Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző IV/15.

Szingapúri Nagydíj, Marina-öböl

2018. szeptember 16. - F1 Hierro

Tíz éve került a versenynaptárba a Szingapúri Nagydíj, mint a Forma-1 történetének első éjszakai versenye. Három versenyző van, aki eddig mind a tíz alkalommal rajthoz állt a versenyen: Sebastian Vettel, Lewis Hamilton és Fernando Alonso. Nekik sikerült nyerniük is a versenyen, Vettelnek négyszer, Hamiltonnak háromszor, Alonsónak kétszer - bár ebből az elsőhöz kellett Flavio Briatore turpissága is... A versenyt eddig csak világbajnokok tudták megnyerni (a felsoroltakon kívül a már visszavonult Nico Rosberg). A tavalyi futamon Vettelt tartották esélyesnek, ehelyett rémálommá vált számára a verseny, amikor a rajt után hármas ütközésbe keveredett Max Verstappennel és Kimi Räikkönennel, a rivális Hamilton pedig megnyerte azt a versenyt, ami az időmérő alapján nem neki állt. Így Vettelnek vissza kell vágnia több okból is, hiszen a két héttel ezelőtti monzai futamon ugyancsak érzékeny veszteséget szenvedett az elrontott rajt után, és kapaszkodnia kell a világbajnokságban. Nem lesz könnyű dolga, Hamilton most is ott van a pole-ban, és a szűk városi pályán nehéz előzni. Persze, Szingapúrban sosem lehet tudni, nem jön-e egy koccanás...

Hamilton

Az első két futamon McLaren–Mercedesszel dobogóra állhatott: 2008-ban harmadik lett (ami a Ferrari baklövésével együtt sokat hozott a világbajnokságban), 2009-ben pedig élről indulva győzött (a Hungaroringen kívül csak itt sikerült nyernie abban az évben). 2010-ben a Mark Webberrel való ütközés miatt kiesett, 2011-ben ötödik lett; 2012-ben élről indult, de váltóhibával kiállt. 2013-ban Mercedesszel ötödik lett csapattársa, Nico Rosberg mögött. 2014-ben másodjára nyerte meg a futamot, ezúttal mesterhármassal. A 2015-ös hétvégéje nem túl jól sikerült: az időmérőn az ötödik helyet szerezte meg (gumimelegítési problémákra hivatkoztak a csapatnál), majd a futamon az erőforrás hibájával kiállt (a 2014-es Belga Nagydíj óta ez volt az első kiesése). Tavalyelőtt a harmadik helyről indult, bár egy hibáját kihasználva Kimi megelőzte, az utolsó boxkiállás után visszaszerezte a harmadik helyezést. Tavaly kezdetben úgy tűnt, nem az ő futama lesz: ötödik helyről indulhatott, de a a két Ferrari és Verstappen rajtbalesete után élre került, és végül megnyerte a versenyt.

Vandoorne

Tavaly jó hétvégéje volt: kilencedik helyről indulva hetedik lett.

Ricciardo

2011-ben HRT-vel 19. helyen végzett. A Toro Rosso színeiben 2012-ben kilencedik lett, 2013-ban falnak ütközve kiesett. 2014-ben Red Bull-lal harmadikként szerezte meg első szingapúri dobogóját, majd 2015-ben egy helyet javítva a következőt is. Tavalyelőtt az első sorból rajtolt, az eltérő gumistratégiával sikerült megközelítenie az élen álló Nico Rosberget, de megelőzni nem, így maradt az újabb második hely. Tavaly harmadik helyről indult, csapattársa és a Ferrarik kiesése, valamint Hamilton élre törése után második lett.

Vettel

2008-ban Toro Rossóval ötödik lett, egy évvel később Red Bull-lal negyedik. Ezt követően dobogós helyezések sora következett: 2010-ben másodikként, a következő három futamon pedig nem talált legyőzőre. A 2011-es győzelmével karnyújtásnyira került a világbajnoki cím, míg a 2012-es diadallal megnyitotta a nagy hajrát, 2013-ban pedig elsöprő év végi sikerszériája közepén járt. 2014-ben megszakadt a nyerő szériája, de a második helyével továbbra is dobogós lett. 2015-ben Ferrarival sikerült megszereznie egyetlen pole-ját a szezon során, majd a futamot is megnyerte. Tavalyelőtt megszakadt a a dobogós sorozat: az időmérőn műszaki problémák miatt nem tudott mért kört teljesíteni, váltócsere és erőforráselemek cseréje miatt hivatalosan büntették is, az utolsó rajtkockából sikerült felküzdenie magát az ötödik helyig. Tavaly neki állt a zászló, megszerezte a pole-t, de ezúttal nemcsak pontot nem szerzett, de célba sem ért: a rajt után ütközött hármas karambolba keveredett Verstappennel és csapattársával, első szárnyát elveszítve fel kellett adnia a futamot. Az ütközésük miatt a biztonsági autót is be kellett küldeni, ami csak a boxutcán tudott áthaladni.

Räikkönen

Az első ferraris időszakában nem volt szerencséje a pályán. 2008-ban előbb sok időt veszített Felipe Massa után a tankolásra várva, majd néhány körrel a vége előtt falnak ment, a megtett táv miatt 15.-nek könyvelték el. 2009-ben tizedik helyen végzett, amiért még nem járt pont. Lotusszal 2012-ben hatodik lett, 2013-ban harmadikként megszerezte első szingapúri dobogóját. 2014-ben Ferrarival nyolcadik lett. 2015-ben újra a dobogó harmadik fokára állhatott. Tavalyelőtt az ötödik helyről indult, később Hamiltont megelőzve egy ideig harmadik helyen is haladt, de az utolsó boxkiállás után negyedik helyen futott be. Tavaly negyedik helyről indult, jól kapta el a rajtot, de épp ez okozta a vesztét: összeütközött Verstappennel és Vettellel, ami után ő is kiesett.

Grosjean

A 2009-es futamot a Renault fékhibája miatt feladni kényszerült. 2012-ben lotusos csapattársa, Kimi mögött hetedik lett. 2013-ban technikai probléma miatt kiesett. 2014-ben 13. helyen végzett. 2015-ben váltóproblémával kiállt, 13. helyezettnek jegyezték. Tavalyelőtt váltócsere miatt öt hely hátrasorolással indult volna, de a Haas fékproblémái miatt nem tudott elrajtolni. Tavaly kilencedik helyezést ért el.

Ericsson

2012-ben és 2013-ban a GP2-es betétfutamokon indult a pályán, mindkét hétvégén a hosszú futamon hetedik lett, a sprinten második.

2014-ben Caterhammel 15. helyen végzett, Sauberrel 2015-ben 11., tavalyelőtt 17. lett. Tavaly váltócsere miatt elvileg öt hely büntetést kapott, de nem volt hova hátrasorolni. A futamot kipördülés miatt feladta.

Gasly

Először versenyezhet Szingapúrban.

Pérez

Eddig valamennyi Szingapúri Nagydíján pontot szerzett. Sauberrel mindkét alkalommal tizedik lett (2011-ben azt is „átvészelve”, hogy Michael Schumacher nekiment). 2013-ban McLaren–Mercedesszel nyolcadik helyen végzett. A következő két évben Force Indiával mindkétszer hetedik helyezést ért el. Tavalyelőtt bejutott a Q3-ba, de sárga zászlós gyorshajtás miatt nyolc hellyel hátrébb sorolták, azonban jó rajttal és gumistratégiával (a biztonsági autós fázis alatt letudta a cserét szuperlágyról lágyra) feljött és a végén nyolcadik lett. Tavaly 12. helyről rajtolva ötödik lett, ami eddigi legjobb szingapúri helyezése.

Alonso

Az első itteni futamot emlékezetes módon nyerte meg a Renault-val: épp jókor ment ki tankolni, még a biztonsági autós szakasz előtt. Egy év múlva kiderült, hogy ez Flavio Briatore jól kitalált forgatókönyvének eredménye, de csak az akkori csapatvezetést büntették, Alonso a győzelmét megtarthatta. 2009-ben harmadik hellyel bizonyította, hogy „tisztán” is tud jól teljesíteni a pályán, majd 2010-ben Ferrarival ismét győzött, méghozzá mesterhármassal. 2011-ben negyedik helyen végzett, majd újra dobogóra állhatott 2012-ben harmadikként, 2013-ban pedig másodikként. 2014-ben negyedik lett. 2015-ben a McLaren–Honda váltóhibája miatt kiállni kényszerült. Tavalyelőtt hetedik helyezést sikerült elérnie. Tavaly az időmérő jól sikerült, nyolcadik helyről rajtolhatott, de a Ferrarikkal ütköző Verstappen őt is eltalálta, autója sérülése miatt fel kellett adnia a futamot.

Leclerc

Először versenyezhet Szingapúrban.

Stroll

Tavaly nyolcadik lett.

Magnussen

2014-ben McLaren–Mercedesszel tizedik lett, tavalyelőtt Renault-val ugyanezt a helyezést érte el. Tavaly a Haas pilótájaként motorhibával kiesett.

Hülkenberg

2010-ben Williamsszel tizedikként pontot szerzett. 2011-ben nem indult (tesztpilótaként sem), 2012-ben Force Indiával 14. lett, viszont leggyorsabb kört futva! 2013-ban Sauberrel kilencedik helyezést ért el, 2014-ben Force Indiával szintén. 2015-ben Massával ütközött, ami miatt kiesett, virtuális safety cart okozva, és vétkesnek is találták, ezért három rajthely büntetést vitt a következő hétvégére. Tavalyelőtt a nyolcadik helyről indult, a rajt után próbálta Sainzot megelőzni, de összeütköztek és kiesett, biztonsági autós fázist okozva. Tavaly hetedik helyről rajtolt, de a Renault olajszivárgása miatt ki kellett kiállnia.

Hartley

Először versenyezhet Szingapúrban.

Ocon

Tavaly Manorral 18. helyen végzett. Tavaly a Force India színeiben tizedik lett.

Verstappen

2015-ben Toro Rossóval nyolcadik lett. Tavalyelőtt a Red Bull színeiben a negyedik helyről rajtolhatott, a rajtnál beragadt és visszaesett, hatodik helyen végzett. Tavaly harmadik helyről indulhatott, de a rajt után Ferrari-szendvicsben nem volt esélye az ütközés elkerülésére, és kiesett.

Szirotkin

Először versenyezhet Szingapúrban.

Sainz

2010-ben a csendes-óceáni Forma BMW-ben az első futamon hatodik, a másodikon második lett, pontot vendégpilótaként nem kapott.

2015-ben Toro Rossóval az időmérő 2. szakasza végén falnak ütközött, ami miatt a Q2 sárga zászlóval ért véget. A futamon kilencedik lett akkori csapattársa mögött. Tavalyelőtt a hatodik helyről indulhatott, a rajtnál megelőzte a beragadó Verstappent, de összeütközött az őt előzni próbáló Hülkenberggel. Miután a sérült autójával a versenybíróság fekete-narancs zászlóval kiintette javításra, a 14. helyen végzett. Tavaly tizedik helyről indulva pályafutása eddigi legjobb helyezését érte el: negyedik lett.

Bottas

A Williams színeiben 2013-ban 13., 2014-ben 11. helyen végzett. 2015-ben ötödik helyével szerezte meg első szingapúri pontjait. Tavalyelőtt a tizedik helyről indult, a futam elején ütközött Jenson Buttonnal, ami miatt megsérült az autója, később túlmelegedés miatt kellett kiállnia. Tavaly hatodik helyről indult, az első biztonsági autós fázis után ugyan veszített pozíciókat, de végül a dobogó harmadik fokára állhatott.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr5914243017

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása