Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző VI/3.

Brit Nagydíj, Silverstone

2020. július 31. - F1 Hierro

A szezonnyitó után ismét olyan visszatekintés következik, ami egy füst alatt két nagydíjat vezet fel: Silverstone-ban idén a Brit Nagydíj mellett a sajátos nevű 70. Évforduló Nagydíját is megrendezik. A világjárvány pedig most már nemcsak a versenynaptárra, de a mezőny összetételére is hatással van: Sergio Pérez Covid 19-tesztje pozitív lett, emiatt karanténba kell vonulnia, kihagyva a soron következő versenyt. Helyére Nico Hülkenberg térhet vissza, akinek a tavalyi szezon végeztével nem jutott versenyzői ülés.

A Brit Nagydíjakon nemcsak a jelenlegi mezőnyben, de minden időket tekintve is a hazai kedvenc Lewis Hamilton a legsikeresebb pilóta, aki tavaly immár hatodjára nyerte meg a futamot. Rajta kívül a két másik világbajnok győzött még Silverstone-ban: Sebastian Vettel kétszer, utoljára két évvel ezelőtt, míg Kimi Räikkönen 2007-ben, a világbajnoki címe évében. A Ferrari németje a tavalyi futamra nem lehet büszke, hiszen az őt megelőző Max Verstappennek ütközött, ezzel a hollandot a dobogótól, magát pedig a pontszerzéstől fosztotta meg. Hamilton csapattársa, Valtteri Bottas tavaly pole pozícióból indult, de neki rosszkor jött a biztonsági autós szakasz, így második helyen zárta a futamot. A dobogó harmadik fokára tavaly a ferraris Charles Leclerc állhatott, kihasználva csapattársa és Verstappen incidensét. Lesz idén hetedik hazai győzelme Hamiltonnak? Vagy sikerül megállítani a Mercedes sikersorozatát?

Hamilton

Első alkalommal a brit Forma Renault-ban versenyezhetett a pályán az International vonalvezetésen, 2002-ben kilencedik lett, 2003-ban győzött. 2006-ban a GP2-ben mindkét futamot megnyerte.

Első Brit Nagydíján 2007-ben McLaren–Mercedesszel pole-ból indulva harmadik helyen végzett, majd 2008-ban győzelemmel örvendeztette meg a hazai közönséget. 2009-ben 19. helyen végzett az időmérőn (Adrian Sutil balesete miatt nem tudott az első szakasz végén gyors kört menni), a versenyen 16. lett. 2010-ben második, 2011-ben negyedik, 2012-ben nyolcadik lett. 2013-ban Mercedesszel élről indult, de egy bal hátsó defekt közbeszólt, a végén negyedik lett. A következő négy évben viszont sorozatban megnyerte a futamot, 2015-ben mesterhármassal, 2016-ban élről indulva, különösebb nehézség nélkül, 2017-ben megint csak mesterhármassal. Tavalyelőtt a pole pozíciót ismét megszerezte, de a rajt után Kimivel koccanva megpördült, a mezőnyön és csapattársán is átrágva magát végül második lett, így megszakadt a győzelmi szériája. Tavaly második helyről rajtolt. Először a negyedik körben előzte meg csapattársát, de akkor még Bottas visszaelőzte. A finn kerékcseréje után élre állt, majd Giovinazzi kicsúszása után kihasználta a biztonsági autós szakaszt, ezalatt letudta a kerékcserét. Sikerült megőriznie az első helyet, a végén leggyorsabb kört futva immár hatodjára győzött Silverstone-ban, ezzel ő nyerte a legtöbb Forma–1-es futamot Nagy-Britanniában.

Ricciardo

2008-ban a Forma Renault 2.0 Európa-kupában két futamon indult a pályán, az elsőn negyedik lett, a másodikat megnyerte. 2009-ben a brit Forma–3 mezőnye 2×2 futam erejéig látogatott el ide, ebből kétszer nyert, egyszer harmadik lett. A WSR-ben a 3.5 kategóriában 2010-ben a hétvége második futamán második lett, 2011-ben mind a kettőn ezt a helyezést érte el.

Ugyancsak 2011-ben itt indult először Forma–1-es versenyen, HRT-vel 19. helyen végzett. 2012-ben már a Toro Rosso színeiben 13. lett. 2013-ban nyolcadik helyével megszerezte első itteni pontjait, 2014-ben pedig Red Bull-lal harmadik helyezettként dobogóra is állhatott. 2015-ben az első körben összekoccant Grosjeannal, amivel további ütközéseket idézett elő. Később elektronikai hiba miatt kiállni kényszerült. 2016-ban a negyedik rajtkockából indult, a futamot is ezen a helyen zárta, miután sikerült megelőznie Pérezt. 2017-ben az időmérőn problémái voltak a turbójával, emiatt utolsóként kiesett a Q1-ben. Ezt a helyzetet kihasználva váltót és erőforráselemeket is cseréltek az autójában, mivel a büntetéseknek nem volt hatása, sőt Fernando Alonso hátrasorolása miatt az utolsó előtti rajtkockából indulhatott. A futamon előzések sorát produkálva az ötödik helyig zárkózott fel. Tavalyelőtt hatodik rajthelyről indulva ötödik lett. Tavaly Renault-val hetedik rajtkockából indulva ezen a helyen is zárta a futamot.

Norris

2014-ben a Ginetta Junior bajnokságban a National Circuit vonalvezetésen ötödik és második helyezést ért el. 2015-ben az MSA Formula bajnokságban szintén a National vonalvezetésen a hétvége első futamát megnyerte, ezenkívül hetedik és tizedik helyezést ért el. 2016-ban a Forma Renault 2.0 Észak-európai Kupában a hétvége első futamán kiesett, a másodikat megnyerte. Ugyanebben az évben indult a brit Forma–3-ban is, a hétvége első futamán kiesett, a másodikon második lett (a harmadikat törölték). 2016-ben az európai Forma–3 nyitófutamát megnyerte, a hétvége további két futamán kilencedik és harmadik helyezést ért el. Tavalyelőtt a Forma–2-ben tizedik lett a főfutamon és harmadik a sprinten.

A tavalyi Brit Nagydíjon bejutott a Q3-ba, de pontot nem szerzett: 11. helyen végzett.

Vettel

2008-ban állt itt rajthoz először Toro Rossóval, akkor a David Coultharddal való ütközés miatt már a verseny elején kiesett. Egy évvel később a Red Bull színeiben mesterhármast produkálva győzött. 2010-ben élről indulva hetedik lett, az ezt követő két versenyen viszont dobogóra állhatott: 2011-ben másodikként (a csapattárs Mark Webbernek szóltak, hogy ne támadja), 2012-ben harmadikként. A 2013-as versenyt váltóprobléma miatt kellett feladnia. 2014-ben első sorból rajtolt, a futamon ötödik lett. 2015-ben Ferrarival a pódium harmadik fokára állhatott. 2016-ban nem jól alakult a hétvégéje: a hatodik helyen végzett az időmérőn, de váltócsere miatt öt hellyel hátrasorolták. A futamon kilencedik helyen végzett. Felipe Massa kiszorításáért öt másodperc büntetést is kapott, de nem ezen múlott a helyezése. 2017-ben harmadik helyről indult, a rajt után megelőzte őt Verstappen, aki ellen keményen próbálkozott, de csak a kerékcserét követően sikerült elévágnia. Később a felzárkózó Bottas ellen kellett védekeznie, aki 44. körben megelőzte. Az utolsó előtti körben kapott defekt után a hetedik helyen végzett, ezzel egy pontra olvadt az előnye a világbajnokságban. Tavalyelőtt a második helyről indult, a rajtnál élre állt. A biztonsági autós fázis után második helyen haladt Bottas mögött, akit öt körrel a vége előtt megelőzött, ezután leggyorsabb körrel megnyerte a futamot. Tavaly hatodik helyről indult. A biztonsági autós fázist kihasználva a kerékcserék után a harmadik helyre került. A 38. körben Verstappen megelőzte, erre próbálta visszaelőzni a hollandot, de ütközés lett belőle. Ezután a 15. helyen futott be, de vétkesnek találták, tíz másodperc időbüntetést kapott, így 16. helyen végzett.

Latifi

2013-ban az európai Forma–3-ban a hétvége első futamán ötödik, a harmadikon tizedik lett. Ugyanebben az évben a kategória brit bajnokságának nyitó hétvégéjén az első futamon leggyorsabb körrel 14. helyen végzett, a másik kettőn ötödik lett. 2014-ben az Európa-bajnoki szezonnyitó hétvégén hatodik, második és negyedik helyezést ért el. 2015-ben a WSR-ben a 3.5-ös kategóriában nyolcadik és ötödik lett. 2016-ban a GP2-ben nem szerzett pontot. A következő három évben a széria utódában, a Forma–2-ben indult. 2017-ben győzött a sprinten, a főfutamon nyolcadik lett. Tavalyelőtt nem szerzett pontot, tavaly második lett a főfutamon és ötödik a sprinten.

Räikkönen

2000-ben a brit Forma Renault mezőnye kétszer járt a pályán, az első alkalommal harmadik helyezést ért el.

2001-ben első Brit Nagydíján Sauber–Petronasszal ötödik lett, megelőzve a csapattárs Nick Heidfeldet. Egy évvel később a McLaren–Mercedesszel motorhiba miatt kiesett. Ezután dobogós széria következett: 2003-ban harmadik lett, 2004-ben élről indulva második, 2005-ben újra harmadik (úgy, hogy motorcsere miatti hátrasorolás után kellett feljönnie), 2006-ban úgyszintén. 2007-ben pedig Ferrarival megnyerte a versenyt. A pódiumos szériát megszakítva 2008-ban negyedik, 2009-ben nyolcadik helyen végzett.

Lotusszal 2012-ben és 2013-ban is ötödik lett, előbbi futamon leggyorsabb körrel. Újra Ferrarival 2014-ben már a rajt után kicsúszott, ami miatt félbe kellett szakítani a versenyt egy óra hosszára. Az új rajtnál autója sérülése miatt nem lehetett ott. 2015-ben – rossz gumiválasztással – nyolcadik helyen végzett. 2016-ban ötödik helyről indult, és a versenyen is ezt a helyezést érte el, Pérez megelőzése után. 2017-ben második helyről rajtolt, sokáig tartotta ezt a helyet, de két körrel a vége előtt bal első defektet kapott. A kerékcsere után negyedik helyre esett vissza, majd miután csapattársának ugyancsak gumiproblémái voltak, végül harmadik lett. Tavalyelőtt a harmadik rajthelyről indult. A rajt után Hamiltonnal koccant, amiért tíz másodperc büntetést kapott. A biztonsági autós fázis után ötödik helyen állt, Verstappent, majd Bottast megelőzve végül megmentette a harmadik helyet. Tavaly Alfa Romeóval nyolcadik helyezést ért el.

Grosjean

A GP2-ben 2008–2009-ben és 2011-ben 3×2 futamon indult a pályán, 2011-ben a sprintversenyt megnyerte, emellett ért el két negyedik és két ötödik helyezést. 2010-ben részt vett a GT1 kategóriában a RAC Tourist Trophyn a német Thomas Mutsch társaként, a kvalifikációs futamon 21.-ek lettek, a „bajnoki” futamon kiestek.

A Forma–1-es Brit Nagydíjon 2012-ben Lotusszal hatodik helyen végzett a csapattárs Kimi mögött. 2013-ban a futam vége felé kiesett, hivatalosan 19.-nek jegyezték. 2014-ben 12. lett. 2015-ben a rajt után ütközésbe keveredett, csapattársával, Pastor Maldonadóval együtt kiestek. 2016-ban a Haas színeiben erőátviteli problémákkal kiállt. 2017-ben tizedik helyről indulva a 13. helyen végzett. Tavalyelőtt nyolcadik helyről indult, de Sainzcal ütközve kiesett. Tavaly ismét kiesett, miután az autója megsérült a csapattársával való ütközésben.

Gasly

A GP2-ben 2015-ben a főfutamon negyedik, a sprinten harmadik lett. 2016-ban megnyerte a főfutamot, a sprinten hetedik helyen végzett.

A tavalyelőtti nagydíjon Toro Rossóval eredetileg tizediknek futott be, de ütközés okozása miatt öt másodperc büntetést kapott, így 13. helyen végzett. Tavaly a Red Bull Racingnél töltött időszakának legjobb eredményét érte itt el: ötödik helyről indulva negyedik lett, bár ezt leginkább Vettel és Verstappen ütközésének köszönhette, Leclerc-t pedig a biztonsági autós fázis után nem tudta maga mögött tartani.

Leclerc

2015-ben a Forma–3 Európa-bajnokság nyitó hétvégéjén a második futamon második lett, a harmadikat megnyerte. 2016-ban a GP3-ban második lett a főfutamon és harmadik a sprinten. Tavalyelőtt a Forma–2-ben a főfutamot megnyerte, a sprinten ötödik helyen végzett.

A 2016-os Brit Nagydíj pénteki első szabadedzésén volt a Haas színeiben az első Forma–1-es hétvégéje. Tavalyelőtt Sauberrel bejutott a Q3-ba, de a futam 19. körében kiállni kényszerült, miután nem rögzítették rendesen a kerekét. Tavaly Ferrarival harmadik helyről rajtolt. A futam elején Verstappennel kellett küzdenie a helye megtartásáért. Az első kerékcsere után a holland rövid időre elé került, de még abban a körben vissza tudta előzni. A biztonsági autó alatti kerékcserék után a hatodik helyre került csapattársa és a két Red Bull mögé. A 36. körben megelőzte Gaslyt, majd Vettel és Verstappen incidense után sikerült visszakerülnie a harmadik helyre, így végül dobogóra állhatott.

Stroll

A Forma–3-as Európa-bajnokság 2015-ös szezonnyitójának az első futamán hatodik, a másodikon negyedik helyezést ért el, a harmadikon kiesett.

A 2017-es versenyen Williamsszel 16. helyen végzett. Tavalyelőtt az időmérőn nem tudott mért kört menni, szárnycsere után a boxutcából rajtolva 12. lett. Tavaly 13. helyen végzett.

Magnussen

2009-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupában egy hatodik és egy tizedik helyet hozott össze. 2011-ben a brit Forma–3 záró hétvégéjén az első futamot megnyerte, a harmadikon második lett. 2012-ben a WSR 3.5-ös kategóriájának itteni hétvégéjén mindkét futamon kiesett.

2014-ben McLaren–Mercedesszel hetedik lett. 2016-ban a Renault váltóhibája miatt kiállt, a megtett táv révén 17.-nek jegyezték. 2017-ben a Haas pilótájaként 12. helyen végzett. Tavalyelőtt hetedik helyről rajtolva kilencedik helyezést ért el. Tavaly kiesett.

Albon

A 2015-ös Forma–3 Európa-bajnokság szezonnyitóján egy negyedik és két hatodik helyezést ért el. 2016-ban a GP3-ban megnyerte a főfutamot, a sprinten viszont nem sikerült pontot szereznie. A Forma–2-ben 2017-ben egyik futamon sem végzett pontszerző helyen, tavalyelőtt a főfutamot megnyerte, a sprinten hetedik lett.

Tavaly Toro Rossóval a Q3-ba jutott, a futamon 12. helyen végzett.

Kvjat

2010-ben egy 14. és egy 11. helyezést ért el a Forma BMW Európa itteni hétvégéjén. 2011-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupában egy nyolcadik és egy ötödik helyet produkált. 2013-ban a GP3-as hétvége mindkét futamán negyedik lett.

A 2014-es futamon Toro Rossóval kilencedik, a 2015-ösön a Red Bull színeiben hatodik lett. 2016-ban újra a Toro Rosso pilótájaként tizedik helyen végzett. 2017-ben nem szerzett pontot, 15. helyen zárta a futamot. A rajtnál csapattársát, Sainzot kiütötte. Tavaly kilencedik helyezést ért el.

Hülkenberg

A GP2-ben 2009-ben a főfutamon harmadik, a sprintversenyen ötödik lett.

Forma–1-es Brit Nagydíjon 2010-ben állt rajthoz először, akkor Williamsszel tizedik helyen futott be. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótája volt, 2012-ben már versenyzőként 12. helyen végzett. 2013-ban Sauberrel tizedik, 2014-ben újra Force Indiával nyolcadik helyezést ért el. A következő két évben egyaránt hetedik lett. 2017-ben Renault-val a hatodik rajthelyet szerezte meg, a büntetések miatt eggyel előrébb indulhatott, végül a futamon hatodikként futott be. Tavalyelőtt sikerült megismételnie a hatodik helyezését. Tavaly a Q3-ba jutott, a futamon tizedik helyen végzett. A biztonsági autós fázis után koccant Pérezzel, de ezen nem veszített annyit, mint a mexikói, akit idén éppen ő fog helyettesíteni a Racing Pointnál, a tavalyi zárófutam után visszatérve a mezőnybe.

Ocon

2014-ben az európai Forma–3 nyitó hétvégéjén három dobogós helyezést ért el: az első futamon második lett, a másodikat megnyerte, a harmadikon harmadik. 2015-ben a GP3-ban a főfutamon hatodik lett, a sprinten második helyezést ért el.

A 2016-os Brit Nagydíj hétvégéjén a Renault pénteki tesztpilótája volt. 2017-ben már a futamon is indult a Force India színeiben, az időmérőn nyolcadik lett, egy helyről előrébb indulva nyolcadik helyen végzett. Tavalyelőtt az időmérőn Q3-ba jutott, a futamon hetedik helyezést ért el.

Verstappen

2015-ben az európai Forma–3 nyitó hétvégéjén a második futamon ötödik, a harmadikon második lett.

A 2015-ös Brit Nagydíjon Toro Rossóval kicsúszott. 2016-ban a Red Bull színeiben a harmadik helyről indulhatott. A második kerékcsere (átmenetiről szárazra) előtt szép előzéssel Nico Rosberg elé került, és később is sokáig maga mögött tartotta, majd a gumik kopása miatt újra mögé került és harmadiknak futott be, de Rosberg tiltott rádiózás miatti időbüntetése révén másodikká lépett elő. 2017-ben ötödik lett az időmérőn, a futamon egy hellyel előrébb indult. A rajt után Vettel elé került, aki ellen védte a pozíciót, de a kerékcsere után csak mögé tudott visszajönni. Kimi defektje után biztonsági kerékcserét hajtott végre, majd miután Vettelnek is problémái támadtak, meglett neki a negyedik hely. Tavalyelőtt ötödik helyről rajtolt, a biztonsági autós fázis után negyedik helyen állt, amit Kimi ellen kemény csatában védelmezett, de előbb alulmaradt, majd fékhibával kiesett, 15. helyezettnek jegyezték. Tavaly negyedik helyről indult, a futamon Leclerc-t szorongatta a harmadik helyért. Az első kerékcsere után sikerült elé kerülnie, de a monacói még abban a körben visszaelőzte. A biztonsági autó alatti kerékcsere után sikerült Leclerc elé kerülnie, aki a biztonsági autó kijövetele után üldözte őt, de sikerült előle meglógni, a csapattárs Gasly elé kerülve. A 37. körben megelőzte a harmadik helyen haladó Vettelt, de a Ferrari pilótája belehajtott, emiatt kipördült, két helyet veszítve ötödikként futott be.

Sainz

A Forma BMW-ben 2010-ben az első futamon harmadik lett, a másodikat megnyerte. A Forma Renault 2.0 Európa-kupában harmadik lett az első futamon, de vendégpilótaként nem kapott érte pontot. A következő évben már állandó versenyzőként indult, a hétvége második futamán hatodik lett. 2012-ben a brit Forma–3-ban a hétvége első futamán második lett, továbbá hetedik és ötödik helyezéseket ért el. 2013-ban a GP3-ban 13. helyen végzett mindkét futamon.

A 2015-ös Brit Nagydíjat a Toro Rosso elektronikai hibája miatt feladta, a leállása virtuális safety carhoz vezetett. 2016-ban nyolcadik helyen futott be. 2017-ben a rajt után csapattársa, Kvjat eltalálta, ami miatt kiesett. Tavalyelőtt a Renault színeiben       ismét ütközés vetett véget a versenyének, ezúttal Grosjeannal. Tavaly McLarennel 13. helyről indulva hatodik helyezést ért el.

Russell

A brit Forma–4-ben 2014-ben két hétvégén járt a pályán (a nagydíjakon is használt vonalvezetésen), a szezonnyitó második és harmadik futamát megnyerte, emellett két-két ötödik és hatodik helyezést ért el. Az európai Forma–3 2015-ös nyitó hétvégéjén a második futamot megnyerte, az elsőn nyolcadik, a harmadikon ötödik helyen végzett. 2017-ben a GP3-ban a főfutamon győzött, a sprinten negyedik lett. Tavalyelőtt a Forma–2-ben mindkét futamon második lett.

A tavalyi Brit Nagydíjon 14. helyen végzett.

Bottas

2008-ban a Forma Renault 2.0 Európa-kupában az első itteni futamot megnyerte, a másikon második lett. 2011-ben a GP3-ban versenyzett itt, de a két futam egyikén sem szerzett pontot.

2012-ben a Williams pénteki tesztpilótája volt. 2013-ban 12. helyen végzett. 2014-ben pályafutása addigi legjobb eredményét produkálva második lett. 2015-ben ötödik helyen futott be. 2016-ban a 14. helyen végzett. 2017-ben a Mercedes pilótájaként a negyedik helyet szerezte meg az időmérőn, de váltócsere miatt öt hellyel hátrébb indult. A futamon felzárkózott, Vettel megelőzésével dobogós helyre jött fel, majd Kimi defektje után második helyen futott be. Tavalyelőtt negyedik rajthelyről indult, lerajtolta Hamiltont és Kimit, a biztonsági autós fázis után élen állt, de néhány körrel a vége előtt Vettel, Hamilton és Kimi sorra megelőzték, így végül negyedik lett. Tavaly élről indult. Az első kerékcsere után Hamilton és Vettel mögé került, majd a biztonsági autós fázis rosszul jött neki, mert az ezalatt kereket cserélő Hamilton vissza tudott jönni elé. Így végül másodikként állhatott a dobogóra.

Giovinazzi

2013-ban az európai Forma–3-ban a hétvége első futamán kizárták, a másodikon nem indult, a harmadikon 11. helyen végzett. A brit bajnokság nyitó hétvégéjén a második futamot megnyerte, ezenkívül hatodik és hetedik helyezést ért el. Az Európa-bajnokságban a 2014-es szezonnyitón nyolcadik lett a második futamon és ötödik a harmadikon; 2015-ben két második és köztük egy harmadik helyezést ért el. 2016-ban az ELMS silverstone-i 4 órás versenyén Mitch Evans és Sean Gelael váltótársaként ötödik helyen végzett. Ugyanebben az évben a GP2-ben második lett a főfutamon és negyedik a sprinten.

2017-ben a Haas pénteki tesztpilótájaként vett részt az első szabadedzésen. A tavalyi futamon Alfa Romeóval a 20. körben kicsúszott, és a kavicságyban kötött ki, biztonsági autós fázist okozva.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr5216098186

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása