Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző VI/9.

Portugál Nagydíj, Portimão

2020. október 22. - F1 Hierro

A csapatok esetében fordított a helyzet, mint a pilótáknál: a portimãoi pályán nem versenyeztek korábban, hiszen a helyszín most debütál a felforgatott versenynaptárban. Portugál Nagydíjat azonban régebben rendeztek a Forma-1-ben, kétszer Portóban, egyszer Monsantóban, a legtöbbször pedig 1984-től 1996-ig Estorilban.

A Portugál Nagydíjak számos emlékezetes versenyt hoztak: Niki Lauda és Alain Prost mclarenes háziversenyének drámai döntője, Ayrton Senna első nagydíjgyőzelme a már megszűnt Lotus színeiben, Prost futamgyőzelmi rekorddöntése 1987-ben (azóta jóval feljebb tornászták, és akár most hétvégén ismét megdőlhet...); megint csak két McLaren-pilóta, Prost és Senna késhegyre menő küzdelme; Mansell ferraris tolatós, fekete zászlós és ütközős botránya, majd két évvel később újabb kizárása a Williams baklövése miatt, vagy épp Prost negyedik világbajnoki címe szintén a Williamsnél. A Portugál Nagydíjak két legsikeresebb versenyzője három-három győzelemmel Prost (ő a McLaren színeiben szerezte) és Mansell (egyszer a Ferrari, kétszer a Williams színeiben). A csapatok közül a legsikeresebb a Williams, összesen hatszor nyertek, beleértve az utolsó három estorili versenyt, idén azonban aligha gyarapítják. A McLaren háromszor nyert Estorilban, a Ferrari kétszer, a Renault elődje, a Benetton egyszer.

Idén jó eséllyel új csapat kerül a portugáliai győztesek listájára - vagy valamelyik régi meglepetést okoz?

Mercedes

Amikor saját csapattal versenyeztek a Forma–1-ben, eddig nem rendezek Portugál Nagydíjat. Estorilhoz legfeljebb szegről-végről van kapcsolódásuk, részint a közvetett jogelőd Tyrrell révén, amelynek párszor sikerült ott a pontszerzés; illetve a Sauber, majd a McLaren motorszállítójaként a kilencvenes években (nem szereztek pontot).

2017-ben Portimãoban tesztelhette a csapat 2015-ös autóját Russell és Latifi.

Ferrari

A jelenlegi mezőnyből egyetlen csapatként ott voltak a portói és monstantói Portugál Nagydíjakon is. Portóban 1958-ban Mike Hawthorn második lett, pontot érő leggyorsabb körrel, ezzel őrizte előnyét a világbajnokságban a fő rivális Stirling Moss által nyert verseny után is. Monstantóban 1959-ben nem sikerült a pontszerzés, majd 1960-ban újra Portóban Wolfgang von Trips negyedik lett.

Estorilban 1984-ben Michele Alboreto ért el negyedik helyezést, majd 1985-ben az esőversenyen a dobogó második fokára állhatott a Lotus színeiben első győzelmét szerző Ayrton Senna mögött egy perces hátránnyal befutva. 1986-ban Stefan Johanssonnak 5-6. helyen futottak be. 1987-ben Gerhard Berger élről indulva második lett, leggyorsabb körrel, ami akkoriban viszont nem ért pontot. 1988-ban Alboreto ötödik helyen végzett, míg Berger furcsa hiba után esett ki a harmadik helyről: véletlenül a tűzoltókészülék gombját nyomta meg, ami a lábára fújta a széndioxidot, a lába pedig emiatt lecsúszott a pedálokról. Az 1989-es verseny Janus-arcúra sikerült a Scuderiának: Berger leggyorsabb körrel megszerezte azévi egyetlen győzelmét, azonban a negatív szenzáció emlékezetesebb maradt: Nigel Mansell túlhajtott a csapat boxán, mire szabályellenesen hátramenetbe kapcsolt. A manőverért fekete zászlóval kiintették, ő azonban – arra hivatkozva, hogy nem látta – a pályán maradt, összeütközve Sennával, akinek a kiesését okozta. A következő futamra emiatt eltiltották. 1990-ben szintén felemás érzéseik lehettek: ezúttal Mansell győzött, átvészelve egy koccanást is Philippe Alliot lekörözése közben, Alain Prost pedig harmadikként állhatott dobogóra. Üröm volt az örömben, hogy kettejük között Prost fő riválisa, Senna végzett, amihez hozzájárult az is, hogy a rajtnál Prost igyekezett elkerülni az ütközést Mansell-lel, ekkor előzték meg a McLarenek. 1991-ben Jean Alesi állhatott harmadikként a dobogóra, Prost kiesett. 1992-ben kettős kiesés következett az Alesinek és Ivan Capellinek, utóbbi ekkor indult utoljára a Scuderia színeiben. 1993-ban Alesi negyedik lett, Berger kiesett. 1994-ben Berger és Alesi 4–5. helyen végeztek. 1996-ban az eddigi utolsó Portugál Nagydíjon Michael Schumacher hozott dobogós helyet harmadikként, míg Eddie Irvine ötödik lett.

Red Bull

Sem a Red Bull Racing, sem a jogelődei (Jaguar, Stewart) nem indultak Portugál Nagydíjon.

McLaren

1984-ben az első estorili verseny a két pilóta, Niki Lauda és Alain Prost háziversenyét volt hivatott eldönteni. A tabella élén Lauda állt, az időmérő után azonban Prostnak állt a zászló: az első sorban kvalifikálta magát, míg csapattársa a 11. helyről indulhatott. Prostnak sikerült megnyernie a versenyt, Lauda viszont feljött egészen a harmadik helyig, majd Mansell fékhiba miatti kiesését követően előlépett másodiknak. Ez azt jelentette, hogy Prost győzelme ellenére a világbajnokságot Lauda nyerte – fél pont előnnyel! 1985-ben mindketten kiestek. 1986-ban Prost második lett, Keke Rosberg kiesett. 1987-ben Prost másodjára nyerte meg a versenyt, karrierje során pedig ez volt a 28. nagydíjgyőzelme – ami akkor Jackie Stewart rekordjának megdöntését jelentette (később 51-ig vitte fel, és egészen a 2001-es Belga Nagydíjig maradt csúcstartó). 1988-ban ismét háziverseny volt a világbajnoki címért, bár a döntés későbbre maradt. Az első kör után Prost és Senna veszélyes küzdelmet vívtak, Senna majdnem a boxutca falához szorította a csapattársát, miközben előzni próbálta (Prost később mondta is neki, hogy ha ennyire akarja a világbajnokságot, legyen az övé). A versenyt végül Prost nyerte, míg Sennának problémái akadtak a valósnál nagyobb fogyasztást mutató üzemanyag-kijelzővel, Capellivel szemben előbb a második helyet veszítette el, majd kerékcsere után a hatodik helyen végzett. 1989-ben Senna a második helyen haladt Berger mögött, amikor a szabálytalanul pályán maradó – fekete zászlóval kizárt – Mansell próbálta előzni őt, és a végén összeütköztek, ezzel Senna kiesett, és Prost második helyével együtt érzékeny veszteséget szenvedett a világbajnoki versenyfutásban. (Utóbb Sennát is kritika érte azért, hogy miért védekezett keményen Mansell-lel szemben, amikor a britet úgyis kizárták.) 1990-ben Senna második lett a két Ferrari között (és ami fontos volt neki, Prost előtt), míg Berger negyedik helyen végzett. 1991-ben Senna ismét második helyezést ért el, ami Mansell kizárásával együtt nagy lépés volt a világbajnoki cím felé. 1992-ben mindkét versenyző dobogóra állhatott, Berger lett második Senna előtt. 1993-ban erre a futamra versenyzőt váltottak: Michael Andretti helyét Mika Häkkinen vette át, aki az időmérőn rögtön meg is előzte Sennát. A futamon mindketten kiestek. 1994-ben Häkkinen harmadik lett, Martin Brundle hatodik. 1995-ben Mark Blundell és Häkkinen nem szereztek pontot, és az 1996-os legutóbbi Portugál Nagydíj is nullapontos lett, miután Häkkinen kiesett, David Coulthard pedig 13. helyen végzett.

A jelenlegi mezőnyből két pilóta is tesztelhetett a csapat színeiben Portimãoban: Hamilton 2009-ben az új autóval, Norris 2017-ben egy 2011-es autóval. A 2009-es teszten Pedro de la Rosa vett még részt, aki előtte 2008 végén is tesztelt ott.

Renault

Estorilban 1984-ben három autóval indultak, de Patrick Tambay hetedik helye még nem ért pontot, Derek Warwick és Philippe Streiff pedig kiestek. 1985-ben viszont Tambay harmadikként felállhatott a dobogóra.

A mostani csapat jogelődje, a Benetton 1993-ban győzött Estorilban Michael Schumacher révén, ez volt a csapat egyetlen azévi győzelme. 1994-ben Schumacher a kétfutamos eltiltását töltve hiányzott, 1995-ben második helyezést ért el, míg az utolsó ottani versenyen 1996-ban Alesi negyedik, Berger hatodik lett. Még korábban 1988-ban Thierry Boutsennek sikerült dobogós, harmadik helyezést elérnie.

2009-ben Portimãoban Fernando Alonso és Nelsinho Piquet tesztelt a csapat autójával.

AlphaTauri

A Toro Rosso nem indult Portugál Nagydíjon, annak elődje, a Minardi viszont vett részt estorili futamokon. 1991-ben Pierluigi Martini negyedik lett, amivel beállított a kiscsapat legjobb versenyhelyezését.

2009-ben a Toro Rosso Sébastien Buemivel tesztelt Portimãoban, még az előző évi autójával.

Racing Point

A csapatnak a többszörösen közvetett jogelődje, a Jordan indult Estorilban 1991-től 1996-ig, legjobb ottani eredményük Rubens Barrichello negyedik helyezése volt 1994-ben.

Alfa Romeo

A régi csapat 1984-ben és 1985-ben indult Estorilban, de egyik alkalommal sem szereztek ott pontot.

A jogelőd Sauber 1993-tól 1996-ig indult estorili futamokon, 1993-ban Karl Wendlinger ötödik lett.

Haas

Nem versenyeztek még Portugáliában.

Williams

Estorilban 1984-ben Keke Rosberg és Jacques Laffite nem szereztek pontot. 1985-ben Mansell ötödik lett. 1986-ban Mansell győzött, megerősítve éllovas pozícióját a tabellán, míg Nelson Piquet harmadik lett. 1987-ben Piquet megismételte a harmadik helyét, míg Mansell elektronikai hibával kiállt. 1988-ban Mansell és Riccardo Patrese is kiesett, akárcsak 1989-ben Patrese és Boutsen. 1990-ben Patrese leggyorsabb körrel hetedik lett, de akkor ezért még nem járt pont. Az 1991-es verseny ambivalens érzéseket kelthetett: Patrese győzött, viszont a világbajnoki címre hajtó Mansell kerékcseréjénél nagyot hibázott a csapat: kiengedték, miközben még nem rögzítették rendesen a kerekét. A csapat boxán kívül ugyan felrögzítették rendesen, de ez szabályellenes volt, aminek kizárás és értékes pontok elbukása lett a vége. 1992-ben viszont Mansell már korábban bebiztosította a címét, és megszerezte kilencedik győzelmét az év során, ami akkoriban rekorddöntést jelentett (16 futamos szezonban azóta is ez a legtöbb). 1993-ban pedig Prost második helye bizonyult elegendőnek arra, hogy negyedik világbajnoki címét ünnepelhesse. Az élről induló és leggyorsabb kört futó Damon Hill harmadikként csatlakozhatott hozzá a dobogón. 1994-ben az eltiltott Schumacher távollétét kihasználva kettős győzelmet arattak, a világbajnoki címre hajtó Hill győzött Coulthard előtt, akinek jó esélyei voltak a futam megnyerésére, de a csapatérdek Hill győzelme volt. Így sikerült a konstruktőrök világbajnokságában átvenni a vezetést. 1995-ben viszont már Coulthard megszerezhette az első győzelmét (és az egyetlen williamsest), mesterhármassal, míg Hill harmadik lett. 1996-ban sorozatban harmadjára sikerült a csapatnak Portugál Nagydíjat nyernie, méghozzá kettős győzelemmel: Jacques Villeneuve futott be Hill előtt, ezzel minimális esélye maradt kettejük világbajnoki címért folyó háziversenyében.

2009-ben Portimãoban Nico Rosberg és Nico Hülkenberg tesztelt a csapat autójával.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr7516254780

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása