Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző V/6.

Monacói Nagydíj, Monte Carlo

2019. május 24. - F1 Hierro

Monte Carlo a világbajnokság különleges helyszíne. A szűk városi pálya nehézségei, a patinás verseny tradíciói, az impozáns környezet miatt az itteni győzelemnek külön rangja van. Több pilótának a lakóhelye is a városban található, de tavaly óta Charles Leclerc személyében már van igazán hazai versenyző is a mezőnyben. Igaz, a tavalyi futama negatív módon maradt emlékezetes. A monacói győzelem ízét a két legsikeresebb aktív pilóta, Lewis Hamilton és Sebastian Vettel eddig két-két alkalommal ízlelhette meg. Rajtuk kívül nyert még itt Kimi Räikkönen és a tavalyi győztes Daniel Ricciardo, aki a két évvel korábbi balszerencse után kárpótolhatta magát. Hamilton csapattársának, Valtteri Bottasnak még dobogóra sem sikerült itt állnia, akárcsak Max Verstappennek, akinek tavaly a szombati szabadedzésen összetört autóján elúszött az időmérője, és a rajtrács végéről kellett legalább a pontszerzést megmentenie azon a pályán, ahol alig lehet előzni. Idén az a kérdés, folytatódik-e a Mercedes elképesztő győzelmi sorozata, vagy valami módon (az időjárásnak, esetleg biztonsági autónak köszönhetően) felborulnak az erőviszonyok és meglepetés születik.

Hamilton

2005-ben a Forma–3-ban mindkét futamot élről indulva nyerte, majd 2006-ban a GP2-es versenyt is.

2007-ben, első Forma–1-es évében második lett a mclarenes csapattárs Fernando Alonso mögött (sorozatban negyedszer elérve ezt a helyezést), egyes vélemények szerint csak a csapatutasítás miatt nem győzhetett. Egy évvel később már meglett a diadal. Ezt követően viszont sokáig nem sikerült Monacóban dobogóra állnia. 2009-ben öthelyes rajtbüntetést kapott engedély nélküli váltócsere miatt, így 12. helyen végzett a versenyen. 2010-ben ötödik lett. 2011-ben két büntetést is kapott, az egyiket Felipe Massával, a másikat Pastor Maldonadóval való ütközéséért, de utóbbi nem befolyásolta a helyezését, hatodik helyen végzett. 2012-ben ötödik helyezést ért el. 2013-ban Mercedesszel negyedik lett, majd 2014-ben második helye révén felállhatott a pódiumra. 2015-ben élről indult, de a futamon a csapata elszámította magát, amikor a virtuális safety car alatt boxba hívta, így végül harmadik helyen végzett. 2016-ban viszont részben a jól megválasztott gumistratégiának (egy kiállást megspórolt), részben a riválisok bakijának köszönhetett sokat: miután Ricciardo kerékcseréje nem ment zökkenőmentesen, élre állt, a támadásokat kivédekezte, így másodjára sikerült nyernie a hercegségben, a szezon során pedig először. Tavalyelőtt a 14. helyen végzett az időmérőn (a visszasorolások révén 13. helyről indulhatott), miután a Q2-ben gondjai támadtak az autóval, mire pedig kijött a pályára, Stoffel Vandoorne balesete miatt sárga zászló volt érvényben, így nem tudott javítani. A futamot a hetedik helyen zárta. Tavaly a harmadik rajthelyet szerezte meg, a futam végén is ezen a helyen állhatott dobogóra, ami elég volt arra, hogy őrizze vezető helyét a tabellán.

Ricciardo

A WSR-ben kétszer indult a pályán, a 3.5-ös kategóriában 2010-ben és 2011-ben egyaránt élről indulva győzött.

A Forma–1-ben 2011-ben a Toro Rosso csütörtöki – ne feledjük, Monacóban vagyunk! - tesztpilótája volt. A nagydíjon elsőként 2012-ben állt rajthoz, a kormánymű hibája miatt kiállni kényszerült. 2013-ban ismét kiesett, ezúttal amiatt, hogy az alagútból kijövet Grosjean belehajtott. 2014-ben Red Bull-lal a dobogó harmadik fokára állhatott. 2015-ben leggyorsabb kört futva ötödik lett. 2016-ban első pole pozícióját szerezte, sokáig a futamon is vezetett, ám a csapata baklövése miatt második helyre jött vissza: nem készítették elő időben a gumikat a kerékcseréhez. Utána próbálta támadni Hamiltont, aki azonban keményen védekezett, így maradt az ezúttal csalódást jelentő második hely. Tavalyelőtt ötödik helyről indulva szintén dobobóra állhatott, ezúttal harmadikként a Ferrarik mögött. Tavaly kárpótolta a sors a két évvel korábbi futamért, élről indulva ezúttal meglett a hőn áhított győzelem.

Norris

Tavaly a Forma–2-ben a főfutamon hatodik, a sprinten harmadik lett.

Vettel

Első alkalommal 2005-ben, a Forma-3 Euroszéria állomásán indult Monte Carlóban, de egyik futamon sem produkált jelentős eredményt. A WSR-ben 2007-ben második helyezést ért el.

Első Forma–1-es Monacói Nagydíján 2008-ban a Torro Rosso versenyzőjeként pontokat szerzett ötödik helyével. 2009-ben már Red Bull-pilótaként kicsúszott. Utána két dobogó következett: 2010-ben második lett csapattársa, Mark Webber mögött, 2011-ben pedig élről indulva megnyerte a versenyt. A 2012-es futamon negyedik lett, majd 2013-ban újra dobogóra állhatott másodikként. 2014-ben a turbó problémái miatt kiállni kényszerült. 2015-ben Ferrarival másodikként beférkőzött a két Mercedes közé. 2016-ban negyedik helyen végzett. Tavalyelőtt második helyről rajtolhatott, majd a kerékcsere után élre állva győzött. Tavaly második rajtkockából indult, a futamon is ezt a helyezést érte el.

Räikkönen

Első monacói versenyén 2001-ben Sauber–Petronasszal tizedik lett (amiért nem járt még pont). Egy évvel később McLaren–Mercedesszel indulva kiesett, miután Rubens Barrichello belerohant. 2003-ban a dobogó második fokára állhatott, leggyorsabb körrel. 2004-ben motorhiba miatt ismét kiesett, aztán 2005-ben élről indulva megnyerte a futamot, jelezve, hogy Alonso mellett ő is igényt tart a világbajnoki címre. 2006-ban újabb kiesés következett (ezúttal kigyulladt az autója), majd 2007-ben immár Ferrarival nyolcadik helyen végzett. 2008-ban a futam negatív hőse lett: az alagútból kijövet ütközött Adrian Sutillal, aki kiesett, míg ő maga kilencedikként végzett (pontot nem kapott). 2009-ben harmadik lett, amivel csapata azévi első dobogóját érte el.

Lotusszal 2012-ben kilencedik, 2013-ban pedig a Pérezzel való ütközés miatti defekt után visszazárkózva tizedik lett. Ezzel a pontmentéssel egyúttal az akkori pontszerző szériáját is folytatta (ami később rekordhosszúságúra nyúlt, amíg Hamilton később felül nem múlta). 2014-ben Ferrarival övé volt a leggyorsabb kör, ám a versenyben mindössze 12. helyre futotta. 2015-ben hatodik lett. 2016-ban kiállni kényszerült, miután a szalagkorlátnak ütközve megsérült az első szárnya. Tavalyelőtt élről indult, ami tíz év után az első pole pozíciója volt. A futamon a kerékcsere után csapattársa megelőzte, így végül második lett, de sikerült kettős győzelmet összehoznia a csapat számára. Tavaly negyedikként rajtolva a futam végére is maradt ezen a helyen.

Grosjean

A GP2-ben 3×2 futamon vett részt a pályán (2008, 2009, 2011), 2009-ben a hosszú futamot megnyerte (mesterhármassal), 2011-ben a sprintversenyen harmadik lett.

Első két Forma–1-es Monacói Nagydíján a Lotus színeiben egyaránt ütközés miatt esett ki: 2012-ben a rajt után; 2013-ban azt követően, hogy az alagútból kijövet nekiment Ricciardónak, ami miatt a következő versenyre tízhelyes hátrasorolással büntették. 2014-ben nyolcadikként sikerült pontokat szereznie. 2015-ben 12. helyen végzett. 2016-ban a Haas pilótájaként 13. lett, míg tavalyelőtt sikerült az időmérőn megszereznie a nyolcadik helyet, amit a futam végére is megtartott. Tavaly 15. lett az időmérőn, de a Spanyol Nagydíjon okozott ütközés miatt három hellyel visszasorolták. A futamon 15. helyen végzett.

Gasly

2014-ben a WSR futamán hetedik lett. 2015–16-ban a GP2-ben indult 2×2 futamon, de nem sikerült pontot szereznie.

Tavaly Toro Rossóval tizedik rajthelyről indulva hetedik lett.

Pérez

A GP2-ben 2009-ben és 2010-ben versenyzett a pályán – utóbbi évben a hosszú versenyt megnyerte, a sprintfutamon hatodik lett.

2011-ben a Sauber pilótájaként balesetet szenvedett az időmérőn, így nem tudott rajthoz állni. Emiatt 2012-ben indulhatott itt először Forma–1-es futamon, leggyorsabb kört futott, de csak 11. helyezést ért el. 2013-ban McLaren–Mercedesszel több látványos pillanatot produkált, egyes vetélytársai panaszkodtak is agresszív stílusa miatt, de nem kapott büntetést. A versenyt nem sikerült befejeznie, de hat kör hátránnyal 16.-nak jegyezték. 2014-ben a Force India színeiben Jenson Buttonnal ütközve kiesett az első körben. 2015-ben hetedikként szerezte első monacói Forma–1-es pontjait. 2016-ban pedig jó gumistratégiával és Vettelt maga mögött tartva harmadik helyezettként sikerült dobogóra állnia. Tavalyelőtt a hetedik rajthelyet szerezte meg, a futamon leggyorsabb kört futott, de a Danyiil Kvjattal való ütközés miatt (amiért 10 másodperc büntetést is kapott) csak 13. lett. Két büntetőpontot is beírtak neki. Tavaly bejutott a Q3-ba, de pontot szereznie nem sikerült, a 12. helyen végzett.

Leclerc

A hazai pilóta tavalyelőtt a Forma–2-ben mindkét futamon kiesett, bár a sprinten helyezettnek könyvelték el.

Tavaly Sauberrel az alagút után belerohant Brendon Hartleyba, így kiesett, a megtett táv miatt 18. helyezettként jegyezték.

Stroll

Tavalyelőtt Williamsszel az olajnyomás problémája miatt kiesett, a megtett táv miatt 15. helyezettként könyvelték el. Tavaly utolsó valós célba érkezőként, két kör hátránnyal 17. helyen végzett.

Magnussen

A WSR 3.5-ös géposztályában 2012-ben kiesett, 2013-ban negyedik lett.

2014-ben McLaren–Mercedesszel tizedikként szerzett egy pontot. 2016-ban Renault-val kiesett, miután a Kvjattal történt ütközés következtében megsérült az autója. Tavalyelőtt a Haas pilótájaként 13. helyről indulva tizedik lett. Tavaly 13. helyen végzett.

Albon

Az elmúlt két évben a Forma–2-ben indult a pályán. Tavalyelőtt negyedik lett a főfutamon és hatodik a sprinten, tavaly mindkét futamon kiesett.

Kvjat

A 2014-es futamon a Toro Rosso műszaki hibája miatt kiállni kényszerült. 2015-ben Red Bull-lal negyedik helyezést ért el. 2016-ban újra a Toro Rosso színeiben előbb ütközött Magnussennel, majd elektronikai hiba miatt kiállni kényszerült. Tavalyelőtt ütközésben megsérült az autója, így ki kellett állnia.

Hülkenberg

A GP2-ben 2009-ben indult a pályán, a hosszú futamon ötödik, a sprinten harmadik lett. 

A Forma–1-es nagydíjon 2010-ben a Williams színeiben a rajt után kiesett ütközés miatt. Egy év kihagyás után 2012-ben Force Indiával nyolcadikként pontokat szerzett. 2013-ban Sauberrel 11.-ként lecsúszott a pontszerzésről. 2014-ben újra Force Indiával sikerült ötödik helyezést elérnie. 2015-ben 11., 2016-ban hatodik helyen végzett. Tavalyelőtt a Renault váltóhibája miatt 15 kör után kiállt. Tavaly nem sikerült a Q3-ba jutnia, a futamon azonban nyolcadik lett.

Verstappen

2015-ben a Toro Rosso színeiben kiesett a Grosjeannal szembeni elrontott előzési kísérlet után, amivel előbb virtuális, majd valódi safety cart tett szükségessé. 2016-ban a Red Bull pilótájaként sem járt jobban: a szalagkorlátnak ütközött, ismét kiesett és virtuális safety cart okozott. Tavalyelőtt negyedik helyről rajtolva ötödik lett. Tavaly a szombati szabadedzésen összetörte az autóját, amit az időmérőre nem sikerült kijavítani. Engedték indulni a futamon, bár váltó és erőforráselem cseréje miatt kapott büntetést, de nem volt hova hátrasorolni. A futamon sikerült felzárkóznia, a legkeményebben Sainzzal kellett megküzdenie. Végül kilencedik helyen ért be, leggyorsabb körrel.

Sainz

A WSR-ben 2013-ban hatodik, 2014-ben negyedik lett.

Eddig mindig pontot szerzett a pályán: a 2015-ös nagydíjon Toro Rossóval tizedik, 2016-ban nyolcadik helyezést ért el. Tavalyelőtt hatodik helyről indulva a futamot is ebben a pozícióban zárta. Tavaly Renault-val nyolcadik helyről rajtolva tizedik lett.

Russell

Tavaly a Forma–2-ben mindkét futamon kiesett.

Bottas

A Williams színeiben a monacói versenyei nem sikerültek túl jól: 2013-ban 12. lett, 2013-ban motorhiba miatt feladta, 2015-ben 14., 2016-ban 13. helyen végzett. Mercedesszel sem jött még össze a dobogó, tavalyelőtt harmadik rajthelyről indulva negyedik, tavaly ötödik lett, időmérőn elért helyezését megtartva.

Kubica

A WSR-ben 2005-ben ötödik lett.

A 2006-os Monacói Nagydíj pénteki szabadedzésein a BMW–Sauber harmadik pilótájaként vett részt. 2007-ben ötödik helyezést ért el a futamon. 2008-ban másodikként dobogóra állhatott. 2009-ben fékhiba miatt kiesett. 2010-ben Renault-val ismét összejött a pódium, ezúttal harmadik helyen.

Giovinazzi

A GP2-ben 2016-ban indult a pályán, egyik futamon sem szerzett pontot.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr5314855888

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása