Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző 18.

Brazil Nagydíj, Interlagos

2015. november 14. - F1 Hierro

A Brazil Nagydíj 1973 óta kirobbanthatatlan a versenynaptárból. Már a kezdeti időkben is a jelenlegi helyszínen, a São Paulo melletti Interlagosban rendezték, bár akkor még a mostaninál hosszabb vonalvezetéssel. Némi riói kitérő és egy kis átépítés után 1990 óta ismét ez a pálya otthont a versenynek. Sokáig a szezon elején tartották, 2004-ben viszont áthelyezték a végére, azóta többször is dőltek el itt világbajnoki címek (előtte pedig egy időben sajátos módon voltak itt "döntő" futamok: 1991-től 2002-ig két alkalmat, 1993-as és 2001-et kivéve rendre a Brazil Nagydíj győztese lett év végén a világbajnok!).

A közönség többször örülhetett hazai sikereknek Emerson Fittipaldi, Carlos Pace, Nelson Piquet, Ayrton Senna és Felipe Massa révén, a brazil futamgyőztes pilóták közül egyedül Rubens Barrichellónak nem sikerült nyernie a pályán, pedig megcsillant rá a reménye. A futamok nagy részét Brazíliában is a "historikus" csapatok nyerték, azaz a Ferrari, a McLaren és a Williams, nemcsak Interlagosban, hanem a riói Jacarepaguán is. A McLaren 2012-ben éppen a Brazil Nagydíjon szerezte mindezidáig utolsó győzelmét. Az utóbbi években viszont a Red Bull örülhetett gyakrabban, 2009-től 2013-ig ötből négyszer nyertek. A tavalyi verseny viszont Mercedes kettős győzelmet hozott, ami idén is jó eséllyel megismétlődhet.

Mercedes

A jogelőd Brawn GP színeiben 2009-ben Jenson Button ötödik helyével itt ünnepelhette világbajnoki címét.

2010-ben Rosberg és Michael Schumacher 6-7. helyen végeztek; 2011-ben Rosberg hetedik, Schumacher 15. lett. 2012-ben Rosberg egy defekt miatt 15. helyen végzett, míg Schumacher hetedik hellyel búcsúzott a Forma–1 mezőnyétől, immár másodjára és végérvényesen. Tavalyelőtt Rosberg ötödik, Hamilton kilencedik lett. Tavaly kettős győzelmet arattak itt is, Rosberg nyert Hamilton előtt.

Red Bull

2005-ben Christian Klien kilencedik lett, amiért pontot nem kapott; David Coulthard a rajtnál ütközött a két Williams–BMW-vel. 2006-ban Coulthard váltóhiba miatt esett ki, Robert Doornbos 12. lett. 2007-ben Mark Webbernek volt váltóhibája, Coulthard kilencedik helyen végzett. 2008-ban a búcsúzó Coulthard a rajt után ütközött, Webber kilencedik lett, még mindig pont nélkül. 2009-ben aztán megtört a rossz sorozat: Webber megszerezte a csapat első itteni győzelmét. Vettel negyedik lett, ezzel a világbajnoki esélyei elszálltak. Utána rögtön nyertek még két futamot a pályán: 2010-ben a Vettel, Webber sorrendben aratott kettős győzelemmel mindkét pilóta versenyben maradt a bajnoki címért a zárófutamra. A csapat nem állított fel sorrendet köztük (ami utólag jó döntésnek bizonyult). 2011-ben ismét kettős győzelmet arattak, ezúttal Webberrel az élen. 2012-ben Webber negyedik lett, Vettel rossz rajt és ütközés után a mezőny végéről felzárkózott hatodiknak, ami révén világbajnoki címet ünnepelhettek. Tavalyelőtt újabb kettős győzelem következett, Vettel sorozatban kilencedik győzelmével zárta a szezont, Webber pedig második hellyel búcsúzott a Forma–1-től, a levezető körben levett sisakkal. Tavaly Vettel ötödik lett, Ricciardo kiesett.

Williams

Az 1980-as versenyen Alan Jones harmadik lett. A következő évben Rióban kettős győzelmet arattak, Carlos Reutemann, Jones sorrendben. 1982-ben Keke Rosberg második helyen ért célba, de súlyhatár alatti autó miatt kizárták. Két évvel később már „tisztán” lett második. 1986-ban Nelson Piquet hazai győzelemmel mutatkozott be új csapatánál, ami lélektanilag fontos siker volt Frank Williams súlyos balesete után. A következő évben második lett, Nigel Mansell hatodik. 1988-ban és 1989-ben mindkét versenyző kiesett.

Újra Interlagosban 1990-ben Thierry Boutsen ötödik lett. 1991-ben Ricciardo Patrese második helyezést ért el, Mansell előbb defektet kapott, majd váltóhiba miatt feladni kényszerült. 1992-ben Mansell és Patrese kettős győzelmet szerzett. 1993-ban az élről induló Alain Prost Christian Fittipaldival ütközve kiesett, Damon Hill második lett. A következő évben Hill megismételte második helyét; a csapathoz érkezett Ayrton Senna (akkor még nem sejthettük, hogy utolsó hazai futamán) élről indult, de kipördült és kiesett. 1995-ben Hill rajtolt a pole-ból, de váltóhiba miatt kiállt; Coulthard második lett, a konstruktőri pontokat azonban szabálytalan üzemanyag miatt elvették. 1996-ban Hill nyerte a versenyt, Jacques Villeneuve kipördült. 1997-ben Villeneuve ugyan ütközött az első rajtnál, de újraindították a versenyt, így rajthoz állhatott és győzött; Heinz-Harald Frentzen kilencedik lett, ami nem ért még pontot. 1998-ban Frentzen ötödik lett, Villeneuve – pont nélkül – hetedik.

1999-ben Ralf Schumacher negyedik lett, Alessandro Zanardi váltóhiba miatt kiállt. 2000-ben Ralf és Button az 5-6. helyen végeztek. 2001-ben a harmadik futamán induló Juan Pablo Montoya vezetett a versenyen, de a lekörözött Jos Verstappen belehajtott, így kiesett. Ralf kicsúszott. 2002-ben Ralf második (bátyja mögött), az élről induló Montoya ötödik lett. 2003-ban Montoya kicsúszott az esős versenyen, Ralf hetedik lett (először ugyan kilencediknek hozták ki, de neki is kedvezett, hogy végül eggyel későbbi kört számítottak a végeredménybe). 2004-ben Montoya győzelemmel búcsúzott a csapattól, Ralf ötödik helyen végzett.

2005-ben Webber és Antonio Pizzonia ütköztek a rajtnál (többek között egymással), utóbbi kiesett, Webber ugyan folytatta, de helyezetlenül végzett. 2006-ban Webber és Nico Rosberg szintén egymást ütötték ki. 2007-ben Rosberg negyedik, a debütáló Nakajima Kazuki tizedik lett (amiért még nem kapott pontot). 2008-ban Rosberg 12., Nakajima 17. helyen végzett, 2009-ben pedig mindketten kiestek, előbbi motorhiba, utóbbi baleset miatt.

2010-ben Hülkenberg nagy meglepetésre edzéselső lett, ami hat év után az első pole-t jelentett a csapatnak. A versenyen nyolcadik helyen végzett, Rubens Barrichello 14. lett. 2011-ben Barrichello az utolsó versenyén 14. helyen zárt, Maldonado kicsúszott. 2012-ben Maldonado és az eddig (?) utoljára versenyző Bruno Senna is a futam elején kiestek. Tavalyelőtt Maldonado 16. lett, Bottas kiesett. Tavaly Massa a dobogó harmadik fokára állhatott, Bottas tizedik lett.

Ferrari

Az első Brazil Nagydíjon (1973) Arturo Merzario és Jackie Ickx 4-5. helyen végeztek. 1974-ben Clay Regazzoni második lett. Két évvel később Niki Lauda a szezonnyitót megnyerve ott folytatta, ahol az előző évet abbahagyta. 1977-ben Carlos Reutemann győzött, Lauda harmadik lett; majd 1978-ban az első riói versenyt is Reutemann nyerte.

A következő dobogóra egészen 1985-ig kellett várni: akkor szintén Rióban Michele Alboreto lett második. A csapat színeiben utoljára induló René Arnoux negyedik lett. 1988-ban Gerhard Berger lett második, 1989-ben pedig Mansell mutatkozott be győzelemmel a Scuderiánál.

Ismét Interlagosban 1990-ben Prost győzött, Mansell negyedik lett. 1991-ben Prost negyedik, Jean Alesi hatodik; a következő évben Alesi és Ivan Capelli 4-5. helyen végeztek. 1993-ban Alesi és Berger nem szereztek pontot; 1994-ben Alesi harmadik helyezést ért el, Berger motorhiba miatt feladta. A következő évben Berger lett harmadik, Alesi ötödik.

1996-ban Schumacher harmadikként megszerezte első ferraris dobogóját, Eddie Irvine hetedik lett, amiért nem járt még pont. 1997-ben Schumacher ötödik, Irvine 16. lett. 1998-ban Schumacher harmadik, Irvine nyolcadik (pont nélkül) helyen ért célba. 1999-ben Schumacher második lett, Irvine ötödik. 2000-ben Schumacher megnyerte a versenyt, Barrichello a hidraulika hibája miatt kiesett. 2001-ben Schumacher második lett, Barrichello ezúttal a Ralffal való ütközés miatt kényszerült feladni. 2002-ben Schumacher az itt debütáló új autóval győzött; a régivel versenyző, élről induló Barrichello hidraulikai hiba miatt állt ki. 2003-ban Barrichello ismét edzéselső lett, vezetett is egy ideig a versenyen, de az üzemanyagrendszer hibája miatt fel kellett adnia, míg Schumacher kicsúszott a vizes pályán. 2004-ben Barrichello harmadikként végre dobogóra állhatott odahaza, Schumacher hetedik helyen végzett. 2005-ben Schumacher negyedik, Barrichello hatodik lett. 2006-ban Massa megnyerte a hazai versenyét, a vb-csatában alulmaradó Schumacher tizedik helyről indulva emlékezetes versenyen negyedikként búcsúzott a csapattól (és egy időre a Forma–1-től is).

2007-ben Kiminek volt esélye a világbajnoki címre, bár ez a saját szereplése mellett a McLarenek helyezésén is múlott. Az összehangolt taktikával Kimi, Massa sorrendben arattak kettős győzelmet, ami Hamilton hetedik helye mellett elegendőnek bizonyult a világbajnokság megnyeréséhez. Egy évvel később Massa volt a bajnokaspiráns. Az esős versenyt megnyerve megtette magáét, a célvonal átszelése után csapata már ünnepelt is, de 15 másodperc múlva az örömük szertefoszlott, mivel Hamilton mégis ötödik tudott lenni, így a győzelem Kimi harmadik helyezésével együtt csak a konstruktőri címre volt elég. 2009-ben Kimi hatodik, a sérült Massát helyettesítő Giancarlo Fisichella tizedik lett, amiért még nem járt pont. 2010-ben Alonso harmadik helyezéssel őrizte listavezető pozícióját, Massa 15. helyen végzett. 2011-ben Alonso és Massa 4-5. helyen ért célba. 2012-ben a dobogó két oldalára állhattak fel, Massa előzékenysége révén Alonso lehetett a második, de a hőn áhított világbajnoki címet így sem sikerült megszerezni. Tavalyelőtt Alonso harmadikként ismét ott volt a pódiumon, Massa hetedik lett. Tavaly Alonso és Kimi 6-7. helyen végeztek.

McLaren

Az első Brazil Nagydíjon 1973-ban Denny Hulme harmadik lett. Egy évvel később Emerson Fittipaldi nyert a hazai versenyén, egyúttal első mclarenes győzelmét szerezte. 1975-ben Fittipaldi és Jochen Mass a 2-3. helyen végeztek. 1977-ben James Hunt lett második.

A következő brazíliai dobogóra öt évet kellett várni: 1982-ben John Watson második lett Rióban, a következő évben Lauda harmadik. 1984-ben és 1985-ben egyaránt Prost győzött. 1986-ban kettős kiesés rondított bele a sorozatba, de 1987-ben ismét Prost nyert, a frissen érkezett Stefan Johansson harmadik lett. 1988-ban szintén Prost győzött; a csapat színeiben bemutatkozó, hazai pályán versenyző Sennát kizárták, mivel a rajt után átült a tartalékautóba. 1989-ben az utolsó riói futamon Prost második, míg az élről induló Senna 11. lett, miután Patrese­Berger szendvicsbe kerülve utóbbival ütközött.

1990-ben ismét Interlagosban Senna vezetett, de nekiment a lekörözendő Nakajima Satorunak, emiatt javítás után harmadik helyre tért vissza, a csapattárs Berger mögé. 1991-ben Senna végre megszerezte a hőn áhított hazai győzelmet, váltóhiba ellenére. A verseny végére annyira kimerült, hogy segíteni kellett a kiszállásnál. Berger harmadik lett. 1992-ben mindketten kiestek műszaki hiba miatt. 1993-ban Senna újra győzött, Michael Andretti a rajt utáni ütközésben kiesett.

1994-ben mindkét versenyző kiesett: Mika Häkkinen motorhiba, Martin Brundle ütközés miatt (ami után Irvine eltiltást kapott). 1995-ben Häkkinen negyedik, Mark Blundell (aki Mansell helyett indult, mivel a magyarázatok szerint nem fért be az autóba) hatodik lett. 1996-ban és 1997-ben Mika ismét negyedik lett, Coulthard 1996-ban kipördült, 1997-ben tizedik lett (rend kedvéért: akkor ez nem ért pontot). 1998-ban magabiztos kettős győzelmet arattak, Häkkinennel az élen. 1999-ben Mika ismét győzött, Coulthard váltóhiba miatt kiesett. 2000-ben Mika az olajnyomás problémái miatt állt ki; Coulthard második helyen ért célba, de szabálytalan méretű légterelő miatt kizárták. 2001-ben Coulthard győzött, Mika autója már a rajtnál leállt. 2002-ben Coulthard harmadik lett, Kimi kiállni kényszerült, de a megtett táv miatt 12.-nek könyvelték el. 2003-ban Kimi második volt a félbeszakításkor, aztán győztesnek hirdették ki, akként is vett részt az eredményhirdetésen, de később kiderült, hogy eggyel későbbi kört kell figyelembe venni, így második lett Fisichella mögött. Coulthard negyedik helyen végzett. 2004-ben Kimi második lett, Coulthard 11. hellyel búcsúzott a csapattól. 2005-ben a Montoya–Kimi páros kettős győzelmet szerzett, de utóbbi világbajnoki esélyei elszálltak. 2006-ban a csapattól elköszönő Kimi ötödik, Pedro de la Rosa nyolcadik lett.

2007-ben mindkét versenyző a világbajnoki cím esélyese volt, de Hamilton kicsúszást és egy pillanatnyi leállást követően hetedik lett, míg Alonso harmadik a Ferrarik mögött – így mindketten egy-egy ponttal lecsúsztak az összetett elsőségről. 2008-ban Hamilton hajtott a bajnoki címért, ami a vége felé veszélyben forgott, mivel Timo Glock nem állt ki kerékcserére a vizes pályán, Vettel pedig megelőzte, de Glock kockáztatása nem egészen jött be, így az ötödik hellyel épp meglett a világbajnokság. Kovalainen hetedik lett. 2009-ben Hamilton harmadik, Heikki Kovalainen 12. helyen végzett. 2010-ben Hamilton és Button 4-5. helyen futottak be, ezzel előbbinek csak matematikai esélye maradt a bajnokságra, utóbbinak annyi sem. 2011-ben Hamilton váltóhiba miatt kiesett, Button harmadik lett. 2012-ben Hamiltonnak az esőversenyen jó esélye volt arra, hogy győzelemmel búcsúzzon a csapattól, de Hülkenberg hibája miatt ő esett ki, viszont Button megnyerte a futamot – akkor még nem hittük volna, hogy neki és a csapatnak ilyen sokáig kell várni a következő győzelemre… Tavalyelőtt Button negyedik, a csapat színeiben utoljára induló Pérez hatodik lett. Tavaly Button ötödik, Kevin Magnussen 11. helyen végzett.

Force India

Az első három Brazil Nagydíjukon nem szereztek pontot: 2008-ban Adrian Sutil 16., Fisichella 18. lett; 2009-ben Vitantionio Liuzzi 11. helyen végzett, Sutil a rajt után ütközve kiesett. 2010-ben Sutil 12. lett, Liuzzi kiesett. 2011-ben mindkét versenyző pontot szerzett: Sutil hatodik, Paul di Resta nyolcadik hellyel. 2012-ben Hülkenberg a győzelemért küzdött az esőben, de hibájának Hamilton esett áldozatul. Ő maga folytatni tudta a versenyt, de megbüntették, így ötödik lett a végén. Di Resta a verseny hajrájában ment a falnak, ami miatt biztonsági autó mögött fejeződött be a futam. Tavalyelőtt az egyelőre (?) utolsó Forma–1-es versenyén di Resta 11., Sutil 13. lett. Tavaly Hülkenberg nyolcadik, Pérez 15. helyen végzett.

Toro Rosso

A 2006-os és 2007-es versenyeken nem szereztek pontot. 2008-ban Vettel negyedik lett az esős futamon, többek között Hamiltont megelőzve; Sébastien Bourdais 14. helyen végzett. 2009-ben Sébastien Buemi hetedik, Jaime Alguersuari 14. lett. A következő két versenyen megint nem szereztek pontot, 2010-ben Alguersuari 11., Buemi 13. lett; 2011-ben a 11-12. helyen végeztek. 2012-ben Jean-Éric Vergne nyolcadik, Ricciardo 13. lett. Tavalyelőtt a „nagy testvérhez” távozó Ricciardo tizedik hellyel búcsúzott a csapattól, Vergne 15. helyen végzett. Tavaly Kvjat 11., Vergne 13. lett.

Lotus

Az első Brazil Nagydíjat 1973-ban a hazai pályán versenyző Emerson Fittipaldi nyerte a régi Team Lotus színeiben.

A mostani csapat jogelődje, a Benetton 1994-ben és 1995-ben nyerte meg a versenyt Schumacher révén. Utóbbi alkalommal ugyan szabálytalannak találták az üzemanyagot, de csak a konstruktőri pontokat vették el. Az enstone-i székhelyű Renault csapat nem tudott nyerni a pályán, de Alonso 2005-ben és 2006-ban is itt ünnepelte világbajnoki címét. 2011-ben a Lotus Renault GP színeiben Vitalij Petrov tizedik, Bruno Senna 17. lett.

2012-ben Grosjean kiesett. Kiminek ez volt az egyetlen versenye abban az évben, amin lekörözték. Egy kicsúszást követően ugyanis rossz utat választott a visszatérésre, ami zsákutcának bizonyult, így kénytelen volt visszafordulni. A tizedik helyezésével azonban a pontszerző sorozatát meg tudta menteni. Tavalyelőtt a Kimit helyettesítő Kovalainen 14. lett (egyelőre?) utolsó nagydíján, Grosjean kiesett. Tavaly Maldonado 12. helyen végzett, Grosjeant kiesettként 17.-nek jegyezték.

Sauber

Az 1993-as versenyen J.J. Lehto és Karl Wendlinger is kiesett. 1994-ben Wendlinger hatodik lett, Frentzen kicsúszott. A következő hat versenyen nem sikerült pontot szerezniük, sőt 2000-ben mindkét versenyzőjüket visszaléptették, mivel az autót nem találták elég biztonságosnak. 2001-ben Nick Heidfeld megtörte a rossz sorozatot, méghozzá a dobogó harmadik fokára állva; Kimi kicsúszott. 2002-ben Heidfeld és a hazai pályán versenyző Massa is kiesett. 2003-ban Frentzen ötödik lett (bokszkiállás nélkül, a verseny félbeszakítása miatt tehette ezt meg), Heidfeld motorhiba miatt adta fel. 2004-ben Massa és Fisichella 8-9. helyen végeztek, de még csak előbbinek járt a pont. 2005-ben Massa és Villeneuve 11-12. helyen futottak be.

A BMW–Sauber korszak legjobb eredménye Kubica második helye 2009-ből.

2010-ben Kobayashi tizedik, Heidfeld 17. helyen végzett. 2011-ben Kobayashi kilencedik, Pérez 13. lett. 2012-ben Kobayashi újra kilencedik helyezést ért el, Pérez kiesett. Tavalyelőtt Hülkenberg nyolcadik, Esteban Gutiérrez 12. lett. Tavaly Gutiérrez 14., Sutil 16. helyen végzett.

Manor Marussia

2010-ben még a Virgin időszakában Timo Glock huszadik lett, míg Lucas di Grassit kilenckörös hátránya miatt nem rangsorolták helyezettként. A következő évben Jérôme d’Ambrosio 19. helyen végzett, Glock kiesett. 2012-ben már Marussia név alatt Charles Pic 12., Glock 16. lett. Tavalyelőtt Jules Bianchi 17., Max Chilton 19. helyen végzett. A tavalyi versenyen nem vettek részt.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr498078806

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása