Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző VII/6.

Azeri Nagydíj, Baku

2021. június 05. - F1 Hierro

Monaco után ismét egy utcai pálya, ismét egy olyan futam, amely tavaly a járvány miatt kimaradt - viszont a klasszikus helyszín után ezúttal egy jóval fiatalabb. A bakui pályán 2016-ban Európa Nagydíjat rendeztek, azóta pedig az ország nevét viseli a verseny. Eddig mindegyik itteni futamon más győzött, Daniel Ricciardo, Lewis Hamilton és Valtteri Bottas nyertek eddig Azeri Nagydíjat. Közülük Hamilton ott van most is az első sorban, Charles Leclerc mellett, akinek a pole pozícióját Monaco után ismét piros zászló biztosította be, de ezúttal nem az ő autója szenvedett károsodást, így jobb reményekkel indulhat. Mögöttük pedig ott van a monacói győztes, Max Verstappen, akinek még nem jött össze a bakui dobogó. Érdekes küzdelem is lehet, főleg, hogy ezen a pályán egy kis hibának is könnyen autótörés lehet a vége, ezt mi sem bizonyította jobban, mint a mostani időmérő, a négy piros zászlóval.

Hamilton

A 2016-os Európa Nagydíjon nem túl jól alakult az itteni hétvégéje. Miután a Q3-ban a 11-es kanyarban odacsapta az autóját és eltört a felfüggesztése, nem tudta folytatni az időmérőt, így tizedik helyről kellett rajtolnia. A futamon előrébb jött, de problémái támadtak a hibrid rendszerrel, a csapat pedig nem adhatott neki rádión segítséget. Így mire sikerült megoldania, túl sok időt veszített, ötödik helyen végzett. 2017-ben élről indult, a rajt után is megtartotta a pozícióját. A biztonsági autós fázis során ütközött Vettellel, először egy fékezését követően (ami Vettel szerint „fékteszt” volt), majd Vettel próbált törleszteni. Mindketten tudták folytatni a versenyt, de az autóján meglazult a nyaktámasz, a versenyigazgatóság biztonsági okokból boxkiállásra utasította. Vettel mögé jött vissza a nyolcadik helyre. Kevin Magnussent, Ocont és Alonsót sikerült megelőznie, de a riválisát nem (felvetette a csapatnak, hogy Bottas segíthetne neki, de nem támogatták az ötletét), így ötödik helyen zárt. 2018-ban a második helyről rajtolva Vettel hibája és Bottas defektje után megnyerte a futamot. Ez volt az első győzelme a szezon során, és élre állt a tabellán. Tavalyelőtt második rajthelyről indulva a futamon is második lett csapattársa mögött.

Ricciardo

A 2016-os Európa Nagydíjon Red Bull-lal a pénteki szabadedzésen a 15-ös kanyarban falnak csapta az autóját. Az időmérőn a második rajthelyet szerezte meg, de korai kerékcseréivel elszálltak a dobogós esélyei, a hetedik helyen zárta a futamot. 2017-ben a tizedik helyről rajtolt. A futam elején törmelék került a fékébe, ezért a hatodik körben kiállt a boxba, hogy megtisztítsák. A 17. helyen tért vissza a pályára. Innen sikerült felzárkóznia, a piros zászló utáni repülőrajtos újraindítást ötödik helyről várhatta, majd a két Williamst sikerült egyszerre megelőznie. Vettel büntetése és Hamilton kényszerű boxkiállása után pedig élre került és győzött. 2018-ban a negyedik rajtkockából indult. Csapattársával, Verstappennel kemény csatákat vívtak a negyedik helyért, kétszer össze is értek. A 40. körben aztán mindketten kiestek az ütközésük után. Tavalyelőtt Renault-val a Q2-ben kiesett, de Giovinazzi hátrasorolásával előrelépett tizedik rajthelyre. A futamon furcsa ütközés következtében esett ki: Danyiil Kvjattal együtt kisodródtak, és amikor vissza akart térni, nekitolatott Kvjat autójának. A boxutcába még vissza tudtak menni, így nem volt szükség biztonsági autó beküldésére.

Norris

2018-ban a Forma–2-ben indult a pályán. Hatodik lett a főfutamon, negyedik a sprinten.

A tavalyelőtti nagydíjon hetedik helyről rajtolva nyolcadik lett.

Vettel

A 2016-os Európa Nagydíjon Ferrarival harmadik helyről indulva második helyezést ért el. 2017-ben a negyedik helyről indult. Bottas és Kimi ütközése után a második helyre jött fel Hamilton mögé. A biztonsági autós fázis alatt kétszer koccantak, előbb hátulról hajtott Hamiltonba, majd az általa vélt „féktesztet” megbosszulandó oldalról ráhúzott riválisára. Ezt a manővert a versenyigazgatóság veszélyesnek ítélte, így később 10 másodperces stop-and-go büntetést szabtak ki. A dobogós helyet elveszítette, de sikerült Hamilton elé visszajönnie a hetedik helyre. Innen előrejött negyediknek, maga mögött tartva vetélytársát, és megfutotta a leggyorsabb kört is, bár még nem járt érte pluszpont.2018-ban élről indult, sokáig vezette a futamot. A második biztonsági autós fázis után második helyen állt. Megpróbálta megelőzni az élen álló Bottast, de elfékezte magát, végül negyedik lett. Tavalyelőtt harmadik helyről rajtolva a dobogó harmadik fokára állhatott.

Latifi

2016-ban a GP2-ben nem szerzett pontot. A következő három évben a széria utódában, a Forma–2-ben indult, ekkor rendre pontot szerzett az itteni futamokon. 2017-ben mindkét futamon harmadik helyezést ért el, akárcsak a 2018-as sprinten, tavalyelőtt pedig megnyerte a sprintversenyt.

Räikkönen

A 2016-os Európa Nagydíjon Ferrarival a negyedik helyről rajtolt, bár a kerékcserék után feljött a második helyre, ezután viszontagságosan alakult a versenye: öt másodperces büntetést kapott, amiért ráhajtott a boxutca bejáratánál a fehér vonalra, később egy kék szatyor is az autójára ragadt, majd egy technikai kérdéshez az akkori szabályok miatt nem kaphatott rádión segítséget. Így maga elé engedte Vettelt, ő maga negyedik helyen végzett. 2017-ben harmadik helyről indult. A rajt után próbálta megelőzni Bottast, de ütköztek. A két Force India ütközésénél a törmelék miatt defektet kapott, ami után az autó egyéb részei is megsérültek, így kiállni kényszerült. A piros zászló miatt azonban folytathatta a versenyt, de mivel nem a boxutcában, hanem a garázsban szerelték az autóját, áthajtásos büntetést kapott. Nem sokkal ezután olajszivárgás miatt feladta a futamot, a megtett táv révén 14.-nek jegyezték. 2018-ban hatodik helyről indult. Az első körben ütközött az őt előzni próbáló Esteban Oconnal, de ő maga folytatni tudta a versenyt. A Red Bullok ütközése, Vettel hibája és Bottas defektje után második lett. Tavalyelőtt Alfa Romeóval a boxutcából kellett rajtolnia, mivel az autója első szárnya nem felelt meg a vizsgálaton, így kizárták az időmérőről. A futamon sikerült tizedik helyezést elérnie.

Mazepin

Tavalyelőtt a Forma–2-ben nyolcadik lett a főfutamon, a sprinten kiesett.

Gasly

2016-ban a GP2-ben a főfutamon kiesett, a sprinten második helyezést ért el.

A 2018-as Azeri Nagydíjon Toro Rossóval 12. helyen végzett. Tavalyelőtt a Red Bull színeiben kizárták az időmérőről, miután túllépte az üzemanyag-átfolyási limitet, így a boxutcából indult. A futamon feljött a hatodik helyre, de a 39. körben a féltengely hibája miatt kiállni kényszerült, virtuális safety car fázist okozva.

Pérez

A 2016-os Európa Nagydíj időmérőjén Force Indiával a második helyet szerezte meg, de mivel a szombati szabadedzésen elszenvedett balesete után váltót cseréltek az autójában, öt hellyel hátrasorolták. A futamon azonban sikerült feljebb jönnie, Kimi megelőzése után dobogóra állhatott harmadik helyezettként. 2017-ben a hatodik helyről rajtolt. A biztonsági autós fázis után összeütközött csapattársával, Oconnal, az autója sérülése miatt kiállni kényszerült. A törmelék miatt azonban piros zászlóval félbeszakították a futamot, ezalatt sikerült az autóját alkalmassá tenni az újraindulásra. A nem megfelelő helyen végzett javítások miatt viszont áthajtásos büntetést kapott, majd a kormánymű problémáival kiállt. 2018-ban nyolcadik helyről indulva ismét harmadik helyezést ért el, ami abban az évben egyetlen dobogó volt a három akkori topcsapat (Mercedes, Ferrari, Red Bull) versenyzőin kívül. Tavalyelőtt már a Racing Point színeiben ötödik helyről indult, a rajtnál előrejött negyediknek, de a hatodik körben előbb Verstappen, majd Leclerc is megelőzte, így végül hatodik helyezést ért el.

Alonso

A 2016-os Európa Nagydíjon McLarennel a 13. helyről indult, a futamot 42 kör után fel kellett adnia váltóhiba miatt. A 2017-es Azeri Nagydíjon az erőforráselemek cseréje miatt negyven (!) rajthely büntetést kapott, ami gyakorlatban azt jelentette, hogy három hellyel hátrébb, az utolsó előtti rajtkockából indult. Innen sikerült felzárkóznia a futam során, egy ideig Vettel és Hamilton ellen is küzdött, akiknek sikerült megelőzniük. A kilencedik helyen zárta a versenyt, amelyről ő maga azt mondta, akár „meg is nyerhette” volna. 2018-ban hetedik helyezést ért el.

Leclerc

2017-ben a Forma–2-ben négy nappal apja halála után a főfutamot megnyerte, a sprinten második lett.

A 2018-as nagydíjon Sauberrel hatodik helyezést ért el. Tavalyelőtt Ferrarival bejutott a Q3-ba, de még a Q2-ben összetörte az autót, így ott nem tudott mért időt menni. Mások büntetései miatt mégis nyolcadik rajthelyről indulhatott. A rajtnál veszített két helyet, de néhány kör alatt sikerült az ötödik helyre feljönnie, a többiek kerékcseréi után élen is állt egy ideig, de a gumijai elhasználódása után a Mercedesek és Vettel is megelőzték. A 34. körben megejtett kerékcsere után hatodik helyre jött vissza, majd egy körrel később megelőzte Gaslyt. Végül ötödik helyezést ért el, megszerezve a leggyorsabb körét járó pontot is.

Stroll

2017-ben Williamsszel a nyolcadik helyről indult. A piros zászló utáni repülőrajtot a negyedik helyről várhatta. Ricciardo megelőzte, de a csapattárs Felipe Massa kiesése, Vettel büntetése és Hamilton kényszerű boxkiállása után második helyre jött fel. Egészen az utolsó kanyarig tartotta a helyét, majd a célvonal előtt Bottas megelőzte. Így harmadik lett, ami azt jelentette, hogy ő lett a Forma–1 történetének második legfiatalabb dobogósa, egyúttal a legfiatalabb dobogós bemutatkozó évben. 2018-ban nyolcadik lett. Tavalyelőtt a Racing Point színeiben kiesett a Q1-ben, de a büntetések miatt a 13. rajtkockából indulhatott, a futamon kilencedik helyen végzett.

Tsunoda

Először versenyezhet a pályán, miután tavaly a Forma–2-ből (is) kimaradt az itteni verseny.

Ocon

2017-ben Force Indiával a hatodik helyről indult. A biztonsági autós fázis után ütközött csapattársával, Pérezzel, ami miatt defektet kapott. A pályát borító törmelék miatt félbeszakították a futamot, ezalatt kereket cseréltek neki, így folytathatta a versenyt, amit a hatodik helyen zárt. 2018-ban az első körben ütközött Kimivel, az autója sérülése miatt kiállt.

Verstappen

A 2016-os Európa Nagydíjon kilencedik helyről indulva a nyolcadik helyen végzett. 2017-ben ötödik helyről indult, a futamon az olajnyomás problémái miatt 12 kör után kiesett. 2018-ban ötödik helyről indult. Csapattársával, Ricciardóval kemény csatákat vívtak a negyedik helyért, többször össze is értek, míg a 40. körben kiütötték egymást. Tavalyelőtt negyedik helyről indult. A rajt után Pérez megelőzte, a hatodik körben sikerült visszaelőznie, negyedik helyen futott be.

Schumacher

Tavalyelőtt a Forma–2-ben a főfutamon kiesett, a sprinten ötödik lett.

Sainz

A 2016-os Európa Nagydíjon Toro Rossóval a 13. helyen végzett az időmérőn, de váltócsere miatt öt hellyel hátrasorolták. A futamot 31 kör után kényszerült feladni a felfüggesztés hibája miatt. 2017-ben 12. lett az időmérőn, a kanadai ütközés miatt három hely büntetést kapott. Az első körben megpördült, amikor próbálta elkerülni az ütközést csapattársával, Danyiil Kvjattal. A versenyt végül nyolcadik helyen sikerült zárnia. 2018-ban Renault-val tizedik lett az időmérőn, Nico Hülkenberg hátrasorolásával egy hellyel előrébb indult. Az első biztonsági autós fázis után negyedik helyen állt. A Red Bullok megelőzték, de később a kiesésük után sikerült ötödik helyen befutnia, ami a legjobb helyezése volt a szezon során. Tavalyelőtt McLarennel kiesett a Q2-ben, de a büntetések miatt kilencedik helyről rajtolhatott, a futamon hetedik lett.

Russell

2018-ban a Forma–2-ben 12. lett a főfutamon, a sprintet megnyerte.

A tavalyelőtti Azeri Nagydíjon 15. helyen végzett.

Bottas

2016-ban az időmérőn, ahol a Williams csapat saját mérése szerint nem hivatalos sebességi rekordot állított fel (378 km/h), a nyolcadik rajthelyet szerezte meg, a futamon hatodik lett. 2017-ben Mercedesszel a második helyről indult, a rajt után ütközött Kimivel, ami miatt defektet kapott. A kerékcsere után körhátrányba került, de innen sikerült visszahoznia a versenyt. A többiek ütközései és problémái után feljött a harmadik helyig Stroll mögé, akit az utolsó pillanatban meg is előzött, így második helyezést ért el. 2018-ban a harmadik helyről indult. A futamon leggyorsabb kört futott, a második biztonsági autós fázis után élen állt, de defekt miatt három körrel a vége előtt kiesett, 14. helyezettnek jegyezték. Tavalyelőtt sikerült kárpótolnia magát: élről indulva megnyerte a futamot, maga mögött tartva csapattársát.

Giovinazzi

2016-ban a GP2-ben mindkét futamot megnyerte.

A tavalyelőtti nagydíjon nyolcadik lett az időmérőn, de erőforráselem cseréje miatt tíz hellyel hátrasorolták, a 17. rajthelyről indulva a 12. helyen végzett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr1616583228

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása