesett. 2003-ban a csapathoz visszatérő Frentzen lett hatodik. 2004 és 2005 nullapontos verseny volt (előbbi Fisichella, utóbbi Villeneuve első futama volt a csapat színeiben).

A BMW-Sauber korszakból Heidfeld 2008-as második helye a legjobb eredmény.

2010-ben már ismét önálló csapatként egy 12. helyre futotta Pedro de la Rosától, míg Kobajasi a rajt után ütközve kiesett. 2011-ben a Kobajasi–Pérez páros mindkét tagja pontot szerezhetett volna, de kizárás lett belőle, újra szabálytalan légterelő miatt. A három évvel ezelőtti verseny kettős pontszerzést hozott: Kobajasi hatodik, Pérez nyolcadik. Tavalyelőtt Hülkenberg nem túl szerencsésen mutatkozott be új csapatánál, az üzemanyagrendszer hibájából nem rajtolhatott el, míg a debütáns Esteban Gutiérrez 13. lett. Tavaly Sutil és Gutiérrez 11-12. helyükkel lemaradtak a pontszerzésről – ami a csapatnak egész évben nem is sikerült.

Manor Marussia

Az első két évükbenVirgin néven szerepeltek. 2010-ben Timo Glock és Lucas di Grassi is kiesett, előbbi a felfüggesztés, utóbbi a hidraulika hibája miatt. 2011-ben Jérôme d'Ambrosio 14. helyezést ért el (utolsó célba érkezőként), Glock műszaki hiba miatt feladta. 2012-ben már Marussia-színekben Glock 14., a debütáló Charles Pic kiállni kényszerült olajnyomás-problémák miatt (de hivatalosan 15. lett). Tavalyelőtt két újoncot is avattak, Jules Bianchi 15., Max Chilton 17. lett. Tavaly utolsókként értek célba, Chilton 13. lett, Bianchi viszont a kevés megtett kör miatt helyezetlen. Idén már az is nagy eredmény, hogy egyáltalán ott lesznek a rajtrácson, még ha megújult formában – vagy inkább eredetinek szánt arculatukhoz visszatérve – is.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr527264215

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása