Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző VIII/18.

USA Nagydíj, Austin

2022. október 20. - F1 Hierro

Idén másodjára látogat az Amerikai Egyesült Államokba a Forma-1 mezőnye: tavasszal első alkalommal rendezték meg a Miami Nagydíjat, ezen a hétvégén pedig a "szokásos" austini futam következik. Az itteni versenyeken Lewis Hamilton a legeredményesebb, aki ötször nyert a pályán, és két alkalommal a világbajnoki címét is sikerült itt bebiztosítania (összesen hat USA Nagydíjat nyert, a legelsőt még Indianapolisban). Tavaly viszont második lett, miután a futamot Max Verstappen nyerte, aki immár kétszeres világbajnokként érkezik. Rajtuk kívül Valtteri Bottas és az év végén búcsúzó Sebastian Vettel nyertek még ezen a pályán.

Vajon Verstappen a sikeres címvédés után behúzza ezt a futamot is, vagy a már csak vb-ezüstre hajtó Charles Leclerc és Sergio Pérez fognak csatázni?

Verstappen

A 2014-es hétvégén a Toro Rosso pénteki tesztpilótája volt.

2015-ben negyedik helyezést ért el. 2016-ban negyedik helyről indult. A futama pechesen alakult: előbb tévesen ment ki a boxutcába, majd a Red Bull váltóhibája miatt kiesett, virtuális safety cart okozva. 2017-ben hatodik lett az időmérőn, az elhasznált erőforráselemek miatt 15 rajthely büntetést kapott, a gyakorlatban tíz hellyel került hátrébb. A futamon felzárkózott , az utolsó körben Kimi Räikkönent is megelőzte, de kanyarlevágás miatt öt másodperc büntetést kapott, ami a dobogójába került: így negyedik lett. 2018-ban a Q1 során megadta magát az autója, a Q2-ben nem vett részt. Váltócsere miatt hivatalosan öt, gyakorlatilag három hely hátrasorolással indulhatott a 18. helyről, innen sikerült felzárkóznia. Hamilton második kerékcseréje után a második helyre került, amit sikerült megőriznie. 2019-ben harmadik helyről indult, a rajtnál előrejött másodiknak. A kerékcserék után a harmadik helyre került a két Mercedes mögé, végül ezt a helyezést ért el. Tavaly élről indult. A rajtnál Hamilton megelőzte, de az első kerékcseréknél elévágással sikerült visszavenni az első helyet. Később másodszor is cserélt, hogy rövidebb etapot kelljen kibírniuk a gumijainak. Az utána cserélő Hamilton egyre inkább felzárkózott rá, de sikerült maga mögött tartania, így megnyerte a futamot.

Ricciardo

Toro Rossóval 2012-ben a 12., 2013-ban a 11. helyen végzett. A Red Bull színeiben 2014-ben dobogóra állhatott harmadik helyezettként. 2015-ben tizedik lett. 2016-ban harmadik helyről indult, a rajt után megelőzte Nico Rosberget. Az éppen a csapattárs Verstappen kiesése miatti virtuális safety car azonban nem kedvezett neki, a Mercedesek kis időveszteséggel tudták le a boxkiállást, így végül maradt a harmadik hely mögöttük. 2017-ben az időmérőn a Q3-ban ezredre azonos időt ment Kimi Räikkönennel, de mivel hamarabb futotta, előbbre sorolták, a negyedik helyről rajtolhatott. A futam elején Bottasszal vívott a harmadik helyért, de a 16. körben motorhibával kiesett 2018-ban az időmérőn ötödik lett, Vettel büntetése után egy hellyel előrébb indult. Az első körben Vettellel szemben védte a negyedik pozícióját, a kilencedik körben azonban az akkumulátor hibája miatt kiállt. 2019-ben  Renault-val kilencedik helyről indulva hatodik lett. Tavaly McLarennel hetedik lett az időmérőn, Bottas rajtbüntetésével egy hellyel előrébb indult, az első körben megelőzte Sainzot és később is maga mögött tartotta, így ötödik helyezést ért el.

Norris

2018-ban a McLaren tesztpilótájaként vett részt az első szabadedzésen.

2019-ben nyolcadik helyről rajtolva hetedik lett. Tavaly nyolcadik lett az időmérőn, Bottas rajtbüntetésével egy hellyel előrébb indult, a futamon nyolcadik helyen végzett.

Vettel

Indianapolisban egyedül 2007-ben indult, de az a verseny emlékezetesre sikerült: akkor állt rajthoz először Forma–1-es nagydíjon, a BMW–Saubernél helyettesítve a Kanadában balesetet szenvedő Robert Kubicát. Nyolcadik helyével rögtön pontot is szerzett (akkor ő számított a legfiatalabb pontszerzőnek, de ez a rekord azóta már Verstappené).

Austinban 2012-ben Red Bull-lal élről indult, de Hamilton megelőzte, így második lett, leggyorsabb kört futva (amiért még nem járt pluszpont). Ezáltal a világbajnoki címet még nem ünnepelhette, de kényelmes előnnyel várhatta az interlagosi szezonzárót. 2013-ban viszont az év végi sikersorozata itt is kitartott, és megnyerte a futamot. 2014-ben a boxutcából rajtolva (pluszpontot még mindig nem érő) leggyorsabb körrel hetedik helyezést ért el. 2015-ben Ferrarival az erőforrás cseréje miatt tízhelyes hátrasorolást kapott, ami gyakorlatilag nyolc hely pluszt jelentett. A futamon harmadik lett, amivel elszálltak az addig is inkább csak matematikai esélyei a világbajnoki címre. 2016-ban hatodik helyről indult, a versenyen leggyorsabb kört futva negyedik helyen végzett. 2017-ben második helyről indult, a rajtnál megelőzte Hamiltont, aki a hatodik körben visszaelőzte. Így végül a futamon is második lett. 2018-ban második lett az időmérőn, de az első szabadedzésen nem lassított a piros  zászlónál, emiatt három hellyel hátrébb sorolták. Az első körben Ricciardóval vívott, aminek összeértek és kipördült. Visszazárkózása után az utolsó előtti körben megelőzte Bottast, így negyedik lett Hamilton mögött, a matematikai esélyei még megmaradtak a világbajnoki címre. 2019-ben megszerezte a második rajthelyet, de az első körben visszaesett, majd a 8. körben szélesen vette a kilences kanyart, és a kerékvetőre hajtva megsérült a felfüggesztése, emiatt kiállni kényszerült. Tavaly Aston Martinnal a Q2-ig jutott, de az elhasznált erőforráselemek miatt hátrasorolták, a 18. rajthelyről indulva sikerült előrébb jönnie, KImi Räikkönen megpördülése után meglett a tizedik hely, így sikerült a pontszerzés.

Latifi

2018-ban a Racing Point Force India az eredeti tervek szerint indította volna az első szabadedzésen, de ezt végül megváltoztatták. 2019-ben viszont a Williams tesztpilótájaként indulhatott az első pénteki edzésen.

Tavaly a Q1-ben kiesett, de a hátrasorolások révén 14. helyről indulhatott, a futamon 15. helyen végzett. A rajtnál a honfitárs Stroll-lal ütköztek.

Gasly

A 2017-es nagydíjat a Super Formula bajnoki címére hajtva kihagyta – sajnos hasztalanul, mert az időjárás miatt a suzukai hétvégét lefújták. 2018-ban Toro Rossóval az elhasznált erőforráselemek miatt 35 rajthely büntetést kapott, gyakorlatilag hat helyet veszítve az utolsó előtti rajtkockából indult. A futamon 12. helyen végzett. 2019-ben a Red Bull színeiben tizedik helyről indulhatott, az 52. körben Pérezzel koccanva megsérült a felfüggesztése, ami miatt kiállni kényszerült, a megtett táv révén 16. helyezettnek könyvelték el. Tavaly AlphaTaurival kilencedik lett az időmérőn, Bottas rajtbüntetésével egy hellyel előrébb indult, de a felfüggesztés sérülése miatt kiesett.

Pérez

2012-ben Sauberrel 11. helyen ért célba, 2013-ban McLaren–Mercedesszel hetedik lett. 2014-ben a Force India színeiben ütközött Adrian Sutillal és kiesett. 2015-ben ötödik helyezést ért el. 2016-ban nyolcadik lett. 2017-ben tizedik lett az időmérőn, a büntetések miatt egy hellyel előrébb indulhatott. A futamon megismételte a nyolcadik helyezést. 2018-ban a Racing Point Force India színeiben bejutott a Q3-ba, a futamon eredetileg tizedikként ért célba, de Ocon és Magnussen kizárása után előlépett ismét nyolcadik helyre. 2019-ben Racing Pointtal a boxutcából kellett rajtolnia, miután a második szabadedzésen nem állt ki, amikor kiszólították mérlegelésre. Innen sikerült feljönnie a 11. helyig, majd Danyiil Kvjat időbüntetése után (amit éppen a vele való ütközésért kapott) tizedik lett. Tavaly a Red Bull színeiben harmadik rajthelyről indulva harmadik helyezettként állhatott dobogóra.

Alonso

Indianapolisban Minardival 2001-ben a féltengely hibája miatt esett ki, majd Renault-val 2003-ban motorhiba miatt adta fel, 2004-ben pedig defektet kapott és falnak ütközött. 2005-ben csatlakozott a Michelin bojkottjához, 2006-ban pedig ötödik lett. McLaren–Mercedesszel 2007-ben második lett újonc csapattársa, Hamilton mögött.

Austinban 2012-ben Ferrarival hetedik helyről indult, amihez a csapat sajátos húzása is segítette: Felipe Massa autójában váltót cseréltek, így Alonso a kedvezőbb oldalról indulhatott. Innen feljött harmadiknak, amivel életben tartotta bajnoki esélyeit. 2013-ban ötödik, 2014-ben hatodik lett. 2015-ben McLaren–Hondával 11. helyen végzett. 2016-ban jól használta ki a virtuális biztonsági autós fázist, utána megelőzte előbb Massát (összeütköztek, de versenybalesetnek minősült), majd az utolsó körben Sainzot is, így legjobb McLaren-Honda-s eredményét beállítva ötödik lett. 2017-ben kilencedik lett az időmérőn, a büntetések miatt egy hellyel előrébb indulhatott, de a futamon motorhibával kiesett. 2018-ban a Renault-motoros McLarennel kiesett, miután a futam elején Stroll-lal ütközött.

Tavaly Alpine-nal a Q2-be jutott, de az elhasznált erőforráselemek miatt hátrasorolták, a 19. rajthelyről indult. A futamon az Alfa Romeókkal csatázott, Giovinazzi ellen mindketten volt, hogy elhagyták a pályát, és vissza kellett adniuk a pozíciót a másiknak. Később a hátsó szárnyának sérülése miatt kiesett.

Leclerc

A 2017-es első szabadedzésen a Sauber tesztpilótájaként vett részt.

A 2018-as futamon a kilencedik helyről rajtolva ütközött Romain Grosjeannal, autója sérülése miatt később kiállt. 2019-ben Ferrarival negyedik helyről indult. Az első körben Hamilton megelőzte, neki viszont a csapattárs Vettelt sikerült előznie, végül a futamon is negyedik lett, begyűjtve a leggyorsabb körért járó pontot is. Tavaly ötödik lett az időmérőn, Bottas hátrasorolásával egy hellyel előrébb indulhatott, a futamon megismételte a negyedik helyezését.

Stroll

2017-ben a Williams színeiben három rajthely büntetést kapott, amiért Grosjeant feltartotta az időmérőn, de mások annyi büntetés kaptak, hogy még így is két hellyel előrébb indulhatott (17. helyett 15.). A futamon 11. helyen végzett. 2018-ban a futam elején ütközött Alonsóval, aki emiatt kiesett, ő maga viszont megpördülés után folytatni tudta, végül 14. lett. 2019-ben a Racing Point színeiben 13. helyen végzett. Tavaly Aston Martinnal kiesett a Q1-ben, de nyert három rajthelyet a hátrasorolásokon, a futamot a 12. helyen zárta. A rajtnál a honfitársával, Latifivel ütközött.

Magnussen

2014-ben McLaren–Mercedesszel nyolcadik lett. 2016-ban Renault-val 12. helyen végzett. 2017-ben a Haas színeiben az időmérőn utolsó lett, három hely büntetést is kapott Pérez feltartásáért – a sors furcsasága, hogy ennek ellenére  három hellyel előrébb indulhatott. A futamon ütközött mind a két Sauberrel, Pascal Wehrleinnak az elején kiesést, Marcus Ericssonnak a vége felé büntetést okozva. Végül 16. lett. 2018-ban eredetileg kilencedik helyen ért célba, de a megengedett mértéket meghaladó üzemanyag-fogyasztás miatt kizárták. 2019-ben fékhiba miatt kicsúszott, a megtett táv miatt 18. helyezettnek jegyezték.

Tsunoda

Tavaly tizedik rajthelyről indulva kilencedik helyezést ért el.

Albon

2019-ben a Red Bull színeiben hatodik helyről indulva visszább esett a rajt után, de végül ötödik lett úgy, hogy háromszor is kereket cserélt.

Zhōu

Első austini versenye lesz.

Ocon

2016-ban Manorral 18. helyen végzett. 2017-ben a Force Indiával hetedik lett az időmérőn, Verstappen büntetésével egy helyet előbbre lépett, a futamon is hatodik helyezést ért el. 2018-ban a Racing Point Force India színeiben nyolcadik helyen futott be, de a megengedettnél több üzemanyag fogyasztása miatt kizárták. Tavaly Alpine-nal az időmérőn a Q2-ig jutott, a futam elején orrkúpot kellett cseréltetnie, később mechanikai problémák miatt kiesett.

Hamilton

A 2007-es bemutatkozó szezonjában McLaren–Mercedesszel győzni tudott Indianapolisban, közvetlenül a Montréalban szerzett első diadala után.

2012-ben az első austini futamot is megnyerte, ami egyúttal utolsó mclarenes futamgyőzelmét jelentette. Mercedesszel 2013-ban negyedik lett, 2014-ben viszont ismét nyert. 2015-ben megismételte a győzelmét, amivel három futammal a vége előtt bebiztosította harmadik világbajnoki címét csapattársával, Rosberggel és Vettellel szemben. 2016-ban élről indulva ismét nyert, megindítva a hajrát a világbajnoki címért. 2017-ben szintén pole-ból nyert, a hatodik körben visszaelőzve a jól rajtoló Vettelt. A győzelmével egyre közelebb került a bajnoki cím megnyeréséhez. 2018-ban meglett volna a lehetősége, hogy bebiztosítsa a világbajnoki címet, élről indulhatott, de de Kimi Räikkönen lerajtolta. A virtuális safety car alatt megpróbálkozott az eltérő gumistratégiával, utána Kimit utolérve a 21. körben előzni próbált, de csak Räikkönen boxkiállásával került az élre. A második kerékcseréje után viszont nemcsak Kimi, de Verstappen is elé került, akit hiába próbált megelőzni. Végül leggyorsabb kört futva harmadik lett, így a következő versenyre halasztódott a bajnokavatás. 2019-ben ötödik helyről rajtolt, az első körben előrejött a harmadik helyig. Csapattársával ellentétben egy kerékcserével próbálkozott, így a többiek első kiállása után átvette a vezetést. A 24. körben Bottas utolérte és megelőzte. Bottas és Verstappen második cseréje után ismét élre állt, ahogy azonban a gumijai kezdtek elhasználódni, úgy egyre inkább fogyott az előnye. Bottas próbálkozás az 51. körben még sikertelen volt, a következőben azonban már a finn állt az élre. Így Hamilton második lett, de ez is elég volt a hatodik világbajnoki címének bebiztosításához. Tavaly a második rajtkockából indult. A rajtnál élre állt, de az első kerékcserék után a hamarabb cserélő Verstappen mögé került. A második csere után is maradt mögötte, bár egyre jobban felzárkózott rá, de megelőznie nem sikerült, így ismét második helyezést ért el, leggyorsabb kört futva.

Schumacher

Tavaly eredetileg az utolsó sorba kvalifikálta volna magát, de nyert három rajthelyet a hátrasorolásokon . A futamon 16. helyen végzett.

Sainz

2015-ben Toro Rossóval az időmérőn 107%-on kívül teljesített, de engedték indulni, és a futamon legjobb azévi helyezését produkálva hetedik lett. 2016-ban tizedik helyről indult, a virtuális biztonsági autó alatti kerékcseréjével előrejött ötödiknek, de az utolsó körben Alonso megelőzte, így végül hatodik helyezést ért el. 2017-ben itt indult először a Renault színeiben, nyolcadik lett az időmérőn, Verstappen büntetésével egy helyet előre lépett, a futamon is megtartotta, így hetedik hellyel tette le a névjegyét új csapatánál. 2018-ban megismételte hetedik helyezését. 2019-ben McLarennel hetedik helyről rajtolva nyolcadik helyen végzett. Tavaly Ferrarival hatodik lett az időmérőn, de Bottas rajtbüntetésével nyert egy rajthelyet. Az első körben a McLarenekkel vívott, Ricciardo megelőzte, és később is hiába próbálkozott a visszaelőzéssel, sőt a verseny vége felé Bottas is elé került, így hetedik helyezést ért el.

Russell

Williamsszel 2019-ben 17. helyen végzett. Tavaly a Q2-be jutott, ahol már nem ment mért kört, aaz elhasznált erőforráselemek miatt a rajtrács végére sorolták. A futamon 14. lett.

Bottas

2013-ban Williamsszel nyolcadik helyezettként pályafutása első pontjait szerezte. 2014-ben ötödik lett. 2015-ben öt hely hátrasorolással indult váltócsere miatt, a futamon mechanikai problémával állt ki. 2016-ban nyolcadik helyről indult, de a rajt után ütközött Nico Hülkenberggel, végül 16. helyen végzett. 2017-ben Mercedesszel harmadik helyről indult. A futamon állt a második helyen is, de a két Ferrari és Verstappen megelőzte, így ötödik lett. 2018-ban negyedik lett az időmérőn, Vettel büntetése után egy hellyel előrébb indult. Az utolsó előtti körben Vettellel csatázva elfékezte magát, így ötödik helyen végzett. 2019-ben élről indult. Az első kerékcseréje után az eltérő stratégián lévő csapattársa mögé került, de a 24. körben visszavette tőle a vezetést. A második kerékcsere után megint csak a második helyen állt. Először az 51. körben próbálta megelőzni Hamiltont, de akkor még kisodródott, a következő körben viszont már sikerült az előzést, így megnyerte a futamot, bár a világbajnoki címre a matematikai esélyei így is elszálltak. Tavaly negyedik lett az időmérőn, de a belső égésű motor cseréje miatt öt rajthellyel hátrébb sorolták. A futamon hatodik helyig sikerült feljönnie, miután a verseny vége felé Sainzot megelőzte.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr6717958980

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása