Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző VIII/7.

Azeri Nagydíj, Baku

2022. június 11. - F1 Hierro

 Baku utcáin 2016 óta rendeznek Forma-1-es versenyeket, első alkalommal még Európa Nagydíj néven, azóta pedig az ország nevén (leszámítva 2020-at, amikor a pandémia miatt elmaradt). Az eddigi öt alkalommal mindig más és más versenyző győzött.

A tavalyi versenyt pont az a Sergio Pérez nyerte, aki két hete Monacóban is győzött, és korábbi csapata, a Force India színeiben is állt már dobogón Bakuban, így jó előjelekkel várhatja a futamot, már csak a szabadedzéseket nézve is. Rajta kívül Daniel Ricciardo, Lewis Hamilton és Valtteri Bottas nyert még Azeri Nagydíjat - bár Hamiltonnak a tavalyi verseny nem valami kellemes emlék, hiszen az újraindításkor a meglepő hibájával nagy ziccert hagyott ki.

A két idei bajnokaspiráns, Max Verstappen és Charles Leclerc még nyertek Bakuban. Verstappen versenyének tavaly defekt vetett véget (korábban pedig olyan is előfordult, hogy saját csapattársával ütötték ki egymást), míg Leclerc ugyan megszerezte a pole-t a piros zászlókkal tarkított időmérőn, de a futamon már nem tudta tartani a pozícióját, a dobogóról is lemaradt. Idén vajon valamelyiküknek kellemesebb szájízzel ér véget a futam? Vagy Pérez átmenti a jó formáját? Esetleg Sainz, aki tavaly az időmérőn és a futamon is hibázott, végre összekapja magát? Netán idén is lesznek meglepetésdobogósok, mint tavaly Sebastian Vettel és Pierre Gasly?

Verstappen

A 2016-os Európa Nagydíjon kilencedik helyről indulva a nyolcadik helyen végzett. A 2017-es Azeri Nagydíjon ötödik helyről indult, a futamon az olajnyomás problémái miatt 12 kör után kiesett. 2018-ban ötödik helyről indult. Csapattársával, Ricciardóval kemény csatákat vívtak a negyedik helyért, többször össze is értek, míg a 40. körben kiütötték egymást. 2019-ben negyedik helyről indult. A rajt után Pérez megelőzte, a hatodik körben sikerült visszaelőznie, negyedik helyen futott be. Tavaly a harmadik helyről rajtolt, a 7. körben Leclerc-t megelőzve feljött a második helyre, a kerékcserék után pedig az élre állt. A 46. körben defekt miatt balesetet szenvedett és kiesett, piros zászlós megszakítást okozva (emlékezetes jelenetté vált, amikor mérgében belerúgott az autóba). A megtett táv révén 18. helyre rangsorolták. Két körrel a kiesése előtt megfutotta a leggyorsabb kört, de így nem járt érte pont. Szerencse volt a szerencsétlenségben, hogy végül Hamilton is nullázott, ezzel a tabella élén nem történt változás.

Ricciardo

A 2016-os Európa Nagydíjon Red Bull-lal a pénteki szabadedzésen a 15-ös kanyarban falnak csapta az autóját. Az időmérőn a második rajthelyet szerezte meg, de korai kerékcseréivel elszálltak a dobogós esélyei, a hetedik helyen zárta a futamot. A 2017-es Azeri Nagydíjon a tizedik helyről rajtolt. A futam elején törmelék került a fékébe, ezért a hatodik körben kiállt a boxba, hogy megtisztítsák. A 17. helyen tért vissza a pályára. Innen sikerült felzárkóznia, a piros zászló utáni repülőrajtos újraindítást ötödik helyről várhatta, majd a két Williamst sikerült egyszerre megelőznie. Vettel büntetése és Hamilton kényszerű boxkiállása után pedig élre került és győzött. 2018-ban a negyedik rajtkockából indult. Csapattársával, Verstappennel kemény csatákat vívtak a negyedik helyért, kétszer össze is értek. A 40. körben aztán mindketten kiestek az ütközésük után. 2019-ben Renault-val a Q2-ben kiesett, de Giovinazzi hátrasorolásával előrelépett tizedik rajthelyre. A futamon furcsa ütközés következtében esett ki: Danyiil Kvjattal együtt kisodródtak, és amikor vissza akart térni, nekitolatott Kvjat autójának. A boxutcába még vissza tudtak menni, így nem volt szükség biztonsági autó beküldésére. Tavaly McLarennel a Q2-ben kiesett, az autóját összetörve ő okozta az időmérő harmadik piros zászlóját. A futamon kilencedik lett.

Norris

2018-ban a Forma–2-ben indult a pályán. Hatodik lett a főfutamon, negyedik a sprinten.

A 2019-es Azeri Nagydíjon hetedik helyről rajtolva nyolcadik lett. Tavaly hatodik lett az időmérőn, de a Q1-ben a piros zászló után nem tért vissza időben a boxutcába, emiatt három rajthellyel hátrébb sorolták. A futamon ötödik helyezést ért el.

Vettel

A 2016-os Európa Nagydíjon Ferrarival harmadik helyről indulva második helyezést ért el. A 2017-es Azeri Nagydíjon a negyedik helyről indult. Bottas és Kimi Räikkönen ütközése után a második helyre jött fel Hamilton mögé. A biztonsági autós fázis alatt kétszer koccantak, előbb hátulról hajtott Hamiltonba, majd az általa vélt „féktesztet” megbosszulandó oldalról ráhúzott riválisára. Ezt a manővert a versenyigazgatóság veszélyesnek ítélte, így később 10 másodperces stop-and-go büntetést szabtak ki. A dobogós helyet elveszítette, de sikerült Hamilton elé visszajönnie a hetedik helyre. Innen előrejött negyediknek, maga mögött tartva vetélytársát, és megfutotta a leggyorsabb kört is, bár még nem járt érte pluszpont.2018-ban élről indult, sokáig vezette a futamot. A második biztonsági autós fázis után második helyen állt. Megpróbálta megelőzni az élen álló Bottast, de elfékezte magát, végül negyedik lett. 2019-ben harmadik helyről rajtolva a dobogó harmadik fokára állhatott. Tavaly a Q3-ról lemaradt, de a futama jól sikerült: a biztonsági autós fázis utáni újraindításkor Leclerc-t, a következő körben pedig Gaslyt megelőzve a negyedik helyre jött fel, Verstappen kiesése és Hamilton hibája után pedig második helyezést ért el, ez lett az első dobogója az Aston Martin színeiben.

Latifi

2016-ban a GP2-ben nem szerzett pontot. A következő három évben a széria utódában, a Forma–2-ben indult, ekkor rendre pontot szerzett az itteni futamokon. 2017-ben mindkét futamon harmadik helyezést ért el, akárcsak a 2018-as sprinten, 2019-ben pedig megnyerte a sprintversenyt.

A tavalyi Azeri Nagydíjon eredetileg a 15. helyen futott be, de mivel a safety car alatt nem megfelelően hajtott a boxutcába, utólag a stop-and-go büntetést kiváltó 30 másodpercet kapott, így a 16. helyen végzett.

Gasly

2016-ban a GP2-ben a főfutamon kiesett, a sprinten második helyezést ért el.

A 2018-as Azeri Nagydíjon Toro Rossóval 12. helyen végzett. 2019-ben a Red Bull színeiben kizárták az időmérőről, miután túllépte az üzemanyag-átfolyási limitet, így a boxutcából indult. A futamon feljött a hatodik helyre, de a 39. körben a féltengely hibája miatt kiállni kényszerült, virtuális safety car fázist okozva. Tavaly AlphaTaurival negyedik rajthelyről indult, az első körben Pérez előzte meg, a biztonsági autós fázis után megelőzte Leclerc-t, a következő körben viszont őt előzte meg Vettel. Verstappen kiesésével és Hamilton hibájával nyert két helyet, a zárókörben pedig sikeresen kerekedett felül a Leclerc elleni párharcban, így harmadik helyezést ért el, ez volt a szezon során az egyetlen dobogója.

Pérez

A 2016-os Európa Nagydíj időmérőjén Force Indiával a második helyet szerezte meg, de mivel a szombati szabadedzésen elszenvedett balesete után váltót cseréltek az autójában, öt hellyel hátrasorolták. A futamon azonban sikerült feljebb jönnie, Räikkönen megelőzése után dobogóra állhatott harmadik helyezettként. A 2017-es Azeri Nagydíjon a hatodik helyről rajtolt. A biztonsági autós fázis után összeütközött csapattársával, Oconnal, az autója sérülése miatt kiállni kényszerült. A törmelék miatt azonban piros zászlóval félbeszakították a futamot, ezalatt sikerült az autóját alkalmassá tenni az újraindulásra. A nem megfelelő helyen végzett javítások miatt viszont áthajtásos büntetést kapott, majd a kormánymű problémáival kiállt. 2018-ban nyolcadik helyről indulva ismét harmadik helyezést ért el, ami abban az évben egyetlen dobogó volt a három akkori topcsapat (Mercedes, Ferrari, Red Bull) versenyzőin kívül. 2019-ben már a Racing Point színeiben ötödik helyről indult, a rajtnál előrejött negyediknek, de a hatodik körben előbb Verstappen, majd Leclerc is megelőzte, így végül hatodik helyezést ért el. Tavaly a Red Bull színeiben hetedik lett az időmérőn, Norris hátrasorolásával hatodik helyről indulhatott. Az első körben előrejött a negyedik helyre, a 8. körben megelőzte Leclerc-t. A kerékcserék után Hamilton elé került, majd csapattársa defektje után élről várhatta az újraindítást. Miután Hamilton elhibázta az első kanyart, elhárult a legnagyobb fenyegetés az első helyére, így megnyerte a futamot. Ezzel karrierje során a második, a Red Bull Racing színeiben pedig első győzelmét szerezte.

Alonso

A 2016-os Európa Nagydíjon McLarennel a 13. helyről indult, a futamot 42 kör után fel kellett adnia váltóhiba miatt. A 2017-es Azeri Nagydíjon az erőforráselemek cseréje miatt negyven (!) rajthely büntetést kapott, ami gyakorlatban azt jelentette, hogy három hellyel hátrébb, az utolsó előtti rajtkockából indult. Innen sikerült felzárkóznia a futam során, egy ideig Vettel és Hamilton ellen is küzdött, akiknek sikerült megelőzniük. A kilencedik helyen zárta a versenyt, amelyről ő maga azt mondta, akár „meg is nyerhette” volna. 2018-ban hetedik helyezést ért el.

Tavaly az Alpine színeiben kilencedik lett az időmérőn, Norris büntetésével egy hellyel előrébb indulhatott, a futamon hatodik lett.

Leclerc

2017-ben a Forma–2-ben négy nappal apja halála után a főfutamot megnyerte, a sprinten második lett.

A 2018-as Azeri Nagydíjon Sauberrel hatodik helyezést ért el. 2019-ben Ferrarival bejutott a Q3-ba, de még a Q2-ben összetörte az autót, így ott nem tudott mért időt menni. Mások büntetései miatt mégis nyolcadik rajthelyről indulhatott. A rajtnál veszített két helyet, de néhány kör alatt sikerült az ötödik helyre feljönnie, a többiek kerékcseréi után élen is állt egy ideig, de a gumijai elhasználódása után a Mercedesek és Vettel is megelőzték. A 34. körben megejtett kerékcsere után hatodik helyre jött vissza, majd egy körrel később megelőzte Gaslyt. Végül ötödik helyezést ért el, megszerezve a leggyorsabb körét járó pontot is. Tavaly megszerezte a pole pozíciót (és ezúttal nem járt úgy, mit Monacóban). A 2. körben Hamilton, a 7. körben Verstappen, a 8. körben Pérez előzte meg. A biztonsági autó utáni újraindításkor Gasly és Vettel is megelőzte. Verstappen kiesése és Hamilton visszaesése után visszanyert két elvesztett helyet, a zárókörben oda-vissza előzgették egymást Gaslyval, de végül alulmaradt, negyedik helyezést ért el.

Stroll

2017-ben Williamsszel a nyolcadik helyről indult. A piros zászló utáni repülőrajtot a negyedik helyről várhatta. Ricciardo megelőzte, de a csapattárs Felipe Massa kiesése, Vettel büntetése és Hamilton kényszerű boxkiállása után második helyre jött fel. Egészen az utolsó kanyarig tartotta a helyét, majd a célvonal előtt Bottas megelőzte. Így harmadik lett, ami azt jelentette, hogy ő lett a Forma–1 történetének második legfiatalabb dobogósa, egyúttal a legfiatalabb dobogós bemutatkozó évben. 2018-ban nyolcadik lett. 2019-ben a Racing Point színeiben kiesett a Q1-ben, de a büntetések miatt a 13. rajtkockából indulhatott, a futamon kilencedik helyen végzett. Tavaly Aston Martinnal a Q1-ben a 15-ös kanyarban falnak csapta az autóját, a jobb első kereke kitörött, az időmérőt piros zászlóval meg kellett szakítani. Mért köre így nem lett, de engedték rajthoz állni (mivel Antonio Giovinazzi is hasonló helyzetben volt, az utolsóelőtti helyről indulhatott, miután hamarabb hagyta el a boxutcát). A 30. körben defekt miatt balesetet szenvedett és kiesett, biztonsági autós fázist okozva.

Magnussen

A 2016-os Európa Nagydíjon Renault-val a boxutcából kellett rajtolnia, miután a parc fermé szabályok ellenében módosítottak az autón. A futamot körhátránnyal 14. helyen zárta. A 2017-es Azeri Nagydíjon a Haas színeiben az időmérőn 13. helyet szerezve 12. rajtkockából indult. Innen sikerült feljönnie egész az ötödik helyig is, amikor egyszerre előzte Nico Hülkenberget és Massát. Végül hetedik lett. 2018-ban 13. helyen végzett. Elkerülhető baleset okozásáért 10 másodperc büntetést kapott, a helyezését nem befolyásolta. 2019-ben ismét 13. lett.

Tsunoda

Tavaly az időmérőn nyolcadik lett, a Q3 végén odacsapta az autóját, ezzel az időmérőnek piros zászló vetett véget. Norris büntetésével egy hellyel előrébb indulhatott, a futamon hetedik helyezést ért el.

Albon

A Forma–2-ben a 2017-es hétvégét egy kerékpározás közbe szerzett sérülés miatt kihagyni kényszerült. 2018-ban viszont élről indulva megnyerte a főfutamot, a sprinten 13. helyen végzett.

A 2019-es Azeri Nagydíjon Toro Rossóval a 11. helyen végzett.

Zhōu

A Forma–2-ben 2019-ben nem szerzett pontot: a főfutamon kiesett, a sprinten tizedik lett. Tavaly az első sprinten a dobogó harmadik fokára állhatott, a második sprinten kiesett, a főfutamon 13. helyen végzett.

Ocon

2017-ben Force Indiával a hatodik helyről indult. A biztonsági autós fázis után ütközött csapattársával, Pérezzel, ami miatt defektet kapott. A pályát borító törmelék miatt félbeszakították a futamot, ezalatt kereket cseréltek neki, így folytathatta a versenyt, amit a hatodik helyen zárt. 2018-ban az első körben ütközött Kimivel, az autója sérülése miatt kiállt. Tavaly az Alpine turbófeltöltőjének hibája miatt kiesett.

Hamilton

A 2016-os Európa Nagydíjon nem túl jól alakult az itteni hétvégéje. Miután a Q3-ban a 11-es kanyarban odacsapta az autóját és eltört a felfüggesztése, nem tudta folytatni az időmérőt, így tizedik helyről kellett rajtolnia. A futamon előrébb jött, de problémái támadtak a hibrid rendszerrel, a csapat pedig nem adhatott neki rádión segítséget. Így mire sikerült megoldania, túl sok időt veszített, ötödik helyen végzett. A 2017-es Azeri Nagydíjon élről indult, a rajt után is megtartotta a pozícióját. A biztonsági autós fázis során ütközött Vettellel, először egy fékezését követően (ami Vettel szerint „fékteszt” volt), majd Vettel próbált törleszteni. Mindketten tudták folytatni a versenyt, de az autóján meglazult a nyaktámasz, a versenyigazgatóság biztonsági okokból boxkiállásra utasította. Vettel mögé jött vissza a nyolcadik helyre. Magnussent, Ocont és Alonsót sikerült megelőznie, de a riválisát nem (felvetette a csapatnak, hogy Bottas segíthetne neki, de nem támogatták az ötletét), így ötödik helyen zárt. 2018-ban a második helyről rajtolva Vettel hibája és Bottas defektje után megnyerte a futamot. Ez volt az első győzelme a szezon során, és élre állt a tabellán. 2019-ben második rajthelyről indulva a futamon is második lett csapattársa mögött. Tavaly a második helyről rajtolt, a 2. körben élre állt, de a kerékcsere után a két Red Bull mögé tudott visszajönni. Verstappen kiesése után a második helyről várhatta az újraindítást, de már a rajtrácson gyanúsan füstölt az autója, furcsa módon csúszott ki a kezéből nemcsak a dobogó, hanem a pontszerzés is: az első kanyart nem sikerült bevennie, mint később kiderült, véletlenül megnyomott egy gombot, ami miatt nem megfelelő lett a fékbeállítás. Ezzel a mezőny végére került, a 16. helyen futott be, Latifi időbüntetése után a 15. helyen zárt.

Schumacher

2019-ben a Forma–2-ben a főfutamon kiesett, a sprinten ötödik lett.

A tavalyi Azeri Nagydíjon 13. helyen végzett.

Sainz

A 2016-os Európa Nagydíjon Toro Rossóval a 13. helyen végzett az időmérőn, de váltócsere miatt öt hellyel hátrasorolták. A futamot 31 kör után kényszerült feladni a felfüggesztés hibája miatt. A 2017-es Azeri Nagydíjon 12. lett az időmérőn, a kanadai ütközés miatt három hely büntetést kapott. Az első körben megpördült, amikor próbálta elkerülni az ütközést csapattársával, Kvjattal. A versenyt végül nyolcadik helyen sikerült zárnia. 2018-ban Renault-val tizedik lett az időmérőn, Hülkenberg hátrasorolásával egy hellyel előrébb indult. Az első biztonsági autós fázis után negyedik helyen állt. A Red Bullok megelőzték, de később a kiesésük után sikerült ötödik helyen befutnia, ami a legjobb helyezése volt a szezon során. 2019-ben McLarennel kiesett a Q2-ben, de a büntetések miatt kilencedik helyről rajtolhatott, a futamon hetedik lett. Tavaly Ferrarival a Q3-ban elfékezte magát Tsunoda balesete után, így ő is hozzájárult a piros zászlóhoz. Az ötödik rajtkockából indult, a rajtnál Pérez megelőzte.A 11. körben elfékezte magát, ami miatt visszaesett a hatodikról a 15. helyre, innen a nyolcadik helyig sikerült visszajönnie a futam végére.

Russell

2018-ban a Forma–2-ben 12. lett a főfutamon, a sprintet megnyerte.

A 2019-es Azeri Nagydíjon Williamsszel 15. helyen végzett. Tavaly váltóhibával kiesett, a megtett táv révén 17. helyezettnek rangsorolták.

Bottas

A 2016-os Európa Nagydíjon az időmérőn, ahol a Williams csapat saját mérése szerint nem hivatalos sebességi rekordot állított fel (378 km/h), a nyolcadik rajthelyet szerezte meg, a futamon hatodik lett. A 2017-es Azeri Nagydíjon Mercedesszel a második helyről indult, a rajt után ütközött Kimivel, ami miatt defektet kapott. A kerékcsere után körhátrányba került, de innen sikerült visszahoznia a versenyt. A többiek ütközései és problémái után feljött a harmadik helyig Stroll mögé, akit az utolsó pillanatban meg is előzött, így második helyezést ért el. 2018-ban a harmadik helyről indult. A futamon leggyorsabb kört futott, a második biztonsági autós fázis után élen állt, de defekt miatt három körrel a vége előtt kiesett, 14. helyezettnek jegyezték. 2019-ben sikerült kárpótolnia magát: élről indulva megnyerte a futamot, maga mögött tartva csapattársát. Tavaly tizedik rajthelyről indulva a 12. helyen végzett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr617854345

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása