Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző 8.

Osztrák Nagydíj, Red Bull Ring

2015. június 21. - F1 Hierro

Az Osztrák Nagydíj tavaly negyedjére került be a versenynaptárba. Először 1964-ben rendezték meg a zeltwegi reptéri pályán, de ez még egyszeri alkalomnak bizonyult. Ekkor még a jelenlegi csapatok közül csak a Ferrari volt a mezőnyben, illetve neve révén a Lotus. Utána 1970-től 1987-ig az ugyancsak zeltwegi Österreichring már tartósabban része tudott lenni a világbajnokságnak, a leggyorsabb pályák egyikeként, és többször meglepetés eredményeket produkálva. 1997-től 2003-ig a hely ugyan egyezett a korábbival, de változott a vonalvezetés, a név, sőt a közigazgatási beosztás is, így immár a spielbergi A1-ring adott otthont a versenynek. Jelenleg csak a név különbözik a korábbitól: A1-ringből Red Bull Ring lett.

Az Osztrák Nagydíjat kifejezetten uraló versenyzők nem igazán voltak, így lehet Alain Prost három győzelmével máig csúcstartó, amiből egyet Renault-val, kettőt McLarennel ért el.

A tavalyi verseny Williams első sort és a Mercedes kettős győzelmét hozta (idén az első sor már megvan utóbbiaknak...). A Ferrari volt az első zeltwegi verseny győztese, az Österreichringen egyszer, az A1-ringen háromszor nyertek (ebből az egyik botrányt keltett a győztes személyének eldöntésével...). A McLaren három-három alkalommal nyert az Österreichringen és az A1-ringen egyaránt, Williams kétszer az Österreichringen és egyszer az A1-ringen, a régi Lotusnál pedig a régi Team Lotus sikerei említhetők, az Österreichringen négyszer győztek. A Red Bullnak még nincs hazai győzelme, és nincs túl sok esélyük arra, hogy ezt a hiányosságot idén pótolják...

Mercedes

Tavaly egyedül ezen a hétvégén nem szereztek edzéselsőséget, sőt az első sorból is kiszorultak, de a futamra „helyreállt a rend”, kettős győzelmet arattak: Rosberg nyert Hamilton előtt.

Red Bull

A nevüket viselő pályán tavaly volt eddigi egyetlen hazai versenyük, azonban nem sikerült túl fényesen: Ricciardo nyolcadik lett, míg Vettel kiesett.

Williams

Az 1979-es österreichringi futamot Alan Jones nyerte, ami a csapatnak sorozatban a harmadik győzelme volt. Egy évvel később második lett, a csapattárs Carlos Reutemann harmadikként csatlakozhatott hozzá a dobogón. 1982-ben Keke Rosberg ért el második helyezést. 1987-ben kettős győzelemmel búcsúztak a régi Österreichringtől: Nigel Mansell nyert Nelson Piquet előtt.

1997-ben aztán az A1-ring néven visszatérő pályát is győzelemmel köszöntötték: Jacques Villeneuve mesterhármassal nyerte a versenyt, Heinz-Harald Frentzen harmadik lett. 1998-ban Villeneuve hatodik helyen végzett, Frentzen műszaki hibával kiesett. 1999-ben Ralf Schumacher és Alessandro Zanardi sem ért célba. 2000-ben Button ötödik lett, Ralf ismét kiesett. 2001-ben Juan Pablo Montoya és Ralf is feladni kényszerült a versenyt technikai problémák miatt. 2002-ben Montoya harmadik lett (ő volt az eredményhirdetésen az egyetlen, aki megfelelő helyen állt és megfelelő díjat vett át) Ralf előtt. 2003-ban Ralf hatodik, Montoya motorhibával kiállt.

Tavaly Massának és Bottasnak sikerült megszereznie az első sort az időmérőn, ezzel megtörve a Mercedes uralmát az edzéseken. A futamon azonban nem sikerült győzelemre váltaniuk, Bottas harmadik lett Massa előtt.

Ferrari

Ott voltak már az első Osztrák Nagydíjon is 1964-ben a zeltwegi reptéren, Lorenzo Bandini meg is nyerte a versenyt.

1970-ben az első österreichringi futamon Jackie Ickx révén szintén győzött a Scuderia, Clay Regazzoni kettős győzelemmé egészítette ki. 1974-ben és ’75-ben Niki Lauda hazai pályán pole pozíciót szerzett, de előbbi futamon kiesett, utóbbin hatodik lett. Az 1976-os versenyt pedig a nürburgringi balesete után nemcsak ő hagyta ki, de az egész csapat is. 1977-ben Lauda szintén élről indult, és ezúttal második helyezést is sikerült elérnie mellé. A következő évben Gilles Villeneuve harmadik lett, 1979-ben pedig második. 1983-ban Tambay esett ki élről indulva, Arnoux második helyezést ért el. 1984-ben és 85-ben Michele Alboreto egyaránt harmadik lett, 1986-ban pedig mindkét pilóta dobogóra állhatott: Alboreto második, Stefan Johansson harmadik helyezettként. Az 1987-es versenyen tíz év után újra hazai versenyzőt indítottak a pályán Gerhard Berger személyében, de kiesett, akárcsak Alboreto.

1997-ben a felújított pályán Michael Schumacher hatodik lett, Eddie Irvine kiesett. 1998-ban Schumacher hibázott, miközben Mika Häkkinent próbálta előzni, így a mezőny végéről kellett felzárkóznia, de végül sikerült harmadik helyen befutnia Irvine előtt. 1999-ben a silverstone-i baleset után Irvine-nak kellett tartania a frontot, és sikerült is neki, megnyerte a futamot (bár ehhez kellett a két McLaren koccanása is a rajtnál). A beugró Mika Salo viszont ekkor még nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a pontot még nem érő kilencedik helyen végzett. 2000-ben Schumacher a rajt után ütközött Ricardo Zontával és kiesett, Rubens Barrichello harmadik lett. 2001-ben Schumacher második Barrichello előtt, aki az utolsó körben engedte őt maga elé, ekkor még nem sejtettük, hogy fog ez még nagyobbat is szólni… Egy évvel később ugyancsak csapatsorrend döntött köztük Schumacher javára, ezúttal már a győzelemről. A közönségből óriási felháborodást váltott ki, Schumacher inkább fel is engedte csapattársát a dobogó tetejére és a trófeát is neki adta tovább. Az FIA vizsgálta az esetet, de csak az eredményhirdetés rendjének felrúgása miatt büntethetett. A következő évtől azonban betiltotta a csapatutasítást (míg újra nem engedték egy másik Ferrari-botrány után…) A 2003-as versenyt már „izomból” nyerte Schumacher, Barrichello a dobogó harmadik fokára állhatott.

Tavaly Alonso ötödik, Kimi tizedik lett.

McLaren

Első említésre méltó ausztriai eredményük az 1972-es kettős dobogó az Österreichringen: Denny Hulme második, Peter Revson harmadik lett. Két évvel később ismét Hulme ért el második helyezést. A csapat első ausztriai győzelmét 1984-ben szerezte Lauda, akinek egyúttal ez volt az első és egyetlen hazai diadala. Ezután még két újabb Osztrák Nagydíjat nyertek, de azokat már Alain Prost révén.

Az A1-ringgé átvedlett pályán 1997-ben David Coulthard második lett. 1998-ban pedig összejött a kettős győzelem: Mika Häkkinen nyert, miután lerajtolta a meglepetésre első soros Giancarlo Fisichellát és Jean Alesit, majd kötélidegekkel állta Schumacher támadását. Coulthard pedig a rajt utáni ütközést követően zárkózott fel második helyre. Az 1999-es rajt nem igazán tanúskodott csapategységről: Coulthard összekoccant Häkkinennel, így ezúttal a finn kényszerült a végéről felzárkózni. Végül a dobogó két oldalára állhattak DC, Mika sorrendben. 2000-ben az év korábbi részében enerváltnak tűnő Mika magára talált, élről indulva magabiztos győzelmet aratott, Coulthard révén ez is kettős győzelem lett. A verseny után veszélybe került Häkkinen eredménye, miután az ellenőrzés során kiderült egy plomba hiánya, de végül csak a konstruktőri értékelésben vonták le a pontokat. 2001-ben Coulthardnak sikerült nyernie, Mika műszaki hiba miatt feladni kényszerült. 2002-ben Coulthard hatodik, Kimi motorhiba miatt esett ki. 2003-ban Kimi második lett, Coulthard ötödik.

Tavaly Kevin Magnussen hetedik, Button 11. lett.

Force India

Tavaly Pérez hatodik, Hülkenberg kilencedik lett.

Toro Rosso

Tavaly mindkét versenyzőjük kiesett: Kvjat a felfüggesztés, Jean-Éric Vergne a fék problémái miatt.

Lotus

Az első zeltwegi Osztrák Nagydíjon 1964-ben részt vett a klasszikus Team Lotus, mintkét versenyző – Jim Clark és Mike Spence – kiesett.

1970-ben az Österreichringen hazai pályán indulhatott a favorit Jochen Rindt, megszerezte a pole-t is, de a versenyen kiesett. Senki sem számíthatott arra, hogy ekkor vett részt utoljára futamon… Egy évvel később Emerson Fittipaldi második lett, 1972-ben pedig megszerezte a Lotus első ausztriai győzelmét. A következő évben csapattársa, Ronnie Peterson nyerte a versenyt, akinek 1978-ban sikerült itt újra nyernie, utolsó futamgyőzelmét szerezve. 1982-ben pedig Elio de Angelis szerezte önmaga első győzelmét – és az utolsót, amit az alapító Colin Chapman még megért.

A jogelőd Benetton két ausztriai edzéselsőséggel dicsekedhet: 1986-ban Teo Fabi indult az élről, ráadásul a hazai kedvenc Berger indult mellőle; 1998-ban pedig Fisichella használta ki ügyesen a pálya felszáradását. Eredményre váltaniuk sajnos egyiket sem sikerült.

A tavalyi versenyen Maldonado 12., Grosjean 14. lett.

Sauber

1997-ben vettek részt először Osztrák Nagydíjon, Johnny Herbert és Gianni Morbidelli 8-9. helyen végeztek, amiért még nem járt pont. 1998-ban Alesi nagy meglepetésre második helyről rajtolhatott (kihasználva a pálya felszáradását), de a verseny nem sikerült itt ilyen jól, éppen az élről induló Fisichellával ütötték ki egymást. 1999-ben Pedro Diniz, 2000-ben Salo hatodik helye hozott egy-egy pontot, majd 2001-ben Kimi negyedik helye lett a csapat legjobb ausztriai eredménye. 2002-ben és 2003-ban egyik versenyző sem ért célba.

Tavaly Adrian Sutil 13., Gutiérrez utolsó célba érkezőként 19. lett.

Manor Marussia

Tavaly Marussiával Jules Bianchi 15., Max Chilton 17. helyen végzett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr577561374

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása