Papír-vb

Papír-vb

Austini vb-matek

2017. október 21. - F1 Hierro

A 20 futamos szezon 17. versenyén a konstruktőri cím nagy valószínűséggel, a versenyzői pedig bizonyos együttállás esetén eldőlhet. Lássuk, milyen lehetőségek vannak erre.

Lewis Hamiltonnak 306 pontja és 8 futamgyőzelme van. Sebastian Vettelnek 347 pontja és 4 futamgyőzelme, utóbbiak tekintetében tehát már csak akkor hozhatná be Hamiltont, ha az összes hátralévő versenyt megnyerné. A két versenyző között 59 pont a különbség, a győzelemért 25 pont jár, vagyis Vettel - elvileg - legkorábban Interlagos után vehetné vissza a vezetést. Matematikailag még Hamilton csapattársa, Valtteri Bottas is esélyes 234 ponttal, vagyis 72 pont hátrányával. Neki mindössze két győzelme van, szóval Hamiltonnal szemben biztosan nem fordíthatná a maga javára a pontegyenlőséget, és az ő még Vettelnél is közelebb áll ahhoz, hogy Austin után kiessen a versengésből. Daniel Ricciardónak 192 pontja van, azaz 114 pont hátránya, szóval négy futammal a vége előtt már matematikailag sem bajnokesélyes.

Hamiltonnak a biztos bajnoki címhez 76 pontra (illetve győzelem esetén és Bottasszal szemben 75-re) kellene növelnie az előnyét. Ez 17 ponttal több, mint 59. Miután a második helyért 18, a harmadikért 15 pont jár, csak abban az esetben lehetséges austini bajnokavatás, ha Hamilton az első kettőben ér célba - ami persze reális elvárás lehet. Ha Hamilton második, akkor 59+18=77, vagyis Vettelnek legalább két pont kellene a minimális esélyei megmentésére - ennyi pont a kilencedik helyért jár, vagyis itt a kérdés az lehetne, Vettel megússza-e iszonyú balszerencse nélkül a futamot. Ha pedig Hamilton nyer, akkor 59+25=81, a futamgyőzelmek száma miatt Vettelnek 75 pontnál kisebbre kellene behozni a különbséget. A hetedik helyért járó 6 pont erre még éppen kevés lenne.

Bottas lerázása ennél simán ügy lehet. A 72 pontos különbséget Hamiltonnak hárommal kellene növelnie, erre már a 4 pontot érő nyolcadik hely elegendő lehet, ha Bottas nem végez az első kilencben (a kilencedik helyért 2, a tizedik helyért 1 pont jár). Három vagy több pontos különbség van még a hetedik (6) és kilencedik (2), a hatodik (8) és nyolcadik (4), az ötödik (10) és hetedik (6), a negyedik (12) és hatodik (8), a harmadik (15) és negyedik (12), második (18) és harmadik hely (15), illetve a győzelem (25) és a második hely (18) között. Szóval Hamiltonnak az első nyolcban célba érve legalább két hellyel kellene megelőznie Bottast, vagy előtte kellene dobogós helyen befutnia.

Összegezve.

Hamilton világbajnok Austinban, ha
*győz, Vettel pedig nem végez az első hatban
*második, Vettel nem végez az első kilencben, Bottas pedig nem nyer

Hamilton és Vettel maradnak a bajnokesélyesek, ha Austinban
*Hamilton győz, Vettel az első hatban végez
*Hamilton második, Vettel az első kilencben végez, Bottas nem nyer
*Hamilton harmadik, Bottas mögötte végez
*Hamilton 4-8. hely valamelyikén végez, legalább két hellyel Bottas előtt

Csak a Mercedes versenyzője szerezheti meg a világbajnoki címet, ha Austinban
*Bottas győz, Hamilton második, Vettel pedig nem végez az első kilencben

Vettel és Bottas is versenyben marad matematikailag, ha Austinban
*Bottas győz, Hamilton második, Vettel az első kilencben végez
*Hamilton harmadik, Bottas győz vagy második
*Hamilton 4-8. helyen végez Bottasnál hátrébb vagy legfeljebb egy hellyel előtte
*Hamilton nem végez az első nyolcban


A konstruktőröknél a túl sok variáció miatt nem vettem mindent számításba, csak a lényeges szempontokat. Mercedes sorozatban negyedik konstruktőri címe (ami eddig csak a McLarennek sikerült a Senna-érában, az akkor lényegesen jobban muzsikáló Honda-motorral, a Ferrarinak Michael Schumacherrel és Red Bullnak Vettellel) ennél közelebb van. A tabellát 540 ponttal vezetik a 395 pontos Ferrari és a 303 pontos Red Bull - TAG Heuer előtt. Egy futamon egy csapat maximum 43 pontot szerezhet egy kettős győzelemmel (25+18). Ennek négyszerese 172, ami azt jelenti, hogy a Red Bull már matematikailag sem érheti utol a Mercedest. A Ferrari hátránya 145 pont, amit a 43 pont háromszorosánál, azaz 129-nél kisebbre kellene lefaragniuk, ha versenyben akarnak maradni (a Mercedesnek tíz, a Ferrarinak négy győzelme van idén, tehát a pontegyenlőségből a Scuderia nem jöhet ki jobban). 145-128=17, ennyivel kellene a Ferrarinak több pontot szereznie a Mercedesnél. Ha a Mercedes nullázna, a Ferrarinak akkor is kellene legalább egy második helyezés (18), egy harmadik + kilencedik (15+2), negyedik + hetedik (12+6), ötödik + hatodik hely (10+8). Ha a Ferrari kettős győzelmet ér el, akkor 145-43=102, a Mercedesnek 27 pont kellene a konstruktőri címhez, ami egy harmadik és negyedik hely együttesével éppen meglenne (15+12). Ha tehát a 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1-es pontrendszerben a Ferrari nem szerez legalább 17-tel többet, mint a Mercedes, akkor az Ezüst Nyilak ünnepelhetik a konstruktőri aranyat.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr613047420

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása