Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző IV/7.

Kanadai Nagydíj, Montréal

2018. június 08. - F1 Hierro

A montréali Notre Dame-sziget versenypályája negyven éve lett a Kanadai Nagydíj helyszíne. Első győztese a hazai kedvenc Gilles Villeneuve lett Ferrarival. 1982-ben bekövetkezett tragikus halála után ő lett a pálya névadója is. A kanadai futamgyőzelmek rekordját Michael Schumacher tartja, aki összesen hétszer nyert Montréalban, egyszer a Benetton, hatszor a Ferrari színeiben. A rekordját Lewis Hamilton veszélyeztetheti, aki három-három alkalommal a McLaren és a Mercedes színeiben győzött a pályán, utóbbival sorozatban. A Mercedes-dominancia előtt utoljára a Red Bull tudott itt nyerni, 2013-ban és 2014-ben. A Ferrarinak viszont Schumacher óta nem sikerült győznie Kanadában, így fontos lenne újra győzniük, a bajnoki esélyek miatt is. A többi csapat közül a McLaren 2012-ben nyert itt utoljára (egy hármas győzelmi sorozat végén), a Renault 2006-ban (Fernando Alonsóval), a Williams 2002-ben. A Saubernek pedig az utód-előd csapata, a BMW-Sauber szerezte a pályán egyetlen győzelmét, Robert Kubica révén. A Force Indiának a tavalyi futam a kettős pontszerzés ellenére inkább negatívan maradt emlékezetes, a versenyzőik egymás közti kakaskodása miatt, aminek később még jobban elfajult.

Mercedes

2010-ben Nico Rosberg hatodik, Michael Schumacher 11. helyen végzett. 2011-ben Schumacher a vizes futamon egy ideig második helyen is állt, de az erősebb autókkal és a DRS segítségével megelőzték, így végül negyedik lett; Rosberg 11.-ként ért célba. 2012-ben Rosberg hatodik lett, Schumacher a DRS hibája miatt feladni kényszerült a versenyt. 2013-ban Hamilton harmadik helyével megszerezte a csapat első itteni dobogóját, Rosberg ötödik lett. 2014-ben itt szakadt meg az Ezüst Nyilak győzelmi sorozata: Hamilton műszaki hibával kiállt, Rosberg második lett a két Red Bull között. 2015-ben viszont összejött a kettős győzelem, Hamilton nyert Rosberg előtt. Tavalyelőtt a két versenyző az első sorból rajtolt, de nem a legjobban indult a verseny: összekoccantak, Vettel pedig mindkettejüket lerajtolta. Rosberg jött ki rosszabbul a dologból, visszaesett, a verseny végére ötödiknek sikerült feljönnie. Hamilton viszont a boxtaktikának köszönhetően Vettel elé tudott kerülni és ezúttal is megnyerte a futamot. Tavaly immár sorozatban harmadszor az élről induló Hamilton nyert könnyedén, a harmadik helyről induló, Vettelt lerajtoló Bottas révén kettős győzelmet aratott a csapat.

Ferrari

Az első Kanadai Nagydíjon a Mosport Parkban 1967-ben Chris Amon hatodik lett. A Mont Tremblant-i pályán 1970-ben a bajnoki címre hajtó Jackie Ickx hozta az első kanadai diadalt a Scuderiának, Clay Regazzoni kettős győzelemmé egészítette ki. A Mosport Parkban Regazzoni 1974-es második helye volt a legjobb eredmény.

A következő kanadai győzelemre egészen az első montréali futamig kellett várni, ahol hazai versenyén szerezte pályafutása első győzelmét Gilles Villeneuve, akiről később el is nevezték a pályát (egy évvel korábban szintén Kanadai Nagydíjon futotta első ferraris futamát). Csapattársa, Carlos Reutemann harmadik lett. A következő évben Gilles második helyen végzett. A turbókorszakban 1983-ban René Arnoux, 1985-ben Michele Alboreto hozta az újabb montréali diadalt. Az 1983-as futamon Patrick Tambay is ott állt a dobogó alsó fokán, 1985-ben pedig Stefan Johansson gondoskodott a kettős győzelemről. 

1989-ben Nigel Mansellt egy furcsa baki miatt zárták ki: a boxutcából startolt, de korán váltott a lámpa, így a mezőny előtt hajtott ki. Egy évvel később harmadik lett, majd 1992-ben és 1994-ben Jean Alesi hozta ezt a helyezést, aki 1995-ben megszerezte első (és egyetlen) Forma–1-es győzelmét.

1996-ban mindkét versenyző kiesett, majd Michael Schumacher révén igazi sikerkorszak következett: 1997-től 2004-ig összesen hatszor sikerült itt nyernie a Scuderia színeiben. 1997-ben a biztonsági autó mögött leállított versenyen győzött. 1998-ban megismételte a győzelmet, a dobogó alsó fokára Eddie Irvine is felállhatott mellé. A következő évben Schumacher hibázott és a „bajnokok falán” ért véget a versenye (hasonlóan Jacques Villeneuve-höz és Damon Hillhez, valamint a GT1-es bajnok Ricardo Zontához – ez ihlette az elnevezést), míg Irvine az előzései révén hozta az újabb harmadik helyet. 2000-ben esőfutamon kettős győzelem következett, Schumacher mögött immár Rubens Barrichellóval, aki talán nyerhetett is volna, de nem támadta vb-címre hajtó csapattársát. 2001-ben Schumacher második lett öccse mögött, utána viszont sorozatban háromszor nyerte meg a futamot. Barrichello 2001-ben kicsúszott, 2002-ben harmadikként állt dobogóra, 2003-ban ötödik lett, 2004-ben pedig a kettős győzelemhez járult hozzá, bár utóbbihoz kellett a Williams kizárása. 2005-ben Schumacher és Barrichello 2-3. helyezettként állhattak dobogóra, ami igen jó eredménynek számított a Ferrari gyenge évében. 2006-ban Schumacher megismételte a második helyet, míg az új csapattárs, Massa hatodik lett.

2007-ben Massát kizárták, amiért piros lámpánál hajtott ki a boxutcából, Kimi ötödik lett. 2008-ban Massa lett ötödik, míg Kimi kiesett, miután Hamilton a boxkijáratnál belehajtott. 2010-ben Alonso felállt a dobogó harmadik fokára, 2011-ben viszont Buttonnal összeakadva kiesett. Massa 2010-ben 15. lett, 2011-ben hatodik. 2012-ben Alonso ötödik, Massa tizedik helyen végzett. 2013-ban Alonso második lett, Massa nyolcadik; 2014-ben Alonso hatodik, Kimi tizedik. 2015-ben Kimi és Vettel 4-5. helyen végeztek. Tavalyelőtt Vettel a rajt után élre állt, de a két kerékcserés taktika kevésbé jött be, így második helyen zárta a futamot, míg Kimi hatodik helyen. Tavaly Vettel második helyről rajtolt, lerajtolás és kényszerű szárnycsere után a Force Indiák mögé került, de a hajrában mindkettőt megelőzve negyedik lett. Kimi negyedik rajtkockából indult, fékproblémákra panaszkodva hetedik helyen végzett.

Red Bull

A bemutatkozó évben, 2005-ben David Coulthard hetedik lett a csapattárs Christian Klien előtt, aki ekkor kapta vissza a versenyzői pozíciót a Vitantionio Liuzzinak „átengedett” futamok után. Egy évvel később DC egy nyolcadik hellyel hozott újabb pontot. 2007-ben kiesett, Mark Webber kilencedik helye pedig nem ért még pontot. 2008-ban Coulthard harmadik helyen futott be a két BMW–Sauber mögött, ez volt a csapat történetének harmadik dobogója, neki pedig az utolsó. 2010-ben Vettel és Webber 4-5. helyen végeztek. 2011-ben mindketten dobogósok lettek, bár Vettel az utolsókörös hibája folytán szó szerint lecsúszott a legfelső fokáról. 2012-ben Vettel negyedik, Webber hetedik helyen végzett. 2013-ban Vettel megszerezte a csapat első itteni győzelmét, Webber negyedik lett. 2014-ben pedig újra győzelemnek és kettős dobogónak örülhettek: Ricciardo először nyert Forma–1-es futamot, Vettel harmadik lett. 2015-ben Danyiil Kvjat kilencedik, Ricciardo 13. lett. Tavalyelőtt Verstappen negyedik, Ricciardo hetedik helyen futott be. Tavaly a harmadik sorból rajtoltak, a futam végén Ricciardo harmadik helyezése újra dobogót jelentett. A rajt után második helyre előretörő Verstappen elektronikai probléma miatt kiállt.

Force India

2008-ban indultak először Kanadai Nagydíjon, akkor Adrian Sutil és Giancarlo Fisichella is kiesett. 2010-ben viszont sikerült a kettős pontszerzés: Vitantonio Liuzzi kilencedik, Sutil tizedik lett. 2011-ben Sutil és Paul di Resta kiesett, de utóbbit 18.-nak könyvelték el. 2012-ben di Resta és Hülkenberg 11-12. helyen végeztek. 2013-ban di Resta hetedik, Sutil tizedik lett. Hülkenberg 2014-ben ötödik helyével a csapat eddigi legjobb kanadai eredményét produkálta, Pérez viszont kiesett, miután az utolsó körben ütközött Massával (így 11.-nek könyvelték el). 2015-ben Hülkenberg nyolcadik, Pérez 11. helyen végzett. Tavalyelőtt Hülkenberg nyolcadik, Pérez tizedik lett. Tavaly Pérez és Ocon a 8-9. helyről rajtoltak, később a Ferrarik elé jöttek fel 4-5. helyre. Ocon esélyesebbnek látszott, hogy Ricciardót megelőzze a harmadik helyért, de Pérez nem engedte el, így kemény küzdelem kerekedett közöttük, ami után Vettel lett a nevető harmadik (illetve helyezését nézve negyedik), Pérez végül ötödik lett Ocon előtt.

Williams

Az utolsó mosporti futamon, ahol még egy pilótával, March kasztnival indult a csapat, Patrick Nève 18. helyen végzett. Az első montréali versenyen 1978-ban Alan Jones leggyorsabb kört futott, kilencedik helyével azonban nem szerzett pontot. A következő évben ő szerezte a csapat első itteni győzelmétt, majd újabb egy évvel később hozta a következőt. Mindkét alkalommal dobogón állt csapattársa is: előbbi versenyen Clay Regazzoni harmadik lett, utóbbi alkalommal Carlos Reutemann gondoskodott a kettős győzelemről. 1981-ben Reutemann kiesett, így a vb-címről a következő futam (Las Vegas-i) döntött. 1986-ban Honda-motorral Nigel Mansell győzött, míg Nelson Piquet harmadik lett; majd 1989-ben már Renault-motorral Thierry Boutsen szerezte első Forma–1-es nagydíjgyőzelmét, a csapattárs Riccardo Patrese előtt. 1991-ben Mansell az utolsó körig élen állt, már mindenki elkönyvelte a győzelmét, amikor váratlanul leállt az autója. Így hivatalosan hatodik lett, míg Patrese harmadik. 1993-ban Alain Prost nyerte a versenyt, Damon Hill harmadik lett.

Egy évvel később Hill második helyen végzett Schumacher mögött. 1996-ban jött egy újabb kettős győzelem: Hill nyert a hazai pályán versenyző Jacques Villeneuve előtt. 1997-ben Villeneuve hibázott és hamar kiesett, Heinz-Harald Frentzen negyedik helyen végzett. 1998-ban nem sikerült pontot szerezniük: Frentzen kicsúszott, Villeneuve-nek pedig hosszú javításra kellett kiállni a boxba, ami után tizediknek tudott bejönni a végén. 1999-ben Ralf Schumacher negyedik lett. Már a BMW-korszakban 2000-ben Ralf Schumacher és Button is pontzónán kívül végeztek. 2001-ben Ralf Schumacher nyerte a futamot a bátyja előtt, ez eddig a Williams utolsó kanadai győzelme. 2003-ban mindkét versenyző dobogós helyezést ért el: Ralf második, Montoya harmadik lett, nem sokkal lemaradva Michael mögött. 2004-ben Ralf pole-ból indult és ismét második lett volna, de a technikai ellenőrzés után a csapat mindkét versenyzőjét kizárták. 2005-ben Webber ötödik, 2007-ben Alexander Wurz harmadik lett, pályafutása utolsó (és a csapat azévi egyetlen) dobogóját szerezve. Rosberg tizedik helyéért még nem járt pont.

2008-ban és 2010-ben nem szereztek pontot, 2011-ben Pastor Maldonado kicsúszás miatt kiesett, Barrichello kilencedik lett. A következő két versenyen nullázott a csapat: 2012-ben Maldonado 13., Bruno Senna 17.; 2013-ban Bottas 14., Maldonado 16. lett. 2014-ben Bottas hetedik helyen végzett, míg Massa kiesett a Pérezzel való ütközés miatt (hivatalosan 12.-nek jegyezték). 2015-ben Bottas harmadikként dobogóra állhatott, Massa hatodik lett. Tavalyelőtt Bottas megismételte a harmadik helyezését, Massa kiesett. Tavaly Massa hetedik helyről indult, de kiesett az első körben ütközve Sainzcal, Stroll kilencedikként megszerezte első pontjait.

Renault

1977-ben a Mosport Parkban Jean-Pierre Jabouille-nak nem sikerült kvalifikálnia magát. 1978-ban Montréalban 12. helyen végzett. Az első említésre méltó eredményt a pályán 1983-ban Eddie Cheever érte el, aki a dobogó második fokára állhatott, míg Prost ötödik lett. A következő két futamon viszont pontot sem szereztek.

A Benetton előbb 1991-ben győzött itt Nelson Piquet, majd 1994-ben Michael Schumacher révén.

A 2002-es futamon újra Renault-színekben Jarno Trulli hatodik lett, 2003-ban pedig Alonso negyedikként futott be, leggyorsabb körrel és szorosan a dobogósok mögött. 2004-ben Trulli és Alonso is kiesett, akárcsak 2005-ben Alonso és Fisichella. 2006-ban Alonso megnyerte a futamot, Fisichella negyedik lett. 2007-ben Kovalainen ért el negyedik helyezést; Fisichellát kizárták, amiért piros lámpánál kihajtott a boxból. 2008-ban Alonso és az ifjabb Nelson Piquet kiestek. 2010-ben Robert Kubica hetedik, Vitalij Petrov 17. lett. 2011-ben a Lotus Renault GP név alatt Petrov ötödiknek futott be, Nick Heidfeld kiesett. 

A 2012-től 2015-ig tartó Lotus-korszak legjobb eredménye Grosjean második helye 2012-ből.

Tavalyelőtt ismét Renault-színekben Magnussen 16. helyen végzett, Jolyon Palmer kiesett. Tavaly Hülkenberg nyolcadik, Palmer 11. lett.

Toro Rosso 

Az első kanadai versenyükön 2006-ban Scott Speed tizedik, Liuzzi 13. lett. A következő évben mindketten kiestek, majd 2008-ban Vettel a csapat első itteni pontját szerezte a nyolcadik helyével. 2010-ben Sébastien Buemi ismételte meg ezt a helyezést, 2011-ben pedig mindkét versenyző pontot szerzett: Jaime Alguersuari nyolcadik, Buemi tizedik hellyel. 2012-ben Ricciardo és Jean-Éric Vergne 14-15. helyen végeztek. 2013-ban Vergne hatodik, Ricciardo 15. lett. 2014-ben Vergne nyolcadikként pontokat szerzett, Kvjat technikai hibával kiállt. 2015-ben Sainz 12., a rajtbüntetésekkel induló Verstappen 15. lett. Tavalyelőtt Sainz – rajtbüntetés ellenére – kilencedik helyezést ért el, Kvjat 12. helyen végzett. Tavaly Sainz a rajt után ütközve kiesett, Kvjat az erőforrás problémái miatt adta fel.

Haas

Tavalyelőtt Esteban Gutiérrez és Grosjean 13-14. helyen végeztek. Tavaly Grosjean tizedik helyével sikerült pontot szerezni. Magnussen 12. lett.

McLaren

Ott voltak az első Kanadai Nagydíjon a Mosport Parkban, ahol az alapító Bruce McLaren hetedik lett (ekkor még természetesen nem járt ezért pont). Első kanadai győzelmüket a Mont Tremblant-i pályán szerezte Denny Hulme 1968-ban, a főnök–csapattárs–honfitárs McLaren előtt. A Mosport Parkban 1972-ben kettős dobogót szerzett Peter Revson (2.) és Hulme (3.), majd mesterhármas jött a csapatnak: 1973-ban Peter Revson, 1974-ben Emerson Fittipaldi, 1976-ban James Hunt nyerte a futamot (1975-ben nem rendezték meg a Kanadai Nagydíjat). Az utolsó mosporti versenyen (1977) Jochen Mass a dobogó harmadik fokára állhatott.

Montréalban 1981-ben John Watson második helye volt az első dobogós eredményük, egy évvel később harmadik lett. A TAG–Porsche motoros időszakban 1984-ben Niki Lauda második lett Prost előtt, 1985-ben Prost megismételte a harmadik helyét, egy évvel később második lett.1988-ban immár Honda-motorral kettős győzelem következett (mint abban az évben a legtöbb futamon), Ayrton Senna nyert Prost előtt. 1989-ben mindketten kiestek, bár Sennát elkönyvelték hetediknek (akkor még nem pontszerző). 1990-ben ismét Senna győzött. 1991-ben Senna és Gerhard Berger is kiesett, 1992-ben Senna úgyszintén, de ezúttal Berger tudott nyerni. A következő három évben nem sikerült a pontszerzés. 

1996-ban, a Mercedes-korszak második évében Coulthard negyedik lett Mika Häkkinen előtt. 1997-ben DC sokáig élen állt, de az egyik boxkiállásánál problémái akadtak, így a pontszerzésről is lecsúszott az Olivier Panis balesete után félbeszakadt futamon. 1998-ban mindkét autójuk műszaki hiba miatt állt ki, 1999-ben viszont Häkkinen magabiztos győzelmet aratott (bár kellett hozzá Schumacher hibája is), Coulthard ötödik helyen végzett. 2000-ben a hullámvölgyben lévő Häkkinen negyedik, Coulthard hetedik lett. 2001-ben Mika azévi első dobogós helyét hozta, amikor harmadiknak futott be a két Schumacher mögött; Coulthard műszaki hiba miatt kiesett. 2002-ben Coulthard második, Kimi negyedik helyezést ért el, 2003-ban utóbbi hatodik lett. 2004-ben Kimi ötödik, Coulthard hatodik lett. 2005-ben Kimi győzni tudott, Montoyát viszont egy malőr miatt fekete zászlóval kiintették: a biztonsági autós fázis alatt piros lámpánál hajtott ki a boxutcából. 2006-ban Kimi harmadik lett, Montoya kiesett.

2007-ben az újonc Hamilton aratta pályafutása első győzelmét, Alonso hetedik helyen végzett. 2008-ban viszont Hamilton a boxutca kijáratánál belement Kimibe, Heikki Kovalainen kilencedik helyen végzett, így a csapat nem szerzett pontot. Utána viszont sorozatban háromszor nyertek: 2010-ben Hamilton–Jenson Button kettős győzelem, 2011-ben pedig Button győzött, az utolsó körben megelőzve Vettelt - szépséghiba, hogy a csapattárs Hamiltont viszont kitette. 2012-ben újra Hamiltoné volt az első hely, Button halovány versenyzéssel 16. lett. 2013-ban viszont pontot sem szereztek: Pérez és Button 11-12. helyezést produkáltak. 2014-ben Button jónak mondható eredményt ért el negyedik helyével, Magnussen kilencedikként szerzett pontokat. 2015-ben újra Honda-motorral mindkét autóval a kipufogó babrált ki, így Alonso és a mért idő nélkül rajtolni engedett Button is kiállni kényszerült. Tavalyelőtt Alonso 11. lett, Button motorhibával kiállt. Tavaly Vandoorne 14. helyen végzett, Alonso kiesettként 16. lett.

Sauber

Bemutatkozó évükben, 1993-ban Karl Wendlinger hatodik lett Montréalban. A következő pontszerzésre 1997-ig kellett várni, akkor Johnny Herbert ötödik helyezést ért el. 1998-ban Alesi mind a két rajtnál összeütközött Trullival, a második véget vetett a versenyének. 1999-ben Pedro Diniz hatodikként ért célba. 2001-ben az elsőéves Kimi negyedik lett. 2004-ben Giancarlo Fisichella, 2005-ben Massa hozta ezt a helyezést.

A BMW égisze alatt 2007-ben Robert Kubica itt szenvedett balesetet, egy évvel később viszont megszerezte önmaga és csapata első – és egyetlen – győzelmét. Heidfeld mindkét alkalommal második volt, így a 2008-as diadal rögtön kettős győzelem lett.

Az önállósodás után 2010-ben mindkét versenyzőjük (Kobayashi Kamui és Pedro de la Rosa) kiesett. 2011-ben Kobayashi hetedikként futott be. Pérez a pénteki szabadedzések után visszalépett, de la Rosával helyettesítették, aki 12. helyen végzett (a beugrás annyira hirtelen jött, hogy az első edzésen még McLaren-overallban vett részt). 2012-ben Pérez harmadikként dobogóra állhatott, Kobayashi kilencedik lett. 2013-ban Hülkenberg és Esteban Gutiérrez is kiesett. 2014-ben Sutil 13. lett, Gutiérreznek viszontagságos hétvégéje volt: a szombati szabadedzésen összetörte az autóját, az időmérőn nem tudott részt venni. A korábbi idők alapján engedték elrajtolni, de a javítások miatt csak a boxutcából. A versenyen az erőforrás hibája miatt ki kellett állnia, a megtett táv miatt 14.-nek könyvelték el. 2015-ben Ericsson 14., Felipe Nasr 16. helyen végzett. Tavalyelőtt Ericsson 15., Nasr 18. lett. Tavaly Ericsson a 13., a váltócsere miatt öt rajthely büntetést kapó, végül szárnybeállítások változtatása miatt boxutcából rajtoló Pascal Wehrlein két kör hátránnyal, utolsó célba érkezőként 15. helyen végzett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr5214031554

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása