Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző VIII/1.

Bahreini Nagydíj, Szahír

2022. március 18. - F1 Hierro

A versenyzők mellett nem hiányozhat a csapatok szereplésére való visszatekintés sem. A hibrid érában nyolcból hatszor a Mercedes nyerte a Bahreini Nagydíjat, köztük a tavalyit is. A két kivétel a Ferrari győzelme volt 2017-ben és 2018-ban Sebastian Vettellel, aki a mostani versenyt pozitív Covid-teszt miatt kihagyni kényszerül. A Scuderia összesen hatszor nyert Bahreinben, akárcsak a Mercedes. A Red Bull Racingnek két bahreini győzelme van, mind a kettő Vettelnek köszönhetően. Az Alpine jogelődje, a Renault kétszer nyerte meg a versenyt Fernando Alonsóval, aki jelenleg is a csapat sorait erősíti. Az Aston Martin jogelődje, a Racing Point pedig a pálya külső vonalvezetésén kivételes alkalommal rendezett Szahíri Nagydíjat nyerte meg 2020-ban.

Idén sok minden más lesz, mint amit korábban megszoktuk. A Mercedes immár csak a konstruktőröknél vág neki címvédőként az idénynek, hiszen az egyéni cím Max Verstappenhez és a Red Bullhoz került. A szabályváltozások miatt pedig kérdéses, mennyire fognak felborulni az erőviszonyok.

Új idényre fel!

Mercedes

A jogelőd Brawn GP színeiben 2009-ben Jenson Buttonnak sikerült megnyernie a Bahreini Nagydíjat, Rubens Barrichello ötödik lett.

2010-ben itt tértek vissza saját csapattal, mindkét versenyzőjük pontot szerzett: Nico Rosberg és a három év kihagyás után visszatérő Michael Schumacher 5-6. helyen végeztek. 2012-ben Rosberg ismét ötödik lett, Schumacher tizedik. 2013-ban Rosberg élről indult, de visszaesett kilencedik helyre, Hamilton ötödik lett. 2014-ben kettős győzelmet arattak, a két pilóta csatájában Hamilton kerekedett felül az élről induló és – külön pontot még nem érő – leggyorsabb kört futó Rosberggel szemben. 2015-ben ismét Hamilton nyerte a versenyt, Rosberg harmadikként állhatott a dobogóra. 2016-ban viszont fordított volt köztük a sorrend: Rosberg könnyedén győzött és a rajtot elrontó, majd ütköző Hamilton lett harmadik. 2017-ben az első sorból indulva Hamilton és a pole pozíciót megszerző Bottas a futam végén a dobogó két oldalára állhattak, a biztonsági autós fázis sem segített rajtuk. 2018-ban a második sort szerezték volna meg az időmérőn, de Hamiltont váltócsere miatt öt hellyel hátrasorolták. Bottas a rajtnál előreugrott a második helyre, Hamilton pedig a futam első felében felzárkózott, így végül ismét a dobogó két oldalát szerezték meg, de ezúttal Bottas végzett Hamilton előtt. 2019-ben a második sorból rajtolva meglett a kettős győzelem: Hamilton győzött Bottas előtt, miután a Ferrarik közül Vettel hibázott Hamilton ellen védekezve, Leclerc-t pedig motorproblémák miatt mindketten megelőzték. Tavalyelőtt a Bahreini Nagydíjon az első sorból indultak, a pole pozíciós Hamilton megnyerte a futamot, az első biztonsági autós fázis alatt defekt miatt visszaeső Bottas nyolcadik helyen végzett. A Szahíri Nagydíjat Hamilton pozitív Covid-teszt miatt kihagyni kényszerült, Russell helyettesítette. A versenyzők az első sorból indulhattak, a rajt után Russell állt az élre. Úgy tűnt, meglehet az első győzelme, de a második virtuális biztonsági autós fázisból lett valódi safety car alatt elrontották a kerékcseréket: tévedésből Bottas kerekeiből raktak fel Russellnek, az eset miatt mindkét versenyző visszaesett. Bottast a biztonsági autó kijövetele után többen megelőzték, . Russell megmentette a második helyet, de ekkor meg defektet kapott, így végül leggyorsabb körrel kilencedik lett Bottas mögött. A tavalyi Bahreini Nagydíjat második helyről rajtolva Hamilton nyerte, az elévágós boxtaktikának köszönhetően, figyelmeztetéssel megúszva a 4-es kanyarban a sokszori pályaelhagyást; a harmadik rajthelyről induló Bottas a verseny végén friss gumikkal leggyorsabb körrel harmadikként állhatott dobogóra.

Red Bull

Első két Bahreini Nagydíjukon egy-egy nyolcadik helyre futotta: 2005-ben David Coulthard, 2006-ban Christian Klien révén (előbbi futamon Klien elektronikai hiba miatt nem tudott elrajtolni, utóbbin Coulthard nem pontszerző tizedik lett). 2007-ben mindkét versenyzőjük kiesett (Mark Webber váltóhiba, Coulthard a féltengely hibája miatt); 2008-ban Webber hetedik, Coulthard 18. lett. Első itteni dobogójuk Vettel második helye volt 2009-ben, Webber akkor 11. helyen végzett. 2010-ben Vettel vezetett a versenyen, de meghibásodás miatt visszaesett negyediknek, Webber nyolcadik helyen futott be. 2012-ben Vettel megszerezte a csapat első itteni győzelmét, Webber negyedik lett. 2013-ban Vettel ismételt, Webber hetedik helyen végzett. 2014-ben Ricciardo negyedik, Vettel hatodik helyezést ért el. 2015-ben Ricciardo hatodik, Danyiil Kvjat kilencedik lett. 2016-ban Ricciardo negyedik, Kvjat hetedik helyen futott be. 2017-ben Ricciardo negyedik helyről indulva ötödik lett, Verstappen jól rajtolt, Kimi Räikkönent és csapattársát is megelőzve, de később fékhiba miatt kiesett. 2018-ban mindkét versenyző hamar kiesett: Ricciardo elektronikai hibával, míg a Hamiltonnal szembeni párharcban defektet kapó Verstappen erőátviteli problémával. 2019-ben Verstappen ötödik helyről rajtolva negyedik, a Q2-ben kieső Gasly nyolcadik lett. Tavalyelőtt a Bahreini Nagydíjon második sorból rajtolva kettős dobogót értek el: Verstappen leggyorsabb kört futva második lett Albon előtt, aki Pérez kiesése után örökölte meg a dobogós helyet három körrel a vége előtt. A Szahíri Nagydíjon a Q2-ben kieső Albon hatodik lett, a harmadik helyről induló Verstappen a rajt utáni balesetbe keveredve a palánknak csapta az autóját és kiesett. A tavalyi Bahreini Nagydíjon Verstappen élről indult, a kerékcseréi után Hamilton mögé jött vissza, akit az utolsó 16 körben folyamatosan üldözött, az 53. körben meg is előzte, de előnyt szerzett pályaelhagyással, ezért visszaadta a pozíciót, később pedig nem tudta megelőzni, így második lett. A felvezető körös probléma miatt boxutcából rajtoló Pérez ötödik hellyel mutatkozott be a csapatnál.

Ferrari

Az első Bahreini Nagydíj kettős győzelmet hozott a Schumacher–Barrichello párossal. 2005-ben viszont nem sikerült pontot szerezniük: Barrichello kilencedik lett, Schumacher hidraulikai hiba miatt kiállt. 2006-ban Schumacher élről indulva második lett, a csapathoz újonnan érkezett Felipe Massa nem pontszerző kilencedik, az ezt követő két versenyt viszont egyaránt Massa nyerte. Räikkönen mindkétszer ott volt mellette a dobogón: 2007-ben harmadik lett, 2008-ban pedig kettős győzelemhez segítette a csapatot. 2009-ben soványabb eredmény jött: Räikkönen hatodik lett, ami az idény negyedik versenyén a csapat azévi első pontjait jelentette! Massa pedig csupán 14. helyen végzett. 2010-ben viszont újabb kettős siker jött, a csapathoz frissen érkezett Alonso győzött Massa előtt. Az ezt követő három versenyen nem sikerült dobogóra állniuk: 2012-ben Alonso hetedik, Massa kilencedik; 2013-ban Alonso nyolcadik, Massa 15. helyen végzett, míg 2014-ben Alonso és Räikkönen 9-10. helyen futottak be. 2015-ben Kiminek sikerült Mercedes-szendvicsben második helyezést elérnie, Vettel ötödik lett. 2016-ban Räikkönen ismét a két Mercedes közé beférkőzve lett dobogós, Vettel viszont el sem tudott rajtolni a felvezető körös motorhiba miatt. 2017-ben a harmadik helyről induló Vettel a jó rajt és gumistratégia révén győzött, Kimi ötödik helyről indulva negyedik lett. 2018-ban az első sorból indultak. Vettel pozícióját a verseny végéig megvédve megnyerte a futamot, míg a rajtnál harmadik helyre visszacsúszó Räikkönen kiállt, miután rossz időzítéssel engedték ki a kerékcsere után, ami miatt az egyik szerelője meg is sérült. A csapatot meg is büntették veszélyes kiengedés miatt. 2019-ben meglett az első rajtsor, Leclerc megszerezte első pole pozícióját, a futamon leggyorsabb körét és harmadik helyezettként dobogóját is, a futam vége felé jelentkező motorgondok a győzelmébe kerültek. A rajtnál élre álló Vettel, akit a hatodik körben megelőzött a csapattársa, végül ötödik lett, miután Hamilton ellen védekezve megpördült és javításra kellett kiállnia a sérült autójával. A tavalyelőtti Bahreini Nagydíjon mindkét versenyző a Q2-ben esett ki az időmérőn, a futamon Leclerc tizedik, Vettel 13. lett. A Szahíri Nagydíjon a pontszerzés sem sikerült: Vettel 12. helyen végzett, a második sorból rajtoló Leclerc a rajt után a Pérezzel való ütközés után kiesett, az eset miatt három rajthely büntetést is kapott a következő versenyre. A tavalyi Bahreini Nagydíjon Leclerc negyedik helyről rajtolva hatodik, a csapathoz frissen érkezett Sainz nyolcadik lett.

McLaren

Elsőre meglepő lehet, de ezen a pályán még nem sikerült győzniük. Az első Bahreini Nagydíj kettős kiesést hozott (Räikkönennek motorhibája volt, Coulthardnak az olajnyomással voltak problémái), utána Kimi révén sikerült két harmadik helyezést elérni, 2005-ben a beugró Pedro de la Rosa (aki leggyorsabb kört is futott), 2006-ban Juan Pablo Montoya egyaránt ötödik lett mellette. 2007-ben a harmadik versenyén részt vevő Hamilton második lett a két Ferrari szendvicsében, Alonso ötödik. 2008-ban Heikki Kovalainen hozott egy újabb ötödik helyet, Hamilton a rajtnál történő beragadás és az Alonsóval való ütközés után 13. lett. 2009-ben Hamilton negyedik, Kovalainen 12. helyen végzett. 2010-ben Hamilton harmadik lett a Ferrarik mögött, míg a csapatnál bemutatkozó Button hetedik. 2012-ben Hamilton nyolcadik lett, Button kiállt, hivatalosan 18.-nak könyvelték el. 2013-ban Pérez hatodik, Button tizedik helyen futott be. 2014-ben Button és Magnussen is kuplungproblémával állt ki (előbbit 17.-nek jegyezték). 2015-ben Honda-motoros autóval Alonso 11. lett, míg Button technikai problémák miatt el sem tudott rajtolni. 2016-ban az Alonsót helyettesítő Stoffel Vandoorne pontszerző tizedik hellyel mutatkozott be a mezőnyben, Button motorhibával kiállt. 2017-ben egyik versenyző sem ért célba: Alonso erőforrás-problémával kiállt, míg Vandoorne el sem rajtolt. 2018-ban Renault motorral sikerült a kettős pontszerzés: a Q1-ből hamarabb futott egyenlő idővel továbbjutó Alonso és Vandoorne 7-8. helyen futottak be. 2019-ben mindkét versenyző Q3-ba jutott, a futamon Norris hatodikként szerezte első pontjait, míg a váltóhiba miatt kiálló Sainzot 19. helyezettnek jegyezték. Tavalyelőtt a Bahreini Nagydíjon a Q3-ba jutó Norris és a Q2-ben mért idő nélkül maradt Sainz 4-5. helyen futottak be, a Szahíri Nagydíjon Sainz negyedik, az utolsó sorba hátrasorolva induló Norris tizedik lett. A tavalyi Bahreini Nagydíjon, ahol hét év után visszatértek a Mercedes motorokhoz, az időmérőn a csapatnál bemutatkozó Ricciardo hatodik lett Norris előtt, a futamon Norris negyedik, Ricciardo hetedik helyezést ért el.

Alpine

A jogelőd Renault 2005-ben és 2006-ben nyert Bahreini Nagydíjat Alonso révén. A Lotus-érában 2012-ben és 2013-ban egyaránt kettős dobogót ért el a csapat: mindkétszer Räikkönen lett a második, Grosjean a harmadik. Tavalyelőtt a Renault a Szahíri Nagydíjon érte el a szezon legjobb eredményét: az első dobogóját szerző Ocon második lett.

A tavalyi Bahreini Nagydíjon mutatkozott be a csapat a jelenlegi nevén, pontot szerezniük nem sikerült: a Vettellel ütközésbe keveredő Ocon 13. helyen végzett, a visszatérő Alonso a Q3-ba jutott, de 32 kör után fékhiba miatt kiesett.

AlphaTauri

A 2006-os Bahreini Nagydíjon mutatkozott be a jogelőd Toro Rosso, Vitantonio Liuzzi 11., Scott Speed 13. lett. 2016-ban Verstappen hatodik helyével megszerezte a csapat első itteni pontjait. 2018-ban itt volt a csapat számára a szezon csúcspontja, Gasly negyedik helyezésével.

A tavalyelőtti Bahreini Nagydíjon mindkét versenyző Q3-ba jutott, a futamon Gasly hatodik, az eredeti rajtnál Grosjeannal, az újraindítás után Stroll-lal ütköző, utóbbi miatt 10 másodperc büntetést kapó Kvjat 11. lett. A Szahíri Nagydíjon mindkét versenyző Q3-ba jutott, a futamon Kvjat hetedik, Gasly 11. helyen végzett. A tavalyi Bahreini Nagydíjon Tsunoda pontszerző kilencedik helyezést ért el a bemutatkozó versenyén, az ötödik helyről induló Gasly előbb visszaesett az első szárnya elvesztése után, később váltóhibával kiállt, a megtett táv révén a 17. helyre rangsorolták.

Aston Martin

Az előd Force India legjobb bahreini eredménye Pérez harmadik helye volt 2014-ben, akinek ez volt a csapat színeiben az első dobogója. Tavalyelőtt a Bahreini Nagydíjon a Racing Point mindkét versenyzője kiesett: Stroll autója az újraindítás után a Kvjattal való ütközés következtében fejre állt, Pérez pedig a harmadik helyen haladt, amikor három körrel a vége előtt elfüstölt az autója (18. helyezettnek jegyezték). Annál jobban alakult a Szahíri Nagydíj: Pérez a rajt után ugyan ütközött Leclerc-rel és visszaesett, de később visszazárkózott egészen a harmadik helyig, majd a Mercedes elhibázott kerékcseréi után élre állt, megszerezte önmaga első nagydíjgyőzelmét, ami egyúttal a Racing Point egyetlen győzelme is lett. Stroll harmadikként csatlakozott hozzá a dobogón.

A tavalyi Bahreini Nagydíjon hat évtized után visszatért a Forma–1-be az Aston Martin név. Stroll tizedik, az új csapata színeiben bemutatkozó Vettel hátrasorolással indulva és az Oconnal való ütközésért 10 másodperc büntetést kapva 15. helyen végzett.

Williams

Az első Bahreini Nagydíjon még a BMW-motoros korszakban Ralf Schumacher szerzett pontot hetedikként, Montoya 13. helyen végzett. A következő két versenyen Webber mindkétszer hatodik lett; 2006-ban már Cosworth motorral, az ezen a futamon debütáló Rosberg végzett mögötte, leggyorsabb kört futva. A következő három versenyen mindössze egy pont jött össze: 2008-ban Rosberg nyolcadik lett. 2010-ben Barrichello tizedik hellyel mutatkozott be a csapatnál, elsőként profitálva az új pontrendszerből, a debütáló Hülkenberg 14. helyen végzett. 2012-ben Pastor Maldonado defekt miatt kiesett, Bruno Senna vibráció miatt kiállt, hivatalosan 22. helyezettnek jegyezték. 2013-ban Maldonado 11., Bottas 14. lett. 2014-ben Mercedes-motorral Massa és Bottas 7-8. helyen végeztek; 2015-ben Bottas negyedik, Massa tizedik helyen futott be. 2016-ban Massa és Bottas 8-9. helyen fejezték be a futamot. 2017-ben Massa a nyolcadik helyről indulva hatodik lett, Stroll a Sainzzal való ütközés után kiesett. 2018-ban Stroll és Szergej Szirotkin 14-15. helyen végeztek. 2019-ben Russell és Robert Kubica 15-16. helyen zárták a futamot. Tavalyelőtt a Bahreini Nagydíjon Russell 12., Latifi 14. helyen végzett. A Szahíri Nagydíjra Russellt kölcsönadták a Mercedesnek, helyette Jack Aitken indult első és eddig egyetlen Forma–1-es futamán. Mindkét versenyző virtuális biztonsági autót okozott: Latifi olajszivárgás miatt kiállva, Aitken pedig megpördült és elvesztette az első szárnyát. A futamot a 16. helyen zárta. A tavalyi Bahreini Nagydíjon Russell 14. lett, Latifit a turbófeltöltő problémái miatti kiesés után 18. helyezettnek jegyezték.

Alfa Romeo

A jogelőd Sauber a BMW égisze alatt érte el legjobb eredményét a Bahreini Nagydíjon: Kubica 2008-ban élről indulva harmadik lett a két Ferrari mögött, a csapattárs Nick Heidfeld előtt.

2018-ban Marcus Ericsson kilencedik helyezése révén sikerült pontot szereznie az Alfa Romeo Sauber csapatnak, Leclerc 12. helyen végzett. 2019-ben már Alfa Romeo Racing néven Räikkönen hetedik, Giovinazzi 11. helyezést ért el. Tavalyelőtt a Bahreini Nagydíjon Kimi és Giovinazzi 15-16. helyen végeztek, a Szahíri Nagydíjon 13-14. helyen, de ezúttal Giovinazzi végzett előrébb. A tavalyi Bahreini Nagydíjon Kimi 11. lett Giovinazzi előtt.

Haas

2016-ban Grosjean ötödik helyezést ért el. Esteban Gutiérrez fékhibával kiesett. 2017-ben nem sikerült az előző évi helyezést megismételni, de a pontszerzés újra összejött, ezúttal nyolcadik lett Grosjean. Magnussen elektronikai hibával kiállt. 2018-ban Magnussen szerzett pontokat ötödikként, Grosjeant 13. helyen végzett. 2019-ben viszont nem szereztek pontot: a hatodik helyről rajtoló Magnussen 13. lett, az időmérős feltartás miatt három hellyel hátrasorolt Grosjean ütközés következtében kiesett. A tavalyi Bahreini Nagydíjon Grosjean a rajt után hátborzongató balesetet szenvedett: az autója a palánknak csapódott, sőt egy része át is szakította azt, kettétört és kigyulladt, de sikerült belőle kiszállnia. A versenyt emiatt piros zászlóval meg is szakították. Magnussen a 17. helyen végzett. A Szahíri Nagydíjon Grosjeant az újonc Pietro Fittipaldi helyettesítette, aki első versenyére rögtön rajtbüntetést örökölt az elhasznált erőforráselemek miatt, de eleve az utolsó helyre kvalifikálta magát. A futamon 17. lett, míg Magnussen 15. helyen végzett. A tavalyi Bahreini Nagydíjnak két debütáló pilótával vágtak neki: Mick Schumacher 16. lett, Nyikita Mazepin az első körben kicsúszva a palánknak ütközött, biztonsági autós fázist okozva.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr5317783232

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása