Papír-vb

Papír-vb

Múltidéző XI/8.

Monacói Nagydíj, Monte Carlo

2025. május 22. - F1 Hierro

A tripla hétvége középső állomásaként az egyik patinás helyszín, Monte Carlo következik, amit leginkább a hagyományok tartanak a versenynaptárban, hiszen az autók már régen kinőtték. Hogy mennyire nehéz itt előzni, azt jól mutatja a tavalyi végeredmény, amikor mind a tíz pontszerző a rajtpozíciójának megfelelően futott be, a legemlékezetesebb események pedig az első kör ütközései voltak, amik piros zászlót okoztak.

Éppen a pálya nehézsége és a hagyományok miatt a monacói győzelemnek megvan a maga különleges értéke. A jelenlegi mezőnyből Lewis Hamilton háromszor, Fernando Alonso és Max Verstappen két-két alkalommal nyert Monte Carlóban. Charles Leclerc pedig a tavalyi versenyen a Monacói Nagydíj első hazai győzteseként ünnepelhetett.

A jelenlegi listavezető Oscar Piastri tavaly második lett, míg csapattársának, Lando Norrisnak egy harmadik helyezés az egyetlen itteni dobogója.

Reménykedjünk, hogy idén hátha valamivel érdekesebb verseny sikerül, mint tavaly.

Verstappen

2015-ben a Toro Rosso színeiben kiesett a Romain Grosjeannal szembeni elrontott előzési kísérlet után, amivel előbb virtuális, majd valódi safety cart tett szükségessé. 2016-ban a Red Bull pilótájaként sem járt jobban: a szalagkorlátnak ütközött, ismét kiesett és virtuális safety cart okozott. 2017-ben negyedik helyről rajtolva ötödik lett. 2018-ban a szombati szabadedzésen összetörte az autóját, amit az időmérőre nem sikerült kijavítani. Engedték indulni a futamon, bár váltó és erőforráselem cseréje miatt kapott büntetést, de nem volt hova hátrasorolni. A futamon sikerült felzárkóznia, a legkeményebben Sainzzal kellett megküzdenie. Végül kilencedik helyen ért be, leggyorsabb körrel. 2019-ben harmadik rajthelyről indult. A 11. körben a kerékcsere után Valtteri Bottas elé került, de veszélyesen engedték ki a finn elé. A verseny utolsó köreiben Hamiltont üldözte, de megelőzni nem tudta. Bár másodiknak futott be, a boxutcai esetért öt másodperc büntetést kapott, így negyedik lett.

2021-ben második lett az időmérőn, de miután az edzéselső Leclerc nem tudott rajthoz állni, az üresen hagyott első rajtkocka mellől gyakorlatilag ő indult a mezőny éléről, és magabiztosan rajt-cél győzelmet aratott (egy kis időre a kerékcsere miatt ugyan átvette a vezetést a csapattárs Sergio Pérez, de utána ő is cserélt, így a kört Verstappen zárta az élen). 2022-ben negyedik lett az időmérőn, miután Pérez balesete piros zászlót okozott, így elúszott a javítási lehetőség. A futamon a 19. körben esőgumiról átmenetire váltott, majd a 22. körben slickre. Ekkor sikerült Leclerc elé visszajönnie, aki a csapata hibás boxtaktikája miatt sok időt veszített. Bár meg tudta közelíteni az első két helyezettet, megelőzni nem tudta őket, így harmadik lett. Tavalyelőtt pole-ból indult, az eső megérkeztéig kint tudott maradni a közepes gumikon, csak egyszer kellett kereket cserélnie, amikor átmenetire váltott, így élen maradt, rajt-cél győzelmet aratott. Tavaly az időmérőn és a futamon is hatodik helyen végzett.

Norris

A 2016-os Forma Renault 2.0 Európa-kupa itteni futamán 16. helyen végzett. A Forma–2-ben 2018-ban a főfutamon hatodik, a sprinten harmadik lett.

A 2019-es Forma–1-es nagydíjon 11. helyen végzett. 2021-ben ötödik helyről indulva a dobogó harmadik fokára állhatott. 2022-ben ötödik helyről rajtolt, a futamon leggyorsabb kört futva hatodik lett. Tavalyelőtt tizedik rajthelyről indulva kilencedik helyen végzett. Tavaly az időmérőn és a futamon is negyedik lett.

Bortoleto

Az európai Formula Regionalban 2021-ben 23. és 21. helyen végzett az itteni hétvége futamain, 2022-ben hatodik és ötödik lett. Tavalyelőtt a Forma–3-ban hatodik lett a sprinten, ötödik a főfutamon. Tavaly a Forma–2-ben második helyezést ért el a sprinten, a főfutamon nyolcadik lett.

Hadjar

Az európai Formula Regionalban 2021-ben az itteni hétvége első futamát mesterhármassal nyerte, a másikon második helyezést ért el. A Forma–2-ben tavalyelőtt a sprinten kiesett, a főfutamon 12. helyen végzett; tavaly a sprinten nyolcadik, a főfutamon második helyezést ért el.

Gasly

2014-ben a WSR futamán hetedik lett. 2015–16-ban a GP2-ben indult 2×2 futamon, de nem sikerült pontot szereznie.

A 2018-as nagydíjon Toro Rossóval tizedik rajthelyről indulva hetedik lett. 2019-ben a Red Bull színeiben ötödik lett az időmérőn, de feltartás miatt három hellyel hátrébb sorolták. A futamon ötödik helyezést ért el, megszerezve a leggyorsabb körért járó pontot is. 2021-ben AlphaTaurival az időmérőn és futamon is hatodik lett. A 32. körben próbálta a kerékcseréről visszatérő Sebastian Vettelt előzni, de nem sikerült, Hamiltont viszont végig maga mögött tudta tartani. 2022-ben az időmérőn a Q1-ben kiesett, de a futamon sikerült előrébb férkőznie, miután elsőként váltott átmeneti gumira, ami után Zhōut és Ricciardót is megelőzte. A 12. helyen ért be, Ocon időbüntetésével a 11. helyen végzett. Tavalyelőtt Alpine-nal az időmérőn és futamon is hetedik lett, miután az esőben átmeneti gumikra váltva Russell-lel szemben egy helyet vesztett, Sainz viszont a Ferrari double stackjén vele szemben veszített helyet. Tavaly tizedik rajtkockából indult. Az első körben ütközött a csapattárs Oconnal, aki próbálta őt előzni, de ráfutott az autójára. Sikerült a csapattársnál szerencsésebben megúszni, ott lehetett az újraindításnál, és végig megtartotta a tizedik helyét, ezzel az első pontját szerezte a szezon során.

Antonelli

Tavaly a Forma–2-ben a sprinten leggyorsabb körrel negyedik, a főfutamon hetedik lett.

Alonso

Először 2000-ben versenyzett a pályán a Forma–3000-ben, leggyorsabb kört futva nyolcadik helyen végzett (akkoriban abban a szériában nem ért pontot).

A Forma–1-es nagydíjon 2001-ben Minardival váltóhiba miatt kiesett. Következő alkalommal 2003-ban indult, akkor Renault-val ötödik lett. 2004-ben kiesett, miután sikertelenül próbálta Ralf Schumachert megelőzni az alagútban. 2005-ben negyedik lett (ez volt abban az évben az első alkalom, hogy nem állt dobogóra). 2006-ban élről indulva győzött, majd egy évre rá McLaren–Mercedesszel megismételte sikerét, bár utóbbinak kissé kellemetlen mellékízt adott a „gyanú”, hogy a csapattárs Hamiltont nem engedték előzéssel próbálkozni. Újra Renault-pilótaként 2008-ban tizedik (nem pontszerző), 2009-ben hetedik helyen végzett. A Ferrarival 2010-ben hatodik, a következő két évben pedig dobogós lett: 2011-ben második (kihasználva, hogy kereket cserélhetett a piros zászló alatt), 2012-ben harmadik. 2013-ban hetedik, 2014-ben negyedik helyen végzett. 2015-ben a McLaren–Honda váltóhibája miatt feladni kényszerült a futamot. 2016-ban ötödik helyezést ért el, egyik legjobb eredménye volt a McLaren–Honda-s években. A 2017-es hétvégét az Indianapolis 500-on való indulás miatt kihagyta. 2018-ban Renault-motoros McLarennel váltóhiba miatt kiállt.

2021-ben Alpine-nal az időmérőn kiesett a Q1-ben, a futamon 13. helyen végzett. 2022-ben hetedik lett az időmérőn, aminek a végén ő is palánknak csapódott. A futamon megtartotta a hetedik helyet. Tavalyelőtt Aston Martinnal az egyik legjobb eredményét produkálta az év során: második rajthelyről indulva a dobogó második fokára állhatott. Verstappen üldözésére akkor szálltak el az esélyei, amikor az eleredő esőben keményről először közepesre váltott, így utána még egyszer ki kellett jönnie átmeneti gumiért. Tavaly kiesett a Q1-ben, de a két Haas edzésidejének törlésével nyert két pozíciót, így a 14. rajtkockából indulva a 11. helyen végzett.

Leclerc

A hazai pilóta 2017-ben a Forma–2-ben mindkét futamon kiesett, bár a sprinten 18. helyezettnek könyvelték el.

A 2018-as nagydíjon Sauberrel az alagút után belerohant Brendon Hartleyba, így kiesett, a megtett táv miatt 18. helyezettként jegyezték. 2019-ben Ferrarival az időmérőn kiesett a Q1-ben. A 9. körben Hülkenberget próbálta előzni, amikor megpördült, a jobb hátsó kereke hozzáért a palánkhoz, ami miatt defektet kapott. A biztonsági autót is be kellett küldeni pályatakarítás miatt. A 18. körben feladta a futamot. 2021-ben edzéselső lett, csakhogy a Q3 vége felé odacsapta az autóját, ami miatt piros zászlóval ért véget az időmérő. Mint később kiderült, az autója olyan mértékben károsodott, hogy nem tudott rajthoz állni. 2022-ben megszerezte a pole-t, miután a Q3 piros zászlós megszakításakor a riválisok már nem tudtak javítani. A kerékcserékből azonban rosszul jött ki: a 19. körben, Pérez után két körrel váltott esőgumiról átmenetire, ami után csak a mexikói versenyző mögé jött vissza; a slickre váltásra pedig rossz időzítéssel állt ki a csapat határozatlan kommunikációja miatt, így Sainz mögött kellett várakoznia Az időveszteség miatt a dobogóról is lemaradt, a negyedik helyen zárt. Tavalyelőtt harmadik lett a időmérőn, de Norris Q3-as feltartása miatt három hellyel hátrébb sorolták, a futamon hatodik helyen végzett. Az eleredő esőben a mezőny nagy részénél egy körrel később cserélt, így a Mercedesek mögé került, de még az 55. körben a Casinónál kicsúszó csapattársa elé került, így a double stacknél előnyösebb pozícióban volt. Tavaly élről indulva megnyerte a futamot, így az első hazai győztes lett Monacóban.

Stroll

2017-ben Williamsszel az olajnyomás problémája miatt kiesett, a megtett táv miatt 15. helyezettként könyvelték el. 2018-ban utolsó valós célba érkezőként, két kör hátránnyal 17. helyen végzett. 2019-ben a Racing Point színeiben 16. lett. 2021-ben már Aston Martin név alatt a Q2-ben kiesett, de a futamon nyolcadik helyezést ért el. Egyik momentuma akaratlanul mémmé vált: a 32. körben, amikor Gasly próbálta a kerékcseréről visszatérő Vettelt előzni, a közvetítésben indokolatlanul annak a visszajátszását vágták be, amikor átugratott a kerékvetőn. 2022-ben az időmérőn a Q1-ben kiesett, a futamon a biztonsági autó alatt palánknak csapta az autóját, ami miatt javításra kellett kiállnia. Végül 14. lett. Tavalyelőtt az időmérőn a Q2-ig jutott, a futamon során több koccanása is volt, mire az 56. körben kiállt, miután az autója a palánknak koccanva megsérült. Tavaly Q2-ig jutott, Hülkenberg edzésidejének törlésével egy rajthelyet nyert. A piros zászló után újraindított futamon a 11. helyen haladt, amikor az 50. körben defektet kapott, a kényszerű kerékcsere után a lágy gumikon a 14. helyig tudott visszajönni.

Tsunoda

2021-ben AlphaTaurival a 16. helyen végzett. 2022-ben az időmérőn a Q1-ben és piros zászlós megszakítást okozott, miután a palánkot súrolva defektet kapott. Az időmérőt folytatni tudta, és bejutott a Q2-be, de a futamon csak 17. lett. Tavalyelőtt kilencedik rajthelyről indulva fékproblémákkal küszködve a 15. helyen végzett. Tavaly a VCARB színeiben nyolcadik rajtkockából indulva nyolcadik helyezést ért el.

Albon

A Forma–2-ben 2×2 futamon indult a pályán. 2017-ben negyedik lett a főfutamon és hatodik a sprinten, 2018-ban mindkét futamon kiesett.

A 2019-es nagydíjon a Red Bull színeiben nyolcadik lett. 2022-ben Williamsszel kiállni kényszerült (kapott öt másodperc büntetést is pályaelhagyásból való előnyszerzésért, de a kiesése miatt nem volt jelentősége). Tavalyelőtt az időmérőn a Q2-be jutott, a futamon 14. helyen végzett. Tavaly az időmérőn és a futamon is kilencedik helyezést ért el.

Hülkenberg

A GP2-ben 2009-ben indult a pályán, a főfutamon ötödik, a sprinten harmadik lett. 

A Forma–1-es nagydíjon 2010-ben a Williams színeiben a rajt után kiesett ütközés miatt. Egy év kihagyás után 2012-ben Force Indiával nyolcadikként pontokat szerzett. 2013-ban Sauberrel 11. helyezettként lecsúszott a pontszerzésről. 2014-ben újra Force Indiával sikerült ötödik helyezést elérnie. 2015-ben 11., 2016-ban hatodik helyen végzett. 2017-ben a Renault váltóhibája miatt 15 kör után kiállt. 2018-ban nem sikerült a Q3-ba jutnia, a futamon azonban nyolcadik lett. 2019-ben a 13. helyen végzett.

Tavalyelőtt a Haas pilótájaként az első körben ütközött Logan Sargeanttel, amiért öt másodperc büntetést kapott. A 16. helyen futott be, de tíz másodperc büntetést kapott a korábbi büntetése nem megfelelő letöltése miatt, így 17. lett. Tavaly a Q2-be jutott, de szabálytalan DRS miatt törölték az edzésidejét, az utolsó sorból engedték indulni. Már az első körben belekeveredett a csapattárs Magnussen és Pérez ütközésébe, ami után mindhárman kiestek, a rengeteg törmelék miatt piros zászlóval félbeszakították a futamot.

Lawson

A Forma–2-ben 2021-ben az első sprintfutamon kilencedik helyen végzett, a második sprintfutamon kizárták, a főfutamon hetedik helyezést ért el. Tavalyelőtt nyolcadik lett a sprinten, a főfutamon kiesett.

Ocon

2017-ben a Force India színeiben a 12. helyen végzett. 2018-ban hatodik helyezést ért el. 2021-ben Alpine-nal lemaradt a Q3-ról, de kilencedik helyezésével pontot szerzett. 2022-ben tizedik rajthelyről indulva kilencediknek ért be, de öt másodperc büntetést kapott, amiért a 18. körben ütközött Hamiltonnal. Emiatt a 12. helyen végzett. Tavalyelőtt negyedik lett az időmérőn, Leclerc büntetésével egy hellyel előrébb rajtolhatott. Sainz próbálkozott ellene, de a 11. körben koccantak a sikánnál, ami miatt Sainz első szárnya megsérült. Bár a kerékcserénél időt veszített, a később cserélő Sainz elé tudott kerülni, aki csak a sikán átvágásával tudta megelőzni, így vissza kellett adnia a pozíciót. A dobogó harmadik fokára állhatott, ami a legjobb helyezése volt a szezon során. Tavaly Q2-ig jutott, a Portiernél próbálta előzni a csapattárs Gaslyt, azonban ráfutásos ütközés lett belőle, megdobódott az autója és kiesett.

Colapinto

2021-ben az európai Formula Regional itteni hétvégéjén visszalépett, miután technikai szabálytalanság miatt törölték a mért idejét a kvalifikáción. Tavalyelőtt a Forma–3-ban negyedik lett a sprinten, hatodik a főfutamon. Tavaly a Forma–2-ben a sprinten ötödik helyezést ért el, a főfutamon 13. helyen végzett.

Hamilton

2005-ben a Forma–3 Euroszériában mindkét futamot élről indulva nyerte, majd 2006-ban a GP2-es versenyt is.

2007-ben, első Forma–1-es évében második lett a mclarenes csapattárs Alonso mögött (sorozatban negyedszer elérve ezt a helyezést), egyes vélemények szerint csak a csapatutasítás miatt nem győzhetett. Egy évvel később már meglett a diadal. Ezt követően viszont sokáig nem sikerült Monacóban dobogóra állnia. 2009-ben öthelyes rajtbüntetést kapott engedély nélküli váltócsere miatt, így 12. helyen végzett a versenyen. 2010-ben ötödik lett. 2011-ben két büntetést is kapott, az egyiket Felipe Massával, a másikat Pastor Maldonadóval való ütközéséért, de utóbbi nem befolyásolta a helyezését, hatodik helyen végzett. 2012-ben ötödik helyezést ért el. 2013-ban Mercedesszel negyedik lett, majd 2014-ben második helye révén felállhatott a pódiumra. 2015-ben élről indult, de a futamon a csapata elszámította magát, amikor a virtuális safety car alatt boxba hívta, így végül harmadik helyen végzett. 2016-ban viszont részben a jól megválasztott gumistratégiának (egy kiállást megspórolt), részben a riválisok bakijának köszönhetett sokat: miután Daniel Ricciardo kerékcseréje nem ment zökkenőmentesen, élre állt, a támadásokat kivédekezte, így másodjára sikerült nyernie a hercegségben, a szezon során pedig először. 2017-ben a 14. helyen végzett az időmérőn (a visszasorolások révén 13. helyről indulhatott), miután a Q2-ben gondjai támadtak az autóval, mire pedig kijött a pályára, Stoffel Vandoorne balesete miatt sárga zászló volt érvényben, így nem tudott javítani. A futamot a hetedik helyen zárta. 2018-ban a harmadik rajthelyet szerezte meg, a futam végén is ezen a helyen állhatott dobogóra, ami elég volt arra, hogy őrizze vezető helyét a tabellán. 2019-ben élről indulva végig vezetett a futamon, bár a vége felé egyre nehezebbé vált a versenye az elhasznált gumikon, de Verstappen – akinek egyébként is volt egy öt másodperces időbüntetése – nem tudta megelőzni, meglett a győzelem.

A 2021-es versenye gyengébben sikerült: az időmérőn és a futamon is hetedik lett, hiába próbálta Gaslyt utolérni, bár a leggyorsabb kört sikerült megfutnia. 2022-ben az időmérőn és a futamon is nyolcadik helyen végzett. A 18. körben Oconnal ütközött, ami miatt a francia pilótát találták vétkesnek, a futamot folytatni tudta. Tavalyelőtt hatodik lett az időmérőn, Leclerc hátrébb sorolásával egy hellyel előrébb rajtolhatott, a futamon leggyorsabb körrel negyedik helyezést ért el, miután jól jött ki az esőben a köztes gumikra váltásból a Ferrarikkal szemben, a csapattárs Russell pedig az 55. körben kicsúszott a menekülőútra. Tavaly a rajtpozícióját megtartva leggyorsabb körrel hetedik lett.

Sainz

A WSR-ben a 3.5-ös kategóriában 2013-ban hatodik, 2014-ben negyedik lett.

Eddig mindig pontot szerzett a pályán: a 2015-ös nagydíjon Toro Rossóval tizedik, 2016-ban nyolcadik helyezést ért el. 2017-ben hatodik helyről indulva a futamot is ebben a pozícióban zárta. 2018-ban Renault-val nyolcadik helyről rajtolva tizedik lett. 2019-ben McLarennel kilencedik rajthelyről indulva hatodik helyen futott be.

2021-ben Ferrarival negyedik helyről rajtolva a dobogó második fokára állhatott, beállítva addigi legjobb futamhelyezését. 2022-ben második lett az időmérőn, aminek a vége felé nekiütközött Pérez autójának. A futamon megspórolta az átmeneti gumikra váltást, helyette a 22. körben esőgumiról egyből slickre cserélt, ennek köszönhetően Verstappen és a csapattárs Leclerc elé tudott visszajönni. Az élre kerülő Pérezt is próbálta előzni, de nem sikerült, mentenie is kellett a 23. körben. Végül maradt a második helyen. Tavalyelőtt ötödik lett az időmérőn, Leclerc büntetésével egy hellyel előrébb indulhatott. Próbálta Ocont üldözni a harmadik helyért, a sikánban össze is értek, ami miatt megsérült az első szárnya. Ocon kerékcseréje után újra esélye nyílt, de a későbbi cseréből Ocon mögé jött vissza, akit csak a sikán átvágásával tudott megelőzni, így vissza kellett adnia a pozíciót. Az esőben a többieknél egy körrel tovább kint maradva visszaesett Leclerc mögé, amikor egy körrel tovább szárazon maradva kicsúszott a Casino után a menekülőútra, majd a double stacknél is időt veszített, így Gasly mögé visszatérve nyolcadik helyen végzett. Tavaly harmadik helyről rajtolt. Az első körben összeért Piastrival, ami miatt defektet kapott és nem tudta bevenni a Casino kanyart. A piros zászló azonban megmentette, ott lehetett az új rajtnál, és újra dobogós lett, harmadik helyezettként.

Russell

2018-ban a Forma–2-ben mindkét futamon kiesett.

A 2019-es nagydíjon Williamsszel 15. helyen végzett. 2021-ben a Q2-be jutott, a futamon 14. lett. 2022-ben Mercedesszel hatodik rajthelyről indulva ötödik helyezést ért el. Tavalyelőtt nyolcadik rajtkockából indulva megismételte az ötödik helyét, miután jól jött ki a köztes gumikra váltásból. Öt másodperc büntetést kapott, miután az 55. körben St. Devote utáni menekülőútról veszélyesen tért vissza a pályára, koccanva Pérezzel, de nem befolyásolta a helyezését. Tavaly ötödik rajtkockából indulva szintén ötödik helyen végzett.

Piastri

A Forma Renault Európa-kupában 2018-ban 13. és 12. helyen végzett az itteni hétvégén, 2019-ben negyedik és ötödik helyen. A Forma–2-ben 2021-ben az első sprinten nyolcadik lett, a második sprinten és a főfutamon második.

A tavalyelőtti nagydíjon a Q3-ról lemaradt, a futamon tizedik lett. Tavaly második helyről rajtolva a dobogó második fokára állhatott.

Bearman

A Forma–2-ben tavalyelőtt a sprinten kiesett, a főfutamon 11. helyen végzett; tavaly 11. lett a sprinten, negyedik a főfutamon.

A bejegyzés trackback címe:

https://papirvb.blog.hu/api/trackback/id/tr8918865262

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása