Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző X/8.

Monacói Nagydíj, Monte Carlo

2024. május 25. - F1 Hierro

A Monacói Nagydíj nagy múltú versenynek számít, hiszen 1929-ben rendezték meg először Monte Carlo utcáin, 1950-ben az első világbajnoki szezon versenynaptára is tartalmazta. Ezután néhány évre kikerült, de 1955 óta folyamatosan megrendezték, leszámítva a Covid-helyzet miatt átrendezett 2020-as szezont.

A hosszú évtizedek során arattak itt győzelmeket a Forma-1 nagy alakjai és időnként születtek meglepetések is. A hatvanas években Graham Hill számított Mr. Monacónak, aki összesen ötször győzött Monte Carloban. Őt Ayrton Sennának sikerült túlszárnyalnia hat győzelmével, amiből ötöt sorozatban szerzett a McLaren színeiben. Halála 30. évfordulója kapcsán többen is megemlékeznek róla, köztük volt csapata brazilos festéssel. 1994-ben éppen a Monacói Nagydíj volt az első verseny nélküle.

Senna mellett olyan versenyzők nyertek Monacóban a McLaren színeiben, mint Alain Prost, Mika Häkkinen, David Coulthard, Kimi Räikkönen, Fernando Alonso, legutóbb pedig Lewis Hamilton, immár 16 éve. A Ferrari első monacói győzelmét 1955-ben szerezte Maurice Trintignant, ezt követően ők is többször nyertek itt, háromszor Michael Schumacher révén, legutóbbi itteni győzelmüket pedig 2017-ben szerezte Sebastian Vettel. Bár pole pozíciókat azóta is szerzett a hazai pályán versenyző Charles Leclerc, de dobogóra váltani sem sikerült őket. A Williams legutóbbi monacói győzelmét 2003-ban szerezte Juan Pablo Montoya. Az Alpine-nak, amelynek tavaly sikerült egy dobogót összehoznia Esteban Ocon révén, a jogelődei nyertek Monte Carlóban: kétszer a Benetton Schumacherrel, kétszer a Renault. Az Aston Martin még nem nyert versenyt, de Alonso tavalyi második helye máig egyik legjobb versenyeredményük. A Mercedesnek öt győzelme van Monacóban, ebből kettőt szerzett Hamilton, sorozatban hármat pedig Nico Rosberg (plusz egy alkalommal pedig a jogelőd Brawn GP győzött 2009-ben). A Red Bull Racingnek előbb a 2010-es évek elején hozott győzelmeket Mark Webber és Vettel, majd az utóbbi három évben újra ők uralták a pályát, egyszer Sergio Pérez, kétszer Max Verstappen nyert.

Behúzza ezt is a Red Bull vagy a szabadedzések után joggal reménykednek az üldözők?

Red Bull

Az első Monacói Nagydíjuk 2005-ben kettős kieséssel ért véget, David Coulthard és Vitantonio Liuzzi is ütköztek. 2006-ban Coulthard harmadik lett, megszerezve a csapat történetének első dobogóját. Az eredményhirdetésnek megadta a módját: Superman-köpenyt viselt. Christian Klien váltóhiba miatt kiállt. 2007-ben a Coulthard–Mark Webber duó pont nélkül zárt. Webber 2008-ban negyedikként, 2009-ben ötödikként szerzett pontokat, míg csapattársa, előbb Coulthard, utóbb Sebastian Vettel kicsúszott. Az ezt követő három évben uralták a futamot: 2010-ben Webber szerezte a csapat első itteni győzelmét, ami Vettellel együtt rögtön kettős siker volt. 2011-ben Vettel győzött, Webber negyedik lett; 2012-ben fordított szereposztással ismét Webber győzött, Vettel lett negyedik. 2013-ban a dobogó két oldalára állhattak: Vettel második, Webber harmadik helyezettként.

2014-ben Daniel Ricciardo ünnepelhetett a dobogó harmadik fokán, Vettel műszaki hibával kiállt. 2015-ben Danyiil Kvjat negyedik lett a leggyorsabb kört futó Ricciardo előtt. A 2016-os hétvégén sokáig a csapatnak állt a zászló: Ricciardo előbb megszerezte az első rajthelyet (az egyetlen nem Mercedes pole a szezon során), a futamon is vezetett, de sokba került neki, hogy a kerékcseréjéhez nem készítették elő időben a gumikat, így a második helyre szorult. Verstappen versenye a szalagkorlátnak ütközve ért véget. 2017-ben Ricciardo harmadik, Verstappen ötödik lett. 2018-ban Ricciardo újra pole-ból indult, és ezúttal sikerült a futamot is megnyernie. Verstappen viszont a szombati szabadedzésen összetörte az autóját, így nem tudott mért kört menni az időmérőn, a rajtrács végéről indulhatott, ahonnan kilencedik helyre jött fel. 2019-ben a második sorból rajtoló Verstappen második helyen futott be, de veszélyes kiengedés miatt három rajthely büntetést kapott, így negyedik lett; mögötte a három hely hátrasorolással induló Gasly lett az ötödik, aki megfutotta a leggyorsabb kört is. 2021-ben Verstappen az első sorból rajtolva lényegében végig vezetve nyert, Pérez az ötödik sorból indulva a boxtaktikának köszönhetően negyedik lett. Tavalyelőtt a második sorból rajtoltak, miután a Q3 végén Pérez összetörte az autóját a Portier-nál, és emiatt piros zászló vetett véget az időmérőnek. A futamon a 17. körben Pérez az élversenyzők közül elsőként váltott esőgumiról átmenetire, Verstappen két körrel később követte, Pérez ekkor a kint maradó Sainz mögé és a kereket cserélő Leclerc elé került. A 22. körben slickre váltottak, ekkor Pérez élre állt, Verstappen pedig a Ferrari hibái miatt sok időt veszítő Leclerc elé. A pozícióik a futam végéig nem változtak, Pérez győzött, Verstappen harmadik lett. Tavaly Verstappen pole-ból indulva egy kerékcserével rajt-cél győzelmet aratott, míg a Q1-es kicsúszása után a rajtrács végéről induló, a futam során többször koccanó Pérez a 17. helyen futott be, Hülkenberg büntetésével 17. lett.

Mercedes

A Juan Manuel Fangióval fémjelzett sikerkorszak idején nem sikerült nyerniük Monacóban: 1954-ben nem rendezték meg a versenyt, 1955-ben pedig egyedül ezen a futamon nem győztek (az Indy 500-at nem számítva, ahol nem is indultak): Fangio váltóhiba miatt állt ki, Stirling Moss hatalmas körhátránnyal kilencedik lett.

A jogelőd Brawn GP 2009-ben kettős győzelmet aratott Jenson Button, Barrichello sorrendben. Buttonnak a győzelem után futnia kellett a dobogóhoz, miután rossz helyre parkolta le az autóját.

A visszatérés után Nico Rosberg 2010-ben hetedikként szerzett pontot, Michael Schumacher akkor 12. helyen végzett, míg 2011-ben Rosberg 11. lett, Schumacher kiesett. 2012-ben Schumacher élen végzett az időmérőn, de a barcelonai karambol miatt öt hellyel hátrasorolták, a versenyen pedig kiesett; Rosberg viszont a dobogó második fokára állhatott. 2013-ban Rosberg megszerezte a gyári Mercedes első itteni győzelmét, Hamilton negyedik lett. 2014-ben Rosberg újra nyert, Hamiltonnal együtt ezúttal kettős győzelem lett. 2015-ben Hamiltonnak állt a zászló, de a virtuális safety car alatti kerékcsere vége harmadik hely lett, a futamot sorozatban harmadjára Rosberg nyerte. 2016-ban itt volt az egyetlen futam, ahol nem szerezték meg a pole pozíciót: Rosberg második, Hamilton harmadik helyről indult. A futamon Rosbergnek végig problémái voltak, ezért amikor látszott, hogy feltartja Hamiltont, a csapat elengedésre utasította. Hamilton ezután faragott a hátrányából, majd a jól megválasztott gumistratégiának és a Red Bull bokszutcai baklövésének köszönhetően élre is állt, és kivédekezte Ricciardo támadását, ezzel sorozatban a negyedik Mercedes-győzelmet szerezte a pályán, saját magának pedig azévi első diadalát. Rosberg végül hetedik helyre tudta bevinni az autót. 2017-ben Bottas negyedik, a sárga zászló alatt véget érő Q2 miatt 13. helyről induló Hamilton hetedik lett. 2018-ban Hamilton harmadik, Bottas ötödik lett. 2019-ben megszerezték az első sort, Hamilton pole-ból indulva győzött, átvészelve a gumijai elfogyását is. Bottas a kerékcsere után boxutcában összeért a veszélyesen kiengedett Verstappennel, majd utána még egyszer kereket cserélt (keményre váltott), így negyedik helyre esett vissza, de Verstappen időbüntetésével meglett neki a harmadik hely. 2021-ben dobogóra állniuk sem sikerült: a második sorból induló Bottasnak a kerékcsere során nem tudták leszedni a jobb első kerékanyát, emiatt fel kellett adnia a versenyt; a negyedik sorból rajtoló Hamilton leggyorsabb kört futva hetedik lett. Tavalyelőtt Russell a harmadik sorból rajtolva ötödik, Hamilton a negyedik sorból rajtolva nyolcadik lett, átvészelve a 18. körben egy ütközést Oconnal. Tavaly Hamilton a harmadik, Russell a negyedik sorból rajtolt, a futamon a leggyorsabb kört futó Hamilton és Russell 4–5. helyen végeztek, miután jól jöttek ki az esőben a köztes gumikra váltásból. Russell öt másodperc büntetést kapott, miután az 55. körben a menekülőútról veszélyesen tért vissza Pérez elé, de a helyezését nem befolyásolta.

Ferrari

Az 1950-es Monacói Nagydíj jelentős mérföldkő a Scuderia történelmében, ez volt ugyanis az első világbajnoki futamuk. Alberto Ascari révén rögtön egy második hellyel tették le a névjegyüket. Ezután négy évig nem szerepelt a világbajnokság programjában Monte Carlo, majd 1955 diadalt hozott: Maurice Trintignant győzelmével megtörte a Mercedes akkori sikersorozatát. Ezután többször is dobogón végeztek, kettős dobogókra is volt példa, de hosszú ideig kellett várni, hogy valaki újra a tetejére álljon. Az 1967-es futamon tragédia érte a csapatot: Lorenzo Bandini meghalt, miután autója kigyulladt. 1975-ben Niki Lauda hozta az újabb Monte Carló-i diadalt, egy évvel később megismételte, Clay Regazzoni kettős győzelemmé egészítette ki. 1977-ben a dobogó két oldalán végeztek a pilóták: Lauda második, Carlos Reutemann harmadik lett. 1979-ben Jody Scheckternek sikerült nyernie, két évvel később pedig Gilles Villeneuve itt szerezte meg a csapat első turbós győzelmét. Utána megint hosszú várakozás következett a pályán. 1982-ben Didier Pironi második lett, 1984-ben René Arnoux harmadik (miután a Tyrrell eredményeit törölték), 1985-ben Michele Alboreto második, 1987-ben szintén ő lett harmadik, akárcsak 1988-ban, amikor csapattársa, Gerhard Berger is ott volt a dobogón másodikként.

1991-ben és 1993-ban Jean Alesi harmadik helyen végzett, 1994-ben és 1995-ben Gerhard Berger hozta ezt a helyezést. Aztán 1997-ben az időjárás-jelentésekre alapozott taktikának köszönhetően Michael Schumacher győzött az esős futamon, Eddie Irvine harmadik lett. 1998-ban Schumachernek nem sikerült jól a verseny, az Alexander Wurz elleni adok-kapok miatt hosszú javításra kellett kiállni, pontzónán kívül ért célba. Irvine viszont megismételte dobogós helyezését. 1999-ben jó rajt után sikerült kettős győzelmet aratniuk, Schumacher, Irvine sorrendben. 2000-ben Schumacher műszaki hiba miatt kiesett, Rubens Barrichello viszont második lett; 2001-ben pedig újabb kettős siker következett, ismét a brazil pilótával a második fokon.

2002-ben Schumacher második, 2003-ban harmadik lett, Barrichello előbbi évben, hetedik, utóbbi futamon nyolcadik. 2004-ben Schumacher kiesett, ezzel öt győztes futam után tört meg az év eleji sikerszériája (valamint a Ferrari nyolcfutamos győzelmi sorozata), míg Rubinho harmadik lett. 2005-ben Schumacher és Barrichello 7-8. helyen végeztek. 2006-ban Schumacher autózta a pole pozíciót érő időt, de az edzés végi keresztbeállása miatt hátrasorolták, ötödiknek sikerült feljönnie a végére, Felipe Massa kilencedikként nem szerzett pontot.

2007-ben és 2008-ban Massa egyaránt harmadik lett, míg Kimi Räikkönen előbbi alkalommal nyolcadik, utóbbi futamon pedig ütközött Adrian Sutillal, ami után kilencediknek futott be. 2009-ben Kimi hozta a harmadik helyet, a Scuderia azévi első dobogóját szerezve, Massa előtt. 2010-ben Massa megint negyedik, Alonso hatodik helyen végzett. A következő két évben Alonso hozott dobogós helyezéseket: előbb második, 2012-ben harmadik lett, míg Massa 2011-ben a Hamiltonnal való ütközés után kiesett, 2012-ben hatodik helyen végzett. 2013-ban Alonso hetedik lett, Massa kiesett. 2014-ben Alonso negyedik, míg Kimi mindössze 12. lett. 2015-ben Vettel második, Kimi hatodik helyen futott be. 2016-ban nem sikerült a dobogó, Vettel negyedik lett, Kimi kiesett, miután az első szárnya letört a szalagkorlátnak való ütközés után. 2017-ben az első sorból rajtolhattak, Kimi szerezte meg a pole-t Vettel előtt. A kerékcserék után felcserélődött a sorrend, így végül Vettel nyerte a futamot, Kimi második helye pedig a 2010-es Német Nagydíj óta az első kettős győzelmet jelentette a Scuderiának. 2018-ban Vettel második, Kimi negyedik lett. 2019-ben Vettel a második sorból rajtolt, a kerékcserék után Bottas elé került, Verstappen időbüntetése révén második lett. Leclerc, aki nem jutott be a Q2-be, egy megpördülés után defektet kapott, majd később az autója sérülése miatt kiállt. 2021-ben Leclerc edzéselső lett, de a Q3 végén odacsapta az autóját, ami annyira megsérült, hogy nem tudott elrajtolni. Sainz a második sorból rajtolva második helyezést ért el. Tavalyelőtt a Pérez balesete miatt piros zászlóval véget érő időmérőn megszerezték az első sort, Leclerc ezúttal el is indulhatott az élről, és mellette Sainz is, annak ellenére, hogy Pérez összetört autójának ütközött. A futamon Leclerc élen áll az első kerékcseréig, amikor két körrel Pérez után és Verstappennel egy körben váltott esőgumiról átmenetire, Sainz viszont maradt (időlegesen átvéve a vezetést), és a 22. körben egyből slickre váltott. Leclerc is ebben a körben állt ki cserélni, bár a csapatnál meggondolták magukat, de túl későn jelezték neki, így Sainz mögött kellett várakoznia. Sainz Pérez mögé, Leclerc pedig Verstappen mögé tudott visszajönni, így Sainz második lett, Leclerc negyedik. Tavaly Leclerc harmadik, Sainz ötödik lett az időmérőn, de Leclerc feltartásért három rajthely büntetést kapott, így Sainz indult előrébb. Sainz próbálkozott Ocon ellen a harmadik helyért, de a 11. körben a sikánnál koccantak, az első szárnya megsérült. A kerékcserén tovább tartották kint, mint Ocont, és nem csak az Alpine mögé tudott visszajönni, ami miatt mérges volt a csapatra. Utána ismét a sikánnál próbált előzni, de mivel csak átvágással sikerült, visszaadta a pozíciót. Az eleredő esőben egy körrel tovább maradtak kint a mezőny nagy részénél, de nem bizonyult kifizetődőnek, Sainz a Casinó után kicsúszott, Leclerc mögé került. Ezután double stackkel váltottak átmeneti gumikra, amiből Sainz rosszul jött ki, Gasly mögé jött vissza. Így Leclerc hatodik, Sainz nyolcadik helyen végzett.

McLaren

1966-ban itt mutatkoztak be saját konstrukciójú Forma–1-es autóval, az alapító Bruce McLaren olajszivárgás miatt kiesett. Az első itteni dobogójukat Emerson Fittipaldi hozta 1975-ben, amikor második lett. Utána sokáig kellett várniuk említésre méltó eredményre, sőt 1983-ban itt esett meg az a csúfság, hogy a két versenyző (Lauda és John Watson) egyike sem kvalifikálta magát a futamra. A következő évi verseny annál jobban sikerült, meglett az első itteni diadal: Alain Prost a félbeszakított esős futamon aratott félpontos győzelmet – ami a végelszámolásnál döntőnek bizonyult (Lauda kiesett, így őt a felezés nem érintette). Ezután 1988-ig összesen egyszer, 1987-ben nem sikerült itt nyernie. Az 1986-os futam Keke Rosberg révén kettős győzelmet hozott. 1989-től 1993-ig pedig Ayrton Senna páratlan nyerő szériája következett. Prost 1989-ben másodikként, Berger 1990-ben harmadikként csatlakozhatott hozzá a dobogón. 1994-ben Martin Brundle második lett, 1996-ban pedig Coulthard szintén ezt az eredményt érte el a mezőnyt megtizedelő futamon.

1998-ban Mika Häkkinen aratott magabiztos győzelmet, Coulthard műszaki hiba miatt kiesett. 1999-ben Mika harmadik lett a két Ferrari mögött, 2000-ben aztán Coulthard diadalmaskodott, Häkkinen lagymatagabb formában versenyezve hatodik helyen végzett. 2001-ben Coulthard élről indult volna, de a felvezető körben beragadt, így a leghátulról kellett előretörnie. A verseny végére az ötödik helyre tudta felverekedni magát, főleg Enrique Bernoldival gyűlt meg a baja. Häkkinen műszaki hiba miatt kiesett, mint oly sokszor abban az évben. 2002-ben újra DC győzött.

2003-ban Kimi Räikkönen második, Coulthard hetedik lett. 2004-ben kettős kiesés következett, majd 2005-ben Kimi győzött, Juan Pablo Montoya ötödik helyen végzett. 2006-ban Montoya második, Kimi kiesett. 2007-ben az Alonso–Hamilton páros kettős győzelme következett, majd 2008-ban Hamilton eggyel feljebb lépett a dobogón (ekkor győzött itt a wokingi csapat legutóbb), míg Heikki Kovalainen nyolcadik lett. 2009-ben Hamilton rajtbüntetés után 12. helyen végzett, Kovalainen kiesett. 2010-ben Hamilton ötödik lett, Button kiesett. 2011-ben Button harmadik helyezést ért el (a piros zászló alatt hátrányosan érintette, hogy a riválisok tudtak gumit cserélni), Hamilton két ütközés és büntetés ellenére is hatodik lett. 2012-ben Hamilton ötödik helyen ért célba, a gyenge hétvégét kifogó Button a verseny vége felé kiesett, hivatalosan 16.-ként jegyezték. 2013-ban Button hatodik lett, míg Pérez merész manővereivel hívta fel magára a figyelmet, de kiállni kényszerült, 16.-nak jegyezték. 2014-ben Button hatodik, Magnussen tizedik lett. A következő két év viszonylag jól alakult a pályán: 2015-ben Button tizedikként az első pontot szerezte a legújabb Honda-motoros érában, Alonso kiesett. 2016-ban pedig a kettős pontszerzésnek örülhettek: Alonso ötödik, Button kilencedik helyezést ért el, ami így együtt a 2015-ös hungaroringi teljesítményt beállítva a legújabbkori McLaren–Honda eddigi legjobb eredménye. 2017-ben mindkét versenyző bejutott a Q3-ba, az Indianapolisban induló Alonso helyett egy hétvégére visszatérő Button a kilencedik, a Q2 végén balesetet szenvedő Stoffel Vandoorne pedig a tizedik helyen végzett, de egyikük sem indulhatott onnan. Button a túl sok elhasznált motor-alkotóelem miatt tizenöt rajthely büntetést kapott (Alonsótól megörökölve), a parc fermé alatti javítások miatt pedig végül a boxutcából rajtolt. Vandoorne három rajthely büntetést hozott az előző futamról (végül két rajthely hátrasorolást jelentett). A futamon mindkét versenyző baleset után esett ki: Button a Portier-nél a korlátnak nyomta Pascal Wehrlein Sauberjét (hiába kérte Alonso a rajt előtt rádión, hogy vigyázzon a kocsijára. Büntetést is kapott miatta, aminek persze már nem volt hatása), így ért véget Forma–1-es pályafutása. Az ütközés miatt a biztonsági autót is be kellett küldeni. Vandoorne néhány körrel később kicsúszott. 2018-ban Alonso a hetedik helyről indulhatott, de váltóhibával kiállt, Vandoorne 14. lett. 2019-ben a Q3-ba jutó Sainz hatodik, Norris 11. helyen zárta a futamot. 2021-ben Norris a harmadik sorból rajtolva harmadikként állhatott dobogóra, a Q2-ben kieső Ricciardo viszont pontzónán kívül, saját csapattársa által is lekörözve 12. helyen végzett. Tavalyelőtt a Q3-ba jutó Norris leggyorsabb kört futva hatodik helyezést ért el, a Q2-ig jutó Ricciardo 13. lett. Tavaly Norris bejutott a Q3-ba, míg Piastri lecsúszott róla, a futamon Norris és Piastri 9–10. helyen végeztek.

Aston Martin

Az előd Force India első Monacói Nagydíja, a 2008-as futam meglepetéssel kecsegtetett: Adrian Sutil negyedik helyen haladt, amikor Räikkönen kiütötte. A legjobb monacói versenyük a 2016-os lett, amikor Pérez jó gumitaktikával harmadikként dobogóra állhatott, Hülkenberg hatodik lett. 2019-ben a Racing Point színeiben Pérez 12., Stroll 16. helyen végzett.

2021-ben  már Aston Martin név alatt a Q3-ba jutó Vettel a kerékcsere után Gasly elé visszatérve ötödik helyezéssel szerezte első pontjait a csapat színeiben; Stroll pedig nyolcadik helyen futott be, így ez lett az első kettős pontszerzésük. Tavalyelőtt a Q3-ba jutó Vettel a 11. helyen ért be, de Ocon büntetésével tizedik lett; a kezdeti biztonsági autós körök alatt az autóját lekoccoló Stroll a 14. helyen végzett. Tavaly Alonso az első sorból rajtolva második helyezést ért el. Az eleredő esőben próbáltak azzal kockáztatni, hogy közepesekre cserélték a gumiját, de kénytelen volt még egy cserével átmeneti gumira váltani, ezzel elszállt az esélye Verstappen utolérésére. A Q2-ig jutó Strollnak több koccanása volt, végül az 56. körben az autója sérülésével kiállt.

Alpine

A jogelődök közül a Tolemannek emlékezetes versenye volt az 1984-es, amikor Ayrton Senna az esőben folyamatosan zárkózott fel egészen a második helyig, és a győzelemre is esélyesnek tűnt, de félbeszakították a futamot, így maradt második. A Benetton 1994–95-ben nyert Michael Schumacher révén. A Renault színeiben 2004-ben Jarno Trulli megszerezte pályafutása egyetlen győzelmét, 2006-ban pedig Alonso nyerte a futamot. 2010-ben Robert Kubica a dobogó harmadik fokára állhatott. A Lotus név alatt nem sikerült dobogót elérniük.

2021-ben Alpine név alatt a Q2-be jutó Ocon kilencedik, a Q1-ben kieső Alonso 13. lett. Tavalyelőtt mindkét versenyző a Q3-ba jutott, Alonso hetedik lett, Ocon eredetileg kilencedik helyen ért be, de a Hamiltonnal való ütközésért öt másodperc büntetést kapott, így 12. helyen végzett. Tavaly Ocon a második sorból rajtolva a dobogó harmadik fokára állhatott, sikeresen hárítva Sainz próbálkozásait, a negyedik sorból rajtoló Gasly hetedik lett, kihasználva Sainz időveszteségét Ferrari a double stacknjénél.

Williams

Az 1978-as futamon az egyedüli pilóta, Alan Jones kiesett. 1979-ben Regazzoni második lett, majd 1980-ban Carlos Reutemann megszerezte a csapat első monacói győzelmét. Három évvel később Keke Rosberg tudott nyerni, a bontakozó turbódominancia idején még Cosworth szívómotorral. 1987-ben Nelson Piquet már Honda, 1991-ben Nigel Mansell Renault motorral második lett. 1992-ben Mansellnek jó esélyei voltak a győzelemre, de kiállt kerékcserére, utána pedig hiába kergette meg Sennát, ezúttal második lett, Riccardo Patrese a dobogó harmadik fokára állhatott. 1993-ban Prost élről indult, de negyedik lett, míg Damon Hill második. 1994-ben Senna halála után ez volt az első versenyük, egyelőre Hillt indították egyedül. 1995-ben Hill második lett.

A következő két évben egyik autó sem ért célba, 1996-tól 2001-ig mindössze 1998-ban Jacques Villeneuve ötödik helye hozott pontokat. 2002-ben már a BMW motorral Ralf Schumacher harmadik lett bátyja mögött. Húsz szűk esztendő után 2003-ban Montoya nyert itt újra a csapat színeiben. A következő évben negyedik helyen végzett, majd 2005-ben mindkét pilóta dobogóra állhatott: Nick Heidfeld második, Webber harmadik helyezettként.

2006-ban Rosberg és Webber is kiesett, 2007-ben Alexander Wurz, 2008-ban Nakajima Kazuki hetedik, 2009-ben Rosberg hatodik helyen végzett. 2010-ben Hülkenberg és Rubens Barrichello sem ért célba, 2011-ben Barrichello kilencedik lett, míg Maldonadót az utolsó előtti körben ütötte ki Hamilton. 2012-ben Maldonado már a futam elején ütközött, míg Bruno Senna tizedikként hozott egy pontot. 2013-ban Bottas 12. lett, Maldonado ismét ütközésbe keveredve esett ki. 2014-ben Massa hetedik lett, Bottas kiesett. 2015-ben Bottas és Massa 14-15. helyen végzett, ez volt a csapat első nullázása a szezon során. 2016-ban Massa tizedik, Bottas 12. lett (eredetileg 11. lett volna, de az Esteban Gutiérrezzel történt ütközés miatt tíz másodperc büntetést kapott, ami által helyet cseréltek). 2017-ben Massa 14. helyről indulva kilencedik lett, Strollt kiesettként 15.-nek jegyezték. 2018-ban Szergej Szirotkin és Stroll 16-17. helyen végeztek. 2019-ben Russell 15., Kubica – aki 16. körben Giovinazzival összeérve megpördült, és ezzel torlódást okozott – 18. lett. 2021-ben  Russell és Nicholas Latifi 14–15. helyen végeztek. Tavalyelőtt Latifi, aki a biztonsági autó mögötti kezdeti körök alatt elvétette a hajtűkanyart, a 15. helyen végzett; Albon technikai probléma miatt kiesett. Tavaly a Q2-be jutó Albon 14., a Q1-ben kieső Sargeant 18. helyen végzett (boxutcai gyorshajtásért öt másodperc büntetést kapott, de a helyezését nem befolyásolta).

RB

Az előd Toro Rosso legjobb monacói eredménye Vettel ötödik helye 2008-ból. 2019-ben Kvjat és Albon egyaránt az időmérőn egyaránt Q3-ba jutottak, a futamon 7–8. helyezésekkel értek el kettős pontszerzést.

2021-ben már AlphaTauri név alatt Gasly az időmérőn és a futamon is hatodik helyezést ért el, míg Tsunoda 16. lett. Tavalyelőtt Gasly a 12. helyen ért be, Ocon büntetése után 11. lett, Tsunoda a 17. helyen végzett. Tavaly a Q2-ig jutó Nyck de Vries 12., a Q3-ba jutó Tsunoda fékproblémákkal a 15. helyen végzett.

Kick Sauber

A Sauber történetének legszörnyűbb hétvégéje volt az 1994-es, amikor Karl Wendlinger az edzésen súlyos balesetet szenvedett, ami után kómába esett, hosszú kihagyásra kényszerült. Legjobb monacói versenyük az önálló időszakban az 1996-os volt, ahol a megtizedelődött mezőnyben Johnny Herbert harmadikként dobogóra állhatott, a futamot a boxutcában befejező Heinz-Harald Frentzent pedig negyedik helyezettnek könyvelték el.

A BMW–Sauber éra legjobb monacói eredménye Kubica 2008-as második helye.

2019-ben Alfa Romeo Racing név alatt Kimi Räikkönen 17., a három rajthely hátrasorolással induló, a futamon pedig a Kubicával való koccanás után 10 másodperc időbüntetést kapó Antonio Giovinazzi 19. helyen végzett. 2021-ben a Q3-ba jutó Giovinazzi a pontszerző tizedik helyen futott be, Kimi 11. lett mögötte. Tavalyelőtt a Q2-ig jutó Bottas tizedik helyen ért be, de Ocon büntetésével kilencedik helyezést ért el, Zhōu a 16. helyen végzett. Tavaly a Q2-ig jutó Bottas 11., a Q1-ben kieső Zhōu 13. lett.

Haas

2016-ban Esteban Gutiérrez 11., Romain Grosjean 13. lett. 2017-ben mindkét pilóta pontot szerzett: Grosjean nyolcadikként, Magnussen tizedikként. 2018-ban Magnussen 13., a három rajthelyes hátrasorolással induló Grosjean 15. helyen végzett. 2019-ben Magnussen hatodik lett az időmérőn, Gasly hátrasorolásával még egy hellyel előrébb is indulhatott, de a futamon nem sikerült pontot szereznie: eredetileg 12. helyen futott be, pályaelhagyás miatt kapott öt másodperc büntetést, így a 14. helyen végzett. Grosjean viszont pontot szerzett: eredetileg kilencediknek futott be, a boxutca záróvonalának átlépése miatt ő is öt másodperc büntetést kapott, így tizedik lett. 2021-ben Nyikita Mazepin és az időmérőt kihagyó Mick Schumacher 17–18. helyen végeztek. Tavalyelőtt mindkét versenyző kiesett: Magnussen víznyomási problémák miatt, Schumacher a 24. körben szenvedett balesetet az Uszoda-sikán előtt, az autója kettétört, de neki nem esett baja. Az eset miatt előbb virtuális, majd valódi biztonsági autót, végül piros zászlós felfüggesztést kellett elrendelni. Tavaly mindkét versenyző kiesett a Q1-ben, Hülkenberg a 16. helyen ért be, de a Sargeanttal az első körben való  ütközésért kapott öt másodperces büntetést rosszul töltötte le, emiatt kapott tíz másodperc büntetéssel 17. lett; az autója sérülése miatt kieső Magnussent a megtett táv miatt 19. helyezettnek jegyezték.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr4018413147

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása