Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző V/1.

Ausztrál Nagydíj, Melbourne

2019. március 15. - F1 Hierro

Ma hajnalban a szabadedzésekkel véget ért a holtszezon, elindult a 2019-es világbajnokság, így ennek a sorozatnak is kezdődik az újabb évada. A nyitófutam helyszíne szokás szerint a melbourne-i Albert Park. Az elmúlt két évben Sebastian Vettel nyert, aki összesen három győzelmével a mezőny legeredményesebb pilótája a pályán. A másik két aktív világbajnok, a címvédő Lewis Hamilton és a Ferraritól a Sauberből lett Alfa Romeóhoz távozott Kimi Räikkönen két-két alkalommal nyert Ausztrál Nagydíjat.

Szezonnyitóként a melbourne-i pálya több versenyző számára a bemutatkozás emlékét is jelenti. A jelenlegi mezőny több mint fele korábban itt indult először Forma-1-es futamon, ezen a hétvégén pedig három újabb versenyző csatlakozhat hozzájuk (Lando Norris, Alexander Albon, George Russell). A legemlékezetesebbre Hamiltonnak és Kevin Magnussennek sikerült az első versenye, mindketten a pódiumon ünnepelhettek a végén (Magnussennek azóta sem sikerült hasonló, Hamilton számára annál sikeresebb pályafutás nyitánya volt).

Az újoncok mellett egy nagy visszatérőt is köszönhetünk a hétvégén: Robert Kubica a 2011 eleji ralibalesetét követően, kilenc év kihagyással indulhat újra futamon.

Az utóbbi évekhez hasonlóan jelenleg egyetlen hazai pilótának, Daniel Ricciardónak szurkolhat a közönség. Egyszer már állhatott is a dobogón, de sajnos azt az eredményét hivatalosan törölték, így ez a siker még hiányzik neki. Idén a Red Bull Racing helyett a Renault színeiben fog indulni, amivel kisebb az esélye ennek a hiányosságnak a pótlására, a tavalyi negyedik helyének a megismétlése is nagy sikernek számítana.

Hamilton

A mezőny nagy részéhez hasonlóan a címvédő is Melbourne-ben debütált a Forma–1-ben, mégpedig 2007-ben a McLaren–Mercedesszel színeiben, rögtön harmadik helyezéssel (előtte Jacques Villeneuve-nek sikerült dobogós helyen bemutatkoznia ugyanott, 1996-ban). Egy évvel később élről indulva meg is nyerte a futamot. A 2009-es versenyre viszont nem igazán lehet büszke: először Jarno Trulli büntetése miatt harmadiknak hozták ki, de utóbb kiderült, hogy megtévesztette a versenybírókat (eltitkolta előlük, hogy ő engedte el maga mellett Trullit a biztonsági autó alatt), így Trullinak megkegyelmeztek és őt zárták ki. 2010-ben hatodik lett, majd a következő két futamon dobogón végzett: 2011-ben második, 2012-ben pole-ból indulva harmadik helyen. 2013-ban ötödik hellyel mutatkozott be a Mercedesnél. 2014-ben pole pozícióból indulhatott, a motorja azonban hamar megadta magát. 2015-ben mesterhármassal nyerte a szezonnyitót. 2016-ban ismét élről indult, de az elrontott rajt után a Ferrarik mögé került, csapattársával össze is koccantak, ami miatt meg is sérült az első szárnya. A verseny végére a második helyre sikerült visszajönnie, többek között a csapat taktikájának köszönhetően. Tavalyelőtt élről indult, a rajt után is megtartotta vezető helyét, de a korai kerékcseréje után beragadt Verstappen mögé, így Vettel mögé került, végül ismét második helyen zárt. Tavaly sorozatban ötödjére lett edzéselső. A futamon a kerékcseréig tartotta a vezető helyet, a virtuális biztonsági autós fázis alatt azonban Vettelnek sikerült elé visszajönnie, így ugyancsak sorozatban harmadszor második lett a futamon.

Ricciardo

2011-ben a Toro Rosso pénteki tesztpilótájaként hazai pályán volt az első Forma–1-es versenyhétvégéje. 2012-ben már rajthoz állhatott a futamon is, kilencedik helyével megszerezte pályafutása első pontjait. 2013-ban a kipufogó hibája miatt feladni kényszerült a versenyt. 2014-ben első Red Bull-os versenyén a dobogó második fokán ünnepelhetett az ausztrál közönség előtt – de túl szép volt ahhoz, hogy igaz legyen: az üzemanyag-fogyasztás körüli visszásságok miatt megfosztották helyezésétől. 2015-ben hatodik lett. 2016-ban leggyorsabb kört futott, és a dobogóra is volt esélye, de a gumiválasztás miatt végül negyedik lett. A tavalyelőtti hétvégéje nem túl jól alakult: az időmérőn a Q3-ban nem tudott mért kör futni, váltócsere miatt még öt hellyel hátrébb is sorolták. A futamon a rajtrácsra menet megállt az autója, nem sikerült időben helyrehozni, így a boxutcából rajtolt a harmadik körben, de 25 kör után fel kellett adnia a versenyt. Tavaly ötödik lett az időmérőn, de három hellyel hátrébbról indult, miután az egyik szabadedzésen nem lassított le eléggé a piros zászlónál. A futamon feljött Hülkenberggel és Grosjeannal is megvívva feljött a negyedik helyre.

Norris

A McLaren új pilótája versenyzett ugyan már Ausztráliában (2016 Toyota Racing Series), de nem ezen a pályán. Első Forma–1-es futamára készülhet.

Vettel

A 2007-es versenyhétvégén a BMW–Sauber pénteki harmadik pilótájaként vett részt.

Első három melbourne-i futamán kiesett: 2008-ban a Toro Rosso színeiben rögtön a rajt után karambolozott, 2009-ben első Red Bull-os versenyén Kubicával ütköztek (ekkor a megtett táv miatt elkönyvelték 13.-nak); 2010-ben élről indult, de a bal első kerék hibája miatt kicsúszott. 2011-ben viszont pole-ból rajtolva zavartalan győzelmet aratott, megkezdve azévi elsöprő menetelését. 2012-ben második lett. 2013-ban pole pozícióból indulva a harmadik helyen végzett. 2014-ben motorhiba miatt adta fel a versenyt. 2015-ben a dobogó harmadik fokára állva mutatkozott be a Ferrarinál. 2016-ban a megismételt rajt után a két Mercedes elé ugrott, de a félbeszakítás alatti gumiválasztásból rosszabbul jött ki, a kerékcsere után mögéjük jött vissza, és hiába próbálta megelőzni Hamiltont, kisodródott, így ismét harmadik helyen fejezte be a futamot. Tavalyelőtt a második rajthelyről indult, a későbbi kerékcseréje után sikerült Hamilton elé visszajönnie (akinek Verstappennel is meggyűlt a baja), győzelemmel nyitotta a szezont. Tavaly a harmadik helyről rajtolt. Hamilton és Kimi kerékcseréje után élre állt, majd ő maga a virtuális biztonsági autó cserélt kereket, sikerült az első helyre visszatérnie, és ismét megnyernie a futamot.

Räikkönen

A finn Jégember is egyike azoknak, akik itt mutatkoztak be a mezőnyben: 2001-ben Sauber–Petronasszal hetedik helyen futott be, ami Olivier Panis időbüntetésével pontszerző hatodikra javult. Egy évvel később első mclarenes versenyén megszerezte pályafutása első dobogóját (harmadik hely) és első leggyorsabb körét. A következő évben győzelmi esélyei is voltak, de áthajtásos büntetése miatt megint csak harmadik lett. 2004-ben motorhiba miatt feladta a versenyt, 2005-ben nyolcadik helyen végzett. 2006-ban második volt, majd 2007-ben győzelemmel (és mesterhármassal) mutatkozott be a Ferrarinál. A következő két versenyen nem ért célba, de a megtett táv miatt helyezettnek könyvelték el: 2008-ban pontszerző nyolcadiknak, 2009-ben 15.-nek.

2012-ben itt volt a visszatérő futama, Lotusszal hetedik helyezést ért el. 2013-ban hat év után újra megnyerte a szezonnyitót, ezután több mint öt évet kellett várnia az újabb győzelemre. 2014-ben újra a Ferrari pilótájaként indulva a verseny elején ütközött, de tovább tudott menni és hetedik lett. 2015-ben a rosszul rögzített kerék, 2016-ban a turbó meghibásodása miatt kellett kiállnia. Tavalyelőtt negyedik helyről indult, a rajtnál feljött harmadiknak, de végül a futamon is negyedik lett, leggyorsabb kört futva. Tavaly a második helyről rajtolva lett harmadik a futamon.

Grosjean

2012-ben a Lotus színeiben versenyezve ütközött Pastor Maldonadóval és kiállni kényszerült, 2013-ban tizedikként elcsípett egy pontot. A következő két futamot nem sikerült befejeznie:2014-ben az ERS, 2015-ben az erőátvitel hibája miatt esett ki. 2016-ban viszont nagy meglepetésre a pontszerző hatodik helyet csípte el új csapata, a Haas bemutatkozó versenyén, ami annak is köszönhető volt, hogy csak a félbeszakítás alatt cserélt kereket. Tavalyelőtt hatodik helyről rajtolt, de a futamon vízszivárgás miatt kiállni kényszerült. Tavaly hetedik lett az időmérőn, a futamon a harmadik sorból indulhatott, de lazán rögzített kerék miatt kiállni kényszerült, előbb virtuális, majd valódi biztonsági autós szakaszt okozva.

Gasly

Tavaly kiesett, miután a Toro Rossóban megadta magát a Honda-motor.

Pérez

2011-ben ő is itt futotta első Forma–1-es nagydíját, tizedikként ért célba, tehát pontot szerzett – volna, de csapattársához, Kobayashi Kamuihoz hasonlóan őt is megfosztották helyezésétől a Sauber technikai szabálytalansága miatt. 2012-ben aztán tényleg megkaphatta a pontokat, miután nyolcadik lett. 2013-ban első mclarenes versenyén 11. helyével kimaradt a pontszerzésből. A következő két évben már Force India színeiben mindkétszer tizedikként sikerült befutnia. 2016-ban a 13. helyen végzett. Tavalyelőtt az időmérőn 11. helyen végezve (Ricciardo büntetése miatt tizedik helyről indulva) a futamon hetedik helyezést ért el. Tavaly 11. helyen zárta a futamot.

Leclerc

Tavaly a Sauber színeiben itt volt az első futamrészvétele, 13. helyen végzett.

Stroll

Tavalyelőtt öt rajthely büntetést kapott, miután a Williamsben váltót cseréltek, de amúgy is utolsó előtti helyen végzett az időmérőn, így csak eggyel hátrébb kellett indulnia. Végül fékhiba miatt nem sikerült célba érnie a bemutatkozó versenyén. Tavaly 14. helyen végzett.

Magnussen

2014-ben itt volt az első és mindmáig legjobban sikerült versenye: mclarenes csapattársát, Jenson Buttont is megelőzve a dobogón végzett, ráadásul Ricciardo kizárásával harmadikból másodikká lépett elő – ilyesmi előtte 1996-ban sikerült Jacques Villeneuve-nek. A 2015-ös szezon során egyedül erre a versenyre nevezett: Fernando Alonso helyettesítésére indították, de motorhiba miatt elrajtolnia sem sikerült. 2016-ban a Renault színeiben a 12. helyen végzett. Tavalyelőtt az első körben ütközött Marcus Ericssonnal, később a Haas felfüggesztésének sérülése miatt állt ki. Tavaly csapattársát megelőzve hatodik lett az időmérőn, a rajtrácson egy hellyel előrébb indulhatott. A futamot is jól kezdte, lerajtolva Verstappent, de laza kerékrögzítés miatt ki kellett állnia.

Albon

A thai pilóta itt mutatkozhat be a mezőnyben.

Kvjat 

2014-ben a Toro Rosso színeiben kilencedik hellyel mutatkozott be a mezőnyben, ezzel ő lett a Forma–1 történetének legfiatalabb pontszerzője – míg nem jött Verstappen. 2015-ben a Red Bull váltóhibája miatt nem sikerült elrajtolnia. 2016-ban hasonlóan járt, az autó megadta magát a felvezető körben. Tavalyelőtt Toro Rossóval kilencedik lett. Idén egy kihagyott szezon után tér vissza a mezőnybe.

Hülkenberg

2010-ben Williamsszel a rajt utáni ütközés miatt kiesett. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótájaként vett részt, majd 2012-ben újra rajthoz állt a futamon, de ismét ütközött az elején. 2013-ban Sauberrel szintén nem sokra jutott, az üzemanyagrendszer hibájából el sem tudott rajtolni. 2014-ben újra a Force India színeiben indulva első ausztráliai pontjait szerezte hatodik helyével, a következő két évben pedig mindkétszer hetedik lett. Tavalyelőtt Renault-val a 11. helyezettként lemaradt a pontszerzésről, miután Esteban Ocont az Alonsóval vívott hármas csata után nem sikerült megelőznie. Tavaly nyolcadik lett az időmérőn, egy hellyel előrébb rajtolva a futamon is hetedik lett.

Verstappen

Három éve a Toro Rosso színeiben itt volt az első Forma–1-es futamrészvétele, minden idők legfiatalabb pilótájaként (jelen állás szerint felül-, illetve alulmúlhatatlanul, mert azóta 18 év lett az alsó korhatár). Bár pontszerző helyen haladt, motorhiba miatt kiállni kényszerült. 2016-ban tizedik lett. Tavalyelőtt a Red Bull pilótájaként ötödik helyről indult, a futamon kicsit bezavart Vettel és Hamilton csatájába (utóbbi bosszúságára), végül ötödikként zárt a Ferrarik és a Mercedesek mögött. Tavaly negyedik helyről indult. A rajt után Magnussen megelőzte őt. Később próbálta visszaelőzni, de a 10. körben megpördült és visszaesett, végül a hatodik helyet tudta megmenteni.

Sainz

Eddig mind a négy itteni futamán pontot szerzett. 2015-ben itt mutatkozott be a Forma-1-ben a Toro Rosso színeiben, kilencedik hellyel, amit a következő évben sikerült megismételnie. Tavalyelőtt bejutott a Q3-ba, a nyolcadik helyről indulva a futamon is ezt a helyezést érte el. Tavaly Renault-val kilencedik helyről indulva tizedik lett.

Russell

Első versenye lesz a pályán és a Forma–1-ben is.

Bottas

2013-ban a bemutatkozó versenyén a Williams pilótájaként 14. helyen végzett, 2014-ben ötödik hellyel indította a szezont. 2015-ben a hatodik rajthelyet szerezte meg, de hátsérülése miatt visszalépett a futamrészvételtől. 2016-ban  nyolcadik helyen végzett. Tavalyelőtt itt mutatkozott be új csapata, a Mercedes színeiben, harmadik helyről rajtolva. Bár a futam elején visszaesett, végül a dobogó harmadik fokára állhatott. Tavaly az időmérője rosszul alakult: nem tudott mért kört menni a Q3-ban, majd hátra is sorolták öt hellyel váltócsere miatt. A futamon nyolcadik helyen végzett.

Kubica

A 2006-os hétvégén a BMW–Sauber harmadik pilótája volt a pénteki szabadedzésen. A következő három évben nem sikerült pontont szereznie az itteni futamokon: 2007-ben váltóhiba miatt állt ki, 2008-ban Nakajima Kazukival ütközött, 2009-ben pedig Vettellel, utóbbi futamon a megtett táv miatt 14.-nek könyvelték el. 2010-ben Renault-val a dobogó második fokára állhatott – ez volt mindezidáig az utolsó Ausztrál Nagydíja, hiszen a 2011 év eleji ralibalesetet követően nyolc évig nem versenyzett a Forma–1-ben, most visszatérhet.

Giovinazzi

Tavalyelőtt a sérült Pascal Wehrleint helyettesítve első Forma-1-es versenyén vett részt az akkor még Sauberként működő csapata színeiben. A futamon 12. helyen végzett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr2614689810

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása