Papír-vb

Papír-vb

Konstruktőri múltidéző IX/13.

Holland Nagydíj, Zandvoort

2023. augusztus 25. - F1 Hierro

A zandvoorti Holland Nagydíj 1952-ben került be először a Forma-1-es világbajnokság programjába, és néhány kisebb megszakítást leszámítva 1985-ig rendszeresen megrendezték. A Ferrari és a McLaren számos győzelmet szerzett az akkori versenyeken, egy-egy alkalommal a Mercedesnek és a Williamsnek is sikerült nyernie. 

Ezután viszont egészen 2021-ig kellett várni, hogy a mezőny újra Hollandiába látogasson, és a Red Bull Racing ásza, Max Verstappen révén immár hazai pilóta lett a favorit, aki az előző két évben be is váltotta a drukkerei várakozásait. Most is toronymagas esélyesként érkezhet, vajon tovább tart a Red Bull eleve rekordhosszúsági győzelmi sorozata?

Red Bull

Tavalyelőtt az élről induló Verstappen nyert hazai pályán, lekövetve az elévágással próbálkozó Hamilton boxtaktikáját. A Q1-ben kieső, az erőforráselemek cseréje miatt hátrasorolást kapó, végül boxutcából induló Pérez a nyolcadik helyig zárkózott fel. Tavaly Verstappen élről indult, a futam nagy részét vezette is, a biztonsági autó alatti kerékcserével ugyan Hamilton mögé került, de az újraindítás után a lágy gumikon a közepesekkel szemben visszavette az első helyet, így ismét Verstappen győzött, ezúttal mesterhármassal. Pérez ötödik rajthelyről indult, az első kerékcserénél áthajtott a Ferrari szerelői által rossz helyre rakott pisztolyon, és a boxban veszteglő Sainz elé tért vissza. A 36. körben megelőzte Hamiltont, aki azonban egy kör után vissza is előzte. Eredetileg hatodiknak futott be, de Sainz időbüntetése után ötödik helyen végzett.

Ferrari

Az első világbajnokságba számító Holland Nagydíjon 1952-ben hármas győzelmet aratott a Scuderia: Alberto Ascari mesterhármassal nyert (a leggyorsabb köre ekkor is pluszpontot ért) Nino Farina és Luigi Villoresi előtt. A következő évben ismét meglett a kettős győzelem: Ascari ismét élről indulva nyert Farina előtt, Mike Hawthorn negyedik lett. 1955-ben viszont nem sikerült a dobogó, pontokat a Lancia kivonulása után a csapathoz érkező Eugenio Castellotti szerzett ötödik helyével.

Ezután volt még néhány pontszerzésük, de 1961-ig kellett várni az újabb zandvoorti győzelemre, ami megint csak duplára sikerült: a csapat két bajnokaspiránsa közül Wolfgang von Trips kerekedett felül Phil Hill-lel szemben, míg a harmadik pilóta, Richie Ginther ötödik lett. 1962-ben a szezonnyitón Hill a dobogó harmadik fokára állhatott, mögötte Giancarlo Baghetti végzett, aki előző évi franciaországi debütálásán elért privát ferraris győzelme után immár gyári pilótaként folytathatta. 1963-ban John Surtees lett harmadik, majd a következő évben második helyezést ért el. 1967-ben elfoglalták az akkori pontszerző zóna második felét: Chris Amon negyedik, Mike Parkes ötödik, Ludovico Scarfiotti hatodik lett. 1968-ban Jacky Ickx lett negyedik, míg Amon élről indulva hatodik. 1969-ben Amon harmadikként dobogóra állhatott. 1970-ben Ickx lett harmadik Clay Regazzoni előtt, majd 1971-ben Ickx mesterhármassal nyert, Regazzoni lett a harmadik. Az 1973-as futamot Enzo Ferrari utasítására kihagyták. 1974-ben sikerült a kettős győzelem: Niki Lauda nyert Regazzoni előtt. 1975-ben kettős dobogó sikerült: Lauda lett a második (pole pozícióval és leggyorsabb körrel), megint csak Regazzoni előtt. 1977-ben Lauda itt szerezte utolsó ferraris győzelmét, két futammal később el is hagyta a csapatot.

1979-ben Jody Scheckter lett második. 1982-ben Didier Pironi nyert (akkor még nem lehetett sejteni, hogy ez lesz az utolsó futamgyőzelme). Ezen a futamon indult először a csapat színeiben Patrick Tambay, így Gilles Villeneuve halála után először szerepeltek újra két pilótával (Tambay az akkor még nem pontszerző nyolcadik helyen végzett). 1983-ban ismét győztek, méghozzá kettős sikert elérve: René Arnoux nyerte leggyorsabb körrel nyerte a futamot Tambay előtt , a két fő rivális (Alain Prost és Nelson Piquet) ütközését kihasználva tovább kapaszkodva a világbajnoki versenyfutásban. 1984-ben nem szereztek pontot, 1985-ben pedig Michele Alboreto negyedik helyezést ért el.

Tavalyelőtt a harmadik sorból rajtolva Leclerc ötödik, Sainz hetedik lett. Tavaly az első sorból rajtoló Leclerc a virtuális biztonsági autóig tartotta a második helyet, utána a Mercedesek mögé került, majd a biztonsági autó alatt lágyra váltott, a 66. körben Hamilton sikerült megelőznie, ezzel a dobogó harmadik fokára állhatott. Sainz a második sorból rajtolt, de a kerékcseréinél a csapat nem állt a helyzet magaslatán: első alkalommal sok időt veszített, ráadásul a pneumatikus pisztolyt rossz helyre tették le, emiatt Pérez át is hajtott rajta; a biztonsági autó alatti cserénél pedig veszélyesen engedték ki. Így hiába ért be ötödiknek, öt másodperc büntetést kapott, ezzel a nyolcadik helyen végzett.

Mercedes

A régi csapat 1955-ben kettős győzelmet aratott: Juan Manuel Fangio élről indulva nyert Stirling Moss előtt, küzdelmes versenyt vívva az őket üldöző maseratis Luigi Mussóval. A csapat harmadik pilótája, Karl Kling kipördült. Ez volt az első Forma–1-es nagydíj a Le Mans-i katasztrófa után, amelyben éppen a Mercedes is érintett volt. A jól sikerült futam sokat jelentett a sportág számára ilyen körülmények között (bár maga a Mercedes így is kivonult év végén).

Tavalyelőtt a 2–3. rajthelyről indultak. A futamon próbálkoztak Verstappen ellen Hamilton elévágásával, Bottast pedig kint hagyva az élen, Verstappen azonban még ugyanabban a körben kiállt kereket cserélni, Bottat pedig kilenc kör alatt utolérte és megelőzte. Ezután a két versenyző helyet is cserélt, de Verstappent nem sikerült utolérni, maradt a dobogó két oldala: Hamilton második és Bottas harmadik helye. A verseny vége felé ráhajtottak a bónuszpontra, ezért előbb Bottast hozták ki kerékcserére, hogy ezzel helyet csináljanak Hamiltonnak, aki szintén lágyra váltott. A tervet éppen Bottas veszélyeztette, aki a csapat utasítása ellenére maga is ráhajtott a leggyorsabb körre, amit azonban az utolsó körben megfutott Hamilton. Tavaly Hamilton a második, Russell a harmadik sorból rajtolt. A virtuális biztonsági autó alatti kerékcserénél feljöttek a második és harmadik helyre, a biztonsági autó alatt csak Russell váltott lágyakra. Hamilton így ugyan élre állt egy időre, de az újraindításkor Verstappen előzte meg a lágyakon, majd a csapat két autója is helyet cserélt, végül Leclerc is megelőzte, így Russell a a dobogó második fokára állhatott, Hamilton negyedik lett.

Alpine

A csapat közvetett jogelődje, a Toleman 1981-től 1985-ig vett részt Holland Nagydíjakon. 1981-ben még egyik versenyzőnek (Brian Henton, Derek Warwick) sem sikerült kvalifikálnia magát . 1982-ben Warwick már el tudott rajtolni, és a csapat első leggyorsabb körét futotta (ami akkoriban eleve nem ért pontot), bár olajszivárgás miatt nem sikerült célba érnie. Csapattársa, Teo Fabi nem kvalifikálta magát. 1983-ban Warwick negyedik helyezéssel a csapat történetének első pontjait szerezte. 1984-ben egy pilótával, Ayrton Sennával indultak, motorhiba miatt kiállt. 1985-ben Fabi és Piercarlo Ghinzani is kiesett.

Tavalyelőtt a jelenlegi név alatt mindkét versenyző Q3-ba jutott, a futamon Alonso hatodik, Ocon kilencedik hellyel szerzett pontokat. Tavaly az időmérőn a Q2-ig jutottak, de a futamon megismételték az egy évvel korábbi szereplésüket: Alonso – Sainz időbüntetésével egy helyet előlépve – hatodik, Ocon kilencedik lett.

McLaren

Már első szezonjukban, 1966-ban is neveztek a Holland Nagydíjra, de Bruce McLarennek motorprobléma miatt nem sikerült elrajtolnia. A következő évben baleset miatt ért véget hamar a futama. Első zandvoorti pontjaikat 1969-ben Denny Hulme szerezte negyedik helyével, dobogóra pedig 1974-ig kellett várniuk, amikor Emerson Fittipaldi harmadik lett. 1976-ban a világbajnoki címre pályázó James Hunt (aki az előző évben még a Hesketh színeiben itt szerezte első futamgyőzelmét) nyerte a futamot. 1980-ban az újoncévét töltő Prost lett hatodik, 1982-ben Lauda negyedik. 1983-ban John Watson állhatott dobogóra harmadikként. A következő két Holland Nagydíjon pedig a TAG-Porsche motorokkal sikerült kettős győzelmet aratniuk: 1984-ben Prost nyert Lauda előtt, akivel háziversenyt vívtak a világbajnoki címért; 1985-ben fordított sorrendben értek célba, ez volt Lauda 25. és egyben utolsó nagydíjgyőzelme.

Tavalyelőtt Mercedes motorral a Q2-ben kieső Norris és a Q3-ba jutó Ricciardo 10–11. helyen végeztek. Tavaly a Q3-ba jutó Norris (Sainz időbüntetésével egy helyet javítva) hetedik, a Q1-ben kieső Ricciardo pedig mindössze 17. lett.

Alfa Romeo

1979-ben még kihagyták a Holland Nagydíjat. 1980-tól 1985-ig már ott voltak, de pontot szerezniük csak 1983-ban sikerült Mauro Baldi ötödik helyével.

Tavalyelőtt a pénteki szabadedzésen még Kimi Räikkönen vett részt, de pozitív Covid-tesztet produkált, emiatt a hétvége hátralévő részében Robert Kubica helyettesítette. Antonio Giovinazzi az időmérőn a hetedik helyet szerezte meg. A futamon Giovinazzi és Kubica a 14–15. helyen végeztek. Tavaly Zhōu a 16. helyen végzett, Bottas az 55. körben motorhibával kiállt, ami miatt be kellett küldeni a biztonsági autót.

Aston Martin

Az 1959-es Holland Nagydíj volt a régi csapat bemutatkozó versenye, de Roy Salvadori és Carroll Shelby is kiállni kényszerült motorhiba miatt. A következő évben Salvadori el sem rajtolt.

Tavalyelőtt Stroll és Sebastian Vettel 12–13. helyen végeztek. Tavaly a Q3-ba jutó Stroll tizedik helyezést ért el, Vettel eredetileg 13. helyen futott be, de kék zászló figyelmen kívül hagyása miatt öt másodperc időbüntetést kapott, ezzel 14. lett.

Haas

Tavalyelőtt a Q1 vége felé a két versenyző egymással csatázott, amivel akadályozták Vettelt, és egyikük sem jutott tovább. A futamon Mick Schumacher 18. helyen végzett, Nyikita Mazepin hidraulikai problémával kiesett. Tavaly Schumacher eredetileg 14. helyen futott be, de Vettel időbüntetésével 13. lett, a 2. körben kicsúszás után a palánkot súroló Magnussen 15. helyen végzett.

AlphaTauri

1985-ben a közvetett jogelőd Minardi színeiben Pierluigi Martini a futam elején baleset miatt kiesett.

Tavalyelőtt a jelenlegi név alatt Gasly negyedik lett az időmérőn és a futamon is, Tsunoda az erőforrás hibájával kiesett. Tavaly Gasly 11. helyen végzett, a Q3-ba jutott Tsunoda a 45. körben rossz kerékrögzítésre gyanakodva félreállt, de utána folytatta a versenyt, míg két körrel később ki nem állt a differenciálmű hibájával, virtuális biztonsági autós szakaszt okozva.

A mostani nagydíj második szabadedzésén Ricciardo megsérült, az újonc Lawson versenyezhet helyette.

Williams

1977-ben Patrick Nève March kasztnival nem kvalifikálta magát. 1978-ban már saját konstrukcióval Alan Jones kiesett, 1979-ben viszont sikerült nyernie, ami sorozatban neki a harmadik, a csapatnak a negyedik győzelme volt. 1981-ben a dobogó harmadik fokára állhatott, Carlos Reutemann viszont kiesett. 1982-ben Keke Rosberg lett harmadik. A következő két Holland Nagydíjon nem szerzett pontot a csapat, majd 1985-ben Nigel Mansell hatodik lett.

Tavalyelőtt a Q2-ben mindkét versenyző odacsapta az autóját, ezzel piros zászlót okozta. A futamon a váltócsere miatt hátrasorolt, végül boxutcából rajtoló Nicholas Latifi és a váltóhibával kieső, de a megtett táv révén rangsorolt Russell 16–17. helyen végeztek. Tavaly Albon 12., Latifi 18. lett.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr6918200555

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása