Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző V/3.

Kínai Nagydíj, Shanghai

2019. április 13. - F1 Hierro

A Kínai Nagydíj 2004 óta szerepel a versenynaptárban. Az első futamot a Ferrari nyerte, akik összesen négyszer győztek Shanghaiban, utoljára hat évvel ezelőtt. A Mercedesnek öt kínai győzelme van, 2012-ben itt nyertek először futamot a gyári csapat legújabb kori történetében, 2014-től 2017-ig pedig sorozatban négyszer nyerték meg a Kínai Nagydíjat. Tavaly viszont a Red Bull megtörte az Ezüst Nyilak győzelmi sorozatát. Előtte 2009-ben nyertek a pályán, amely az első győzelmük volt. A többi csapat közül a McLaren háromszor, a Renault egyszer nyert Kínában.

A tavalyi futam kiegyenlített küzdelmet hozott a három élcsapat között, amelyek most sormintában foglalták el az első hat rajthelyet (sőt, a Renault és a Haas révén ez igaz az első tízre is, ráadásul a tavalyi konstruktőri sorrendnek megfelelően). Idén vajon folytatódik a Mercedes győzelmi sorozata, visszavágva a Red Bullnak? Vagy a Ferrari kiköszörüli a bahreini csorbát? Esetleg megint meglepetés okoz a Red Bull?

Mercedes

A jogelőd Brawn GP színeiben 2009-ben Jenson Button és Rubens Barrichello 3-4. helyen végeztek.

Immár gyári csapatként az első két alkalommal kettős pontszerzéssel zárták a kínai futamot. Nico Rosberg 2010-ben harmadik lett, ami sorozatban a második dobogós helyezése volt. Michael Schumacher akkor tizedikként végzett; 2011-ben Rosberg ötödik, Schumacher nyolcadik helyen futott be. A 2012-es verseny különösen kedves emlék: Rosberg megszerezte a csapat első győzelmét a visszatérés óta. Schumachernek ki kellett állnia rossz kerékrögzítés miatt. 2013-ban Hamilton harmadik lett, Rosberg kiesett. Az következő két futamon kettős győzelmet értek el Hamilton, Rosberg sorrendben. A 2016-os verseny felemásan alakult: Rosberg megnyerte a futamot (hármas győzelmi sorozatnál tartva év elején és hatosnál összesen), míg Hamiltonnak az edzésen műszaki gondjai akadtak, a rajtrács végéről kellett indulnia hajtáslánccsere után, majd ütközött is a versenyen, hetediknek sikerült végül befutnia. Tavalyelőtt Hamilton nyerte a futamot, míg Bottas hatodik lett. Tavaly a második sorból rajtoltak. Bottas jól rajtolt, a kerékcsere után pedig élre került, de a 45. körben Ricciardo megelőzte, így második lett. Hamiltont előbb Verstappen megelőzte, majd Verstappen és Vettel ütközésével az érintettek elé, de Kimi mögé került. Később Verstappen is megelőzte, de az ütközés miatti időbüntetés révén Hamilton így is negyedik lett előtte.

Ferrari

Az első Kínai Nagydíjat Barrichello nyerte, bebiztosítva a világbajnoki második helyét, így teljes volt a maranellóiak azévi sikere. Schumachernek nem sikerült mért kört teljesítenie az edzésen, így utolsó sorból rajtolhatott, a végén 12. lett. A 2005-ös versenyen nullázott a Scuderia (Schumacher biztonsági autós fázis alatt kicsúszott a kavicságyba, Barrichello 12. helyen végzett); 2006-ban viszont Schumacher emlékezetes taktikai győzelmet aratott a Renault-k ellen (ez lett Forma-1-es pályafutása utolsó diadala), pontegyenlőségre hozva a világbajnoki csatát (sőt győzelmei számával át is vette a vezetést). Felipe Massa kiesett. A következő évben Kimi hozta az újabb diadalt a csapatnak (történetük során a 200.-kat), életben tartva a bajnoki reményeket. Massa harmadikként állt mellette a dobogón. 2008-ban szintén mindketten pódiumon végeztek, de Hamilton mögött, Massa, Kimi sorrendben. 2009-ben egyik autójuk sem szerzett pontot (Kimi tizedik lett, Massa műszaki hiba miatt feladta). 2010-ben Fernando Alonso negyedik, Massa kilencedik helyen végzett; 2011-ben Massa hatodik helyen futott be Alonso előtt. 2012-ben gyengén muzsikáltak: Alonso kilencedik, Massa 13. lett. 2013-ban viszont Alonso megnyerte a versenyt, Massa hatodik lett. 2014-ben Alonso harmadik lett, míg Kimi nyolcadik. 2015-ben Vettel és Kimi 3-4. helyen végeztek. 2016-ban a két versenyző összekoccant, miután Vettel próbálta elkerülni Kvjatot. Később Vettelnek Bottasszal is volt ütközése. A verseny végére Vettel egészen a második helyig jött fel, míg Kimi az ötödik helyre zárkózott. Tavalyelőtt megismételték ezeket a helyezéseket. Tavaly az első sorból indultak, a rajt után Bottas közéjük került, a kerékcsere után pedig Vettel elvesztette az éllovas pozíciót. A 43. körben az előzni próbáló Verstappen ütközött Vettellel, Kimi az esetet kihasználva feljött a harmadik helyre, Vettel az ütközés után sérült autójával visszaesett, nyolcadik helyen zárta a futamot.

Red Bull

2005-ben, a csapat első évének zárófutamán Christian Klien ötödik lett, David Coulthard (a pontszerzésről lemaradva) kilencedik. A következő évi verseny nem hozott pontot: Coulthard ismét kilencedik, a Klient váltó Robert Doornbos 12. lett. 2007-ben Coulthard nyolcadik, Mark Webber tizedik (pont csak előbbinek járt); 2008-ban Coulthard tizedik, Webber 14. lett. 2009-ben aztán ünnepelhettek: Vettel megszerezte a csapat történetének első győzelmét, ami Webber révén rögtön kettős siker lett. 2010-ben kevésbé nyújtottak emlékezeteset, de legalább mindkét versenyző pontszerző lett (Vettel hatodik, Webber nyolcadik). 2011-ben mindkét pilóta dobogóra állt – Vettel második, Webber harmadik helyezettként – Hamilton mögött. 2012-ben Webber és Vettel a 4-5. helyen végeztek. 2013-ban Vettel negyedik lett, Webber a kerekét elveszítve kiesett. 2014-ben Ricciardo negyedik helyen ért célba Vettel előtt. 2015-ben Ricciardo kilencedik lett, Danyiil Kvjat motorhibával kiállt. 2016-ban Kvjat – a „torpedó” –  harmadik lett Ricciardo előtt. Tavalyelőtt a rajtrács hátuljáról felzárkózó Verstappen harmadik lett, Ricciardo ismét negyedik. Tavaly a harmadik sorból indultak. Ricciardo a biztonsági autós fázis után hatodik helyről előretört az élre, megnyerte a futamot. Verstappen megelőzte Hamiltont (egy sikertelen próbálkozás után), Vettelt azonban csak ütközés árán tudta, ami miatt Kimi és Hamilton elment mellette. Hamiltont hiába előzte vissza, az ütközés miatti időbüntetéssel ötödik lett.

Renault

Az első Kínai Nagydíjon 2004-ben Alonso negyedik lett, míg a csapathoz frissen érkezett, 2003 óta először versenyző Jacques Villeneuve 11. helyen végzett. 2005-ben a világbajnok Alonso győzelemmel zárta a szezont, ezzel az első konstruktőri címet is sikerült behúzni. Giancarlo Fisichella negyedik lett. Egy évvel később kettős dobogót hoztak össze: Alonso második, Fisichella harmadik helyen futott be (előbbinek „nagyobb szüksége” volt a jobb helyezésre). 2007-ben viszont pontzónán kívül értek célba: Heikki Kovalainen kilencedik, Fisichella 11. helyen. 2008-ban Alonso negyedik, az ifjabb Nelson Piquet nyolcadik lett. 2009-ben Alonso kilencedik, Piquet 16. helyen végzett. 2010-ben Kubica ötödik, Vitalij Petrov hetedik lett.

2011-ben már a Lotus Renault GP színeiben Petrov kilencedik, Nick Heidfeld 12. helyen végzett. A Lotus-korszak legjobb eredménye Kimi második helye 2013-ból. 2016-ban Magnussen 17., Jolyon Palmer 22. - utolsó - lett. Tavalyelőtt Hülkenberg 12. helyen végzett. Palmert a rajtrács végére sorolták, amiért az időmérőn figyelmen kívül hagyta a sárga zászlót, a futamon 13. lett. Tavaly Hülkenberg az ütközés után visszaeső Vettel megelőzve hatodik, Sainz kilencedik lett.

Haas

2016-ban Esteban Gutiérrez 14., Grosjean 19. lett. Tavalyelőtt Magnussen nyolcadik, Grosjean 11. helyen futott be. Tavaly Magnussen tizedik, Grosjean 17. helyen végzett.

McLaren

Az első Kínai Nagydíjon Kimi révén sikerült dobogós (harmadik) helyezést elérniük (Coulthard pontzónán kívül kilencedik lett); egy évvel később a finn pilóta egy helyet javítva ismét pódiumra állt, míg Juan Pablo Montoya motorhiba miatt feladni kényszerült. A 2006-os versenyen Pedro de la Rosa lett ötödik, Kimi váltóhiba miatt kiesett. 2007-ben Hamilton hibázott nagyot, ami miatt feladni kényszerült a versenyt, Alonso másodikként futott be, így a szezonzáróra maradt a bajnoki cím eldöntése. 2008-ban Hamilton megszerezte a csapat első győzelmét a pályán, Heikki Kovalainen műszaki gondok miatt feladta. A következő évben mindkét versenyző pontszerző lett (5-6.), de Kovalainen végzett előrébb. Az ezt követő két versenyt megnyerték: 2010-ben Buttonnak sikerült, ráadásul Hamilton révén kettős győzelem lett; 2011-ben Hamilton győzött, Button negyedik lett. 2012-ben a dobogó két oldalára álltak: Button második lett Hamilton előtt. 2013-ban Button ötödik, Pérez 11. lett. A következő három évben nem sikerült pontot szerezniük: 2014-ben Button 11., Kevin Magnussen 13.; 2015-ben már Honda-motorral Alonso 12., Button 14. helyen végzett. 2016-ban Alonso és Button 12-13. helyen értek célba. Tavalyelőtt Vandoorne és Alonso is technikai probléma miatt állt ki. Tavaly Renault-motorral Alonso hetedik, Vandoorne 13. lett.

Racing Point

Az előd Force India legjobb eredménye a pályán a 2014-es kettős pontszerzés volt: Hülkenberg hatodik, Pérez kilencedik lett. Tavaly Esteban Ocon és Pérez a 11-12. helyen végeztek.

Alfa Romeo

A hinwilli csapat legjobb kínai eredménye a 2008-as a BMW–Sauber érából, amikor Nick Heidfeld ötödik, Kubica hatodik lett. Tavalyelőtt a Saubernél beugró Giovinazzi váltócsere miatt a 18. helyről indult, a futamon 3 kör után megcsúszott és falnak csapódott, be kellett küldeni miatta a biztonsági autót. Tavaly az Alfa Romeo Sauber színeiben Marcus Ericsson 16., Leclerc 19. helyen végzett.

Toro Rosso

A csapat első kínai versenyén (2006) Vitantonio Liuzzi tizedik (pont nélkül), Scott Speed 14. lett; a következő évben a csapat első kettős pontszerzésének örülhettek: Vettel negyedik, Liuzzi hatodik helyezést ért el. 2008-ban viszont ismét nulláztak: Vettel kilencedik, Sébastien Bourdais 13. lett. Az ezt követő években Sébastien Buemi 2009-es nyolcadik helye volt említésre méltóbb eredmény. 2012-ben Jean-Éric Vergne és Ricciardo 16-17. helyen végeztek. 2013-ban Ricciardo hetedikként szerzett pontokat, Jean-Éric Vergne 12. lett. 2014-ben Kvjat tizedik, Vergne 12. helyen futott be. 2015-ben Sainz 13., Verstappen – kiesettként – 17. lett. 2016-ban Verstappen és Sainz 8-9. helyen végeztek. Tavalyelőtt Sainz hetedik helyezést ért el, Kvjat hidraulikai problémával kiállt. Tavaly Gasly és Brendon Hartley egymással ütköztek össze, a törmelék miatt be kellett küldeni a biztonsági autót. Gasly végül 18. lett, tíz másodperces büntetést kapva az esetért; Hartley váltóhibával kiállt, a megtett táv miatt helyezettnek könyvelték el, de így is utolsó (20.) lett.

Williams

Az első Kínai Nagydíjon még a BMW-motoros időszakban Juan Pablo Montoya ötödik lett, a sérülése után visszatérő Ralf Schumacher ütközés miatt kiesett. Egy évvel később Webber hetedik lett, majd 2006-ban már Cosworth-motorral nyolcadik. Előbbi futamon Antonio Pizzonia 13., utóbbin Rosberg 11. lett. Utána sem Toyota-, sem újra Cosworth-motorokkal nem sikerült pontot szerezniük. 2012-ben a Renault-motorokkal viszont mindkét versenyző pontszerző helyen végzett: Bruno Senna és Maldonado 7-8. helyen futottak be. 2013-ban Bottas és Maldonado 13-14. helyen végeztek. 2014-ben immár Mercedes-motorral Bottas hetedik, Massa 15. lett, 2015-ben 5-6. helyen zárták a futamot Bottas, Massa sorrendben. 2016-ban Massa hatodik, Bottas tizedik helyen futott be. Tavalyelőtt Stroll ütközött és kiesett a verseny elején. Massa 14. helyen végzett. Tavaly Stroll és Szergej Szirotkin a 14-15. helyen végeztek.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr9914762800

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása