Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző VIII/13.

Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps

2022. augusztus 26. - F1 Hierro

A Belga Nagydíj egyike a legnagyobb múltú versenyeknek a Forma-1-es világbajnokságban, Spa-Francorchamps pedig egy igazi klasszikus helyszín. Sajnos jelenleg komoly veszély fenyegeti, hogy kikerül a versenynaptárból, amit a Forma-1-et kedvelők többsége nehezen tudna elfogadni.

Az elmúlt évtizedek során több emlékezetes versenyt is hoztak a Belga Nagydíjak. Spa kedvelt pályája volt Michael Schumachernek, aki itt mutatkozott be a mezőnyben, egy évre rá megszerezte első nagydíjgyőzelmét, összesen pedig hatszor nyert Belgiumban (négyszer Ferrarival, egyszer Benettonnal), amivel a verseny rekorderének számít. Őt öt győzelemmel Ayrton Senna követi (sorozatban négyszer McLarennel, első alkalommal még Lotusszal). Négy alkalommal nyert Spában Jim Clark (még a régi vonalvezetésen, a Team Lotus színeiben), Kimi Räikkönen (kétszer McLarennel, kétszer Ferrarival) és Lewis Hamilton (egyszer McLaren, háromszor a Mercedes színeiben).

A tavalyi versenyt Max Verstappen nyerte a Red Bull Racing színeiben - igaz, ehhez leginkább a szombati időmérőt kellett megnyernie, maga a futam ugyanis mindössze két biztonsági autós körből állt, ami ahhoz volt elég, hogy felezett pontszámokat lehessen osztani. A Red Bullnak korábban Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo is hozott itt győzelmeket. A Mercedes két éve nyerte meg a versenyt utoljára, a hibrid érában összesen négyszer nyerték meg a versenyt (a régi időkben még Juan Manuel Fangio is nyert velük). A Ferrari három éve nyert legutóbb, az volt éppen Charles Leclerc első győzelme. A McLaren tíz évvel ezelőtt nyert legutóbb Belga Nagydíjat Jenson Buttonnal, míg a Williamsnek - amely tavaly George Russell második helyének örülhetett - legutóbb 1994-ben hozott itt győzelmet Damon Hill. Az Alpine-nak a közvetett jogelődje, a Benetton Michael Schumacherrel nyert itt kétszer, míg az Aston Martinnak ugyancsak a távoli elődje, a Jordan szerezte itt első győzelmét.

Idén vajon Verstappen vagy Leclerc gyarapítja az itteni győzelmei számát? Vagy más szól közbe?
Bőgjenek fel a motorok, folytatódjék a szezon!

Mercedes

1955-ben Juan Manuel Fangio leggyorsabb kört futva nyert a régi pályán, Stirling Moss révén kettős győzelem lett.

A jogelőd Brawn GP színeiben 2009-ben itt volt Jenson Button egyetlen azévi kiesése, míg Rubens Barrichello hetedik lett.

2010-ben 6-7. helyen végeztek Nico Rosberg, Michael Schumacher sorrendben, 2011-ben 5-6. helyen ellenkező szereposztásban, utóbbi sorrendbe a csapat is beleszólt (Schumacher pályafutásának 20 éves jubileumára való tekintettel). 2012-ben az újra jubiláló – 300. versenyét futó – Schumacher hetedik, Rosberg 11. helyen végzett. 2013-ban Hamilton harmadikként állhatott dobogóra, Rosberget megelőzve. 2014-ben a két versenyző a rajt után összeütközött, Hamilton jött ki belőle rosszabbul: a defektje miatt visszaesett, az autója sérülése miatt pedig nem sikerült felzárkóznia, így ki is állt. Rosberg végül másodiknak futott be. 2015-ben kettős győzelmet arattak, Hamiltonnal az élen. 2016-ban Rosberg élről indulva megnyerte a futamot, míg Hamilton, aki az erőforráselemek taktikai okokból elvégzett cseréi miatt az utolsó sorból indulhatott, harmadik helyre jött fel. 2017-ben Hamilton élről indult, a végéig sikerült megvédenie a pozícióját, így megnyerte a futamot; Bottas viszont a biztonsági autós fázis után nem tudta tartani a harmadik helyett Ricciardóval és Kimivel szemben, így ötödik helyen végzett. 2018-ban Hamilton élről indulva második lett, a Q3-ban megpördülő, erőforráselemek cseréje miatt hátrasorolva induló Bottas leggyorsabb körrel negyedik helyre jött fel. 2019-ben a második sorból rajtolva a dobogó két oldalára állhattak a versenyzők, miután a 32-33. körben megelőzték Vettelt: Hamilton második, Bottas harmadik lett. Tavalyelőtt az első sorból indulva kettős győzelmet arattak, a pole-ból rajtoló Hamilton győzött Bottas előtt. Tavaly Hamilton az időmérőn és a félpontos futamon harmadik lett. Bottas nyolcadik lett az időmérőn, de öt rajthely büntetést kapott a hungaroringi rajtbaleset okozásáért, Pérez boxutcás rajtával nyert egy helyet, így 12. lett.

Red Bull

Első Belga Nagydíjukon (2005) nem szereztek pontot: Christian Klien kilencedik lett, David Coulthard kiesett. 2007-ben Mark Webber hetedik lett, Coulthard ismét nem ért célba. 2008-ban Webber nyolcadik, Coulthard 11. helyen végzett. 2009-ben meglett a csapat első spái dobogója: Vettel harmadik lett, Webber kilencedik (utóbbi még mindig nem ért pontot). 2010-ben Webber élről indulva második lett, Vettel ütközött Buttonnal, 15. lett a végén. 2011-ben sikerült először megnyerniük a futamot Vettel révén, Webber kettős győzelemmé egészítette ki. 2012-ben Vettel második, Webber hatodik lett. 2013-ban újra Vettel győzött, Webber ötödik lett. 2014-ben Ricciardo győzött, Vettel ötödik helyen végzett. 2015-ben Danyiil Kvjat negyedik lett, Ricciardo elektronikai hibával kiállt. 2016-ban Ricciardo ötödik helyről rajtolva másodikként állhatott dobóra, míg az első sorból rajtoló Verstappen a rajt után összekoccant Kimi Räikkönennel, aki ellen később agresszíven védekezett, de végül így is 11. helyen végzett. 2017-ben Verstappen versenye műszaki hiba miatt hamar véget ért, Ricciardo viszont a Bottas elleni szép előzésével megszerezte a harmadik helyet. 2018-ban a negyedik sorból rajtolhattak, Verstappen a dobogó harmadik fokára állhatott, Ricciardo az első körben ütközött, autója javítása miatt visszaesett a mezőny végére, később kiállt.2019-ben Verstappen a rajt után Räikkönennek ütközött, majd kiesett; a Toro Rossótól frissen áthozott, hátrasorolással induló Albon folyamatosan zárkózott fel, utolsókörös előzése után ötödik helyezést ért el. Tavalyelőtt Verstappen az időmérőn és a futamon is harmadik lett, az ötödik helyről rajtoló Albont az utolsó körben megelőzte Ocon,így hatodik lett. Tavaly a biztonsági autó mögött leintett félpontos futamot a pole-ból induló Verstappen nyerte. Pérez hetedik lett az időmérőn, de vasárnap útban a rajtrácsra összetörte az autóját. A javítás után a boxutcából rajtolhatott, utolsónak ért be, de Stroll időbüntetésével 19. lett.

Ferrari

Az első világbajnokságba számító Belga Nagydíjon Alberto Ascari és Luigi Villoresi 5-6. helyen végeztek (akkor még csak előbbiért járt pont). A következő évben kettős dobogót sikerült elérniük (Ascari 2., Villoresi 3.). A régi pályán több sikere is volt a Scuderiának: 1952-ben és 1953-ban Ascari győzött (előbi Nino Farina,utóbbi Villoresi révén kettős győzelem lett), 1956-ban Peter Collins (első futamgyőzelmét szerezve, a hazai Paul Frère egészítette ki kettős sikerré), 1961-ben Phil Hill (négyes győzelem volt: Wolfgang von Trips, Richie Ginther és a hazai pilóta, a sárga festésű autóval induló Olivier Gendebien révén), 1966-ban John Surtees (ekkor nyert és versenyzett utoljára Ferrari-színekben, még év közben csapatot váltott).

Zolderben 1975-ben és 1976-ban Niki Lauda nyert (utóbbi kettős győzelem Clay Regazzonival), 1979-ben Jody Scheckter. 1982-ben azon a pályán érte a Ferrarit története egyik legnagyobb tragédiája: az időmérőn Gilles Villeneuve halálos balesetet szenvedett. 1984-ben az utolsó zolderi versenyt Michele Alboreto nyerte, René Arnoux harmadik lett.

A mostani pályán rendezett első futamon (1983) Patrick Tambay második lett. Két évvel később kettős kiesés következett, majd 1986-ban Stefan Johansson harmadik lett Alboreto előtt. Az ezt követő két versenyen megint nem sikerült célba érniük, majd 1989-ben Nigel Mansell harmadik helyen végzett a két McLaren mögött. 1990-ben Alain Prost második lett, majd sorozatban öt év nullázás következett (egyedül Gerhard Berger ért célba tizedikként 1993-ban, de akkor ez nem ért pontot), pedig 1995-ben Berger pole-ból indult.

Aztán Michael Schumacher érkezésével megkezdődött a sikersorozat ezen a pályán (is). 1996-ban és 1997-ben is nyertek az esős futamokon. 1998-ban viszont kettős kiesést szenvedtek el: az élen haladó Schumacher lekörözésre készülve belement David Coulthardba, elveszítve egyik kerekét (a boxutcában próbált utána revansot venni); Eddie Irvine kicsúszott a vizes pályán. 1999-ben Irvine-nak negyedik, míg a Schumachert helyettesítő Mika Salónak hetedik helyre futotta, utóbbi nem ért pontot. 2000-ben Schumacher második lett Mika Häkkinen mögött utóbbi szép előzése után, míg Barrichello negyedik. 2001-ben és 2002-ben újabb Schumacher győzelmek jöttek, előbbi évben Barrichello ötödik, utóbbiban második lett. 2004-ben Schumacher lett második, bebiztosítva hetedik világbajnoki címét, Barrichello a dobogó másik oldalára állhatott. 2005-ben Schumacher a verseny elején ütközött Sato Takumával, Barrichello ötödik helyen végzett.

2007-ben Kimi Räikkönen nyerte a futamot, Felipe Massa kettős győzelemmé egészítette ki. 2008-ban Kimi vezetett, de Hamilton előzése után kicsúszott; viszont Hamilton büntetése révén Massa lett a győztes. 2009-ben itt volt a Scuderia egyetlen diadala Kimi révén. A Massát helyettesítő Luca Badoer viszont csak 14. helyet bírt összehozni, emiatt az év hátralévő részében nem is tartottak rá igényt versenyzőként. 2010-ben Fernando Alonso saját hibájából kiesett, Massa negyedik lett. 2011-ben Alonso negyedik, Massa nyolcadik lett. 2012-ben Alonso áldozatul esett Romain Grosjeannak, Massa ötödik helyen ért célba. 2013-ban Alonso a dobogó második fokára állhatott, Massa hetedik lett. 2014-ben Kimi negyedik, Alonso hetedik helyen futott be. 2015-ben Kimi hetedik lett, Vettel gumiproblémákkal kiállva számított 12. helyezettnek. 2016-ban a második sorból indulhattak, de a rajt után a két versenyző összekoccant, mindkettejüknek a ki kellett mennie a boxba, Vettel hatodik, Kimi kilencedik helyen végzett. 2017-ben Vettel második helyről indulva a futamot is ebben a pozícióban zárta, miután hiába próbálta megelőzni Hamiltont. Kimi negyedik helyről indult, egy tíz másodperces büntetés miatt egy ideig visszaesett, végül Bottas megelőzésével visszaszerezte a negyedik helyet. 2018-ban Vettel második helyről indulva élre tört a rajtnál és győzött, a hatodik helyről induló Kimi az első körben ütközés után defektet kapott, később autója sérülése miatt kiállt. 2019-ben az időmérőn meglett a csapatnak az első sor, Leclerc megszerezte önmaga első győzelmét, és egyúttal a Scuderia első azévi győzelmét. Vettel a korai kerékcsere után egy ideig élen állt, de átadta helyét a gyorsabb Leclercnek, majd miután mindkét Mercedes megelőzte, inkább kereket cserélt, ráhajtva a pluszpontot érő leggyorsabb körre, ami a negyedik helyezéssel együtt meglett neki. Tavalyelőtt mindkét versenyző kiesett a Q2-ben és pontot sem szereztek: Vettel és Leclerc 13–14. helyen végeztek. Tavaly mindkét versenyző kiesett a Q2-ben, de a hátrasorolások, majd vasárnap Pérez boxutcás rajtja révén előbbre kerültek, így a félpontos versenyen Leclerc nyolcadik, Sainz tizedik lett.

McLaren

A régi pálya emlékezetes hely a csapat történelmében, hiszen Bruce McLaren itt szerezte első győzelmüket 1968-ban. A két évvel későbbi futamot viszont éppen alapítójuk halála miatt hagyták ki.

A Belga Nagydíj egyéb helyszínei közül Nivelles-ben 1974-ben Emerson Fittipaldi nyert, Zolderben pedig 1982-ben John Watson.

A mostani pályán tartott első versenyen 1983-ban Niki Lauda és Watson is kiesett. 1985-ben, már a TAG-motoros időszakban Lauda az edzésen kézsérülést szenvedett, emiatt kihagyta a versenyt, sőt az azt követőt is. Prost harmadikként dobogóra állhatott. A következő évben Prostnak egy hatodik helyre futotta. 1987-ben kettős győzelmet értek el Prost–Johansson felállásban, majd 1988-tól Honda-motorral Ayrton Senna sikersorozata következett, 1991-ig nem engedte ki kezéből a győzelmet, sőt az élről is rendre ő rajtolt. Ebből három kettős győzelem is volt: 1988-89-ben Prost, 1991-ben Berger volt a második, 1990-ben utóbbi „csak” harmadik lett. 1992-ben Senna nehézségek mellett ötödik, egy évvel később Ford-motorral negyedik helyezést ért el.

1994-ben a peugeot-s évben Mika Häkkinen második lett. Mercedes-motorral 1995-ben Mark Blundell ötödik, majd 1996-ban Mika újra dobogós, harmadik helyezést ért el. 1997-ben megismételhette volna ezt az eredményt, de szabálytalan üzemanyag miatt kizárták. 1998-ban az első rajtnál Coulthard idézte elő az emlékezetes tömegkarambolt. A megismételt rajt után Häkkinent kipöckölték, Coulthard szintén ütközött és visszaesett. Aztán a lekörözésre készülő Schumacher hátulról beletalált, ami után kiállt a boxba, de szárnycsere után visszatért, nyolc befutóból hetedik lett (amiért akkoriban még nem járt pont). 1999-ben kettős győzelem következett, de nem a várt leosztásban: Coulthard lerajtolta Häkkinent és végig előtte is maradt. 2000-ben Häkkinen emlékezetes módon előzte meg Schumachert Ricardo Zonta lekörözésénél, Coulthard negyedik helyen végzett. 2001-ben Coulthard már bajnoki címre esélytelenül második, Mika negyedik lett. 2002-ben Kimi Räikkönen első sorból rajtolt, de kiállni kényszerült, Coulthard negyedik lett. 2004-ben a csapat egyetlen az évi győzelmét szerezte itt Kimi (pedig egy brit újságíró még fogadalmat is tett arra az esetre, ha versenyt nyer abban az évben a McLaren…), Coulthard hetedik lett. 2005-ben ismét Kimi diadalmaskodott, belekapaszkodva az utolsó szalmaszálba a világbajnoki címért. Juan Pablo Montoya élről indult, de négy körrel a vége előtt ütközött Antônio Pizzoniával (hivatalosan 14.-nek könyvelték el).

2007-ben Alonso és Hamilton 3-4. helyen végeztek. 2008-ban Hamilton futott be elsőnek, de Kimivel szembeni manőveréért időbüntetést kapott, harmadiknak könyvelték el. Heikki Kovalainen tizedik lett (pont nélkül). 2009-ben Kovalainen hatodik lett, Hamilton karambolozott a rajtnál, kiesett. 2010-ben Hamilton végre hivatalosan is győzni tudott, míg Button ütközött Vettellel. 2011-ben Button állhatott a dobogó harmadik fokára, Hamilton ütközött Kobayashi Kamuival. 2012-ben Button nyerte a futamot, míg Hamilton ismét ütközés miatt esett ki a rajt után. 2013-ban Button hatodik, Pérez 11. lett. 2014-ben Kevin Magnussen ugyan hatodiknak futott be, de Alonso leszorítása miatt időbüntetést kapott és 12. helyre esett vissza, így Button lett ismét hatodik. 2015-ben Honda-motorral Alonso és Button 13-14. helyen végeztek. 2016-ban Button a kilencedik helyről rajtolt, míg Alonso technikai problémáktól sújtva az utolsó helyről, ennek ellenére a futam fordítottan alakult számukra: Alonso hetedik helyre tudott feljönni, míg Button autója a rajt után a Pascal Wehrleinnel való ütközésben megsérült, így ki kellett állnia. 2017-ben Alonso a tizedik helyről indulhatott (a 11. helyen egyet javított büntetések miatt), a futam elején sikerült előretörnie a hetedik helyre, Nico Hülkenberget és Ocont előzve, de az erőforrása később megadta magát. A kicserélt elemek miatt – elvileg hatvan hely büntetéssel – utolsó rajtkockából induló Stoffel Vandoorne 14. helyen végzett. 2018-ban Renault motorral Vandoorne harminc rajthely büntetést kapott, de eleve utolsó lett az időmérőn. A futamon utolsó célba érkezőként 15. lett, Alonso a rajt után Nico Hülkenberggel ütközött, amitől autója felemelkedett, átment Leclerc felett, ezzel véget ért mindhármuk versenye. 2019-ben Sainz a futam elején, a sokáig ötödik helyen haladó Norris a végén az erőforrás hibája miatt kiesett, utóbbit 11. helyezettnek jegyezték. Tavalyelőtt mindkét versenyző a Q3-ba jutott, de Sainz az erőforrás problémái miatt nem tudott elrajtolni, Norris hetedik lett. Tavaly Ricciardo az időmérőn és félpontos versenyen negyedik lett. Norris tizedik lett az időmérőn, miután a Q3-ban összetörte az autóját, de öt rajthely hátrasorolást kapott váltócsere miatt. Pérez boxutcás rajta révén nyert egy helyet, így 14. helyezettként zárt.

Alpine

A jogelőd Benetton 1992-ben és 1995-ben győzött itt, mindkétszer Michael Schumacher révén (előbbi az első futamgyőzelme volt). Akár 1994-ben is nyerhettek volna, de Schumachert vitatható indoklással kizárták. Így viszont Jos Verstappen lépett elő harmadik helyezetté.

A Renault színeiben 2005-ben Alonso második lett a világbajnoki címért őt üldöző Kimi Räikkönen mögött. 2010-ben Robert Kubica harmadik helye az utolsó dobogóját jelentett.

A Lotus pilótájaként 2012-ben Kimi a dobogó harmadik fokára állhatott, míg Romain Grosjean a rajt után ütközött, többeket magával sodorva, ami miatt a következő futamról eltiltották. 2015-ben meglepetésre Grosjean ért el harmadikként dobogót.

A Renault visszatérése után a tavalyelőtti volt a legjobb belgiumi eredményük: mindkét versenyző Q3-ba jutott, a futamon Ricciardo leggyorsabb kört futva negyedik lett Ocon előtt, aki az utolsó körben előzte meg Albont.

Tavaly Alpine név alatt Ocon kilencedik lett az időmérőn, de előbb Bottas rajtbüntetésével, majd Pérez boxutcás rajtjával előrébb került, így a félpontos futamon hetedik helyen ért be, míg Alonso, aki szintén előrébb került a hátrasorolások révén, végül 11. lett.

AlphaTauri

A jogelőd Toro Rosso legjobb itteni versenye a 2008-as volt: Vettel ötödik, Sébastien Bourdais hetedik lett.

Tavalyelőtt a jelenlegi név alatt Gasly nyolcadik helyezést ért el, bár a biztonsági autós fázis alatti kint maradás utóbb nem érte meg neki; Kvjat 11. helyen végzett. Tavaly Gasly az időmérőn és a félpontos versenyen hatodik lett; Tsunoda két helyet nyerve a hátrasorolásokon és Pérez boxutcás rajtján, végül 15. lett.

Aston Martin

A közvetett jogelőd Jordan színeiben 1991-en itt mutatkozott be Bertrand Gachot helyettesítőjeként egy bizonyos Michael Schumacher, aki rögtön egy hetedik rajthelyet szerzett, és a futama ugyan hamar véget ért, de ez is elegendőnek bizonyult, hogy felfigyeljen és lecsapjon rá a Benetton. 1998-ban pedig itt szerezte az esős káoszfutamon Damon Hill a csapat első futagyőzelmét, amit Ralf Schumacher rögtön kettős győzelemmé egészített ki (bár ő maga csalódott volt, miután nem engedték neki, hogy megpróbálja megelőzni Hillt).

A 2009-es Belga Nagydíj a Force India történetének csúcspontja volt: Giancarlo Fisichella első helyről rajtolva a dobogó második fokára állhatott.

2018-ban a Force India csődje és tulajdonosváltása után hivatalosan új csapatként, nulla pontról indulva itt mutatkozott be a Racing Point Force India, méghozzá rögtön megszerezték a második rajtsort a változó időjárású Q3-ban. A futamon Pérez és Ocon 5–6. helyen értek célba. 2019-ben már Racing Point név alatt a Q3-ba jutó Pérez hatodik, a hátrasorolással induló Stroll tizedik lett. Tavalyelőtt Stroll és Pérez egyaránt Q3-ba jutott, a futamon 9–10. helyen végeztek. Pérezt kint tartották a biztonsági autó alatt, így ötödik helyre jött előre, de utóbb nem fizetődött ki a taktika.

Tavaly Aston Martin név alatt Vettel az időmérőn és a félpontos futamon ötödik lett. Stroll a hungaroringi rajtbalesetért öt rajthely büntetést hozott magával, az utolsó sorból kellett rajtolnia. Pérez boxutcás rajtja után 18. helyen ért be, de mivel piros zászló alatt szárnyat cseréltek az autójánt, 10 másodperc büntetést kapott, így huszadik lett.

Williams

A csapat első Belga Nagydíjait még a zolderi pályán futotta, ahol 1980-ban Alan Jones és Carlos Reutemann kettős dobogót értek el (2-3.), majd 1981-ben Reutemann győzött. 1982-ben Keke Rosberg lett második.

Spában 1983-ban Rosberg és Jacques Laffite 5-6. helyen végeztek. 1985-ben már Honda motorral Mansell második, Rosberg negyedik lett. 1986-ban Mansell nyerte a futamot. Egy évvel később viszont ütközött Sennával, ami miatt volt egy kis incidens köztük a boxutcában. 1988-ban Mansellt betegsége miatt helyettesíteni kellett: Martin Brundle hetedik (nem pontszerző) lett egyetlen williamses futamán. 1989-ben már a Renault-érában a hazai pályán versenyző Thierry Boutsen lett negyedik. 1990-ben kettős kiesés következett. 1991-ben Mansell féltávnál élről kényszerült kiállni elektronikai hiba miatt, ami fájó veszteség volt a vb-csatában, a szintén problémákkal küszködő Patrese ötödik lett. 1992-ben Mansell már világbajnokként érkezve második lett Patrese előtt. 1993-ban Damon Hill győzött itt (rögtön hungaroringi első diadala után), Prost harmadik lett. 1994-ben megismételte a diadalát, bár ehhez kellett Schumacher kizárása is. A következő évben Hill második lett. 1996-ban Jacques Villeneuve-nek sikerült ez a helyezés, míg Hill ötödik helyen végzett – a csapat leginkább a rossz taktika miatt engedte ki a kezéből a győzelmet. 1997-ben Heinz-Harald Frentzen harmadik, Villeneuve ötödik lett. 1998-ban Frentzen negyedik helyen futott be, Villeneuve kicsúszott.

2000-ben BMW motorral Ralf Schumacher harmadik, Button ötödik helyezést ért el. 2001-ben Ralf hetedik lett, ezzel éppen kiszorult a pontszerzők közül; Montoya pole-ból indult, de kiesett. 2002-ben Montoya harmadik, Ralf ötödik lett. 2004-ben Montoya és a Ralfot helyettesítő Pizzonia is kiesett. 2005-ben Webber negyedik lett, az ezúttal Nick Heidfeld helyett beugró Pizzonia ütközött Montoyával, a megtett táv miatt 15. lett.

Toyota motorral 2007-ben Nico Rosberg hatodik helyen végzett, 2008-ban nem szereztek pontot, majd 2009-ben Rosberg nyolcadik lett. Cosworth motorral 2010-ben Barrichello kiesett, Hülkenberg 14; 2011-ben az első pontját szerző Pastor Maldonado tizedik, Barrichello 16. helyen végzett. 2012-ben ismét Renault-motorral Bruno Senna 12., Maldonado a rajt után ütközött, autója sérülése miatt kiállni kényszerült. 2013-ban Bottas 15., Maldonado 17. lett. 2014-ben immár Mercedes-motorral Bottas harmadik helyezést ért el, míg Massa csupán 13. helyen végzett. 2015-ben Massa hatodik, Bottas kilencedik lett. 2016-ban Bottas nyolcadik, Massa tizedik lett az időmérőn és a futamon is. 2017-ben Massa öt rajthely büntetést kapott a harmadik szabadedzésen figyelmen kívül hagyott sárga zászlóért, de mások büntetései miatt ugyanúgy 16. helyről indult. A futam végére sikerült feljönnie nyolcadiknak, míg Stroll 11. helyével kimaradt a pontszerzésből. 2018-ban Szergej Szirotkin és Stroll 12–13. helyen végeztek. 2019-ben Russell 15. lett, Kubicának a Q1-ben elfüstölt a motorja, mért kör híján a boxutcából indulva utolsó célba érkezőként 17. lett. Tavalyelőtt Latifi 16. lett, Russell kiesett, miután eltalálta az autóját Antonio Giovinazzi leszakadt kereke. Tavaly Russell az időmérőn, majd a félpontosan, biztonsági autó mögött leintett futamon második lett, ezzel a 2017-es Azeri Nagydíj után állt ismét a csapat versenyzője dobogón. Latifi a hátrasorolások révén a tizedik helyről rajtolhatott, majd Pérez boxutcás rajtjával nyert még egy helyet, így végül kilencedikként szerzett pontot (másfelet).

Alfa Romeo

Az első világbajnoki szezonban, 1950-ben a régi pályán Juan Manuel Fangio győzött Luigi Fagioli előtt, míg Nino Farina leggyorsabb körrel negyedik lett (ezeknek a pontoknak később nagy jelentősége volt a világbajnoki cím sorsában). 1951-ben Farina győzött, Fangio a nem pontszerző kilencedik helyen végzett, a leggyorsabb köre viszont az akkori szabályok szerint pontot ért.

A csapat második korszakában, 1979-től 1985-ig egyszer sem szereztek pontot Belgiumban, akár Zolderben, akár Spában volt a verseny.

A jogelőd Sauber legjobb spái eredménye saját csapattal Alesi harmadik helye az 1998-as esős káoszfutamon, míg a BMW-korszakban 2008-ban Heidfeld második lett Hamilton időbüntetése után.

2018-ban az Alfa Romeo Sauber színeiben Marcus Ericsson tizedik lett, leginkább Brendon Hartley ellen vívva a pontszerző helyért, Leclerc a rajtnál kiesett, miután Alonso átment felette. 2019-ben már Alfa Romeo Racing név alatt Kimi Räikkönen a Q3-ba jutott, a rajtnál Verstappen nekiütközött, ami miatt visszaesett, a 16. helyen végzett; a hátrasorolt Giovinazzi gumifalnak ütközve kiesett, 18. helyezettnek jegyezték. Tavalyelőtt Kimi 12. lett a Ferrarik előtt, Giovinazzi kicsúszott és a gumifalnak ütközve összetörte az autót. Tavaly a két biztonsági autós kör után leintett futamon Giovinazzi 13. lett. Kimi 19. lett az időmérőn, de hátsó szárny cseréje miatt a boxutcából rajtolhatott. Miután Pérez is a boxutcából kényszerült rajtolni, majd Stroll utólag időbüntetést kapott, így a futamon végül 18. lett.

Haas

2016-ban a szabadedzésen történt akadályozásért öt rajthely büntetéssel 18. helyről induló Esteban Gutiérrez és Grosjean 12–13. helyen végeztek. 2017-ben Grosjean hetedik, Magnussen 15. lett. 2018-ban mindkét versenyző bejutott a Q3-ba, az ötödik helyről induló Grosjean és a kilencedik helyről rajtoló Magnussen 7–8. helyen futottak be. 2019-ben Magnussen, Grosjean sorrendben az időmérőn 10–11. helyen végeztek, a Renault-k hátrasorolásával két rajthelyet nyertek, a futamot 12–12. helyen zárták. Tavalyelőtt Grosjean 15., Magnussen 17. helyen végzett. Tavaly a két biztonsági autós kör után leintett futamon Mick Schumacher és Nyikita Mazepin 16-17. helyen végeztek. Mazepin ugyan a leggyorsabb versenykört futotta, de hivatalosan nem ismerték el (egyébként sem járt volna érte pont a helyezés miatt).

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr8517916575

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása