Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző II/5.

Spanyol Nagydíj, Barcelona

2016. május 14. - F1 Hierro

Ahogy a pilóták múltidézőjében említettem, a barcelonai pálya többnyire papírforma eredményeket hozott, ritka az olyan kivétel, mint Pastor Maldonado győzelme 2012-ben. Kezdetben a Williams–Renault-k taroltak, a múlt század végén végén Mika Häkkinen vezette győzelemre a McLaren–Mercedest, majd a Spanyol Nagydíjak legsikeresebb versenyzője, Michael Schumacher nyerte sorra a futamot a Ferrarival. Rajtuk kívül nyert még itt versenyt kétszer a Red Bull, a Renault egy-egy alkalommal saját néven és a jogelőd Benetton révén. A 2009-es verseny a Brawn GP kettős győzelmét hozta, amely azóta átadta helyét az utóbbi két versenyt uraló Mercedesnek: tavalyelőtt Hamilton, tavaly Rosberg kerekedett felül a pilótái közü

A nagyobb múltú istállók (Ferrari, McLaren, Williams) a korábbi spanyolországi helyszíneken (Pedralbes, Jarama, Montjuich, Jerez) is dicsekedhetnek sikerekkel.

Mercedes

A régi Mercedes-Benz csapat 1954-ben állt rajthoz spanyolországi vb-futamon, Pedralbesben Juan Manuel Fangio harmadik lett. 

A jogelőd Brawn GP 2009-ben kettős győzelmet aratott a Button–Rubens Barrichello párossal.

2010-ben Michael Schumacher negyedik lett, míg Rosberg nem szerzett pontot. 2011-ben Schumacher–Rosberg sorrendben végeztek 6-7. helyen. 2012-ben Rosberg megismételte a hetedik helyét, Schumacher viszont ütközött Bruno Sennával. 2013-ban Rosberg élről indulva hatodik, Hamilton 12. lett. Tavalyelőtt kettős győzelmet arattak, Hamilton nyert Rosberg előtt. Tavaly a kettős siker megismétlődött, de fordított szereposztásban.

Ferrari

Már az első vb-futamnak számító Spanyol Nagydíjon is ott voltak 1951-ben Pedralbesben, akkor itt dőlt el a bajnoki cím: José Froilán González második, míg Alberto Ascari negyedik lett, így nem sikerült megnyerniük a világbajnokságot. Három évvel később Mike Hawthorn révén szerezte első spanyolországi győzelmét a Scuderia.

A következő jelentősebb spanyolországi eredményük Jackie Ickx edzéselsősége és második helye 1971-ben a Montjuichon. A következő évben Jaramában megismételte ezt az eredményt, a csapattárs Clay Regazzoni előtt. 1974-ben meg is nyerték a versenyt, méghozzá ez volt Niki Lauda első nagydíjgyőzelme; Regazzoni révén ráadásul kettős győzelem volt. Két évvel később Laudát ismét győztesnek hozták ki egy ideig, miután James Huntot kizárták. Két hónappal később azonban helyreállították az eredeti sorrendet, így végül második lett. A következő évben Carlos Reutemann lett második. 1981-ben az utolsó jaramai futamot Gilles Villeneuve nyerte – akkor még nem sokan sejthették, hogy ez volt az utolsó győzelme.

Jerezben az utolsó két Spanyol Nagydíjon sikerült jobb eredményeket elérniük: 1989-ben Gerhard Berger McLaren-szendvicsben második lett (csapattársa, Nigel Mansell eltiltás miatt nem indulhatott, miután Estorilban figyelmen kívül hagyta a fekete zászlót); 1990-ben az Alain Prost–Mansell páros kettős győzelmet hozott (utána egészen 1998-as Francia Nagydíjig kellett várniuk hasonlóra), így Suzukára nyitott maradt a vb-csata... 

A mostani pályán az első két versenyen egyaránt összejött egy-egy dobogó: 1991-ben Prost második, 1992-ben Jean Alesi harmadik lett. A következő két évben pontszerzésekre futotta (1993 – Berger hatodik, 1994 – Alesi negyedik). 1995-ben jött az újabb pódium: Berger harmadik lett. 1996-ban pedig Schumacher esőversenyen megszerezte első győzelmét a Scuderia színeiben. Egy évvel később negyedik lett, majd 1998-99-ben a dobogó harmadik fokára állt, mindkétszer a McLaren duója mögött. Csapattársa, Eddie Irvine 1998-ban ütközött Giancarlo Fisichellával, egy évvel később negyedik lett. 2000-ben Schumachernek a bokszkiállással voltak problémái, elütötte Nigel Stepneyt, végül ötödik lett, miután testvére megelőzte, de még sikerült egy olyan manővert végrehajtania, aminek köszönhetően legalább a csapattárs Barrichello mindkettejük előtt harmadik helyen futhatott be. 2001-ben úgy tűnt, kényelmes második hely lesz Mika Häkkinen mögött, de a McLaren elképesztő balszerencséje újabb győzelmet jelentett. 2004-ig Schumacher sorozatban négyszer diadalmaskodott a pályán. A csapattárs Barrichello 2001-ben műszaki hiba miatt esett ki, 2002-ben el sem tudott rajtolni, 2003-ban harmadik lett, 2004-ben pedig kettős győzelemhez segítette az istállót. A jó sorozat 2005-ben tört meg: Schumacher kiesett, Barrichello kilencedik lett (amiért nem járt még pont). 2006-ban Schumacher második, Massa negyedik helyezést ért el, mindketten egy-egy Renault mögött.

Ezután két győzelem következett: 2007-ben Massa nyerte a versenyt, míg Kimi kiállni kényszerült; egy évvel később kettős siker Kimi–Massa sorrendben. 2009-ben hatodik helyre futotta Massa révén. 2010-ben Alonso második hellyel örvendeztette meg a hazai publikumot, míg Massa megismételte egy évvel korábbi helyezését. 2011-ben Alonso ötödik, Massa kiesett. 2012-ben Alonso újra második, Massának viszont csak 15. helyre futotta. 2013-ban Alonso győzelmet ünnepelhetett odahaza, Massa harmadikként csatlakozhatott mellé a dobogón – ezután egészen a tavalyi Maláj Nagydíjig kellett várnia a Scuderiának az újabb győzelemre. Tavalyelőtt Alonso és Kimi 6-7. helyen végeztek. Tavaly Vettel harmadik, Kimi ötödik lett.

Williams

Első Spanyol Nagydíjukon (saját konstrukcióval) 1978-ban vettek részt, még egypilótás csapatként, Alan Jones nyolcadik lett Jaramában. Azon a pályán hivatalos vb-futamot nem sikerült nyerniük, pedig 1980-ban Jones győzött – csakhogy az a verseny áldozatul esett a FISA–FOCA huzavonának: utólag világbajnokságon kívülinek nyilvánították.

Immár a Honda-motoros érában az első jerezi futam emlékezetesre sikerült: Nigel Mansell 0,014 másodperccel lett második Ayrton Senna mögött. A következő évben már sikerült nyernie. 1988-ban a Judd-motorral egy bravúros második helyet ért el – egyike volt annak a két versenynek, amelyeken végig tudott menni.

A Circuit de Catalunyát a kezdeti években uralta a csapat: 1991-ben Renault-motorral az első itteni futamot Mansell nyerte, belekapaszkodva az utolsó szalmaszálba a vb-küzdelemben. A csapattárs Ricciardo Patrese harmadik lett. 1992-ben izgalmas esős versenyen megismételte a diadalát (az év és a helyszín miatt úgy is mondhatnánk, „olimpiai bajnok” lett), míg Patrese kiesett. A sikersorozatot 1993-ban Alain Prost, 1994-ben Damon Hill folytatta. Utóbbi futam volt a Senna halála után beugró David Coulthard bemutatkozó versenye. 1995-ben Hill negyedik, 1996-ban az esős versenyen kiesett, míg Jacques Villeneuve harmadik lett. 1997-ben Villeneuve révén jött az újabb győzelem, 1998-ban viszont csak hatodik helyre futotta neki a Renault-pótlék Mécachrome-motorral. 1999-ben Ralf Schumacher ötödik helye hozott újabb pontokat, majd 2000-ben BMW-motorral egy helyezést javított. 2001-ben Juan Pablo Montoya második helyével először állhatott Forma–1-es dobogón, egy évvel később ezt az eredményt megismételte. 2003-ban nem sikerült dobogós helyezést elérniük, Montoya és Ralf 4-5. helyen futottak be. Ezután két hatodik hely következett, 2004-ben Ralf, 2005-ben Mark Webber révén. 2007-ben Nico Rosbergnek sikerült ugyancsak ezen a helyen befutnia. Ezután is jött néhány pontocska, 2008-ban Nakajima Kazuki hetedik, 2009-ben Rosberg nyolcadik, 2010-ben Barrichello kilencedik lett. 

2011-ben Pastor Maldonado 15., Barrichello helyen végzett. A 2012-es futam a szezon, sőt az utóbbi évek csúcspontja volt a csapatnak: Maldonado győzelme véget vetett „hét szűk esztendőnek”. Bruno Senna versenye nem ilyen jól sikerült, ütközött az őt előzni próbáló Schumacherrel. 2013-ban Maldonado 14., Bottas 16.; tavaly Bottas ötödik, Massa 13., tavaly Bottas negyedik, Massa hatodik lett.

Red Bull

Első barcelonai versenyükön (2005) David Coulthard hozott egy pontot a nyolcadik helyével, Vitantonio Liuzzi kicsúszott. A következő évben mindkét pilótájuk pontzónán kívül végzett (Christian Klien és Coulthard 13-14.), majd 2007-ben Coulthard, 2008-ban Mark Webber egyaránt egy ötödik helyet hozott össze. 2009-ben sikerült először a dobogós helyezés: Webber harmadik lett a két Brawn mögött, Vettel közvetlenül utána végzett. Ezt két győzelem követte: 2010-ben Webber, 2011-ben Vettel révén. Előbbi versenyen Vettel harmadik, utóbbin Webber negyedik lett. 2012-ben viszontagságos versenyen Vettel hatodik, Webber 11. helyen futott be. 2012-ben Vettel és Webber 4-5. helyen végeztek. Tavalyelőtt Ricciardo harmadikként állhatott dobogóra, Vettel negyedik lett mögötte. Tavaly Ricciardo hetedik, Kvjat tizedik helyen végzett.

Force India

A csapat első Spanyol Nagydíján 2008-ban Fisichella tizedik lett, ami még nem ért pontot. Az első itteni pontjaikat két év múlva sikerült megszerezniük, amikor Adrian Sutil hetedik helyezést ért el. 2011-ben Paul di Resta és Sutil 12-13. helyen végeztek. 2012-ben Hülkenberg tizedik (maga mögött tartva a Red Bull-lal versenyző Webbert), di Resta 14. lett. 2013-ban di Resta hetedik, Sutil 13. helyen végzett. Tavalyelőtt mindkét pilóta pontot szerzett, Pérez kilencedik helyen futott be Hülkenberg előtt. Tavaly viszont nulláztak: Hülkenberg 13., Pérez 15. lett.

Renault

A régi Renault csapat első Spanyol Nagydíja 1978-ban volt Jaramában, Jean-Pierre Jabouille 13. helyen végzett. Azon a pályán nem sikerült pontot szerezniük.

A mostani csapat jogelődje, a Benetton 1995-ben Schumacher révén nyert Barcelonában.

2002-ben ismét a gyári Renault indult a versenyen, de nulláztak: Jarno Trulli tizedik, Button 12. lett. 2003-ban Alonso második lett a két Ferrari között, Trulli kiesett. 2004-ben Trulli állhatott dobogóra harmadikként, Alonso előtt befutva. 2005-ben Alonsónak újra második helyezést sikerült elérnie (ezzel a csapat év eleji győzelmi sorozata megtört), Fisichella ötödik lett. 2006-ban Alonso megszerezte első hazai győzelmét, Fisico harmadikként állhatott mellé a pódiumon. 2007-ben Heikki Kovalainen hetedik lett, Fisichella kilencedik, de még csak előbbi ért pontot. A 2008-as futam kettős kieséssel végződött: az ifjabb Nelson Piquet ütközött, Alonsónak motorhibája volt. 2009-ben Alonso ötödik, Piquet 12. lett. 2010-ben és Lotus Renault GP néven 2011-ben egyaránt egy nyolcadik és egy 11. hely a mérleg: előbbi évben Kubica, utóbbi évben Nick Heidfeld hozta a pontokat, míg a 11. helyen mindkétszer Vitalij Petrov futott be.

Lotusként 2012-től 2015-ig két dobogót hoztak össze, mindkettőt Kimi révén: 2012-ben harmadik, 2013-ban második lett. Tavaly Grosjean nyolcadik helyen végzett, Maldonado kiállni kényszerült egy ütközés után.

Toro Rosso

Az első barcelonai versenyükön 2006-ban Liuzzi és Scott Speed is kiesett, bár előbbit a megtett táv miatt 15.-nek rangsorolták. 2010-ben a hazai pályán versenyző Jaime Alguersuari tizedik helyével megszerezte csapata első  barcelonai pontját. 2011-ben Sébastien Buemi 14., Alguersuari 16. lett, 2012-ben Jean-Éric Vergne és Ricciardo a 12-13. helyen végeztek. 2013-ban Ricciardo tizedik lett, Vergne kiesett. Tavalyelőtt Kvjat 14. helyen végzett, Vergne ismét kiállni kényszerült. Tavaly Sainz hazai pályán kilencedik, Verstappen 11. lett.

Sauber

A csapat első Spanyol Nagydíján 1993-ban Kerl Wedlinger és J.J. Lehto is kiesett. Első barcelonai pontjaikat Heinz-Harald Frentzen szerezte 1996-ban (még Ford-motorral), amikor negyedik helyen végzett. Egy évvel később Johnny Herbert lett ötödik (már a Petronasra keresztelt Ferrari-motorral). A következő pontszerzésre négy évet kellett várni, akkor Heidfeld hatodik lett, majd 2002-ben Heidfeld–Massa sorrendben 4-5. helyen futottak be, ez a csapat eddigi legjobb eredménye a pályán. 2004-ben Fisichella hetedik lett.

A BMW-Sauber érában sem sikerült itt dobogóra állniuk, Kubica 2007-es és 2008-as negyedik helye a legjobb eredmény ebből az időszakból. 

Újra önálló csapattal 2010-ben a 12. helyre futotta Kobayashi Kamuitól, míg Pedro de la Rosa kiesett, a következő évben viszont összejött a kettős pontszerzés: Pérez kilencedik lett Kobayashi előtt. 2012-ben Kobayashi ötödik helyezést ért el, míg Pérez műszaki hiba miatt feladni kényszerült a versenyt. 2013-ban Gutiérrez 11., Hülkenberg 15. lett. Tavalyelőtt Gutiérrez és Sutil 16-17. helyen végeztek. Tavaly Nasr 12., Ericsson 14. lett.

McLaren

Első Spanyol Nagydíjukat 1968-ban Jaramában futották, akkor Denny Hulme második lett. Ezt az eredményt a következő évben a Montjuichon, majd 1970-ben megint Jaramában az alapító Bruce McLaren ismételte meg. 1975-ben Jochen Mass aratta pályafutása egyetlen (félpontos) győzelmét a Rolf Stommelen balesete miatt félbeszakított utolsó montjuichi futamon. Csapattársa, a címvédő Emerson Fittipaldi visszalépett, mivel veszélyesnek ítélte a verseny megrendezését (mint kiderült, sajnos joggal…). A következő évben Jaramában James Hunt győzött, de az autó szabálytalan mérete miatt kizárták. A csapat azonban fellebbezett, két hónap múlva sikerült elérni az eredeti eredmény jóváhagyását (az így visszakapott pontok jól jöttek a végelszámolásnál, ellensúlyozva a Brands Hatch-i kizárást). Az utolsó jaramai versenyen 1981-ben John Watson harmadik lett.

Az első jerezi futamon TAG-Porsche motoros autóval Prost harmadik lett Senna és Mansell mögött, a csapattárs Keke Rosberg előtt. Egy évvel később mindkét pilótájuk dobogós helyezést ért el: Prost második, Stefan Johansson harmadik. Az 1988-as sikerévben Honda-motorral „természetesen” ezt a futamot is behúzta a csapat, ezúttal Prost örülhetett, míg Senna negyedik lett, mivel a számítógép rosszul mérte az üzemanyagszintet, így lassítani kényszerült. A következő év viszont Senna diadalát hozta, Prost a dobogó harmadik fokára állhatott. Az utolsó jerezi Spanyol Nagydíjon egyik pilótájuk (Senna, Berger) sem ért célba.

Az első Circuit de Catalunyán rendezett versenyen Senna egy kicsúszás után ötödikként futott be. 1992-ben sem igazán bizonyult méltónak esőmenői hírnevéhez, ismét kicsúszott, ami után csak a kilencedik helyre tudott visszajönni, míg Berger negyedik lett. 1993-ban Senna Ford-motoros autóval második lett Prost mögött, Michael Andretti ötödikként megszerezte első Forma–1-es pontjait. A következő két versenyen nem sikerült pontot szerezniük, az 1995-ös (immár Mercedes-motorral) annyiból említésre méltó, hogy ez volt Mansell utolsó Forma–1-es futama. 1996-ban Häkkinen ötödik, egy évvel később már az ezüstös autóban Coulthard hatodik lett. Ezután sikersorozat következett: 1998-tól 2000-ig háromszor egymás után magabiztos kettős győzelmeket hoztak, rendre Häkkinen, Coulthard sorrendben. 2001-ben is nekik állt a zászló, de jött a pechszéria: előbb Coulthardnak kellett lefulladás miatt a végéről indulnia, az élen haladó Häkkinen kocsija pedig a zárókörben mondta fel a szolgálatot. DC végül ötödiknek jött fel. 2002-ben Coulthard harmadik helyével újra sikerült dobogóra állni, a következő évben viszont nem szereztek pontokat. 2005-ben aztán Kimi hozott újabb győzelmet a csapatnak, megtörve a Renault győzelmi szériáját; Montoya hetedik lett. 2006-ban ötödik helyre futotta Kiminek. 2007-ben mindkét versenyző dobogóra állhatott, a „csodaújonc” Hamilton második lett a hazai pályán induló Alonso előtt. A következő évben Hamilton újra dobogós, ezúttal harmadik lett. A 2009-es futam nem sikerült jól (Hamilton kilencedik, Kovalainen kiesett), 2010-ben Button lett ötödik. 2011-ben a pódium két oldalát foglalták el a pilóták: Hamilton második, időnként megközelítve Vettelt, Button harmadik lett. A 2012-es verseny nem sikerült fényesen: Hamilton büntetés miatt a végéről indulhatott, de így is feljött nyolcadiknak Button elé. 2013-ban Button és Pérez ugyancsak 8-9. helyen futottak be. Az utóbbi két évben már pontokat sem szereztek: tavalyelőtt Button 11. lett Magnussen előtt, tavaly Honda-motorral Button 16. lett, Alonso kiállni kényszerült.

Manor

Első barcelonai versenyükön még Virgin név alatt 2010-ben Glock Timo 18. lett a csapattárs Lucas di Grassi előtt, 2011-ben Glock és Jerôme d'Ambrosio 19-20. helyen végeztek. 2012-ben Glock már Marussia-színekben 18. lett, Charles Pic kiesett. A következő két évben Jules Bianchi és Max Chilton egyaránt 18-19. helyen végeztek. Tavaly Manor Marussia név alatt Will Stevens 17. lett a hazai versenyző Roberto Merhi előtt.

Haas

Első Spanyol Nagydíjukon vehetnek részt.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr538716122

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása