Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző IX/7.

Spanyol Nagydíj, Barcelona

2023. június 02. - F1 Hierro

A Monacói Nagydíj után egy héttel máris folytatódik a világbajnokság a Spanyol Nagydíjjal a Circuit de Catalunyán, amelynek az idei versenyre módosítottak a vonalvezetésén.

Tavaly Max Verstappen nyert, aki 2016-ban az első nagydíjgyőzelmét is itt szerezte, frissen kerülve a Red Bull Racinghez. A második csapattársa, Sergio Pérez lett, míg a pole pozícióból induló Charles Leclerc reményeit a technika foszlatta szét. A dobogó harmadik fokára George Russell állhatott.

A jelenlegi mezőnyből Lewis Hamilton nyert a legtöbbször Spanyol Nagydíjat, összesen hatszor, sorozatban ötször (előbbivel társrekordere a pályának, utóbbival egyedüli rekorder). Fernando Alonso kétszer nyert a pályán, köztük tíz évvel ezelőtt legutóbbi Forma-1-es győzelmét. A hazai közönség ezúttal minimum dobogót várna tőle az idei évkezdet alapján. 

A mezőny másik spanyolja Carlos Sainz, akinek itteni legjobbja a tavalyi negyedik helyezése.

Behúzza Verstappen az újabb győzelmet, vagy a rosszul alakult monacói hétvége után Sergio Pérez vissza tud vágni? Másnak lehet esélye a gyakorta papírforma-eredményeket hozó pályán?

 

Verstappen

2015-ben a Toro Rosso színeiben 11. helyezettként lemaradt a pontszerzésről. 2016-ban év közben itt mutatkozott be új csapatánál, a Red Bullnál, a lehető legemlékezetesebben: a két Mercedes ütközése után csapattársa mögött második helyen haladt, majd a jobb gumistratégiának köszönhetően élre állt, és sikerült végig maga mögött tartania Kimi Räikkönent, ezzel megszerezte élete első nagydíjgyőzelmét. 2017-ben ötödik helyről indult, de a Kimivel való ütközés után autója sérülése miatt kiállni kényszerült. 2018-ban ötödik helyről indult. Kimi kiesése és Sebastian Vettel második kerékcseréje után előlépett harmadikká, amit sikerült megtartania úgy is, hogy Stroll lekörözése közben megsérült az első szárnya. 2019-ben negyedik helyről rajtolt, a Mercedeseket sikertelenül támadó Vettel elé került, a harmadik helyet megtartva ismét dobogóra állhatott. 2020-ban a harmadik helyről indult, a rajtnál megelőzte Bottast. A 22. körben cserélt kereket, a harmadik helyre jött vissza, két körrel később Mercedesek kerékcseréje után visszakerült Bottas elé, második helyezést ért el. Tavalyelőtt második helyről indult, a rajtnál élre állt, az első kerékcserék után is az élen maradt. A 60. körben a második kerékcserével frissebb gumikon lévő Hamilton utolérte és megelőzte. Ezután ő maga is cserélt (megtehette, mivel mögötte Bottas is hasonlót húzott), ezzel együtt ismét második lett, a lágy gumikon leggyorsabb kört futva. Tavaly második helyről rajtolt. A futam 9. körében kicsúszott, két helyet veszítve. A 12. körben a csapattárs Pérez elengedte, ezután Russell ellen próbálkozott a második, majd Leclerc kiesése után első helyért, de megelőznie nem sikerült. Ekkor beiktattak egy plusz kerékcserét lágy gumikért, ami alatt sokat lefaragott a hátrányából, főleg Pérez és Russell második cseréje után. A harmadik kerékcsere után megközelítette Pérezt, akit a 49. körben utasított a csapat, hogy az eltérő stratégia miatt engedje el. Így sikerült élre állnia, és megnyerte a futamot.

Sargeant

A Forma Renault Európa-kupában 2017-ben az itteni szezonzáró volt az egyetlen hétvégéje, pontot a három futam egyikén sem szerzett. A következő évben viszont egy második helyezés és egy győzelem az itteni mérlege. 2019-től 2021-ig a Forma–3-ban indult. A 2019-es szezonnyitón nem szerzett pontot, 2020-ban a főfutamon élről indulva harmadik lett, a sprinten ötödik; a tavalyelőtti szezonnyitón a hétvége első futamán negyedik helyezést ért el, a másodikon kiesett, a harmadikon kilencedik lett. Tavaly a Forma–2-ben harmadik lett a sprinten és negyedik a főfutamon.

Norris

A Forma–2-ben 2018-ban mindkét futamon harmadik lett.

A 2019-es Spanyol Nagydíjon a tizedik helyről indulhatott Ricciardo büntetése után, de ütközött Stroll-lal, ami után a verseny feladására kényszerült, és biztonsági autós fázist okozott. 2020-ban nyolcadik helyről rajtolva tizedik lett. Tavalyelőtt kilencedik rajtkockából indulva nyolcadik helyen végzett. Tavaly a Q3-ról lemaradt, miután az utolsó Q2-es körét pályaelhagyás miatt érvénytelenítették, de a futamon ismét nyolcadik lett.

Gasly

2012-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupában tizedik és hatodik helyen végzett a záró hétvégén, egy évvel később harmadik és hatodik helyezést ért el. 2015-ben és 2016-ban a GP2-ben indult, négy futamon három dobogós helyezést ért el: második lett a 2016-os sprinten, harmadik a 2015-ös sprinten és a 2016-os főfutamon.

2018-ban a Toro Rosso színeiben a rajt után megpördülő Romain Grosjeannak ütközve kiesett. 2019-ben a Red Bull pilótájaként hatodik lett az időmérőn és a futamon is, a biztonsági autós fázis után Magnussen ellen védte meg a pozícióját. 2020-ban az AlphaTauri színeiben kilencedik lett. Tavalyelőtt az időmérőn a Q2-ig jutott, a futamon a pontszerző tizedik helyezést ért el. Tavaly 13. helyen végzett.

Pérez

A GP2-ben 2009–2010-ben állt rajthoz 2×2 futamon, legjobb eredménye a 2010-es főfutamon elért negyedik hely.

A Forma–1-ben 2011-ben Sauberrel kilencedik lett a csapattárs Kobayashi Kamui előtt, egyúttal megszerezte első pontjait (miután Melbourne-ben kizárták). 2012-ben erőátviteli problémák miatt feladni kényszerült a versenyt. 2013-ban McLaren–Mercedesszel és 2014-ben Force Indiával megint csak kilencedik helyen végzett. 2015-ben nem szerzett pontot, 13. lett. 2016-ban hetedik, 2017-ben nyolcadik helyről indulva negyedik helyezést ért el. 2018-ban kilencedik lett. 2019-ben a Racing Point színeiben 15. helyen végzett. 2020-ban itt tért vissza a mezőnybe két Covid-fertőzés miatt kihagyott verseny után, negyedik rajthellyel és ötödik helyezéssel. Eredetileg negyediknek futott be, de kék zászló figyelmen kívül hagyása miatt öt másodperc büntetést kapott, amivel csapattársa mögé került. Tavalyelőtt a Red Bull színeiben nyolcadik helyről rajtolva ismét ötödik lett, miután a 46. körben megelőzte Daniel Ricciardót. Tavaly ötödik rajthelyről indult, a rajtnál egy helyet javított, majd a csapattársa kicsúszásával újabb egy hellyel előrébb került, Leclerc kiesése után pedig második helyen állt Russell mögött. A 31. körben sikerült Russellt megelőzve átvennie a vezetést. A 49. körben az eltérő stratégián lévő Verstappen utolérte, a csapat pedig utasította az elengedésre, aminek nemtetszése ellenére eleget tett. Így végül második helyezést ért el, leggyorsabb kört futva.

Alonso

Első alkalommal az Euro Open by Nissan sorozatban (a WSR elődjében) versenyzett itt 1999-ben. A két futamból az elsőn hetedik lett, a másodikat megnyerte. A Forma–3000-ben 2000-ben állt rajthoz, 15. lett.

Első hazai Forma–1-es versenyén 2001-ben 13. helyen végzett a Minardival. A tesztpilótáskodás után 2003-ban vett részt ismét a futamon Renault-val, pályafutása addigi legjobb eredményét elérve második hellyel örvendeztette meg a közönséget, Ferrari-szendvicsben befutva. 2004-ben negyedik lett, majd 2005-ben újra második (így épp odahaza tört meg az addigi győzelmi szériája). 2006-ban élről indulva végre összejött neki a hazai győzelem. A McLaren–Mercedesszel 2007-ben harmadik helyre futotta a csapattárs Hamilton mögött. A Renault-hoz visszatérve 2008-ban motorhibával kiesett, 2009-ben ötödik lett. Ferrari-pilótaként 2010-ben második helyezést ért el. 2011-ben jól kezdte a versenyt, de a végére visszaesett ötödik helyre. 2012-ben újra másodikként ünnepelhetett a dobogón, bizonyítva, hogy a Ferrari malajziai győzelme nemcsak egyszeri fellángolás volt, hanem számolni kell a Scuderiával. 2013-ban pedig másodszor övendeztette meg győzelemmel a hazai közönséget – azóta sem sikerült futamot nyernie. 2014-ben hatodik lett. McLaren–Hondával a következő két futamon kiesett: 2015-ben fékhiba, 2016-ban az erőforrás hibája miatt. 2017-ben bejutott a Q3-ba, hetedik lett az időmérőn, a futamon azonban csak 12. helyen végzett. 2018-ban Renault motorra váltva nyolcadik lett az időmérőn és a futamon is.

Tavalyelőtt az Alpine színeiben tizedik rajthelyről indult, a futamon a 17. helyen végzett. Tavaly a Q1-ben kiesett az időmérőn, az elhasznált erőforráselemek miatt a rajtrács végéről indult, ahonnan feljött a kilencedik helyig.

Leclerc

2016-ban a GP3 nyitó hétvégéjének főfutamát megnyerte, a sprinten kilencedik helyen végzett, ami nem ért pontot. 2017-ben a Forma–2-ben szintén a főfutamot nyerte meg, a sprintversenyen negyedik lett.

2018-ban Sauberrel tizedik helyen futott be. 2019-ben Ferrarival az időmérőn és a futamon is ötödik helyezést ért el. 2020-ban kilencedik helyről indult, a 37. körben elektronikai hibával küszködve előbb kipördült, majd el tudott indulni újra az autóval, de már csak a boxutcába ment vissza a 41. körben (ő maga 38-at tett meg). Tavalyelőtt az időmérőn és a futamon is negyedik lett. Tavaly élről indult, az is belefért, hogy a Q3-ban volt egy megpördülése. A futamon tartotta a vezető helyet a 27. körig, amikor a turbó hibájából megadta magát az autója.

Stroll

Williamsszel 2017-ben a 16. helyen végzett. 2018-ban a Q1-ben kicsúszott a kavicságyba, a futamon 11. helyen ért célba. 2019-ben a Racing Point színeiben a Norisszal való ütközés után a kavicságyban és gumifalban ért véget a versenye, biztonsági autós fázist okozva. 2020-ban ötödik helyről indult, a rajtnál előretört harmadiknak, később Bottas visszaelőzte. Eredetileg ugyanezen a helyen futott be a csapattársa mögött, de Pérez időbüntetésével negyedik helyezést ért el. Tavalyelőtt az Aston Martin színeiben 11. helyen végzett. Tavaly 15. lett.

Magnussen

A 2009-es Forma Renault Európa-kupa szezonnyitójának mindkét futamán kiesett. A WSR szezonzáróján 2012-ben a 3.5-ös kategóriában egy ötödik és negyedik helyezést ért el, 2013-ban pedig mindkétszer élről indulva győzött.

A 2014-es Spanyol Nagydíjon McLaren–Mercedesszel 12. helyen végzett. 2016-ban Renault-val 15. lett. 2017-ben a Haas színeiben pontszerző helyekért küzdött, de a Toro Rossókkal voltak afférjai: előbb a kerékcsere után akkor engedték ki, amikor jött Sainz, épphogy megúszták az ütközést; később Danyiil Kvjattal koccant, végül 14. helyen zárta futamot. 2018-ban az időmérőn bejutott a Q3-ba, a futamon sikerült hatodik helyezést elérnie. 2019-ben nyolcadik helyről indult. A biztonsági autós fázis után előbb          megelőzte csapatársát, majd Gasly ellen is próbálkozott, de őt már nem sikerült, így végül hetedik lett. 2020-ban 15. helyen végzett. Tavaly nyolcadik helyről rajtolhatott, de az első körben koccant Hamiltonnal, am miatt visszaesett, csak 17. lett.

de Vries

A Forma Renault 2.0 Európa-kupa szezonzáróján 2012-ben nem szerzett pontot, 2013-ban egy győzelmet és egy második helyezést szerzett. A GP3 2016-os szezonnyitóján a főfutamon kilencedik, a sprinten ötödik lett. 2017-től 2019-ig a Forma–2-ben indult. 2017-ben tizedik, 2018-ban második lett a főfutamon, a sprinten mindkétszer kiesett; 2019-ben a főfutamon ötödik lett, a sprintet megnyerte.

Tsunoda

2019-ben az első Forma–3-as hétvégéjén tizedik lett a főfutamon, kilencedik a sprinten, csak előbbi ért pontot. Ugyanebben az évben az Euroformula Open bajnokságban 11. és hetedik helyezéseket ért el az itteni hétvégén. 2020-ban a Forma–2-ben mindkét futamon negyedik lett.

A tavalyelőtti Spanyol Nagydíj 8. körében elektronikai hibával kiállt, a leálló autója biztonsági autós fázist okozott. Tavaly az időmérőn Q2-ig jutott, a futamon tizedik helyen végzett.

Albon

A Forma Renault 2.0 kategóriában két szezonban járt a pályán. A 2012-es európai és alpesi szezonzárón nem sikerült pontot szereznie. 2013-ban az Európa-kupában a hétvége második futamán hetedik lett. 2016-ban a GP3 nyitó hétvégéjén hatodik lett a főfutamon, a sprintet megnyerte. A Forma–2-ben 2017-ben ötödik lett a főfutamon és nyolcadik a sprinten, 2018-ban a főfutamon ismét ötödik, a sprinten második helyezést ért el.

A 2019-es Spanyol Nagydíjon Toro Rossóval 11. helyen végzett. 2020-ban a Red Bull színeiben hatodik helyről rajtolva nyolcadik lett. Tavaly Williamsszel 18. helyen végzett. Többszöri pályaelhagyás miatt öt másodperc büntetést is kapott, de nem befolyásolta a helyezését, miután ő volt az utolsó célbaérkező.

Zhōu

A Forma–2-ben 2019-ben és 2020-ban is harmadik lett a főfutamon. A sprinten 2019-ben negyedik, 2020-ban a 14. helyen végzett.

A tavalyi Spanyol Nagydíjon az erőforrás problémája miatt kiesett.

Hülkenberg

A Forma-3 Euroszériában 2007-ben és 2008-ban két-két futamon indult itt, mindkét versenyhétvégén az első futam sikerült jól: 2007-ben második lett, 2008-ban győzött. A GP2-ben 2009-ben állt rajthoz, pontot nem szerzett.

A Williams színeiben 2010-ben a 16. helyen végzett. 2011-ben a Force India pénteki tesztpilótája volt. 2012-ben ismét versenyzett, tizedik helyezést ért el, maga mögött tartva a Red Bullnál versenyző Mark Webbert. 2013-ban Sauberrel 15. lett, 2014-ben újra Force Indiával tizedik. 2015-ben 15. helyen végzett. 2016-ban olajszivárgás miatt kiesett. 2017-ben Renault-val 13. helyről indulva hatodik helyezést ért el. 2018-ban a rajt után ütközött a megpördülő Grosjeannal, és kiesett. 2019-ben a 13. helyen végzett.

Ocon

2012-ben a Forma Renault 2.0 Európa-kupa záró hétvégéjén mindkét futamon kiesett. Ugyanebben az évben a kategória alpesi szériájának szezonzáróján az első futamon 11. lett, a másikon nem rajtolt el. A következő évben viszont az Európa-kupa szezonzáróján az első futamon hetedik lett, a másodikat megnyerte. A GP3-ban 2015-ben a szezonnyitón megnyerte a főfutamot és hetedik lett a sprinten.

A 2016-os Forma–1-es hétvégén a Renault pénteki tesztpilótájaként vett részt. A 2017-es futamon a Force India színeiben tizedik helyről indulva ötödik lett. 2018-ban olajszivárgás miatt kiesett. 2020-ban Renault-val 13. helyen végzett. Tavalyelőtt Alpine-nal ötödik helyről rajtolva kilencedik lett. Tavaly az időmérőn a Q2-ig jutott, a futamon hetedik helyezést ért el.

Hamilton

A GP2-ben 2006-ban a főfutamon második, a sprinten negyedik lett.

Első Forma–1-es Spanyol Nagydíján (2007) McLaren–Mercedesszel rögtön második helyezést ért el, méghozzá a hazai pályán versenyző címvédő csapattársa, Alonso előtt. A következő évben ismét dobogóra állhatott, egy helyezést „rontva”. Az ezt követő két verseny nem sikerült jól: 2009-ben épp lecsúszott a pontszerzésről (9. helyezés); 2010-ben nem ért célba, csak a megtett táv miatt rangsorolták 14. helyre. 2011-ben újra jó versenyt futott: leggyorsabb kört futva második lett, még Vettelt is megkergette időnként. 2012-ben első helyen végzett az időmérőn, de mivel nem maradt elég üzemanyag az autójában, a rajtrács végére száműzték. A futamon nyolcadik lett, éppen akkori csapattársa, Jenson Button előtt. 2013-ban gyári Mercedesszel 12. helyen végzett. 2014-ben sikerült első alkalommal győznie a pályán. 2015-ben második lett a csapattárs Nico Rosberg mögött. 2016-ban élről indult, de a rajt után összeütközött Rosberggel, ami mindkettejük versenyének véget vetett. 2017-ben élről indult, de a rajtnál Vettel megelőzte. A második kerékcsere után közel került hozzá, keményen támadta, de ekkor még nem sikerült, később viszont meg tudta előzni, így mesterhármassal megnyerte a futamot. 2018-ban ismét élről indulva győzött, összesen 41. alkalommal sikerült ez neki, megdöntve Michael Schumacher rekordját. 2019-ben második helyről indulva a rajt után élre állt, sorozatban harmadik győzelmét szerezte a pályán, immár pontot érő leggyorsabb körrel. 2020-ban élről indulva és végig vezetve lett meg az újabb barcelonai győzelem. Tavalyelőtt megszerezte a 100. pole pozícióját. A rajtnál Verstappen megelőzte, a biztonsági autós fázis és az első kerékcsere után (amit néhány körrel későbbre időzített, mint Verstappen) sem tudta visszaelőzni. A 42. körben azonban kihívták frissebb közepes kerekre váltani, és a húzás bejött. Az 53. körben sikerült megelőzni a csapattárs Bottast, majd a 60. körben Verstappent is, így újra megnyerte a versenyt, immár sorozatban ötödjére. Tavaly hatodik helyről rajtolt. Az első körben ütközött Magnussennel, de tudta folytatni a versenyt. A 60. körben Sainz megelőzésével feljött a negyedik helyre, de később a csapat utasította az autó kímélésére, ezért a 64. körben visszaadta Sainznak a pozíciót, ezzel ötödik lett.

Sainz

A 2010-es európai Forma BMW szezont rögtön egy harmadik hellyel indította, a második futamon hatodik lett. A Forma Renault 2.0 Európa-kupa zárófutamán ötödik helyezést ért el, de vendégpilóta lévén nem kapott érte pontot. Az európai F3 Open széria záró hétvégéjén harmadik és 13. helyen végzett, de itt is vendégpilótaként. A következő évben a Forma Renault 2.0 Európa kupát két második hellyel zárta. A GP3-ban 2013-ban nem sikerült a pontszerzés: az első futamon 15. lett, a másodikon kizárták. A WSR 2013-as zárófutamán a 3.5-ös kategóriában hatodik lett.

2015-ben első hazai Forma–1-es nagydíján Toro Rossóval kilencedik helyezést ért el. 2016-ban hatodik, 2017-ben hetedik lett, megúszva, hogy majdnem összeütközött a boxutcában a rossz ütemben kiengedett Magnussennel. 2018-ban Renault-val kilencedik helyről indulva ismét hetedik helyezést ért el. 2019-ben McLarennel nyolcadik lett, miután megelőzte Grosjeant. 2020-ban hetedik rajthelyről indulva hatodik helyen futott be. Tavalyelőtt Ferrarival hatodik rajthelyről indulva hetedik lett. Tavaly harmadik rajthelyről indult, a rajtnál Russell és Pérez megelőzte, majd a 7. körben kicsúszott, ami miatt jelentősen visszaesett, a pontszerző helyekről is kikerült. Innen visszazárkózott egészen a negyedik helyig, bár a 60. körben Hamilton megelőzte, de négy körrel később visszakapta a pozíciót, miután Hamiltont a Mercedesnél felszólították az autó kímélésére, így meglett a negyedik helyezés.

Russell

A GP3-ban 2017-ben negyedik lett a főfutamon és ötödik a sprinten. A Forma–2-ben 2018-ban megnyerte a főfutamot, a sprinten negyedik helyen végzett.

A 2019-es Spanyol Nagydíjon Williamsszel váltócsere miatt hivatalosan öt rajthely büntetést kapott, de gyakorlatilag ugyanúgy 19. helyről rajtolt, a futamon 17. lett. 2020-ban ismét 17. helyen végzett. Tavalyelőtt 14. lett. Tavaly Mercedesszel negyedik rajthelyről indult. A rajtnál előrejött harmadiknak, később Verstappen kicsúszásával nyert újabb helyet, majd a 28. kör elején Leclerc kiesésével élre állt, három körig sikerült tartania az éllovas pozíciót Pérezzel szemben. Később egy helyet veszített az eltérő gumistratégiát választó Verstappennel szemben, és bár a verseny vége felé túlmelegedés veszélye fenyegette, a dobogó harmadik fokára állhatott.

Bottas

A 2008-as Forma Renault 2.0 Európa-kupa záró hétvégéjén az első futamot megnyerte, a másodikon negyedik lett. A Forma–3-as Euroszériában 2009-ben egy negyedik és egy hatodik helyet hozott össze. A 2011-es GP3-as versenyhétvégén nem szerzett itt pontot.

2012-ben a Williams pénteki tesztpilótájaként vett részt a szabadedzésen. A futamon 2013-ban 16., 2014-ben ötödik, 2015-ben negyedik, 2016-ban ötödik lett. 2017-ben Mercedesszel harmadik helyről indult, a futam során a kerékcserék után rövid ideig élen is állt, de előbb Vettel előzte meg, majd Hamilton (jóval könnyebben), végül motorhiba miatt kiesett. 2018-ban a második rajhelyről indult. A startnál elvesztette a második helyet, de Vettel második kerékcseréje után visszaszerezte és futam végéig megtartotta. 2019-ben élről indult, de a rajt után Hamiltonnal és Vettellel hadakozva egy helyet vesztett, végül második lett. 2020-ban második rajthelyről indult, a rajtnál két helyet veszített. Strollt az ötödik körben visszaelőzte, majd Verstappen kerékcseréje után második helyen állt, de két kör múlva a sajátját követően Verstappen mögé tért vissza. Így harmadik lett, megszerezve a leggyorsabb körért járó pontot. Tavalyelőtt a harmadik rajthelyről indult, a futamon tartotta ezt a pozíciót. Az 42. körben a csapattárs Hamilton a kerékcsere után mögé került, de tíz körrel később utolérte, az 53. körben meg is előzte. Ezután a leggyorsabb körre hajtva lágy gumira váltott, mivel elég előnye volt Leclerc-rel szemben, de Verstappen is hasonlót húzott, és végül a hollandnak jött be a taktika, így a bónuszpont nem lett meg, de ismét harmadikként állhatott a dobogóra. Tavaly Alfa Romeóval hetedik helyről rajtolva hatodik helyezést ért el.

Piastri

A Forma Renault Európa-kupában a 2018-as záró hétvégén nem szerzett pontot, 2019-ben az itteni hétvégén ötödik és harmadik helyezést ért el. A Forma–3-ban 2020-ban hatodik lett a főfutamon, a sprintet megnyerte.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr8318137966

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása