Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző 17.

Mexikói Nagydíj, Mexikóváros

2015. október 29. - F1 Hierro

Ha a versenyzőknek nem is, az istállóknak lehetnek emlékeik a Mexikói Nagydíjról, leginkább a "historikus" csapatoknak. A Williams és a McLaren három-három, a Ferrari két alkalommal nyerte meg a versenyt, míg a Lotushoz nézőpont szerint három Team Lotus- vagy egy Benetton-győzelmet köthetünk - utóbbi a legelsőt jelentette. A verseny az első korszakában rendre a szezon zárófutamát jelentette, így világbajnoki címek is dőltek el a pályán. Idén ilyen izgalmakra már nem számíthatunk, hiszen múlt hétvégén Lewis Hamilton bebiztosította elsőségét. Így már csak egyszerűen abban bízhatunk, hogy jó versennyel kezdődik a Mexikói Nagydíjak legújabb kori története.

Mercedes

Amikor az Ezüst Nyíl saját csapattal szerepelt a világbajnokságban, nem rendeztek Mexikói Nagydíjat, sőt eddig még motorgyártóként sem képviseltették magukat ezen a versenyen. Legfeljebb többszörösen közvetett jogelődjüket, a Tyrrellt (a BAR elődje, ami a Honda elődje, ami a Brawn GP elődje) említhetnénk 1970-ből, valamint 1986-tól 1992-ig.

Red Bull

Nem versenyeztek még Mexikóban sem mostani nevükön, sem a jogelődök (Stewart, Jaguar) révén.

Williams

A nagy múltú csapatok egyikeként ők természetesen őriznek emlékeket a Mexikói Nagydíjról, mégpedig annak második korszakából (1986–1992). Az 1986-os futamon Nelson Piquet és Nigel Mansell 4-5. helyen értek célba. Ez elegendőnek bizonyult arra, hogy Mansell listavezetőként várhassa a zárófutamot és Piquet-nek is maradjon még esélye a bajnoki címre. Egy évvel később kettős győzelmet arattak: Mansell győzött Piquet előtt, őrizve esélyeit a kettejük háziversenyévé vált világbajnokságban. 1988-ban Mansell és Ricciardo Patrese autójában is megadta magát a Judd-motor. 1989-ben Patrese második lett, Thierry Boutsen elektronikai hibával kiállt. 1990-ben Boutsen ötödik, Patrese kilencedik helyen végzett (rend kedvéért: csak előbbi ért pontot). 1991-ben itt sikerült először nyerniük a szezon során, méghozzá rögtön kettős győzelem lett, viszont nem papírforma szerinti sorrendben: Patrese győzött Mansell előtt. Egy évvel később, az eddigi utolsó Mexikói Nagydíjon újabb dupla diadalt arattak, de immár fordított sorrendben, megalapozva Mansell azévi diadalútját.

Ferrari

Ott voltak már az első Mexikói Nagydíjon is 1963-ban. A futam nem túl jól alakult, Lorenzo Bandini a gyújtás problémáival állt ki, míg John Surteest kizárták. 1964-ben Surtees világbajnoki címe volt a tét. Miután a két riválisnak, Jim Clarknak és Graham Hillnek is gondjai akadtak, a lehetőség megnyílt Surtees előtt, bár az is kellett, hogy Bandini a csapatutasításnak megfelelően átengedje a második helyet, ezzel épp meglegyen a szükséges egy pont előny az összetettben. Így kettős dobogóval világbajnoki címet ünnepelhetett a Scuderia. 1965-ben a hazai pályán versenyző Pedro Rodríguez és Bandini három kör hátránnyal a pontot nem érő 7-8. helyen futottak be – nyolc célba érkezőből. Az 1966-os szezonzárót kihagyták. 1967-ben újra ott voltak, de nulláztak: Jonathan Williams nyolcadikként ért célba, Chris Amonnak pedig néhány körrel a vége előtt kifogyott a benzine. 1968-ban mindkét versenyző feladta: Jackie Ickx a gyújtás, Amon az erőátvitel problémái miatt. 1969-ben egy autóval álltak rajthoz, Rodríguez hetedik helyével kimaradt a pontszerzésből. 1970-ben először nyerték meg a Mexikói Nagydíjat, mindjárt kettős győzelemmel: Ickx győzött Clay Regazzoni előtt.

A következő mexikói versenyre 16 évet kellett várni. Michele Alboreto és Stefan Johansson egyaránt a turbó problémáival álltak ki, utóbbit 12.-nek jegyezték. 1987-ben is mindkét pilóta kiesett, Alboretónak ismét a motorral, Gerhard Bergernek a turbóval voltak gondjai. 1988-ban Berger a dobogó harmadik fokára állhatott, Alboreto ötödik lett. 1989-ben Mansell és Berger is váltóhiba miatt adták fel. 1990-ben húsz év után újra kettős győzelmet értek el a pályán, ezúttal Alain Prost nyert Mansell előtt. 1991-ben kettős kiesés következett, Prost a generátor, Jean Alesi a kuplung hibája miatt állt ki. Az utolsó verseny 1992-ben sem sikerült jobban, Ivan Capelli az elején ütközött, Alesinek motorhibája volt.

McLaren

A csapat első Mexikói Nagydíján 1966-ban az alapító Bruce McLaren motorhibával kiállt. 1967-ben az olajnyomás hibája miatt adta fel. 1968-ban második helyével megszerezte a csapat első mexikói dobogóját. Csapat- és honfitársa, Denny Hulme a felfüggesztés sérülésével állt ki, és hasonló gondjai voltak az Anglo American Racers színeiben versenyző Dan Gurneynek is. 1969-ben Hulme megszerezte az istálló első győzelmét a pályán. Bruce McLaren autója hibája miatt nem tudott elrajtolni. 1970-ben Hulme harmadik lett, Peter Gethin motorhiba miatt adta fel.

1986-ban Prost második lett, amivel az összetettben is ebben a pozícióban várhatta a mindent eldöntő zárófutamot. Keke Rosberg defekt miatt kiesett. 1987-ben Prost és Johansson is ütközésbe keveredett a verseny elején. 1988-ban sok más hétvégéhez hasonlóan az itteni is a csapat kettős győzelmével végződött, ezúttal Prost nyert Ayrton Senna előtt. Az 1989-es futamot Senna nyerte, Prost ötödik lett. 1990-ben Senna gumiproblémákkal kiállt, huszadiknak jegyezték, Berger a dobogó harmadik fokára állhatott. 1991-ben Senna lett harmadik, Bergernek motorhibája volt. 1992-ben Berger negyedik helyen végzett, Senna erőátviteli problémákkal kiállt.

Force India

A jogelőd jogelődjének jogelődje, a Jordan két Mexikói Nagydíjon vett részt 1991-1992-ben.

Toro Rosso

A jogelőd Minardi 1986-tól 1992-ig vett részt a Mexikói Nagydíjakon.

Lotus

Az első Mexikói Nagydíjat 1963-ban a „névelőd” Team Lotus színeiben a már világbajnok Jim Clark nyerte. Egy évvel később a címvédésért hajtott, de a motorja a verseny vége felé megadta magát, ötödiknek jegyezték, míg a világbajnokságban a harmadik helyen végzett. 1967-ben Clark másodjára nyerte meg a versenyt, de ekkor már nem voltak bajnoki esélyei a két Brabhammel szemben. 1968-ban Graham Hill nyerte a zárófutamot és ezzel a világbajnokságot is. 1986-ban a hosszabb kihagyás után megrendezett versenyen Senna indult az élről, a futamon harmadiknak futott be. A későbbiekben a Lotusnak már nem voltak jelentős eredményei a pályán.

Annál emlékezetesebb volt a már említett 1986-os verseny a mostani csapat jogelődje, a Benetton számára: Berger itt szerezte meg önmaga és a csapat első győzelmét. Az 1992-es futamról említésre méltó a harmadik helyezés, amely az első dobogót jelentette egy bizonyos Michael Schumachernek.

Sauber

A csapat 1993-ban szállt be a Forma–1-be, így éppen kimaradtak a Mexikói Nagydíjból.

Manor Marussia

Szintén nem indulhattak még Mexikói Nagydíjon, az elődök sem.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr368034712

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása