Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző VII/11.

Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps

2021. augusztus 27. - F1 Hierro

 A Belga Nagydíj már az első világbajnoki szezon versenynaptárában is szerepelt, azóta csak néhány alkalommal maradt ki. Az első két évtizedben még a mostaninál is hosszabb vonalvezetésen rendezték a versenyeket Spa-Francorchampsban. A hetvenes években aztán a túl gyorsnak és veszélyesnek tartott pálya helyét hol Nivelles, hol Zolder vette át, majd a nyolcvanas években Spa módosítva visszatért, de így is nagy kihívást jelentő, klasszikus pályának számít. A Belga Nagydíjak legsikeresebb versenyzője Michael Schumacher, aki hatszor győzött itt (kétszer Benettonnal, négyszer Ferrarival), és kereken 30 éve itt volt a bemutatkozó versenye is, a Jordan csapat beugrójaként. Őt öt győzelemmel Ayrton Senna követi (egy Lotusszal, négy McLarennel), négy-négy alkalommal tudott nyerni Spában Kimi Räikkönen (kettő-kettő McLarennel és Ferrarival), Lewis Hamilton (egy McLarennel, három Mercedessel), valamint a régi pályán Jim Clark, a legendás Lotus csapat színeiben.

Tavaly a Mercedes aratott kettős győzelmet a pályán, a 2014 óta tartó sikerkorszakuk során összesen négyszer nyertek Belgiumban. A Ferrarinak 2018-ban és 2019-ben sikerült nyernie velük szemben, utóbbi futam Charles Leclerc első győzelme volt. Az idei nagy rivális, a Red Bull Racing összesen három Belga Nagydíjat nyert, kettőt még Sebastian Vettel sikerei idején, a legutóbbit pedig 2014-ben Daniel Ricciardo révén. A McLaren 2012-ben, a Williams 1994-ben nyert utoljára Belga Nagydíjat, az Alpine-nak pedig - amely a Magyar Nagydíj után immár saját jogon is futamgyőztesnek mondhatja magát - a jogelődje, a Benetton nyert itt kétszer (1992, 1995). Az Aston Martin jogelődei számára pedig különböző okokból emlékezetes a pálya: a Jordan 1998-ban itt szerezte első győzelmét az esős káoszfutamon, méghozzá rögtön kettős győzelmet (Damon Hill, Ralf Schumacher); a Force Indiának 2009-ben itt volt az egyetlen pole pozíciója és a legjobb futamhelyezése (Giancarlo Fisichella, 2.), 2018-ban pedig itt jelent meg a Forma-1-ben a Racing Point név.

Idén vajon a Mercedes vagy a Max Verstappennel felálló Red Bull nyer Belgiumban? Vagy lehet még fokozni a hungaroringi meglepetést?

Mercedes

1955-ben Juan Manuel Fangio leggyorsabb kört futva nyert a régi pályán, Stirling Moss révén kettős győzelem lett.

A jogelőd Brawn GP színeiben 2009-ben itt volt Jenson Button egyetlen azévi kiesése, míg Rubens Barrichello hetedik lett.

2010-ben 6-7. helyen végeztek Nico Rosberg, Michael Schumacher sorrendben, 2011-ben 5-6. helyen ellenkező szereposztásban, utóbbi sorrendbe a csapat is beleszólt (Schumacher pályafutásának 20 éves jubileumára való tekintettel). 2012-ben az újra jubiláló – 300. versenyét futó – Schumacher hetedik, Rosberg 11. helyen végzett. 2013-ban Hamilton harmadikként állhatott dobogóra, Rosberget megelőzve. 2014-ben a két versenyző a rajt után összeütközött, Hamilton jött ki belőle rosszabbul: a defektje miatt visszaesett, az autója sérülése miatt pedig nem sikerült felzárkóznia, így ki is állt. Rosberg végül másodiknak futott be. 2015-ben kettős győzelmet arattak, Hamiltonnal az élen. 2016-ban Rosberg élről indulva megnyerte a futamot, míg Hamilton, aki az erőforráselemek taktikai okokból elvégzett cseréi miatt az utolsó sorból indulhatott, harmadik helyre jött fel. 2017-ben Hamilton élről indult, a végéig sikerült megvédenie a pozícióját, így megnyerte a futamot; Bottas viszont a biztonsági autós fázis után nem tudta tartani a harmadik helyett Ricciardóval és Kimivel szemben, így ötödik helyen végzett. 2018-ban Hamilton élről indulva második lett, a Q3-ban megpördülő, erőforráselemek cseréje miatt hátrasorolva induló Bottas leggyorsabb körrel negyedik helyre jött fel. Tavalyelőtt a második sorból rajtolva a dobogó két oldalára állhattak a versenyzők, miután a 32-33. körben megelőzték Vettelt: Hamilton második, Bottas harmadik lett. Tavaly az első sorból indulva kettős győzelmet arattak, a pole-ból rajtoló Hamilton győzött Bottas előtt.

Red Bull

Első Belga Nagydíjukon (2005) nem szereztek pontot: Christian Klien kilencedik lett, David Coulthard kiesett. 2007-ben Mark Webber hetedik lett, Coulthard ismét nem ért célba. 2008-ban Webber nyolcadik, Coulthard 11. helyen végzett. 2009-ben meglett a csapat első spái dobogója: Vettel harmadik lett, Webber kilencedik (utóbbi még mindig nem ért pontot). 2010-ben Webber élről indulva második lett, Vettel ütközött Buttonnal, 15. lett a végén. 2011-ben sikerült először megnyerniük a futamot Vettel révén, Webber kettős győzelemmé egészítette ki. 2012-ben Vettel második, Webber hatodik lett. 2013-ban újra Vettel győzött, Webber ötödik lett. 2014-ben Ricciardo győzött, Vettel ötödik helyen végzett. 2015-ben Danyiil Kvjat negyedik lett, Ricciardo elektronikai hibával kiállt. 2016-ban Ricciardo ötödik helyről rajtolva másodikként állhatott dobóra, míg az első sorból rajtoló Verstappen a rajt után összekoccant Kimivel, aki ellen később agresszíven védekezett, de végül így is 11. helyen végzett. 2017-ben Verstappen versenye műszaki hiba miatt hamar véget ért, Ricciardo viszont a Bottas elleni szép előzésével megszerezte a harmadik helyet. 2018-ban a negyedik sorból rajtolhattak, Verstappen a dobogó harmadik fokára állhatott, Ricciardo az első körben ütközött, autója javítása miatt visszaesett a mezőny végére, később kiállt. Tavalyelőtt Verstappen a rajt után Kiminek ütközött, majd kiesett; a Toro Rossótól frissen áthozott, hátrasorolással induló Alexander Albon folyamatosan zárkózott fel, utolsókörös előzése után ötödik helyezést ért el. Tavaly Verstappen az időmérőn és a futamon is harmadik lett, az ötödik helyről rajtoló Albont az utolsó körben megelőzte Ocon,így hatodik lett.

McLaren

A régi pálya emlékezetes hely a csapat történelmében, hiszen Bruce McLaren itt szerezte első győzelmüket 1968-ban. A két évvel későbbi futamot viszont éppen alapítójuk halála miatt hagyták ki.

A Belga Nagydíj egyéb helyszínei közül Nivelles-ben 1974-ben Emerson Fittipaldi nyert, Zolderben pedig 1982-ben John Watson.

A mostani pályán tartott első versenyen 1983-ban Niki Lauda és Watson is kiesett. 1985-ben, már a TAG-motoros időszakban Lauda az edzésen kézsérülést szenvedett, emiatt kihagyta a versenyt, sőt az azt követőt is. Prost harmadikként dobogóra állhatott. A következő évben Prostnak egy hatodik helyre futotta. 1987-ben kettős győzelmet értek el Prost–Johansson felállásban, majd 1988-tól Honda-motorral Ayrton Senna sikersorozata következett, 1991-ig nem engedte ki kezéből a győzelmet, sőt az élről is rendre ő rajtolt. Ebből három kettős győzelem is volt: 1988-89-ben Prost, 1991-ben Berger volt a második, 1990-ben utóbbi „csak” harmadik lett. 1992-ben Senna nehézségek mellett ötödik, egy évvel később Ford-motorral negyedik helyezést ért el.

1994-ben a peugeot-s évben Mika Häkkinen második lett. Mercedes-motorral 1995-ben Mark Blundell ötödik, majd 1996-ban Mika újra dobogós, harmadik helyezést ért el. 1997-ben megismételhette volna ezt az eredményt, de szabálytalan üzemanyag miatt kizárták. 1998-ban az első rajtnál Coulthard idézte elő az emlékezetes tömegkarambolt. A megismételt rajt után Häkkinent kipöckölték, Coulthard szintén ütközött és visszaesett. Aztán a lekörözésre készülő Schumacher hátulról beletalált, ami után kiállt a boxba, de szárnycsere után visszatért, nyolc befutóból hetedik lett (amiért akkoriban még nem járt pont). 1999-ben kettős győzelem következett, de nem a várt leosztásban: Coulthard lerajtolta Häkkinent és végig előtte is maradt. 2000-ben Häkkinen emlékezetes módon előzte meg Schumachert Ricardo Zonta lekörözésénél, Coulthard negyedik helyen végzett. 2001-ben Coulthard már bajnoki címre esélytelenül második, Mika negyedik lett. 2002-ben Kimi első sorból rajtolt, de kiállni kényszerült, Coulthard negyedik lett. 2004-ben a csapat egyetlen az évi győzelmét szerezte itt Kimi (pedig egy brit újságíró még fogadalmat is tett arra az esetre, ha versenyt nyer abban az évben a McLaren…), Coulthard hetedik lett. 2005-ben ismét Kimi diadalmaskodott, belekapaszkodva az utolsó szalmaszálba a világbajnoki címért. Juan Pablo Montoya élről indult, de négy körrel a vége előtt ütközött Antônio  Pizzoniával (hivatalosan 14.-nek könyvelték el).

2007-ben Alonso és Hamilton 3-4. helyen végeztek. 2008-ban Hamilton futott be elsőnek, de Kimivel szembeni manőveréért időbüntetést kapott, harmadiknak könyvelték el. Heikki Kovalainen tizedik lett (pont nélkül). 2009-ben Kovalainen hatodik lett, Hamilton karambolozott a rajtnál, kiesett. 2010-ben Hamilton végre hivatalosan is győzni tudott, míg Button ütközött Vettellel. 2011-ben Button állhatott a dobogó harmadik fokára, Hamilton ütközött Kobayashi Kamuival. 2012-ben Button nyerte a futamot, míg Hamilton ismét ütközés miatt esett ki a rajt után. 2013-ban Button hatodik, Pérez 11. lett. 2014-ben Kevin Magnussen ugyan hatodiknak futott be, de Alonso leszorítása miatt időbüntetést kapott és 12. helyre esett vissza, így Button lett ismét hatodik. 2015-ben Honda-motorral Alonso és Button 13-14. helyen végeztek. 2016-ban Button a kilencedik helyről rajtolt, míg Alonso technikai problémáktól sújtva az utolsó helyről, ennek ellenére a futam fordítottan alakult számukra: Alonso hetedik helyre tudott feljönni, míg Button autója a rajt után a Pascal Wehrleinnel való ütközésben megsérült, így ki kellett állnia. 2017-ben Alonso a tizedik helyről indulhatott (a 11. helyen egyet javított büntetések miatt), a futam elején sikerült előretörnie a hetedik helyre, Nico Hülkenberget és Ocont előzve, de az erőforrása később megadta magát. A kicserélt elemek miatt – elvileg hatvan hely büntetéssel – utolsó rajtkockából induló Stoffel Vandoorne 14. helyen végzett. 2018-ban Renault motorral Vandoorne harminc rajthely büntetést kapott, de eleve utolsó lett az időmérőn. A futamon utolsó célba érkezőként 15. lett, Alonso a rajt után Nico Hülkenberggel ütközött, amitől autója felemelkedett, átment Leclerc felett, ezzel véget ért mindhármuk versenye. Tavalyelőtt Sainz a futam elején, a sokáig ötödik helyen haladó Norris a végén az erőforrás hibája miatt kiesett, utóbbit 11. helyezettnek jegyezték. Tavaly mindkét versenyző a Q3-ba jutott, de Sainz az erőforrás problémái miatt nem tudott elrajtolni, Norris hetedik lett.

Aston Martin

A 2009-es Belga Nagydíj a Force India történetének csúcspontja volt: Giancarlo Fisichella első helyről rajtolva a dobogó második fokára állhatott.

2018-ban a Force India csődje és tulajdonosváltása után hivatalosan új csapatként, nulla pontról indulva itt mutatkozott be a Racing Point Force India, méghozzá rögtön megszerezték a második rajtsort a változó időjárású Q3-ban. A futamon Pérez és Ocon 5–6. helyen értek célba. Tavalyelőtt már Racing Point név alatt a Q3-ba jutó Pérez hatodik, a hátrasorolással induló Stroll tizedik lett. Tavaly Stroll és Pérez egyaránt Q3-ba jutott, a futamon 9–10. helyen végeztek. Pérezt kint tartották a biztonsági autó alatt, így ötödik helyre jött előre, de utóbb nem fizetődött ki a taktika.

Alpine

A jogelőd Benetton 1992-ben és 1995-ben győzött itt, mindkétszer Michael Schumacher révén (előbbi az első futamgyőzelme volt). Akár 1994-ben is nyerhettek volna, de Schumachert vitatható indoklással kizárták. Így viszont Jos Verstappen lépett elő harmadik helyezetté.

A Renault színeiben 2005-ben Alonso második lett a világbajnoki címért őt üldöző Kimi mögött. 2010-ben Robert Kubica harmadik helye az utolsó dobogóját jelentett.

A Lotus pilótájaként 2012-ben Kimi a dobogó harmadik fokára állhatott, míg Romain Grosjean a rajt után ütközött, többeket magával sodorva, ami miatt a következő futamról eltiltották. 2015-ben Grosjean ért el harmadikként meglepetésre dobogót.

A Renault visszatérése után a tavalyi volt a legjobb belgiumi eredményük: mindkét versenyző Q3-ba jutott, a futamon Ricciardo leggyorsabb kört futva negyedik lett Ocon előtt, aki az utolsó körben előzte meg Albont.

Ferrari

Az első világbajnokságba számító Belga Nagydíjon Alberto Ascari és Luigi Villoresi 5-6. helyen végeztek (akkor még csak előbbiért járt pont). A következő évben kettős dobogót sikerült elérniük (Ascari 2., Villoresi 3.). A régi pályán több sikere is volt a Scuderiának: 1952-ben és 1953-ban Ascari győzött (előbi Nino Farina,utóbbi Villoresi révén kettős győzelem lett), 1956-ban Peter Collins (első futamgyőzelmét szerezve, a hazai Paul Frère egészítette ki kettős sikerré), 1961-ben Phil Hill (négyes győzelem volt: Wolfgang von Trips, Richie Ginther és a hazai pilóta, Olivier Gendebien révén), 1966-ban John Surtees (ekkor nyert és versenyzett utoljára Ferrari-színekben, még év közben csapatot váltott).

Zolderben 1975-ben és 1976-ban Niki Lauda nyert (utóbbi kettős győzelem Clay Regazzonival), 1979-ben Jody Scheckter. 1982-ben azon a pályán érte a Ferrarit története egyik legnagyobb tragédiája: az időmérőn Gilles Villeneuve halálos balesetet szenvedett. 1984-ben az utolsó zolderi versenyt Michele Alboreto nyerte, René Arnoux harmadik lett.

A mostani pályán rendezett első futamon (1983) Patrick Tambay második lett. Két évvel később kettős kiesés következett, majd 1986-ban Stefan Johansson harmadik lett Alboreto előtt. Az ezt követő két versenyen megint nem sikerült célba érniük, majd 1989-ben Nigel Mansell harmadik helyen végzett a két McLaren mögött. 1990-ben Alain Prost második lett, majd sorozatban öt év nullázás következett (egyedül Gerhard Berger ért célba tizedikként 1993-ban, de akkor ez nem ért pontot), pedig 1995-ben Berger pole-ból indult.

Aztán Michael Schumacher érkezésével megkezdődött a sikersorozat ezen a pályán (is). 1996-ban és 1997-ben is nyertek az esős futamokon. 1998-ban viszont kettős kiesést szenvedtek el: az élen haladó Schumacher lekörözésre készülve belement David Coulthardba, elveszítve egyik kerekét (a boxutcában próbált utána revansot venni); Eddie Irvine kicsúszott a vizes pályán. 1999-ben Irvine-nak negyedik, míg a Schumachert helyettesítő Mika Salónak hetedik helyre futotta, utóbbi nem ért pontot. 2000-ben Schumacher második lett Häkkinen mögött utóbbi szép előzése után, míg Barrichello negyedik. 2001-ben és 2002-ben újabb Schumacher győzelmek jöttek, előbbi évben Barrichello ötödik, utóbbiban második lett. 2004-ben Schumacher lett második, bebiztosítva hetedik világbajnoki címét, Barrichello a dobogó másik oldalára állhatott. 2005-ben Schumacher a verseny elején ütközött Sato Takumával, Barrichello ötödik helyen végzett.

2007-ben Kimi nyerte a futamot, Felipe Massa kettős győzelemmé egészítette ki. 2008-ban Kimi vezetett, de Hamilton előzése után kicsúszott; viszont Hamilton büntetése révén Massa lett a győztes. 2009-ben itt volt a Scuderia egyetlen diadala Kimi révén. A Massát helyettesítő Luca Badoer viszont csak 14. helyet bírt összehozni, emiatt az év hátralévő részében nem is tartottak rá igényt versenyzőként. 2010-ben Fernando Alonso saját hibájából kiesett, Massa negyedik lett. 2011-ben Alonso negyedik, Massa nyolcadik lett. 2012-ben Alonso áldozatul esett Grosjeannak, Massa ötödik helyen ért célba. 2013-ban Alonso a dobogó második fokára állhatott, Massa hetedik lett. 2014-ben Kimi negyedik, Alonso hetedik helyen futott be. 2015-ben Kimi hetedik lett, Vettel gumiproblémákkal kiállva számított 12. helyezettnek. 2016-ban a második sorból indulhattak, de a rajt után a két versenyző összekoccant, mindkettejüknek a ki kellett mennie a boxba, Vettel hatodik, Kimi kilencedik helyen végzett. 2017-ben Vettel második helyről indulva a futamot is ebben a pozícióban zárta, miután hiába próbálta megelőzni Hamiltont. Kimi negyedik helyről indult, egy tíz másodperces büntetés miatt egy ideig visszaesett, végül Bottas megelőzésével visszaszerezte a negyedik helyet. 2018-ban Vettel második helyről indulva élre tört a rajtnál és győzött, a hatodik helyről induló Kimi az első körben ütközés után defektet kapott, később autója sérülése miatt kiállt. Tavalyelőtt az időmérőn meglett a csapatnak az első sor, Leclerc megszerezte önmaga első győzelmét, és egyúttal a Scuderia első azévi győzelmét. Vettel a korai kerékcsere után egy ideig élen állt, de átadta helyét a gyorsabb Leclercnek, majd miután mindkét Mercedes megelőzte, inkább kereket cserélt, ráhajtva a pluszpontot érő leggyorsabb körre, ami a negyedik helyezéssel együtt meglett neki. Tavaly mindkét versenyző kiesett a Q2-ben és pontot sem szereztek: Vettel és Leclerc 13–14. helyen végeztek.

AlphaTauri

A jogelőd Toro Rosso legjobb itteni versenye a 2008-as volt: Vettel ötödik, Sébastien Bourdais hetedik lett.

Tavaly Gasly nyolcadik helyezést ért el, bár a biztonsági autós fázis alatti kint maradás utóbb nem érte meg neki; Kvjat 11. lett.

Alfa Romeo

Az első világbajnoki szezonban, 1950-ben a régi pályán Juan Manuel Fangio győzött Luigi Fagioli előtt, míg Nino Farina leggyorsabb körrel negyedik lett (ezeknek a pontoknak később nagy jelentősége volt a világbajnoki cím sorsában). 1951-ben Farina győzött, Fangio a nem pontszerző kilencedik helyen végzett, a leggyorsabb köre viszont pontot ért.

A csapat második korszakában, 1979-től 1985-ig egyszer sem szereztek pontot Belgiumban, akár Zolderben, akár Spában volt a verseny.

A jogelőd Sauber legjobb spái eredménye saját csapattal Alesi harmadik helye az 1998-as esős káoszfutamon, míg a BMW-korszakban 2008-ban Nick Heidfeld Hamilton időbüntetése után második lett.

2018-ban az Alfa Romeo Sauber színeiben Marcus Ericsson tizedik lett, leginkább Brendon Hartley ellen vívva a pontszerző helyért, Leclerc a rajtnál kiesett, miután Alonso átment felette. Tavalyelőtt már Alfa Romeo Racing név alatt Kimi a Q3-ba jutott, a rajtnál Verstappen nekiütközött, ami miatt visszaesett, a 16. helyen végzett; a hátrasorolt Giovinazzi gumifalnak ütközve kiesett, 18. helyezettnek jegyezték. Tavaly Kimi 12. lett a Ferrarik előtt, Giovinazzi kicsúszott és a gumifalnak ütközve összetörte az autót.

Haas

2016-ban a szabadedzésen történt akadályozásért öt rajthely büntetéssel 18. helyről induló Esteban Gutiérrez és Grosjean 12–13. helyen végeztek. 2017-ben Grosjean hetedik, Magnussen 15. lett. 2018-ban mindkét versenyző bejutott a Q3-ba, az ötödik helyről induló Grosjean és a kilencedik helyről rajtoló Magnussen 7–8. helyen futottak be. Tavalyelőtt Magnussen, Grosjean sorrendben az időmérőn 10–11. helyen végeztek, a Renault-k hátrasorolásával két rajthelyet nyertek, a futamot 12–12. helyen zárták. Tavaly Grosjean 15., Magnussen 17. helyen végzett.

Williams

A csapat első Belga Nagydíjait még a zolderi pályán futotta, ahol 1980-ban Alan Jones és Carlos Reutemann kettős dobogót értek el (2-3.), majd 1981-ben Reutemann győzött. 1982-ben Keke Rosberg lett második.

Spában 1983-ban Rosberg és Jacques Laffite 5-6. helyen végeztek. 1985-ben már Honda motorral Mansell második, Rosberg negyedik lett. 1986-ban Mansell nyerte a futamot. Egy évvel később viszont ütközött Sennával, ami miatt volt egy kis incidens köztük a boxutcában. 1988-ban Mansellt betegsége miatt helyettesíteni kellett: Martin Brundle hetedik (nem pontszerző) lett egyetlen williamses futamán. 1989-ben már a Renault-érában a hazai pályán versenyző Thierry Boutsen lett negyedik. 1990-ben kettős kiesés következett. 1991-ben Mansell féltávnál élről kényszerült kiállni elektronikai hiba miatt, ami fájó veszteség volt a vb-csatában, a szintén problémákkal küszködő Patrese ötödik lett. 1992-ben Mansell már világbajnokként érkezve második lett Patrese előtt. 1993-ban Damon Hill győzött itt (rögtön hungaroringi első diadala után), Prost harmadik lett. 1994-ben megismételte a diadalát, bár ehhez kellett Schumacher kizárása is. A következő évben Hill második lett. 1996-ban Jacques Villeneuve-nek sikerült ez a helyezés, míg Hill ötödik helyen végzett – a csapat leginkább a rossz taktika miatt engedte ki a kezéből a győzelmet. 1997-ben Heinz-Harald Frentzen harmadik, Villeneuve ötödik lett. 1998-ban Frentzen negyedik helyen futott be, Villeneuve kicsúszott.

2000-ben BMW motorral Ralf Schumacher harmadik, Button ötödik helyezést ért el. 2001-ben Ralf hetedik lett, ezzel éppen kiszorult a pontszerzők közül; Montoya pole-ból indult, de kiesett. 2002-ben Montoya harmadik, Ralf ötödik lett. 2004-ben Montoya és a Ralfot helyettesítő Pizzonia is kiesett. 2005-ben Webber negyedik lett, az ezúttal Heidfeld helyett beugró Pizzonia ütközött Montoyával, a megtett táv miatt 15. lett.

Toyota motorral 2007-ben Nico Rosberg hatodik helyen végzett, 2008-ban nem szereztek pontot, majd 2009-ben Rosberg nyolcadik lett. Cosworth motorral 2010-ben Barrichello kiesett, Hülkenberg 14; 2011-ben az első pontját szerző Pastor Maldonado tizedik, Barrichello 16. helyen végzett. 2012-ben ismét Renault-motorral Bruno Senna 12., Maldonado a rajt után ütközött, autója sérülése miatt kiállni kényszerült. 2013-ban Bottas 15., Maldonado 17. lett. 2014-ben immár Mercedes-motorral Bottas harmadik helyezést ért el, míg Massa csupán 13. helyen végzett. 2015-ben Massa hatodik, Bottas kilencedik lett. 2016-ban Bottas nyolcadik, Massa tizedik lett az időmérőn és a futamon is. 2017-ben Massa öt rajthely büntetést kapott a harmadik szabadedzésen figyelmen kívül hagyott sárga zászlóért, de mások büntetései miatt ugyanúgy 16. helyről indult. A futam végére sikerült feljönnie nyolcadiknak, míg Stroll 11. helyével kimaradt a pontszerzésből. 2018-ban Szergej Szirotkin és Stroll 12–13. helyen végeztek. Tavalyelőtt Russell 15. lett, Kubicának a Q1-ben elfüstölt a motorja, mért kör híján a boxutcából indulva utolsó célba érkezőként 17. lett. Tavaly Latifi 16. lett, Russell kiesett, miután eltalálta az autóját Giovinazzi leszakadt kereke.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr216671938

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása