Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző V/17.

Japán Nagydíj, Suzuka

2019. október 12. - F1 Hierro

A Japán Nagydíj a legnagyobb múltú a világbajnokság ázsiai versenyei között. Első alkalommal 1976-ban Fujiban rendezték, az emlékezetes esős szezonzárón dőlt el a világbajnokság James Hunt javára Niki Laudával szemben. Két verseny után egy évtizedet kellett várni, míg visszatért a mezőny Japánba, a jelenlegi helyszínre, Suzukába. Azóta szintén dőlt el többször a világbajnokság Japánban: 1987-ben a Williams két pilótája között, Nelson Piquet javára Nigel Mansell-lel szemben (még a hétvége kezdetén); 1988-ban és 1989-ben a McLarenen belül, előbbi évben Senna, utóbbi évben nagy port kavaró módon Prost javára. 1990-ben szintén Senna és Prost voltak a bajnokaspiránsok, de utóbbi már a Ferrari színeiben, és ezúttal is ütköztek, de Senna malmára hajtotta a vizet. A következő évben Senna a Williams pilótája, Mansell ellenében védte meg a címét. Utána az 1996-os szezonzáróig kellett várni újabb suzukai döntő futamra, ezúttal a Williams háziversenyében Damon Hill javára Jacques Villeneuve-vel szemben. 1998-ban és 1999-ben a McLaren pilótája, Mika Häkkinen szerezte meg a címeit a szezonzárókon a Ferrari versenyzőjével, előbbi évben Michael Schumacherrel, utóbbi évben Eddie Irvine-nal szemben. 2000-ben is a világbajnoki címre hajtott Häkkinen, de ezúttal Schumacher visszavágott, és véget vetett húsz szűk esztendőnek a Ferrarinál. 2003-ban is Schumacher nyerte meg a világbajnokságot (a rekorddöntést jelentő hatodikat) a McLaren finn versenyzőjével szemben, aki ekkor már Kimi Räikkönen volt. Azóta inkább Interlagos, majd Abu-Dhabi vették át a bajnokságot eldöntő helyszín szerepét Suzukától, de egy bajnokavatás azért történt itt: a Red Bull színeiben 2011-ben Sebastian Vettel biztosította be a címet négy futammal a vége előtt, a McLarennél versenyző Jenson Buttonnak a futamgyőzelem is kevés volt az amúgy is inkább matematikai esélyei életben tartására.

Idén a Mercedes a konstruktőri címet biztosíthatja be Japánban, illetve azt, hogy már csak az ő pilótái nyerhetik meg a világbajnokságot. Jó előjel lehet számukra, hogy a 2014 óta tartó hibrid éra során az összes suzukai futamot ők nyerték eddig, a tavalyi kettős győzelem is volt. A Red Bull négyszer nyert előtte Suzukában, még Vettellel. A Ferrarinak a 2000-es évek első felében ment jól Japánban, főképp Michael Schumacherrel, de legutóbb 2004-ben tudtak itt győzni, régebben, mint a McLaren (2011) vagy a Renault (2008, Fuji, de Suzukában is nyertek 2006-ban). A napjainkban sereghajtóvá süllyedt Williams esetében még régebbre, 1996-ig kell visszamenni a suzukai győzelemhez. Tovább tarol és ünnepel a Mercedes Japánban, vagy a Ferrari átmenti az őszi jó formáját? Esetleg közbeszól a Red Bull?

Mercedes

A jogelőd Brawn GP színeiben 2009-ben Rubens Barrichello és Jenson Button 7-8. helyen végeztek.

Michael Schumacher 2010-ben és 2011-ben egyaránt hatodik lett; Nico Rosberg előbbi futamon 17., utóbbin tizedik helyen végzett. 2012-ben nullázott a csapat: Schumacher 11. lett, Rosberg a rajt után ütközött Mark Webberrel és kiesett. 2013-ban Rosberg nyolcadik helyen végzett, Hamilton kiesett. A következő két alkalommal kettős győzelmet arattak, mindkétszer Hamilton, Rosberg sorrendben. 2016-ban első soros indulás után nem lett kettős győzelem, csak kettős dobogó, amivel eldőlt a konstruktőri cím. A két pilóta közül ezúttal a pole-ból induló Rosberg nyert, az elrontott rajt után visszazárkózó Hamilton harmadik lett, amivel előbbi lépéselőnybe került a világbajnokságban. Tavalyelőtt az első két helyet szerezték meg az időmérőn, de Bottast váltócsere miatt öt hellyel hátrébb sorolták. Hamilton megnyerte a futamot, Bottas negyedik lett. Tavaly első sorból indulva újra sikerült a kettős győzelem, Hamilton nyert Bottas előtt.

Ferrari

Az első Japán Nagydíjon, amelyet 1976-ban Fujiban rendeztek, Niki Lauda világbajnoki címe volt a tét. Lauda az esőben úgy döntött, nem kockáztat és kiállt, így egy ponttal lecsúszott a bajnoki címről. A következő évben Carlos Reutemann második lett a versenyen.

Az első Suzukában rendezett futam volt 1987-ben Gerhard Berger első diadala a Scuderia színeiben. Egy évvel később egy negyedik helyet hozott össze Berger. 1989 kettős kiesést hozott. 1990-ben Alain Prost a bajnoki címért hajtott, de Ayrton Senna a verseny elején nekihajtott, így elúsztak az esélyek. 1991-ben Prost negyedik lett, ez volt utolsó versenye a csapat színeiben, mivel Adelaide-ben a nézeteltérések miatt már nem indították. 1992-ben Jean Alesi ötödik lett; az Ivan Capellit váltó Nicola Larini itt mutatkozott be a Scuderiánál, 12. hellyel. 1993-ban egyik versenyzőjük sem ért célba, a következő évben Alesi harmadik lett (Nigel Mansell mögött futott be, de figyelembe vették a biztonsági autó előtti időkülönbségeket). 1995-ben újabb kettős kiesés jött.

1996-ban Michael Schumacher második lett, Eddie Irvine ütközés miatt kiesett. 1997-ben a jó taktikának köszönhetően győzelmet aratott Schumacher, Irvine harmadik lett, így – Jacques Villeneuve két pontjának elvétele után – Schumacher minimális előnnyel várhatta a zárófutamot. 1998-ban a világbajnoki cím volt a tét, de Schumacher autója a legrosszabbkor romlott el: edzéselsősége ellenére a rajtrács végéről kellett indulnia, ahonnan felzárkózott harmadiknak, de egy defekt minden reményt szertefoszlatott. Irvine második lett a McLaren-szendvicsben. Egy évvel később Irvine érkezett listavezetőként a zárófutamra, de csak harmadik lett, míg Schumacher második. Ezzel az egyéni cím nem jött össze, a konstruktőri viszont 16 év után igen. 2000-ben Schumachernek esélye volt a világbajnoki cím bebiztosítására, és élt is vele, győzelme 21 év várakozásnak vetett véget Maranellóban. Barrichello negyedik lett. Ezzel megkezdődött a Scuderia elsöprő sorozata a pályán: 2001-ben és 2002-ben szintén Schumacher győzött, Barrichello előbbi futamon ötödik, utóbbin második. 2003-ban viszont Rubinho nyerte a futamot, Schumacher nyolcadik lett. A kettő külön-külön is elég lett volna utóbbi világbajnoki címéhez, valamint a konstruktőrit is megszerezték. 2004-ben Schumacher sikere sorozatban az ötödik Ferrari-győzelmet jelentette a pályán, Barrichello David Coultharddal ütközve kiesett. 2006-ban Schumacher pontegyenlőség mellett futamgyőzelmei révén listavezetőként érkezett, de kiesésével és Alonso győzelmével a bajnoki remények messzire kerültek. Felipe Massa második lett a futamon.

Fujiban Kimi mindkét alkalommal harmadik, Massa 2007-ben hatodik, 2008-ban hetedik lett.

Újra Suzukában 2009-ben Kimi negyedik, a Massát helyettesítő Giancarlo Fisichella 12. lett. 2010-ben Fernando Alonso harmadik helyezést ért el, Massa ütközés miatt kiesett; 2011-ben Alonso második, Massa hetedik lett. 2012-ben Alonso a rajt után kicsúszott (az ütközés során felsértett gumija miatt), ami érzékeny veszteséget jelentett a világbajnoki csatában. Massa viszont második lett, hosszú dobogó nélküli sorozatot megtörve. 2013-ban Alonso negyedik, Massa tizedik lett. 2014-ben pontot sem szereztek: Kimi 12. helyen végzett, Alonso kiesett. 2015-ben Vettel és Kimi 3-4. helyen futottak be. 2016-ban mindkét pilóta hátrasorolással indult: Vettel a Maláj Nagydíjról magával hozott büntetése miatt a hatodik helyről, Kimi váltócsere miatt nyolcadik rajtkockából. A futamon Vettel negyedik lett Kimi előtt. Tavalyelőtt Vettel a gyújtógyertya problémáival kiesett, a váltócsere miatt hátrasorolással induló Kimi ötödik lett. Tavaly a negyedik helyről induló Kimi és a nyolcadik helyről rajtoló Vettel ötödik-hatodik helyen futottak be, utóbbié volt a leggyorsabb kör. Mindketten összeakadtak Verstappennel a futam során, előbbi kissé, utóbbi jelentősen visszaesett utána, innen mentette hatodikra a helyezését.

Red Bull

A 2005-ös versenyen Coulthard hatodik, Christian Klien (pont nélkül) kilencedik helyezést ért el. Egy évvel később DC váltóhiba miatt állt ki, Robert Doornbos 13. lett.

Fujiban 2007-ben Webber második helyről kiesett, miután Vettel belehajtott; Coulthard negyedik lett. 2008-ban Webber nyolcadik lett, Coulthard a verseny elején ütközve kiesett.

Mióta ismét Suzukában rendezik a versenyeket, a csapat halmozza a sikereket: 2009-ben és 2010-ben Vettel győzött. Webber előbbi versenyen 17. lett, utóbbin kettős győzelemhez segítette csapatát. 2011-ben Vettel harmadik helyével bebiztosította a világbajnoki címet, Webber negyedik lett mögötte. A következő két évben újra Vettel győzött, míg Webber 2012-ben a verseny elején ütközött, kilencediknek sikerült befutnia, 2013-ban pedig ismét sikerült a kettős győzelem. 2014-ben Vettel és Ricciardo 3-4. helyeken futottak be. A 2015-ös futam nem sikerült jól: Kvjat 13., Ricciardo 15. helyen végzett. 2016-ban a Ferrarik büntetései miatt második sorból indulhattak, végül a Hamilton támadásait kivédekező Verstappen másodikként állhatott dobogóra, Ricciardo hatodik lett. Tavalyelőtt kettős dobogót hoztak össze: Verstappen második lett Ricciardo előtt. Tavaly a második sorból rajtoló, mindkét Ferrarival ütközést átvészelő Verstappen harmadik lett a 15. helyről felzárkózó Ricciardo előtt.

Renault

A jogelőd Benetton színeiben győzött 1989-ben Alessandro Nannini (Senna kizárásával), 1990-ben Nelson Piquet, 1995-ben Schumacher.

2002-ben Jenson Button hatodik lett, Jarno Trulli kiesett. 2003-ban Trulli ötödik lett, Alonso kiesett. 2004-ben Alonso lett ötödik, Villeneuve tizedik helyen végzett, amiért nem járt pont. 2005-ben Fisichella győzelemre állt, de Kimi a hajrában megelőzte, a már világbajnok Alonso harmadik lett mögötte. 2006-ban Alonso a világbajnoki esélyei életben tartásáért hajtott, és maximálisan sikerült, sőt szinte lefutottá tette a bajnoki versengést: megnyerte a futamot, míg riválisa, Schumacher kiesett. Fisichella harmadik lett.

Fujiban mindkétszer összejött a dobogó. 2007-ben Kovalainen második lett, Fisichella ötödik. 2008-ban Alonso meglepetésre megnyerte a futamot (és ezúttal nem úgy, mint előtte Szingapúrt), az ifjabb Nelson Piquet negyedik lett.

Újra Suzukában 2009-ben nem sikerült a pontszerzés: Alonso tizedik, Grosjean 16. helyen végzett. 2010-ben Kubica és Vitalij Petrov is kiesett. 2011-ben a Lotus Renault GP színeiben Petrov kilencedik, Bruno Senna 16. helyen végzett.

Lotus név alatt 2013-ban Grosjean állhatott dobogóra harmadikként.

2016-ban ismét Renault-színekben Jolyon Palmer 12., Magnussen 14. lett. Tavalyelőtt Hülkenberg a hátsó szárny sérülése miatt kiesett, az erőforráselemek cseréje miatt hátrasorolással induló Palmer 12. lett mindezidáig utolsó futamán mind a csapat színeiben, mint a Forma–1-ben.

Haas

2016-ban az időmérő biztatóan sikerült, mindkét pilóta a Q3-ba jutott, de nem sikerült a futamon jó helyezésekre váltani: Grosjean 11.-ként maradt le a pontszerzésről, míg Esteban Gutiérrez csupán huszadik lett. Tavalyelőtt viszont kevésbé jól sikerült időmérő után (amelyen Grosjean még autót is tört) sikerült a kettős pontszerzés: Magnussen és Grosjean 8-9. helyen futottak be, miután Magnussen megvívott Massával, és ezt kihasználta Grosjean is. Tavaly Grosjean ötödik helyről rajtolva nyolcadik lett, Magnussen Leclerc-rel ütközve kiesett.

McLaren

Az első Japán Nagydíjon 1976-ban a régi fuji pályán James Hunt a bajnoki címért hajtott, harmadik helye elegendőnek is bizonyult hozzá Lauda kiállása után. Egy évvel később megnyerte a futamot.

Az első suzukai versenyen 1987-ben Stefan Johansson állhatott a dobogó harmadik fokára, míg Prost csak hetedik lett, ami akkor még nem volt pontszerző. Ezt követően sorozatban négyszer ünnepelhettek világbajnoki címet a pályán. 1988-ban McLaren-házidöntő volt: Senna győzött Prost előtt, így első ízben lett bajnok. Egy évvel később szintén ők voltak harcban a bajnokságért: Prost nem engedte Sennát előzni, aminek következtében összeütköztek. Prost számára véget ért a verseny, Senna a pályamunkások segítségével, egy sikánt levágva folytatta és elsőként ért célba – de aztán kizárták, Prost lett a világbajnok. 1990 harmadjára hozott Senna–Prost döntőt, de utóbbi immár a riválist erősítette. Senna visszaadta a kölcsönt: az elején ütköztek, mindketten kiestek, Senna lett a világbajnok. 1991-ben is Senna javára dőlt el a cím, ezúttal a kieső Mansell-lel szemben. Még az is belefért, hogy a végén a győzelmet átengedje Bergernek, aki először nyert a csapat színeiben. Egy évvel később viszont bajnokságra esélytelenül érkeztek. Berger második lett, Senna motorhiba miatt feladni kényszerült. 1993-ban kettős dobogót hoztak össze: Senna győzött, a csapat színeiben másodízben induló Mika Häkkinen harmadik lett.

1994-ben nem sikerült pontot szerezni, majd a következő két évben Häkkinen dobogós lett: 1995-ben második, 1996-ban harmadik. 1997-ben negyedik helyen végzett. 1998-ban Mika listavezetőként érkezett. Bár Schumacher kiesésével eldőlt a bajnoki cím, megadta a módját: magabiztos győzelmet aratott; Coulthard a dobogó harmadik fokán ünnepelhette a konstruktőri címet. 1999-ben is a bajnoki címért hajtott Mika, ezúttal viszont meg kellett fordítania az állást, ami jó rajttal és újabb könnyed győzelemmel sikerült is neki. Coulthard műszaki hiba miatt kiesett. 2000-ben szintén Mika hajtott a bajnoki címre, de második lett a futamon és az összetettben is, Coulthard harmadik. 2001-ben Mika búcsúzott: bár dobogós helyezéssel zárhatta volna pályafutását, udvarias gesztussal átengedte azt Coulthardnak, hálából a korábbi segítségnyújtásokért.

2002-ben Kimi harmadik helyezést ért el, Coulthard a gázadagoló meghibásodása miatt feladta. 2003-ban Kimi bajnoki címe volt a tét, bár minimális eséllyel. Végül második lett (futamon és a bajnokságban is), Coulthard harmadikként állhatott dobogóra. 2004-ben Kimi hatodik helyen végzett, Coulthard Barrichellóval ütközve kiesett. 2005-ben Kimi győzött, az utolsó körben előzve Fisichellát. Montoya a verseny elején falnak ment és kiesett. 2006-ban Kimi ötödik, Pedro de la Rosa 11. lett.

2007-ben Fujiban Hamilton nyerte a versenyt, míg Alonso a vizes pályán kicsúszott. 2008-ban Hamilton a rajt utáni adok-kapok miatt büntetést kapott, végül 12. lett; Heikki Kovalainen motorhiba miatt kiállt.

Újra Suzukában 2009-ben Hamilton harmadik, Kovalainen 11. helyen ért célba. 2010-ben Button és Hamilton 4-5. helyen végeztek. 2011-ben Button győzött, Hamilton ismét ötödik lett. 2012-ben Button a váltócsere miatti hátrasorolása ellenére negyedik helyen futott be Hamilton előtt. 2013-ban Button kilencedik, Pérez 15. helyen végzett. 2014-ben Button ötödik, Magnussen 14. lett. 2015-ben újra Honda-motorral Alonso 11., Button 16. helyen végzett. 2016-ban Alonso 16., a 35 helyes büntetéssel utolsó helyről induló Button 18. helyen zárta a futamot. Tavalyelőtt Alonso bejutott a Q3-ba, Stoffel Vandoorne épp lemaradt róla, de az erőforráselemek cseréje miatt Alonso a rajtrács végéről indulhatott, végül 11. lett, míg Vandoorne 14. helyen zárta a futamot. Tavaly Renault-motorral Alonso és Vandoorne 14-15. helyen végeztek.

Racing Point

Az előd Force India legjobb suzukai eredményei hatodik helyek voltak: 2015-ben Hülkenbergnek, tavalyelőtt Esteban Oconnak sikerült, utóbbi futamon Pérez lett mögötte a hetedik.

Tavaly a Racing Point Force India mindkét versenyzője Q3-ba jutott, de Ocont három hellyel hátrébb sorolták, amiért a piros zászló alatt nem lassított. A futamon sikerült a kettős pontszerzés: Pérez hetedik, Ocon kilencedik lett.

Alfa Romeo

A régi Alfa Romeo csapat működése idején nem volt Japán Nagydíj.

A jogelőd japán eredménye a BMW-Sauber évekből Kubica második helye volt 2008-ban Fujiban. Az önálló Sauber csapat legjobbja pedig 2012-ben volt, amikor Kobayashi Kamui harmadikként első dobogós helyével örvendeztette meg a hazai közönséget.

Tavaly az Alfa Romeo Sauber színeiben Marcus Ericsson az időmérőn a Q1-ben palánknak hajtott, amivel piros zászlós megszakítást okozott. Az autójában erőforrást és váltót cseréltek, amivel 15 hely büntetést kapott, de nem volt hova hátrébb sorolni. A futamon 12. helyen végzett, Leclerc műszaki hibával kiesett.

Toro Rosso

A csapat első Japán Nagydíján 2006-ban Vitantonio Liuzzi 14., Scott Speed Speed 18. lett.

Fujiban 2007-ben Vettel a biztonsági autó mögött a harmadik helyen haladt, de belehajtott Webberbe, így kiesett. Liuzzi kilencedik helye nem ért pontot. 2008-ban Vettel hatodik, Sébastien Bourdais tizedik lett, de csak előbbinek jártak pontok.

A következő suzukai futamon Sébastien Buemi és Jaime Alguersuari is kiestek. 2010-ben Buemi tizedik lett, éppen Alguersuari előtt. 2011-ben Alguersuari 15. lett, Buemi kiesett. 2012-ben Ricciardo tizedik, Jean-Éric Vergne 13. helyezést ért el. 2013-ban 12-13. helyen végeztek Vergne, Ricciardo sorrendben. 2014-ben Vergne kilencedik, Kvjat 11. lett. 2015-ben Verstappen és Sainz 9-10. helyen futottak be. 2016-ban Kvjat 13., Sainz 17. helyen végzett. Tavalyelőtt Gasly 13. lett, a csapat színeiben utoljára versenyző Sainz a rajt után kiesett. Tavaly mindkét versenyző a Q3-ba jutott, de pontot egyikük sem szerzett: Gasly 11., Brendon Hartley 13. helyen végzett.

Williams

Az első suzukai versenyen furcsa módon, idejekorán dőlt el a világbajnoki cím a két versenyző között: Mansell a csütörtöki „ismerkedős” edzésen kicsúszott, sérülése miatt nem állhatott rajthoz, így Piquet biztos bajnokként indulhatott, a 15. hely is belefért neki. 1988-ban Ricciardo Patrese hatodik lett, Mansell kiesett. Egy évvel később mindkét versenyző dobogóra állhatott: Patrese a második, Thierry Boutsen a harmadik fokára. 1990-ben 4-5. helyen végeztek, szintén Patrese, Boutsen sorrendben. 1991-ben Mansell hajtott a világbajnoki címért, de kicsúszott, ezzel elvesztek az esélyei. Patrese harmadik lett. 1992-ben Patrese megszerezte utolsó győzelmét, Mansell edzéselsőként és már világbajnokként kiesett.

1993-ban Alain Prost második, Damon Hill negyedik lett. 1994-ben biztonsági autós futamon Hill győzött (az akkori rendszer miatt nem volt elég elsőként befutnia, számított az előnye is), életben tartva bajnoki esélyeit; Mansell negyedik lett (bár Alesi előtt ért célba, az akkori szabályok miatt a biztonsági autó beküldése előtti időkülönbségeket is figyelembe vették). 1995-ben Hill és Coulthard egyaránt kicsúsztak, így a konstruktőri cím is elúszott. 1996-ban házidöntő volt: Jacques Villeneuve kerekének leesésével eldőlt a cím, Hill győzelemmel ünnepelt. 1997-ben Heinz-Harald Frentzen második lett, a bajnoki címre hajtó Villeneuve-öt a szabadedzésen való sárgazászlós gyorshajtásért megbüntették, ötödik helyének elvételével egy pont előny helyett egy pont hátránnyal fordult a zárófutamra. 1998-ban Frentzen ötödik (Hill az utolsó pillanatban előzte meg), Villeneuve hatodik lett. 1999-ben Ralf Schumacher lett ötödik, 2000-ben Button érte el ezt a helyezést. 2001-ben Juan Pablo Montoya második, Ralf hatodik helyezést ért el. 2002-ben Montoya negyedik, Ralf 11. lett. A 2003-as szezonzáró előtt a csapatnak volt még esélye a konstruktőri címre, de a nullázással (Montoya kiesett, Ralf 12. lett) elúszott. 2004-ben Ralf második (bátyja mögött), Montoya hetedik lett.

2005-ben Mark Webber negyedik helyezést ért el, Antônio Pizzonia ütközés miatt kiesett. A következő három Japán Nagydíjon nem szereztek pontot. 2009-ben Rosberg ötödik, Nakajima Kazuki 15. lett. 2010-ben Hülkenberg a rajt után kiesett ütközés miatt, Barrichello kilencedik helyen futott be. 2011-ben Pastor Maldonado 14., Barrichello 17. helyen végzett. 2012-ben Maldonado nyolcadik, Brunno Senna 14. lett. 2013-ban Maldonado és Bottas 16-17., 2014-ben Bottas és Massa 6-7. helyen végeztek. 2015-ben Bottas ötödik, az ütközés miatt defektet kapó Massa 17. lett. 2016-ban a hatodik rajtsorból indultak, az egykiállásos taktikával némileg sikerült javítani, Massa és Bottas 9-10. helyen zárták a futamot. Tavalyelőtt Massa az időmérőn kilencedik helyen végzett, a hátrasorolások miatt egy hellyel előrébb indulhatott, végül tizedik helyen futott be, miután a két Haas megelőzte. Stroll a felfüggesztés sérülése miatt kiesett. Tavaly Szergej Szirotkin és Stroll 16-17. helyen végeztek.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr5515219344

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása