Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző IX/15.

Szingapúri Nagydíj, Marina-öböl

2023. szeptember 14. - F1 Hierro

A két év kényszerű kihagyást leszámítva 2008 óta megrendezett Szingapúri Nagydíjak legsikeresebb versenyzője a már visszavonult Sebastian Vettel öt győzelmével, amelyből sorozatban hármat a Red Bull Racing, kettőt a Ferrari színeiben szerzett, köztük az utolsó diadalát 2019-ben. Őt Lewis Hamilton követi négy győzelemmel a Mercedes színeiben. Rajtuk kívül a Ferrarival Fernando Alonso, a Mercedesszel Nico Rosberg, a Red Bull-lal pedig a tavalyi futamot Sergio Péreznek sikerült nyernie Singapore utcáin - Max Verstappennek még hiányzik az itteni győzelem. Az első szingapúri versenyt pedig az Alpine jogelődje, a Renault nyerte Alonsóval, de ehhez kellett az akkori csapatvezető Flavio Briatore furfangja is, ami egy évvel később kiderülve büntetést és szponzorvesztést hozott a csapatnak, de az eredmény maradt. Mostanában ismét beszédtéma lett az eset annak kapcsán, hogy a biztonsági autó miatti kapkodásban a Ferrari nagyot hibázott a tankolásnál, amire ráment az akkori bajnokesélye Felipe Massa versenye - a brazil pilóta mostanság perrel próbálja bizonyítani, hogy őt illette volna a 2008-as világbajnoki cím.

A Red Bull Racing idén eddig megállíthatatlan - Szingapúrban lesz végre "kakukktojás" futam?

Red Bull

2008-ban David Coulthard hetedik lett, Mark Webber váltóhiba miatt kiesett. 2009-ben Sebastian Vettel negyedik helyezést ért el, Webber fékhiba miatt kicsúszott. A következő évtizedben rendre volt pilótájuk a dobogón. 2010-ben Vettel és Webber 2-3. helyen végeztek. Utána pedig Vettel sorozatban háromszor győzött, míg Webber 2011-ben ismét harmadik lett, 2012-ben viszont időbüntetés miatt csak 11. helyre futotta neki, 2013-ban pedig motorhibával kiesve 15. helyezettnek jegyezték. 2014-ben Vettel és Ricciardo állhattak a pódium két oldalára. 2015-ben Ricciardo ismét dobogós helyezést ért el, ezúttal Ferrari-szendvicsben. Danyiil Kvjat hatodik lett. 2016-ban Ricciardo második helyről indult, a gumistratégia révén meg tudta közelíteni Nico Rosberget, de nem előzte meg, maradt a második. Verstappen a negyedik helyről indult, a rajtnál ütközött, végül hatodik helyig zárkózott vissza. 2017-ben Ricciardo és Verstappen 2-3. helyről rajtoltak. Verstappen belekeveredett a rajt utáni karambolba a Ferrarikkal, így kiesett, Ricciardo másodikként állhatott dobogóra. 2018-ban Verstappen első sorból indult, az első körben Vettel megelőzte, de a kerékcserék után visszavette a második helyet, amit sikerült végig megtartania. Ricciardo hatodik lett. 2019-ben Verstappen negyedik rajthelyről indulva harmadik helyezést ért el a korai kerékcseréje után Hamilton elé vágva, Albon az időmérőn és a futamon is hatodik lett.

Tavaly Pérez az első sorból indult, Leclerc-t lerajtolva megnyerte a futamot, még az is belefért, hogy öt másodperc büntetést kapott, amiért tíz autónál nagyobb távolságra maradt le a biztonsági autó mögött. Verstappen a negyedik sorból rajtolhatott, miután a Q3 végére már túl kevés üzemanyag maradt az autójában, ezért inkább kiszólították. A rajtnál visszaesett, de sikerült felzárkóznia, a 39. körben sikerült korrigálnia a hibáját, és újra a mezőny nyomába érkeznie. Két körrel a verseny vége előtt Hamiltont, az utolsó körben Vettelt előzte meg, hetedik helyen végzett. Ezzel a bajnokavatás későbbre maradt.

Ferrari

A 2008-as futamon nulláztak: Felipe Massa boxkiállásánál a korai elengedésnek „óriáskígyó” (leszakított és magával vitt töltőcső) és 13. hely lett a vége (újabban Massa pereskedésének köszönhetően ismét téma lett a futam), Kimi Räikkönen pedig falnak ment, a megtett táv miatt 15. helyezettnek jegyezték. A 2009-es futam sem sikerült sokkal jobban: Kimi tizedik, a Massát helyettesítő Giancarlo Fisichella 13. helyen végzett. 2010-ben Alonso megszerezte a Scuderia első szingapúri győzelmét, Massa nyolcadik lett. 2011-ben Alonso negyedik, Massa kilencedik; 2012-ben Alonso harmadik, Massa nyolcadik, 2013-ban Alonso második, Massa hatodik lett. 2014-ben Alonso negyedik, Kimi nyolcadik helyen végzett. 2015-ben Vettel élről indulva nyerte meg a futamot, Kimi harmadikként csatlakozhatott hozzá a dobogón. 2016-ban Kimi ötödik helyről rajtolva negyedik lett, Vettel technikai problémáktól sújtva az utolsó rajtkockából indult, ahonnan feljött ötödiknek. 2017-ben Vettel megszerezte a pole pozíciót, Kimi a negyedik helyről indult. Utóbbi jól rajtolt, de a két versenyző összeütközött a közrefogott Verstappennel, mindhárman kiestek a versenyből. 2018-ban Vettel harmadik helyről indult, az első körben megelőzte Verstappent, de a kerékcserék után ismét mögé került, így végül harmadik helyen futott be. Kimi ötödik lett. 2019-ben kettős győzelmet arattak: Leclerc a pole-ból indult sorozatban harmadjára, de a második sorból rajtoló Vettel korábban kereket cserélve elé vágott, így a német versenyző nyert a futamot, utolsó győzelmét szerezve a Scuderia színeiben (és Forma–1-es pályafutása során is), Leclerc lett mögötte a második.

Tavaly a dobogó két oldalára állhattak a pilóták: az élről induló Leclerc második, a második sorból rajtoló Sainz harmadik helyezettként.

Mercedes

A 2009-es futamon még a jogelőd Brawn GP színeiben Jenson Button és Rubens Barrichello 5-6. helyen végeztek.

2010-ben Nico Rosberg ötödik, Michael Schumacher 13. lett; 2011-ben Rosberg hetedik, 2012-ben ötödik helyezést ért el. Schumacher viszont mindkétszer ütközött és kiesett: 2011-ben Péreznek ment neki, 2012-ben Jean-Éric Vergne-nek. 2013-ban Rosberg és Hamilton 4-5. helyen futottak be. 2014-ben Hamilton megszerezte a csapat első szingapúri győzelmét, a technikai problémáktól sújtott Rosberg viszont feladta a versenyt. 2015-ben az elrontott időmérő után a harmadik sorból rajtolhattak, Rosberg végül negyedik lett, míg Hamilton műszaki hibával kiállt. 2016-ban Rosberg élről indult, a pozícióját sikerült megtartani azzal, hogy a végén inkább kint hagyták a használt lágy gumikon, minthogy még egy kiállás után elé kerüljön Ricciardo. Hamilton harmadik helyről indult, bár Kimi Räikkönen megelőzte, de az utolsó kerékcsere után visszaszerezte a helyét. 2017-ben a harmadik sorból indulhattak, de a Ferrarik és Verstappen kiesése után Hamilton élre került, és megnyerte a futamot. Bottas harmadikként állt dobogóra. 2018-ban Hamilton élről indulva győzött, Bottas negyedik lett. 2019-ben az első sorból rajtoló, a későre hagyott kerékcseréje után két helyet vesztő Hamilton és a harmadik sorból rajtoló Bottas a futamon 4–5. helyen végeztek.

Tavaly Hamilton a második sorból rajtolva kilencedik lett, miután a rajtnál Sainz mögé került, a 33. körben a palánknak csapta az autóját, de tudta folytatni a versenyt, két körrel a vége előtt pedig Vettel ellen próbálkozva hibázott, így Verstappen megelőzte. Russell az erőforráselemek cseréje miatt a rajtrács végére került, sőt a parc fermé alatti csere miatt a boxutcából kellett rajtolnia. A 40. körben Mick Schumacherrel koccant, így lágy gumira váltott, a 14. helyen végzett, a leggyorsabb kört megfutotta, de a helyezése miatt nem járt pont.

Alpine

Az első szingapúri futamot meglepetésre a jogelőd Renault nyerte, igaz, ehhez egy furfangos trükk is kellett: ifjabb Nelson Piquet nem sokkal azután ment falnak keresztbe fordulva, amikor Alonso végzett a tankolással. Így pont jól jött a biztonsági autós fázis. Az esetre egy év múlva fény derült, az eredményt meghagyták, de Flavio Briatorét eltiltották, a csapatot pedig felfüggesztett eltiltással sújtották, az addigi névadó szponzor is kiszállt. 2009-ben Alonso harmadik lett leggyorsabb körrel, bár utóbbiért még nem járt pluszpont.

2013-ban a Lotus színeiben Kimi Räikkönen harmadikként dobogóra állhatott.

Újra Renault név alatt a 2018-as verseny sikerült leginkább, ahol Nico Hülkenberg bejutott a Q3-ba, és a futamon mindkét versenyző pontot szerzett, de Sainznak sikerült jobban: nyolcadik lett, míg Hülkenberg tizedik. 2019-ben mindkét versenyző a Q3-ba jutott, de Ricciardo végül az utolsó helyről indult, miután az MGU-K a Q1-ben túllépte a teljesítménykorlátot, így utólag kizárták az időmérőről. A futamon Hülkenberg kilencedik, Ricciardo 14. helyen végzett.

Tavaly a jelenlegi név alatt a harmadik sorból rajtoló Alonso és a Q1-ben kieső Ocon is motorhibával adta fel a versenyt.

McLaren

2008-ban Hamilton harmadik lett, Heikki Kovalainen tizedik (utóbbiért nem járt még pont). Egy évvel később Hamilton győzött (abban az évben ez csak itt és a Hungaroringen sikerült a csapatnak), Kovalainen hetedik helyen végzett. 2010-ben Button negyedik lett, Hamilton a Webberrel való ütközés miatt kiesett. Button az ezt követő két versenyen egyaránt második helyezést ért el, Hamilton 2011-ben ötödik lett, 2012-ben váltóhiba miatt feladta. 2013-ban Button és Pérez 7–8. helyen végeztek. 2014-ben Magnussen tizedik lett, Button műszaki hibával kiállt. 2015-ben a Honda-motoros autóval Alonso és Button is váltóhiba miatt állt ki. 2016-ban Alonso hetedik lett, a futam elején Bottasszal ütköző Button fékhiba miatt kiesett. 2017-ben mindkét versenyző Q3-ba jutott, Stoffel Vandoorne hetedik helyezést ért el a futamon, Alonso viszont autója sérülése miatt kiesett.2018-ban Renault motorral Alonso hetedik helyezést ért el, Vandoorne 12. lett. 2019-ben mindkét versenyző a Q3-ba jutott, a futamon Norris hetedik, Sainz 12. helyen végzett.

Tavaly Mercedes motorral a harmadik sorból rajtoló Norris és a Q1-ben kieső Ricciardo 4–5. helyen végeztek.

Alfa Romeo

A BMW–Sauber korszakban Nick Heidfeld 2008-ban és 2009-ben is hatodik lett. Robert Kubicát 2008-ban stop-and-góval büntették tiltott boxkiállásért.

Az önállósodás után a Sauber legjobb szingapúri eredménye Hülkenberg kilencedik helye volt 2013-ból, amit 2018-ban Leclerc-nek sikerült megismételnie. Az Alfa Romeo Sauber másik versenyzője, Marcus Ericsson 11. helyen végzett.

2019-ben az Alfa Romeo Racing színeiben Antonio Giovinazzi eredetileg 12. lett az időmérőn, de előbb Ricciardo, majd Pérez büntetésével egy-egy helyet előrelépett. A futamon tizedikként pontot szerzett, még az is belefért, hogy utólag tíz másodperc büntetést kapott, mert nem követte az első biztonsági autós fázis alatt az instrukciókat. A többiek kerékcseréi után néhány kör erejéig élen is állt, míg Vettel meg nem előzte, később visszább esett. Kimi Räikkönen az 50. körben a Kvjattal való ütközés után kiesett, miután kitörött a bal első kerékfelfüggesztése. Az eset miatt harmadjára is be kellett küldeni a verseny során a biztonsági autót. Tavaly Bottas 11. helyen végzett, Zhōu kiesett, miután Nicholas Latifi nekiütközött.

Aston Martin

A Force India legjobb szingapúri eredménye Paul di Resta negyedik helye volt 2012-ben. Hülkenberg ugyanezen a futamon leggyorsabb kört ment, bár csak 14. helyen végzett.

2018-ban a Racing Point Force India mindkét pilótája a Q3-ba jutott, de az első körben egymással ütköztek, ami után Ocon falnak ment és kiesett. Pérez később Szergej Szirotkinnal is ütközött, végül 16. lett. 2019-ben a Racing Point szintén nullázott: Stroll 13. helyen végzett, a váltócsere miatt öt rajthely hátrasorolással induló Pérez olajszivárgással kiállt.

Tavaly a jelenlegi név alatt mindkét versenyző a Q2-ig jutott, a futamon mindketten pontot szereztek: Stroll hatodik, Vettel nyolcadik lett, miután Hamiltont maga mögött tartott,a Verstappen viszont az utolsó körben megelőzte.

Haas

2016-ban Esteban Gutiérrez 11. helyezésével épp lemaradt a pontszerzésről, míg Romain Grosjean fékhiba miatt el sem tudott rajtolni. 2017-ben Grosjean kilencedik lett, Magnussen motorhibával kiállt. 2018-ban nem szereztek pontot: Grosjean 15. helyen végzett, öt másodperc büntetéssel a kék zászló figyelmen kívül hagyásáért, Magnussen két kör hátránnyal 18. lett, de leggyorsabb kört futott. 2019-ben a Russell-lel ütköző Grosjean 11., Magnussen 17. helyen végzett. Utóbbi a lágy gumik felrakása révén ismét leggyorsabb kört futott, de a helyezése miatt nem járt érte pont.

Tavaly a Q3-ba jutó Magnussen és Q2-ig jutó Mick Schumacher 12–13. helyen végeztek.

AlphaTauri

A jogelőd Toro Rossónak az első Szingapúri Nagydíj sikerült a legjobban 2008-ban, amikor Vettel ötödik helyezést ért el. 2019-ben Gasly nyolcadik, a Kimi Räikkönennel ütköző Kvjat 15. helyen végzett.

Tavaly a jelenlegi név alatt mindkét versenyző a Q3-ba jutott, a futamon Gasly tizedik lett, Tsunoda a 36. körben a palánknak ütközve kiesett.

Williams

Az első szingapúri futam sikerült eddig a legjobban a csapatnak: Nico Rosberg második lett, Nakajima Kazuki nyolcadik. 2009-ben mindketten pontzónán kívül értek célba. 2010-ben viszont sikerült a kettős pontszerzés: Barrichello hatodik, Hülkenberg tizedik lett. 2011-ben Pastor Maldonado 11., Barrichello 13. helyen végzett. 2012-ben Maldonado az első sorból indult, de műszaki hiba miatt kiesett, akárcsak Bruno Senna. 2013-ban Maldonado 11., Bottas 13. helyen végzett. 2014-ben Massa ötödik, Bottas 11. lett. 2015-ben Bottas ötödik lett, Massa váltóhibával kiállt. 2016-ban Massa 12. lett, Bottas túlmelegedés miatt kiállt. 2017-ben Stroll nyolcadik lett, Massa 11. helyével lemaradt a pontszerzésről. 2018-ban Stroll 14. helyen végzett. Szergej Szirotkin előbb Pérezzel ütközött, majd öt másodperc büntetést kapott a futam közben, amiért Brendon Hartleyt leszorította. Végül utolsó célba érkezőként 19. lett. 2019-ben Kubica 16. helyen végzett, Russell ütközés miatt kiesett.

Tavaly mindkét versenyző baleset következtében esett ki: Latifi a 7. körben ütközött Zhōu-val, mindkettejük kiesését és biztonsági autós fázist okozva, a következő versenyre öt rajthely hátrasorolással büntetve, Albon a 25. körben csapta oda az autóját, ami miatt az első szárnya megsérült.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr7918214587

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása