Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző IV/5.

Spanyol Nagydíj, Barcelona

2018. május 13. - F1 Hierro

Spanyol Nagydíjat már az 1951-es szezonban is rendeztek, bár néhányszor kikerült a versenynaptárból és a helyszín is többször változott. 1991-ben a barcelonai Circuit de Catalunyán vert gyökeret a verseny. A 90-es években nagyrészt a Williams uralta a pályát, az első négy itteni futamot ők nyerték, majd 1997-ben is győztek, utána 2012-ben arattak meglepetésgyőzelmet Pastor Maldonado révén - mindmáig a csapat utolsó győzelme. Utánuk a McLaren sikerei következtek Mika Häkkinen sima győzelmeivel, majd 2005-ben Kimi Räikkönen szerezte eddigi utolsó spanyolországi győzelmüket, egyelőre nem látszik, mikor lehet esély a következőre. A Ferrari leginkább Michael Schumacherrel halmozta a sikeret Katalóniában, aki itt szerezte első ferraris győzelmét is 1996-ban, majd az ezredforduló után sorozatban négyszer nyert. Később Felipe Massa és Räikkönen nyert nekik egy-egy futamot a pályán, legutóbb pedig öt éve Fernando Alonso szerzett nekik barcelonai győzelmet. Az utóbbi idők sikercsapata, a Mercedes 2014 óta négyből háromszor megnyerte a futamot - egyedül a 2016-os verseny rondított bele, az viszont csúnyán: Lewis Hamilton és Nico Rosberg egymást ütötték ki. Így akkor Red Bull-győzelem született, ami az energiaitalos csapatnak összesen a harmadik volt a pályán Mark Webber és Sebastian Vettel évtized eleji diadala után. A Renault szintén nyert Spanyol Nagydíjat, még 2006-ban Alonsóval, a jogelőd Benetton pedig 1995-ben Schumacherrel.

Mercedes

A régi Mercedes-Benz csapat 1954-ben állt rajthoz spanyolországi vb-futamon, Pedralbesben Juan Manuel Fangio harmadik lett. 

A jogelőd Brawn GP 2009-ben kettős győzelmet aratott a Jenson Button–Rubens Barrichello párossal.

2010-ben Michael Schumacher negyedik lett, míg Nico Rosberg nem szerzett pontot. 2011-ben Schumacher–Rosberg sorrendben végeztek 6-7. helyen. 2012-ben Rosberg megismételte a hetedik helyét, Schumacher viszont ütközött Bruno Sennával. 2013-ban Rosberg élről indulva hatodik, Hamilton 12. lett. 2014-ben kettős győzelmet arattak, Hamilton nyert Rosberg előtt. 2015-ben a kettős siker megismétlődött, de fordított szereposztásban. A tavalyelőtti futam viszont a szezon mélypontja volt a csapat számára: az első sorból indultak, de a Hamilon és Rosberg a rajt után összeütközött, mindketten kiestek. Ezzel tízfutamos győzelmi széria tört meg, a 2012-es USA Nagydíj óta pedig először nulláztak (kettős kiesésük pedig 2011-ben Melbourne-ben volt előtte). Tavaly Hamilton első, Bottas harmadik helyről indult. A rajt után Vettel megelőzte Hamiltont, de a második kerékcsere után sikerült rá feljönnie, az első sikertelen előzési kísérlet után a 44. körben átvette a vezetést, megnyerte a futamot. Bottas motorhibával kiesett.

Ferrari

Már az első vb-futamnak számító Spanyol Nagydíjon is ott voltak 1951-ben Pedralbesben, akkor itt dőlt el a bajnoki cím: José Froilán González második, míg Alberto Ascari negyedik lett, így nem sikerült megnyerniük a világbajnokságot. Három évvel később Mike Hawthorn révén szerezte első spanyolországi győzelmét a Scuderia.

A következő jelentősebb spanyolországi eredményük Jackie Ickx edzéselsősége, leggyorsabb köre és második helye 1971-ben a Montjuichon. A következő évben Jaramában megismételte ezt az eredményt, a csapattárs Clay Regazzoni előtt. 1974-ben meg is nyerték a versenyt, méghozzá ez volt Niki Lauda első nagydíjgyőzelme; Regazzoni révén ráadásul kettős győzelem. Két évvel később Laudát ismét győztesnek hozták ki egy ideig, miután James Huntot kizárták. Két hónappal később azonban helyreállították az eredeti sorrendet, így végül második lett. A következő évben Carlos Reutemann lett második. 1981-ben az utolsó jaramai futamot Gilles Villeneuve nyerte – akkor még nem sokan sejthették, hogy ez volt az utolsó győzelme.

Jerezben az utolsó két Spanyol Nagydíjon sikerült jobb eredményeket elérniük: 1989-ben Gerhard Berger McLaren-szendvicsben második lett (csapattársa, Nigel Mansell eltiltás miatt nem indulhatott, miután Estorilban figyelmen kívül hagyta a fekete zászlót); 1990-ben az Alain Prost–Mansell páros kettős győzelmet hozott (utána egészen 1998-as Francia Nagydíjig kellett várniuk hasonlóra), így Suzukára nyitott maradt a bajnoki csata... 

A mostani pályán az első két versenyen egyaránt összejött egy-egy dobogó: 1991-ben Prost második, 1992-ben Jean Alesi harmadik lett. A következő két évben pontszerzésekre futotta (1993 – Berger hatodik, 1994 – Alesi negyedik). 1995-ben jött az újabb pódium: Berger harmadik lett. 1996-ban pedig Schumacher esőversenyen megszerezte első győzelmét a Scuderia színeiben. Egy évvel később negyedik lett, majd 1998–99-ben a dobogó harmadik fokára állt, mindkétszer a McLaren duója mögött. Csapattársa, Eddie Irvine 1998-ban ütközött Giancarlo Fisichellával, egy évvel később negyedik lett. 2000-ben Schumachernek a boxkiállással voltak problémái, elütötte Nigel Stepneyt, végül ötödik lett, miután testvére megelőzte, de még sikerült egy olyan manővert végrehajtania, aminek köszönhetően legalább a csapattárs Barrichello mindkettejük előtt harmadik helyen futhatott be. 2001-ben úgy tűnt, kényelmes második hely lesz Mika Häkkinen mögött, de a McLaren elképesztő balszerencséje újabb győzelmet jelentett. Ezzel nyerő széria kezdődött: 2004-ig Schumacher sorozatban négyszer diadalmaskodott a pályán. A csapattárs Barrichello 2001-ben műszaki hiba miatt esett ki, 2002-ben el sem tudott rajtolni, 2003-ban harmadik lett, 2004-ben pedig kettős győzelemhez segítette az istállót. A jó sorozat 2005-ben tört meg: Schumacher kiesett, Barrichello kilencedik lett (amiért nem járt még pont). 2006-ban Schumacher második, Felipe Massa negyedik helyezést ért el, mindketten egy-egy Renault mögött.

Ezután két győzelem következett: 2007-ben Massa nyerte a versenyt, míg Kimi kiállni kényszerült; egy évvel később kettős sikert arattak Kimi–Massa sorrendben. 2009-ben hatodik helyre futotta Massa révén. 2010-ben Alonso második hellyel örvendeztette meg a hazai publikumot, míg Massa megismételte egy évvel korábbi helyezését. 2011-ben Alonso ötödik lett, Massa kiesett. 2012-ben Alonso újra második helyezést ért el, Massának viszont csak 15. helyre futotta. 2013-ban Alonso győzelmet ünnepelhetett odahaza, Massa harmadikként csatlakozhatott mellé a dobogón – ezután egészen a 2015-ös Maláj Nagydíjig kellett várnia a Scuderiának az újabb győzelemre. 2014-ben Alonso és Kimi 6-7. helyen végeztek. 2015-ben Vettel harmadik, Kimi ötödik lett. Tavalyelőtt a szétválasztott gumistratégiából Kimi jött ki jobban, második lett Vettel előtt. Tavaly Vettel élre ugrott, a második kerékcsere után is élen állt, de Hamilton megelőzte, így második lett. Kimi a rajt után kiesett törött felfüggesztés miatt, az ő hétvégéje a sapkaajándékozásról maradt emlékezetes.

Red Bull

Első barcelonai versenyükön (2005) David Coulthard hozott egy pontot a nyolcadik helyével, Vitantonio Liuzzi kicsúszott. A következő évben mindkét pilótájuk pontzónán kívül végzett (Christian Klien és Coulthard 13-14.), majd 2007-ben Coulthard, 2008-ban Mark Webber egyaránt egy ötödik helyet hozott össze. 2009-ben sikerült először a dobogós helyezés: Webber harmadik lett a két Brawn mögött, Vettel közvetlenül utána végzett. Ezt két győzelem követte: 2010-ben Webber, 2011-ben Vettel révén. Előbbi versenyen Vettel harmadik, utóbbin Webber negyedik lett. 2012-ben viszontagságos versenyen Vettel hatodik, Webber 11. helyen futott be. 2013-ban Vettel és Webber 4-5. helyen végeztek. 2014-ben Ricciardo harmadikként állhatott dobogóra, Vettel negyedik lett mögötte. 2015-ben Ricciardo hetedik, Danyiil Kvjat tizedik helyen végzett. Tavalyelőtt megújult felállásban vágtak neki a versenynek: Kvjatot visszaküldték a Toro Rossóhoz, ahonnan „felhozták” Verstappent. A váltás pedig jól sült el: a két Mercedes kiesése után az élre álltak. A két versenyző gumistratégiáját szétválasztották, Verstappené bizonyult jobbnak: rögtön élete első nagydíjgyőzelmével mutatkozott be új csapatánál, míg Ricciardo negyedik lett. Tavaly Ricciardo harmadik lett, Verstappen a rajt után autója sérülése miatt kiesett.

Force India

A csapat első Spanyol Nagydíján 2008-ban Fisichella tizedik lett, ami még nem ért pontot. Az első itteni pontjaikat két év múlva sikerült megszerezniük, amikor Adrian Sutil hetedik helyezést ért el. 2011-ben Paul di Resta és Sutil 12-13. helyen végeztek. 2012-ben Hülkenberg tizedik (maga mögött tartva a Red Bull-lal versenyző Webbert), di Resta 14. lett. 2013-ban di Resta hetedik, Sutil 13. helyen végzett. 2014-ben mindkét pilóta pontot szerzett: Pérez kilencedik helyen futott be Hülkenberg előtt. 2015-ben viszont nulláztak: Hülkenberg 13., Pérez 15. lett. Tavalyelőtt Pérez hetedik lett, Hülkenberg kiállni kényszerült. Tavaly újra kettős pontszerzésnek örülhettek: Pérez és Ocon 4-5. helye eddigi legjobb barcelonai eredményük.

Williams

Az 1977-es jaramai Spanyol Nagydíj volt a csapat első versenye, még March autóval, Patrick Nève 12. helyen végzett. 1978-ban már saját konstrukcióval vettek részt, de továbbra is egypilótás csapatként, Alan Jones nyolcadik lett (ami akkor még természetesen nem ért pontot). Azon a pályán hivatalos világbajnoki futamot nem sikerült nyerniük, pedig 1980-ban Jones győzött – csakhogy az a verseny áldozatul esett a FISA–FOCA huzavonának: utólag világbajnokságon kívülinek nyilvánították.

Immár a Honda-motoros érában az első jerezi futam emlékezetesre sikerült: Nigel Mansell 0,014 másodperccel lett második Ayrton Senna mögött. A következő évben már sikerült nyernie. 1988-ban a Judd-motorral egy bravúros második helyet ért el – egyike volt annak a két versenynek, amelyeken végig tudott menni.

A Circuit de Catalunyát a kezdeti években uralta a csapat: 1991-ben Renault-motorral az első itteni futamot Mansell nyerte, belekapaszkodva az utolsó szalmaszálba a bajnoki küzdelemben. A csapattárs Riccardo Patrese harmadik lett. 1992-ben izgalmas esős versenyen megismételte a diadalát (az év és a helyszín miatt úgy is mondhatnánk, „olimpiai bajnok” lett), míg Patrese kiesett. A sikersorozatot 1993-ban Alain Prost, 1994-ben Damon Hill folytatta. Utóbbi futam volt az Ayrton Senna halála után beugró David Coulthard bemutatkozó versenye. 1995-ben Hill negyedik helyen végzett, 1996-ban az esős versenyen kiesett, míg Jacques Villeneuve harmadik lett. 1997-ben Villeneuve révén jött az újabb győzelem, 1998-ban viszont csak hatodik helyre futotta neki a Renault-pótlék Mécachrome-motorral. 1999-ben Ralf Schumacher ötödik helye hozott újabb pontokat, majd 2000-ben BMW-motorral egy helyezést javított, bátyját megelőzve. 2001-ben Juan Pablo Montoya második helyével először állhatott Forma–1-es dobogón, egy évvel később ezt az eredményt megismételte. 2003-ban nem sikerült dobogós helyezést elérniük, Montoya és Ralf 4-5. helyen futottak be. Ezután két hatodik hely következett: 2004-ben Ralf, 2005-ben Webber révén. 2007-ben Nico Rosbergnek sikerült ugyancsak ezen a helyen befutnia. Ezután is jött néhány pontocska: 2008-ban Nakajima Kazuki hetedik, 2009-ben Rosberg nyolcadik, 2010-ben Barrichello kilencedik lett. 

2011-ben Pastor Maldonado 15., Barrichello helyen végzett. A 2012-es futam a szezon, sőt az utóbbi évek csúcspontja volt a csapatnak: Maldonado győzelme véget vetett „hét szűk esztendőnek” – sajnos azóta sem követte újabb diadal. Bruno Senna versenye nem ilyen jól sikerült, ütközött az őt előzni próbáló Schumacherrel. 2013-ban Maldonado 14., Bottas 16.; 2014-ben Bottas ötödik, Massa 13., 2015-ben Bottas negyedik, Massa hatodik lett. Tavalyelőtt Bottas ötödik, Massa nyolcadik helyen futott be. Tavaly pontzónán kívül végeztek: a Vandoorne-nal koccanó Massa 13., Stroll 16. helyen.

Renault

A régi Renault csapat első Spanyol Nagydíja 1978-ban volt Jaramában, Jean-Pierre Jabouille 13. helyen végzett. Azon a pályán nem sikerült pontot szerezniük.

A mostani csapat jogelődje, a Benetton Jerezben két harmadik helyet ért el Alessandro Nannini révén (1988, 1990), Barcelonában pedig 1995-ben Schumacher győzött.

2002-ben ismét a gyári Renault indult a versenyen, de nulláztak: Jarno Trulli tizedik, Button 12. lett. 2003-ban Alonso második lett a két Ferrari között, Trulli kiesett. 2004-ben Trulli állhatott dobogóra harmadikként, Alonso előtt befutva. 2005-ben Alonsónak újra második helyezést sikerült elérnie (ezzel a csapat év eleji győzelmi sorozata megtört), Fisichella ötödik lett. 2006-ban Alonso megszerezte első hazai győzelmét, Fisico harmadikként állhatott mellé a pódiumon. 2007-ben Heikki Kovalainen hetedik lett, Fisichella kilencedik, de még csak előbbi ért pontot. A 2008-as futam kettős kieséssel végződött: az ifjabb Nelson Piquet ütközött, Alonsónak motorhibája volt. 2009-ben Alonso ötödik, Piquet 12. lett. 2010-ben és Lotus Renault GP néven 2011-ben egyaránt egy nyolcadik és egy 11. hely a mérleg: előbbi évben Kubica, utóbbi évben Nick Heidfeld hozta a pontokat, míg a 11. helyen mindkétszer Vitalij Petrov futott be.

Lotusként 2012-től 2015-ig két dobogót hoztak össze, mindkettőt Kimi révén: 2012-ben harmadik, 2013-ban második lett.

Tavalyelőtt ismét Renault-ként indultak, Jolyon Palmer 13., Magnussen 15. helyen végzett. Tavaly Hülkenberg hatodik helyezést ért el, Palmer 15. lett.

Toro Rosso

Az első barcelonai versenyükön 2006-ban Liuzzi és Scott Speed is kiesett, bár előbbit a megtett táv miatt 15.-nek rangsorolták. 2010-ben a hazai pályán versenyző Jaime Alguersuari tizedik helyével megszerezte csapata első barcelonai pontját. 2011-ben Sébastien Buemi 14., Alguersuari 16. lett, 2012-ben Jean-Éric Vergne és Ricciardo a 12-13. helyen végeztek. 2013-ban Ricciardo tizedik lett, Vergne kiesett. 2014-ben Kvjat 14. helyen végzett, Vergne ismét kiállni kényszerült. 2015-ben Sainz hazai pályán kilencedik, Verstappen 11. lett. Tavalyelőtt Sainz hatodik lett, míg a Verstappennel helyet cserélő Kvjat tizedik, leggyorsabb körrel. Tavaly sikerült a kettős pontszerzés: Sainz hetedik, Kvjat kilencedik lett. Mindketten átvészelték a Magnussennel való találkozást: Sainz a boxutcában kerülte el az ütközést, Kvjat már koccant vele, de tovább tudott menni.

Haas

A tavalyelőtti versenyen Esteban Gutiérrez 11. lett, Grosjean fékhibával kiállt. Tavaly Grosjean tizedik, Magnussen a Kvjattal való koccanás után 14. helyen végzett.

McLaren

Első Spanyol Nagydíjukat 1968-ban Jaramában futották, akkor Denny Hulme második lett. Ezt az eredményt a következő évben a Montjuichon, majd 1970-ben megint Jaramában az alapító Bruce McLaren ismételte meg. 1974-ben Jaramában Emerson Fittipaldi lett harmadik. 1975-ben Jochen Mass aratta pályafutása egyetlen (félpontos) győzelmét a Rolf Stommelen balesete miatt félbeszakított utolsó montjuichi futamon. A címvédő Fittipaldi visszalépett, mivel veszélyesnek ítélte a verseny megrendezését (mint kiderült, sajnos joggal…). A következő évben Jaramában James Hunt győzött, de az autó szabálytalan mérete miatt kizárták. A csapat azonban fellebbezett, két hónap múlva sikerült elérni az eredeti eredmény jóváhagyását (az így visszakapott pontok jól jöttek a végelszámolásnál, ellensúlyozva a Brands Hatch-i kizárást). Az utolsó jaramai versenyen 1981-ben John Watson harmadik lett.

Az első jerezi futamon TAG-Porsche motoros autóval Prost harmadik lett Senna és Mansell mögött, a csapattárs Keke Rosberg előtt. Egy évvel később mindkét pilótájuk dobogós helyezést ért el: Prost második, Stefan Johansson harmadik lett. Az 1988-as sikerévben Honda-motorral „természetesen” ezt a futamot is behúzta a csapat, ezúttal Prost örülhetett, míg Senna negyedik lett, mivel a számítógép rosszul mérte az üzemanyagszintet, így lassítani kényszerült. A következő év viszont Senna diadalát hozta, Prost a dobogó harmadik fokára állhatott. Az utolsó jerezi Spanyol Nagydíjon egyik pilótájuk (Senna, Berger) sem ért célba.

Az első Circuit de Catalunyán rendezett versenyen Senna egy kicsúszás után ötödikként futott be. 1992-ben sem igazán bizonyult méltónak esőmenői hírnevéhez, ismét kicsúszott, hivatalosan kilencedik helyezettnek jegyezték, míg Berger negyedik lett. 1993-ban Senna Ford-motoros autóval második lett Prost mögött, Michael Andretti ötödikként megszerezte első Forma–1-es pontjait. A következő két versenyen nem sikerült pontot szerezniük, az 1995-ös (immár Mercedes-motorral) annyiból említésre méltó, hogy ez volt Mansell utolsó Forma–1-es futama. 1996-ban Häkkinen ötödik, egy évvel később már az ezüstös autóban Coulthard hatodik lett. Ezután sikersorozat következett: 1998-tól 2000-ig háromszor egymás után magabiztos kettős győzelmeket hoztak, rendre Häkkinen, Coulthard sorrendben. 2001-ben is nekik állt a zászló, de jött a pechszéria: előbb Coulthardnak kellett lefulladás miatt a végéről indulnia, az élen haladó Häkkinen kocsija pedig a zárókörben mondta fel a szolgálatot. DC végül ötödiknek jött fel. 2002-ben Coulthard harmadik helyével újra sikerült dobogóra állni, a következő két évben viszont nem szereztek pontokat. 2005-ben aztán Kimi hozott újabb győzelmet a csapatnak, megtörve a Renault győzelmi szériáját; Montoya hetedik lett. 2006-ban ötödik helyre futotta Kiminek. 2007-ben mindkét versenyző dobogóra állhatott, a „csodaújonc” Hamilton második lett a hazai pályán induló Alonso előtt. A következő évben Hamilton újra dobogós, ezúttal harmadik lett. A 2009-es futam nem sikerült jól (Hamilton kilencedik lett, Kovalainen kiesett), 2010-ben Button lett ötödik. 2011-ben a pódium két oldalát foglalták el a pilóták: Hamilton második, időnként megközelítve Vettelt, Button harmadik helyezést ért el. A 2012-es verseny nem sikerült fényesen: Hamilton büntetés miatt a végéről indulhatott, de így is feljött nyolcadiknak Button elé. 2013-ban Button és Pérez ugyancsak 8-9. helyen futottak be. A következő két évben már pontokat sem szereztek: 2014-ben Button 11. lett Magnussen előtt, tavalyelőtt Honda-motorral Button 16. lett, Alonso kiállni kényszerült. Tavalyelőtt Button kilencedik helyen futott be, Alonso ismét kiesett. Tavaly Alonso jó rajthelye ellenére 12. lett, Vandoorne a Massával való ütközés után kiesett.

Sauber

A csapat első Spanyol Nagydíján 1993-ban Kerl Wedlinger és JJ Lehto is kiesett. Első barcelonai pontjaikat Heinz-Harald Frentzen szerezte 1996-ban (még Ford-motorral), amikor negyedik helyen végzett. Egy évvel később Johnny Herbert lett ötödik lett (már a Petronasra keresztelt Ferrari-motorral). A következő pontszerzésre négy évet kellett várni, akkor Heidfeld hatodik lett, majd 2002-ben Heidfeld–Massa sorrendben 4-5. helyen futottak be, ez a csapat eddigi legjobb eredménye a pályán. 2004-ben Fisichella hetedik lett.

A BMW-Sauber érában sem sikerült itt dobogóra állniuk, Kubica 2007-es és 2008-as negyedik helye a legjobb eredmény ebből az időszakból. 

Újra önálló csapattal 2010-ben a 12. helyre futotta Kobayashi Kamuitól, míg Pedro de la Rosa kiesett, a következő évben viszont összejött a kettős pontszerzés: Pérez kilencedik lett Kobayashi előtt. 2012-ben Kobayashi ötödik helyezést ért el, míg Pérez műszaki hiba miatt feladni kényszerült a versenyt. 2013-ban Gutiérrez 11., Hülkenberg 15. lett. 2014-ben Gutiérrez és Sutil 16-17. helyen végeztek. 2015-ben Felipe Nasr 12., Ericsson 14. lett. Tavalyelőtt ugyanezeket a helyezéseket érték el fordított szereposztásban. Tavaly Pascal Wehrlein 15. helyről indulva hetedik helyen futott be, amiből öt másodperces büntetés miatt végül nyolcadik lett, Ericsson 11. helyen végzett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr3613915126

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása