Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző VIII/8.

Kanadai Nagydíj, Montréal

2022. június 19. - F1 Hierro

A Kanadai Nagydíj egy-egy kisebb megszakítást leszámítva 1967 óta szerepel a Forma-1-es világbajnokság programjában, 1978-tól pedig a montréali Île Notre-Dame a helyszín. Az első itteni versenyt hazai pilóta, a Ferrarinál versenyző Gilles Villeneuve nyerte, aki korai halála után a pálya névadója lett.

A Kanadai Nagydíjak és a montréali pálya két legsikeresebb versenyzője Michael Schumacher és Lewis Hamilton hét-hét győzelemmel. Schumacher hatszor a Ferrari, egyszer a Benetton (az Alpine közvetett elődje) színeiben győzött, míg Hamilton háromszor McLarennel, négyszer Mercedessel, beleértve a legutóbbi, 2019-es versenyt.

A jelenlegi listavezető Red Bull Racing kétszer nyert Kanadában, 2013-ban és 2014-ben. A Ferrari  legutóbbi montreáli győzelmét 2018-ban szerezte Sebastian Vettel (2019-ben is közel álltak hozzá, de egy időbüntetéssel elúszott a győzelem). Miután Charles Leclerc most a mezőny végéről fog indulni az erőforráselemek cseréje miatt, ezúttal Carlos Sainzban bízhatnak. A McLaren Hamilton idején nyert utoljára Kanadában tíz évvel ezelőtt, míg a Williams 2001-ben. Az Alpine elődei közül a Benetton kétszer nyerte meg a versenyt, a Renault egyszer, 2006-ban - éppen azzal az Fernando Alonsóval, aki ezúttal az első sorba kvalifikálta magát. Az Alfa Romeo Racing jogelődje, a BMW-Sauber 2008-ban itt érte el egyetlen győzelmét Robert Kubica révén.

A meglepetéseket is hozó vizes időmérő után kérdés, milyen csavar jöhet még a futamon. Behúzza Max Verstappen a pole-ból, vagy valakinek sikerült megállítani a Red Bull győzelmi sorozatát?

Mercedes

2010-ben Nico Rosberg hatodik, Michael Schumacher 11. helyen végzett. 2011-ben Schumacher a vizes futamon egy ideig második helyen is állt, de az erősebb autókkal és a DRS segítségével megelőzték, így végül negyedik lett; Rosberg 11.-ként ért célba. 2012-ben Rosberg hatodik lett, Schumacher a DRS hibája miatt feladni kényszerült a versenyt. 2013-ban Hamilton harmadik helyével megszerezte a csapat első itteni dobogóját, Rosberg ötödik lett. 2014-ben itt szakadt meg az Ezüst Nyilak győzelmi sorozata: Hamilton műszaki hibával kiállt, Rosberg második lett a két Red Bull között. 2015-ben viszont összejött a kettős győzelem, Hamilton nyert Rosberg előtt. 2016-ban a két versenyző az első sorból rajtolt, de nem a legjobban indult a verseny: összekoccantak, Vettel pedig mindkettejüket lerajtolta. Rosberg jött ki rosszabbul a dologból, visszaesett, a verseny végére ötödiknek sikerült feljönnie. Hamilton viszont a boxtaktikának köszönhetően Vettel elé tudott kerülni és ezúttal is megnyerte a futamot. 2017-ben immár sorozatban harmadszor az élről induló Hamilton nyert könnyedén, a harmadik helyről induló, Vettelt lerajtoló Bottas révén kettős győzelmet aratott a csapat. 2018-ban az első sorból rajtoló Bottas második, Hamilton a második sorból indulva ötödik lett. 2019-ben Hamilton az első sorból rajtolva második helyen ért célba, de miután sikerült öt másodpercen belül maradnia az időbüntetést kapott Vettelhez képest, megnyerte a futamot, míg Bottas a hatodik rajthelyről indulva negyedik lett, megszerezve a leggyorsabb körért járó pluszpontot is.

Red Bull

A bemutatkozó évben, 2005-ben David Coulthard hetedik lett a csapattárs Christian Klien előtt, aki ekkor kapta vissza a versenyzői pozíciót a Vitantionio Liuzzinak „átengedett” futamok után. Egy évvel később DC egy nyolcadik hellyel hozott újabb pontot. 2007-ben kiesett, Mark Webber kilencedik helye pedig nem ért még pontot. 2008-ban Coulthard harmadik helyen futott be a két BMW–Sauber mögött, ez volt a csapat történetének harmadik dobogója, neki pedig az utolsó. 2010-ben Vettel és Webber 4-5. helyen végeztek. 2011-ben mindketten dobogósok lettek, bár Vettel az utolsókörös hibája folytán szó szerint lecsúszott a legfelső fokáról. 2012-ben Vettel negyedik, Webber hetedik helyen végzett. 2013-ban Vettel megszerezte a csapat első itteni győzelmét, Webber negyedik lett. 2014-ben pedig újra győzelemnek és kettős dobogónak örülhettek: Ricciardo először nyert Forma–1-es futamot, Vettel harmadik lett. 2015-ben Danyiil Kvjat kilencedik, Ricciardo 13. lett. 2016-ban Verstappen negyedik, Ricciardo hetedik helyen futott be. 2017-ben a harmadik sorból rajtoltak, a futam végén Ricciardo harmadik helyezése újra dobogót jelentett. A rajt után második helyre előretörő Verstappen elektronikai probléma miatt kiállt. 2018-ban Verstappen és Ricciardo 3-4. helyen futottak be. 2019-ben Verstappen az időmérőn 11. helyen végzett, de a hátrasorolások miatt a kilencedik helyről indulhatott, innen ötödik helyezést ért el, míg Gasly ötödik rajthelyről indulva nyolcadik helyen végzett.

Ferrari

Az első Kanadai Nagydíjon a Mosport Parkban 1967-ben Chris Amon hatodik lett. A Mont Tremblant-i pályán 1970-ben a bajnoki címre hajtó Jackie Ickx hozta az első kanadai diadalt a Scuderiának, Clay Regazzoni kettős győzelemmé egészítette ki. A Mosport Parkban Regazzoni 1974-es második helye volt a legjobb eredmény.

A következő kanadai győzelemre egészen az első montréali futamig kellett várni, ahol hazai versenyén szerezte pályafutása első győzelmét Gilles Villeneuve, akiről később el is nevezték a pályát (egy évvel korábban szintén Kanadai Nagydíjon futotta első ferraris futamát). Csapattársa, Carlos Reutemann harmadik lett. A következő évben Gilles második helyen végzett. A turbókorszakban 1983-ban René Arnoux, 1985-ben Michele Alboreto hozta az újabb montréali diadalt. Az 1983-as futamon Patrick Tambay is ott állt a dobogó alsó fokán, 1985-ben pedig Stefan Johansson gondoskodott a kettős győzelemről. 

1989-ben Nigel Mansellt egy furcsa baki miatt zárták ki: a boxutcából startolt, de korán váltott a lámpa, így a mezőny előtt hajtott ki. Egy évvel később harmadik lett, majd 1992-ben és 1994-ben Jean Alesi hozta ezt a helyezést, aki 1995-ben megszerezte első (és egyetlen) Forma–1-es győzelmét.

1996-ban mindkét versenyző kiesett, majd Michael Schumacher révén igazi sikerkorszak következett: 1997-től 2004-ig összesen hatszor sikerült itt nyernie a Scuderia színeiben. 1997-ben a biztonsági autó mögött leállított versenyen győzött. 1998-ban megismételte a győzelmet, a dobogó alsó fokára Eddie Irvine is felállhatott mellé. A következő évben Schumacher hibázott és a „bajnokok falán” ért véget a versenye (hasonlóan Jacques Villeneuve-höz és Damon Hillhez, valamint a GT1-es bajnok Ricardo Zontához – ez ihlette az elnevezést), míg Irvine az előzései révén hozta az újabb harmadik helyet. 2000-ben esőfutamon kettős győzelem következett, Schumacher mögött immár Rubens Barrichellóval, aki talán nyerhetett is volna, de nem támadta vb-címre hajtó csapattársát. 2001-ben Schumacher második lett öccse mögött, utána viszont sorozatban háromszor nyerte meg a futamot. Barrichello 2001-ben kicsúszott, 2002-ben harmadikként állt dobogóra, 2003-ban ötödik lett, 2004-ben pedig a kettős győzelemhez járult hozzá, bár utóbbihoz kellett a Williams kizárása. 2005-ben Schumacher és Barrichello 2-3. helyezettként állhattak dobogóra, ami igen jó eredménynek számított a Ferrari gyenge évében. 2006-ban Schumacher megismételte a második helyet, míg az új csapattárs, Felipe Massa hatodik lett.

2007-ben Massát kizárták, amiért piros lámpánál hajtott ki a boxutcából, Kimi Räikkönen ötödik lett. 2008-ban Massa lett ötödik, míg Kimi kiesett, miután Hamilton a boxkijáratnál belehajtott. 2010-ben Fernando Alonso felállt a dobogó harmadik fokára, 2011-ben viszont Buttonnal összeakadva kiesett. Massa 2010-ben 15. lett, 2011-ben hatodik. 2012-ben Alonso ötödik, Massa tizedik helyen végzett. 2013-ban Alonso második lett, Massa nyolcadik; 2014-ben Alonso hatodik, Kimi tizedik. 2015-ben Kimi és Vettel 4-5. helyen végeztek. 2016-ban Vettel a rajt után élre állt, de a két kerékcserés taktika kevésbé jött be, így második helyen zárta a futamot, míg Kimi hatodik helyen. 2017-ben Vettel második helyről rajtolt, lerajtolás és kényszerű szárnycsere után a Force Indiák mögé került, de a hajrában mindkettőt megelőzve negyedik lett. Kimi negyedik rajtkockából indult, fékproblémákra panaszkodva hetedik helyen végzett. 2018-ban Vettel élről indulva nyert, Kimi harmadik sorból indulva hatodik lett. 2019-ben Vettel élről indult, és elsőként is futott be, de a fűre csúszás utáni veszélyesnek ítélt visszatérése miatt öt másodperc büntetést kapott, Hamiltont pedig nem tudta ennél jobban leszakítani, így csak második lett. Leclerc a második sorból rajtolva harmadikként állhatott a dobogóra.

McLaren

Ott voltak az első Kanadai Nagydíjon a Mosport Parkban, ahol az alapító Bruce McLaren hetedik lett (ekkor még természetesen nem járt ezért pont). Első kanadai győzelmüket a Mont Tremblant-i pályán szerezte Denny Hulme 1968-ban, a főnök–csapattárs–honfitárs McLaren előtt. A Mosport Parkban 1972-ben kettős dobogót szerzett Peter Revson (2.) és Hulme (3.), majd mesterhármas jött a csapatnak: 1973-ban Peter Revson, 1974-ben Emerson Fittipaldi, 1976-ban James Hunt nyerte a futamot (1975-ben nem rendezték meg a Kanadai Nagydíjat). Az utolsó mosporti versenyen (1977) Jochen Mass a dobogó harmadik fokára állhatott.

Montréalban 1981-ben John Watson második helye volt az első dobogós eredményük, egy évvel később harmadik lett. A TAG–Porsche motoros időszakban 1984-ben Niki Lauda második lett Alain Prost előtt, 1985-ben Prost megismételte a harmadik helyét, egy évvel később második lett.1988-ban immár Honda motorral kettős győzelem következett (mint abban az évben a legtöbb futamon), Ayrton Senna nyert Prost előtt. 1989-ben mindketten kiestek, bár Sennát elkönyvelték hetediknek (akkor még nem pontszerző). 1990-ben ismét Senna győzött. 1991-ben Senna és Gerhard Berger is kiesett, 1992-ben Senna úgyszintén, de ezúttal Berger tudott nyerni. A következő három évben nem sikerült a pontszerzés. 

1996-ban, a Mercedes-korszak második évében Coulthard negyedik lett Mika Häkkinen előtt. 1997-ben DC sokáig élen állt, de az egyik boxkiállásánál problémái akadtak, így a pontszerzésről is lecsúszott az Olivier Panis balesete után félbeszakadt futamon. 1998-ban mindkét autójuk műszaki hiba miatt állt ki, 1999-ben viszont Häkkinen magabiztos győzelmet aratott (bár kellett hozzá Michael Schumacher hibája is), Coulthard ötödik helyen végzett. 2000-ben a hullámvölgyben lévő Häkkinen negyedik, Coulthard hetedik lett. 2001-ben Mika azévi első dobogós helyét hozta, amikor harmadiknak futott be a két Schumacher mögött; Coulthard műszaki hiba miatt kiesett. 2002-ben Coulthard második, Kimi negyedik helyezést ért el, 2003-ban utóbbi hatodik lett. 2004-ben Kimi Räikkönen ötödik, Coulthard hatodik lett. 2005-ben Kimi győzni tudott, Juan Pablo Montoyát viszont egy malőr miatt fekete zászlóval kiintették: a biztonsági autós fázis alatt piros lámpánál hajtott ki a boxutcából. 2006-ban Kimi harmadik lett, Montoya kiesett.

2007-ben az újonc Hamilton aratta pályafutása első győzelmét, Alonso hetedik helyen végzett. 2008-ban viszont Hamilton a boxutca kijáratánál belement Kimibe, Heikki Kovalainen kilencedik helyen végzett, így a csapat nem szerzett pontot. Utána viszont sorozatban háromszor nyertek: 2010-ben Hamilton–Jenson Button kettős győzelem, 2011-ben pedig Button győzött, az utolsó körben megelőzve Vettelt - szépséghiba, hogy a csapattárs Hamiltont viszont kitette. 2012-ben újra Hamiltoné volt az első hely, Button halovány versenyzéssel 16. lett. 2013-ban viszont pontot sem szereztek: Pérez és Button 11-12. helyezést produkáltak. 2014-ben Button jónak mondható eredményt ért el negyedik helyével, Magnussen kilencedikként szerzett pontokat. 2015-ben újra Honda-motorral mindkét autóval a kipufogó babrált ki, így Alonso és a mért idő nélkül rajtolni engedett Button is kiállni kényszerült. 2016-ban Alonso 11. lett, Button motorhibával kiállt. 2017-ben Stoffel Vandoorne 14. helyen végzett, Alonso kiesettként 16. lett, ünnepeltetve magát a közönséggel az Indy-szereplés után. 2018-ban Renault motorral Alonso a 300. nagydíjhétvégéjén a kipufogó hibája miatt állt ki, Vandoorne két kör hátránnyal 16. helyen végzett. 2019-ben mindkét versenyző Q3-ba jutott, de nem szerzett pontot az istálló: az időmérőn Albon feltartása miatt három rajthely büntetést kapó Sainz a 11. helyen végzett, Norris a felfüggesztés sérülése miatt kiállt.

Alpine

A jogelőd Benetton előbb 1991-ben győzött itt Nelson Piquet, majd 1994-ben Michael Schumacher révén. A Renault színeiben 2006-ban Alonso nyerte a futamot.

A 2012-től 2015-ig tartó Lotus-korszak legjobb eredménye Romain Grosjean második helye 2012-ből. A legutóbbi Kanadai Nagydíjon 2019-ben újra Renault-ként vettek részt, az egyaránt a második sorból rajtoló Ricciardo és a szintén Q3-ba jutó Nico Hülkenberg 6–7. helyezést értek el.

AlphaTauri

Eddig a jogelőd Toro Rosso vett részt a kanadai versenyeken. Első évükben 2006-ban Scott Speed tizedik, Liuzzi 13. lett. 2008-ban Vettel a csapat első itteni pontját szerezte a nyolcadik helyével. A legjobb montréali eredményük Jean-Éric Vergne Vergne hatodik helyezése 2013-ban. A legutóbbi Kanadai Nagydíjon 2019-ben Kvjat tizedik lett; Albon a rajt után ütközött, elveszítve az első szárnyát, majd a javítás után visszatért a mezőny végére, a 60. körben kiállt.

Aston Martin

A Force India legjobb kanadai eredménye a 2017-bes volt, amikor Pérez és Ocon 5-6. helyen futottak be, ennek ellenére nem túl kellemes emlék a csapatnak. Ocon ugyanis esélyesebbnek látszott, hogy Ricciardót megelőzze a harmadik helyért, de Pérez nem engedte el, így kemény küzdelem kerekedett közöttük, ami után Vettel lett a nevető harmadik (illetve helyezését nézve negyedik).

Racing Point néven a 2019-es versenyen vettek részt, Stroll kilencedik, Pérez 12. helyen végzett.

Williams

Az utolsó mosporti futamon, ahol még egy pilótával, March kasztnival indult a csapat, Patrick Nève 18. helyen végzett. Az első montréali versenyen 1978-ban Alan Jones leggyorsabb kört futott, kilencedik helyével azonban nem szerzett pontot. A következő évben ő szerezte a csapat első itteni győzelmét, majd újabb egy évvel később hozta a következőt. Mindkét alkalommal dobogón állt csapattársa is: előbbi versenyen Clay Regazzoni harmadik lett, utóbbi alkalommal Carlos Reutemann gondoskodott a kettős győzelemről. 1981-ben Reutemann kiesett, így a vb-címről a következő futam (Las Vegas-i) döntött. 1986-ban Honda motorral Mansell győzött, míg Nelson Piquet harmadik lett; majd 1989-ben már Renault-motorral Thierry Boutsen szerezte első Forma–1-es nagydíjgyőzelmét, a csapattárs Riccardo Patrese előtt. 1991-ben Mansell az utolsó körig élen állt, már mindenki elkönyvelte a győzelmét, amikor váratlanul leállt az autója. Így hivatalosan hatodik lett, míg Patrese harmadik. 1993-ban Alain Prost nyerte a versenyt, Damon Hill harmadik lett.

Egy évvel később Hill második helyen végzett Schumacher mögött. 1996-ban jött egy újabb kettős győzelem: Hill nyert a hazai pályán versenyző Jacques Villeneuve előtt. 1997-ben Villeneuve hibázott és hamar kiesett, Heinz-Harald Frentzen negyedik helyen végzett. 1998-ban nem sikerült pontot szerezniük: Frentzen kicsúszott, Villeneuve-nek pedig hosszú javításra kellett kiállni a boxba, ami után tizediknek tudott bejönni a végén. 1999-ben Ralf Schumacher negyedik lett. Már a BMW-korszakban 2000-ben Ralf Schumacher és Button is pontzónán kívül végeztek. 2001-ben Ralf Schumacher nyerte a futamot a bátyja előtt, ez eddig a Williams utolsó kanadai győzelme. 2003-ban mindkét versenyző dobogós helyezést ért el: Ralf második, Montoya harmadik lett, nem sokkal lemaradva Michael mögött. 2004-ben Ralf pole-ból indult és ismét második lett volna, de a technikai ellenőrzés után a csapat mindkét versenyzőjét kizárták. 2005-ben Webber ötödik, 2007-ben Alexander Wurz harmadik lett, pályafutása utolsó (és a csapat azévi egyetlen) dobogóját szerezve. Rosberg tizedik helyéért még nem járt pont.

2008-ban és 2010-ben nem szereztek pontot, 2011-ben Pastor Maldonado kicsúszás miatt kiesett, Barrichello kilencedik lett. A következő két versenyen nullázott a csapat: 2012-ben Maldonado 13., Bruno Senna 17.; 2013-ban Bottas 14., Maldonado 16. lett. 2014-ben Bottas hetedik helyen végzett, míg Massa kiesett a Pérezzel való ütközés miatt (hivatalosan 12.-nek jegyezték). 2015-ben Bottas harmadikként dobogóra állhatott, Massa hatodik lett. 2016-ban Bottas megismételte a harmadik helyezését, Massa kiesett. 2017-ben Massa hetedik helyről indult, de kiesett az első körben ütközve Sainzcal, Stroll kilencedikként megszerezte első pontjait. 2018-ban Stroll Brendon Hartleyval ütközött a rajt után, Szergej Szirotkin utolsó célba érkezőként 17. lett. 2019-ben Russell 16., Robert Kubica 18. helyen végzett.

Alfa Romeo

A régi Alfa Romeo csapat legjobb montréali eredménye Bruno Giacomelli negyedik helye 1981-ből.

A BMW–Sauber korszakban 2007-ben Kubica itt szenvedett balesetet, egy évvel később viszont megszerezte önmaga és csapata első – és egyetlen – győzelmét. Nick Heidfeld mindkét alkalommal második volt, így a 2008-as diadal rögtön kettős győzelem lett.

A Sauber „önálló” időszakában egyszer sikerült dobogós helyezést elérni a pályán: 2012-ben Pérez lett harmadik. 2018-ban az Alfa Romeo Sauber színeiben Leclerc tizedik, Marcus Ericsson 15. helyen végzett.

2019-ben Alfa Romeo Racing név alatt Antonio Giovinazzi 13., Kimi Räikkönen 15. lett.

Haas

2016-ban Esteban Gutiérrez és Grosjean 13-14. helyen végeztek. 2017-ben Grosjean tizedik helyével sikerült pontot szerezni. Magnussen 12. lett. 2018-ban a mért idő nélkül a rajtrács végéről induló Grosjean és Magnussen 12-13. helyen végeztek. 2019-ben Grosjean, akinek a glóriáját a rajt után eltalálta Albon lerepülő szárnydarabja, 14. lett; az időmérőn az autóját összetörő, ennek következtében a boxutcából rajtoló Magnussen 17. helyen végzett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr7217861311

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása