Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző 11.

Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps

2015. augusztus 22. - F1 Hierro

A nyári szünet után az egyik klasszikus helyszínen, Spában folytatódik a világbajnokság. A tavalyi futamot Daniel Ricciardo nyerte, miután a két Mercedes összeütközött, Lewis Hamilton később ki is állt. A pályán a jelenleg aktív pilóták közül Kimi Räikkönen a legsikeresebb a maga négy győzelmével. Csapattársa, Sebastian Vettel kétszer nyert Belga Nagydíjat, Hamilton és Jenson Button egy-egy alkalommal. Hamiltonnak ez akár kettő is lehetne, de 2008-ban megbüntették, így akkor Felipe Massa lett a győztes.

Idén mi más lehetne a Mercedes feladata, mint kiköszörülni a tavalyi csorbát, a kérdés, melyiküknek sikerül. Esetleg valaki idén is meglepetést okoz?

Hamilton

A Forma Renault 2000-es Európa-kupában 2002-ben hetedik lett. A Forma–3 Euroszériában 2005-ben az első futamon pole-ból indult, de kizárták, a másodikat viszont megnyerte.

Első Forma–1-es Belga Nagydíján 2007-ben McLaren–Mercedesszel negyedik helyen végzett. 2008-ban elsőnek futott be, de Kimi kitessékelése miatt időbüntetést kapott és harmadik helyre csúszott vissza. 2009-ben a rajt utáni karambolba keveredve esett ki. 2010-ben végre behúzta a győzelmet. 2011-ben a Kobajasi Kamuival való ütközése miatt kényszerült feladni, 2012-ben pedig ismételte magát a történelem: Grosjean manővere után megint csak Kobajasinak ment neki. Tavalyelőtt Mercedesszel élről indulva harmadik lett. Tavaly ütközött csapattársával, Rosberggel, ami után defektet kapott. A kerékcsere után a mezőny végére esett vissza, és az autó sérülése miatt nem sikerült felzárkóznia, később ki is állt.

Ricciardo

A 2007-es olasz Forma Renault 2.0 sorozat külhoni hétvégéjén az első futamon ötödik lett. A 2008-as Forma Renault 2.0 Európa-kupa szezonnyitóját megnyerte, a hétvége második futamán negyedik lett. A kategória Nyugat-európai Kupa sorozatában egy második helyezést és egy győzelmet ért el. 2009-ben a brit Forma–3-ban szintén ezeket az eredményeket produkálta a két futamon, az első nyerte meg. A WSR-ben 2010-ben a második futamon ötödik lett, 2011-ben egy tizedik és egy kilencedik helyezést ért el.

Abban az évben már a Forma–1-es nagydíjon is indult HRT-vel, az időmérőn 107%-on kívül teljesített, de engedték versenyezni, azonban a futamot feladni kényszerült. Toro Rossóval 2012-ben kilencedik, tavalyelőtt tizedik lett. Tavaly Red Bull-lal sikerült megnyernie a futamot, ez lett pályafutása harmadik és idáig legutóbbi győzelme.

Vettel

Először a 2005-ös Forma–3 Euroszériában indult Spában, az első futamról kizárták, a másodikon 13. lett. 2006-ban a WSR-ben járt a pályán, de az első futamon kiesett, a másodikon nem állt rajthoz.

Forma–1-ben 2007-ben versenyzett itt először Toro Rossóval, a kormánymű hibája miatt kiesett. Egy évvel később ötödik lett. A Red Bull pilótájaként 2009-ben harmadik lett, leggyorsabb kört futva. 2010-ben ütközött Buttonnal, ami miatt 15. helyen végzett. 2011-ben élről indulva megnyerte a futamot, három éve második lett, tavalyelőtt pedig újra győzött. Tavaly megtört a dobogós szériája a pályán, ötödik helyen végzett.

Rosberg

A GP2-ben 2005-ben a hosszú versenyen a dobogó harmadik fokára állhatott, a sprinten ötödik lett.

A Forma–1-ben 2007-ben versenyzett a pályán először, akkor Williamsszel hatodik lett. A 2008-as verseny kevésbé sikerült: 12. helyen végzett, 2009-ben viszont nyolcadikként ismét pontot szerzett. Mercedesszel 2010-ben és 2011-ben egyaránt hatodik helyen végzett, bár négy éve csak azért, mert átadta helyét a jubiláló csapattárs Michael Schumachernek. 2012-ben 11. helyével lecsúszott a pontszerzésről, tavalyelőtt negyedik lett. Tavaly eddigi legjobb belgiumi eredményét elérve második lett, edzéselsőként és leggyorsabb kört futva, azonban az eredményt beárnyékolta, hogy a verseny elején ütközött Hamiltonnal, amiért a csapat utóbb őt okolta.

Räikkönen

2000-ben a Forma Renault 2000 Európa-kupában a második itteni hétvégén győzött.

2001-ben a Sauber–Petronas meghibásodása miatt kiesett. Egy évvel később McLaren–Mercedesszel első sorból rajtolt (előrevetítve későbbi jó szerepléseit), de a technika ismét kibabrált vele. 2004-ben aztán megszerezte a McLaren egyetlen azévi győzelmét (amivel szaván fogott egy meggondolatlan fogadalmat tevő brit újságírót), azt ezt követő években mondhatjuk, hogy ő uralta a pályát: 2005-ben és 2007-ben – utóbbi évben immár Ferrarival – újra győzött. 2008-ban folytathatta volna a sikersorozatot, de Hamilton agresszív manővere után nem sokkal a vége előtt kicsúszott. 2009-ben a Ferrari egyetlen azévi diadalát érte itt el (és egyúttal legutóbbi ferraris diadalát), bár ehhez kellett a vitatott manővere is az elején (kívül kerülve el a tumultust).

Három éve Lotusszal visszatérve ha nem is nyert, de a dobogót hozta: harmadik lett. Tavalyelőtt viszont fékhibával kiesett, ezzel megszakadt rekord hosszúságú pontszerzési sorozata. Tavaly újra Ferrarival negyedikként lemaradt a dobogóról, de így is legjobb eredményét érte el az év során.

Grosjean

Először 2004-ben, a Forma Renault 2000-es Európa-kupában indult itt, de nem túl jól sikerült a verseny: 25. helyen ért célba. A GP2-ben 2008-ban a hosszú futamot megnyerte. 2010-ben és 2011-ben ismét elért egy-egy dobogós (harmadik) helyet, emellett a sprintfutamon 2010-ben hatodik, 2011-ben negyedik lett. 2010-ben indult a pályán a GT1 világbajnokságban és az Auto GP-ben is. A GT1-ben Neel Jani váltótársaként a kvalifikációs futamon kiestek, 20.-nak lettek rangsorolva, a bajnoki futamon 14.-ek lettek. Az Auto GP-ben az első futamot megnyerte, a másodikon második lett.

A Forma–1-ben először 2009-ben versenyzett a pályán, Renault-val a rajt utáni ütközésben kiesett. Három év után 2012-ben indult újra a nagydíjon Lotusszal, de az sem sikerült jobban: a verseny negatív hőse lett azzal, hogy karambolt okozott a rajt után, ami miatt egy futamra szóló eltiltást is kapott. Tavalyelőtt nyolcadik lett. Tavaly az erőforrás hibája miatt feladni kényszerült a versenyt.

Ericsson

A brit Forma–3-ban 2008-ban egy hetedik és egy ötödik helyezést ért el. 2010-től 2013-ig a GP2-ben indult a pályán, kiemelendő 2012-ben a hosszú futam megnyerése és a tavalyelőtt szintén a hosszú futamon elért második helye.

Tavaly Caterhammel 17. helyen végzett.

Pérez

Először a 2005-ös Forma BMW ADAC sorozatban indult a pályán. Akkor az itteni hétvége első futamán ötödik lett, a másodikon nem indult el. 2007-ben a brit Forma–3-ban az abszolút sorrendben elért 9. és 15. helye a National Class mezőnyében mindkét futamon győzelmet jelentett. 2008-ban már a „nagyok” között egy hatodik és egy második helyezést ért el. A GP2-ben 2009-ben és 2010-ben versenyzett itt, előbbi évben a sprintfutamon negyedik, utóbbi évben a hosszú versenyen hetedik lett, a sprintet megnyerte.

A 2011-es nagydíjon a Sauber felfüggesztésének hibája miatt esett ki. 2012ben az edzésen az ötödik időt autózta, sőt Maldonado büntetése miatt negyedik kockából indulhatott, csakhogy a rajt után ő lett Grosjean első áldozata, ami után elvesztette a hátsó szárnyát, és Maldonadónak ütközött. Tavalyelőtt McLaren–Mercedesszel 11. lett. Tavaly Force Indiával nyolcadik helyen futott be.

Nasr

Az európai Forma BMW-ben 2009-ben két második helyezést ért el a pályán. A brit Forma–3-ban 2009-ben a hétvége során egy hetedik, egy második és egy ötödik helyet produkált. Egy évvel később abszolút sorrendben kilencedik, nyolcadik és hetedik helyen végzett, de több vendégpilóta is végzett előtte, így a bajnokságban jobban profitált belőle: a második futamon harmadik, a harmadikon második helyért járó pontokat zsebelt be. Az utóbbi három évben a GP2-ben indult, legjobb eredményei a 2012-es sprinten elért második hely és a tavalyi sprint megnyerése.

Maldonado

2004-ben itt volt egyetlen részvétele a Forma Renault V6 Európa-kupában, a sprintfutamon ötödik lett. A Forma Renault 2000-es Európa-kupa itteni futamán viszont kiesett. A WSR-ben 2006-ban egy futamgyőzelmet és egy második helyezést ért el a 3.5-ös kategóriában. A GP2-ben 2008-tól 2010-ig 3×2 futamon vett részt pályán: 2008-ban a sprintet és 2010-ben a hosszú futamot megnyerte, ezen kívül 2008-ban a hosszú futamon harmadik lett. 2008-ban itt volt egyetlen hétvégéje az Euroseries 3000 azévi szezonjában, az első futamot megnyerte.

A 2011-es Belga Nagydíjon Williamsszel tizedik lett, ezzel megszerezte önmaga első Forma–1-es pontját, egyúttal Johnny Cecotto után 28 évvel lett ismét pontszerzője Venezuelának. 2012-ben közvetve áldozatul esett Grosjean ámokfutásának, a Pérezzel való ütközésben megsérült az autója, ami miatt pár körrel később fel kellett adnia a versenyt. Tavalyelőtt 17. helyen végzett. Tavaly a Lotus kipufogójának hibája miatt fel kellett adnia a versenyt.

Alonso

A Forma–3000-ben a 2000-es idény zárófutamán itt szerezte egyetlen futamgyőzelmét a kategóriában.

A 2001-es Forma–1-es nagydíj edzésén ugyan 107%-on kívüli időt futott a Minardival, de engedték rajthoz állni. Versenye azonban már az elején véget ért váltóhiba miatt. Legközelebb három évvel később indult itt Renault-val, de akkor motorhiba miatt adta fel. 2005-ben másodiknak futott be, ami elég volt arra, hogy őrizze megnyugtató előnyét a világbajnoki csatában. 2007-ben McLaren–Mercedesszel harmadik lett, egy évvel később újra Renault-val negyedik. 2009-ben ki kellett állnia, mivel felfüggesztése a rajt utáni karambolban megsérült. 2010-ben Ferrarival hibázott és kicsúszott, 2011-ben negyedik helyen végzett. 2012-ben a rajt után áldozatul esett Grosjeannak és kiesett, ami sokba került év végén. Tavalyelőtt másodikként állhatott dobogóra. Tavaly hetedik helyen végzett.

Massa

Első Belga Nagydíján 2002-ben Sauber–Petronasszal motorhiba miatt kiállt. 2004-ben legjobb azévi eredményét elérve negyedik lett, egy évvel később – nem pontszerző – tizedik. Ferrarival 2007-ben második helyezést ért el, 2008-ban eredetileg szintén ezen a helyen futott be, de Hamilton büntetése révén győztessé lépett elő. 2009-ben hungaroringi sérülése miatt kihagyta a futamot. 2010-ben negyedik, 2011-ben nyolcadik, 2012-ben ötödik, tavalyelőtt hetedik helyen végzett. Tavaly Williamsszel nem sikerült pontot szereznie, 13. lett.

Button

Az 1999-es brit Forma–3 kihelyezett futamán negyedik lett. Ugyanebben az évben David Saelens és Tomás Enge váltótársaként részt vett a spa-i 24 órás versenyen, de kiestek.

2000-ben Williams–BMW-vel ötödik helyen végzett. A következő évben Benetton–Renault-val, 2002-ben gyári Renault-val és 2004-ben BAR–Hondával egyaránt kiesett. Aztán 2005-ben összejött a dobogó: harmadik helyezést ért el. Gyári Hondával nem sikerült pontot szereznie: 2007-ben kiesett, 2008-ban 15. lett. A következő két évben egyaránt ütközések vetettek véget a versenyének: 2009-ben Brawn–Mercedesszel a rajt utáni karambolba keveredett, 2010-ben a McLaren–Mercedes színeiben pedig Vettellel ütközött. A következő két évben megtört a rossz sorozat: 2011-ben harmadik lett, míg 2012-ben megnyerte a futamot. Az utóbbi két futamon egyaránt hatodik helyen végzett.

Kvjat

2010-ben az európai Forma BMW-ben hatodik és ötödik helyezést ért el. 2011-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupában (egyúttal az Észak-európai Kupában) a hétvége első futamán negyedik lett (az északi értékelésben harmadiknak számított), a másikat megnyerte. Egy évvel később ezt a szereplést megismételte. A kategória alpesi szériájában az első futamot megnyerte, a másikon tizedik lett. A GP3-ban tavaly a hosszú futamon győzött, a sprintversenyen hatodik lett.

Tavaly Toro Rossóval kilencedik helyen végzett.

Hülkenberg

A 2005-ös Forma BMW ADAC bajnokságban egy negyedik és egy második helyezést ért el a pályán. A GP2-ben 2009-ben második lett a hosszú futamon.

A Forma–1-es nagydíjon 2010-ben Williamsszel 14. helyen végzett. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótája volt, 2012-ben versenyzővé előlépve itt ért el eddigi legjobb helyezését: negyedik lett. Tavalyelőtt Sauberrel 13., tavaly újra Force Indiával tizedik lett.

Stevens

2009-ben itt volt a Forma Renault 2.0 Európa-kupában indult itt, nem szerzett pontot. 2010-ben itt volt az egyetlen hétvégéje a Forma Renault 2.0 Észak-európai Kupában, a második futamot megnyerte, az elsőn kilencedik, a harmadikon hatodik helyen végzett. 2011-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupában mindkét futamon második helyezést ért el. Az utóbbi három évben a WSR 3.5-ös osztályában indult, tavalyelőtt és tavaly a hétvége második futamán második lett.

Verstappen

Tavaly a Forma-3 Európa-bajnokság itteni hétvégéjének mindhárom futamát megnyerte.

Sainz

2010-ben az európai Forma BMW hétvégéjének mindkét futamán kiesett. 2011-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupában az első futamot megnyerte, a másodikon harmadik lett (ami beleszámított az Észak-európai Kupába is, utóbbi futamon elért eredménye ott második helyezést ért). 2012-ben a brit Forma–3-ban, egyúttal a kategória Európa-bajnokságában az első futamon harmadik lett (a brit bajnokságban másodiknak számított), a harmadikat megnyerte (a második elmaradt). Tavalyelőtt a GP3-ban nem sikerült pontokat szereznie. A WSR 3.5-ös kategóriájában tavalyelőtt szintén nem szerzett pontot, tavaly viszont mindkét futamot megnyerte.

Bottas

A 2007-es Forma Renault 2.0 Észak-európai Kupában egy ötödik és egy 12. helyezést ért el. A 2008-as Európa-kupa szezonnyitóján harmadik lett, az Észak-európai Kupa záró hétvégéjén pedig mindkét futamot megnyerte. 2009-ben a brit Forma–3-ban a hétvége első futamán harmadik lett, de vendégpilótaként nem kapott pontot. A GP3-ban 2011-ben a hosszú versenyen győzött.

Három éve a Williams tesztpilótájaként vett részt a pénteki első szabadedzésen. A tavalyelőtti futamon 15. lett. Tavaly a dobogó harmadik fokára állhatott.

Merhi

2007-ben az olasz Forma Renault 2.0-ban az első futamot megnyerte, a másodikon ötödik lett. 2008-ban a Forma Renault 2.0 Európa-kupa szezonnyitó futamán hetedik lett, a Nyugat-európai Kupában egy futamgyőzelmet és egy második helyet hozott össze. 2010-ben a GP3-ban második lett a hosszú futamon. Tavaly a brit Forma–3-ban harmadik és második helyezést ért el az első két futamon (a harmadikon nem rajtolt el), mivel vendégpilóták végeztek előtte, mindkettőért győztesnek járó pontokat kapott. Tavaly és idén indult a WSR 3.5-ös kategóriájában, de egyik futamon sem szerzett pontot.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr287726022

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása