Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző III/18.

Mexikói Nagydíj, Mexikóváros

2017. október 29. - F1 Hierro

A Mexikói Nagydíjaknak három korszaka volt eddigi a világbajnokság történetében. Az első 1963-tól 1970-ig tartott, ekkor rendszeresen itt volt a zárófutam. Három alkalommal a világbajnoki cím is itt dőlt el (1964, 1967, 1968), közülük az elsőnél a Ferrari ünnepelhetett. A versenyt 1970-ben nyerték meg, de akkor már bajnoki címre esélytelenül. 1966-tól ott volt a szárnyait bontogató McLaren is, amely 1969-ben győzött.

A második korszak 1986-tól 1992-ig tartott. Az első két alkalommal a szezon hajrájában volt a futam, de bajnokavatásra nem került sor, 1988-tól előrébb hozták az év első felébe. Ekkor háromszor nyert a Williams, kétszer a McLaren, egy-egy alkalommal a Ferrari és a Benetton (a mostani Renault csapat jogelődje), utóbbinak ez volt az első futamgyőzelme.

A harmadik korszak 2015-ben kezdődött, azóta mindkét futam a Mercedes kettős győzelmét hozta. Idén csak a második sorból rajtolnak, bár az is elég lenne nekik ahhoz, hogy az Austinban bebiztosított konstruktőri cím után Lewis Hamilton versenyzői címét ünnepelhessék. A dobogó harmadik foka két éve a Williamsé, tavaly - hivatalosan - a Red Bullé volt (a befutási sorrend szerint  Max Verstappen révén, aztán az eredményhirdetés alapján bukták, végül jogerősen Daniel Ricciardóé lett). A Ferrarinak eddig nem túl szerencsésen alakultak a legújabb kori mexikói futamok, tavalyelőtt mindkét versenyző kiesett, tavaly pedig Sebastian Vettel rosszul jött ki a büntetősdiből. Idén Vettel az első sorból rajtol, de ennek a pozíciónak a megtartása csupán szükséges, de nem elégséges feltétele annak, hogy a bajnoki címért matematikailag versenyben maradjon...

Mercedes

Tavalyelőtt első sorból rajtolva kettős győzelmet szereztek, Nico Rosberg nyert a már világbajnok Hamilton előtt. Tavaly hasonló eredményt értek el, de fordított sorrendben, ezúttal Hamilton győzött a Verstappen ellen a második pozíciót megtartó Rosberg előtt.

Red Bull

Danyiil Kvjat és Ricciardo tavalyelőtt 4-5. helyen futottak be. Tavaly a második sorból indulva Verstappen harmadik, Ricciardo ötödik helyen ért célba. Verstappen azonban kanyarlevágás miatt kapott öt másodperc büntetést, később viszont a Ricciardo ellen szabálytalanul védekező Vettelre is kiszabtak tíz másodpercet, így hivatalosan Ricciardo lett a harmadik, Verstappen a negyedik.

Ferrari

Ott voltak már az első Mexikói Nagydíjon is 1963-ban. A futam nem túl jól alakult, Lorenzo Bandini a gyújtás problémáival állt ki, míg John Surteest kizárták. 1964-ben a zárófutamon Surtees világbajnoki címe volt a tét. Miután a két riválisnak, Jim Clarknak és Graham Hillnek is gondjai akadtak, a lehetőség megnyílt Surtees előtt, bár az is kellett, hogy Bandini a csapatutasításnak megfelelően átengedje a második helyet, ezzel épp meglegyen a szükséges egy pont előny az összetettben. Így kettős dobogóval világbajnoki címet ünnepelhetett a Scuderia. Indítottak hazai versenyzőt is Pedro Rodríguez személyében, aki hatodik lett. 1965-ben Rodríguez és Bandini három kör hátránnyal a pontot nem érő 7-8. helyen futottak be – nyolc célba érkezőből. Az 1966-os szezonzárót kihagyták. 1967-ben újra ott voltak, de nulláztak: Jonathan Williams nyolcadikként ért célba, Chris Amonnak pedig néhány körrel a vége előtt kifogyott a benzine. 1968-ban mindkét versenyző feladta: Jackie Ickx a gyújtás, Amon az erőátvitel problémái miatt. 1969-ben egy autóval álltak rajthoz, Rodríguez hetedik helyével kimaradt a pontszerzésből. 1970-ben először nyerték meg a Mexikói Nagydíjat, mindjárt kettős győzelemmel: Ickx győzött Clay Regazzoni előtt.

A következő mexikói versenyre 16 évet kellett várni. Michele Alboreto és Stefan Johansson egyaránt a turbó problémáival álltak ki, utóbbit 12.-nek jegyezték. 1987-ben is mindkét pilóta kiesett, Alboretónak ismét a motorral, Gerhard Bergernek a turbóval voltak gondjai. 1988-ban Berger a dobogó harmadik fokára állhatott, Alboreto előtt befutva. 1989-ben Mansell és Berger is váltóhiba miatt adták fel. 1990-ben húsz év után újra kettős győzelmet értek el a pályán, ezúttal Alain Prost nyert Mansell előtt. 1991-ben kettős kiesés következett: Prost a generátor, Jean Alesi a kuplung hibája miatt állt ki. Az 1992-es verseny sem sikerült jobban: Ivan Capelli az elején ütközött, Alesinek motorhibája volt.

Kettős kiesést hozott a tavalyelőtti futam is, ráadásul mindkettő a versenyzők hibájából: Vettel a gumifalba ment, Kimi Bottasszal ütközött. Tavaly Kimi és Vettel 6-7. helyről rajtoltak. A futamon Vettel a két Red Bull között negyedikként ért célba, Verstappen kanyarlevágással tartotta maga mögött (kihozva a sodrából), ami alatt a felzárkózó Ricciardo ellen szabálytalan módon védekezve tartotta a helyét. Előbb Verstappent büntették öt másodpercre, így Vettel felállhatott a dobogó harmadik fokára, de utóbb ő is kapott tíz másodpercet, így végül ötödik lett a két Red Bull mögött és a csapattárs Kimi előtt, aki Hülkenberg megelőzésével szerezte meg (vissza) a pozíciót.

Force India

Hülkenberg és a hazai pályán versenyző Pérez tavaly 7-8. helyen futottak be. Tavaly az ötödik helyről induló Hülkenberg ismét hetedik, Pérez tizedik lett.

Williams

Az 1986-os futamon Nelson Piquet és Nigel Mansell 4-5. helyen értek célba a Williams-Hondák. Ez elegendőnek bizonyult arra, hogy Mansell listavezetőként várhassa a zárófutamot és Piquet-nek is maradjon még esélye a bajnoki címre. Egy évvel később kettős győzelmet arattak: Mansell győzött Piquet előtt, őrizve esélyeit a kettejük háziversenyévé vált világbajnokságban. 1988-ban Mansell és Riccardo Patrese autójában is megadta magát a Judd-motor. 1989-ben már Renault-motorral Patrese második lett, Thierry Boutsen elektronikai hibával kiállt. 1990-ben Boutsen ötödik, Patrese kilencedik helyen végzett (rend kedvéért: csak előbbi ért pontot). 1991-ben itt sikerült először nyerniük a szezon során, méghozzá rögtön kettős győzelem lett, viszont nem papírforma szerinti sorrendben: Patrese győzött Mansell előtt. Egy évvel később, újabb dupla diadalt arattak, de immár fordított sorrendben, megalapozva Mansell azévi diadalútját.

Tavalyelőtt Bottas harmadik helye révén dobogós helyezéssel tértek vissza a pályára, Massa hatodik lett. Tavaly Bottas és Massa 8-9. helyről indulva a versenyen is ezekben a pozíciókban végeztek.

McLaren

A csapat első Mexikói Nagydíján 1966-ban az alapító Bruce McLaren motorhibával kiállt. 1967-ben az olajnyomás hibája miatt adta fel. 1968-ban második helyével megszerezte a csapat első mexikói dobogóját. Csapat- és honfitársa, Denny Hulme a felfüggesztés sérülésével állt ki, és hasonló gondjai voltak az Anglo American Racers színeiben versenyző Dan Gurneynek is. 1969-ben Hulme megszerezte az istálló első győzelmét a pályán. Bruce McLaren autója hibája miatt nem tudott elrajtolni. 1970-ben Hulme harmadik lett, Peter Gethin motorhiba miatt adta fel.

1986-ban Prost második lett, amivel az összetettben is ebben a pozícióban várhatta a mindent eldöntő zárófutamot. Keke Rosberg defekt miatt kiesett. 1987-ben Prost és Johansson is ütközésbe keveredett a verseny elején. 1988-ban sok más hétvégéhez hasonlóan az itteni is a csapat kettős győzelmével végződött, ezúttal Prost nyert Ayrton Senna előtt. Az 1989-es futamot Senna nyerte, Prost ötödik lett. 1990-ben Senna gumiproblémákkal kiállt, huszadiknak jegyezték, Berger a dobogó harmadik fokára állhatott. 1991-ben Senna lett harmadik, Bergernek motorhibája volt. 1992-ben Berger negyedik helyen végzett, Senna erőátviteli problémákkal kiállt.

Tavaly előttmindkét versenyző tetemes rajthelybüntetést szedett össze az alkotóelemek cseréje miatt, de már nem nagyon volt hová hátrasorolni őket, főleg, hogy Button mért kör nélkül a boxutcából indult. A futamon 14. helyen végzett, míg Alonso hamar kiállt az erőforrás hibájával. Tavaly Button és Alonso 12-13. helyen végeztek.

Toro Rosso

Tavalyelőtt Verstappen a kilencedik, Sainz a 13. helyen végzett. Tavaly az egyaránt öt-öt másodperces büntetés kapott Sainz 16., Kvjat 18. lett.

Haas

Tavaly a hazai pályán versenyző, a futam elején ütközésbe keveredő Esteban Gutiérrez 19. lett a boxutcából rajtoló Grosjean előtt.

Renault

Az 1986-os verseny emlékezetes nap volt a jogelőd Benetton számára: Berger itt szerezte meg önmaga és a csapat első győzelmét. Az 1992-es futamról említésre méltó a harmadik helyezés, amely az első dobogót jelentette egy bizonyos Michael Schumachernek.

Tavalyelőtt még a Lotus színeiben Grosjean tizedikként szerzett egy pontot, a csapattárs Pastor Maldonado előtt befutva. Tavaly immár Renault név alatt az edzésidő nélkül, a stewardok engedélyével 21. helyről rajtoló Jolyon Palmer a közepes gumikkal végigmenve 14., Magnussen 17. lett.

Sauber

Tavalyelőtt Ericsson 12. lett, Nasr fékhibával kiesett. Tavaly a futam elején ütköző, onnan a gumistratégiának köszönhetően felzárkózó Ericsson 11., Nasr 15. helyen végzett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr6413114068

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása