Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző VIII/14.

Holland Nagydíj, Zandvoort

2022. szeptember 03. - F1 Hierro

A Zanvoortban rendezett Holland Nagydíj 1952-ben került a világbajnokság versenynaptárába, egy-két kihagyással 1985-ig nagyjából folyamatosan maradt is. A legsikeresebb versenyző négy győzelmével Jim Clark volt, a legendás Team Lotus színeiben. A jelenlegi mezőnyből a Ferrari, a McLaren és a Williams már az akkori versenyeken is részt vettek, és győzelmeket is értek el. A Mercedesnek a régi csapata 1955-ben nyert Juan Manuel Fangio révén.  A második korszakában az Alfa Romeo is vett részt Holland Nagydíjakon, de nem sok sikerrel.

Tavaly hosszú idő után visszatért a verseny, a Red Bull Racing és a Mercedes csatáját hozva, amiben előbbiek kerekedtek felül a hazai pályán versenyző Max Verstappennel. A pole pozíció most is meglett nekik, vajon most is hengerelni fognak, mint egy hete Spában, vagy a Ferrari elcsípi, esetleg a Mercedes meglepi őket?

Mercedes

A régi csapat 1955-ben kettős győzelmet aratott: Juan Manuel Fangio élről indulva nyert Stirling Moss előtt, küzdelmes versenyt vívva az őket üldöző maseratis Luigi Mussóval. A csapat harmadik pilótája, Karl Kling kipördült. Ez volt az első Forma–1-es nagydíj a Le Mans-i katasztrófa után, amelyben éppen a Mercedes is érintett volt. A jól sikerült futam sokat jelentett a sportág számára ilyen körülmények között (bár maga a Mercedes így is kivonult év végén).

Tavaly a 2–3. rajthelyről indultak. A futamon próbálkoztak Verstappen ellen Hamilton elévágásával, Bottast pedig kint hagyva az élen, Verstappen azonban még ugyanabban a körben kiállt kereket cserélni, Bottat pedig kilenc kör alatt utolérte és megelőzte. Ezután a két versenyző helyet is cserélt, de Verstappent nem sikerült utolérni, maradt a dobogó két oldala: Hamilton második és Bottas harmadik helye. A verseny vége felé ráhajtottak a bónuszpontra, ezért előbb Bottast hozták ki kerékcserére, hogy ezzel helyet csináljanak Hamiltonnak, aki szintén lágyra váltott. A tervet éppen Bottas veszélyeztette, aki a csapat utasítása ellenére maga is ráhajtott a leggyorsabb körre, amit azonban az utolsó körben megfutott Hamilton.

Red Bull

Tavaly az élről induló Verstappen nyert hazai pályán, lekövetve az elévágással próbálkozó Hamilton boxtaktikáját. A Q1-ben kieső, az erőforráselemek cseréje miatt hátrasorolást kapó, végül boxutcából induló Pérez a nyolcadik helyig zárkózott fel.

Ferrari

Az első világbajnokságba számító Holland Nagydíjon 1952-ben hármas győzelmet aratott a Scuderia: Alberto Ascari mesterhármassal nyert (a leggyorsabb köre ekkor is pluszpontot ért) Nino Farina és Luigi Villoresi előtt. A következő évben ismét meglett a kettős győzelem: Ascari ismét élről indulva nyert Farina előtt, Mike Hawthorn negyedik lett. 1955-ben viszont nem sikerült a dobogó, pontokat a Lancia kivonulása után a csapathoz érkező Eugenio Castellotti szerzett ötödik helyével.

Ezután volt még néhány pontszerzésük, de 1961-ig kellett várni az újabb zandvoorti győzelemre, ami megint csak duplára sikerült: a csapat két bajnokaspiránsa közül Wolfgang von Trips kerekedett felül Phil Hill-lel szemben, míg a harmadik pilóta, Richie Ginther ötödik lett. 1962-ben a szezonnyitón Hill a dobogó harmadik fokára állhatott, mögötte Giancarlo Baghetti végzett, aki előző évi franciaországi debütálásán elért privát ferraris győzelme után immár gyári pilótaként folytathatta. 1963-ban John Surtees lett harmadik, majd a következő évben második helyezést ért el. 1967-ben elfoglalták az akkori pontszerző zóna második felét: Chris Amon negyedik, Mike Parkes ötödik, Ludovico Scarfiotti hatodik lett. 1968-ban Jacky Ickx lett negyedik, míg Amon élről indulva hatodik. 1969-ben Amon harmadikként dobogóra állhatott. 1970-ben Ickx lett harmadik Clay Regazzoni előtt, majd 1971-ben Ickx mesterhármassal nyert, Regazzoni lett a harmadik. Az 1973-as futamot Enzo Ferrari utasítására kihagyták. 1974-ben sikerült a kettős győzelem: Niki Lauda nyert Regazzoni előtt. 1975-ben kettős dobogó sikerült: Lauda lett a második (pole pozícióval és leggyorsabb körrel), megint csak Regazzoni előtt. 1977-ben Lauda itt szerezte utolsó ferraris győzelmét, két futammal később el is hagyta a csapatot.

1979-ben Jody Scheckter lett második. 1982-ben Didier Pironi nyert (akkor még nem lehetett sejteni, hogy ez lesz az utolsó futamgyőzelme). Ezen a futamon indult először a csapat színeiben Patrick Tambay, így Gilles Villeneuve halála után először szerepeltek újra két pilótával (Tambay az akkor még nem pontszerző nyolcadik helyen végzett). 1983-ban ismét győztek, méghozzá kettős sikert elérve: René Arnoux nyerte leggyorsabb körrel nyerte a futamot Tambay előtt , a két fő rivális (Alain Prost és Nelson Piquet) ütközését kihasználva tovább kapaszkodva a világbajnoki versenyfutásban. 1984-ben nem szereztek pontot, 1985-ben pedig Michele Alboreto negyedik helyezést ért el.

Tavaly a harmadik sorból rajtolva Leclerc ötödik, Sainz hetedik lett.

McLaren

Már első szezonjukban, 1966-ban is neveztek a Holland Nagydíjra, de Bruce McLarennek motorprobléma miatt nem sikerült elrajtolnia. A következő évben baleset miatt ért véget hamar a futama. Első zandvoorti pontjaikat 1969-ben Denny Hulme szerezte negyedik helyével, dobogóra pedig 1974-ig kellett várniuk, amikor Emerson Fittipaldi harmadik lett. 1976-ban a világbajnoki címre pályázó James Hunt (aki az előző évben még a Hesketh színeiben itt szerezte első futamgyőzelmét) nyerte a futamot. 1980-ban az újoncévét töltő Prost lett hatodik, 1982-ben Lauda negyedik. 1983-ban John Watson állhatott dobogóra harmadikként. A következő két Holland Nagydíjon pedig a TAG-Porsche motorokkal sikerült kettős győzelmet aratniuk: 1984-ben Prost nyert Lauda előtt, akivel háziversenyt vívtak a világbajnoki címért; 1985-ben fordított sorrendben értek célba, ez volt Lauda 25. és egyben utolsó nagydíjgyőzelme.

Tavaly Mercedes motorral a Q2-ben kieső Norris és a Q3-ba jutó Ricciardo 10–11. helyen végeztek.

Alpine

A csapat közvetett jogelődje, a Toleman 1981-től 1985-ig vett részt Holland Nagydíjakon. 1981-ben még egyik versenyzőnek (Brian Henton, Derek Warwick) sem sikerült kvalifikálnia magát . 1982-ben Warwick már el tudott rajtolni, és a csapat első leggyorsabb körét futotta (ami akkoriban eleve nem ért pontot), bár olajszivárgás miatt nem sikerült célba érnie. Csapattársa, Teo Fabi nem kvalifikálta magát. 1983-ban Warwick negyedik helyezéssel a csapat történetének első pontjait szerezte. 1984-ben egy pilótával, Ayrton Sennával indultak, motorhiba miatt kiállt. 1985-ben Fabi és Piercarlo Ghinzani is kiesett.

Tavaly a jelenlegi név alatt mindkét versenyző Q3-ba jutott, a futamon Alonso hatodik, Ocon kilencedik hellyel szerzett pontokat.

AlphaTauri

1985-ben a közvetett jogelőd Minardi színeiben Pierluigi Martini a futam elején baleset miatt kiesett.

Tavaly a jelenlegi név alatt Gasly negyedik lett az időmérőn és a futamon is, Tsunoda az erőforrás hibájával kiesett.

Aston Martin

Az 1959-es Holland Nagydíj volt a régi csapat bemutatkozó versenye, de Roy Salvadori és Carroll Shelby is kiállni kényszerült motorhiba miatt. A következő évben Salvadori el sem rajtolt.

Tavaly Stroll és Vettel 12–13. helyen végeztek.

Williams

1977-ben Patrick Nève March kasztnival nem kvalifikálta magát. 1978-ban már saját konstrukcióval Alan Jones kiesett, 1979-ben viszont sikerült nyernie, ami sorozatban neki a harmadik, a csapatnak a negyedik győzelme volt. 1981-ben a dobogó harmadik fokára állhatott, Carlos Reutemann viszont kiesett. 1982-ben Keke Rosberg lett harmadik. A következő két Holland Nagydíjon nem szerzett pontot a csapat, majd 1985-ben Nigel Mansell hatodik lett.

Tavaly a Q2-ben mindkét versenyző odacsapta az autóját, ezzel piros zászlót okozta. A futamon a váltócsere miatt hátrasorolt, végül boxutcából rajtoló Latifi és a váltóhibával kieső, de a megtett táv révén rangsorolt Russell 16–17. helyen végeztek.

Alfa Romeo

1979-ben még kihagyták a Holland Nagydíjat. 1980-tól 1985-ig már ott voltak, de pontot szerezniük csak 1983-ban sikerült Mauro Baldi ötödik helyével.

Tavaly a pénteki szabadedzésen még Kimi Räikkönen vett részt, de pozitív Covid-tesztet produkált, emiatt a hétvége hátralévő részében Robert Kubica helyettesítette. Antonio Giovinazzi az időmérőn a hetedik helyet szerezte meg. A futamon Giovinazzi és Kubica a 14–15. helyen végeztek.

Haas

Tavaly a Q1 vége felé a két versenyző egymással csatázott, amivel akadályozták Vettelt, és egyikük sem jutott tovább. A futamon Mick Schumacher 18. helyen végzett, Nyikita Mazepin hidraulikai problémával kiesett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr5617923319

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása