Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző IX/4.

Azeri Nagydíj, Baku

2023. április 27. - F1 Hierro

Baku utcáin eddig hat alkalommal rendeztek Forma-1-es nagydíjat (először 2016-ban még Európa Nagydíj néven, azóta egyedül 2020-ban maradt el a világjárvány miatt), hat különböző győztessel. A tavalyi versenyen Max Verstappen győzött, a tavalyelőttit csapattársa, Sergio Pérez, rajtuk kívül Lewis Hamilton és Valtteri Bottas nyert Azeri Nagydíjat a jelenlegi mezőnyből. A Red Bull idei formáját nézve jó esély van arra, hogy meglegyen az első duplázás a pályán. Vagy hoz olyan meglepetést a hétvége (ahol debütál a megformált sprintrendszer is), hogy újabb győztest köszönthessünk?

Verstappen

A 2016-os Európa Nagydíjon kilencedik helyről indulva a nyolcadik helyen végzett. A 2017-es Azeri Nagydíjon ötödik helyről indult, a futamon az olajnyomás problémái miatt 12 kör után kiesett. 2018-ban ötödik helyről indult. Csapattársával, Daniel Ricciardóval kemény csatákat vívtak a negyedik helyért, többször össze is értek, míg a 40. körben kiütötték egymást. 2019-ben negyedik helyről indult. A rajt után Pérez megelőzte, a hatodik körben sikerült visszaelőznie, negyedik helyen futott be. Tavalyelőtt a harmadik helyről rajtolt, a 7. körben Leclerc-t megelőzve feljött a második helyre, a kerékcserék után pedig az élre állt. A 46. körben defekt miatt balesetet szenvedett és kiesett, piros zászlós megszakítást okozva (emlékezetes jelenetté vált, amikor mérgében belerúgott az autóba). A megtett táv révén 18. helyre rangsorolták. Két körrel a kiesése előtt megfutotta a leggyorsabb kört, de így nem járt érte pont. Szerencse volt a szerencsétlenségben, hogy végül Hamilton is nullázott, ezzel a tabella élén nem történt változás. Tavaly harmadik rajthelyről indult, a 15. körben megelőzte a csapattárs Pérezt, majd Leclerc kiesése után élre állt, és megnyerte a futamot.

Sargeant

Tavaly a Forma–2-ben hatodik lett a sprinten és második a főfutamon.

Norris

2018-ban a Forma–2-ben indult a pályán. Hatodik lett a főfutamon, negyedik a sprinten.

A 2019-es Azeri Nagydíjon hetedik helyről rajtolva nyolcadik lett. Tavalyelőtt hatodik lett az időmérőn, de a Q1-ben a piros zászló után nem tért vissza időben a boxutcába, emiatt három rajthellyel hátrébb sorolták. A futamon ötödik helyezést ért el. Tavaly az időmérőn a Q2-ig jutott, a futamon kilencedik helyen végzett.

Gasly

2016-ban a GP2-ben a főfutamon kiesett, a sprinten második helyezést ért el.

A 2018-as Azeri Nagydíjon Toro Rossóval 12. helyen végzett. 2019-ben a Red Bull színeiben kizárták az időmérőről, miután túllépte az üzemanyag-átfolyási limitet, így a boxutcából indult. A futamon feljött a hatodik helyre, de a 39. körben a féltengely hibája miatt kiállni kényszerült, virtuális safety car fázist okozva. Tavalyelőtt AlphaTaurival negyedik rajthelyről indult, az első körben Pérez előzte meg, a biztonsági autós fázis után megelőzte Leclerc-t, a következő körben viszont őt előzte meg Vettel. Verstappen kiesésével és Hamilton hibájával nyert két helyet, a zárókörben pedig sikeresen kerekedett felül a Leclerc elleni párharcban, így harmadik helyezést ért el, ez volt a szezon során az egyetlen dobogója. Tavaly hatodik rajthelyről indult, a futamon a Ferrarik kiesése után a negyedik helyen állt, míg a 44. körben Hamilton meg nem előzte, így ötödik lett.

Pérez

A 2016-os Európa Nagydíj időmérőjén Force Indiával a második helyet szerezte meg, de mivel a szombati szabadedzésen elszenvedett balesete után váltót cseréltek az autójában, öt hellyel hátrasorolták. A futamon azonban sikerült feljebb jönnie, Kimi Räikkönen megelőzése után dobogóra állhatott harmadik helyezettként. A 2017-es Azeri Nagydíjon a hatodik helyről rajtolt. A biztonsági autós fázis után összeütközött csapattársával, Oconnal, az autója sérülése miatt kiállni kényszerült. A törmelék miatt azonban piros zászlóval félbeszakították a futamot, ezalatt sikerült az autóját alkalmassá tenni az újraindulásra. A nem megfelelő helyen végzett javítások miatt viszont áthajtásos büntetést kapott, majd a kormánymű problémáival kiállt. 2018-ban nyolcadik helyről indulva ismét harmadik helyezést ért el, ami abban az évben egyetlen dobogó volt a három akkori topcsapat (Mercedes, Ferrari, Red Bull) versenyzőin kívül. 2019-ben már a Racing Point színeiben ötödik helyről indult, a rajtnál előrejött negyediknek, de a hatodik körben előbb Verstappen, majd Leclerc is megelőzte, így végül hatodik helyezést ért el. Tavalyelőtt a Red Bull színeiben hetedik lett az időmérőn, Norris hátrasorolásával hatodik helyről indulhatott. Az első körben előrejött a negyedik helyre, a 8. körben megelőzte Leclerc-t. A kerékcserék után Hamilton elé került, majd csapattársa defektje után élről várhatta az újraindítást. Miután Hamilton elhibázta az első kanyart, elhárult a legnagyobb fenyegetés az első helyére, így megnyerte a futamot. Ezzel karrierje során a második, a Red Bull Racing színeiben pedig első győzelmét szerezte. Tavaly második helyről indult, a rajtnál élre állt, de kint maradt a virtuális biztonsági autó alatt, a kerékcseréje után Leclerc mögé tudott visszajönni, aki korábban kisebb időveszteséggel tudta le. A 15. körben megelőzte a csapattárs Verstappen, majd Leclerc kiesése után leggyorsabb kört futva második lett.

Alonso

A 2016-os Európa Nagydíjon McLarennel a 13. helyről indult, a futamot 42 kör után fel kellett adnia váltóhiba miatt. A 2017-es Azeri Nagydíjon az erőforráselemek cseréje miatt negyven (!) rajthely büntetést kapott, ami gyakorlatban azt jelentette, hogy három hellyel hátrébb, az utolsó előtti rajtkockából indult. Innen sikerült felzárkóznia a futam során, egy ideig Vettel és Hamilton ellen is küzdött, akiknek sikerült megelőzniük. A kilencedik helyen zárta a versenyt, amelyről ő maga azt mondta, akár „meg is nyerhette” volna. 2018-ban hetedik helyezést ért el.

Tavalyelőtt az Alpine színeiben kilencedik lett az időmérőn, Norris büntetésével egy hellyel előrébb indulhatott, a futamon hatodik lett. Tavaly tizedik rajtkockából indulva a hetedik helyen végzett.

Leclerc

2017-ben a Forma–2-ben négy nappal apja halála után a főfutamot megnyerte, a sprinten második lett.

A 2018-as Azeri Nagydíjon Sauberrel hatodik helyezést ért el. 2019-ben Ferrarival bejutott a Q3-ba, de még a Q2-ben összetörte az autót, így ott nem tudott mért időt menni. Mások büntetései miatt mégis nyolcadik rajthelyről indulhatott. A rajtnál veszített két helyet, de néhány kör alatt sikerült az ötödik helyre feljönnie, a többiek kerékcseréi után élen is állt egy ideig, de a gumijai elhasználódása után a Mercedesek és Vettel is megelőzték. A 34. körben megejtett kerékcsere után hatodik helyre jött vissza, majd egy körrel később megelőzte Gaslyt. Végül ötödik helyezést ért el, megszerezve a leggyorsabb körét járó pontot is. Tavalyelőtt megszerezte a pole pozíciót (és ezúttal nem járt úgy, mit Monacóban). A 2. körben Hamilton, a 7. körben Verstappen, a 8. körben Pérez előzte meg. A biztonsági autó utáni újraindításkor Gasly és Vettel is megelőzte. Verstappen kiesése és Hamilton visszaesése után visszanyert két elvesztett helyet, a zárókörben oda-vissza előzgették egymást Gaslyval, de végül alulmaradt, negyedik helyezést ért el. Tavaly ismét élről indult, Pérez a rajtnál megelőzte, de a virtuális biztonsági autó alatti kerékcserével sikerült annyi időt megspórolnia, hogy Pérez cseréje után élre kerüljön. A 21. körben azonban a motorja elfüstölése miatt kiállt.

Stroll

2017-ben Williamsszel a nyolcadik helyről indult. A piros zászló utáni repülőrajtot a negyedik helyről várhatta. Ricciardo megelőzte, de a csapattárs Felipe Massa kiesése, Vettel büntetése és Hamilton kényszerű boxkiállása után második helyre jött fel. Egészen az utolsó kanyarig tartotta a helyét, majd a célvonal előtt Bottas megelőzte. Így harmadik lett, ami azt jelentette, hogy ő lett a Forma–1 történetének második legfiatalabb dobogósa, egyúttal a legfiatalabb dobogós bemutatkozó évben. 2018-ban nyolcadik lett. 2019-ben a Racing Point színeiben kiesett a Q1-ben, de a büntetések miatt a 13. rajtkockából indulhatott, a futamon kilencedik helyen végzett. Tavalyelőtt Aston Martinnal a Q1-ben a 15-ös kanyarban falnak csapta az autóját, a jobb első kereke kitörött, az időmérőt piros zászlóval meg kellett szakítani. Mért köre így nem lett, de engedték rajthoz állni (mivel Antonio Giovinazzi is hasonló helyzetben volt, az utolsóelőtti helyről indulhatott, miután hamarabb hagyta el a boxutcát). A 30. körben defekt miatt balesetet szenvedett és kiesett, biztonsági autós fázist okozva. Tavaly a Q1-ben összetörte az autóját, amivel piros zászlós megszakítást okozott. A futamon vibráció miatt 46 kör után kiállt, a megtett táv miatt 16. helyezettnek jegyezték.

Magnussen

A 2016-os Európa Nagydíjon Renault-val a boxutcából kellett rajtolnia, miután a parc fermé szabályok ellenében módosítottak az autón. A futamot körhátránnyal 14. helyen zárta. A 2017-es Azeri Nagydíjon a Haas színeiben az időmérőn 13. helyet szerezve 12. rajtkockából indult. Innen sikerült feljönnie egész az ötödik helyig is, amikor egyszerre előzte Hülkenberget és Felipe Massát. Végül hetedik lett. 2018-ban 13. helyen végzett. Elkerülhető baleset okozásáért 10 másodperc büntetést kapott, a helyezését nem befolyásolta. 2019-ben ismét 13. lett. Tavaly az erőforrás hibájával kiállt, a futam második virtuális biztonsági autós szakaszát okozva.

de Vries

A Forma–2-ben 2017-ben második helyezést ért el a főfutamon, a sprinten kiesett. 2018-ban épp a fordítottját produkálta, a főfutamon esett ki, a sprinten lett második. 2019-ben a főfutamon második, a sprinten negyedik lett.

Tsunoda

Tavalyelőtt az időmérőn nyolcadik lett, a Q3 végén odacsapta az autóját, ezzel az időmérőnek piros zászló vetett véget. Norris büntetésével egy hellyel előrébb indulhatott, a futamon hetedik helyezést ért el. Tavaly nyolcadik rajtkockából indult, a hatodik helyen állt, amikor problémái akadtak a DRS-sel, a 39. körben piros-narancs zászlós kiintés miatt kiállt javításra, ami miatt kikerült a pontszerzők közül, 13. helyen végzett.

Albon

A Forma–2-ben a 2017-es hétvégét egy kerékpározás közben szerzett sérülés miatt kihagyni kényszerült. 2018-ban viszont élről indulva megnyerte a főfutamot, a sprinten 13. helyen végzett.

A 2019-es Azeri Nagydíjon Toro Rossóval a 11. helyen végzett. Tavaly a Williams színeiben 12. lett.

Zhōu

A Forma–2-ben 2019-ben nem szerzett pontot: a főfutamon kiesett, a sprinten tizedik lett. Tavalyelőtt az első sprinten a dobogó harmadik fokára állhatott, a második sprinten kiesett, a főfutamon 13. helyen végzett.

A tavalyi Azeri Nagydíjon hidraulikai problémák miatt kiesett.

Hülkenberg

Force Indiával a 2016-os Európa Nagydíjon a 12. helyről indulva kilencedik helyen végzett. A 2017-es Azeri Nagydíjon Renault-val 14. lett az időmérőn (eggyel előrébb indulhatott), a futamon feljött a hatodik helyig, de lekoccolta a falat, ami miatt megsérült a jobb első kereke és fel kellett adnia a versenyt. 2018-ban kilencedik lett az időmérőn, de váltócsere miatt öt hellyel hátrasorolták. A futamon falnak ütközve kiesett. 2019-ben a 14. helyen végzett.

Ocon

2017-ben Force Indiával a hatodik helyről indult. A biztonsági autós fázis után ütközött csapattársával, Pérezzel, ami miatt defektet kapott. A pályát borító törmelék miatt félbeszakították a futamot, ezalatt kereket cseréltek neki, így folytathatta a versenyt, amit a hatodik helyen zárt. 2018-ban az első körben ütközött Kimi Räikkönennel, az autója sérülése miatt kiállt. Tavalyelőtt az Alpine turbófeltöltőjének hibája miatt kiesett. Tavaly az időmérőn a Q2-ig jutott, a futamon tizedik lett.

Hamilton

A 2016-os Európa Nagydíjon nem túl jól alakult az itteni hétvégéje. Miután a Q3-ban a 11-es kanyarban odacsapta az autóját és eltört a felfüggesztése, nem tudta folytatni az időmérőt, így tizedik helyről kellett rajtolnia. A futamon előrébb jött, de problémái támadtak a hibrid rendszerrel, a csapat pedig nem adhatott neki rádión segítséget. Így mire sikerült megoldania, túl sok időt veszített, ötödik helyen végzett. A 2017-es Azeri Nagydíjon élről indult, a rajt után is megtartotta a pozícióját. A biztonsági autós fázis során ütközött Sebastian Vettellel, először egy fékezését követően (ami Vettel szerint „fékteszt” volt), majd Vettel próbált törleszteni. Mindketten tudták folytatni a versenyt, de az autóján meglazult a nyaktámasz, a versenyigazgatóság biztonsági okokból boxkiállásra utasította. Vettel mögé jött vissza a nyolcadik helyre. Magnussent, Ocont és Alonsót sikerült megelőznie, de a riválisát nem (felvetette a csapatnak, hogy Bottas segíthetne neki, de nem támogatták az ötletét), így ötödik helyen zárt. 2018-ban a második helyről rajtolva Vettel hibája és Bottas defektje után megnyerte a futamot. Ez volt az első győzelme a szezon során, és élre állt a tabellán. 2019-ben második rajthelyről indulva a futamon is második lett csapattársa mögött. Tavalyelőtt a második helyről rajtolt, a 2. körben élre állt, de a kerékcsere után a két Red Bull mögé tudott visszajönni. Verstappen kiesése után a második helyről várhatta az újraindítást, de már a rajtrácson gyanúsan füstölt az autója, furcsa módon csúszott ki a kezéből nemcsak a dobogó, hanem a pontszerzés is: az első kanyart nem sikerült bevennie, mint később kiderült, véletlenül megnyomott egy gombot, ami miatt nem megfelelő lett a fékbeállítás. Ezzel a mezőny végére került, a 16. helyen futott be, Nicholas Latifi időbüntetése után a 15. helyen zárt. Tavaly hetedik rajthelyről indult. A virtuális biztonsági autó alatt kiállt kerékcserére, de várni kellett az előtte álló csapattársára, így visszaesett, de sikerült visszazárkóznia, a 44. körben Gasly megelőzésével a negyedik helyre jött fel.

Sainz

A 2016-os Európa Nagydíjon Toro Rossóval a 13. helyen végzett az időmérőn, de váltócsere miatt öt hellyel hátrasorolták. A futamot 31 kör után kényszerült feladni a felfüggesztés hibája miatt. A 2017-es Azeri Nagydíjon 12. lett az időmérőn, a kanadai ütközés miatt három hely büntetést kapott. Az első körben megpördült, amikor próbálta elkerülni az ütközést csapattársával, Danyiil Kvjattal. A versenyt végül nyolcadik helyen sikerült zárnia. 2018-ban Renault-val tizedik lett az időmérőn, Hülkenberg hátrasorolásával egy hellyel előrébb indult. Az első biztonsági autós fázis után negyedik helyen állt. A Red Bullok megelőzték, de később a kiesésük után sikerült ötödik helyen befutnia, ami a legjobb helyezése volt a szezon során. 2019-ben McLarennel kiesett a Q2-ben, de a büntetések miatt kilencedik helyről rajtolhatott, a futamon hetedik lett. Tavalyelőtt Ferrarival a Q3-ban elfékezte magát Tsunoda balesete után, így ő is hozzájárult a piros zászlóhoz. Az ötödik rajtkockából indult, a rajtnál Pérez megelőzte.A 11. körben elfékezte magát, ami miatt visszaesett a hatodikról a 15. helyre, innen a nyolcadik helyig sikerült visszajönnie a futam végére. Tavaly negyedik rajthelyről indult, de a 9. körben hidraulikai problémákkal kiállt, virtuális biztonsági autós fázist okozva.

Russell

2018-ban a Forma–2-ben 12. lett a főfutamon, a sprintet megnyerte.

A 2019-es Azeri Nagydíjon Williamsszel 15. helyen végzett. Tavalyelőtt váltóhibával kiesett, a megtett táv révén 17. helyezettnek rangsorolták. Tavaly Mercedesszel ötödik rajthelyről indult, a Ferrarik kiesése után a dobogó harmadik fokára állhatott.

Bottas

A 2016-os Európa Nagydíjon az időmérőn, ahol a Williams csapat saját mérése szerint nem hivatalos sebességi rekordot állított fel (378 km/h), a nyolcadik rajthelyet szerezte meg, a futamon hatodik lett. A 2017-es Azeri Nagydíjon Mercedesszel a második helyről indult, a rajt után ütközött Kimi Räikkönennel, ami miatt defektet kapott. A kerékcsere után körhátrányba került, de innen sikerült visszahoznia a versenyt. A többiek ütközései és problémái után feljött a harmadik helyig Stroll mögé, akit az utolsó pillanatban meg is előzött, így második helyezést ért el. 2018-ban a harmadik helyről indult. A futamon leggyorsabb kört futott, a második biztonsági autós fázis után élen állt, de defekt miatt három körrel a vége előtt kiesett, 14. helyezettnek jegyezték. 2019-ben sikerült kárpótolnia magát: élről indulva megnyerte a futamot, maga mögött tartva csapattársát, Hamiltont. Tavalyelőtt tizedik rajthelyről indulva a 12. helyen végzett. Tavaly Alfa Romeóval 11. helyen végzett.

Piastri

Tavalyelőtt a Forma–2-ben az első sprinten kiesett, a másodikon nyolcadik lett, a főfutamon második helyezést ért el.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr718112464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása