Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző II/8.

Európa Nagydíj

2016. június 19. - F1 Hierro

Rendhagyó visszatekintésünket a csapatokkal folytatjuk. Itt sincs mit elővenni a pályáról, csak az azonos nevű futamokról.

Az Európa Nagydíj sokáig vándorfutam volt. 1977-ig a meglévő versenyek között járt körbe a cím, a nagydíj "rendes" elnevezését kiegészítve. 1983-ban vált először önálló futammá, ekkor többnyire második versenye volt az adott országnak, Nagy-Britannia, Németország, Spanyolország között váltakozva. Az ezredforduló környékén a németországi Nürburgringen vert gyökeret az Európa Nagydíj, majd 2008-ban átkerült a spanyolországi Valenciába, ahol 2012-ig rendezték meg.

1983 óta eddig egyszer, 2007-ben fordult elő, hogy az Európa Nagydíj mellett nem rendezték meg a "nemzeti" nagydíjat. Idén viszont egy olyan országba kerül a futam, amely még soha semmilyen formában nem szerepelt a versenynaptárban. Így áttekintésünk következtetések levonására még kevésbé alkalmas, mint az eddigiek, tényleg pusztán múltidéző.

Mercedes

A régi Mercedes csapat egyszer nyert Európa Nagydíj címmel kitüntetett futamon: 1954-ben (az istálló számára) hazai pályán, a Nordschleifén a várakozásoknak megfelelően Juan Manuel Fangio győzött.

Valenciában 2009-ben a jogelőd Brawn GP pilótája, Rubens Barrichello győzött.

A jelenlegi csapat színeiben szintén Valenciában 2010-ben Rosberg tizedik, Michael Schumacher 15., 2011-ben Rosberg hetedik, Schumacher 17. lett. 2012-ben Schumacher harmadikként állhatott utolsó alkalommal dobogóra, míg Rosberg leggyorsabb körrel hatodik helyen végzett.

Ferrari

A korai évtizedekben több olyan futamot nyertek, ami Európai Nagydíj címet viselt: 1952-ben Alberto Ascari a Belga Nagydíjat Spában, 1955-ben Maurice Trintignant a Monacói Nagydíjat, 1959-ben Tony Brooks a Francia Nagydíjat Reims-ben, 1960-ban Phil Hill az Olasz Nagydíjat Monzában, 1974-ben Regazzoni a Német Nagydíjat a régi Nürburgringen (Nordschleife).

Az új Nürburgringen rendezett 1984-es Európa Nagydíjon Michele Alboreto második lett. 1995-ben ugyanott Jean Alesi ért el ezt a helyezést, emlékezetes küzdelemben Schumacher ellen. 1996-ban Schumacher már a Scuderia pilótájaként lett második. 1997-ben Jerezben Schumacher világbajnoki címe volt a tét. Már az időmérő is emlékezetesre sikerült, Schumacher ezredre azonos időt autózott a két Williamsszel, a megfutás időbeli sorrendje miatt másodikként indulhatott. A versenyen egy ideig élen állt, de a rivális Jacques Villeneuve utolérte, ekkor kétségbeesett húzással Schumacher nekiment, amivel többszörösen rajtavesztett: kiesett a versenyből, Villeneuve harmadik helyével elúszott a cím, később pedig a manőverért a vb-második helytől is megfosztották. 1999-ben ismét a Nürburgringen nem sikerült pontot szerezni, a bajnoki címért hajtó Eddie Irvine hetedik lett (Marc Gené Minardija mögött!), a Schumachert utoljára helyettesítő Mika Salo fékhibával kiállt. 2000-ben Schumacher győzött, a harmadiktól kezdve mindenkit lekörözve, Barrichello negyedik helyen végzett. 2001-ben Schumacher megismételte győzelmét, Barrichello ötödik lett. 2002-ben Barrichello, Schumacher sorrendben arattak kettős győzelmet, amivel feltehetően az FIA előtt akartak jó pontokat szerezni az ausztriai csapatsorrendes botrány után. 2003-ban Barrichello harmadik lett, míg Schumacher kicsúszott a kavicságyba, de mivel járt a motorja és forogtak a kerekei, visszatolták és a végén ötödiknek futott be. 2004-ben újabb kettős győzelmet arattak, de Schumacherrel az élen. 2005-ben a két évvel korábbi eredmény ismétlődött: Barrichello harmadik, Schumacher ötödik. 2006-ban mindkét pilóta dobogóra állt: Schumacher a tetejére, Massa első ízben a harmadik fokára. 2007-ben Massa második lett, az élről induló Kimi kiesett.

2008-ban Massa nyerte az első valenciai versenyt, Kimi motorhiba miatt adta fel. 2009-ben Kimi harmadik lett, míg a sérült Massa helyére lépő Luca Badoer nem túl meggyőző teljesítményt nyújtott első futamán a Scuderia színeiben (17. hely). 2010-ben Alonso nyolcadik, Massa 11. helyen végzett. 2011-ben Alonso második helyezést ért el, míg Massa ötödik lett. 2012-ben Alonso nyerte a legutóbbi Európa Nagydíjat, míg Massa 16. helyen végzett.

Williams

Európa Nagydíjat 1985-ben nyertek először, Nigel Mansell hazai pályán szerezte első Forma–1-es győzelmét Brands Hatchben.

1993-ban a Donington Parkban az emlékezetes esőfutamon Damon Hill második lett, míg Alain Prost a sorozatos rossz gumiválasztás után harmadik, egy kör hátránnyal. A Nürburgringen az 1995-ös Európa Nagydíjon David Coulthard harmadik lett, míg Hill kicsúszott, amivel világbajnoki esélyei minimálisra csökkentek. 1996-ban Jacques Villeneuve megszerezte pályafutása első nagydíjgyőzelmét, Hill élről indulva negyedik.

Jacques Villeneuve az 1997-es jerezi futamon – ahol szombaton ezredre azonos időt autózott a rivális Schumacherrel és a csapattárs Heinz-Harald Frentzennel – a Schumacherrel való ütközést átvészelve és a győzelmet a McLarennek átengedve harmadik lett, de ez akkor a világbajnoki címet jelentette neki.

Az 1999-es nürburgringi versenyen Ralf Schumacher élen állt, ám defekt miatt visszaesett negyedik helyre. 2000-ben nem szereztek pontot: Button tizedik lett, Ralf kiesett. 2001-ben Ralf ráhajtott a bokszkijáratnál a fehér vonalra, a büntetés miatt negyedik lett, Juan Pablo Montoya második lett. 2002-ben Montoya élről indult, de kiesett, Ralf ismét negyedik helyen végzett. 2003-ban Ralf és Montoya kettős győzelmet hoztak. 2004-ben Montoya nyolcadik lett, Ralf ütközött a rajtnál. 2005-ben Nick Heidfeld élről indulva második helyezést ért el, Mark Webber ütközött Montoyával a rajtnál és kiesett. 2006-ban Rosberg hetedik lett, Webber hidraulikai problémák miatt feladta. 2007-ben Alexander Wurz negyedik helyen futott be, Rosberg kicsúszott.

Valenciában 2008-ban Rosberg nyolcadik, 2009-ben ötödik lett, míg Nakajima Kazuki nem szerzett pontot. 2010-ben Barrichello negyedik helyezést ért el, Hülkenberg kiesett. 2011-ben Barrichello és Pastor Maldonado is pontzónán kívül végeztek. 2012-ben Bruno Senna tizedik, a Hamiltont kiütő Maldonado 12. lett (húsz másodperces időbüntetéssel).

Red Bull

A csapat első Európa Nagydíja a 2005-ös nürburgringi verseny volt, amin Coulthard negyedik lett. Vitantonio Liuzzi, aki utoljára állt rajthoz versenyen a csapat színeiben, kilencedik helyen végzett, de pontot még nem kapott érte. 2006-ban mindkét pilóta kiesett, Coulthard ütközés, Christian Klien váltóhiba miatt. A 2007-es futamon Webber harmadik lett, ami az első dobogója volt a csapat színeiben, az istállónak pedig összesen a második. Coulthard ötödik lett.

Valenciában 2008-ban és 2009-ben nem szereztek pontot, a következő két évben azonban Vettel győzött. Webber 2010-ben repült egyet Heikki Kovalainenre ráfutva, 2011-ben szintén a dobogó harmadik fokán állhatott csapattársa mellé. 2012-ben Webber negyedik lett, Vettel kiesett.

Force India

Első két Európa Nagydíjukon Valenciában (2008, 2009) nem szereztek pontot. 2010-ben Adrian Sutil hatodik, 2011-ben kilencedik lett. 2012-ben pontszerző helyen végzett mindkét pilóta: Hülkenberg ötödik, Paul di Resta hetedik helyen.

Renault

Az 1983-as Brands Hatch-i versenyen Prost második lett a rivális Nelson Piquet mögött, ezzel két pontos előnnyel várhatta a zárófutamot.

A jogelőd Benetton kétszer nyert Európa Nagydíjat Michael Schumacher révén: 1994-ben Jerezben, 1995-ben a Nürburgringen. 1997-ben Jerezben Gerhard Berger negyedik hellyel zárta Forma–1-es pályafutását.

A 2002-es nürburgringi futamon Button ötödik lett, Trulli nyolcadik (utóbbi nem kapott pontot). 2003-ban a Coulthardot hirtelen fékezésével kiejtő Alonso lett negyedik, Trulli kiesett. 2004-ben Trulli és Alonso 4-5. helyen futottak be. A 2005-ös versenyt Alonso nyerte, miután az utolsó körben a rivális Kimi defektet kapott. Giancarlo Fisichella hatodik lett. 2006-ban Alonso második lett Ferrari-szendvicsben, Fisichella ismét hatodik. 2007-ben Kovalainen szerzett pontot nyolcadikként.

Valenciában 2008-ban az ifjabb Nelson Piquet 11. lett, Alonso kiesett. 2009-ben Alonso hatodik, a debütáló Grosjean 15. helyen végzett. 2010-ben Robert Kubica ötödik, Vitalij Petrov 14. lett.

A Lotus Renault Grand Prix név alatt 2011-ben Heidfeld szerzett tizedikként egy pontot, míg Petrov 15. helyen végzett. 2012-ben már Lotus F1 Team színeiben Kimi állhatott a dobogó második fokára.

Toro Rosso

A csapat első Európa Nagydíj a Nürburgingen volt 2006-ban, Scott Speed 11. lett, Liuzzi kiesett. A 2007-es versenyen mindketten kicsúsztak, Speednek ez volt az utolsó futama.

Az első valenciai futamon 2008-ban Vettel hatodik lett, Sébastien Bourdais tizedik helye még nem ért pontot. 2009-ben nem szerzett pontot a csapat, 2010-ben Sébastien Buemi kilencedik, 2011-ben a hazai pályán versenyző Jaime Alguersuari nyolcadik lett. 2012-ben nulláztak: Ricciardo 11. helyen végzett, Jean-Éric Vergne kiesett.

Sauber

Az első Európa Nagydíjuk az 1993-as doningtoni futam volt, Karl Wendlinger és JJ Lehto is kiesett. Jerezben 1994-ben Frentzen hatodik lett.A Nürburgingen egészen 2002-ig kellett várniuk az első pontra, akkor Massa hatodik lett. A következő évben Heidfeld lett nyolcadik, 2004-ben Fisichella hatodik, majd 2005-ben Villeneuve és Massa pontzónán kívül, 13-14. helyen végeztek.

A BMW-Sauber időszakban a legjobban a 2008-as valenciai futam sikerült az Európa Nagydíja közül: Kubica harmadik lett.

Ismét önálló csapatként a 2010-es valenciai versenyen egy pontot szereztek a tizedik Kobayashi Kamui révén. 2011-ben Pérez 11., Kobajasi 16. lett; 2012-ben Pérez kilencedik, Kobayashi kiesett.

McLaren

Kétszer nyertek olyan versenyt, aminek kiegészítő címe volt az Európa Nagydíj: az 1976-os Holland Nagydíjat Zandvoortban és az 1977-es Brit Nagydíjat Silverstone-ban, mindkétszer James Hunt révén.

1984-ben az új Nürburgringen tartott Európa Nagydíjat Prost nyerte, Niki Lauda viszont a negyedik helyével őrizte az előnyét a világbajnokságban. 1985-ben Brands Hatchben Prost negyedik lett, amivel bebiztosította világbajnoki címét, a verseny végén a dobogóra is felengedték ünnepelni.

1993-ban a Donington Parkban Ayrton Senna aratott emlékezetes győzelmet. 1994-ben Jerezben Mika Häkkinen, 1996-ban a Nürburgringen Coulthard állhatott dobogóra harmadikként, utóbbinak ez volt az első dobogója a csapat színeiben. Az 1997-es jerezi szezonzárón kettős győzelmet arattak, Coulthard előre engedte Häkkinent, aki először nyert futamot.

Az 1999-es nürburgringi futamon Coulthard élről csúszott ki, míg Mika ötödik lett, ami orrhossznyi előnyt jelentett a világbajnokságban két futammal a szezon vége előtt. 2000-ben mindkét pilóta dobogóra állt, de a harmadik Coulthard már kört kapott Schumachertől, egyedül Mikának sikerült ezt megúsznia. 2001-ben Coulthard harmadik, Mika hatodik lett. 2002-ben Kimi harmadik lett, Coulthard ütközött Montoyával. 2003-ban mindketten kiestek: Kimi műszaki hibával, Coulthardot pedig Alonso „kiijesztette” a pályáról. A következő év ugyancsak kettős kiesést hozott, mindkettejüknél motorhiba miatt. 2005-ben Kimi az utolsó körig vezetett, de mivel elhasznált gumijaival nem állt ki kerékcserére, defektet kapott és kiesett (hivatalosan 11.-nek könyvelték el); Montoya hetedik lett. 2006-ban Kimi negyedik helyen futott be, Montoya motorhibával állt ki. 2007-ben Alonso nyerte az esős futamot; a kicsúszó, de daruval visszaemelt Hamilton kilencedik lett, ami nem ért még pontot.

Valenciában Hamilton háromszor egymás után második lett. Kovalainen 2008-ban és 2009-ben negyedik lett, Button 2010-ben harmadikként csatlakozhatott a dobogón csapattársához. 2011-ben Hamilton negyedik, Button hatodik lett. 2012-ben Button nyolcadik helyen végzett, Hamilton Maldonadóval ütközve kiesett, ami után 19. helyezettnek jegyezték.

Manor

Valenciában 2010-ben és 2011-ben Virginként, 2012-ben Marussiaként vettek részt, utóbbin Charles Pic 15. helye volt a legjobb eredményük Európa Nagydíjon.

Haas

Első Európai Nagydíjuk lesz, egyúttal ez első olyan futamuk, ahol nincs kevesebb pályaismeretük, mint a többieknek.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr238822342

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása