Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző X/18.

Szingapúri Nagydíj, Marina-öböl

2024. szeptember 22. - F1 Hierro

A Szingapúri Nagydíj 2008-ban került a versenynaptárba, a Forma-1 történetének első éjszakai versenyeként. Azt a futamot nagy meglepetésre a Renault (a mostani Alpine csapat jogelődje) nyerte Fernando Alonsóval - igaz, utóbb kiderült, hogy ehhez az akkori csapatvezető, Flavio Briatore terve is kellett, aki a második számú versenyzőt, az ifjabb Nelson Piquet-t utasította arra, hogy megfelelő pillanatban okozzon biztonsági autós fázist. A csapatot a botrány miatt megbüntették, de a végeredmény nem változott.

A szingapúri utcai pályán a legsikeresebb versenyző Sebastian Vettel öt győzelmével, amiből hármat a Red Bull Racing, kettőt a Ferrari színeiben szerzett. Őt Lewis Hamilton követi négy győzelemmel, ebből az első a McLaren eddigi egyetlen itteni diadala, a másik hármat jelenlegi csapatával, a Mercedesszel érte el.

Csapatok szintjén a Mercedes, a Red Bull és a Ferrari is négy-négy győzelemmel áll jelenleg. A Mercedes legutóbb hat éve nyert Szingapúrban, a Red Bull két éve, a tavalyi győztes pedig a Ferrari volt Carlos Sainz révén. Ezzel itt volt az egyetlen futam az előző szezonban, ahol nem a Red Bull győzött. A Ferrarinak ezúttal nem túl jól sikerült az időmérő, az első három rajthelyen a McLaren, a Red Bull és a Mercedes osztozik. Vajon melyiküknek sikerül a futam?

Red Bull

2008-ban David Coulthard hetedik lett, Mark Webber váltóhiba miatt kiesett. 2009-ben Sebastian Vettel negyedik helyezést ért el, Webber fékhiba miatt kicsúszott. A következő évtizedben rendre volt pilótájuk a dobogón. 2010-ben Vettel és Webber 2-3. helyen végeztek. Utána pedig Vettel sorozatban háromszor győzött, míg Webber 2011-ben ismét harmadik lett, 2012-ben viszont időbüntetés miatt csak 11. helyre futotta neki, 2013-ban pedig motorhibával kiesve 15. helyezettnek jegyezték. 2014-ben Vettel és Ricciardo állhattak a pódium két oldalára. 2015-ben Ricciardo ismét dobogós helyezést ért el, ezúttal Ferrari-szendvicsben. Danyiil Kvjat hatodik lett. 2016-ban Ricciardo második helyről indult, a gumistratégia révén meg tudta közelíteni Nico Rosberget, de nem előzte meg, maradt a második. Verstappen a negyedik helyről indult, a rajtnál ütközött, végül hatodik helyig zárkózott vissza. 2017-ben Ricciardo és Verstappen 2-3. helyről rajtoltak. Verstappen belekeveredett a rajt utáni karambolba a Ferrarikkal, így kiesett, Ricciardo másodikként állhatott dobogóra. 2018-ban Verstappen első sorból indult, az első körben Vettel megelőzte, de a kerékcserék után visszavette a második helyet, amit sikerült végig megtartania. Ricciardo hatodik lett. 2019-ben Verstappen negyedik rajthelyről indulva harmadik helyezést ért el a korai kerékcseréje után Hamilton elé vágva, Albon az időmérőn és a futamon is hatodik lett.

Tavalyelőtt Pérez az első sorból indult, Leclerc-t lerajtolva megnyerte a futamot, még az is belefért, hogy öt másodperc büntetést kapott, amiért tíz autónál nagyobb távolságra maradt le a biztonsági autó mögött. Verstappen a negyedik sorból rajtolhatott, miután a Q3 végére már túl kevés üzemanyag maradt az autójában, ezért inkább kiszólították. A rajtnál visszaesett, de sikerült felzárkóznia, a 39. körben sikerült korrigálnia a hibáját, és újra a mezőny nyomába érkeznie. Két körrel a verseny vége előtt Hamiltont, az utolsó körben Vettelt előzte meg, hetedik helyen végzett. Ezzel a bajnokavatás későbbre maradt. Tavaly itt volt az egyetlen futam az évben, amit nem nyertek meg, sőt dobogóra sem álltak. Az időmérőn mindketten kiestek a Q2-ben. A futamon a biztonsági autó alatt a többiekkel ellentétben nem cseréltek kereket, inkább maradtak kint a kemény gumikon. Ezzel Verstappen a második, Pérez a negyedik helyre került. Az újraindítást követő körökben a riválisok megelőzték őket (Verstappent Russell, Pérezt Leclerc, Norris és Hamilton pedig mindkettejüket). A kerékcsere után Pérez a 18., Verstappen a 15. helyre jött vissza, a keményekkel szemben közepeseken mindketten feljebb zárkóztak, végül Verstappen ötödik, Pérez nyolcadik lett.

Mercedes

A 2009-es futamon még a jogelőd Brawn GP színeiben Jenson Button és Rubens Barrichello 5-6. helyen végeztek.

2010-ben Nico Rosberg ötödik, Michael Schumacher 13. lett; 2011-ben Rosberg hetedik, 2012-ben ötödik helyezést ért el. Schumacher viszont mindkétszer ütközött és kiesett: 2011-ben Péreznek ment neki, 2012-ben Jean-Éric Vergne-nek. 2013-ban Rosberg és Hamilton 4-5. helyen futottak be. 2014-ben Hamilton megszerezte a csapat első szingapúri győzelmét, a technikai problémáktól sújtott Rosberg viszont feladta a versenyt. 2015-ben az elrontott időmérő után a harmadik sorból rajtolhattak, Rosberg végül negyedik lett, míg Hamilton műszaki hibával kiállt. 2016-ban Rosberg élről indult, a pozícióját sikerült megtartani azzal, hogy a végén inkább kint hagyták a használt lágy gumikon, minthogy még egy kiállás után elé kerüljön Ricciardo. Hamilton harmadik helyről indult, bár Kimi Räikkönen megelőzte, de az utolsó kerékcsere után visszaszerezte a helyét. 2017-ben a harmadik sorból indulhattak, de a Ferrarik és Verstappen kiesése után Hamilton élre került, és megnyerte a futamot. Bottas harmadikként állt dobogóra. 2018-ban Hamilton élről indulva győzött, Bottas negyedik lett. 2019-ben az első sorból rajtoló, a későre hagyott kerékcseréje után két helyet vesztő Hamilton és a harmadik sorból rajtoló Bottas a futamon 4–5. helyen végeztek.

Tavalyelőtt Hamilton a második sorból rajtolva kilencedik lett, miután a rajtnál Sainz mögé került, a 33. körben a palánknak csapta az autóját, de tudta folytatni a versenyt, két körrel a vége előtt pedig Vettel ellen próbálkozva hibázott, így Verstappen megelőzte. Russell az erőforráselemek cseréje miatt a rajtrács végére került, sőt a parc fermé alatti csere miatt a boxutcából kellett rajtolnia. A 40. körben Mick Schumacherrel koccant, így lágy gumira váltott, a 14. helyen végzett, a leggyorsabb kört megfutotta, de a helyezése miatt nem járt pont. Tavaly Russell az első, Hamilton a harmadik sorból indulhatott. A rajtnál Russell előbb Leclerc-rel szemben veszített pozíciót, majd Hamiltonnal szemben is, de utóbbi átvágta a kanyart, emiatt visszaadta a helyet. A biztonsági autó alatti kerékcsere után Russell harmadik, Hamilton hetedik helyre került. Az újraindítást követően Russell megelőzte Verstappent, Hamilton pedig Leclerc-t, majd az ezt követő körökben Pérezt és Verstappent. A virtuális biztonsági autó alatt keményről közepesre váltottak, gumielőnyben Leclerc-t megelőzve a 3–4. helyre zárkóztak vissza. Üldözték Norris és Sainzt, utóbbi úgy taktikázott, hogy Norris DRS-távolságon kívül legyen Russelltől. Az utolsó körben Russell hibázott, a falat súrolva megsérült a felfüggesztése, emiatt kicsúszott. Így a leggyorsabb kört futó Hamilton állhatott a dobogó harmadik fokára; Russellt a megtett táv révén 16. helyezettnek jegyezték.

Ferrari

A 2008-as futamon nulláztak: Felipe Massa boxkiállásánál a korai elengedésnek „óriáskígyó” (leszakított és magával vitt töltőcső) és 13. hely lett a vége (újabban Massa pereskedésének köszönhetően ismét téma lett a futam), Kimi Räikkönen pedig falnak ment, a megtett táv miatt 15. helyezettnek jegyezték. A 2009-es futam sem sikerült sokkal jobban: Kimi tizedik, a Massát helyettesítő Giancarlo Fisichella 13. helyen végzett. 2010-ben Alonso megszerezte a Scuderia első szingapúri győzelmét, Massa nyolcadik lett. 2011-ben Alonso negyedik, Massa kilencedik; 2012-ben Alonso harmadik, Massa nyolcadik, 2013-ban Alonso második, Massa hatodik lett. 2014-ben Alonso negyedik, Kimi nyolcadik helyen végzett. 2015-ben Vettel élről indulva nyerte meg a futamot, Kimi harmadikként csatlakozhatott hozzá a dobogón. 2016-ban Kimi ötödik helyről rajtolva negyedik lett, Vettel technikai problémáktól sújtva az utolsó rajtkockából indult, ahonnan feljött ötödiknek. 2017-ben Vettel megszerezte a pole pozíciót, Kimi a negyedik helyről indult. Utóbbi jól rajtolt, de a két versenyző összeütközött a közrefogott Verstappennel, mindhárman kiestek a versenyből. 2018-ban Vettel harmadik helyről indult, az első körben megelőzte Verstappent, de a kerékcserék után ismét mögé került, így végül harmadik helyen futott be. Kimi ötödik lett. 2019-ben kettős győzelmet arattak: Leclerc a pole-ból indult sorozatban harmadjára, de a második sorból rajtoló Vettel korábban kereket cserélve elé vágott, így a német versenyző nyert a futamot, utolsó győzelmét szerezve a Scuderia színeiben (és Forma–1-es pályafutása során is), Leclerc lett mögötte a második.

Tavalyelőtt a dobogó két oldalára állhattak a pilóták: az élről induló Leclerc második, a második sorból rajtoló Sainz harmadik helyezettként. Tavaly Sainz élről indult, Leclerc a második sorból, a rajtnál sikerült az első két helyen eljönniük. A biztonsági autó alatt mindketten kereket cseréltek, Sainz maradt az élen, Leclerc viszont a double stack és a boxutcai forgalom miatt időt veszített, a hatodik helyre jött vissza. Az újraindítás után Leclerc-t megelőzte Hamilton, neki viszont sikerült Pérezt megelőznie. Verstappen kerékcseréjével egy újabb helyet nyert Leclerc, majd a Mercedesek második cseréje után a harmadik helyen állt, de utóbb mindkettő gumielőnyben visszaelőzte. Sainz az élen igyekezett úgy taktikázni, hogy Norrisra ne jöjjenek fel DRS-távolságon belülre a Mercedesek. A számítása bevált, végig vezetve megszerezte a Scuderia egyetlen azévi győzelmét (így egyedül ők nyertek futamot a Red Bull mellett); Leclerc negyedik lett.

McLaren

2008-ban Hamilton harmadik lett, Heikki Kovalainen tizedik (utóbbiért nem járt még pont). Egy évvel később Hamilton győzött (abban az évben ez csak itt és a Hungaroringen sikerült a csapatnak), Kovalainen hetedik helyen végzett. 2010-ben Button negyedik lett, Hamilton a Webberrel való ütközés miatt kiesett. Button az ezt követő két versenyen egyaránt második helyezést ért el, Hamilton 2011-ben ötödik lett, 2012-ben váltóhiba miatt feladta. 2013-ban Button és Pérez 7–8. helyen végeztek. 2014-ben Magnussen tizedik lett, Button műszaki hibával kiállt. 2015-ben a Honda-motoros autóval Alonso és Button is váltóhiba miatt állt ki. 2016-ban Alonso hetedik lett, a futam elején Bottasszal ütköző Button fékhiba miatt kiesett. 2017-ben mindkét versenyző Q3-ba jutott, Stoffel Vandoorne hetedik helyezést ért el a futamon, Alonso viszont autója sérülése miatt kiesett.2018-ban Renault motorral Alonso hetedik helyezést ért el, Vandoorne 12. lett. 2019-ben mindkét versenyző a Q3-ba jutott, a futamon Norris hetedik, Sainz 12. helyen végzett.

Tavalyelőtt Mercedes motorral a harmadik sorból rajtoló Norris és a Q1-ben kieső Ricciardo 4–5. helyen végeztek. Tavaly Norris a második sorból rajtolt, a biztonsági autó alatti kerékcserék után az ötödik helyre került, de az újraindítás után sikerült a használtabb keményeken lévő két Red Bullt megelőznie, majd Russell virtuális biztonsági autó alatti cseréjével a második helyre került. A két Mercedes a közepeseken utolérte, de Sainz igyekezett éppen csak annyira magára húzni, hogy Russelltől DRS-távolságon kívül legyen. Így végül a dobogó második fokára állhatott. A Q1-ben kieső Piastri hetedik helyre jött fel.

Aston Martin

A Force India legjobb szingapúri eredménye Paul di Resta negyedik helye volt 2012-ben. Hülkenberg ugyanezen a futamon leggyorsabb kört ment, bár csak 14. helyen végzett.

2018-ban a Racing Point Force India mindkét pilótája a Q3-ba jutott, de az első körben egymással ütköztek, ami után Ocon falnak ment és kiesett. Pérez később Szergej Szirotkinnal is ütközött, végül 16. lett. 2019-ben a Racing Point szintén nullázott: Stroll 13. helyen végzett, a váltócsere miatt öt rajthely hátrasorolással induló Pérez olajszivárgással kiállt.

Tavalyelőtt a jelenlegi név alatt mindkét versenyző a Q2-ig jutott, a futamon mindketten pontot szereztek: Stroll hatodik, Vettel nyolcadik lett, miután Hamiltont maga mögött tartotta, Verstappen viszont az utolsó körben megelőzte. Tavaly nem sikerült pontot szerezniük. A Q1 végén az autóját összetörő Strollt visszaléptették a futamtól. A negyedik sorból rajtoló Alonso ugyan pontszerző helyen küzdött Pérez és Ocon ellen, de még a biztonsági autó alatt a boxba tartva elhagyta a boxutca bejáratát, ami miatt öt másodperc büntetést kapott. Ezt a virtuális biztonsági autó alatti kerékcsere előtt töltötte le, ami lassúra is sikerült, így hiába váltott lágy gumira, a 15. helyen végzett.

Alpine

Az első szingapúri futamot meglepetésre a jogelőd Renault nyerte, igaz, ehhez egy furfangos trükk is kellett: ifjabb Nelson Piquet nem sokkal azután ment falnak keresztbe fordulva, amikor Alonso végzett a tankolással. Így pont jól jött a biztonsági autós fázis. Az esetre egy év múlva fény derült, az eredményt meghagyták, de Flavio Briatorét eltiltották, a csapatot pedig felfüggesztett eltiltással sújtották, az addigi névadó szponzor is kiszállt. 2009-ben Alonso harmadik lett leggyorsabb körrel, bár utóbbiért még nem járt pluszpont.

2013-ban a Lotus színeiben Kimi Räikkönen harmadikként dobogóra állhatott.

Újra Renault név alatt a 2018-as verseny sikerült leginkább, ahol Nico Hülkenberg bejutott a Q3-ba, és a futamon mindkét versenyző pontot szerzett, de Sainznak sikerült jobban: nyolcadik lett, míg Hülkenberg tizedik. 2019-ben mindkét versenyző a Q3-ba jutott, de Ricciardo végül az utolsó helyről indult, miután az MGU-K a Q1-ben túllépte a teljesítménykorlátot, így utólag kizárták az időmérőről. A futamon Hülkenberg kilencedik, Ricciardo 14. helyen végzett.

Tavalyelőtt a jelenlegi név alatt a harmadik sorból rajtoló Alonso és a Q1-ben kieső Ocon is motorhibával adta fel a versenyt. Tavaly a Q2-ig jutó Gasly hatodik helyezést ért el; a Q3-ba jutó Ocon, aki a 37. körben megelőzte Alonsot, a hatodik helyen állt, amikor a 43. körben váltóhibával kiállt, virtuális biztonsági autós fázist okozva.

Williams

Az első szingapúri futam sikerült eddig a legjobban a csapatnak: Nico Rosberg második lett, Nakajima Kazuki nyolcadik. 2009-ben mindketten pontzónán kívül értek célba. 2010-ben viszont sikerült a kettős pontszerzés: Barrichello hatodik, Hülkenberg tizedik lett. 2011-ben Pastor Maldonado 11., Barrichello 13. helyen végzett. 2012-ben Maldonado az első sorból indult, de műszaki hiba miatt kiesett, akárcsak Bruno Senna. 2013-ban Maldonado 11., Bottas 13. helyen végzett. 2014-ben Massa ötödik, Bottas 11. lett. 2015-ben Bottas ötödik lett, Massa váltóhibával kiállt. 2016-ban Massa 12. lett, Bottas túlmelegedés miatt kiállt. 2017-ben Stroll nyolcadik lett, Massa 11. helyével lemaradt a pontszerzésről. 2018-ban Stroll 14. helyen végzett. Szergej Szirotkin előbb Pérezzel ütközött, majd öt másodperc büntetést kapott a futam közben, amiért Brendon Hartleyt leszorította. Végül utolsó célba érkezőként 19. lett. 2019-ben Kubica 16. helyen végzett, Russell ütközés miatt kiesett.

Tavalyelőtt mindkét versenyző baleset következtében esett ki: Nicholas Latifi a 7. körben ütközött Zhōu-val, mindkettejük kiesését és biztonsági autós fázist okozva, a következő versenyre öt rajthely hátrasorolással büntetve, Albon a 25. körben csapta oda az autóját, ami miatt az első szárnya megsérült. Tavaly a Q2-ig jutó Albon 11., a Q1-ben kieső Logan Sargeant 14. helyen végzett. Sargeant a 20. körben a falnak is ütközött, bár a versenyt folytatni tudta, a törmelék miatt be kellett küldeni a biztonsági autót.

RB

A jogelőd Toro Rossónak az első Szingapúri Nagydíj sikerült a legjobban 2008-ban, amikor Vettel ötödik helyezést ért el. 2019-ben Gasly nyolcadik, a Kimi Räikkönennel ütköző Kvjat 15. helyen végzett.

AlphaTauri név alatt tavalyelőtt mindkét versenyző a Q3-ba jutott, a futamon Gasly tizedik lett, Tsunoda a 36. körben a palánknak ütközve kiesett. Tavaly a sérült Ricciardót helyettesítő Liam Lawson a Q3-ba jutott, Max Verstappent fosztva meg a továbbjutástól, és kilencedik helyezéssel első pontjait szerezte;a Q2-ben mért időt nem futó Tsunoda a rajt után Pérezzel koccanva defektet kapott és kiesett.

Kick Sauber

A BMW–Sauber korszakban Nick Heidfeld 2008-ban és 2009-ben is hatodik lett. Robert Kubicát 2008-ban stop-and-góval büntették tiltott boxkiállásért.

Az önállósodás után a Sauber legjobb szingapúri eredménye Hülkenberg kilencedik helye volt 2013-ból, amit 2018-ban Leclerc-nek sikerült megismételnie. Pontot szerzett még tizedik helyezettként Pérez 2011-ben és 2012-ben, valamint Felipe Nasr 2015-ben.

2019-ben az Alfa Romeo Racing színeiben Antonio Giovinazzi eredetileg 12. lett az időmérőn, de előbb Ricciardo, majd Pérez büntetésével egy-egy helyet előrelépett. A futamon tizedikként pontot szerzett, még az is belefért, hogy utólag tíz másodperc büntetést kapott, mert nem követte az első biztonsági autós fázis alatt az instrukciókat. A többiek kerékcseréi után néhány kör erejéig élen is állt, míg Vettel meg nem előzte, később visszább esett. Kimi Räikkönen az 50. körben a Kvjattal való ütközés után kiesett, miután kitörött a bal első kerékfelfüggesztése. Az eset miatt harmadjára is be kellett küldeni a verseny során a biztonsági autót. Tavalyelőtt Bottas 11. helyen végzett, Zhōu kiesett, miután Latifi nekiütközött. Tavaly mindkét versenyző kiesett a Q1-ben, Zhōu az erőforráselemek engedély nélküli cseréje miatt a boxutcából rajtolhatott. A futamon Zhōu 12. lett, Bottas túlmelegedés miatt feladta.

Haas

2016-ban Esteban Gutiérrez 11. helyezésével épp lemaradt a pontszerzésről, míg Romain Grosjean fékhiba miatt el sem tudott rajtolni. 2017-ben Grosjean kilencedik lett, Magnussen motorhibával kiállt. 2018-ban nem szereztek pontot: Grosjean 15. helyen végzett, öt másodperc büntetéssel a kék zászló figyelmen kívül hagyásáért, Magnussen két kör hátránnyal 18. lett, de leggyorsabb kört futott. 2019-ben a Russell-lel ütköző Grosjean 11., Magnussen 17. helyen végzett. Utóbbi a lágy gumik felrakása révén ismét leggyorsabb kört futott, de a helyezése miatt nem járt érte pont.

Tavalyelőtt a Q3-ba jutó Magnussen és Q2-ig jutó Mick Schumacher 12–13. helyen végeztek. Tavaly mindkét versenyző a Q3-ba jutott, a harmadik sorból rajtoló Magnussen tizedik, Hülkenberg 13. lett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr8518496698

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása