Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző 1.

Ausztrál Nagydíj, Melbourne

2015. március 12. - F1 Hierro
A blog állandó rovata ráhangolásképpen minden verseny előtt felidézi a mezőny jelenlegi tagjainak az adott nagydíjhoz, illetve pályához fűződő emlékeit. Melbourne, mint rendszeres nyitófutam (1996 óta csak 2006-ban és 2010-ben nem itt kezdődött a szezon) a mezőny nagy része számára a tűzkeresztséget jelenti: a négy bemutatkozásra váró újoncot nem számítva 16 (+1?) főből 10 (+1...) itt indult először Forma-1-es futamon.
Az Ausztrál Nagydíjat a jelenlegi pilóták közül Jenson Buttonnak sikerült legtöbbször megnyernie, szám szerint háromszor. Kimi Räikkönen két, Lewis Hamilton és Nico Rosberg egy-egy alkalommal győzött - akárcsak Fernando Alonso, aki viszont tesztbalesete miatt nem lehet ott a nyitó hétvégén.

Hamilton

A mezőny nagy részéhez hasonlóan a címvédő is Melbourne-ben debütált a Forma–1-ben, mégpedig 2007-ben a McLaren-Mercedesszel színeiben, rögtön harmadik helyezéssel (előtte legutóbb 1996-ban Jacques Villeneuve-nek sikerült a dobogón bemutatkozás, ugyanitt). Egy évvel később élről indulva nyernie is sikerült. A 2009-es versenyre viszont nem igazán lehet büszke: először Trulli büntetése miatt harmadiknak hozták ki, de utóbb kiderült, hogy megtévesztette a versenybírókat, így Trullinak megkegyelmeztek és őt zárták ki. 2010-ben hatodik lett, majd a következő két futamon dobogón végzett: 2011-ben második, 2012-ben pole-ból indulva harmadik helyen. Tavalyelőtt ötödik hellyel mutatkozott be a Mercedesnél. Tavaly pole pozícióból indulhatott, a motorja azonban hamar megadta magát.

Ricciardo

2011-ben a Toro Rosso pénteki tesztpilótájaként hazai pályán volt az első Forma–1-es versenyhétvégéje. 2012-ben már rajthoz állhatott a futamon is, kilencedik helyével megszerezte pályafutása első pontjait. Tavalyelőtt a kipufogó hibája miatt feladni kényszerült a versenyt. Tavalyelőtt a dobogó második fokán ünnepelhetett a hazai közönség előtt – de túl szép volt ahhoz, hogy igaz legyen: az üzemanyag-fogyasztás körüli visszásságok miatt megfosztották helyezésétől. Idén mi másra is készülhetne, minthogy kiköszörülje ezt a csorbát…

Vettel

A 2007-es versenyhétvégén a BMW–Sauber pénteki harmadik pilótája volt.

Első három melbourne-i futamán kiesett: 2008-ban a Toro Rosso színeiben rögtön a rajt után karambolozott, 2009-ben első Red Bull-os versenyén Robert Kubicával ütköztek (ekkor a megtett táv miatt elkönyvelték 13.-nak); 2010-ben élről indult, de kicsúszás miatt feladta. 2011-ben viszont zavartalan győzelmet aratott, megkezdve azévi elsöprő menetelését. Három éve második lett. Tavalyelőtt pole pozícióból indulva a harmadik helyen végzett. Tavaly motorhiba miatt adta fel a versenyt.

Rosberg

2006-ban Williamsszel kiesett a rajt utáni ütközés következtében. 2007-ben hetedik lett, majd 2008-ban harmadikként itt ért el első Forma–1-es dobogós helyezését. A következő évben hatodik, 2010-ben már Mercedesszel ötödik helyezést ért el. A következő három versenyen viszont nem szerzett pontot: 2011-ben a Rubens Barrichellóval való ütközésben megsérült az autója, 2012-ben 12. lett, tavalyelőtt elektronikai hibával esett ki. Tavaly viszont végre sikerült győznie, ezzel 19 évvel Keke után újra egy Rosberg állt az ausztráliai dobogó tetején.

Räikkönen

A finn Jégember is azok egyike, akik itt mutatkoztak be a mezőnyben: 2001-ben Sauber–Petronasszal hetedik helyen futott be, ami Olivier Panis időbüntetésével pontszerző hatodikra javult. Egy évvel később első mclarenes versenyén megszerezte pályafutása első dobogóját (3. hely). A következő évben győzelmi esélyei is voltak, de áthajtásos büntetése miatt megint csak harmadik lett. 2004-ben motorhiba miatt feladta, 2005-ben nyolcadik helyen végzett. 2006-ban második volt, majd 2007-ben győzelemmel (és mesterhármassal) mutatkozott be a Ferrarinál. A következő két versenyen nem ért célba, de a megtett táv miatt helyezettnek könyvelték el: 2008-ban pontszerző nyolcadiknak, 2009-ben 15.-nek.

2012-ben itt volt a visszatérő futama, Lotusszal hetedik helyen végzett. Tavalyelőtt hat év után újra megnyerte a szezonnyitót, mindmáig ez a legutóbbi futamgyőzelme. Tavaly újra a Ferrari pilótájaként indulva a verseny elején ütközött, de tovább tudott menni és hetedik lett – akkor még kevesen gondolhatták, hogy az év nem nagyon fog jobb eredményeket tartogatni…

Grosjean

Három éve a verseny elején ütközött és kiállni kényszerült, tavalyelőtt tizedikként elcsípett egy pontot. Tavaly az ERS hibája miatt esett ki.

Ericsson

Tavaly itt volt a svéd pilóta első Forma–1-es versenye, a Caterham olajnyomási problémája miatt kiállni kényszerült.

Pérez

2011-ben ő is itt futotta első Forma–1-es nagydíját, tizedikként ért célba, tehát pontot szerzett – volna, de csapattársához, Kobajasi Kamuihoz hasonlóan őt is megfosztották helyezésétől a Sauber technikai szabálytalansága miatt. 2012-ben nyolcadik lett. Tavalyelőtt első mclarenes versenyén 11. helyével kimaradt a pontszerzésből. Tavaly már Force India színeiben ennél eggyel jobb helyezést és ezáltal egy pontot sikerült elérnie.

Nasr

A brazil újonc azok körét fogja bővíteni, akik Melbourne-ben vettek részt először Forma–1-es futamon – feltéve, ha a jogi csűrcsavar miatt Giedo van der Garde ki nem szorítja…

Maldonado

2011-ben a Williams színeiben itt mutatkozott be a Forma–1-ben, az erőátvitel hibája miatt nem ért célba. 2012-ben az utolsó körben esett ki, miután hiába próbálkozott Fernando Alonso megelőzésével és kipördült (hivatalosan 13. lett). Tavalyelőtt szintén kipördülés miatt esett ki. Tavaly már a Lotus színeiben indult, de ezúttal a technika, konkrétan az ERS babrált ki vele, így még mindig nem sikerült Ausztráliában célba érnie.

Massa

2002-ben a Sauber–Petronas versenyzőjeként itt debütált, de a verseny nem sokáig tartott: a rajt utáni tömegbaleset miatt kiesett. 2004-ben egy tesztév után tért vissza, akkor motorhiba miatt kényszerült feladni. 2005-ben tizedikként ért célba (a rend kedvéért: pont nem járt még érte). 2006-ban már a Ferrari pilótájaként ütközött a rajt után. 2007-ben hatodik lett úgy, hogy motorcsere miatt az utolsó helyről rajtolt. Ezután két újabb kiesés következett: 2008-ban a motor, 2009-ben a felfüggesztés adta meg magát. Egyetlen dobogója a pályán a 2010-es harmadik helyezés. 2011-ben hetedik lett, 2012-ben a Bruno Sennával való ütközésben megsérült az autója, így kiállni kényszerült. Tavalyelőtt negyedik helyezést ért el. Tavaly nyolc év után először nem a Ferrari, hanem a Williams színeiben indult, de a rajt után rögtön véget is ért a versenye ütközés miatt.

Magnussen

Tavaly itt volt az első és mindmáig legjobban sikerült Forma-1-es versenye: csapattársát is megelőzve a dobogón végzett, ráadásul Ricciardo kizárásával harmadikból másodikká lépett elő – ahogy már említettem, ez 1996-ban sikerült előtte Villeneuve-nek.

Button

2000-ben többekhez hasonlóan ő is itt futotta első Forma–1-es versenyét, akkor Williamsében megadta magát a BMW-motor. A következő két versenyen sem ért célba: 2001-ben a Benetton–Renault elektronikai hibája miatt adta fel (14.-nek könyvelték el), 2002-ben gyári Renault-val ő is ütközött a rajt után. 2003-ban első BAR–Hondával futott versenyén tizedik (nem járt pont), 2004-ben végre pontokat szerezve hatodik lett. 2005-ben különös módon ért véget a versenye: szándékosan feladta (11.-nek könyvelték el), hogy Malajziában új motorral indulhasson (ott azonban nem sokat ért vele). Gyári Hondával nem sikerült pontot szereznie: 2006-ban ugyan pole-ból indult, de motorhiba miatt nem sokkal a vége előtt kiállt (hivatalosan tizedik lett). A következő évben 15., 2008-ban rajt utáni ütközésben esett ki. Utána viszont uralta a pályát: 2009-ben a Brawn GP bemutatkozó versenyén hatalmas meglepetésre élről indulva győzött, egy évvel később pedig itt szerezte első mclarenes győzelmét. 2011-ben áthajtásos büntetés miatt hatodik lett, majd 2012-ben ismét győzött. Tavalyelőtt haloványabban szerepelt, kilencedik helyéről akkor még nem sejtettük, hogy előrevetíti a McLaren azévi formáját. Tavaly, ha fizikailag nem is, de hivatalosan dobogós helyen végzett egy év várakozás után, miután Ricciardo kizárásával harmadikká lépett elő. Azóta eltelt egy év, de újabb dobogó nem jött össze és a Honda-motoros McLarennel egyelőre nem a legjobbnak tűnnek az esélyek…

Kvjat 

Tavaly a Toro Rosso színeiben kilencedik hellyel mutatkozott be a mezőnyben, ezzel ő lett a Forma–1 történetének legfiatalabb pontszerzője.

Hülkenberg

2010-ben Williamsszel a rajt utáni ütközés miatt kiesett. 2011-ben Force Indiával pénteki tesztpilótaként vett részt, majd 2012-ben újra rajthoz állt a futamon, de ismét ütközött az elején. Tavalyelőtt Sauberrel szintén nem sokra jutott, az üzemanyagrendszer hibájából el sem tudott rajtolni. Tavaly újra a Force India színeiben első ausztráliai pontjait szerezte hatodik helyével.

Stevens

A tavaly év végén beugró pilóta idén immár a Manor Marussia színeiben teljesítheti első teljes szezonját (ha nem jön közbe semmi…), ebből adódóan a mostani lesz az első Ausztrál Nagydíja.

Verstappen

Legutóbb 12 éve indult Verstappen a Forma–1-ben – csak az még a papa, Jos („the Boss”) volt. Most a fiún sor, hogy megkezdje Forma–1-es pályafutását.

Sainz

Szintén egy újonc, aki apja nyomdokaiba léphet, bár egy másik versenyágban.

Bottas

Tavalyelőtt a bemutatkozó versenyén 14. helyen végzett, tavaly ötödik hellyel indította a szezont.

Merhi

A mezőnyhöz utolsóként csatlakozó spanyol pilótának is itt lesz első Forma–1-es versenye.

+ 1 fő: van der Garde

Egy versenyző, aki de jure elindulhat a melbourne- i versenyen, kérdés, mi lesz ebből de facto... Minden eshetőségre felkészülve idézzük fel az ő debütáló futamát is: tavalyelőtt a Caterham színeiben utolsó célba érkezőként, 2 kör hátránnyal 18. lett

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr757264061

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása