Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző VI/1.

Osztrák Nagydíj, Red Bull Ring

2020. július 03. - F1 Hierro

A korábbi évekhez hasonlóan a versenyzők mellett a csapatok szereplésének áttekintése is felvezeti az aktuális versenyt (illetve jelen esetben a soron következő kettőt). Ausztriában 1964-ben rendeztek először világbajnoki futamot a zeltwegi reptéri pályán, de az akkor egyszeri alkalom maradt. 1970-ben visszatért a mezőny, a közeli Österreichringre, és egészen 1987-ig rendszeresen ellátogatott Stájerországba. Tíz évvel később ugyanott rendeztek Osztrák Nagydíjat, de a vonalvezetés és a név (A1-ring) is változott. Ekkor 2003-ig maradt a versenynaptárban a futam, majd 2014-ben visszatért. A pálya maradt, de ismét új néven, ezúttal Red Bull Ring lett belőle.

Az Osztrák Nagydíjakon - főleg az Österreichring-korszakban - többször születtek meglepetés-eredmények, és nem nagyon volt olyan pilóta, aki kifejezetten uralta volna a pályát. A legsikeresebbnek Alain Prost számít a versenyen három győzelemmel, egyet a Renault, kettőt a McLaren színeiben szerzett. A 2014-es visszatérés után négy futamot sorozatban a Mercedes nyert, érdekes módon ezek közül csak egy győzelem volt Lewis Hamiltoné (és pont abban az évben, amikor nem ő lett a világbajnok). Az utóbbi két év a hazai csapaté, a Red Bull Racingé volt Max Verstappen révén. Tavaly a győzelemért nem is a Mercedes, hanem a Ferrari volt a legkeményebb ellenfelük, Charles Leclerc-t Verstappen csak egy vitatott (de nem szankcionált) manőverrel tudta megelőzni. A Ferrari utoljára még az A1-ring idején nyert Ausztriában Michael Schumacher révén (neki most hétvégén a fia és az unokaöccse vesz részt a betétfutamokon).

Ami a többi csapatot illeti, a tavalyi versenyen jól szereplő McLaren utoljára 2000-ben, a Williams 1997-ben győzött még az A1-ringen, a Renault-nak pedig Prost 1983-as győzelme a legutóbbi Ausztriában.

Most már túlvagyunk a pénteki szabadedzéseken, ahol az első két hely a Mercedesé lesz, de ki tudja, hoz-e változást a hétvége tétre menő része? És persze a jövő hétvége, hiszen egy hét múlva a Stájer Nagydíjon helyben lehet visszavágni vagy éppen duplázni. Szezonra fel!

Mercedes

2014-ben egyedül ezen a hétvégén nem szereztek edzéselsőséget, sőt az első sorból is kiszorultak, de a futamra „helyreállt a rend”, kettős győzelmet arattak: Nico Rosberg nyert Hamilton előtt. 2015-ben már az edzésen is övék lett az első sor, a futamon az első kanyarban Rosberg megelőzte Hamiltont, így ismét az előző évi sorrendben futottak be. 2016-ban Hamilton élről indult, Rosberget viszont váltócsere miatt hátrébb sorolták öt hellyel (amiből csak négy lett, mivel Vettel hamarabb kapott hasonló büntetést). A futamon Rosbergnek a taktika révén sikerült feljönnie az élre, azonban a csapat elmondása szerint problémái akadtak a fékekkel. Hamiltont egy körrel hamarabb hívták ki az utolsó kerékcserére, ezek következtében felzárkózott csapattársa mögé, aki az utolsó körben túlcsúszott a 2-es kanyarban, de próbálta védeni a pozícióját, aminek ütközés lett a vége. Rosberg visszaesett a negyedik helyre, és 10 másodperc büntetést is kapott a baleset okozásáért, de a helyezését nem befolyásolta. Hamilton viszont megúszta, így ő nyerte a futamot. 2017-ben Bottas élről indulva győzött, az öthelyes hátrasorolással induló Hamilton negyedik lett. Tavalyelőtt megszerezték az első rajtsort, de a futam kettős kiesést hozott, amire előtte a 2016-os Spanyol Nagydíjon volt példa, ezúttal műszaki okok miatt: Bottasnak a hidraulikával, Hamiltonnak az üzemanyagnyomással volt gondja. Tavaly a második sorból indultak (Hamiltont hátrasorolták Kimi időmérős feltartása miatt), a futamon Bottas harmadik, a problémákkal küszködő Hamilton ötödik lett, ezzel megtört a csapat év eleji győzelmi sorozata.

Ferrari

Ott voltak már az első Osztrák Nagydíjon is 1964-ben a zeltwegi reptéren, Lorenzo Bandini meg is nyerte a versenyt.

1970-ben az első österreichringi futamon Jackie Ickx révén szintén győzött a Scuderia, Clay Regazzoni kettős győzelemmé egészítette ki. 1974-ben és ’75-ben Niki Lauda hazai pályán pole pozíciót szerzett, de előbbi futamon kiesett, utóbbin hatodik lett. Az 1976-os versenyt pedig a nürburgringi balesete után nemcsak ő hagyta ki, de az egész csapat is. 1977-ben Lauda szintén élről indult, és ezúttal második helyezést is sikerült elérnie mellé. A következő évben Gilles Villeneuve harmadik lett, 1979-ben pedig második. 1983-ban Patrick Tambay esett ki élről indulva, René Arnoux második helyezést ért el. 1984-ben és ’85-ben Michele Alboreto egyaránt harmadik lett, 1986-ban pedig mindkét pilóta dobogóra állhatott: Alboreto második, Stefan Johansson harmadik helyezettként. Az 1987-es versenyen tíz év után újra hazai versenyzőt indítottak a pályán Gerhard Berger személyében, de kiesett, akárcsak Alboreto.

1997-ben a felújított pályán Michael Schumacher hatodik lett, Eddie Irvine kiesett. 1998-ban Schumacher hibázott, miközben Mika Häkkinent próbálta előzni, így a mezőny végéről kellett felzárkóznia, de végül sikerült harmadik helyen befutnia Irvine előtt. 1999-ben a silverstone-i baleset után Irvine-nak kellett tartania a frontot, és sikerült is neki, megnyerte a futamot (bár ehhez kellett a két McLaren koccanása is a rajtnál). A beugró Mika Salo viszont ekkor még nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, a pontot még nem érő kilencedik helyen végzett. 2000-ben Schumacher a rajt után ütközött Ricardo Zontával és kiesett, Rubens Barrichello harmadik lett. 2001-ben Schumacher második lett Barrichello előtt, aki az utolsó körben engedte őt maga elé, ekkor még nem sejtettük, hogy fog ez még nagyobbat is szólni… Egy évvel később ugyancsak csapatsorrend döntött köztük Schumacher javára, ezúttal már a győzelemről. A közönségből óriási felháborodást váltott ki, Schumacher inkább fel is engedte csapattársát a dobogó tetejére és a trófeát is neki adta tovább. Az FIA vizsgálta az esetet, de az akkori szabályok mellett csak az eredményhirdetés rendjének felrúgása miatt büntethetett. A következő évtől azonban betiltotta a csapatutasítást (míg újra nem engedték egy másik Ferrari-botrány után…) A 2003-as versenyt már „izomból” nyerte Schumacher, Barrichello a dobogó harmadik fokára állhatott.

2014-ben Fernando Alonso ötödik, Kimi tizedik lett. 2015-ben Vettel negyedik helyezést ért el, míg a rajtrács második feléből induló Kimi az első körben összeütközött Alonsóval, kiütve mindkettejüket. 2016-ban az öt hely hátrasorolással induló Vettelnek a Mercedesek kerékcseréje után sikerült élre állnia, de megbosszulta magát, hogy túl sokáig hagyták kint szuperlágy gumikon: egy defekt véget vetett a versenyének. Kimi harmadikként dobogóra állhatott. 2017-ben Vettel második helyezést ért el, Kimi ötödik helyen végzett. Tavalyelőtt az időmérőn meglett volna a második sor, de Vettelt három hellyel hátrasorolták. A futamon sikerült a kettős dobogó, Kimi második lett Vettel előtt. Tavaly Leclerc megszerezte a pole pozíciót, a futamon sokáig nyerésre áll, de Verstappen a sportszerűség határait súrolva megelőzte őt, és miután az FIA nem találta szabálytalannak az esetet, Leclerc második lett, míg a Q3-ban mért kört nem teljesítő Vettelnek sikerült a negyedik helyre feljönnie (még úgy is, hogy az első kerékcserénél a csapat nem állt a helyzet magaslatán), miután megelőzte Hamiltont.

Red Bull

A nevüket viselő pályán 2014-ben volt az első hazai versenyük, azonban nem sikerült túl fényesen: Ricciardo nyolcadik lett, míg Vettel kiesett. 2015-ben Ricciardo tizedik, Kvjat 12. helyen végzett. 2016-ban Verstappen nyolcadik helyről indulva másodikként ünnepelhetett a dobogón, míg Ricciardo ötödik lett. 2017-ben Ricciardo harmadik helyezést ért el, Verstappen az Alonsóval történt ütközés után kiállt. Tavalyelőtt Verstappen révén sikerült megszerezni a csapat első ausztriai győzelmét, Ricciardo a kipufogó problémáival kiesett. Tavaly Verstappen az első sorból indult Hamilton büntetése után, a rajtot elrontotta, de visszazárkózott, a 69. körben Leclerc megelőzésével élre állt, bár a manővere során összekoccant a két autó. Végül nem büntették meg, így megismételte a győzelmét, leggyorsabb körrel megfejelve. Gasly hetedik helyen végzett.

McLaren

Első Osztrák Nagydíjuk 1970-ben volt az Österreichringen, Denny Hulme kiesett, Peter Gethin tizedik helye nem ért pontot. Első említésre méltó ausztriai eredményük az 1972-es kettős dobogó: Hulme második, Peter Revson harmadik lett. Két évvel később ismét Hulme ért el második helyezést. A csapat első ausztriai győzelmét 1984-ben szerezte Lauda, akinek egyúttal ez volt az első és egyetlen hazai diadala. Ezután még két újabb Osztrák Nagydíjat nyertek, de azokat már Alain Prost révén.

Az A1-ringgé átvedlett pályán 1997-ben David Coulthard második lett. 1998-ban pedig összejött a kettős győzelem: Mika Häkkinen nyert, miután lerajtolta a meglepetésre első soros Giancarlo Fisichellát és Jean Alesit, majd kötélidegekkel állta Schumacher támadását. Coulthard pedig a rajt utáni ütközést követően zárkózott fel második helyre. Az 1999-es rajt nem igazán tanúskodott csapategységről: Coulthard összekoccant Häkkinennel, így ezúttal a finn kényszerült a végéről felzárkózni. Végül a dobogó két oldalára állhattak DC, Mika sorrendben. 2000-ben az év korábbi részében enerváltnak tűnő Mika magára talált, élről indulva magabiztos győzelmet aratott, a pályán sorozatban negyedjére második Coulthard révén ez is kettős győzelem lett. A verseny után veszélybe került Häkkinen eredménye, miután az ellenőrzés során kiderült egy plomba hiánya, de végül csak a konstruktőri értékelésben vonták le a pontokat. 2001-ben Coulthardnak sikerült nyernie, Mika műszaki hiba miatt feladni kényszerült a futamot. 2002-ben Coulthard hatodik lett, Kimi motorhiba miatt esett ki. 2003-ban Kimi második, Coulthard ötödik lett.

2014-ben Kevin Magnussen hetedik, Button 11. helyen végzett. 2015-ben különféle elemek cseréje miatt mindkét versenyző hatalmas rajtbüntetéseket szedett össze, így a rajtrács végéről indultak. A futam sem alakult túl fényesen, Alonso a Kimivel való ütközés miatt kiesett, Jenson Button műszaki hibával állt ki. 2016-ban viszont sikerült meglepetést okozniuk: Button ötödik helyen végzett az időmérőn, a büntetések révén pedig harmadik rajtkockából indulhatott, a futamot hatodik helyen zárta. Alonso hétvégéje nem alakult ilyen jól: a 14. helyről indulhatott, amihez hozzájárult a csapat hibája is (nem a megfelelő gumit adták), majd műszaki hibával kiállt, így jegyezték 18.-nak. 2017-ben Alonso a verseny elején a Kvjattal és Verstappennel történt ütközésben megsérült autóval kiállt, Stoffel Vandoorne 12. lett. Tavalyelőtt a szárny- és MGU-K-csere miatt boxutcából rajtoló Alonso nyolcadik lett, Vandoorne ütközés után kiesett, a megtett táv miatt 15. helyezettnek jegyezték. Tavaly jó versenyt zártak, mindkét pilóta pontot szerzett: az ötödik helyről induló Norris hatodik, Sainz nyolcadik helyezést ért el.

Renault

Először 1978-ban indultak Osztrák Nagydíjon az Österreichringen, Jean-Pierre Jabouille kiesett. 1979-ben Arnoux hatodikként megszerezte a csapat első itteni pontját (a pole-t és a leggyorsabb kört is elérte mellette), 1980-ban pedig Jabouille megnyerte a futamot. 1981-ben Arnoux második lett, 1983-ban pedig Prost szerzett újabb győzelmet.

A jogelőd Benetton két ausztriai edzéselsőséggel dicsekedhet: 1986-ban Teo Fabi indult az élről, ráadásul a hazai kedvenc Berger indult mellőle; 1998-ban pedig Giancarlo Fisichella használta ki ügyesen a pálya felszáradását. Eredményre váltaniuk sajnos egyiket sem sikerült.

A 2016-os futamon Jolyon Palmer a 12., Magnussen a 14. helyen végzett. 2017-ben Palmer 11., Nico Hülkenberg 13. lett. Tavalyelőtt az időmérőn meglett az ötödik sor, de pontra váltani nem tudták: Sainz a 12. helyen végzett, Hülkenberg motorhibával kiállt. Tavaly Ricciardo és Hülkenberg 12-13. helyen végeztek.

AlphaTauri

2014-ben az előd Toro Rosso mindkét versenyzője kiesett: Kvjat a felfüggesztés, Jean-Éric Vergne a fék problémái miatt. 2015-ben Verstappen nyolcadik lett, Sainz kiállni kényszerült elektronikai hibával. 2016-ban Sainz nyolcadik helyezést ért el, míg az edzésen balesetet szenvedő és boxutcából rajtoló Kvjat hamar kiesett. 2017-ben a rajt után Alonsóval koccanó Kvjat utolsó célba érkezőként 3 kör hátránnyal 16. lett, Sainz motorhiba miatt esett ki. Tavalyelőtt Gasly 11. lett, miután az utolsó körben mindkét Sauber megelőzte; Brendon Hartley, aki az erőforráselemek cseréje miatt hivatalosan 35 rajthely hátrasorolást kapott, hidraulikai hibával kiesett. Tavaly Albon 15., Kvjat 17. helyen végzett.

A mostani versenyen megújulva vesznek részt, először indulnak AlphaTauri néven.

Racing Point

A Force India 2016-ban Hülkenberg első soros indulásával keltett szenzációt, de a futamon nem sikerült tartania a pozíciót, sőt később ki is esett, bár a megtett táv miatt helyezettnek könyvelték el. A 2018-as volt a Force India legjobb ausztriai szereplése: Ocon és Pérez 6-7. helyen végezek.

Tavaly már a Racing Point színeiben Pérez 11., Stroll 15. lett.

Alfa Romeo

A korábbi Alfa Romeo csapat 1980-tól 1985-ig vett részt Osztrák Nagydíjakon, de pontot nem szerzett rajtuk.

A Sauber színeiben 1998-ban Alesi nagy meglepetésre második helyről rajtolhatott (kihasználva a pálya felszáradását), de a verseny nem sikerült itt ilyen jól, éppen az élről induló Fisichellával ütötték ki egymást. A csapat legjobb ausztriai eredménye 2001-ben Kimi negyedik helye volt. Tavalyelőtt az Alfa Romeo Sauber versenyzői, Leclerc és Marcus Ericsson 9‑10. helyen futottak be, az utolsó körben megelőzve Gaslyt.

Tavaly már az Alfa Romeo színeiben ugyancsak sikerült a kettős pontszerzés: Kimi kilencedik lett az első pontját elérő Giovinazzi előtt.

Haas

2016-ban Grosjean hetedik helyezést ért el, míg Esteban Gutiérrez 11. helyével lemaradt a pontszerzésről. 2017-ben Grosjean hatodik lett, Magnussen hidraulikai problémával kiesett. A tavalyelőtti volt a csapat történetének eddigi legjobb eredménye: az egyaránt Q3-ba jutott Grosjean és Magnussen 4-5. helyeken futottak be. Tavaly viszont egyikük sem szerzett pontot: Grosjean 16., Magnussen 19. lett.

Williams

Az első Osztrák Nagydíjuk 1977-ben volt az Österreichringen, még March konstrukcióval, Patrick Nève a még nem pontszerző kilencedik helyen végzett. Egy évvel később már saját konstrukciójú autóval az egyedüli pilóta Alan Jones kiesett. Az 1979-es futamot Jones nyerte, ami a csapatnak sorozatban a harmadik győzelme volt. Egy évvel később második lett, a csapattárs Carlos Reutemann harmadikként csatlakozhatott hozzá a dobogón. 1982-ben Keke Rosberg ért el második helyezést. 1987-ben kettős győzelemmel búcsúztak a régi Österreichringtől: a háromszor elindított versenyen Nigel Mansell nyert Nelson Piquet előtt. A futam utáni emlékezetes jelenet volt még, amikor útban a dobogóra Mansell beverte a fejét egy betonkorlátba.

1997-ben aztán az A1-ring néven visszatérő pályát is győzelemmel köszöntötték: Jacques Villeneuve mesterhármassal nyerte a versenyt, Heinz-Harald Frentzen harmadik lett. 1998-ban Villeneuve hatodik helyen végzett, Frentzen műszaki hibával kiesett. 1999-ben Ralf Schumacher és Alessandro Zanardi sem ért célba. 2000-ben Jenson Button ötödik lett, Ralf ismét kiesett. 2001-ben Juan Pablo Montoya és Ralf is feladni kényszerült a versenyt technikai problémák miatt. 2002-ben Montoya harmadik lett (ő volt az eredményhirdetésen az egyetlen, aki megfelelő helyen állt és megfelelő díjat vett át) Ralf előtt. 2003-ban Ralf hatodik helyen végzett, Montoya motorhibával kiállt.

2014-ben Felipe Massának és Bottasnak sikerült megszereznie az első sort az időmérőn, ezzel megtörve a Mercedes uralmát az edzéseken. A futamon azonban nem sikerült győzelemre váltaniuk: Bottas (első dobogóját ünnepelve) harmadik lett Massa előtt. 2015-ben Massa állhatott a dobogó harmadik fokára, Bottas ötödik lett. 2016-ban Bottas kilencedik helyen végzett, Massát kiesettként huszadiknak jegyezték. 2017-ben Massa és Stroll 9-10. helyen futottak be. Tavalyelőtt Szergej Szirotkin 13. lett Stroll előtt (eredetileg fordított sorrendben futottak be, de utóbbi tíz másodperc időbüntetést kapott). Tavaly Russel 18., míg Robert Kubica az utolsó, huszadik helyen végzett, előbbi két, utóbbi három kör hátránnyal.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr10015980522

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása