Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző II/21.

Abu-Dhabi Nagydíj, Yas Marina

2016. november 25. - F1 Hierro

Vasárnap véget ér a 2016-os Forma-1-es világbajnokság, így ez a sorozat is utolsó részéhez érkezett. Az Abu-Dhabi Nagydíj tétje, hogy a két Mercedes-pilóta közül ki ünnepelhet: Lewis Hamilton sorozatban harmadszor (összesen negyedjére) vagy Nico Rosberg először. Korábban levezettem, kinek milyen eredmény jönne jól, leegyszerűsítve: Hamiltonnak szükséges feltétel a dobogó, Rosbergnek elégséges. Két éve ugyanitt dőlt el kettejük párharca, akkor minden Hamiltonnak kedvezett. Tavaly viszont Rosberg nyert Hamilton előtt, de akkor már három futammal korábban eldőlt a bajnoki cím. Ezen kívül Hamilton még egyszer, 2010-ben volt döntő futam részese, de akkor neki voltak a leghalványabb esélyei a négy aspiráns közül. Akkor Sebastian Vettel nyerte meg első vb-címét, amin leginkább Fernando Alonso bosszankodhatott.

A nappal kezdődő, éjszaka végződő nagydíjon eddig Vettel a legeredményesebb három győzelmével. Hamilton kétszer nyert, Kimi Räikkönen és Rosberg pedig egy-egy alkalommal.

A bajnoki párharc mellett ne feledkezzünk meg arról sem, hogy az idei futamon elbúcsúzunk az elmúlt évtized két meghatározó versenyzőjétől: Felipe Massa és Jenson Button lezárják Forma-1-es pályafutásukat.

Hamilton

A 2009-es futamon McLaren–Mercedesszel élről indult, de fékhiba miatt kiesett. 2010-ben minimális matematikai esélye volt a világbajnoki címre, de egy percig sem állt úgy a futam, hogy ez realizálódhatott volna. A versenyen második lett. 2011-ben megnyerte a futamot. 2012-ben újra pole pozíciót szerzett, de a benzinnyomás problémái miatt fel kellett adnia a versenyt. 2013-ban Mercedesszel hetedik lett. Tavalyelőtt bajnokesélyesként érkezett a zárófutamra, és minden úgy alakult, hogy neki kedvezzen: a csapattárs Rosberg nullázott, míg ő maga megnyerte a futamot és ezzel második világbajnoki címét. A tavalyi futamnak már nem volt tétje számára, belefért a második hely Rosberg mögött.

Ricciardo

2011-ben a HRT generátorának hibája miatt feladni kényszerült a versenyt. Toro Rossóval 2012-ben tizedik, 2013-ban 16. lett. Tavalyelőtt Red Bull-lal negyedik helyezést ért el, leggyorsabb kört futva. Tavaly hatodik helyen végzett.

Vettel

A Red Bull színeiben ő nyerte az első két itteni futamot. 2009-ben a világbajnokság második helyét szerezte meg, de a 2010-es győzelme volt igazán emlékezetes: a csapattárs Mark Webber és Alonso helyezésével együtt az első világbajnoki címet jelentette. 2011-ben viszont itt volt az év egyetlen versenye, ahol kiesett, defekt miatt. 2012-ben az időmérő végén adódtak gondok: nem maradt elég benzine, ezért megfosztották harmadik rajthelyétől, a rajtrács végéről kellett volna indulnia. Csapata inkább változtatott a beállításokon, emiatt a bokszutcából rajtolhatott. A futamon sikerült feljönnie a harmadik helyre, amivel őrizte előnyét a világbajnokság élén. 2013-ban már világbajnokként érkezve behúzta ezt a futamot is, három győzelmével eddig uralja a pályát. Tavalyelőtt nyolcadik lett utolsó Red Bull-os versenyén. Tavaly Ferrarival negyedik lett.

Rosberg

A 2009-es futamon Williamsszel kilencedik helyen végzett, amiért (utolsó alkalommal) még nem járt pont. Mercedesszel 2010-ben negyedik, 2011-ben hatodik lett. 2012-ben Narain Karthikeyannal ütközve kiesett, ami miatt a biztonsági autót is be kellett küldeni. 2013-ban harmadikként megszerezte első itteni dobogóját. Tavalyelőtt az egy évig élő duplapontos rendszer révén még voltak némi bajnoki reményei, de azokat az ERS-problémák szertefoszlatták, a végén 14. helyen futott be. Tavaly már csak a „mini-világbajnoki” címért hajhatott, de azt legalább elérte a futam megnyerésével, ami által hármas győzelmi sorozattal zárta a szezont.

Räikkönen

2009-ben 12. lett, mielőtt – időlegesen – elhagyta a Ferrarit és a Forma–1-et. 2012-ben itt szerezte visszatérése utáni első győzelmét, ami egyúttal a Lotus (mármint Lotus F1 Team) első diadalát is jelentette. A 2013-as futama viszont nem túl szerencsésen alakult. Miután a Lotus fenéklemeze nem felelt meg a vizsgálaton, elvették az edzésidejét és a rajtrács végéről kellett indulnia, ott pedig ütközött Giedo van der Gardéval és feladni kényszerült a versenyt. Tavalyelőtt újra a Ferrari színeiben tizedik helyen végzett. Tavaly a dobogó harmadik fokára állhatott a két Mercedes mögött és csapattársa előtt befutva.

Grosjean

2009-ben Renault-val utolsó célba érkezőként 18. lett, ezután három évet kellett várnia, hogy újra Forma–1-ben versenyezhessen.

2010-ben a GP2-ben hatodik lett a hosszú futamon és harmadik a sprinten. 2011-ben a GP2 Asiában, a főversenyen második helyezést ért el; a Forma–1-es hétvégén pedig a Lotus Renault GP pénteki tesztpilótája volt.

2012-ben Lotusszal újra rajthoz állt a futamon, de Pérezzel és Webberrel ütközve kiesett. 2013-ban negyedik helyezést ért el. Tavalyelőtt 13. helyen végzett. Tavaly nyolcadik lett.

Ericsson

A GP2 Asiában a 2009/2010-es szezonban 2×2 futamon indult a pályán, valamint 2010-ben egy hétvégén a „sima” GP2-ben, de pontot nem szerzett. 2011-ben viszont az Asia szériában sikerült a hosszú futamon negyedik, a sprinten harmadik helyezést elérnie. 2013-ban a GP2 záró hétvégéjén harmadik lett a hosszú futamon és hatodik a sprinten.

A tavalyelőtti versenyen nem vett részt, mert bár a Caterham két verseny kihagyás után – utoljára – rajthoz állt, időközben szerződést bontott velük. Tavaly Sauberrel 14. helyen végzett.

Pérez

A GP2 Asia 2009/2010-es szezonjának második hétvégéjén részt vett, a sprintfutamon negyedik lett. A 2010-es GP2-es idény záró hétvégéjén a hosszú futamot megnyerte.

A Forma–1-es nagydíjon Sauberrel 2011-ben 11. helyen végzett. 2012-ben ütközött Grosjeannal, aki emiatt Webberrel együtt kiesett. A manőverért 10 másodperces büntetést kapott, ami után 15. helyen végzett. 2013-ban McLaren–Mercedesszel kilencedik lett. Force Indiával tavalyelőtt hetedik, tavaly ötödik helyezést ért el.

Nasr

A GP2-ben 2013-ban hetedik lett a hosszú futamon, tavalyelőtt negyedik a hosszú futamon és második a sprinten.

A tavalyi nagydíjon 15. helyen végzett.

Alonso

2009-ben utolsó Renault-s versenyén 14. helyen ért célba. 2010-ben Ferrarival a világbajnokság éllovasaként érkezett a szezonzáróra, azonban egy elhibázott taktikai húzás után (rögtön Webbert követve kiállt kereket cserélni) Vitalij Petrov mögött találta magát, akit végig hiába próbált megelőzni. Hetedik helyezésével a bajnoki cím elúszott. A következő két évben egyaránt második lett. 2013-ban ötödik, tavalyelőtt kilencedik helyen végzett. Tavaly McLaren–Hondával 17. lett.

Massa

Az első futamról fejsérülése miatt hiányzott, így először 2010-ben versenyzett a pályán, akkor Ferrarival tizedik lett. 2011-ben ötödik, 2012-ben hetedik, 2013-ban nyolcadik helyen futott be. Tavalyelőtt a Williams színeiben először állhatott dobogóra a pályán, másodikként. Tavaly nyolcadik lett. Az idei lesz az utolsó Forma–1-es versenye.

Magnussen

Tavalyelőtt McLaren–Mercedesszel 11. helyen végzett.

Gutiérrez

2011-ben a GP2 Asiában indult, de a két futam egyikén sem szerzett pontot.

A Sauber színeiben a 2013-as versenyen 13., a tavalyelőttin 15. helyen végzett.

Button

Az első három alkalommal rendre a dobogó harmadik fokára állhatott: 2009-ben a Brawn GP friss világbajnokaként érkezve, 2010-ben és 2011-ben már McLaren–Mercedesszel. 2012-ben éppen lemaradt a pódiumról, negyedik lett. 2013-ban viszont 12. helyével pontot sem szerzett. Tavalyelőtt ötödik helyen futott be. Tavaly a Honda-motoros autóval újra csak 12. lett. Idén itt búcsúzik a Forma–1-től.

Kvjat

A GP3-ban 2013-ban a záró hétvégén a hosszú futamot megnyerte, a sprinten ötödik lett.

Tavalyelőtt a Toro Rosso féltengelyének hibája miatt kiesett. Tavaly a Red Bull színeiben tizedik lett.

Hülkenberg

2010-ben Williamsszel 16. helyen végzett. Ezután 2012-ben indult újra a versenyen, Force Indiával a rajt után kiesett, miután ütközött Bruno Sennával. 2013-ban Sauberrel 14 helyen lett. Tavalyelőtt újra a Force India színeiben hatodik, tavaly hetedik helyezést ért el.

Palmer

A 2011-es GP2 Asia sorozatban indult először a pályán, nem szerzett pontot a két futam egyikén sem. A kategória nemzetközi bajnokságában 2013-ban és tavalyelőtt 2×2 futamon indult. Mindkét évben a hosszú futamon ért el második helyezést.

A tavalyi hétvégén a Lotus pénteki tesztpilótája volt.

Ocon

Tavalyelőtt a Lotus pénteki tesztpilótájaként itt volt az első Forma–1-es hétvégéje.

Tavaly a GP2-ben negyedik lett a hosszú futamon és harmadik a sprinten.

Verstappen

Tavaly Toro Rossóval a 16. helyen végzett.

Sainz

2013-ban a GP2 záró hétvégéjén a hosszú futamon kizárták, a sprinten 18. helyen végzett.

A tavalyi nagydíjon 11. lett.

Bottas

A 2012-bes hétvégén a Williams pénteki tesztpilótájaként vett részt az első szabadedzésen. A 2013-as futamon 15. lett. Tavalyelőtt a dobogó harmadik fokára állhatott csapattársa mögött. Tavaly mindössze 13. helyen végzett.

Wehrlein

Először fog Abu-Dhabiban versenyezni.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr9911998900

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása